Faculty of social and humanities sciences_PHD
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/53
Browse
Recent Submissions
Item فاعلية برنامج إرشادي قائم على التعلم المنظم ذاتيا وفق نموذج "بنيتريش" في تنمية التفكير الرياضي(Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025-02-22) حنونة مسعودالملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فعالية برنامج إرشادي قائم على استراتيجيات التنظيم الذاتي للتعلم وفق نموذج بنيتريش في تنمية التفكير الرياضي، لدى تلاميذ الثانية ثانوي علوم تجريبية بولاية توقرت. وتمثلت عينة الدراسة في مجموعة من تلاميذ ثانوية لزهاري التونسي ببلدية الزاوية العابدية للسنة الدراسية 2023/2024، قوامها ثلاثون (30) تلميذا وتلميذة قسمت إلى مجموعتين (تجريبية وضابطة) متكافئتين قوام كل منها خمسة عشر(15) تلميذا وتلميذة، حيث تم التحقق من تكافئهما في الذكاء والعمر والتحصيل الدراسي وكذا معدل مادة الرياضيات، واعتمد المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين التجريبية والضابطة بقياس بعدي، ولجمع البيانات أعد الباحث اختبارين متكافئين في التفكير الرياضي يتضمنان مهارات ( البرهان الرياضي، التفكير المنطقي، النقد، التعبير بالرموز)، تم تحكيمهما من طرف أساتذة مختصين والتحقق من خصائصهما السيكو مترية، كما قام الباحث ببناء وتصميم البرنامج الإرشادي المتكون من أربعة عشر (14) جلسة واعتماد مجموعة من الفنيات في تنفيذه، وتم عرضه على مجموعة من المحكمين المختصين. ولمعالجة البيانات احصائيا استخدم الاختبارات: "ت"t.test لعينتين مستقلتين، وتحليل التباين المتعدد MANOVA، وتحليل التباين الثنائي Tow-Way ANOVA، ومعادلة مربع إيتا Eta Squared، وقد توصلت الدراسة إلى ما يلي: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في التفكير الرياضي، وأن البرنامج الارشادي يؤثر فيه بنسبة 30.85%. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في أبعاد التفكير الرياضي (البرهان الرياضي، التفكير المنطقي، التعبير بالرموز)، وللبرنامج تأثير في وجود الفروق في الأبعاد الثلاثة المذكورة بنسب 25.6%، 38.9%، 15.4% على التوالي. بينما لا تأثير للبرنامج في بعد النقد. - لا يؤثر تفاعل البرنامج الارشادي والجنس في التفكير الرياضي. - لا يؤثر تفاعل البرنامج الارشادي والجنس في الأبعاد الثلاثة، البرهان الرياضي، التفكير المنطقي، والنقد، بينما يؤثر تأثيرا دالا إحصائيا في بعد التعبير بالرموز. وقدم الباحث مقترحات للقيام بدراسات مماثلة تهتم بتنمية استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا، ومهارات التفكير الرياضي عند تلاميذ المراحل التعليمية الثلاثة بما يتناسب مع كل مرحلة. : Abstract The main aim of the current study was to identify the effectiveness of a counseling program based on self-regulated learning strategies according to the"Pinitrich" model in developing mathematical thinking among second-year experimental science secondary school pupils in the city of Touggourt. The study sample consisted of a group of students from Lazhari Tounsi Secondary School in the district of Zawia Al-Abidiya for the academic year 2023/2024. It comprises thirty (30) male and female pupils divided into two equivalent groups (experimental and control), each consisting of fifteen (15) male and female students. The two groups were equivalent in terms of intelligence, age, academic achievement, and mathematics average. The experimental method was adopted with the design of the experimental and control groups using a pre-test and post-test measurement. To collect data, the researcher prepared two equivalent tests in mathematical thinking that included skills (mathematical proof, logical thinking, criticism, and symbolic expression), which were evaluated by specialized teachers and verified for their psychometric properties. The researcher also constructed and designed a guidance program containing fourteen (14) sessions and employed a set of techniques in its implementation, which was presented to a group of specialized evaluators. To statistically analyze the data, the following tests were used: independent samples t-test, MANOVA, TOW-WAY ANOVA, and Eta Squared. The study concluded the following: - There are statistically significant differences between the experimental and control groups in mathematical thinking, the guidance program affects it by 30.85%. - There are statistically significant differences between the experimental and control groups in the dimensions of mathematical thinking (mathematical proof, logical thinking, symbolic expression). The program has an effect on the existence of differences in the three mentioned dimensions at rates of 25.6%, 38.9%, and 15.4% respectively. While the program has no impact in the aspect of criticism. - The interaction between the guidance program and gender does not affect mathematical thinking. - The interaction between the guidance program and gender does not affect the three dimensions: mathematical proof, logical thinking, and criticism, while it has a statistically significant effect on the dimension of symbolic expression. The researcher suggested to conduct similar studies that focus on developing self-regulated learning strategies and mathematical thinking skills among pupils in the three educational stages, tailored to each stage.Item استراتيجيات مواجهة عوائق التعلم وعلاقتها بالكفايات التدريسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي(Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025-03-13) لخويمس قويدرالملخص: هدفت هذه الدراسة الى الكشف على العلاقة بين استراتيجيات مواجهة عوائق التعلم والكفايات التدريسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي، كما سعت الى الكشف على العلاقة بين الكفايات التدريسية لأساتذة التعليم الابتدائي وبعض المتغيرات الشخصية (الجنس، مستوى الشهادة، سنوات العمل)، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي وبصفة خاصة الارتباطي، وقام ببناء خمسة مقاييس تمثلت في مقياس استراتيجية مواجهة عوائق التعلم النفسية، مقياس استراتيجية مواجهة عوائق التعلم البيداغوجية – الديداكتيكية، مقياس استراتيجية مواجهة عوائق التعلم الابستمولوجية، مقياس استراتيجية مواجهة عوائق التعلم الاجتماعية – الثقافية و مقياس الكفايات التدريسية لأستاذ التعليم الابتدائي، هذا المقياس الأخير كان في شكل شبكة ملاحظة، اما المقاييس الأربعة الأولى كانت على شكل استبيان، وقد تم التأكد من خصائصها السيكومترية. طبقت هذه المقاييس على عينة قوامها 163 أستاذا للتعليم الابتدائي من مقاطعتين تربويتين تفتيشيتين هما مقاطعة الوادي09 ومقاطعة حاسي خليفة02، واختيرت عينة الدراسة عن طريق المعاينة العنقودية الطبقية. بعد معالجة البيانات إحصائيا توصلت الدراسة الى أنه لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين استراتيجية مواجهة عوائق التعلم النفسية والكفايات التدريسية لأساتذة التعليم الابتدائي، وأن هناك علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين استراتيجية مواجهة عوائق التعلم الديداكتيكية – البيداغوجية والكفايات التدريسية لديهم، كما أن هناك علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين استراتيجية مواجهة عوائق التعلم الابستمولوجية والكفايات التدريسية لديهم، ولا توجد هناك علاقة ارتباطية بين استراتيجية مواجهة عوائق التعلم الاجتماعية - الثقافية والكفايات التدريسية لديهم، كما بينت الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الجنسين في الكفايات التدريسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي، كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المؤهل العلمي وكفاياتهم التدريسية، وأنه لا توجد علاقة ارتباطية بين سنوات العمل و كفاياتهم التدريسية، هذه النتائج تدل على أن الكفايات التدريسية لأساتذة التعليم الابتدائي تحتاج الى مزيد من الدعم والتدريب لتمكنهم من اختيار الاستراتيجيات التدريسية الفعالة لمواجهة عوائق التعلم النفسية والاجتماعية لدى التلاميذ، مع تطوير آليات تشخيص عوائق التعلم واستراتيجيات مواجهتها. Résumé : فرنسية أو انجلزية This study aims to unveil the relationship between strategies for confronting learning obstacles and teaching competencies among primary school teachers. Essentially, it also sought to reveal the relationship between teaching competencies of primary school teachers and some personal variables (gender, degree level, years of work). To achieve the objectives of the study, the researcher opted for the descriptive approach, especially the correlational approach. For the this reason, the researcher constructed five scales, which were the psychological learning obstacles confrontation strategy scale, the pedagogical-didactic learning obstacles confrontation strategy scale, the epistemological learning obstacles confrontation strategy scale, the social-cultural learning obstacles confrontation strategy scale, and the primary school teacher's teaching competencies scale. This last scale was in the form of an observation network, while the first four scales were in the form of a questionnaire, and their psychometric properties were confirmed. These measures were applied to a sample of 163 primary school teachers from two educational inspection districts: El Oued District 09 and Hassi Khalifa District 02. The study sample was selected through stratified cluster sampling. After statistically processing the data, the study concluded that there is no statistically significant correlation between the strategy of confronting psychological learning obstacles and the teaching competencies of primary school teachers, and that there is a statistically significant correlation between the strategy of confronting didactic-pedagogical learning obstacles and their teaching competencies, as there is a statistically significant correlation between the strategy of confronting epistemological learning obstacles and their teaching competencies, and there is no correlation between the strategy of confronting social-cultural learning obstacles and their teaching competencies. The study also showed that there are no statistically significant differences between the sexes in the teaching competencies of primary school teachers, as there are no statistically significant differences between academic qualifications and their teaching competencies, and that there is no correlation between years of work and their teaching competencies. These results indicate that the teaching competencies of primary school teachers need more support and training to enable them to choose effective teaching strategies to confront psychological and social learning obstacles among students, while developing mechanisms for diagnosing learning obstacles and strategies for confronting them.Item أثر برنامج للمرافقة في بناء المشروع الشخصي المستقبلي لتلاميذ السنة الرابعة متوسط(Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025-02-08) لوبيري شفاءالملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة الأثر الذي يتركه برنامج مقترح للمرافقة في بناء المشروع الشخصي المستقبلي لتلاميذ السنة الرابعة متوسط بمتوسطة قاسمي بشير بالدبيلة ولاية الوادي، ولقد اعتمد في هذه الدراسة على المنهج التجريبي القائم على تصميم القياسين القبلي والبعدي لمجموعتين ضابطة وأخرى تجريبية على عينة قوامها (34) تلميذ وتلميذة، وبالاعتماد على مقياس تحديد الاحتياجات التدريبية لمـحمد السعيد قيسي (2016) والذي طبق على عينة استطلاعية قدرت بــ (50) من التلاميذ اختيروا بطريقة عشوائية بسيطة؛ تم التأكد من الخصائص السيكومترية للمقياس, وبعد تطبيق البرنامج المقترح وحساب حجم الأثر لذات البرنامج، أسفرت المعالجة الإحصائية على النتائج الآتية: - يوجد أثر دال إحصائيا لبرنامج المرافقة في بناء المشروع الشخصي المستقبلي لتلاميذ السنة الرابعة متوسط. - توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي على مقياس تحديد الاحتياجات التدريبية لبناء المشروع الشخصي المستقبلي لصالح المجموعة الضابطة. - توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي على جميع أبعاد المقياس (بعد الاستكشاف، بعد البلورة، بعد التخصيص، بعد التحقيق والإنجاز) لصالح المجموعة الضابطة. وقد تمت مناقشة وتفسير النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة ذات الصلة. Résumé : فرنسية أو انجلزية The current study aimed to know the impact of a proposed program for accompaniment in building the future personal project for fourth-year middle school students at Kasmi Bashir Middle School in Debila, El Oued State. This study relied on the experimental approach based on designing pre- and post-measurements for two groups, a control group and an experimental group, on a sample of (34) male and female students. Based on the scale for determining training needs by Muhammad Al-Saeed Qaisi (2016), which was applied to a survey sample estimated at (50) students who were chosen in a simple random way, the psychometric properties of the scale were confirmed. After applying the proposed program and calculating the effect size of the same program, the statistical treatment yielded the following results: - There is a statistically significant effect of the mentoring program on building the future personal project for fourth-year middle school students. - There are statistically significant differences between the averages of the control and experimental groups in the post-test on the scale for identifying training needs to build the future personal project, in favor of the control group. - There are statistically significant differences between the averages of the control and experimental groups in the post-test on all dimensions of the scale (exploration, crystallization, specialization, investigation, and achievement), in favor of the control group. The results were discussed and interpreted in light of the theoretical framework and previous relevant studies.Item فاعلية برنامج تدريبي لتنمية مهارة اتخاذ القرار المهني لتلاميذ السنة الرابعة متوسط(Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025-02-02) بادي فاتيةالملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى التّعرف على فاعلية برنامج تدريبي لتنمية مهارة اتخاذ القرار المهني لتلاميذ السنة الرابعة متوسط. اتبعت هذه الدراسة المنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعة الواحدة مع تطبيق (قبلي-بعدي) لمقياس مهارة اتخاذ القرار المهني مع تطبيق برنامج تدريبي لتنمية مهارة اتخاذ القرار المهني على أفراد العينة وهو من إعداد الباحثة, وطبق البرنامج التدريبي على عينة بلغت (15) تلميذا من تلاميذ السنة الرابعة متوسط المتمدرسين بمتوسطة الشهيد أحمد بوزقاق بولاية المغير للعام الدراسي (2019/2020) بعدها تم تطبيق الاختبار القبلي المتمثل في مقياس مهارة اتخاذ القرار المهني ومن ثمّ تمّ الانطلاق في الجلسات التدريبية التي دامت 6 أسابيع بعدها تم تطبيق الاختبار البعدي، وبعد تعريض درجات الاختبارين للمعالجة الإحصائية باستخدام مجموعة من الأساليب: المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، واختبار "ت" لعينة واحدة، تم التوصل إلى النتائج التالية: يساهم البرنامج التدريبي في تنمية مهارة اتخاذ القرار المهني لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط. تتميز النتائج الإيجابية للبرنامج التدريبي في تنمية مهارة اتخاذ القرار المهني لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط باستقرار. وبناء على تلك النتائج كانت إجابة التساؤل الرئيسي للدراسة كالتالي: للبرنامج التدريبي فاعلية في تنمية مهارة اتخاذ القرار المهني لتلاميذ السنة الرابعة متوسط. Abstract: The current study aims to identify the effectiveness of a training program to develop the professional decision-making skill of fourth-year middle school students. This study followed the experimental approach based on a single-group design with a (pre-post) application of the professional decision-making skill scale with the application of a training program to develop the professional decision-making skill on the sample members, which was prepared by the researcher. The training program was applied to a sample of (15) fourth-year middle school students enrolled at the Martyr Ahmed Bouzegag Middle School in the state of El Meghair for the academic year (2019/2020). After that, the pre-test was applied, which is the professional decision-making skill scale, and then the training sessions that lasted 6 weeks were launched, after which the post-test was applied. After subjecting the scores of the two tests to statistical processing using a set of methods: arithmetic mean, standard deviation, and the "T" test for a single sample, the following results were reached: 1- The training program contributes to the development of the professional decision-making skill among fourth-year middle school students. 2- The positive results of the training program in developing the professional decision-making skill of fourth-year middle school students are stable. Based on these results, the answer to the main question of the study was as follows: The training program is effective in developing the professional decision-making skill of fourth-year middle school students.Item نظام المشيخة ودوره في إدارة شؤون المهاجرين الجزائريين في تونس 1881 – 1956 م(University Eloued جامعة الوادي, 2024) دريد حموالملخص: شهدت تونس مع الاحتلال الفرنسي للجزائر سنة 1830م، تزايد لعدد المهاجرين الجزائريين الذين لجأوا إليها هروبا من الممارسات القمعية الفرنسية تجاه الشعب الجزائري وحفاظا على هويتهم الوطنية، وبما أن تونس كانت الوجهة الأولى للمهاجرين الجزائريين، الذين استقروا هناك في مناطق متعددة، وكان لهم حضور سياسي واقتصادي، واجتماعي وثقافي ومن هنا فقد عمدت الحكومة التونسية، ثم سلطة الحماية الفرنسية على إيجاد تنظيم إداري يتولى إدارة شؤون المهاجريين الجزائريين بتونس من خلال تفعيل نظام المشيخة، هذا النظام الذي سيكون حلقة الوصل بين المهاجرين الجزائريين المتواجدين في تونس، وسلطة الإقامة الفرنسية والحكومة التونسية، بما يخدم عموما ارادة الحماية الفرنسية في تونس ما بين 1881 1956م عرف تنظيم المشيخة الجزائرية في تونس خلال فترة الحماية الفرنسية 1881-1956م عدة تطورات، تحول فيها الى نظام عرفي يدير مجتمع المهاجرين الجزائريين في مدينة تونس ويمثلهم لدى الحكومة التونسية، الى تنظيم يشمل جميع المهاجريين الجزائريين في البلاد التونسية، ووضعت مجموعة من الشروط للارتقاء الى منصب شيخ المهاجرين الجزائريين في توني، هذه الشروط تتمحور حول خدمة أهداف الاحتلال الفرنسي في الجزائر وتونس. كما حرصت الإقامة العامة الفرنسية في تونس على جعله تنظيما رقابيا على المهاجرين الجزائريين المتواجدين بالتراب التونسيين، وفي نفس الوقت كان يروج للسياسة الفرنسية، ويخدم مشروعها من احتلال تونس والجزائر ، كما استخدمته أداة لجمع الضرائب، وتجنيد المهاجرين الجزائريين في الجيش الفرنسي. Résumé : During the French occupation of Algeria in 1830, Tunisia witnessed an increase in the number of Algerian immigrants seeking refuge from French oppressive practices towards the Algerian people, in order to preserve their national identity. As Tunisia became the primary destination for Algerian immigrants, who settled in various regions with political, economic, social, and cultural presence, the Tunisian government and subsequently the French protectorate authorities established an administrative organization to manage the affairs of Algerian immigrants in Tunisia. This was done through the activation of the "Mashyakha" system, serving as a link between Algerian immigrants in Tunisia, the French residency authority, and the Tunisian government, in line with the overall French protection policy in Tunisia between 1881-1956. The Algerian "Mashyakha" organization in Tunisia underwent several developments during the French protectorate period from 1881-1956, evolving from a system managing the Algerian immigrant community in Tunis to representing them to the Tunisian government, to an organization encompassing all Algerian immigrants in Tunisian territories. Conditions were set for aspiring to the position of the Algerian immigrants' leader in Tunis, revolving around serving the goals of the French occupation in Algeria and Tunisia. Furthermore, the French general residency in Tunisia aimed at make it a supervisory organization over Algerian immigrants in Tunisian territories, while simultaneously promoting French policies and serving its agenda of occupying Tunisia and Algeria. It was also utilized as a tool for tax collection and enlisting Algerian immigrants into the French army .Item معوقات العملية الارشادية وعلاقتها بالرضا الوظيفي والدافعية للانجاز لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني : دراسة ميدانية بمتوسطات وثانويات بولاية الوادي(University Eloued جامعة الوادي, 2025) شهرة فيصلالملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن معوقات العملية الإرشادية وعلاقتها بالرضا الوظيفي والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي، حيث إعتمد الباحث على المنهج الوصفي القائم على الإرتباط ، وتكونت عينة الدراسة الأساسية من (140) مستشارا للتوجيه والإرشاد المدرسي والمهني الذين يعملون بالثانويات والمتوسطات ومركز التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي، وقد إختيرت بطريقة الحصر الشامل، ولجمع البيانات إستخدمنا إستبيان معوقات العملية الإرشادية من إعداد الباحث ومقياسي الرضا الوظيفي والدافعية للإنجاز من إعداد معمري ويزة(2020)، المكيفين على البيئة الجزائرية وتمت معالجة البيانات بإستعمال برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية (SPSS) وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - عدم وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين أبعاد معوقات العملية الإرشادية مجتمعة والرضا الوظيفي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. - توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد المعوقات الشخصية والرضا الوظيفي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. - عدم وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد معوقات البيئة المدرسية والرضا الوظيفي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي - عدم وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد معوقات البيئة الإرشادية والرضا الوظيفي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي - توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد المعوقات الإجتماعية والثقافية والرضا الوظيفي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. - توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين أبعاد معوقات العملية الإرشادية مجتمعة والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه والارشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. - توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد المعوقات الشخصية والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. - عدم وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد معوقات البيئة المدرسية والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. - عدم وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد معوقات البيئة الإرشادية والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه والارشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. - عدم وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد المعوقات الإجتماعية والثقافية والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه والارشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. : Abstract The current study addressed the topic of obstacles in the counseling process and their relationship to job satisfaction and motivation for achievement among school and vocational guidance counselors in the Wilaya of el oued. The study began with the main question: What are the most significant obstacles faced by school and vocational guidance counselors in the Wilaya of el oued during their counseling practice, and how do these obstacles relate to job satisfaction and motivation for achievement? The main study sample consisted of (140) guidance counselors working in high schools, middle schools, and the school and vocational guidance center in the Wilaya of El Oued. They were selected through a comprehensive sampling method. The researcher used a questionnaire on the obstacles to the guidance process, prepared by the researcher, and adopted the job satisfaction and achievement motivation scales developed by Maamri Wiza (2020), adapted to the Algerian context. The researcher relied on a descriptive correlational approach, as it was suitable for this study. The researcher employed statistical methods to reach data and results that would allow for the analysis of the studied phenomenon. We used the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) after coding and entering the data into the computer for processing using: The results of the study concluded that: -There is no statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimensions of the obstacles to the guidance process and job satisfaction among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is a statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of personal obstacles and job satisfaction among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is no statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of school environment obstacles and job satisfaction among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is no statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of obstacles in the guidance environment and job satisfaction among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is a statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of social and cultural obstacles and job satisfaction among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is no statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of obstacles to the counseling process and job satisfaction among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. -There is a statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimensions of the obstacles to the guidance process and the motivation for achievement among school and vocational guidance counselors in the state of El Oued. - There is a statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of personal obstacles and the motivation for achievement among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is a statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of school environment obstacles and achievement motivation among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is no statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of obstacles in the guidance environment and the motivation for achievement among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is no statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of social and cultural obstacles and the motivation for achievement among school and career guidance counselors in the state of el oued. - There is a statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the obstacles of the guidance process and the motivation for achievement among school and vocational guidance counselors in the state of el oued.Item معوقات التقويم التربوي وفق مقاربة الكفاءات في ظل مناهج الجيل الثاني لدى أساتذة التعليم المتوسط : دراسة ميدانية بمتوسطات ولاية تلمسان(University Eloued جامعة الوادي, 2024) بن سيفي فتحيالملخص : هدفت الدراسة إلى معرفة معوقات تطبيق أساتذة التعليم المتوسط للتقويم التربوي وفق مقاربة الكفاءات في ظل مناهج الجيل الثاني، ولتحقيق أهداف الدراسة تم اعتماد المنهج الوصفي، واستخدام أداة الاستبيان المكونة من 39 فقرة موزعة على ثلاثة أبعاد، قام الباحث ببنائها للتعرف على معوقات تطبيق التقويم الكفائي، وقد تكون مجتمع البحث من جميع أساتذة التعليم المتوسط لمادتي اللغة العربية والرياضيات بكل مؤسسات التعليم المتوسط الولاية تلمسان والبالغ عددهم (1674) أستاذا، كما طبقت الدراسة على عينة عشوائية عنقودية مكونة من (320) أستاذا، وأظهرت نتائج الدراسة أن أهم معوقات تطبيق التقويم التربوي الكفائي في مناهج الجيل الثاني هي المعوقات المرتبطة بالأستاذ، تتبعها في المرتبة الثانية تلك المعوقات المرتبطة بالمتعلم، لتأتي في المرتبة الثالثة المعوقات المتعلقة بالمنهاج الدراسي، كما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في المعوقات تعزى لمتغيري الأقدمية والرتبة، في حين وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في المعوقات تعزى لمتغيري التخصص ومؤسسة التكوين). Résumé : انجلزية The study aims to identify the obstacles encountered by middle school teachers in the application of pedagogical evaluation according to the competency-based approach within the framework of the second-generation programs. A descriptive approach was adopted using a questionnaire composed of 39 items distributed over three dimensions to identify the obstacles to the application of competency-based evaluation. The study population consisted of 1674 individuals, representing all Arabic and Mathematics teachers in all middle school institutions in the wilaya of Tlemcen. The study was also applied to a random cluster sample of 320 teachers. The results showed that the main obstacles to the application of competency-based pedagogical evaluation in the second-generation programs are those related to the teacher, followed by those related to the student and finally those related to the curriculum. No statistically significant differences were found at the significance level (0.05) for the obstacles attributable to the variables (seniority and grade), but on the other hand, statistically significant differences were found at the significance level (0.05) for the obstacles attributable to the variables (specialization and training establishment).Item استراتيجية شق الطرق الرومانية في مقاطعتي نوميديا وموريطانيا القيصرية من بداية العهد الامبراطوري إلى نهاية حكم الأسرة السيفيرية (27 ق. م – 235م)(University Eloued جامعة الوادي, 2024) رزوق نجاةالملخص: تناولت هذه الدراسة مرفقا مهما تمثل في الطرق، والتي أولاها الرومان أهمية كبرى نظرا لقيمتها العسكرية، والاقتصادية، ورسم لأجلها الأباطرة الرومان؛ من أغسطس إلى سيفيروس وخلفائه استراتيجية خاصة لخدمة أهدافهم الاستعمارية، وهذا ما تجلى من خلال سياستهم التي طبقوها في مقاطعتي نوميديا وموريطانيا القيصرية، فقد عمل هؤلاء الحكام على ربط أراضي هذه المقاطعات عن طريق شبكة هائلة من الطرق البرية، والتي برعوا في تنفيذها، فقد ربطوا جنوب مقاطعتي نوميديا وموريطانيا القيصرية بشمالها، عبر مجموعة من الطرق المهمة، منها طريق تيفست- هيبون، وطريق تيفست – لمبايسيس، في نوميديا، وطريق كويكول- سيتيفيس، أوزيا – رابيديوم، واستخدامها في الأغراض العسكرية، عن طريق تنقل عناصر الجيش الروماني بين المراكز العسكرية في الشمال والجنوب، والاقتصادية من أجل ربط المدن الاقتصادية الكبرى، مثل تيفست، وسيتيفيس، والأسواق التجارية، والأراضي الزراعية بمدن السواحل والموانئ الاستراتيجية لنقل المنتجات المختلفة إلى العاصمة روما. وبالتالي تحقيق الهدف العسكري الاستعماري الاستيطاني، ومن خلاله تحقيق الهدف الرئيسي ألا وهو الهدف الاقتصادي لاستنزاف ثروات المقاطعات المهزومة. Abstract: This study dealt with an important facility represented by the roads, which the Romans gave great importance to due to their military and economic value, and for which the Roman emperors; from Augustus to Severus and his successors drew up a special strategy to serve their colonial goals, and this was evident through their policy that they implemented in the provinces of Numidia and Mauretania Caesarea. These rulers worked to connect the lands of these provinces through a huge network of land roads, which they excelled in implementing. They connected the south of the provinces of Numidia and Mauretania Caesarea to its north, through a group of important roads, including the Thévest-Hippoon road, the Thévest-Lambaesis road in Numidia, and the Cuicul-Sitifis road, Ozia-Rapidium, and used them for military purposes, through the movement of Roman army elements between military centers in the north and south, and economic in order to connect major economic cities, such as Thévest, Sitifis, commercial markets, and agricultural lands with coastal cities and strategic ports to transport various products to the capital, Rome. Thus, achieving the colonial settlement military goal, and through it achieving the main goal, which is the economic goal of draining the wealth of the defeated provinces.Item الأوضاع الصحية في منطقة الجنوب الشرقي للجزائر بين (1900-1962) (بسكرة – الوادي – ورقلة) أنموذجا(University Eloued جامعة الوادي, 2024) زبيدي مباركةالملخص: يتناول هذا الموضوع مختلف الأمراض والأوبئة التي عرفتها منطقة الجنوب الشرقي الجزائري خلال الفترة الاستعمارية من القرن العشرين، وهي تعّد فترة هامة حدثت فيها تطورات وأحداث على جميع الأصعدة، انعكست على الجانب الصحي للسكان فعرفوا وضع داخلي مزري بسب السياسة الفرنسية، بحيث استفحلت أمراض وأوبئة جديدة وخطيرة أتت مع الاستعمار وبفعله، تميّزت بالتنوع والتعدّد فكانت بصفة دورية، فأثرّت على الوضعية المعيشية والاقتصادية والديموغرافية في المنطقة، وهذا ما استدّعى فرنسا لأخذ التدابير الوقائية لتحكّم في هذا الوضع خوفا على مصالحها. Résumé : This topic deals with the various diseases and epidemics that the southeastern Algerian region experienced during the colonial period of the twentieth century, which is considered an important period in which developments and events occurred at all levels, which were reflected on the health aspect of the population, so they knew a miserable internal situation due to the French policy, so that new and dangerous diseases and epidemics escalated It came with colonialism and by its action, it was characterized by diversity and pluralism, and it was periodically, and it affected the living, economic and demographic situation in the region, and this is what necessitated France to take preventive measures to control this situation for fear of its interests.Item الدمج وعلاقته بتحسين جودة الحياة لدى الأشخاص ذوي الإعاقة البصرية(University Eloued جامعة الوادي, 2024) شيباني إبراهيمالملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى جودة الحياة لدى ذوي الإعاقة البصرية بصفة عامة، وكذا الكشف عن وجود علاقة بين سياسات الدمج المختلفة وتحسين مستوى جودة الحياة لدى ذوي الإعاقة البصرية ولتحقيق هذه الأهداف اتبع الباحث المنهج الوصفي بأسلوبيه لاستكشافي والارتباطي، لأنه الأنسب لهته الدراسة، وقد اعتمد الباحث على العديد من الأدوات البحثية والإحصائية منها مقياس جودة الحياة المختصر الصادر عن منظمة الصحة العالمية (WOQOL.BREF) المقنن عن البيئة الجزائرية، والمقابلة العيادية. تم الدراسة بولاية الوادي وتم اختيار عينة الدراسة بطريقة قصدية، كما تم البرنامج الإحصائي Spss لحساب النتائج، كما استعمل الباحث عدة أساليب إحصائية منها المتوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار(T) ومعامل الارتباط ثنائي الأصيل ومعامل الارتباط فأي ومعامل بيرسون وسيبرمان. وكانت نتائج الدراسة كالتالي: ــ مستوي درجة جودة الحياة لدى ذوي الإعاقة البصرية متباين بين المستويات الثلاثة منخفض/ متوسط/ مرتفع ــ توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين متغير الدمج(مدمج/ غير مدمج) ومستوى جودة الحياة لدى ذوي الإعاقة البصرية. ــ توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة بين الأشخاص ذوي الإعاقة البصرية تعزى لمتغير الدمج ( مدمج/ غير مدمج) لصالح المدمجين. ــتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة بين الأشخاص ذوي الإعاقة البصرية تعزى لمتغير ميدان الدمج(تعليمي / مهني/ اجتماعي). ــ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة بين الأشخاص ذوي الإعاقة البصرية تعزى لمتغير زمن الإعاقة(منذ الولادة /مكتسبة) . ــ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة بين الأشخاص ذوي الإعاقة البصرية تعزى لمتغير الجنس( ذكور / إناث(. ــ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة بين الأشخاص ذوي الإعاقة البصرية تعزى لمتغير درجة الإعاقة ( إعاقة كلية / إعاقة جزئية(. Summary This study aims to reveal the level of quality of life among people with visual impairment in general, as well as to reveal the existence of a relationship between different integration policies and improving the level of quality of life among people with visual impairment. To achieve these goals, the researcher followed the descriptive approach in both exploratory and correlational styles, because it is most appropriate for this study. The researcher relied on many research and statistical tools, including:The short scale of quality of life issued by the World Health Organization (WOQOL.BREF) standardized for the Algerian environment, and the clinical interview. The study was conducted in the state of El-Oued, and the study sample was chosen in a purposive manner. The SPSS statistical program was used to calculate the results. The researcher also used several statistical methods, including the arithmetic mean, standard deviation, T-test,bi-origin correlation coefficient, Phi correlation coefficient, Pearson coefficient, and Sipperman coefficient. The results of the study were as follows: ـــThe degree of quality of life for people with visual impairment is between the three lowest/medium/highest ــThere is a statistically significant correlation between built-in diversity (built-in/non-built-in) and the level of quality of life for people with visual impairment. ــThere are statistically significant differences in the level of quality of life between people with visual impairment, due to the variable of integration (social/non-integration) of the two communications. ــThere areno statistically significant differences in the level of quality of life between people with disabilities and people with disabilities, due to the variable of the field of integration (education / unified / two meetings, two cooperation meetings). ــThere are no statistically significant differences in the level of quality of life among people with visual impairment, due to the variable of the time of disability (since birth/acquired). People with visual impairment since ــThere are no statistically significant differences in the level of quality of life among people with visual impairment due to the variable gender (males/females). ـــ There are no statistically significant differences in the level of quality of life among people with visual impairment due to ــthe variable degree of disability (total disability/partial disability). birth.Item الأسرة السيفيرية وانعكاسات سياستها على الحياة الإقتصادية والإجتماعية في بلاد المغرب القديم(193م-235م)(University Eloued جامعة الوادي, 2022) تومي محمدملخص: من خلال دراستنا تتبعنا لاعمال العائلة السيفيرية، منذ وصولها الى العرش سنة 193م بزعامة مؤسسها - لوكيروس سبتميوس سيفيروس " بعد صراع مرير ضد منافسيه في السباق للسيطرة على عرش روما، وهو الصراع الذي لا شك انه حنك سيفيروس، واعطاء فكرة واضحة عن مجريات الأحداث في روما، وهي الأحداث التي ستوتر بما لا يدع مجالا للشك في أعمال سيفيروس و خلفائه من بعده . هؤلاء الخلفاء الذين ساروا على نفس النه سم تقريبا الذي سار عليه سلفهم سواء أكان ذلك في المجال العسكري والاداری او الاجتماعي والاقتصادي، وهو ما يتضح من تتبعنا لأعمال تلك العائلة. وقد تمكننا من تسجيل الستائر التالية : 1- ادرك سيفيروس بعد وفاة آخر الانطونيين ان الغلبة ستكون للأقوى، في الصراع العسكري المرير، جعله يركز على الجانب العسكري في اصلاحاته و يتمثل ذلك في تغييره لنظم وطرق التجنيد، كما أجزل العطاء للعساكر الذين اعتمد عليه اعتمادا كليا في تمرير اصلاحاته . 2- اعتماد سيفيروس على الجيش و تخلى مجلس الشيوع عنه في صراعه ضد القائد البينوس جعله يعمل على تصفية أعضاء هذا المجلس، والحد من صلاحياته و تعويضه بالمجلس الامبراطور الذي زوده بمشرعين كبار كان لهم دور كبير في سن القوانين التي اتسمت بالعطف والتسامح تجاه الطبقات الدنيا . 3- لقد ساعد تركيز سيفيروس على الجيش في توسيع المجال الحيوي للإمبراطورية وفي العملية التي تطلبت جهودا كبيرة ولا للحفاظ على المناطق التي وصلوا اليها فحسب بل وايضا على استغلالها، وهذا ما دفع بالسيفيريين في بلاد المغرب الى تمديد خط الليمس Summary : Through our study, we tracked the actions of the Severian family, since its accession to the throne in the year 193 AD under the leadership of its founder - Lucerus Septimius Severus "after a bitter struggle against his rivals in the race to control the throne of Rome, a struggle that is undoubtedly Severus's palate, and gives a clear idea of the course of events in Rome These are the events that will unquestionably stress the actions of Severus and his successors after him, those caliphs who followed almost the same path as their predecessors, whether in the military, administrative, or social and economic fields, which is evident from our tracing of the actions of that family. We were able to register the following curtains: 1- Severus realized, after the death of the last of the Antonines, that the strongest would prevail, in the bitter military conflict. He made him focus on the military side in his reforms, and this is represented in changing the systems and methods of recruitment. 2- Severus’ reliance on the army and the Council of the Communists’ abandonment of him in his struggle against the leader Albinos made him work to liquidate the members of this council, limit his powers and replace him with the Emperor’s Council, which provided him with senior legislators who had a major role in enacting laws that were characterized by kindness and tolerance towards the lower classes. 3- Severus' focus on the army helped expand the vital area of the empire, and in the process that required great efforts, not only to preserve the areas they reached, but also to exploit them, and this prompted the Severians in the Maghreb countries to extend the Lamis line. Keywords: Severian family , ancient Morocco , Lucerus Septimius SeverusItem شبكات التواصل الاجتماعي وعلاقتها بتغير الروابط الاجتماعية(Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2024) بريك نور الدينالملخص: أجريت هذه الدراسة في الفترة الممتدة من شهر نوفمبر 2019 إلى شهر نوفمبر 2023، بمدينة الوادي بالجزائر على عينة مكونة من 300 مفردة من مستخدمي الفايسبوك، وتمحورت إشكالية الدراسة في التساؤل الرئيس: ما علاقة شبكات التواصل الاجتماعي بتغير الروابط الاجتماعية في مجتمع مدينة الوادي؟ وللإجابة على هذا التساؤل تمت تجزئته إلى أسئلة فرعية حسب أهم المتغيرات وكانت كما يلي: - ما هي عادات وأنماط استخدام الفايسبوك لدى عينة الدراسة؟ - ما علاقة استخدام موقع التواصل الاجتماعي "فايسبوك" بتغير الروابط الأسرية وروابط القرابة لدى عينة البحث؟ - ما علاقة استخدام موقع التواصل الاجتماعي "فايسبوك" بتغير روابط الجيرة والصداقة لدى عينة البحث؟ - ما علاقة استخدام موقع التواصل الاجتماعي "فايسبوك" بتغير روابط الزّمالة في الدراسة والعمل لدى عينة البحث؟ وهدفت الدراسة لوصف الظاهرة والبحث طبيعة استخدام شبكات التواصل الاجتماعي "الفايسبوك" وعلاقته بتغير الروابط الاجتماعية لدى مجتمع مدينة الوادي، وقد تم استخدام المنهج الوصفي المناسب لوصف ظاهرة الدراسة بتحليل وتفسير بياناتها، كما كانت استمارة الاستبيان الأداة الرئيسية لجمع البيانات ميدانيا، مع الاستعانة ببرنامج الحزم الإحصائية الاجتماعية spss في تفريغ وتبويب المعطيات، وخلصت الدراسة للنتائج التالية: - هناك العديد من الأنماط والعادات في استخدام مجتمع مدينة الوادي لشبكات التواصل الاجتماعي (الفايسبوك). - هناك علاقة في استخدام شبكات التواصل الاجتماعي (الفايسبوك) بتغير الروابط الأسرية والقرابية في مجتمع مدينة الوادي. - هناك علاقة في استخدام شبكات التواصل الاجتماعي (الفايسبوك) بتغير روابط الجيرة والصداقة في مجتمع مدينة الوادي. - هناك علاقة في استخدام شبكات التواصل الاجتماعي (الفايسبوك) بتغير روابط الزمالة في العمل والدراسة في مجتمع مدينة الوادي. Summary: The period this study was conducted in was from November 2019 to November 2023, in the city of El-Oued, Algeria, on a 300 Facebook user sample. The main question of this study is: "What is the relationship between the social media and the changing in the social ties in the community of El-Oued? In order to answer this question, it need to be divided into more sub-questions according to the importance of the variables, which are: What are the habits and pattern of using "Facebook" among the samples of the study? What is the relationship between the use of "Facebook" and the changes in family ties and the relatives' ties among the research samples? What is the relationship between the use of "Facebook" and the changes in neighborhood and friendship ties among the research samples? What is the relationship between the use of "Facebook" and the changes in school and work fellowship ties among the research samples? This research aims to study and describe the nature of the use of the social media “Facebook” and its relationship to the changing in the social ties in the community of the city of El-Oued. It has used the appropriate descriptive approach to describe the phenomenon of the study by analyzing and interpreting its data. the main tool for collecting data in the field was the questionnaire with the help of the Statistical Package for the Social Sciences program (SPSS) in translating and tabulating the data, and it resulted the following: There are many patterns and habits in the use of "Facebook" by the community of El-Oued. There is a relationship in the use of "Facebook" and the changes in family and relatives' ties in the community of El-Oued. There is a relationship in the use of "Facebook" and the changes in neighborhood and friendship ties in the community of El-Oued. There is a relationship in the use of "Facebook" and the changes in collegial ties at work and school in the community of El-Oued.Item دور الأحداث الصّادمة في ظهور الاضطرابات النّفسية والصّلابة النّفسية لدى المرأة الجزائرية المهاجرة(Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2024-12-09) بوقاسي وردةالملخص: ملخّص الدّراسة يتناول البحث التّالي إشكالية اختلاف استجابات المرأة الجزائريّة في الهجرة بعد التّعرّض لأحداث مولّدة للصّدمة النّفسية، البعض منهنّ يصبن باضطرابات نفسية مختلفة، والبعض الآخر منهن يقاومن ويتجاوزن دون مخلّفات مَرَضية قد تصل لتطوير صلابة نفسية، لذلك سنحاول من خلال البحث الحالي معرفة مختلف الاستجابات النّاتجة عن مجموعة من المحتويات والعناصر المتشابكة. ومن أجل تحقيق أهداف البحث، تمّ التّصميم والاعتماد على إجراءات منهجيّة تمثّلت في منهج دراسة الحالة لقدرته على التعبير عن المشاعر الإنسانية، ومن خلاله تمّ الاعتماد على مجموعة من الأدوات، كالمقابلة العيادية النصف موجهة، فقد تمّ تصميم كلّ مقابلة عياديه بمجموعة من المحاور، ويحتوي كل محور بدوره على مجموعة من الأسئلة بهدف جمع البيانات الضّرورية وذلك للإجابة على أهداف البحث. كما تمّ الاعتماد على الملاحظة العيادية ومجموعة من المقاييس النّفسية المتمثلة في مقياس الصّحة النّفسية ومقياس الصّلابة النّفسية، كمؤشّرات من أجل التّحقّق ممّا تمّ توصل إليه من نتائج دراسة الحالات، وتوصلت الدّراسة إلى النتائج التالية: تؤدي الأسباب النّفسية للمرأة الجزائرية إلى الهجرة، كما تساهم العوامل الاقتصادية دورها مهما في ذلك. لا تؤدّي الخبرات الصّادمة في ظهور الاضطرابات النّفسية حاليا، لدى المهاجرة الجزائرية. تساهم الخبرات الصادمة في تطوير الصّلابة النّفسية حاليا، لدى المهاجرة الجزائرية. تساهم الصّلابة النّفسية في تجاوز الضغوط النّفسية لدى المهاجرة الجزائرية. Abstract The following research addresses the problem of the different responses of Algerian women to immigration after exposure to an event that generates psychological trauma. Some of them develop various psychological disorders, while others resist and overcome without any pathological remnants that may lead to the development of psychological toughness. Therefore, through the current research, we will try to find out the various responses resulting from a group of intertwined contents and elements. In order to achieve the research objectives, methodological procedures were designed and relied upon, represented by the case study approach due to its ability to express human feelings, and through it a set of tools were relied upon, such as the semi-directed clinical interview. Each clinical interview was designed with a set of axes, and each axis in turn contains A set of questions with the aim of collecting the necessary data to answer the research. Objectives Clinical observation and a set of psychological measures, represented by the Mental Health Scale and the Psychological Hardiness Scale, were also relied upon as indicators in order to verify the results of the case studies. The study reached the following results: Psychological reasons lead Algerian women to migrate, and economic factors also play an important role in this. Traumatic experiences do not lead to the emergence of psychological disorders currently in the Algerian immigrant. Traumatic experiences currently contribute to the development of sychological toughness among Algerian immigrants. Psychological toughness contributes to overcoming psychological pressures among Algerian immigrants.Item فعالية خطة تربية علاجية مقترحة للنساء المصابات بمتلازمة مبيض متعدد الكيسات(Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2024-10-31) حميدي شروقالملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف عن فعالية خطة تربية علاجية مقترحة للنساء المصابات بمتلازمة مبيض متعدد الكيسات (PCOS) لتحسين جودة حياتهن المتعلقة بالصحة. شملت خطة التربية العلاجية المقترحة عدة محاور رئيسية (التثقيف العلاجي، التنظيم الغذائي والنشاط البدني، التربية الدوائية، والدعم النفسي) لتقديم معلومات شاملة حول متلازمة مبيض متعدد الكيسات، أسبابها، أعراضها، وطرق الوقاية منها. توجيه النساء نحو تبني عادات غذائية صحية، ممارسة الرياضة بانتظام، وإدارة الوزن بشكل فعال.تقديم دعم نفسي، تقليل مستويات القلق والحزن، وتعلم مهارات المرونة النفسية. اعتمدت الدراسة على منهج شبه تجريبي لتوافقه مع أهدافها،شملت الدراسة عينة مكونة من 10 نساء مصابات بمتلازمة المبيض المتعدد الكيسات، تتراوح أعمارهن بين 18 و35 عاما، حيث تم تقسيم المشاركات إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية تلقت الخطة التربية العلاجية، ومجموعة ضابطة لم تتلق أي تدخل. تم استخدام أدوات مختارة وفقًا لمتطلبات الدراسة، تضمنت مقياس جودة الحياة المتعلقة بصحة النساء المصابات بمتلازمة المبيض المتعدد الكيسات(PCOSQ)، بالإضافة إلى التشخيص التعليمي وصياغة الحالة. تم تفريغ البيانات باستخدام نظام SPSS 25، وتحليلها باستخدام اختبار "ت" (t-test) لعينتين مترابطتين، واختبار "ت" (t-test) لعينتين مستقلتين. كما تم حساب الدلالة الإكلينيكية والدلالة العملية لحجم الأثر. أظهرت الدراسة أن تطبيق خطة التربية العلاجية المقترحة أدى إلى تحسن كبير في جودة الحياة المتعلقة بالصحة لدى النساء المصابات بمتلازمة مبيض متعدد الكيسات. الفروق كانت دالة إحصائيا لصالح المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة، حيث شملت التحسينات جوانب عديدة من الصحة النفسية والجسدية. تم قياس حجم الأثر الإحصائي والعملي، حيث أظهرت النتائج أن لخطة التربية العلاجية تأثيرًا ضخما على جودة الحياة. بلغت قيمة حجم الأثر الكلي (2.86)، مما يشير إلى أن الخطة كانت فعالة للغاية في تحسين جودة الحياة المتعلقة بصحةالنساء المصابات. وأظهرت نتائج الدلالة الإكلينيكية أن التدخل العلاجي كان فعالا في تحقيق تحسن ملموس لدى النساء المشاركات. وفقا لتصنيف جاكبسون-تروكس (JT)، تم تصنيف حالة واحدة على أنها معافاة تماما، حيث تجاوزت نقطة القطع المحددة ولم تعد بحاجة إلى مزيد من العلاج. كما أظهرت ثلاث حالات تحسنًا ملحوظا، لكنها ما زالت بحاجة إلى متابعة علاجية لاستكمال التحسن في بعض الأبعاد مثل الوزن وشعر الجسم. وحالة واحدة لم يظهر عليها تغير يذكر، مما يشير إلى الحاجة لمزيد من الوقت. Résumé :فرنسية أو انجلزية This study attempts to find out the effectiveness of a proposed therapeutic education plan for women with PCOS in improving health-related quality of life. The proposed therapeutic education plan encompassed the following main areas: therapeutic education, nutritional regulation, and physical activity; pharmaceutical education; and psychological support, giving extensive information on PCOS, its causes, symptoms, and methods of prevention. It guided the female participants to develop healthy eating behavior, regular physical activities, and active management of weight. It provided psychological intervention strategies for anxiety reduction and depression, along with enhancing skills for psychological resilience. The design conducted was quasi-experimental, as it adopts to the objectives set by the researcher. The sample consisted of 10 women with PCOS, aged between 18 and 35 years, divided into two groups: the experimental group, which received the therapeutic education plan, and the control group, which did not receive any type of intervention. During this process, the chosen tools were used based on the needs of the study: PCOSQ (Health-Related Quality of Life Questionnaire for Women with PCOS), used in conjunction with educational diagnosis and case formulation. The data analysis of this study was supported by SPSS 25 software. This involved the use of a paired-samples t-test and independent-samples t-test in verifying the differences. Additionally, it included the calculation of clinical and practical significance effect size. The study found that the implementation of the proposed therapeutic education plan led to significant improvements in the health-related quality of life for women with PCOS. Statistically significant differences were observed in favor of the experimental group compared to the control group, with improvements noted across various physical and psychological health dimensions. The statistical and practical effect size was measured, revealing a substantial impact of the therapeutic education plan on quality of life, with a total effect size value of 2.86, indicating that the plan was highly effective in improving the health-related quality of life of women with PCOS. Clinical significance results showed that the therapeutic intervention was successful in achieving tangible improvements for the participating women. According to the Jacobson-Truax (JT) classification, one case was classified as fully recovered, having surpassed the established cut-off point and no longer requiring further treatment. Three cases demonstrated notable improvement but still required continued treatment, particularly in areas such as weight and body hair. One case showed minimal change, indicating a need for more time.Item أثر برنامج تدريبي مقترح قائم على بعض استراتيجيات التعلم النشط لتحسين المهارات القرائية لدى تلاميذ ذوي العسر القرائي(Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2024-09-29) مقى فائزةالملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة أثر برنامج تدريبي قائم على بعض استراتيجيات التعلم النشط لتنمية المهارات القرانية لدى تلاميذ ذوي العسر القرائي والتعرف على الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين متوسط درجات المجموعتين المتكافئتين ضابطة تجريبية بين القياس القبلي والقياس البعدي في المهارات القرائية ولصالح من. وتم إجراء الدراسة على عينة تكونت من 20 تلميذ متمدرسين بالصف الرابع ابتدائي من ذوي العسر القرائي بمجموعة من الابتدائيات ببلدية الوادي ولاية الوادي وقد تم اختيارهم بطريقة قصدية، باستخدام مجموعة من الاختبارات تقيس القدرة القرائية بمختلف مستوياتها وقد تمثلت في الآتي: اختبار القدرة القرائية بمستوياتها الثلاث الكلمات المتداولة، الكلمات غير المتداولة، شبه الكلمات اختبار المهارات الفونولوجية اختبار مهارات الفهم القرائي، وبإتباع المنهج شبه التجريبي ذو التصميم التجريبي بمجموعتين متكافئتين وقياس قبلي وقياس بعدي ولاختبار فرضيات الدراسة تم استخدام المتوسط الحسابي والانحراف المعياري وتم التأكد من اعتدالية التوزيع قبل تطبيق اختبار "ت" لدلالة الفروق بين متوسطات لعينتين، وللتأكد من مستوى الدلالة تم حساب حجم الأثر وتم التوصل إلى النتائج التالية: - إن البرنامج التدريبي القائم على بعض استراتيجيات التعلم النشط قد حقق أثرا ايجابيا في تنمية المهارات القرائية لدى التلاميذ ذوي العسر القرائي وذلك على مستوى قراءة الكلمات بمستوياتها الثلاث المتداولة، غير متداولة، شبه الكلمات حيث أنه تم التوصل إلى انه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط الدرجات المجموعة الضابطة في القياس القبلي والقياس البعدي في اختيار قراءة الكلمات بمستوياتها الثلاث لصالح القياس البعدي للمجموعة التجريبية. وقد حقق أثرا ايجابيا في المهارة الفونولوجية حيث تم التوصل إلى أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في القياس القبلي والبعدي في اختبار المهارة الفونولوجية لصالح القياس البعدي للمجموعة التجريبية. وقد حقق أثرا ايجابيا في مهارة الفهم القرائي حيث تم التوصل إلى أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في القياس القبلي والبعدي في اختيار الفهم القرائي لصالح القياس البعدي للمجموعة التجريبية. Résumé : فرنسية أو انجلزية The study aimed to determine the effect of a training program based on some active learning strategies to develop reading skills among dyslexic students and to identify statistically significant differences between the average scores of the two equivalent groups (control, experimental) between the pre-measurement and the post-measurement in reading skills and for whom. The study was conducted on a sample consisting of 20 dyslexic students studying in the fourth grade of primary school in a group of elementary schools in the municipality of El Oued, El Oued State. They were selected intentionally, using a set of tests that measure reading ability at its various levels, which were represented in the following: a test of reading ability at its three levels ( Common words, non-frequent words, pseudo-words) phonological skills test, reading comprehension skills test, and by following the quasi-experimental approach with an experimental design with two equal groups, a pre-measurement and a post-measurement. To test the study hypotheses, the arithmetic mean and standard deviation were used, and the moderation of the distribution was confirmed before applying the test. “T” refers to the significance of the differences between the means of two samples. To confirm the level of significance, the effect size was calculated and the following results were reached: − The training program based on some active learning strategies has achieved a positive impact in developing the reading skills of students with dyslexia at the level of: reading words at their three levels (common, non-common, and semi-words), as it was found that there are significant differences. Statistics between the average scores of the experimental group and the average scores of the control group in the pre-measurement and post-measurement in choosing to read words at their three levels in favor of the post-measurement of the experimental group. − It achieved a positive impact on the phonological skill, as it was found that there were statistically significant differences between the average scores of the experimental group and the average scores of the control group in the pre-and post-measurement of the phonological skill test in favor of the post-measurement of the experimental group. It achieved a positive impact on the reading comprehension skill, as it was concluded that there were statistically significant differences between the average scores of the experimental group and the average scores of the control group in the pre-and post-measurement in choosing reading comprehension in favor of the post-measurement of the experimental group.Item علاقة الحاجات الإرشادية بجودة الحياة لدى أساتذة التعليم الثانوي(Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2024-11-21) بدوي زينبالملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين الحاجات الإرشادية وجودة الحياة لدى أساتذة التعليم الثانوي، كما تهدف إلى الكشف عن الاختلاف بين مستويات الحاجات الإرشادية و جودة الحياة في المتغيرات التالية (الجنس،الأقدمية في الوظيفة،الصفة) لدى أساتذة التعليم الثانوي. ولتحقيق أهداف هذه الدراسة اعتمدنا المنهج الوصفي بأساليبه، واستخدام المقياسين: مقياس الحاجات الإرشادية من إعداد الباحثة، ومقياس جودة الحياة المختصر لمنظمة الصحة العالمية (1996)، وتم تطبيقهما على عينة قوامها (300) أستاذ تعليم ثانوي بولاية توقرت، تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية العنقودية، وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، خلصت الدراسة إلى النتائج التالية: - تميز أساتذة التعليم بمستوى حاجات إرشادية منخفض بنسبة 49%، و تميز 36% بمستوى مرتفع في الحاجات الإرشادية ،أما 15% منهم تميز بمستوى متوسط. - تميز أساتذة التعليم بمستوى حاجات إرشادية صحية منخفض بنسبة 45%، و تميز 28% بمستوى مرتفع في الحاجات الإرشادية الصحية ،أما 26% منهم تميز بمستوى متوسط. - تميز أساتذة التعليم بمستوى حاجات إرشادية أكاديمية منخفض بنسبة 52%، و تميز 30% بمستوى مرتفع في الحاجات الإرشادية الأكاديمية ،أما 18% منهم تميز بمستوى متوسط. - تميز أساتذة التعليم بمستوى حاجات إرشادية إجتماعية منخفض بنسبة 58%، و تميز 27% بمستوى مرتفع في الحاجات الإرشادية الإجتماعية ،أما 15% منهم تميز بمستوى متوسط. - تميز أساتذة التعليم بمستوى حاجات إرشادية نفسية منخفض بنسبة 48%، و تميز 27% بمستوى مرتفع في الحاجات الإرشادية النفسية ،أما 25% منهم تميز بمستوى متوسط. - تميز أساتذة التعليم بمستوى جودة حياة منخفض بنسبة 49%، و تميز 36% بمستوى مرتفع في جودة الحياة ،أما 15% منهم تميز بمستوى متوسط. - وتوجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين الحاجات الإرشادية وجودة الحياة لدى أساتذة التعليم الثانوي. - توجد فروق دالة احصائيا بين الذكور والاناث من أساتذة التعليم الثانوي على مقياس الحاجات الإرشادية لصالح الإناث. - توجد فروق دالة احصائيا بين الذكور والاناث من أساتذة التعليم الثانوي على مقياس جودة الحياة لصالح الذكور - لا توجد فروق دالة احصائيا بين أساتذة التعليم الثانوي من لديهم أقدمية في الوظيفة (10سنوات فأقل/أكثر من10 سنوات) على مقياس الحاجات الإرشادية. - لا توجد فروق دالة احصائيا بين أساتذة التعليم الثانوي من لديهم أقدمية في الوظيفة (10سنوات فأقل/أكثر من10 سنوات) على مقياس جودة الحياة. - لا يوجد اختلاف دال احصائيا في رتب درجات قياس الحاجات الإرشادية باختلاف صفة أستاذ التعليم الثانوي(متربص/مرسم/مستخلف). - يوجد اختلاف دال احصائيا في رتب درجات قياس جودة الحياة باختلاف صفة أستاذ التعليم الثانوي (متربص/مرسم/ مستخلف). وتم تفسير نتائج الدراسة ومناقشتها بالرجوع إلى الإرث النظري والدراسات السابقة والخروج ببعض الاقتراحات. The current study aims to identify the nature of the relationship between guidance needs and quality of life among secondary school teachers. It also aims to reveal the difference between guidance needs and quality of life in the following variables (sex, seniority in the job, occupational status) among secondary school teachers. To achieve the objectives of this study, we adopted the descriptive approach and used two scales: the Guidance Needs Scale prepared by the researcher, and the World Health Organization’s Brief Quality of Life Scale (1996), and they were applied to a sample of (300) secondary school teachers in the willaya of Touggourt, who were selected cluster random sampling. After statistical processing of the data using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), the study concluded the following results: - Teaching professors were distinguished by a low level of indicative needs of 49%, and 36% by a high level of indicative needs, and 15% by an average level. - Education professors have a 45% low level of health guidance needs, 28% have a high level of health guidance needs, and 26% have an average level. - Teaching professors were distinguished by a 52% low level of academic mentoring needs, 30% with a high level of academic mentoring needs, and 18% with an average level. - Teaching professors were distinguished by a low level of social guiding needs of 58%, and 27% by a high level of social guiding needs, and 15% by an average level. - Teaching professors were distinguished by a low level of psychological guidance needs of 48%, and 27% by a high level of psychological guidance needs, and 25% by an average level. - Education professors have a low quality of life of 49%, and 36% have a high quality of life, and 15% have an average level. - There is a statistically significant correlation between the guidance needs and quality of life among secondary school teachers. - There are statistically significant differences between male and female secondary school teachers on the guidance needs scale in favor of females. - There are statistically significant differences between male and female secondary school teachers on the quality-of-life scale in favor of males. - There are no statistically significant differences between secondary school teachers who have seniority in the job (10 years or less/more than 10 years) on the guidance needs scale. - There are no statistically significant differences between secondary school teachers who have seniority in the job (10 years or less/more than 10 years) on the quality-of-life scale. - There is no statistically significant difference in the ranks of the counseling needs measurement scores according to the status of secondary school teacher (trainee/ confirmed/substitute). - There is a statistically significant difference in the ranks of the scores measuring the quality of life depending on the status of the secondary school teacher (trainee/confirmed/substitute). The results of the study were interpreted and discussed by referring to the theoretical heritage and previous studies, and some suggestions were made. 66Item الإلتزام التنظيمي وعلاقته بكل من مركز الضبط ونمط الشخصية (أ،ب،ج) لدى القابلات(Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2024-11-07) بن خرارة فتيحةالملخص: هدفت الدراسة الحالية للكشف عن العلاقة الارتباطية بين الالتزام التنظيمي و كلا من مركز الضبط ونمط الشخصية (أ-ب-ج ) عند القابلات حيث طبقت على عينة قوامها 155 قابلة يعملن بالمؤسسات العمومية للصحة بمدينة بسكرة ، اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي بأسلوبه ألارتباطي ، ولجمع البيانات تم استخدام كل من مقياس الالتزام التنظيمي لماير وألان وسميث ومقياس مركز الضبط لروتر ومقياس أنماط الشخصية لبن زروال ، استخدمت الدراسة مجموعة من الأساليب الاحصائية تمثلت في المتوسطات الحسابية، النسب المئوية، اختبار ت للفروق، معامل الارتياط بيرسون، معادلة سبيرمان براون، ألفا كرومباخ ،اختبار كا تربيع للاستقلالية ، ومعامل التوافق ، ومعامل كرامر. توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: - مستوى الالتزام التنظيمي جاء متوسطا وبمتوسط حسابي قدره 59.65 . % - مركز الضبط الداخلي هو الغالب لدى القابلات بنسبة 67.62 . . % - نمط الشخصية السائد هو نمط الشخصية أ بنسبة 52.25% . . -هناك علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين الالتزام التنظيمي ومركز الضبط لدى القابلات. . - هناك علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين الالتزام التنظيمي ونمط الشخصية (أ-ب-ج ) Abstract: The current study aimed to investigate the correlational between organizational commitment and and both locus of control and personality type (A-B-C) among midwives, conducted on a sample of 155 midwives working in public healthcare institutions in the city of Biskra. The study employed a descriptive approach with a correlational design. To collect data utilized the Meyer, Allen, and Smith Organizational Commitment Scale, as well as the Rotter Locus of Control Scale and personality type (A.B.C) scale of Ben Zeroual . The study used a set of statistical methods, represented by arithmetic means, percentages, t-test for differences, Pearson correlation coefficient, Spearman-Brown equation, alpha- Crombach coefficient , chi-square test for independence, coefficient of contingency , and Cramer's coefficient The study reached the following results: The level of organizational commitment was found to be moderate, with an average score of 60.59. Internal locus of control was predominant among midwives, accounting for 58.71%. The dominant personality type is Personality Type A accounting for 52.25% There was a statistically significant correlational between organizational commitment and locus of control among midwives. There was a statistically significant correlational between organizational commitment and personality type ) A.B.C) among midwivesItem الضّغوط النفسية وعلاقتها بالرضا عن الحياة لدى أساتذة التعليم المتوسط بالجزائر(Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2024-12-05) مختار بن عبد السلامالملخص: تهدف الدراسة إلى معرفة علاقة الضغوط النفسية على الرضا عن الحياة لدى أساتذة التعليم المتوسط بالجزائر من خلال عينة من أساتذة ولايات الجنوب الكبير الجزائري، كما هدفت إلى معرفة أثر كل من الجنس والأقدمية على الضغوط النفسية والرضا عن الحياة. وللتحقق من فرضيات الدراسة، استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، واستخدم عينة طبقية عشوائية من مجتمع الدراسة والتي تكونت من 308 أستاذاً وأستاذة. وقد استعمل الباحث مقياس الضغوط النفسية لعسكر وآخرون (1986)، ومقياس الرضا عن الحياة لمحمد الدسوقي (1998). وبعد تطبيق المقياسين تم تحليل البيانات باستخدام برنامج التحليل الإحصائي SPSS. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: -مستوى الضغوط النفسية لدى أساتذة التعليم المتوسط بالجزائر من خلال عينة بولايات الجنوب الكبير الجزائري كان متوسطاً، بمعدل = (79.58) وبوزن نسبي العام (56.84)، -مستوى الرضا عن الحياة لدى أساتذة التعليم المتوسط بالجزائر من خلال عينة بولايات الجنوب الكبير الجزائري كان مرتفعاً، بمعدل= (109.15) بوزن نسبي (75.25). -دلّ معامل الارتباط (R) على أن هناك علاقة ارتباطية موجبة بين الضغوط النفسية والرضا عن الحياة لدى أساتذة التعليم المتوسط بالجزائر من خلال عينة بولايات الجنوب الكبير الجزائري. -دلّ معامل الارتباط (R2) على قوة المتغير المستقل الضغوط النفسية في التنبؤ بالرضا عن الحياة لدى أساتذة التعليم المتوسط من خلال عينة بولايات الجنوب الكبير الجزائري. -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات درجات الضغوط النفسية لدى عينة من أساتذة التعليم المتوسط بالجزائر من خلال عينة بولايات الجنوب الكبير الجزائري تعزى لمتغيري الجنس والأقدمية في المهنة والتفاعل بينهما. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات درجات الرضا عن الحياة لدى أساتذة التعليم المتوسط بالجزائر من خلال عينة بولايات الجنوب الكبير الجزائري تعزى لمتغير الجنس، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الأقدمية في المهنة، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للتفاعل بين الجنس والأقدمية في المهنة. واستنادًا إلى النتائج المتوصّل إليها قدمت الدّراسة مجموعة من الاقتراحات التي تخدم الموضوع، وتحدد آفاقه ومساهماته العلمية. Résumé : فرنسية أو انجلزية The study aims to know the effect of psychological stress on life satis-faction among teachers of middle education in Algeria through a sample of teachers from the states of the great south of Algeria., It also aimed to know the impact of both race and seniority on psychological stress and life satis-faction. To verify the hypotheses of the study, the researcher used the analytical descriptive approach, using a random cast sample of the study community consisting of 308professors. The researcher used the psychomotor for Askar and others (1986)and life satisfaction measure: for Mohamed El-Desouky (1998). After applying the two measures, the data were analyzed using the sta-tistical analysis program SPSS. The study's findings were as follows: -The results of the statistical analysis showed that the level of psycho-logical pressures of middle education teachers in the states of the Algerian Great South was medium, at a rate = (79.58)and general relativity(56.84), -The results also showed that the level of satisfaction with life among middle education teachers in the states of the Algerian Great South was high, at a rate=(109.15)onwards(75.25), -The correlation coefficient (R) indicated that there is a positive correla-tion between psychological stress and life satisfaction among teachers of in-termediate education in Algeria, through a sample of the states of the great south of Algeria. -The correlation coefficient (R2) indicated the strength of the independ-ent variable, psychological stress, in predicting life satisfaction among teach-ers of intermediate education in Algeria, through a sample of the states of the great south of Algeria. -There are no statistically significant differences in the average degrees of psychological stress among a sample of teachers of intermediate educa-tion in Algeria through a sample of the states of the great south of Algeria due to the variables of gender and seniority in the profession and the interac-tion between them. -There are statistically significant differences in the average degrees of satisfaction with life among teachers of intermediate education in Algeria through a sample of the states of the great south of Algeria due to the gender variable, and there are no statistically significant differences due to the vari-able of seniority in the profession, and there are no statistically significant differences due to the interaction between gender and seniority in the profes-sion. Based on the results reached, a set of proposals were developed that serve the subject of the study, and define its horizons and scientific contribu-tions.Item التمكين الاداري وعلاقته بالدافعية للإنجاز دراسة ميدانية على عينة من موظفي الإدارة الجامعية بجامعة الوادي(Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2024-11-23) سراوي محمد الجموعيالملخص: تهدف الدراسة الى معرفة العلاقة بين أبعاد التمكين الإداري ودافعية للإنجاز لدى عينة من موظفي الإدارة الجامعية بجامعة الوادي والمقدار قوامها 218 مفردة، تم الاعتماد في البحث على المنهج الوصفي بأساليب الاستكشاف والارتباط والمقارن، ولأجل معالجة المعطيات المستمدة من الميدان تم الاعتماد على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية ( spss v25 )، بالأساليب التالية: المتوسط الحسابي ومعامل الارتباط بيرسون و( T-test) ومعامل التباين (ANOVA )، وتم التوصل الى النتائج التالية: مستوى التمكين الإداري مرتفع. مستوى الدافعية للإنجاز مرتفع. توجد علاقة بين تفويض السلطة والدافعية للإنجاز. توجد علاقة بين التدريب والدافعية للإنجاز. توجد علاقة بين اتخاذ القرار والدافعية للإنجاز. توجد علاقة بين العمل الجماعي والدافعية للإنجاز. لا توجد فروق دالة احصائيا في التمكين الإداري تعزى للجنس. لا توجد فروق دالة احصائيا في التمكين الإداري تعزى للخبرة لا توجد فروق دالة احصائيا في الدافعية تعزى للجنس. توجد فروق دالة احصائيا في الدافعية تعزى للخبرة. Résumé : فرنسية أو انجلزية Abstract: The study aims to find out the relationship between the dimensions of administrative empowerment and the motivation for achievement among a sample of university administration staff at the University of the valley, which is 218 individuals, the research was based on the descriptive approach with methods of exploration, correlation and comparison, and in order to process the data derived from the field, the statistical package program for Social Sciences ( spss v25) was used, using the following methods: arithmetic mean, Pearson correlation coefficient, (T-test) and coefficient of variation (ANOVA), and the following results were reached: - The level of administrative empowerment is high. - The level of motivation for achievement is high. - There is a relationship between delegation of authority and motivation for achievement. - There is a relationship between training and motivation for achievement. - There is a relationship between decision-making and motivation for achievement. - There is a relationship between teamwork and motivation for achievement.Item واقع المسؤولية الاجتماعية للمؤسسات الاقتصادية الجزائرية حالة مجمع سونطراك أنموذجا(Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2022-05-05) غدير علي عبد القادرالملخص: تهدف هذه الدراسة إلى محاولة الكشف عن واقع تطبيق المسؤولية الاجتماعية بالمؤسسات الاقتصادية الجزائرية، وقد تم التطرق في الجانب النظري للبحث عن ماهية المسؤولية الاجتماعية للمؤسسات الاقتصادية، ومن هذا المنطلق تم طرح التساؤل الرئيسي للدراسة وهو: ما واقع تطبيق المسؤولية الاجتماعية في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية سوناطراك أنموذجا؟ وقصد الإجابة المؤقتة على الإشكالية المطروحة حاول الباحث وضع الفروض التالية: هناك التزام من قبل إدارة مؤسسة سوناطراك نحو تبني مفهوم المسؤولية الاجتماعية تجاه العاملين، مجسد ببرامج مطبقة على أرض الواقع. هناك التزام من قبل إدارة مؤسسة سوناطراك نحو تبني مفهوم المسؤولية الاجتماعية تجاه المجتمع، مجسد ببرامج مطبقة على أرض الواقع. هناك التزام من قبل إدارة مؤسسة سوناطراك نحو تبني مفهوم المسؤولية الاجتماعية تجاه البيئة، مجسد ببرامج مطبقة على أرض الواقع. هناك التزام من قبل إدارة مؤسسة سوناطراك نحو تبني مفهوم المسؤولية الاجتماعية تجاه العملاء، مجسد ببرامج مطبقة على أرض الواقع. وقصد التحقق من هذه الفروض ميدانيا، فقد تم مباشرة إجراءات البحث في مؤسسة سوناطراك الواقع مقرها بحيدرة – الجزائر العاصمة، حيث وبعد مباشرة جميع الإجراءات الميدانية المتعلقة بمكان البحث تم التفرغ لعملية بناء الاستمارة النهائية للبحث وتطبيقها في الميدان وكذا جمع البيانات والوثائق اللازمة، ليتم في الأخير مناقشة النتائج المتحصل عليها في ضوء الفرضيات الموضوعة، حيث خلصت نتائج البحث إلى تأكيد الفرضية الأساسية والتي مفادها: توجد ممارسة واقعية لمفهوم المسؤولية الاجتماعية في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية سوناطراك Abstract : This study aims to attempt to reveal the reality of applying social responsibility in Algerian economic companies. The theoretical aspect of the research addressed the nature of social responsibility of economic companies. From this standpoint, the main question of the study was raised: What is the reality of applying social responsibility in Algerian economic companies, Sonatrach as a model? In order to provide a temporary answer to the problem raised, the researcher attempted to put forward the following hypotheses: There is a commitment by the management of Sonatrach to adopt the concept of social responsibility towards employees, embodied in programs implemented on the ground. There is a commitment by the management of Sonatrach to adopt the concept of social responsibility towards society, embodied in programs implemented on the ground. There is a commitment by the management of Sonatrach to adopt the concept of social responsibility towards the environment, embodied in programs implemented on the ground. There is a commitment by the management of Sonatrach to adopt the concept of social responsibility towards customers, embodied in programs implemented on the ground. In order to verify these hypotheses in the field, the research procedures were initiated at the Sonatrach companies, headquartered in Hydra, Algiers. After initiating all field procedures related to the research site, the process of constructing the final questionnaire form and applying it in the field, as well as collecting the necessary data and documents, was devoted to finally discussing the results obtained in light of the hypotheses set. The research results concluded with confirming the basic hypothesis, which is: There is a realistic practice of the concept of social responsibility in the Algerian economic company, Sonatrach.