Faculty of social and humanities sciences_PHD

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/53

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 179
  • Item
    الرقابة الاقتصادية في العصر العباسي إلي نهاية القرن الرابع الهجري
    (Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025-11-14) فرجاني مراد
    الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى استعراض جانب مهم من تطور النظام الاقتصادي خلال العصر العباسي حتى نهاية القرن الرابع الهجري، ألا وهو التركيز على دور الرقابة الاقتصادية كموضوع رئيسي، وكيف أسهمت في تحسين الأداء الاقتصادي بشكل مستمر، وقد تم التأكيد على أهمية الرقابة خلال فترات الأزمات التي شهدتها الدولة، حيث كان من الضروري على السلطة والمجتمع المسلم القيام بتلك الدور، وتم التركيز على استخدام الضوابط الشرعية والقواعد الإسلامية كجزء من سياسات الإصلاح الاقتصادي. وانتظمت الدراسة على أربعة فصول، كلٌ منها يحتوي على ثلاثة مباحث، تجمع بين النواحي النظرية للرقابة الاقتصادية والتطبيقية للسياقات الزمانية والمكانية خلال العصور العباسية، وقد تم مناقشة الجوانب النظرية قبل التحول إلى الأمور التطبيقية للرقابة الاقتصادية، وتم التركيز كذلك على تأثير السياسات الرقابية على السلطة والمجتمع في مختلف المجالات. في آخر المطاف خلصت الدراسة إلى جملة من النتائج الرئيسة التي تم ذكرها في ختام البحث منها: * تطور الرقابة الاقتصادية خلال العصر العباسي حتى نهاية القرن الرابع الهجري. * كان للخلفاء دور مهم في تنفيذها ومراقبتها ومحاسبة المخالفين، مما أدى إلى تحقيق فعالية الرقابة واستمراريتها. Résumé : انجلزية This study aims to review an important aspect of the development of the economic system during the Abbasid era until the end of the fourth century AH, which is to focus on the role of economic control as a main topic, and how it contributed to improving economic performance continuously. The importance of control was emphasized during the periods of crises that it witnessed. The state, as it was necessary for the authority and the Muslim community to play this role, and the focus was on using Sharia controls and Islamic rules as part of economic reform policies. The study was organized into four chapters, each of which contained three sections, combining the theoretical aspects of economic and applied control for the temporal and spatial contexts during the Abbasid era. The theoretical aspects were discussed before turning to the applied matters of economic control, and the focus was also on the impact of control policies on authority and society. In various fields. Ultimately, the study concluded with a number of main results that were mentioned at the conclusion of the research, including: * The development of economic control during the Abbasid era until the end of the fourth century AH. * The caliphs had an important role in implementing it, monitoring it, and holding violators accountable, which led to achieving the effectiveness and continuity of oversight.
  • Item
    اقتراح برنامج تدريبي لتعديل سلوك الصمت التنظيمي للعاملين في المؤسسة الصناعية
    (Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025-05-10) عكسه سمية
    الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى اقتراح برنامج تدريبي لتعديل سلوك الصمت التنظيمي لدى العاملين بالمؤسسة الصناعية، دراسة ميدانية بمؤسسة سوف للدقيق ولاية الوادي-الجزائر، ولتحقق من أهداف هذه الدراسة، تم استخدام المنهج التجريبي ذو تصميم المجموعتين (الضابطة والتجريبية)، وتم تطبيقه على العاملين عددهم (18)، وتكونت المجموعة التجريبية من (10) والمجموعة الضابطة (8) فردا اختيرت بطريقة قصدية. وتم الاعتماد على المقابلة واستمارة الاحتياجات التدريبية وعلى البرنامج التدريبي كأدوات رئيسة للدراسة. وللتحقق من فرضيات الدراسة تم الاعتماد على أساليب إحصائية كاختبار ت لحساب للفروق بين المجموعتين، معامل كوهين لإيجاد أثر البرنامج التدريبي، باستعمال البرنامج الاحصائي Spss25. وتوصلت نتائج الدراسة الى وجود فروق دالة احصائيا بين القياس القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية Abstract of the study: The current study aimed to propose a training program to modify the behavior of organizational silence among workers in the industrial institution, a field study at the souf Flour (souf ldaqiq) Company in the state of El Oued-Algeria, and to achieve the objectives of this study, the experimental method was used with a two-group design (control and experimental), and it was applied to workers numbering (18), and the experimental group consisted of (10) and the control group (8) individuals were chosen intentionally. The interview, the training needs questionnaire, and the training program were relied upon as the main tools of the study. To verify the hypotheses of the study, statistical methods were relied upon, such as the t-test to calculate the differences between the two groups, Cohen's coefficient to find the effect of the training program, using the statistical program Spss25. The results of the study showed that there were statistically significant differences between the pre- and post-measurement of the experimental group
  • Item
    سياسة النّفي الفرنسية في الجزائر وانعكاساتها على الجزائريّين 1830–1900م
    (Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025-05-13) بن بردي الزبير
    الملخص: يتناول هذا البحث موضوع "سياسة النّفي الفرنسية في الجزائر وانعكاساتها على الجزائريّين فيما بين 1830–1900". حيث تعتبر هذه السياسة من أبرز السياسات العقابية التي طبّقتها فرنسا في الجزائر بما يخدم أهدافها ومُخطّطاتها ذات الأبعاد المختلفة. لذا فقد كانت رُكنا أساسيا ضمن الاستراتيجية والخطّة الشاملة للاحتلال الفرنسي، وبدأ بتطبيقها منذ الأيّام الأولى لوجوده بالجزائر، واستمر اللّجوء إلى هذه السياسة العقابية طوال سنوات القرن التاسع عشر. ولم تكن عقوبة النّفي تشمل في الواقع حالات فردية فقط، بل أخذت في بعض الأحيان طابع العقوبة الجماعية، ومسّت أيضا كلا الجنسين. كما أنّ تطبيق السلطات الفرنسية لهذه السياسة لم يكن حكرا فقط على المعارضين من النّخب والعلماء، أو الثّائرين من الجزائريّين؛ بل شمل ذلك أيضا المُخالفين للقانون العام، المتورّطين في ارتكاب الجرائم المختلفة، كإحدى الوسائل الرّدعية التي طُبّقت في حَقِّهم. ونهدف من خلال هذا البحث إلى دراسة ورصد مختلف الجوانب المتعلّقة بسياسة النّفي العقابية التي طبّقتها سلطات الاحتلال الفرنسي في الجزائر من: تشريعات النّفي، وأسباب النّفي، وأنواع ومناطق النّفي، وفئات النّفي، وحياة وأوضاع المنفيّين في المنفى، وما لهذه السياسة من انعكاسات على المنفيّين بصفة خاصّة، والمجتمع الجزائري بصفة عامّة، فيما بين 1830-1900م. Résumé : انجليزية This research examines "the French exile policy in Algeria and its repercussions on the Algerian population between 1830 and 1900". This policy stands as one of the most significant punitive measures implemented by France in Algeria, serving its multifaceted objectives and strategic plans. The practice of exile constituted a fundamental component within the comprehensive strategy of French occupation, implemented from the earliest days of colonial presence in Algeria and consistently employed throughout the nineteenth century. Notably, the application of exile extended beyond individual cases, occasionally assuming the character of collective punishment and affecting both genders. The French authorities' implementation of this policy was not exclusively directed at opposing intellectuals, scholars, or Algerian revolutionaries; it also encompassed individuals who violated common law, serving as a deterrent measure for various criminal offenses. This research aims to examine and document the diverse aspects of the punitive exile policy implemented by French occupation authorities in Algeria between 1830 and 1900, including: exile legislation, grounds for exile, types and geographical areas of exile, categories of exiled individuals, living conditions of the exiled in their places of banishment, and the implications of this policy on both the exiled individuals specifically and Algerian society generally.
  • Item
    واقع الممارسات الاجتماعية الرقمية لدى الشباب الجزائري
    (Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025-05-08) طلاب يزيد
    الملخص: تسعى هذه الدراسة المعنونة بــ: واقع الممارسات الاجتماعية الرقمية لدى الشباب الجزائري، إلى الكشف عن أشكال ومضامين الممارسات الاجتماعية عبر صفحات الفيسبوك التي تعنى بالشباب الجزائري، محاولة رصد طرق عرضها وتصنيفها، ومعرفة أساليبها، والإلمام بالمواضيع المطروحة عبرها، إضافة إلى التطرق لانعكاساتها على واقع الشباب الجزائري، وآثارها السلوكية والمعرفية والنفسية عليهم. وقد استرشدت الدراسة بالنظرية التفاعلية الرمزية، كمقاربة عامة لتحليل للتفاعلات في المجتمعات الرقمية، مع تبني نظرية وضع الأجندة وتطبيقها على أولويات مواضيع الوسيلة والجمهور، وكذلك نظرية الاعتماد على وسائل الإعلام، كمرتكز نظري لمعالجة الآثار المترتبة عن اعتماد الشباب الجزائري لصفحات الفيسبوك كفضاء للممارسات الاجتماعية في أبعادها السلوكية والمعرفية والنفسية. كما اعتمد الباحث على المنهج الكيفي، وذلك من خلال استخدام أداة تحليل المحتوى في المجتمعات الرقمية، بتقنية الأسبوع الاصطناعي، ومن أجل رصد آثار هذه الممارسات الرقمية، تم اعتماد أداة المقابلة النوعية على عينة قصدية من المختصين، وتحليل بياناتها عبر برنامج تحليل البيانات النوعية Max qda. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: -تعتبر الصورة المرفقة بنص توضيحي أكبر الأشكال الرقمية استخداما، واللغة العربية الفصحى هي لغة ممارسات النشر السائدة. -ركزت الصفحات مواد التحليل على المواضيع الاجتماعية والدينية على التوالي، -نجحت الصفحات مواد التحليل في ترتيب أولويات الجمهور في أهم المواضيع، وهي المجتمع والدين. -أثبتت النتائج تبني الصفحات مواد التحليل –بما أنها متنوعة وهادفة-قيما إيجابية. -الآثار السلوكية: تباينت آراء المبحوثين حول خمول أو تنشيط الممارسات الرقمية للشباب للممارسات على أرض الواقع، كما أن الممارسة الاجتماعية على الفيسبوك غالبا هي حتمية تقنية، وليست انعكاسا للواقع الحقيقي للشباب. -الآثار المعرفية: للممارسات الرقمية تأثير على معارف ومكتسبات الشباب، وهي الانفتاح على الآخر، والتزويد بالمعارف، واتساع المعتقدات، والترويج لقيم المجتمع الرقمي المنتمي إليه. -الآثار النفسية: الشباب المعتمد على صفحات الفيسبوك، قد يتعرض لانعكاسات نفسية جراء ممارساته الرقمية، ومنها الانفصام من الواقع، وحالة الاغتراب، والفتور العاطفي والعزلة الاجتماعية، بالإضافة لفرص مثل التنفيس العاطفي، والاندماج الاجتماعي. Résumé : فرنسية أو انجلزية This research paper entitled as the reality of digital social practices on the algerian young generation, seeks to reveal the forms and contents of social practices through Face book pages that concern the algerian youth, trying to classify it and shed the light on its way they are presented and classified, know their methods, and subjects, meanwhile its impact on its behavioral, cognitive and psychological effects on them. The research paper was guided by the symbolic interactionist theory, as a general approach to analyzing interactions in digital societies through Face book pages, in addition, while adopting the theory of agenda setting and applying it to the priorities of the subjects of the face book pages and the audience, as well as the theory of dependence on the media, as a theoretical basis for addressing the effects resulting from Algerian youth’s adoption of Face book pages. As a space for social practices in their behavioral, cognitive and psychological dimensions. For this reason, the researcher used the qualitative approach, by using the content analysis tool, using the artificial week technique, to analyze the practices on the pages of the analysis materials. As for its effects, the researcher used the interview tool on a deliberate sample of specialists, and analyzed its data using the qualitative data analysis program Max QDA. The research achieved the following results: - The digital image attached to an expression text was the most frequently used digital form across the analysis materials pages, followed by written texts devoid of any other form. -The majority of the digital social practices published on the analysis material pages were in classical Arabic. Sharing the contents of other Face book pages is considered the largest source of digital social practices, followed by websites and YouTube, then personal practices without any source. -With regard to the effects of digital social practices on Algerian youth, the results of the interviews revealed the impact on young people’s real lives as follows: - Behavioral effects: The opinions of the respondents varied regarding the inactivity or activation of young people’s digital practices compared to practices on the ground. -Cognitive effects: Digital practices have an impact on the knowledge and acquisitions of young people, which are openness to others. Psychological effects: Young people who rely on Facebook pages may be exposed to psychological repercussions as a result of their digital practices, including disconnection from reality, a state of alienation, emotional apathy, and social isolation.
  • Item
    أبعاد السياسات السكنية ودورها في تنظيم السكن في الجزائر
    (Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025-05-11) لخذاري هشام
    الملخص: تهدف الدراسة إلى تحليل أبعاد السياسة السكنية في مدينة الوادي الجزائرية، مع التركيز على الأبعاد الاجتماعية ودورها في تنظيم السكن. اعتمدت الدراسة على النظرية البنائية الوظيفية في التحليل التي ترى أن المجتمع وحدة متكاملة تعمل أجزاؤها معًا لضمان استمراريته. استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، واعتمد على الملاحظة و الاستمارة كأداة لجمع البيانات من عينة عشوائية عددها 327 مفردة من سكان الأحياء مجتمع الدراسة (حي 8 ماي، حي القطب الجامعي، حي 19 مارس). كما اعتمد على السجلات و الوثائق التي تم جمعها من المؤسسات التي لها دور في تنظيم السكن في مدينة الوادي منها مديرية الترقية والتسيير العقاري مديرية السكن وصندوق السكن ووكالة عدل والبلدية. أظهرت النتائج أن السياسة السكنية تراعي المستوى المعيشي للسكان، من خلال معايير مثل الدخل والحالة العائلية وأقدمية الطلب. توزع السكنات بطرق مختلفة كالسكن الاجتماعي أو المرقي العقاري، مع توفير مرافق عامة كالمدارس والمستشفيات. تسعى السياسة السكنية إلى تعزيز التكامل الاجتماعي وتحقيق توزيع عادل للموارد، لتوفير سكن ملائم لكل الفئات. رغم ذلك، هناك قصور في تلبية حاجات الأسرة من حيث عدد الغرف، مما يؤثر على الخصوصية والحياة الأسرية. ضيق المساحة حدّ من ممارسة بعض العادات المحلية مثل الضيافة والاحتفال بالمناسبات الدينية والعائلية. معظم السكان قاموا بتعديلات على مساكنهم لتلائم ثقافتهم واحتياجاتهم الخاصة. ساهم تصميم الأحياء بمساحات مشتركة في تعزيز التفاعل الاجتماعي، مما رفع من جودة الحياة وروح التضامن بين الجيران. Résumé : The study aims to analyze the dimensions of housing policy in the city of El Oued, Algeria, with a focus on the social aspects and their role in organizing housing. The study is based on the structural functionalist theory, which views society as an integrated unit whose parts work together to ensure its continuity. The researcher employed the descriptive-analytical method and relied on observation and a questionnaire as tools for data collection from a random sample of 327 individuals residing in the study neighborhoods (8 May Neighborhood, University Pole Neighborhood, and 19 March Neighborhood). The study also utilized records and documents obtained from institutions involved in housing regulation in El Oued, including the Directorate of Promotion and Real Estate Management, the Directorate of Housing, the Housing Fund, the AADL Agency, and the municipality. The findings revealed that housing policy takes into account the residents’ living standards through criteria such as income, family status, and the duration of the housing request. Housing is distributed through various mechanisms, such as social housing or private development, while also providing public facilities like schools and hospitals. The housing policy seeks to promote social integration and achieve equitable resource distribution to provide adequate housing for all social groups. However, there is a shortfall in meeting family needs in terms of the number of rooms, which negatively impacts privacy and family life. The limited space has restricted the practice of local customs such as hospitality and the celebration of religious and family events. Most residents have made modifications to their homes to better reflect their cultural norms and individual needs. The neighborhood designs, with shared public spaces, have contributed to enhancing social interaction, thereby improving the quality of life and strengthening solidarity among neighbors.
  • Item
    فعالية برنامج تدريبي قائم على استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية مهارات التعبير الكتابي لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي ذوي صعوبات الكتابة: دراسة تجريبية على عينة من تلاميذ ابتدائيتي "عبد اللاوي بوبكر" و"غريسي مصباح" بالوادي
    (Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025) بن عمر رقية
    الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرّف على فعالية برنامج تدريبي قائم على استراتيجية التعلّم التعاوني في تنمية مهارات التعبير الكتابي لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي ذوي صعوبات الكتابة. وتمّ فيها استخدام المنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعتين، تمّ تطبيق الدراسة على عينة قوامها (24) تلميذًا وتلميذةً، تتراوح أعمارهم بين (08-09) سنوات بابتدائيتي "عبد اللاوي بوبكر" و"غريسي مصباح" بولاية الوادي، قُسّموا إلى مجموعتين: مجموعة ضابطة تكونت من (12) تلميذًا وتلميذةً، ومجموعة تجريبية تكوّنت من (12) تلميذًا وتلميذةً من تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي ذوي صعوبات الكتابة، للموسم الدّراسي 2018/2019. ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ تبنّي المقياس التشخيصي لصعوبات تعلّم الكتابة للزيّات، وبناء اختبار مهارات التعبير الكتابي (إعداد الطالبة)، وبناء البرنامج التدريبي القائم على استراتيجية التعلّم التعاوني(إعداد الطالبة)، وبالاعتمّاد على الأساليب الإحصائية المتمّثلة في المتوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار "ت" لدلالة الفروق بين المتوسطات توصّلت الدراسة إلى النتائج التالية: - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسّطي درجات المجموعة التجريبية في اختبار مهارات التعبير الكتابي قبل وبعد تطبيق البرنامج التدريبي لصالح التطبيق البعدي. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسّطي درجات المجموعة الضابطة في اختبار مهارات التعبير الكتابي قبل وبعد تطبيق البرنامج التدريبي. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسّطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار مهارات التعبير الكتابي بعد تطبيق البرنامج التدريبي لصالح المجموعة التجريبية. وعلى ضوء هذه النتائج تمّ التحقّق من فعالية البرنامج التدريبي القائم على استراتيجية التعلّم التعاوني في تنمية مهارات التعبير الكتابي لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي ذوي صعوبات الكتابة. وقد تمّ تفسير ومناقشة هذه النتائج في ضوء التراث النظري والدراسات السابقة ذات الصّلة بالموضوع وختمت الدراسة بتقديم مجموعة من الاقتراحات العلمية والعملية. Résumé :فرنسية أو انجليزية This study aimed to identify the effectiveness of a training program based on the cooperative learning strategy in developing the written expression skills of third-year primary students with writing difficulties. The experimental approachin which this work is used is based on the design of the two groups. The study was applied to a sample of (24) male and female students, their ages ranged from (08-09) years in each of "Abdellawy Boubacar" primary school and "Gracey Mosbah" primary school in El-Oued, they were divided into two groups: A control group consisted of (12) male and female students, and an experimental group consisted of (12) male and female students who are in the third year of primary school with writing difficulties, that was for the academic season 2018/2019. For the sake of achieving the objectives of the study, the diagnostic scale for the difficulties of learning writing was adopted for Zayat, the construction of a test of written expression skills (prepared by the student), and the construction of the training program based on the cooperative learning strategy, and based on the statistical methods represented by the arithmetic mean, standard deviation, and the “t” test to indicate the differences between the averages. The study leads to the following results: - There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the written expression skills test before and after the application of the training program in favor of the post application. - There are no statistically significant differences between the mean scores of the control group in the written expression skills test before and after the application of the training program. - There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the written expression skills test after applying the training program in favor of the experimental group. In light of these results, the effectiveness of the training program based on the cooperative learning strategy in developing the written expression skills of third-year primary students with writing difficulties was verified. These results were interpreted and discussed in the light of the theoretical heritage and previous studies related to the topic, and the study concluded with a set of scientific suggestions
  • Item
    فاعلية برنامج إرشادي قائم على نظرية هولاند لتنمية الميول المهنية بهدف بناء مشروع مهني لتلاميذ السنة أولى ثانوي
    (Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025) بالقاسمي عفاف
    الملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج إرشادي قائم على نظرية هولاند لتنمية الميول المهنية بهدف بناء مشروع مهني لتلاميذ السنة أولى ثانوي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم اعتماد المنهج التجريبي ذو التصميم الشبه التجريبي لمجموعة واحدة بقياسين (قبلي- بعدي) قوامها(10) تلاميذ من السنة أولى ثانوي شعبة علوم وآداب أختير بطريقة قصدية من ثانوية تجاني امحمد بالبياضة (ولاية الوادي –الجزائر) باستخدام مقياس الميول المهنية لصاحبته سميرة ميسون، وتطبيق برنامج إرشادي قائم على نظرية هولاند لتنمية الميول المهنية من إعداد الباحثة، وتمت معالجة بيانات الدراسة بواسطة برنامج الحزم الإحصائية(SpssV22)، وقد أسفرت الدراسة على النتائج التالية: - توجدفروقدالةاحصائياعندمستوىالدلالة( ) بينالقياسين القبليوالبعديللمجموعة الإرشادية من تلاميذ الأولى ثانوي على مقياس الميول المهنية وأبعاده - لا توجدفروقدالةاحصائياعندمستوىالدلالة( ) بينالقياسين البعدي والتتبعي للمجموعة الإرشادية من تلاميذ الأولى ثانوي على مقياس الميول المهنية وأبعاده. وهي نتائج تشير إلى فاعلية البرنامج، وقد تم مناقشتها في ضوء الإطار النظري للدراسة والدراسات السابقة ذات الصلة، والتركيز على المعطيات الميدانية. كما خلصت الدراسة إلى التوصية بضرورة القيام بمختلف الدراسات والبرامج الإرشادية التي تساهم في تنمية الميول المهنية وبناء مشروع مهني مستقبلي بمختلف النظريات الإرشادية المتاحةلدى التلاميذ المرحلة المتوسطة والثانوية وصولا إلى الجامعة. Abstract The study aimed to reveal the effectiveness of a counseling program based on Holland's theory for the development of vocational tendencies with the goal of building a professional project for first-year secondary students. To achieve the study's objectives, an experimental method with a quasi-experimental design was adopted for a single group with pre-test and post-test measurements, consisting of 10 first-year secondary students from the Science and Literature stream, selected intentionally from Tijani Mohamed Secondary School in El-Bayadh (El-Oued Province, Algeria) using the vocational tendencies scale by Samira Maysoun. A counseling program based on Holland's theory for the development of vocational tendencies was implemented, prepared by the researcher. The study data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS V22), and the study yielded the following results: - There are statistically significant differences at the significance level ( ) between the pre-test and post-test measurements for the counseling group of first-year secondary students on the vocational tendencies scale and its dimensions. - There are no statistically significant differences at the significance level ( ) between the post-test and follow-up measurements for the counseling group of first-year secondary students on the vocational tendencies scale and its dimensions. These results indicate the effectiveness of the program, and they were discussed in light of the theoretical framework of the study and related previous studies, focusing on field data. The study also concluded with a recommendation for the necessity of conducting various studies and counseling programs that contribute to the development of vocational tendencies and the building of a future professional project using various available counseling theories for students at the middle and secondary school levels leading to university.
  • Item
    دور علماء مالكية المغرب الأوسط في التمكين الحضاري والثقافي في بلاد السودان الغربي من نهاية القرون الوسطى إلى بداية العصور الحديثة
    (Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025) تقرورت عبد الرؤوف
    الملخص: تعتبر العلاقات الحضارية بين بلاد المغرب الأوسط ودول إفريقيا جنوب الصحراء من بين المواضيع المهمة التي تحتاج إلى المزيد من البحث والتنقيب، وهي من التخصصات الثرية وعليه تجلى موضوعنا في عنوانه "دور علماء مالكية المغرب الأوسط في التمكين الحضاري والثقافي في بلاد السودان الغربي من نهاية القرون الوسطى إلى بداية العصور الحديثة". حاول الباحث تسليط الضوء على الدور الرّيادي الذي لعبه فقهاء المالكية المغرب الأوسط في تصدير العلوم الشرعية واللغوية إلى بلاد السودان الغربي، حيث كان له الفضل الكبير في التمكين الحضاري والنهوض بالحركة العلمية السودانيىة من خلال جعله الركيزة الأساسية في الدراسات الفقهية والعلمية ممثلةً في الشروحات والمختصرات وآراء التي لها صلة بفقهاء المغرب الأوسط. Summary: The civilizational relations between the countries of the Central Maghreb and the countries of sub-Saharan Africa are among the important topics that need more research and exploration, and they are rich disciplines, and therefore our topic was reflected in its title "The role of the scholars of the Malikis of the Middle Maghreb in the civilizational and cultural empowerment in the countries of Western Sudan from the end of the Middle Ages to the beginning of modern times. The researcher tried to shed light on the pioneering role played by the Maliki jurists of the Middle Maghreb in exporting legal and linguistic sciences to the countries of Western Sudan, where he had great credit for the civilizational empowerment and the advancement of the Sudanese scientific movement by making it the main pillar in jurisprudential and scientific studies represented in explanations, abbreviations and opinions related to the jurists of the Middle Maghreb
  • Item
    فاعلية برنامج إرشادي قائم على التعلم المنظم ذاتيا وفق نموذج "بنيتريش" في تنمية التفكير الرياضي
    (Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025-02-22) حنونة مسعود
    الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فعالية برنامج إرشادي قائم على استراتيجيات التنظيم الذاتي للتعلم وفق نموذج بنيتريش في تنمية التفكير الرياضي، لدى تلاميذ الثانية ثانوي علوم تجريبية بولاية توقرت. وتمثلت عينة الدراسة في مجموعة من تلاميذ ثانوية لزهاري التونسي ببلدية الزاوية العابدية للسنة الدراسية 2023/2024، قوامها ثلاثون (30) تلميذا وتلميذة قسمت إلى مجموعتين (تجريبية وضابطة) متكافئتين قوام كل منها خمسة عشر(15) تلميذا وتلميذة، حيث تم التحقق من تكافئهما في الذكاء والعمر والتحصيل الدراسي وكذا معدل مادة الرياضيات، واعتمد المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين التجريبية والضابطة بقياس بعدي، ولجمع البيانات أعد الباحث اختبارين متكافئين في التفكير الرياضي يتضمنان مهارات ( البرهان الرياضي، التفكير المنطقي، النقد، التعبير بالرموز)، تم تحكيمهما من طرف أساتذة مختصين والتحقق من خصائصهما السيكو مترية، كما قام الباحث ببناء وتصميم البرنامج الإرشادي المتكون من أربعة عشر (14) جلسة واعتماد مجموعة من الفنيات في تنفيذه، وتم عرضه على مجموعة من المحكمين المختصين. ولمعالجة البيانات احصائيا استخدم الاختبارات: "ت"t.test لعينتين مستقلتين، وتحليل التباين المتعدد MANOVA، وتحليل التباين الثنائي Tow-Way ANOVA، ومعادلة مربع إيتا Eta Squared، وقد توصلت الدراسة إلى ما يلي: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في التفكير الرياضي، وأن البرنامج الارشادي يؤثر فيه بنسبة 30.85%. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في أبعاد التفكير الرياضي (البرهان الرياضي، التفكير المنطقي، التعبير بالرموز)، وللبرنامج تأثير في وجود الفروق في الأبعاد الثلاثة المذكورة بنسب 25.6%، 38.9%، 15.4% على التوالي. بينما لا تأثير للبرنامج في بعد النقد. - لا يؤثر تفاعل البرنامج الارشادي والجنس في التفكير الرياضي. - لا يؤثر تفاعل البرنامج الارشادي والجنس في الأبعاد الثلاثة، البرهان الرياضي، التفكير المنطقي، والنقد، بينما يؤثر تأثيرا دالا إحصائيا في بعد التعبير بالرموز. وقدم الباحث مقترحات للقيام بدراسات مماثلة تهتم بتنمية استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا، ومهارات التفكير الرياضي عند تلاميذ المراحل التعليمية الثلاثة بما يتناسب مع كل مرحلة. : Abstract The main aim of the current study was to identify the effectiveness of a counseling program based on self-regulated learning strategies according to the"Pinitrich" model in developing mathematical thinking among second-year experimental science secondary school pupils in the city of Touggourt. The study sample consisted of a group of students from Lazhari Tounsi Secondary School in the district of Zawia Al-Abidiya for the academic year 2023/2024. It comprises thirty (30) male and female pupils divided into two equivalent groups (experimental and control), each consisting of fifteen (15) male and female students. The two groups were equivalent in terms of intelligence, age, academic achievement, and mathematics average. The experimental method was adopted with the design of the experimental and control groups using a pre-test and post-test measurement. To collect data, the researcher prepared two equivalent tests in mathematical thinking that included skills (mathematical proof, logical thinking, criticism, and symbolic expression), which were evaluated by specialized teachers and verified for their psychometric properties. The researcher also constructed and designed a guidance program containing fourteen (14) sessions and employed a set of techniques in its implementation, which was presented to a group of specialized evaluators. To statistically analyze the data, the following tests were used: independent samples t-test, MANOVA, TOW-WAY ANOVA, and Eta Squared. The study concluded the following: - There are statistically significant differences between the experimental and control groups in mathematical thinking, the guidance program affects it by 30.85%. - There are statistically significant differences between the experimental and control groups in the dimensions of mathematical thinking (mathematical proof, logical thinking, symbolic expression). The program has an effect on the existence of differences in the three mentioned dimensions at rates of 25.6%, 38.9%, and 15.4% respectively. While the program has no impact in the aspect of criticism. - The interaction between the guidance program and gender does not affect mathematical thinking. - The interaction between the guidance program and gender does not affect the three dimensions: mathematical proof, logical thinking, and criticism, while it has a statistically significant effect on the dimension of symbolic expression. The researcher suggested to conduct similar studies that focus on developing self-regulated learning strategies and mathematical thinking skills among pupils in the three educational stages, tailored to each stage.
  • Item
    استراتيجيات مواجهة عوائق التعلم وعلاقتها بالكفايات التدريسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي
    (Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025-03-13) لخويمس قويدر
    الملخص: هدفت هذه الدراسة الى الكشف على العلاقة بين استراتيجيات مواجهة عوائق التعلم والكفايات التدريسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي، كما سعت الى الكشف على العلاقة بين الكفايات التدريسية لأساتذة التعليم الابتدائي وبعض المتغيرات الشخصية (الجنس، مستوى الشهادة، سنوات العمل)، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي وبصفة خاصة الارتباطي، وقام ببناء خمسة مقاييس تمثلت في مقياس استراتيجية مواجهة عوائق التعلم النفسية، مقياس استراتيجية مواجهة عوائق التعلم البيداغوجية – الديداكتيكية، مقياس استراتيجية مواجهة عوائق التعلم الابستمولوجية، مقياس استراتيجية مواجهة عوائق التعلم الاجتماعية – الثقافية و مقياس الكفايات التدريسية لأستاذ التعليم الابتدائي، هذا المقياس الأخير كان في شكل شبكة ملاحظة، اما المقاييس الأربعة الأولى كانت على شكل استبيان، وقد تم التأكد من خصائصها السيكومترية. طبقت هذه المقاييس على عينة قوامها 163 أستاذا للتعليم الابتدائي من مقاطعتين تربويتين تفتيشيتين هما مقاطعة الوادي09 ومقاطعة حاسي خليفة02، واختيرت عينة الدراسة عن طريق المعاينة العنقودية الطبقية. بعد معالجة البيانات إحصائيا توصلت الدراسة الى أنه لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين استراتيجية مواجهة عوائق التعلم النفسية والكفايات التدريسية لأساتذة التعليم الابتدائي، وأن هناك علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين استراتيجية مواجهة عوائق التعلم الديداكتيكية – البيداغوجية والكفايات التدريسية لديهم، كما أن هناك علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين استراتيجية مواجهة عوائق التعلم الابستمولوجية والكفايات التدريسية لديهم، ولا توجد هناك علاقة ارتباطية بين استراتيجية مواجهة عوائق التعلم الاجتماعية - الثقافية والكفايات التدريسية لديهم، كما بينت الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الجنسين في الكفايات التدريسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي، كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المؤهل العلمي وكفاياتهم التدريسية، وأنه لا توجد علاقة ارتباطية بين سنوات العمل و كفاياتهم التدريسية، هذه النتائج تدل على أن الكفايات التدريسية لأساتذة التعليم الابتدائي تحتاج الى مزيد من الدعم والتدريب لتمكنهم من اختيار الاستراتيجيات التدريسية الفعالة لمواجهة عوائق التعلم النفسية والاجتماعية لدى التلاميذ، مع تطوير آليات تشخيص عوائق التعلم واستراتيجيات مواجهتها. Résumé : فرنسية أو انجلزية This study aims to unveil the relationship between strategies for confronting learning obstacles and teaching competencies among primary school teachers. Essentially, it also sought to reveal the relationship between teaching competencies of primary school teachers and some personal variables (gender, degree level, years of work). To achieve the objectives of the study, the researcher opted for the descriptive approach, especially the correlational approach. For the this reason, the researcher constructed five scales, which were the psychological learning obstacles confrontation strategy scale, the pedagogical-didactic learning obstacles confrontation strategy scale, the epistemological learning obstacles confrontation strategy scale, the social-cultural learning obstacles confrontation strategy scale, and the primary school teacher's teaching competencies scale. This last scale was in the form of an observation network, while the first four scales were in the form of a questionnaire, and their psychometric properties were confirmed. These measures were applied to a sample of 163 primary school teachers from two educational inspection districts: El Oued District 09 and Hassi Khalifa District 02. The study sample was selected through stratified cluster sampling. After statistically processing the data, the study concluded that there is no statistically significant correlation between the strategy of confronting psychological learning obstacles and the teaching competencies of primary school teachers, and that there is a statistically significant correlation between the strategy of confronting didactic-pedagogical learning obstacles and their teaching competencies, as there is a statistically significant correlation between the strategy of confronting epistemological learning obstacles and their teaching competencies, and there is no correlation between the strategy of confronting social-cultural learning obstacles and their teaching competencies. The study also showed that there are no statistically significant differences between the sexes in the teaching competencies of primary school teachers, as there are no statistically significant differences between academic qualifications and their teaching competencies, and that there is no correlation between years of work and their teaching competencies. These results indicate that the teaching competencies of primary school teachers need more support and training to enable them to choose effective teaching strategies to confront psychological and social learning obstacles among students, while developing mechanisms for diagnosing learning obstacles and strategies for confronting them.
  • Item
    أثر برنامج للمرافقة في بناء المشروع الشخصي المستقبلي لتلاميذ السنة الرابعة متوسط
    (Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025-02-08) لوبيري شفاء
    الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة الأثر الذي يتركه برنامج مقترح للمرافقة في بناء المشروع الشخصي المستقبلي لتلاميذ السنة الرابعة متوسط بمتوسطة قاسمي بشير بالدبيلة ولاية الوادي، ولقد اعتمد في هذه الدراسة على المنهج التجريبي القائم على تصميم القياسين القبلي والبعدي لمجموعتين ضابطة وأخرى تجريبية على عينة قوامها (34) تلميذ وتلميذة، وبالاعتماد على مقياس تحديد الاحتياجات التدريبية لمـحمد السعيد قيسي (2016) والذي طبق على عينة استطلاعية قدرت بــ (50) من التلاميذ اختيروا بطريقة عشوائية بسيطة؛ تم التأكد من الخصائص السيكومترية للمقياس, وبعد تطبيق البرنامج المقترح وحساب حجم الأثر لذات البرنامج، أسفرت المعالجة الإحصائية على النتائج الآتية: - يوجد أثر دال إحصائيا لبرنامج المرافقة في بناء المشروع الشخصي المستقبلي لتلاميذ السنة الرابعة متوسط. - توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي على مقياس تحديد الاحتياجات التدريبية لبناء المشروع الشخصي المستقبلي لصالح المجموعة الضابطة. - توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي على جميع أبعاد المقياس (بعد الاستكشاف، بعد البلورة، بعد التخصيص، بعد التحقيق والإنجاز) لصالح المجموعة الضابطة. وقد تمت مناقشة وتفسير النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة ذات الصلة. Résumé : فرنسية أو انجلزية The current study aimed to know the impact of a proposed program for accompaniment in building the future personal project for fourth-year middle school students at Kasmi Bashir Middle School in Debila, El Oued State. This study relied on the experimental approach based on designing pre- and post-measurements for two groups, a control group and an experimental group, on a sample of (34) male and female students. Based on the scale for determining training needs by Muhammad Al-Saeed Qaisi (2016), which was applied to a survey sample estimated at (50) students who were chosen in a simple random way, the psychometric properties of the scale were confirmed. After applying the proposed program and calculating the effect size of the same program, the statistical treatment yielded the following results: - There is a statistically significant effect of the mentoring program on building the future personal project for fourth-year middle school students. - There are statistically significant differences between the averages of the control and experimental groups in the post-test on the scale for identifying training needs to build the future personal project, in favor of the control group. - There are statistically significant differences between the averages of the control and experimental groups in the post-test on all dimensions of the scale (exploration, crystallization, specialization, investigation, and achievement), in favor of the control group. The results were discussed and interpreted in light of the theoretical framework and previous relevant studies.
  • Item
    فاعلية برنامج تدريبي لتنمية مهارة اتخاذ القرار المهني لتلاميذ السنة الرابعة متوسط
    (Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2025-02-02) بادي فاتية
    الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى التّعرف على فاعلية برنامج تدريبي لتنمية مهارة اتخاذ القرار المهني لتلاميذ السنة الرابعة متوسط. اتبعت هذه الدراسة المنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعة الواحدة مع تطبيق (قبلي-بعدي) لمقياس مهارة اتخاذ القرار المهني مع تطبيق برنامج تدريبي لتنمية مهارة اتخاذ القرار المهني على أفراد العينة وهو من إعداد الباحثة, وطبق البرنامج التدريبي على عينة بلغت (15) تلميذا من تلاميذ السنة الرابعة متوسط المتمدرسين بمتوسطة الشهيد أحمد بوزقاق بولاية المغير للعام الدراسي (2019/2020) بعدها تم تطبيق الاختبار القبلي المتمثل في مقياس مهارة اتخاذ القرار المهني ومن ثمّ تمّ الانطلاق في الجلسات التدريبية التي دامت 6 أسابيع بعدها تم تطبيق الاختبار البعدي، وبعد تعريض درجات الاختبارين للمعالجة الإحصائية باستخدام مجموعة من الأساليب: المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، واختبار "ت" لعينة واحدة، تم التوصل إلى النتائج التالية: يساهم البرنامج التدريبي في تنمية مهارة اتخاذ القرار المهني لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط. تتميز النتائج الإيجابية للبرنامج التدريبي في تنمية مهارة اتخاذ القرار المهني لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط باستقرار. وبناء على تلك النتائج كانت إجابة التساؤل الرئيسي للدراسة كالتالي: للبرنامج التدريبي فاعلية في تنمية مهارة اتخاذ القرار المهني لتلاميذ السنة الرابعة متوسط. Abstract: The current study aims to identify the effectiveness of a training program to develop the professional decision-making skill of fourth-year middle school students. This study followed the experimental approach based on a single-group design with a (pre-post) application of the professional decision-making skill scale with the application of a training program to develop the professional decision-making skill on the sample members, which was prepared by the researcher. The training program was applied to a sample of (15) fourth-year middle school students enrolled at the Martyr Ahmed Bouzegag Middle School in the state of El Meghair for the academic year (2019/2020). After that, the pre-test was applied, which is the professional decision-making skill scale, and then the training sessions that lasted 6 weeks were launched, after which the post-test was applied. After subjecting the scores of the two tests to statistical processing using a set of methods: arithmetic mean, standard deviation, and the "T" test for a single sample, the following results were reached: 1- The training program contributes to the development of the professional decision-making skill among fourth-year middle school students. 2- The positive results of the training program in developing the professional decision-making skill of fourth-year middle school students are stable. Based on these results, the answer to the main question of the study was as follows: The training program is effective in developing the professional decision-making skill of fourth-year middle school students.
  • Item
    نظام المشيخة ودوره في إدارة شؤون المهاجرين الجزائريين في تونس 1881 – 1956 م
    (University Eloued جامعة الوادي, 2024) دريد حمو
    الملخص: شهدت تونس مع الاحتلال الفرنسي للجزائر سنة 1830م، تزايد لعدد المهاجرين الجزائريين الذين لجأوا إليها هروبا من الممارسات القمعية الفرنسية تجاه الشعب الجزائري وحفاظا على هويتهم الوطنية، وبما أن تونس كانت الوجهة الأولى للمهاجرين الجزائريين، الذين استقروا هناك في مناطق متعددة، وكان لهم حضور سياسي واقتصادي، واجتماعي وثقافي ومن هنا فقد عمدت الحكومة التونسية، ثم سلطة الحماية الفرنسية على إيجاد تنظيم إداري يتولى إدارة شؤون المهاجريين الجزائريين بتونس من خلال تفعيل نظام المشيخة، هذا النظام الذي سيكون حلقة الوصل بين المهاجرين الجزائريين المتواجدين في تونس، وسلطة الإقامة الفرنسية والحكومة التونسية، بما يخدم عموما ارادة الحماية الفرنسية في تونس ما بين 1881 1956م عرف تنظيم المشيخة الجزائرية في تونس خلال فترة الحماية الفرنسية 1881-1956م عدة تطورات، تحول فيها الى نظام عرفي يدير مجتمع المهاجرين الجزائريين في مدينة تونس ويمثلهم لدى الحكومة التونسية، الى تنظيم يشمل جميع المهاجريين الجزائريين في البلاد التونسية، ووضعت مجموعة من الشروط للارتقاء الى منصب شيخ المهاجرين الجزائريين في توني، هذه الشروط تتمحور حول خدمة أهداف الاحتلال الفرنسي في الجزائر وتونس. كما حرصت الإقامة العامة الفرنسية في تونس على جعله تنظيما رقابيا على المهاجرين الجزائريين المتواجدين بالتراب التونسيين، وفي نفس الوقت كان يروج للسياسة الفرنسية، ويخدم مشروعها من احتلال تونس والجزائر ، كما استخدمته أداة لجمع الضرائب، وتجنيد المهاجرين الجزائريين في الجيش الفرنسي. Résumé : During the French occupation of Algeria in 1830, Tunisia witnessed an increase in the number of Algerian immigrants seeking refuge from French oppressive practices towards the Algerian people, in order to preserve their national identity. As Tunisia became the primary destination for Algerian immigrants, who settled in various regions with political, economic, social, and cultural presence, the Tunisian government and subsequently the French protectorate authorities established an administrative organization to manage the affairs of Algerian immigrants in Tunisia. This was done through the activation of the "Mashyakha" system, serving as a link between Algerian immigrants in Tunisia, the French residency authority, and the Tunisian government, in line with the overall French protection policy in Tunisia between 1881-1956. The Algerian "Mashyakha" organization in Tunisia underwent several developments during the French protectorate period from 1881-1956, evolving from a system managing the Algerian immigrant community in Tunis to representing them to the Tunisian government, to an organization encompassing all Algerian immigrants in Tunisian territories. Conditions were set for aspiring to the position of the Algerian immigrants' leader in Tunis, revolving around serving the goals of the French occupation in Algeria and Tunisia. Furthermore, the French general residency in Tunisia aimed at make it a supervisory organization over Algerian immigrants in Tunisian territories, while simultaneously promoting French policies and serving its agenda of occupying Tunisia and Algeria. It was also utilized as a tool for tax collection and enlisting Algerian immigrants into the French army .
  • Item
    معوقات العملية الارشادية وعلاقتها بالرضا الوظيفي والدافعية للانجاز لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني : دراسة ميدانية بمتوسطات وثانويات بولاية الوادي
    (University Eloued جامعة الوادي, 2025) شهرة فيصل
    الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن معوقات العملية الإرشادية وعلاقتها بالرضا الوظيفي والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي، حيث إعتمد الباحث على المنهج الوصفي القائم على الإرتباط ، وتكونت عينة الدراسة الأساسية من (140) مستشارا للتوجيه والإرشاد المدرسي والمهني الذين يعملون بالثانويات والمتوسطات ومركز التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي، وقد إختيرت بطريقة الحصر الشامل، ولجمع البيانات إستخدمنا إستبيان معوقات العملية الإرشادية من إعداد الباحث ومقياسي الرضا الوظيفي والدافعية للإنجاز من إعداد معمري ويزة(2020)، المكيفين على البيئة الجزائرية وتمت معالجة البيانات بإستعمال برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية (SPSS) وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - عدم وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين أبعاد معوقات العملية الإرشادية مجتمعة والرضا الوظيفي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. - توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد المعوقات الشخصية والرضا الوظيفي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. - عدم وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد معوقات البيئة المدرسية والرضا الوظيفي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي - عدم وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد معوقات البيئة الإرشادية والرضا الوظيفي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي - توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد المعوقات الإجتماعية والثقافية والرضا الوظيفي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. - توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين أبعاد معوقات العملية الإرشادية مجتمعة والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه والارشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. - توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد المعوقات الشخصية والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. - عدم وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد معوقات البيئة المدرسية والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. - عدم وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد معوقات البيئة الإرشادية والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه والارشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. - عدم وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين بعد المعوقات الإجتماعية والثقافية والدافعية للإنجاز لدى مستشاري التوجيه والارشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي. : Abstract The current study addressed the topic of obstacles in the counseling process and their relationship to job satisfaction and motivation for achievement among school and vocational guidance counselors in the Wilaya of el oued. The study began with the main question: What are the most significant obstacles faced by school and vocational guidance counselors in the Wilaya of el oued during their counseling practice, and how do these obstacles relate to job satisfaction and motivation for achievement? The main study sample consisted of (140) guidance counselors working in high schools, middle schools, and the school and vocational guidance center in the Wilaya of El Oued. They were selected through a comprehensive sampling method. The researcher used a questionnaire on the obstacles to the guidance process, prepared by the researcher, and adopted the job satisfaction and achievement motivation scales developed by Maamri Wiza (2020), adapted to the Algerian context. The researcher relied on a descriptive correlational approach, as it was suitable for this study. The researcher employed statistical methods to reach data and results that would allow for the analysis of the studied phenomenon. We used the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) after coding and entering the data into the computer for processing using: The results of the study concluded that: -There is no statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimensions of the obstacles to the guidance process and job satisfaction among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is a statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of personal obstacles and job satisfaction among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is no statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of school environment obstacles and job satisfaction among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is no statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of obstacles in the guidance environment and job satisfaction among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is a statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of social and cultural obstacles and job satisfaction among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is no statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of obstacles to the counseling process and job satisfaction among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. -There is a statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimensions of the obstacles to the guidance process and the motivation for achievement among school and vocational guidance counselors in the state of El Oued. - There is a statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of personal obstacles and the motivation for achievement among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is a statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of school environment obstacles and achievement motivation among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is no statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of obstacles in the guidance environment and the motivation for achievement among school and vocational guidance counselors in the state of el oued. - There is no statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the dimension of social and cultural obstacles and the motivation for achievement among school and career guidance counselors in the state of el oued. - There is a statistically significant correlation at the significance level (0.05) between the obstacles of the guidance process and the motivation for achievement among school and vocational guidance counselors in the state of el oued.
  • Item
    معوقات التقويم التربوي وفق مقاربة الكفاءات في ظل مناهج الجيل الثاني لدى أساتذة التعليم المتوسط : دراسة ميدانية بمتوسطات ولاية تلمسان
    (University Eloued جامعة الوادي, 2024) بن سيفي فتحي
    الملخص : هدفت الدراسة إلى معرفة معوقات تطبيق أساتذة التعليم المتوسط للتقويم التربوي وفق مقاربة الكفاءات في ظل مناهج الجيل الثاني، ولتحقيق أهداف الدراسة تم اعتماد المنهج الوصفي، واستخدام أداة الاستبيان المكونة من 39 فقرة موزعة على ثلاثة أبعاد، قام الباحث ببنائها للتعرف على معوقات تطبيق التقويم الكفائي، وقد تكون مجتمع البحث من جميع أساتذة التعليم المتوسط لمادتي اللغة العربية والرياضيات بكل مؤسسات التعليم المتوسط الولاية تلمسان والبالغ عددهم (1674) أستاذا، كما طبقت الدراسة على عينة عشوائية عنقودية مكونة من (320) أستاذا، وأظهرت نتائج الدراسة أن أهم معوقات تطبيق التقويم التربوي الكفائي في مناهج الجيل الثاني هي المعوقات المرتبطة بالأستاذ، تتبعها في المرتبة الثانية تلك المعوقات المرتبطة بالمتعلم، لتأتي في المرتبة الثالثة المعوقات المتعلقة بالمنهاج الدراسي، كما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في المعوقات تعزى لمتغيري الأقدمية والرتبة، في حين وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في المعوقات تعزى لمتغيري التخصص ومؤسسة التكوين). Résumé : انجلزية The study aims to identify the obstacles encountered by middle school teachers in the application of pedagogical evaluation according to the competency-based approach within the framework of the second-generation programs. A descriptive approach was adopted using a questionnaire composed of 39 items distributed over three dimensions to identify the obstacles to the application of competency-based evaluation. The study population consisted of 1674 individuals, representing all Arabic and Mathematics teachers in all middle school institutions in the wilaya of Tlemcen. The study was also applied to a random cluster sample of 320 teachers. The results showed that the main obstacles to the application of competency-based pedagogical evaluation in the second-generation programs are those related to the teacher, followed by those related to the student and finally those related to the curriculum. No statistically significant differences were found at the significance level (0.05) for the obstacles attributable to the variables (seniority and grade), but on the other hand, statistically significant differences were found at the significance level (0.05) for the obstacles attributable to the variables (specialization and training establishment).
  • Item
    استراتيجية شق الطرق الرومانية في مقاطعتي نوميديا وموريطانيا القيصرية من بداية العهد الامبراطوري إلى نهاية حكم الأسرة السيفيرية (27 ق. م – 235م)
    (University Eloued جامعة الوادي, 2024) رزوق نجاة
    الملخص: تناولت هذه الدراسة مرفقا مهما تمثل في الطرق، والتي أولاها الرومان أهمية كبرى نظرا لقيمتها العسكرية، والاقتصادية، ورسم لأجلها الأباطرة الرومان؛ من أغسطس إلى سيفيروس وخلفائه استراتيجية خاصة لخدمة أهدافهم الاستعمارية، وهذا ما تجلى من خلال سياستهم التي طبقوها في مقاطعتي نوميديا وموريطانيا القيصرية، فقد عمل هؤلاء الحكام على ربط أراضي هذه المقاطعات عن طريق شبكة هائلة من الطرق البرية، والتي برعوا في تنفيذها، فقد ربطوا جنوب مقاطعتي نوميديا وموريطانيا القيصرية بشمالها، عبر مجموعة من الطرق المهمة، منها طريق تيفست- هيبون، وطريق تيفست – لمبايسيس، في نوميديا، وطريق كويكول- سيتيفيس، أوزيا – رابيديوم، واستخدامها في الأغراض العسكرية، عن طريق تنقل عناصر الجيش الروماني بين المراكز العسكرية في الشمال والجنوب، والاقتصادية من أجل ربط المدن الاقتصادية الكبرى، مثل تيفست، وسيتيفيس، والأسواق التجارية، والأراضي الزراعية بمدن السواحل والموانئ الاستراتيجية لنقل المنتجات المختلفة إلى العاصمة روما. وبالتالي تحقيق الهدف العسكري الاستعماري الاستيطاني، ومن خلاله تحقيق الهدف الرئيسي ألا وهو الهدف الاقتصادي لاستنزاف ثروات المقاطعات المهزومة. Abstract: This study dealt with an important facility represented by the roads, which the Romans gave great importance to due to their military and economic value, and for which the Roman emperors; from Augustus to Severus and his successors drew up a special strategy to serve their colonial goals, and this was evident through their policy that they implemented in the provinces of Numidia and Mauretania Caesarea. These rulers worked to connect the lands of these provinces through a huge network of land roads, which they excelled in implementing. They connected the south of the provinces of Numidia and Mauretania Caesarea to its north, through a group of important roads, including the Thévest-Hippoon road, the Thévest-Lambaesis road in Numidia, and the Cuicul-Sitifis road, Ozia-Rapidium, and used them for military purposes, through the movement of Roman army elements between military centers in the north and south, and economic in order to connect major economic cities, such as Thévest, Sitifis, commercial markets, and agricultural lands with coastal cities and strategic ports to transport various products to the capital, Rome. Thus, achieving the colonial settlement military goal, and through it achieving the main goal, which is the economic goal of draining the wealth of the defeated provinces.
  • Item
    الأوضاع الصحية في منطقة الجنوب الشرقي للجزائر بين (1900-1962) (بسكرة – الوادي – ورقلة) أنموذجا
    (University Eloued جامعة الوادي, 2024) زبيدي مباركة
    الملخص: يتناول هذا الموضوع مختلف الأمراض والأوبئة التي عرفتها منطقة الجنوب الشرقي الجزائري خلال الفترة الاستعمارية من القرن العشرين، وهي تعّد فترة هامة حدثت فيها تطورات وأحداث على جميع الأصعدة، انعكست على الجانب الصحي للسكان فعرفوا وضع داخلي مزري بسب السياسة الفرنسية، بحيث استفحلت أمراض وأوبئة جديدة وخطيرة أتت مع الاستعمار وبفعله، تميّزت بالتنوع والتعدّد فكانت بصفة دورية، فأثرّت على الوضعية المعيشية والاقتصادية والديموغرافية في المنطقة، وهذا ما استدّعى فرنسا لأخذ التدابير الوقائية لتحكّم في هذا الوضع خوفا على مصالحها. Résumé : This topic deals with the various diseases and epidemics that the southeastern Algerian region experienced during the colonial period of the twentieth century, which is considered an important period in which developments and events occurred at all levels, which were reflected on the health aspect of the population, so they knew a miserable internal situation due to the French policy, so that new and dangerous diseases and epidemics escalated It came with colonialism and by its action, it was characterized by diversity and pluralism, and it was periodically, and it affected the living, economic and demographic situation in the region, and this is what necessitated France to take preventive measures to control this situation for fear of its interests.
  • Item
    الدمج وعلاقته بتحسين جودة الحياة لدى الأشخاص ذوي الإعاقة البصرية
    (University Eloued جامعة الوادي, 2024) شيباني إبراهيم
    الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى جودة الحياة لدى ذوي الإعاقة البصرية بصفة عامة، وكذا الكشف عن وجود علاقة بين سياسات الدمج المختلفة وتحسين مستوى جودة الحياة لدى ذوي الإعاقة البصرية ولتحقيق هذه الأهداف اتبع الباحث المنهج الوصفي بأسلوبيه لاستكشافي والارتباطي، لأنه الأنسب لهته الدراسة، وقد اعتمد الباحث على العديد من الأدوات البحثية والإحصائية منها مقياس جودة الحياة المختصر الصادر عن منظمة الصحة العالمية (WOQOL.BREF) المقنن عن البيئة الجزائرية، والمقابلة العيادية. تم الدراسة بولاية الوادي وتم اختيار عينة الدراسة بطريقة قصدية، كما تم البرنامج الإحصائي Spss لحساب النتائج، كما استعمل الباحث عدة أساليب إحصائية منها المتوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار(T) ومعامل الارتباط ثنائي الأصيل ومعامل الارتباط فأي ومعامل بيرسون وسيبرمان. وكانت نتائج الدراسة كالتالي: ــ مستوي درجة جودة الحياة لدى ذوي الإعاقة البصرية متباين بين المستويات الثلاثة منخفض/ متوسط/ مرتفع ــ توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين متغير الدمج(مدمج/ غير مدمج) ومستوى جودة الحياة لدى ذوي الإعاقة البصرية. ــ توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة بين الأشخاص ذوي الإعاقة البصرية تعزى لمتغير الدمج ( مدمج/ غير مدمج) لصالح المدمجين. ــتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة بين الأشخاص ذوي الإعاقة البصرية تعزى لمتغير ميدان الدمج(تعليمي / مهني/ اجتماعي). ــ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة بين الأشخاص ذوي الإعاقة البصرية تعزى لمتغير زمن الإعاقة(منذ الولادة /مكتسبة) . ــ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة بين الأشخاص ذوي الإعاقة البصرية تعزى لمتغير الجنس( ذكور / إناث(. ــ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى جودة الحياة بين الأشخاص ذوي الإعاقة البصرية تعزى لمتغير درجة الإعاقة ( إعاقة كلية / إعاقة جزئية(. Summary This study aims to reveal the level of quality of life among people with visual impairment in general, as well as to reveal the existence of a relationship between different integration policies and improving the level of quality of life among people with visual impairment. To achieve these goals, the researcher followed the descriptive approach in both exploratory and correlational styles, because it is most appropriate for this study. The researcher relied on many research and statistical tools, including:The short scale of quality of life issued by the World Health Organization (WOQOL.BREF) standardized for the Algerian environment, and the clinical interview. The study was conducted in the state of El-Oued, and the study sample was chosen in a purposive manner. The SPSS statistical program was used to calculate the results. The researcher also used several statistical methods, including the arithmetic mean, standard deviation, T-test,bi-origin correlation coefficient, Phi correlation coefficient, Pearson coefficient, and Sipperman coefficient. The results of the study were as follows: ـــThe degree of quality of life for people with visual impairment is between the three lowest/medium/highest ــThere is a statistically significant correlation between built-in diversity (built-in/non-built-in) and the level of quality of life for people with visual impairment. ــThere are statistically significant differences in the level of quality of life between people with visual impairment, due to the variable of integration (social/non-integration) of the two communications. ــThere areno statistically significant differences in the level of quality of life between people with disabilities and people with disabilities, due to the variable of the field of integration (education / unified / two meetings, two cooperation meetings). ــThere are no statistically significant differences in the level of quality of life among people with visual impairment, due to the variable of the time of disability (since birth/acquired). People with visual impairment since ــThere are no statistically significant differences in the level of quality of life among people with visual impairment due to the variable gender (males/females). ـــ There are no statistically significant differences in the level of quality of life among people with visual impairment due to ــthe variable degree of disability (total disability/partial disability). birth.
  • Item
    الأسرة السيفيرية وانعكاسات سياستها على الحياة الإقتصادية والإجتماعية في بلاد المغرب القديم(193م-235م)
    (University Eloued جامعة الوادي, 2022) تومي محمد
    ملخص: من خلال دراستنا تتبعنا لاعمال العائلة السيفيرية، منذ وصولها الى العرش سنة 193م بزعامة مؤسسها - لوكيروس سبتميوس سيفيروس " بعد صراع مرير ضد منافسيه في السباق للسيطرة على عرش روما، وهو الصراع الذي لا شك انه حنك سيفيروس، واعطاء فكرة واضحة عن مجريات الأحداث في روما، وهي الأحداث التي ستوتر بما لا يدع مجالا للشك في أعمال سيفيروس و خلفائه من بعده . هؤلاء الخلفاء الذين ساروا على نفس النه سم تقريبا الذي سار عليه سلفهم سواء أكان ذلك في المجال العسكري والاداری او الاجتماعي والاقتصادي، وهو ما يتضح من تتبعنا لأعمال تلك العائلة. وقد تمكننا من تسجيل الستائر التالية : 1- ادرك سيفيروس بعد وفاة آخر الانطونيين ان الغلبة ستكون للأقوى، في الصراع العسكري المرير، جعله يركز على الجانب العسكري في اصلاحاته و يتمثل ذلك في تغييره لنظم وطرق التجنيد، كما أجزل العطاء للعساكر الذين اعتمد عليه اعتمادا كليا في تمرير اصلاحاته . 2- اعتماد سيفيروس على الجيش و تخلى مجلس الشيوع عنه في صراعه ضد القائد البينوس جعله يعمل على تصفية أعضاء هذا المجلس، والحد من صلاحياته و تعويضه بالمجلس الامبراطور الذي زوده بمشرعين كبار كان لهم دور كبير في سن القوانين التي اتسمت بالعطف والتسامح تجاه الطبقات الدنيا . 3- لقد ساعد تركيز سيفيروس على الجيش في توسيع المجال الحيوي للإمبراطورية وفي العملية التي تطلبت جهودا كبيرة ولا للحفاظ على المناطق التي وصلوا اليها فحسب بل وايضا على استغلالها، وهذا ما دفع بالسيفيريين في بلاد المغرب الى تمديد خط الليمس Summary : Through our study, we tracked the actions of the Severian family, since its accession to the throne in the year 193 AD under the leadership of its founder - Lucerus Septimius Severus "after a bitter struggle against his rivals in the race to control the throne of Rome, a struggle that is undoubtedly Severus's palate, and gives a clear idea of the course of events in Rome These are the events that will unquestionably stress the actions of Severus and his successors after him, those caliphs who followed almost the same path as their predecessors, whether in the military, administrative, or social and economic fields, which is evident from our tracing of the actions of that family. We were able to register the following curtains: 1- Severus realized, after the death of the last of the Antonines, that the strongest would prevail, in the bitter military conflict. He made him focus on the military side in his reforms, and this is represented in changing the systems and methods of recruitment. 2- Severus’ reliance on the army and the Council of the Communists’ abandonment of him in his struggle against the leader Albinos made him work to liquidate the members of this council, limit his powers and replace him with the Emperor’s Council, which provided him with senior legislators who had a major role in enacting laws that were characterized by kindness and tolerance towards the lower classes. 3- Severus' focus on the army helped expand the vital area of the empire, and in the process that required great efforts, not only to preserve the areas they reached, but also to exploit them, and this prompted the Severians in the Maghreb countries to extend the Lamis line. Keywords: Severian family , ancient Morocco , Lucerus Septimius Severus
  • Item
    شبكات التواصل الاجتماعي وعلاقتها بتغير الروابط الاجتماعية
    (Universty Of El-oued جامعة الوادي, 2024) بريك نور الدين
    الملخص: أجريت هذه الدراسة في الفترة الممتدة من شهر نوفمبر 2019 إلى شهر نوفمبر 2023، بمدينة الوادي بالجزائر على عينة مكونة من 300 مفردة من مستخدمي الفايسبوك، وتمحورت إشكالية الدراسة في التساؤل الرئيس: ما علاقة شبكات التواصل الاجتماعي بتغير الروابط الاجتماعية في مجتمع مدينة الوادي؟ وللإجابة على هذا التساؤل تمت تجزئته إلى أسئلة فرعية حسب أهم المتغيرات وكانت كما يلي: - ما هي عادات وأنماط استخدام الفايسبوك لدى عينة الدراسة؟ - ما علاقة استخدام موقع التواصل الاجتماعي "فايسبوك" بتغير الروابط الأسرية وروابط القرابة لدى عينة البحث؟ - ما علاقة استخدام موقع التواصل الاجتماعي "فايسبوك" بتغير روابط الجيرة والصداقة لدى عينة البحث؟ - ما علاقة استخدام موقع التواصل الاجتماعي "فايسبوك" بتغير روابط الزّمالة في الدراسة والعمل لدى عينة البحث؟ وهدفت الدراسة لوصف الظاهرة والبحث طبيعة استخدام شبكات التواصل الاجتماعي "الفايسبوك" وعلاقته بتغير الروابط الاجتماعية لدى مجتمع مدينة الوادي، وقد تم استخدام المنهج الوصفي المناسب لوصف ظاهرة الدراسة بتحليل وتفسير بياناتها، كما كانت استمارة الاستبيان الأداة الرئيسية لجمع البيانات ميدانيا، مع الاستعانة ببرنامج الحزم الإحصائية الاجتماعية spss في تفريغ وتبويب المعطيات، وخلصت الدراسة للنتائج التالية: - هناك العديد من الأنماط والعادات في استخدام مجتمع مدينة الوادي لشبكات التواصل الاجتماعي (الفايسبوك). - هناك علاقة في استخدام شبكات التواصل الاجتماعي (الفايسبوك) بتغير الروابط الأسرية والقرابية في مجتمع مدينة الوادي. - هناك علاقة في استخدام شبكات التواصل الاجتماعي (الفايسبوك) بتغير روابط الجيرة والصداقة في مجتمع مدينة الوادي. - هناك علاقة في استخدام شبكات التواصل الاجتماعي (الفايسبوك) بتغير روابط الزمالة في العمل والدراسة في مجتمع مدينة الوادي. Summary: The period this study was conducted in was from November 2019 to November 2023, in the city of El-Oued, Algeria, on a 300 Facebook user sample. The main question of this study is: "What is the relationship between the social media and the changing in the social ties in the community of El-Oued? In order to answer this question, it need to be divided into more sub-questions according to the importance of the variables, which are:  What are the habits and pattern of using "Facebook" among the samples of the study?  What is the relationship between the use of "Facebook" and the changes in family ties and the relatives' ties among the research samples?  What is the relationship between the use of "Facebook" and the changes in neighborhood and friendship ties among the research samples?  What is the relationship between the use of "Facebook" and the changes in school and work fellowship ties among the research samples? This research aims to study and describe the nature of the use of the social media “Facebook” and its relationship to the changing in the social ties in the community of the city of El-Oued. It has used the appropriate descriptive approach to describe the phenomenon of the study by analyzing and interpreting its data. the main tool for collecting data in the field was the questionnaire with the help of the Statistical Package for the Social Sciences program (SPSS) in translating and tabulating the data, and it resulted the following:  There are many patterns and habits in the use of "Facebook" by the community of El-Oued.  There is a relationship in the use of "Facebook" and the changes in family and relatives' ties in the community of El-Oued.  There is a relationship in the use of "Facebook" and the changes in neighborhood and friendship ties in the community of El-Oued.  There is a relationship in the use of "Facebook" and the changes in collegial ties at work and school in the community of El-Oued.