DSpace At University of Eloued

Photo by @inspiredimages
 

Communities in DSpace

Select a community to browse its collections.

Recent Submissions

Item
ضَبْطُ الْهَمْزَةِ الْمُسَهَّلَةِ وَحَالَاتُهَا
(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-06-25) ذهبي بوبكر الصديق; بوغزالة عبد الكريم
باب الهمز في علم الضّبط القرآنيّ أطولُ الأبواب وأصعبُها، ومن سُبُل تذليله التّدقيقُ في فرعٍ من فروعه، ومن هذه الفروع ما تقدّمُهُ هذه الدّراسة التي هي "ضَبْطُ الْهَمْزَةِ الْمُسَهَّلَةِ وَحَالَاتُهَا" وتهدِف إلى التّعرّف على ضبط الهمز المسهّل: من حيثُ الهيئةُ واللّونُ والموضعُ؛ وكذلك معرفة جميع حالات ضبط الهمزة المسهّلة: في كلمة، وفي كلمتين؛ عند انفرادها، وعند اجتماعها مع واحدة، وعند اجتماعها مع اثنتَيْنِ. وإنّ من أهمّ النتائج: أنَّ الهمزة المسهّلة في المصحف تُضبَطُ إمّا نقطةً حمراءَ، وإمّا رأْسَ عيْنٍ حمراءَ؛ وأنها إمّا ألّا تكون لها صورة فتُجعل على السّطر، أو تُلحق صورتُهَا بالحمراء: ألفًا أو ياءً، أو واوًا؛ وإمّا أن تكون لها صورة في الرّسم: ألفًا أو ياءً أو واوًا. Abstract: The chapter of Al-Hamz in the Quranic vowelization is the longest and the most difficult. One of the ways to overcome it is to scrutinize one of its branches. Among these branches is what this study provides, which is “Adjust the Light Hamza and its Cases” and aims to identify the vowelization of the light hamza: In terms of shape, color and position; as well as the cases of the vowelization of the light hamza: in one word, and in two words; when alone, when meeting with one, and when meeting with two. One of the most important results: that the light hamza in the Quran is vowelized either with a red dot or the head of a red ‘eyn’; and that it either does not have a writing, so it is placed on the line or its writing is appended to an ‘aliph’, a ‘yaa’ or a ‘waw’ red; either it has a writing in Quran writing: an ‘aliph’, a ‘yaa’, or a ‘waw’.
Item
التفسير اللغوي للنص القرآني - جدلية الاستثمار والاستغلال
(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-06-25) حذيق Haddig
هذا المقال بعنوان: التَّفسير اللُّغويُّ للنَّصِّ القُرآنيِّ - جدليَّة الاِستثمار والاِستغلال -. وهو دراسةٌ في إشكاليَّة توظيف التفسير اللغوي لنص القرآن الكريم، في مُدونات التفسير التراثية، وكشفٌ لأنماط تعامل المفسرين مع هذه القضية؛ إذ أن المتأمل في هذه المسألة، يتَّضح له توجُّهان بارزان في توظيفها: توجُّهٌ ينطلق من المحتملات اللغوية في النص القرآني ليصل إلى بيان معناه؛ فهي نقطة البداية عنده. وتوجُّهٌ يعكسُ الأمر؛ فينطلق من المُقرَّرات العقديَّة، ويوظِّف إمكانات اللغة وسَعتها في تأويل النص القرآني لنُصرة ذلك المقرَّر العقديِّ، فهي نقطة النهاية عنده. ولمعالجة هذا الإشكال؛ بنيتُ أركان المداخلة على مقدِّمةٍ، ومقصدين وخاتمة. أمَّا المُقدِّمةُ؛ فقد تم فيها تحرير الإشكال الَّذي يطرحُه الموضوع، وبيان بعض القضايا التي ينبني عليها البحث؛ من قبيل: أهمية اللغة العربية للمفسر، وضوابط الاعتماد على اللغة في التفسير. وأمَّا المقصد الأوَّلُ؛ أثر التأويل اللغويِّ في اختلاف المفسرين؛ فيمثِّل الجانب الإيجابي في استثمار التفسير اللغوي، وهو ما يُطلق عليه بعض أهل الشَّأن: اختلاف التنوع، أي تكثير المعاني والدلالات للنص الواحد، دون تعارض أو مناقضة. وأمَّا المقصد الثَّاني؛ استغلال التأويل اللغويِّ للانحراف بالتفسير؛ فيمثل الجانب السلبيَّ من القضيَّة؛ إذ يُصبح التأويل اللغوي تابعًا لا متبوعًا، يُلوى عُنُقه ليُوافق مقصُودَ المؤوِّل. وقد توصلتُ في الخاتمة إلى نتائج أهمُّها: أن اللغة العربية على أهميتها لا تستقل بإدراك التفسير، بل الاعتمادُ عليها بمجردها يُعتبر من موارد الخطأ في التفسير. وأن أسلم طريق مُوصلٍ إلى نتائج علمية صحيحة في التفسير؛ هو الانطلاق من النص القرآني ذاته، لا من المُسَلَّمَات القبلية. This paper entitled "The Linguistic Interpretation of the Qur'anic Text-The Dialectic of Investment and Exploitation" dives into the issue of employing the linguistic interpretation of the text of the Holy Qur'an in the traditional interpretation records ; and tries to reveal the different patterns of interpreters dealing with this issue. Two prominent trends in the use of linguistic interpretation of the Qur'anic text become clear to the contemplator of this issue. An orientation that starts with the linguistic potentials in the Qur'anic text to reach a statement of its meaning. In this case, the linguistic interpretation is the starting point of this trend. And an attitude that reverses the equation by starting from the doctrinal decisions and employing the potentials of the language and its capacity to support those doctrinal decisions which are this trend's end point. To address this issue, this paper is designed in the form of an introduction , two chapters , and a conclusion. In the introduction, the studied problem is thoroughly presented and some of the cases on which the research is built are elucidated such as the importance of the Arabic language to the interpreter and the regulations that govern the dependency on Arabic in the process of interpreting . The first chapter –The Impact of Linguistic Interpretation on the Variation of Interpreters- provides an insight into the positive side of investing in the linguistic interpretation, which is what people in the field call: the difference of diversity, that is; the multiplication of meanings and connotations of the same text without conflict or contradiction. The second chapter –The Exploitation of Linguistic Interpretation in Deviating the Interpretation- introduces the negative side of the issue where the linguistic interpretation becomes subservient to the interpreters who twist it to match their intent. Lastly, the conclusion exhibits the most important results : 1. The Arabic language, despite its importance, is dependent on the comprehension of the interpretation ; rather, relying on language by itself is considered one of the sources of error in interpretation. 2. And the safest way to correct scientific results in interpretation is to start from the Qur'anic text itself, not from the axioms
Item
مرتكزات الاستقرار الأسري من خلال القرآن الكريم، سورة البقرة نموذجا
(University of Eloued جامعة الوادي, 2023-06-25) تمزغين محمد
انطلق المقال من إشكالية مفادها: ما هي أبرز مرتكزات ذلكم الاستقرار الأسري من خلال سورة البقرة؟ ويكتسي الموضوع أهمية كبيرة في التعامل مع مشكلات الأسرة في الواقع الراهن، والهدف من هذه الدراسة هو الوقوف على تلك المرتكزات التي بثّها المولى تعالى في آيات سورة البقرة حِكَماً ومقاصد وتعليلات وضوابط، والكشف عن سياق آيات سورة البقرة مما ارتبط بالحياة الأسرية. وقد انتهج المقال المنهج الوصفي لعرض ذلك السياق والمنهج التحليلي لاستخراج تلك المرتكزات والربط بينها، وجاء المقال في محورين بارزين الأول عن سياق آيات البقرة لأحكام المرأة والأسرة، والثاني عن مرتكزات الاستقرار الأسري. ومن أبرز النتائج المتوصل إليها أن الضبط والإحسان، والمعروف والتراضي والتشاور، وإقامة حدود الله، ورعاية كل طرف للطرف الآخر هي أهم المرتكزات في استقرار الأسرة، وأن استحضار المعاني الإيمانية يُوَسِّع أفق الحياة الأسرية مِن ضيق الدنيا إلى سعة الدنيا والآخرة، ومن المتعة إلى قرار العين بأطراف الأسرة. Abstract : The topic of this article is: what are the supports that provide the family constancy, through the surat al- Al-Baqarah ? This subject is very important to dealing with many problems related to the modern family. The aims of this article are precise those supports, and revealed the context of those verses. By employing the descriptive and analytic methods. The article are device into two chapters, the first is for interpreting the verses. The second chapter is for analyzing those meanings. The important results of this article are that: Dealing with kindness, concord, cooperation, take care of every party, and discipline with the Gog’ law are the most important supports of the family constancy.
Item
مُقوّمات التفكير الفلسفي عند ابن حزم الظاهري
(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) بوشافة الميلود
تسلّط هذه الورقة البحثية الضوء على أحد أهم مفكري الأندلس في القرن الخامس الهجري، ويتعلق الأمر بابن حزم المؤسس الأبرز للمنهج الظاهري. وقد حاولنا التركيز من خلالها على توجهه الفلسفي،على اعتبار أن الدراسات التي تناولت ابن حزم ركزت في مجملها على الوجه الأول للظاهرية، المتمثل في جانبها الفقهي والأصولي والشرعي وقد ترتب عن كل هذا، أن أُغفل شقها الثاني الذي يعكسه مناصرتها للعقل والمعقول، ودفاعها عن علوم الأوائل، والتي تمثل الأسس النظرية والمعرفية التي يستند إليها، الذي يبلور مشروعا ثقافيا نظريا ذا مطامح فلسفية. وقد توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: أن ابن حزم ليس فقيها وأصوليا فقط، بل فيلسوفا ومتكلما، كما أنه استطاع تأسيس نظرية في المعرفة، وتحديد طبيعتها، كما أنه مارس النقد، من خلال نقده للمواقف الكلامية المنحرفة. This paper sheds light on one of the most important thinkers of Andalusia in the fifth century AH, and it is related to Ibn Hazm, the most prominent founder of the Al Dhaheri method. We have tried to focus through it on his philosophical orientation, given that the studies that dealt with Ibn Hazm focused in their entirety on the first aspect of the phenomenon, which is represented in its jurisprudential, fundamental and legal aspects. The first ones, which represent the theoretical and epistemological foundations on which it is based, which crystallizes a theoretical cultural project with philosophical aspirations. Through this study, we reached several conclusions, the most important of which are: that Ibn Hazm is not only a jurist and fundamentalist, but also a philosopher and orator. He was also able to establish a theory of knowledge and determine its nature. He also practiced criticism through his criticism of deviant verbal positions.
Item
علم مقارنة الأديان وأثره في تعميق فهم القرآن الكريم
(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) شتيوي سفيان
يعد علم مقارنة الأديان من العلوم التي ظهرت في البيئة الإسلامية بدافع من القرآن الكريم ابتداءا، من خلال إشاراته العديدة إلى الأديان والشرائع والكتب المقدسة عرضا ونقدا ومقارنة، وهي الإشارات التي كانت منطلق ومستند علماء المسلمين في دراستهم للأديان المختلفة. وهذه الدراسة محاولة جادة للوقوف على إسهامات علم مقارنة الأديان في تفسير القرآن الكريم والدراسات القرآنية عموما، وتدور الإشكالية حول طبيعة الإضافات التي يمكن أن يقدّمها علم مقارنة الأديان لعلم التفسير والدراسات القرآنية. ومن النتائج التي توصلت إليها أن لعلم مقارنة الأديان إسهامات لا يمكن إغفالها في الدرس التفسيري تدور حول تعميق فهم النص وتوسيع فهمه، والتأكيد على صدق وصحة الإشارات القرآنية في المباحث المتعلقة بالأديان، من خلال خلاصة أبحاثه والنتائج التي توصل إليها علماؤه. Abstract : The science of comparative religions is one of the sciences that emerged in the Islamic environment, motivated by the Holy Qur’an, starting with, through its many references to religions, laws and holy books in presentation, criticism and comparison, and these are the signals that were the starting point and basis for Muslim scholars in their study of different religions. This study aims to demonstrate the contributions of the science of comparative religions in the interpretation of the Holy Qur’an and Quranic studies in general. One of my findings is that the science of comparative religions has contributions that cannot be overlooked in the exegetical lesson that revolve around deepening understanding of the text and expanding its understanding, and emphasizing the sincerity and validity of the Qur’anic references in the investigations related to religions, through the summary of its research and the findings of its scholars.