JEP_Vol 07 N 01

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 29
  • Item
    المنطلقات الفلسفية اللغوية للفكر اللساني الاجتماعي في التراث العربي
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-03) قرل, عبد المالك
    اللغة ظاهرة اجتماعية ملازمة للإنسان ككائن ناطق من خلال ممارستة لها رمزا وقولا، مع توخي القوانين التي تمكنه من التواصل والتعبير عن حاجياته ،إذ لا يمكن فهم لغة ما إلا باللغة التي حددها فكرنا، ومن هنا حاولت فلسفة اللغة أن تستخلص فهم اللغة علميا من قبل علم المعاني وعلم التراكيب وعلم الأسلوب وعلم العلامات وفقه اللغة، إلا أن ما نصبوا إليه في هذا البحث هو محاولة تقديم مقاربة فلسفية للغة ومدى تقاطعها مع الفكر اللساني العربي وكيف أفضت إلى مصطلح اللسانيات الاجتماعية في التراث العربي؟ Language is a social phenomenon which is inherent to man as a speaking creature through its practice as symbols and words, with his commitment to the laws that enables him to communicate and express his needs. This is because language can only be understood in the language defined by our thought. Hence, the philosophy of language tried to get the understanding of language scientifically by semantics, syntax, stylistics, semiotics and etymology. However, what we aimed at in this research is an attempt to present a philosophical approach to language and the extent of its intersection with Arabic linguistic thought, and how it led to the term ‘sociolinguistics’ in the Arab heritage.
  • Item
    رمز المرأة بين الجمال الأنثويو الحب الإلهي
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) بوشلالق, حكيمة
    لا تزال المرأة وعلى مر العصور رمزا لذلك الجمال الذي تهيم به القلوب، وتلتذ به الأعين وتسبح في حسن خلقته، كيف لا، والشاعر الجاهلي لا يكاد يدخل في غرضه من قصيدته حتى يقف على أطلال الحبيب ويبكي دياره، ويتذكر أيام الوصل ويُعزِّي نفسه بما آل إليه حاله بعد فراقه، وهي محل الأنس وراحة النفس، وقد سار شعراء الإسلامعلى النهج الذي سار عليه الشعراء الجاهليون دون تحرُّج مما لم يتناف مع الفطرة التي فطر الناس عليها غير أنهم استبشعوا الَّتعرُّض للوصف الفاحش، ولطالما نظم في النسيب العلماء والفقهاء وكتبهم شاهدة على هذا بما تحويه من كم غير قليل من الأشعار التي كانوا يتغزلون فيها، إما عن أمر واقع، وإما رغبة في المعارضة لشعراء سابقين. كما استعان الصوفية في المغرب العربي بالقصص القرآني، بحيث تتجلى المرأة كرمز أسطوري، وقد يتكثف هذا الرمز في قصص أسطوري جديد يجمع بين شخصيات متباعدة تاريخيا في مكان وزمان واحد، هو لحظة فنية أو صورة جزئية مرشحة. كما اعتز العرب بالمرأة وتعلقوا بها أما وحبيبة وزوجة وأختا وبنتا، وأعظم حماسة في فدائها بأنفسهم وأموالهم، هذا الإعتزاز للمرأة هو أكرم لها وأكثر تشريفا، من الحرية التي زعمت حضارة الغرب أنها منحتها إياها. ونأخذ في هذا المقال بعض النماذج من شعر كل من ابن عربي، عفيف الدين التلمساني وابو الحسن الششتري. Throughout the ages, the woman is still considered as a symbol of that beauty, which is loved by the hearts and desired by the eyes contemplating this stunning god’s creation. The ancient poet starts his poems by remembering his beloved’s remains and crying on her house. He keeps remembering the good days with her and he condoles himself about his situation after separation. So, //the woman is the symbol of companionship and self-comfort. The Islamic poets have followed the same way as their predecessors, without being ashamed from an innate thing, but they disliked the bad description of a woman. The Islamic scientists’ books are full of flirting poems, be it a reality or an opposition to their predecessors. The Arab Maghreb’s mystical poets have used the qur’anic stories; the woman appears as a mythical symbol, which has been intensified within new mythical stories gathering distanced historical characters in one place and one time. It’s an artistic moment or a partially candidate picture. The Arabs have always been being honored and tied down of women as a mother, a beloved, a wife, a sister, or a daughter. They have also been sacrificing themselves and their money for her sake. This honorary status is absolutely better than the Western so called liberty. In this article, we shall have some samples from Iben Arabi, Afif /Eddin Ettilimceni, and Iben Hasen Eshoshtori’s poetry.
  • Item
    التداولية وأنسنة المكان في قصيدة الجبل لابن خفاجة الأندلسي
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) بن ساري, مسعود; عميور, آسيا
    هذا المقال دراسة تداولية لقصيدة الجبل لابن خفاجة؛ ومضمون بحثي هذا مدخل نظري تطرقت فيه إلى تعريف مصطلح التداولية ونشأتها، وجانب تطبيقي درست فيه القصيدة تداوليا. ويهدف إلى عرض طريقة استعمال اللغة في القصيدة عند الشاعر مثل التكرار، والصور البيانية، والإشاريات، والافتراض المسبق، والاستلزام الحواري، والأفعال الكلامية. وأهم النتائج التي خلصنا إليها هي: خصوصية اللغة عند الشاعر، وتجسيد المكان، وقدرة الشاعر على التأثير في المتلقي والإقناع. This article is a pragmatics study of Ibn Khafajah's mountain poem. The content of my research is a theoretical entry point in which I have touched upon a definition of the term pragmatics and its practical, I studied the poem deliberatively. It aims to illustrate the way in which a poem uses language, such as repetition, graphic images, signs, presumption, conversational implicature, Locutionary act. The most important results are Language specificity of the poet, And the personification of the place, and the poet's ability to influence and convince.
  • Item
    كثافة الحجاج البلاغي في مقال الكواكبي "الاستبداد والعلم" دراسة تطبيقية
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) سعداني, الأخضر
    يعرض هذا البحث تحليلا للحجاج البلاغي في مقال للأديب عبد الرحمن الكواكبي موسوم بـ"الاستبداد والعلم". حلل فيه الكاتب طبيعة المستبد وموقفه من تعليم المحكومين، وصور فيه نفسية الحاكم في علاقته بالعلماء وبحاشيته ، ساعيا إلى نتيجة رئيسية هي: لا تعايش بين وجود الاستبداد والعلم. وتمثل هذه المداخلة إجابة عن الاشكالية التالية: كيف استعمل الكواكبي التقنيات البلاغية في حجاجه ضد المستبد؟ وهل كان ماهرا في فضح طبائع الاستبداد، قادرا على إثارة جماهيره المتلقية، نافثا في نفوسهم قبول الأفكار التي يؤمن بها هو نفسه ويعمل في الواقع على تجسيدها؟ This research presents an analysis of the rhetorical pilgrims in an article by the writer Abd al-Rahman al-Kawakibi, tagged with "tyranny and science". In it, the writer analyzed the nature of the tyrant and his position on the education of the governed, and depicted the psychology of the ruler in his relationship with scholars and his entourage, seeking a main conclusion: there is no coexistence between the existence of tyranny and science. This intervention represents an answer to the following problem: How did al-Kawakibi use rhetorical techniques in his arguments against the tyrant? Was he skillful in exposing the nature of tyranny, able to excite his audience, inspiring in their hearts to accept the ideas in which he himself believes and is actually working to embody them?
  • Item
    قراءة نقدية في مجموعة (آخر ما تَبقَّى مِن قلبي) السرديّة لعلي شطي
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) سعد, سعد
    يتناولُ هذا المقالُ بالدراسة تحليلا نقديًّا لمجموعة من النصوص السردية تضمَّنَها مؤلَّفُ (آخرُ ما تبقَّى من قلبِي) للكاتب الجزائري علي شَطِّي في محاولة لتَبيُّن أهمِّ ما تميَّز بهِ هذا المنجَزُ الأدبي من خصائص فنية، ومَلاحِظ بنائيَّة في نظامهِ السرديّ، وقد انطلق البحثُ في هذه العناصر بدءًا من مُكوِّنِ العتَبات النصيَّة في علاقاتها مع المحتوى، إلى نمطِ تداعي الأحداث في خط الحبكة القصصية، كما تناولَ بعضَ الأنساق التي احتفَتْ بها الخاطرة كجنس متضمَّن في هذا العمل الأدبي متعدد الأصوات ، وقد أمكنَ بسطُ القول في لغة السرد، وما اشتملَتْ عليهِ من سمَات، لتتفرَّغَ الدراسةُ للمقالة الوحيدة الواردة في الكتاب منْ حيثُ احتكامُها للمنهج العلمي، و احتفاؤها بشروط الكتابة وفْقَ فنيَّات البحث المحددة، هذا المقال وقفةٌ عندَ واحدة من محاولات الكتابة السردية التي تتكئ على المكان في تأسيس روح النص، و التأثيث لبنائهِ الواقعي. ............ This article deals with a critical analysis of a group of Narrative texts, included in a Book of (The last thing left of my heart) of the Algerian writer Issa Chatti, In an attempt to find out the most important artistic characteristics of this literary achievement, and structural notes in his narrative system. The research started on these elements, starting with the component of textual thresholds In its relation to the content, To the pattern of the association of events in the plot line, He also dealt with some of the formats that were greeted by the thought as a gender included in this polyphonic literary work. It was possible to simplify the saying in the narrative language And what features it contains, The study is devoted to the only article contained in the book, In terms of its appeal to the scientific method, And its greeted in writing conditions according to the specific research techniques. This article is considered as a pause on one of the attempts of narrative writing, Which lean on the place in establishing the spirit of the text, and furnishing for its realistic construction. Keywords: textual thresholds – multiracial - Story plot - narration language-text authority- experimentation
  • Item
    تيمة الإصلاح والتحرر في رواية كراف الخطايا "عبد الله عيسى لحيلح"
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) قيطون, قويدر; بوزكري, نوال
    ملخص يمثل النقد الموضوعاتي أحد أهم المقاربات النقدية الحديثة .نظرا لقدرته على استخلاص جملة آليات منهجية من مختلف المقاربات الٱخرى واستثمارها في دراسة النصوص الأدبية ،وتتبع التيمات التي تحملها؛ وبهذا تكون الموضوعاتية أكثر المناهج توفيقا ودقة في خدمة الأدب سياقيا ونسقيا .لذا ارتأينا -ونحن نتتبع أعمال عيسى لحيلح الإبداعية للوقوف على نوعية الأداء الخطابي وأبعاده -اختيار المقاربة الموضوعاتية لمعالجة أحد أعماله "رواية كراف الخطايا. Thematic criticism represents one of the most important modern critical approaches, due to its ability to extract a number of methodological mechanisms from various other approaches and invest them in the study of literary texts, and follow the themes that bear them; Thus, thematic is the most successful and accurate method in the service of literature, contextually and chronologically. Therefore, we decided - as we trace the creative works of Issa Laheleh to determine the quality and dimensions of rhetorical performance - to choose the thematic approach to address one of his works, "The Novel of Sins' Kraft".
  • Item
    توسُّل المنحى التداولي في إعراب القرآن الكريم من خلال نماذج مختارة
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) عباس, عبد الرؤوف; صفية, صفية
    نروم من خلال هذه الورقة الكشف عن أنّ التداول الوظيفي في إعراب الخطاب القرآني يتمثل بالقواعد اللازمة للملاءمة بين أفعال القول ومقتضيات المواقف الخاصة به، حيث يُلاحظ دومًا العلاقات الوثيقة بين التداولية والدلالة والنحو، فالجامع بينهم مستوى السياق المباشر؛ حتى صارت التداولية قاسمًا مشتركًا بين بُنى التواصل النحوية والدلالية والبلاغية. وقد استطاع بعض النحاة إدراك هذه المرتكزات بالوقوف على أهمية الإعراب في العملية الإبلاغية، ومن ذلك باب الخطاب الذي يقع به الإفهام من القائل، ومعرفة القصد من أغراض المتكلمين. وفي ضوء هذه المقاربة سنحاول تبيان كيف توسّل المعربون بالأبعاد التداولية للوصول إلى إعراب القرآن Through this paper, we aim to reveal that the functional circulation in the expression of the Qur'anic discourse is the necessary rules for the compatibility between the actions of the saying and the requirements of its own positions, where it always observes the close relations between deliberative, semantic and grammatical, the collector among them the level of direct context, until pragmativeism became a common denominator between the structures of grammatical, semantic and rhetorical communication. Some sculptors have been able to understand these pillars by recognizing the importance of expression in the reporting process, including the discourse in which the statement is understood, and the purpose of the speakers. In the light of this approach, we will try to show how the expressers begged for pragmative dimensions to reach the expression of the Qur'an
  • Item
    ترسيخ حق الهوية الفلسطينية في أدب الطفل
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) سبقاق, صليحة; دخية, فاطمة
    عندما يتعلّق الأمر بالأدب الموجه للطفل العربي على وجه الخصوص، فإن كاتبه لا يمكنه بأي حال من الأحوال أن يبتعد عن كل ما يشكّل خصوصيّة الإنسان العربي ،وفي هذا المجال تبرز مسألة الهويّة التي سعى العربي إلى تكريسها وتنشئة أطفاله عليها، ومن هنا يهدف البحث إلى الكشف عن مدى تمكن القاص محمد جمال عمرو من تهيئة الطّفل الفلسطيني لاكتساب هويته الخاصّة التي تميزه عن غيره وتقصي الآليات الفنية والأسلوبية التي وظفها في نصوصه والتي من شأنها أن تصوّر الانتماء كأهم تمظهرات الهويّة، وتقصي مكونات الخطاب السردي التي تمكن الكاتب من خلالها من جعل الطفل الفلسطيني يستشعر الانتماء إلى أبويه وعائلته ووطنه وأمته. Abstract When speaking about the literature devoted to the Arab child particularly, the author cannot alienate himself from what characterizes the Arab person. In this context manifests the issue of identity that the Arab worked to install and teach the children on its bases. From this point, this study aims at revealing the ability of the narrator Mohamed Jamal Amro to prepare the Palestinian child to acquire his own identity that is distinct than the others. Moreover, the paper aims at tracing the stylistic and artistic mechanisms used in the text to depict belonging as the main manifestations of the right to identity. Furthermore, it aims at finding the components of the narrative discourse of the author through which he managed to make the Palestinian child enjoy the sense of belonging to his parents, family, country, and nation.
  • Item
    إشكالية الجندر والهوية: رواية ظل هيرمافروديتوس لبدرية البدري
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) هرندي, كريمة
    إنّ رواية ظل هيرمافروديتوس للروائية بدرية البدر محاولة منها لمعالجة مسألة وإشكالية الجندر والهوية، من خلال تطرقها إلى العديد من المداخل الهوياتية، مركزة في ذلك على إشكاليات فرعية لها علاقة بالإشكالية الأساسية منها إشكالية الصراع الجيلي، إشكالية الحرية والتحرر، إشكالية التقبل الاجتماعي في سياق اجتماعي معين، حاولت عن طريقه الروائية تحديد المعالم الأساسية لوجود هذه الظاهرة بذات المجتمع العربي. The shadow of Hermaphroditus novel by Badriya Al-Badr is an attempt to address the issue and the problem of gender and identity, by addressing many of the identity entries, focusing on sub-problems related to the basic problem, including the problem of the generational conflict, the problem of freedom and liberation, the problem of social acceptance in a particular social context, through which the novelist tried to determine the basic features of the existence of this phenomenon in the same Arab society.
  • Item
    أساليب التعويض وارضاء الذات لدى الشعراء الصعاليك مقاربة نفسية
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) زيتوني, فائزة
    ملخص انبثقت حركة اللصوصية في العصر الجاهلي من نفوس عافت الذل والخنوع للقيود التي فرضتها عليهم القبيلة أو البيئة والظروف السياسية والاجتماعية، فهاموا في الأرض رافعين لواء الثورة والتمرد ضد كل تلك القيود، وهو ما تمليه النفس البشرية متى ما استشعرت الظلم والاضطهاد؛ فكان أن برزت فئة من اللصوص المبدعين اتخذوا من الشعر وموضوعاته متنفسا لهم يعبرون من خلاله عن معاناتهم أثناء سعيهم لإثبات ذواتهم. ولأنّ من أهم مقومات الابداع الشعري لدى الشعراء الصعاليك هي الدوافع النفسية والنوازع الداخلية للذات المقهورة؛ التي وجدت في النظم متنفسا وسبيلا للتفريغ والبوح بل والتعويض عما تعيشه الذات من مكبوتات وآلام وتهميش واقصاء؛ لذا يعتبر الغوص في الأساليب والحيل التي مارسها الصعاليك للترويح عما في نفوسهم من وجع مجالا خصبا ومادة دسمة تستحقّ البحث. Abstract The Sa’alik movement in the pre-Islamic era emerged as a reaction to the oppression and restrictions imposed by the tribe and the social and political environment. The adherents of the Sa’alik movement rebelled against these restrictions by choosing a life of banditry. It was that a group of creative thieves emerged who took poetry And because one of the most important components of poetic creativity among the Sa’alik poets are the psychological motives and internal impulses of the oppressed self, they have found in poetry a way to express their frustrations and repressed agonies as well as a way to reveal the extent to which they were marginalized. Therefore, an examination of the ways in which these poets to express themselves and their predicaments is a worthy pursuit and deserves the attention of critics because it is a promising area of research.
  • Item
    آليات الشعرية الحداثية في نصوص بدر شاكر السياب
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) سعدون, محمد
    تمثل التجربة الشعرية للشاعر الطقس أو الكون الخاص الذي تموج فيه شعريته، ولا يمكن تصور ملامح تلك الشعرية إلا من خلال تصور ذلك الطقس بكل ما يحمله من مكونات داخلية وخارجية، ومن السطحية والهشاشة في البحث أن تنصب الدراسة مباشرة على تفسير أو نقد شعرية نص أو أثر إبداعي دون الإلمام الدقيق بالمكونات والعوامل المؤثرة في التجربة الإبداعية، ولا تستطيع أية دراسة مهما بلغت الدقة العلمية إلغاء مؤثرات المحيط الخارجي والعوامل النفسية للشاعر أو المبدع بشكل عام، وهذه الدراسة الوجيزة توغل في نصوص السياب من خلال تحليل عناصر شعره لفهم تجربته الرائدة في الشعر العربي المعاصر. The poetics experience represents the space or the particular universe in which his poetry undulates, the characteristics of this poetics can only be visualized through the imagination of this space with all its internal and external components, It is the superficiality and fragility in research that the study focuses directly on the interpretation, or criticism of poetic of a text, or effect creative without precise knowledge of the components and factors affecting the creative experience, No study whatever the scientific accuracy, can cancel the influences of the external environment and psychological factors of the poet or creator in general, and this brief study penetrated into the texts of Al-Sayyab by analyzing the elements of his poetry to understand his pioneering experience in contemporary Arabic poetry.
  • Item
    آليات تطبيق المنهج السيميائي لدى طلبة الجامعة نماذج مختارة من مذكرات التخرج
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) حمزة, حماده; عسول, فاطمة
    رغبة منا في إزالة غبار الرتابة على مذكرات الطلبة التي تم إيداعها في المكتبات أو وضعت كنسخ الكترونية في مواقع مختلفة، جاءت هذه الورقة البحثية لتلقي بظلالها على كيفية تلقي الطلبة والباحثين لآليات المنهج السيميائي وكيفية تطبيقه على نصوص شعرية أو سردية من خلال تقديم قراءات لمذكرات بدرجات علمية متفاوتة وتبعا لما تناولته هذه المذكرات من تطبيقات سيميائية مختلفة كسيمياء الدلالة وسيمياء التواصل وسيمياء غريماس عالجنا نحن مدى نجاعة وتمكن الباحثين من آليات المقاربة السيميائية في كل مستوياتها، متجاوزين بذلك ماهو نظري باعتباره مطروحا في الطريق على حد تعبير الجاحظ، مركزين على ماهو تطبيقي إجرائي، لمعرفة مدى تمكن هذه الفئة من استيعابهم وتحكمهم في هذا المنهج. In our desire to remove the dust of monotony on students’ notes that were deposited in libraries or placed as electronic copies in different locations, this research paper came to cast a shadow on how students and researchers receive the mechanisms of the semiotic approach and how to apply it to poetic or narrative texts by providing readings of memoirs with scientific degrees Varying and according to what these notes dealt with different semiotic applications, such as the semiotics of semantics, the semiotics of communication and the semiotics of Grimas, we treated the extent of the efficacy and the ability of researchers to the mechanisms of the semiotic approach at all levels, bypassing what is theoretical as it is on the way in the words of Al-Jahiz, focusing on what is practical and procedural, to know The extent to which this category can assimilate and control them in this curriculum.
  • Item
    السرد الرحلي: من أدب الرحلة إلى الاستطلاع الصحفي
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) قعيد, خليفة
    ملخص يشتمل السرد الرحلي العربي أو ما يسمى بأدب الرحلة على علوم ومعارف شتى مثل التاريخ والجغرافيا والمجتمع والأنثروبولوجيا والأدب والطبيعة وغيرها. وكان الرحالة يسرد ويصف في كتاباته جميع ملاحظاته من خلال رحلاته. لكن العديد من الباحثين العرب ما زالوا يرون أن السرد الرحلي العربي انطفأ من الوجود. ترصد هذه الدراسة أهم المحطات الأدبية والمسارات التاريخية للسرد الرحلي لدى العرب والأجانب، وخلصت إلى أن السرد الرحلي لم لم يندثر، بل انتقل إلى جنس الإعلام وأصبح هو الاستطلاع الصحفي المكتوب. The Arabic Travel Narrative or the socalled Travel Literature includes various sciences and knowledge such as history, geography, society, anthropology, literature, nature and others. The traveler used to narrate and describe in his writings all his observations through his travels. But many Arab researchers still see that the Arabic Narrative ceased to exist. This study traces the most important literary stations and historical paths of the Travel Narrative among Arabs and foreigners. It concluded that the Travel Narrative was not extinguished, but rather moved to the media genre and became the written Reportage
  • Item
    The ‘cool Wife’ Turned ‘nasty’ A Reading Of The Femme Fatale In Gillian Flynn’s Gone Girl
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) Rahil, Faiza; Chaabane, Ali Mohamed
    This article rewrites the Femme Fatale as the “trickster” and the “nasty woman” in the American novel Gone Girl (2012), by Gillian Flynn. Both concepts represent a threat not just to traditional gender roles but also to the contemporary depiction of women in fiction. The figure of Amy is central to this discussion of a subversive discourse that places her against traditional gendered masculine novels that depict males as intellectual, active yet females as Cool Girls. This article provides an innovative analysis of Amy that expands on the current debate; both in terms of women’s, gender and sexuality studies. It demonstrates the “trickster woman” in contemporary fiction- whose unethical perversion marks a shift in the contemporary literary scene. It argues that female “nastiness and trickery” have provided Amy with flexible strategies through which she can undermine taboo subjects and put herself as the prototype to the Ultra Nasty Femme Fatale.
  • Item
    The Black Heroine’s Femininity Through Contemporary Looking Glass In Toni Morrison’s Paradise
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) Rahil, Hamza; Chaabane, Ali Mohamed
    This article examines the re-writing of contemporary black femininity as being attributed to masculine codes in Paradise (1997), by Toni Morrison. The writer’s reconceptualization of black femininity is rooted in Judith Butler’s revolutionary understanding of gender and identity constructivism, which are determined within limited agendas of social and cultural restrictions. In discussing the mechanism of re-appropriation, Butler claims that the subject is required to reenact preexisting gender norms and performances as revolting means of deliverance and emancipation; affirming that gender renegotiation is meant to subvert power discourse. Drawing on these assumptions, this paper argues that Morrison’s novel revokes a reversing visualization of black femininity to criticize identity and gender formation as social and cultural constructs. It also discusses the black women social performances that correspond to the subversive power and gender dimensions. It concludes that Paradise subverts the alleged continuity of gender identity, and challenged the matrix of power relations.
  • Item
    Beyond The Literary Analysis Essay: A Scrutiny Of Efl Students’ Performance, Errors And Challenges
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) Ziane Hania, Hania; Gariti, Mohamed
    The present study attempts to investigate the difficulties students face while writing a literary analysis. The investigation is threefold; first, an evaluation of students' performance is carried out through an analysis of essay papers. Then, in order to gain more insight into how the students, themselves, view their performance in literature; qualitative attitude questionnaires were administered to 120 EFL students enrolled at the English department. At the third level, open-ended questionnaires were distributed to literature teachers in order to reveal their perspectives about the pedagogical challenges in relation to literature teaching in general and literary essay writing in particular. The investigation findings confirm the students’ low attainment in literary analysis essays. The results display a disillusioning divergence between the pedagogical expectations and the actual achievements. Moving beyond a simple reading or a recommended interpretation to sound reasoning and an in-depth analytical performance seems to be extremely strenuous for students.
  • Item
    A Small-scale Investigation Of Critical Thinking Dispositions: The Case Of Second Year Foreign Languages Students At Rachid Ridha Al-achouri High School, Biskra
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) Hebiret, Sara; Bacher, Ahmed
    Critical thinking dispositions play a major role in the teaching and the learning processes of the thinking skills. In fact, critical thinking is viewed as "both a systemic inquiry and a mental attitude, a complex set of abilities and a process of dealing with ideas" (Cromwell, 1992, p. 39). EFL students ability to analyze or evaluate information, rules, or facts depends largely on their emotional readiness to be critical. If they choose not to exercise their thinking abilities, or they have not acquired the good thinking habits, those students may not be able to use the thinking skills. This would impede the development of critical thinking abilities in the EFL classrooms. The present paper is a small-scale investigation of critical thinking dispositions among second year high school students majoring in foreign languages at Rachid Rida AlAchouri in the willaya of Biskra. The questionnaire utilizes California Critical Thinking Dispositions Inventory (CCTDI) model advocated by Facione (1990). The CCTDI includes analycity, openmindedness, inquisitiveness, selfconfidence, truth-seeking, and systematicity thinking dispositions. The final findings show that all participants of the present study have more favorable dispositions towards analyticity, openmindedness, inquisitiveness, truth-seeking, self-confidence, and disinclination toward systematicity.
  • Item
    Présentations Sémantiques Et Réalisations De Dictionnaires Kabyles
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) Hamek, Brahim
    En terminologie, le terme est monosémique et ne présente pas de problèmes de description et de présentation morphosémantiques en terminographie. Or en lexicographie, le mot est généralement polysémique d’où l’embarras du choix pour sa présentation. Les unes se basent sur le dégroupement du sens à des fins de clarté plus opératoires. Les autres sur le regroupement des différents sens en se basant sur un sémantisme de base qui va se développer au fur et à mesure de l’article sous l’effet des différents contextes de sa création et de son utilisation (sens réel, par analogie, par métaphore...). L’objectif de cette étude est l’exploitation des présentations sémantiques des dictionnaires français dans la réalisation des dictionnaires kabyles . In terminology, the term is monosemic and does not present problems of morphosemantic description and presentation in terminography. However, in lexicography, the word is generally polysemous, hence the embarrassment of choice for its presentation. Some are based on the ungrouping of meaning for the purposes of clarity and operation. The others on the regrouping of the different senses based on a basic semantism which will develop as the article progresses under the effect of the different contexts of its creation and its use (real meaning, by analogy, by metaphor ...). The objective of this study is to exploit the semantic presentations of French dictionaries in the creation of Kabyle dictionaries.
  • Item
    Quels Rapports Au Brouillon En Contexte Universitaire Algérien ? Etude Des Représentations
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) Hardi Nour El Houda, Nour El Houda; Ouhaibia, Billel; Kadi-ksouri, Latifa
    La présente contribution s’inscrit dans le cadre d’une étude transversale à caractère comparatif et descriptif, l’objectif étant d’étudier les conceptions et les représentations autour du brouillon en contexte universitaire algérien. A cet effet, un questionnaire nous a permis de relever une divergence d’opinions, de conceptions, et de comportements propres à des étudiants en début de formation universitaire et d’autres à son terme. Les résultats nous renseignent sur la conception que ces étudiants construisent du brouillon : une conception scolaire, et une autre universitaire alimentée par des enseignements méthodologiques. D’un autre côté, l’enquête rapporte les pratiques scripturales déclarées des étudiants au brouillon, ainsi que leur degré d’intérêt et de maitrise vis-à-vis de la planification ; conditionnés par les pratiques pédagogiques, les étudiants auraient recours à une stratégie « par défaut » dans le cadre de la production d’un écrit. The present contribution is part of a transversal study of comparative and descriptive nature, the objective being to study the conceptions and representations around the draft in algerian academic context. To this end, a questionnary allowed us to identify a divergence of opinions, conceptions, and behaviors specific to students at the beginning of university training and others at its end. The results inform us about the conception that these students construct of the draft: a school conception on one side, and another university fed by methodological teachings. On the other hand, the survey reports the students' declared scriptural practices in the draft, as well as their degree of interest and mastery with regard to planning ; conditioned by the pedagogical practices, the students would have resorted to a strategy «by default» as part of the production of a written document.
  • Item
    La Typicalité, Un Atout Pour Le Décodage De La Gestion Thématique Dans Un Cours D’oral
    (جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-03-31) Mazi, Farid
    Notre contribution tente d’examiner la gestion thématique de trois enseignantes de FLE au lycée ayant présenté des leçons d’expression orale. La notion phare qui inspire cette recherche est celle de la typicalité qui renvoie à l’expérience et aux connaissances antérieures d’un acteur et qui le soutient dans la réalisation des actions futures. À cet effet, nous avons procédé au filmage des interactions didactiques suivi d’entretiens portant précisément sur les séquences d’ouverture de chaque leçon où le thème central est introduit. Les résultats de l’analyse ont montré que la typicalité thématique est identique chez les enseignants interviewées qui tendent à ne pas divulguer leur plan thématique aux apprenants avant la leçon. Ce dernier est dévoilé ou interrogé uniquement au cours des interactions, ce qui permet de comprendre qu’il existe une action individuelle chez les enseignantes qui empêche la négociation du thème dans la phase préactive du cours et une action plutôt collective qui favorise sa découverte par les apprenants pendant la phase interactive Our contribution attempts to examine the thematic management of three female high school EFL teachers who presented speaking lessons. The key notion that inspires this research is that of typicality, which refers to an actor's previous experience and knowledge and which supports him in carrying out future actions. To this end, we filmed the didactic interactions followed by interviews focusing on the opening sequences of each lesson where the central theme is introduced. The results of the analysis showed that the thematic typicality is identical among the teachers interviewed who tend to not divulgate their thematic plan from the learners before the lesson. The latter is revealed or questioned only during the interactions, which makes it possible to understand that there is an individual action among the teachers that prevents the negotiation of the theme in the pre-active phase of the lesson and a rather collective action that favors its discovery by the learners during the interactive phase.