JPES_Vol 03 N 01

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 19 of 19
  • Item
    فاعليـة برنـامج إرشـادي لتنميـة الوعـي بمفاهيـم العولمـة لدى طلبة مرحلة التعليم الأساسي
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) حسن غالب الشميري, صادق; محمد عبده القاضي, عدنان
    هدفت الدراسة الحالية إلى قياس مستوى الوعي بمفاهيم العولمة لدى طلبة التعليم الأساسي في ريف محافظة تعز- طلبة الصف التاسع الأساسي نموذجاً, وبناء برنامج إرشادي لتنمية الوعي بمفاهيم العولمة لديهم، وقد استخدم الباحثان المنهج التجريبي وفق تصميم المجموعتين(الضابطة والتجريبية). تمثلت عينة البحث الأساسية بــ(20) طالباً من طلبة الصف التاسع من التعليم الأساسي تم توزيعهم بالتساوي (10) طلاب في المجموعة التجريبية و(10) طلاب في المجموعة الضابطة، وقد استخدم الباحثان أداتين هما: مقياس الوعي بالعولمة للأميري وكودي (2008) والبرنامج الإرشادي لتنمية الوعي بالعولمة (إعداد الباحثان). توصلت نتائج الدراسة إلى أن طلبة الصف التاسع من التعليم الأساسي لديهم مستوى وعي منخفض بمفاهيم العولمة بكل مكوناتها، وبعد بناء البرنامج الإرشادي وتنفيذه جاءت النتائج الإحصائية مؤكدة فعالية البرنامج الإرشادي لتنمية الوعي بمفاهيم العولمة لدى طلبة مرحلة التعليم الأساسي في ريف محافظة تعز. The current study aims at measuring the awareness of the concepts of globalization among the 9th grade students of the primary in the countryside of Taiz governorate and constructing a counseling program to develop their awareness of the concepts of globalization. The researchers used the experimental method. The sample of the study included (20) students from the 9th grade, divided equally into an experimental group and a control group. The researchers used two tools: The Awareness of Globalization Scale of Al-Amiri and Cody (2008) and a counseling program to develop the awareness of the concepts of globalization (prepared by researchers). The results indicated that students of the 9th grade of the primary education have low awareness of the concepts of globalization and that the proposed counseling program was effective in terms of developing awareness of the concepts of globalization among students of the 9th grade
  • Item
    دور الجامعات الأردنية في مواجهة ظاهرة الإرهاب من وجهة نظر عمداء شؤون الطلبة
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) عبدالرحيم ربابعة, عمر
    تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور الجامعات الأردنية في مواجهة ظاهرة الإرهاب، وكانت عينة البحث عمداء شؤون الطلبة في الجامعات الأردنية، واستخدم الباحث المنــــــهج الوصفي التــــــحليلي كما استخدام المقابلة أداة لجمــــــع المعلومات؛ وللإجــــــــــــــابة على سؤال الدراسة استخدام الباحث التكرارات والنسب المئوية. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: إن هناك ادوار للجامعات لمواجهة الإرهاب حيث بلغت 32 دور ومن أهم الأدوار الحاصلة على أعلى النسب: غرس العقيدة الإسلامية الصحيحة في نفوس الطلبة توعية الطلبة والمجتمع بأخطار الإرهاب، توعية الطلبة بكيفية التعامل مع وسائل الإعلام لبيان الغث من السمين، تضمين المناهج الدراسية مقررات تتحدث عن مخاطر الإرهاب. غرس القيم الروحية والأخلاقية والتربوية النابعة من الإسلام والعروبة. أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات من أهمها: أن يكون هنالك اجتماعا لعمداء شــــــؤون الطلبة في الجامعات الأردنية للاتـــــــــــفاق على وضــــــع خطة لتنفيذها في كل الجامعات لمواجهة ظاهرة الإرهاب. This research aims to find out the role of Jordanian universities in encountering the phenomenon of terrorism. The sample of the study involved the deans of the students Affairs of the Jordanian universities. The researcher adopted the descriptive analytical approach; he also used the interview tool to collect the data. To answer the question of the study, researcher used the frequencies and the percentages .The study came up with the following results: The results indicated that there are roles for universities to encounter terrorism; they amounted to 32. Among the roles of the highest percentages are: implanting proper Islamic faith in the hearts of students. making the students and the community aware of the threats of terrorism. educating students to enable them how to deal the media so that they can differentiate between wheat and chaff. The curriculum should include topics about the dangers of terrorism. Fostering spiritual, moral and educational values hemming from the values of Islam and Arabism .The study concludes with a set of recommendations, the most important of which are: Holding a meeting for the deans of student affairs in the Islamic and Arab universities to agree on a plan to be implemented in all universities to encounter terrorism
  • Item
    تقنـين مقيـاس السلـوك العدوانـي والعدائــي للمراهقين لـ "أمال باظ
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) ابريعم, سامية
    هدفت الدراسة الحالية إلى تقنين مقياس السلوك العدواني والعدائي للمراهقين لـ " أمال أباظه" (النسخة المصرية) على البيئة الجزائرية، وذلك من خلال تطبيقه على عينة تتكون من (210) تلميذا من تلاميذ السنة الثانية ثانوي، بواقع (114) تلميذة، و(96) تلميذاً في مدينة تبسة – الجزائر. وللتأكد من صدق المقياس تم حساب كل من الصدق الظاهري، والصدق التمييزي، كما تم التحقق من ثباته من خلال: إعادة تطبيق المقياس، ومعامل (ألفا كرونباخ). توصلت نتائج الدراسة إلى أن مقياس السلوك العدواني والعدائي للمراهقين لـ " أمال باظه" للنسخة المصرية، يتمتع بدلالات صدق وثبات جيدة في البيئة الجزائرية. The present study aims to regulate of the Adapted Algerian Egyptian Version of the « Amel Abaza » scale Aggressive Behavior and Hostility of Adolescents .The sample consisted of (709) students ,(114) females and (52) males, in Tebessa city – Algeria. To evaluate the manual reliability were utilized : the test-retest method, Gronbach’s alpha coefficient .The validity of manual was confirmed through several ways : the face validity, discriminant validity of items . The results of the study confirmed the quality of the psychometric properties of scale aggressive behavior and Hostility of adolescents in the Algerian Environment.
  • Item
    السلـوك العدوانـي وعلاقتـه بالتوافــق النفسي لدى الأطفال الممارسين للألعاب الالكترونية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) كامل منصور, هدى
    هدفت الدراسة الحالية إلى قياس السلوك العدواني والتوافق النفسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ومعرفة العلاقة بينهما، واقتصرت حدود الدراسة على تلاميذ الصف الخامس الابتدائي لمديرية الكرخ الثانية، أما إجراءات البحث فقد بلغت عينة البحث 200 تلميذ وتلميذة من الصف الخامس الابتدائي، وقد تم بناء مقياس السلوك العدواني والتوافق النفسي وتم تحليل البيانات عن طريق الحقيبة الإحصائيةٍ، وفي ضوء النتائج وضعت توصيات منها صياغة منهج تربوي يعالج مسألة التوافق النفسي والاضطراب السلوكي للتلاميذ، ومقترحات منها إجراء دراسة عن أثر ممارسة الألعاب الالكترونية على التوافق النفسي لدى التلاميذ. The purpose of the study was to measure the aggressive behavior and psychological adjustment in the fifth grade students and to identify the relationship between the two variables. The sample of the study was limited to the fifth grade students of the schools in the directorate of the 2nd Al-Kharkh. The sample was 200 male and female students from the fifth grade. A scale for measuring the aggressive behavior and the psychological adjustment was developed by the researcher. All data were analyzed by SPSS. A number of recommendations were proposed. These recommendations included designing an educational curriculum that can address adjustment and behavioral disorder in students. In addition, the study suggested conducting a study about the effect of videogames on the psychological adjustment in students.
  • Item
    تأثير استخدام الأجهزة الذكية على ضوابط الحوار الاجتماعي والأسري
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) محمد سعيد العوضي, رأفت
    هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن تأثير استخدام الأجهزة الذكية على ضوابط الحوار الاجتماعي والأسري للأبناء من وجهة نظر الآباء في المجتمع الفلسطيني، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتكونت عينة الدراسة من(291) مبحوثاً من الآباء، طبقت عليهم استبانة موزعة على عدة مجالات. وقد كشفت النتائج أن ما نسبته(82.2%) من الأبناء يستخدمون الأجهزة الذكية، وأن أبرز تطبيقات تلك الأجهزة بالترتيب: الفيس بوك بنسبة استخدام(75.7%)، ثم اليوتيوب بنسبة استخدام(17.8%)، وفي المرتبة الاخيرة جاء استخدام توتير بنسبة(6.5%)، كما وأظهرت النتائج أن الذكور يستخدمون الأجهزة الذكية أكثر من استخدام الإناث، وأن أكثر الفئات العمرية استخداماً للأجهزة الذكية كانت للفئة العمرية من(26-30 عام)، وبالنسبة لمتغير المؤهل العلمي كانت النتائج لصالح حملة الدرجة العلمية البكالوريوس، وقد قدمت الدراسة عددا من التوصيات والمقترحات. The aim of research is to reveal the impact of the use of smart devices on the social dialog controls for children in the Palestinian society from the point of view of the parents in Gaza Strip, the study used the descriptive survey, the study sample consisted of(291) expatriates of the parents distributed over three governorates, these samples have selected by the random class way2 The results revealed that the rate of(82.2%) of the children using smart devices, and the most prominent applications of those devices Advanced order by use(75.7%), and YouTube by use(17.8%) and in last place came the use of tensing up(6.5%), and results showed that males use smart devices more than the use of the female, and most age groups widely used smart devices were age group(26-30 years), and for qualification to the variable results were in favor of the campaign Degree Bachelor. The study made a number of recommendations and suggestions.
  • Item
    العوامل المرتبطة بالعنف عند طلاب مدارس التعليم الثانوي الفني وطرق مواجهته
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03-01) جبر السيد عبد الله جميل, محمد
    استهدفت الدراسة الكشف عن العوامل التي تؤدي إلى تزايد عنف الطلاب بمدارس التعليم الثانوي الفني بمحافظة الشرقية، وطرق مواجهته من وجهة نظر عينة من العاملين بهذه المدارس في العام الدراسي(2001/2002)، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي واستندت في إطار ذلك إلى الأسلوب التحليلي، واعتمدت الدراسة على استبانة مغلقة –من إعداد الباحث– لجمع البيانات المتعلقة بتساؤلات الدراسة، وجرى تطبيق الاستبانة على أفراد عينة الدراسة المكونة من(315) فردا جرى اختيارهم بطريقة طبقية عشوائية من العاملين بمدارس التعليم الثانوي الفني بمحافظة الشرقية، وأسفرت الدراسة عن العديد من النتائج أبرزها أن ضعف اعتناء الوسائط التربوية بتنشئة الأجيال تنشئة دينية سليمة، وغياب القدوة الحسنة، وكثرة مشاهد العنف بوسائل الإعلام تعد من أهم العوامل التي تسهم في تفاقم مشكلة العنف الطلابي، وأوصت الدراسة بضرورة إكساب الناشئة تعاليم الدين لوقايتهم من العنف. This study aimed to investigate the causes and prevention strategies of student violence in Sharkia Vocational Secondary Schools. Descriptive-analytical approach was applied. To gather the data required, a researcher-developed close-ended questionnaire was implemented on a(315) stratified sample randomly selected from the working staff of Sharkia Vocational Secondary Schools. The main conclusion came to is that the indifference to religious education, the lack of good modelling of behavior and the too much mass media violence are main causes of the high level of student violence. The study recommended that religious education ought to be the focal point in order to prevent student violence.
  • Item
    التلوث النفسي لدى خريجي الجامعات العاطلين عن العمل في محافظة رفح
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) عبد الحميد النواجحة, زهير
    هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى مستوى التلوث النفسي لدى خريجي الجامعات العاطلين عن العمل وإيجاد الفروق في التلوث النفسي تبعاً لمتغير الجنس، والحالة الاجتماعية، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات التعطل، واختيرت عينة عشوائية من خريجي الجامعات العاطلين عن العمل والمسجلين ضمن سجلات مديرية عمل رفح والبالغ قوامها(300)، ولأجل ذلك قام الباحث بتصميم مقياس التلوث النفسي، وأظهرت نتائج الدراسة ارتفاع مستوى التنكر للهوية، والتعلق الثقافي، من جانب آخر بيّنت النتائج انخفاض مستوى الميل نحو الانتحار، الفوضوية، وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق في التلوث النفسي تبعاً لمتغير الجنس لصالح الذكور، ووجود فروق في التلوث النفسي تبعاً لمتغير الحالة الاجتماعية لصالح العزاب ومن جانب آخر أظهرت النتائج عدم وجود فروق في التلوث النفسي تبعاً لمتغير المؤهل العلمي، ومتغير عدد سنوات التعطل. The current study aimed to identify the psychological pollution level among college graduates unemployed, and Find differences in psychological pollution depending variable on sex, marital status, academic qualification, and the number of years of unemployment ,were selected for random sample of unemployed university graduates work and registered within the records of the work of the Rafah Directorate-strong (300). Therefore the researcher designed psychological pollution scale, the study results showed the high level of denial of identity, of civilization and abuse, hung up On the other hand the results showed low level of tendency to commit suicide and chaotic, The study results indicated the existence of differences in psychological pollution according to gender in favor of males and according to social situation variable in favor of singles. And The results showed no differences in psychological pollution according on qualification variable, and number of years of unemployment variable.
  • Item
    واقع الصحة النفسية لدى طلبة جامعة عبد الحميد بن باديس
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) بلقندوز, زينب
    هدفت الدراسة بعنوان إلى التعرف على واقع الصحة النفسية لدى طلبة جامعة عبد الحميد بن باديس بمستغانم ودراسة الفروق بين الطلبة فيما يخص الصحة النفسية على ضوء متغير الجنس وذلك بإتباع المنهج الوصفي، واعتمدت الدراسة مقياس "كولدبيرغ" للصحة النفسية الذي طبق على عينة قدرها 55 طالبا وطالبة من تخصص علم النفس، وقد تم اعتماد برنامج الحزمة الإحصائية في العلوم الاجتماعية(spss) لتحليل بيانات الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى أنه: - يوجد مستوى عالي من الصحة النفسية لدى طلبة جامعة عبد الحميد بن باديس بمستغانم. - الطالبات يتمتعن بمستويات مرتفعة من الصحة النفسية مقارنة بالذكور. his study aimed at investegating the level of mentale health as viewed by university students.55students of Abdelhamid Ben Badis – Mostaganem were randomly selected, kelberg Mental health Scale was used to measure the level of mental health. Reasults showed that the excessive high level of mental health among university students. Also significant differences between males and females in regard to health Scale.
  • Item
    اتجاهات العاملين والمرضى نحو خدمات مصلحة الاستعجالات الطبية وطرق تحسينها
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) رحالي, عبد الكريم
    هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على خدمات مصلحة الاستعجالات الطبية بالمستشفى الجامعي بني مسوس بالجزائر العاصمة من خلال المحاور التالية(خدمات الاستقبال والتوجيه، نظافة البيئة الداخلية، مدى ملاءمة التجهيزات الطبية بالمصلحة وصيانتها)، وقد راهن الباحث على تدريب العاملين بالمصلحة كحل ميداني للمشكلات التي تتخبط فيها هذه المصلحة، واعتمد الباحث على المنهج الوصفي لجمع المعلومات عن الظاهرة المدروسة، موظفا أداة الاستبيان التي أعدت خصيصا لهذا الغرض واحتوت على(62 بنداً) شملت جميع محاور الدراسة، وطبقت على عينة الدراسة من العاملين والمرضى والتي كان عدد مفرداتها(140مفردة)، وتوصل الباحث إلى النتائج التالية: توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05=α) بين متوسط درجات اتجاهات العاملين ومتوسط درجات اتجاهات المرضى على محاور(خدمات الاستقبال والتوجيه، نظافة البيئة الداخلية، ملاءمة التجهيزات الطبية وصيانتها) تعزى للمتغيرات الديمغرافية(الجنس، المستوى التعليمي)، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05=α) بين متوسط درجات اتجاهات العاملين ومتوسط درجات اتجاهات المرضى في المحور الرابع وهو دور التدريب في تحسين خدمات مصلحة الاستعجالات الطبية. The purpose of this study was to identify the interests of medical reminders Beni MessousAlgiers- by the following points(reception and orientation services, internal cleanliness of the environment, suitability of medical equipment and Maintenance), staked a researcher in the interest of the training staff as a field of problems that afflict this interest, depends on the descriptive approach to gather information about the characteristics studied, a survey tool for employees who Is specially prepared for this purpose and contained(62 articles) included any study of the axes, and applied to a survey of workers and sample patients, and as the vocabulary number(140 people), the researcher found the following results: There is statistically significant difference in level(α= 0.05) between mean scores of workers and average patient sickness trends trends(reception and referral services, clean internal environment, practical medical equipment And maintenance) attributable to demographic variables(gender, level of education). The absence of statistically significant differences at the level (α= 0.05) between average workers' scores and trends means patient scores trends in the fourth axis which is the role of training in order to improve services Medical reminders.
  • Item
    بناء مقياس الضغوط النفسية المهنية لدى القابلات
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) وقاد, سمية
    تهدف الدراسة الحالية إلى بناء مقياس الضغوط النفسية المهنية لدى القابلات، ولتحقيق هدف الدراسة وبعد الراجعة والتدقيق في تجميع الفقرات تم بناء الصورة الأولية للمقياس من(65) فقرة موزعة على بعدين (بعد نفسي- بعد بيئة العمل والذي يتفرع منه أربعة أبعاد فرعية: الخدمات- الزملاء-المرضى-المستلزمات الطبية) وفق سلم ليكرت الخماسي، وقد طبق المقياس على عينة مكونة من(40) قابلة. وبعد الانتهاء من جمع بيانات الدراسة وإجراء التحليلات الإحصائية باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss)، تم التوصل إلى أن المقياس يتكون في صورته النهائية من (54) فقرة موزعة على بعدين، بخصائص سيكومترية مناسبة، إذ بلغت قيمة معامل الثبات(0.89)، كما تمتع المقياس بدلالات متعددة للصدق. The study aims to build a professional psychological stress among midwives scale, and to achieve the goal of the study and after relapsing and scrutiny in the compilation of the paragraphs have been building the initial image of a scale of 65 items distributed on two dimensions (dimension-psychodimension work environment which fork to the four sub-dimensions: services- colleagues-patientmedical supplies) on a scale Likert quintet, the scale has been applied to a sample of (40) midwife. After the completion of the collection of survey data and perform statistical analyzes using the Statistical Package for Social Sciences (spss), it was concluded that the measure consists in the finalization of the (54) items distributed on two dimensions, the characteristics of psychometric appropriate, as the value of reliability coefficient (0.89), and enjoy scale multiple connotations of sincerity
  • Item
    الخصائص السيكومترية لمقياس معايير جودة المعلم
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) منتصر, مسعودة; حساني, إسماعيل
    هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة الخصائص السيكومترية لمقياس معايير جودة المعلم في البيئة الجزائرية واستخراج معايير أداء تمكننا من تفسير نتائج الدرجات الخام للأفراد. لتحقيق هذا الهدف تم اقتناء النسخة الأصلية للمقياس، ثم اختيار عينة الدراسة، والتي تكونت من 145 معلم وأستاذ من الأطوار التعليمية الثلاثة (الابتدائي، المتوسط، الثانوي)، تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية، من مناطق مختلفة بالولاية، وللتأكد من ثبات تم استخدام أساليب متعددة، حيث تم إيجاد مؤشرات الثبات عن طريق معامل) ألفا لكرونباخ)، وكذلك التجزئة النصفية، وعن طريق معامل التجزئة النصفية) لسبيرمان – براون)، أما بالنسبة للصدق فقد تم التأكد منه بالصدق التكوين الفرضي للمقياس وذلك بإيجاد معاملات الارتباط بين كل بند من بنود المقياس، والبعد الذي تنتمي إليه بالنسبة للعينة الكلية، وتم أيضا التأكد من الصدق العاملي الاستكشافي للمقياس، وكذلك صدق المقارنة الطرفية، ثم إيجاد معايير الأداء للمقياس عن طريق استخراج الدرجات المئينية. توصلت الدراسة إلى تمتع المقياس بخصائص سيكومترية مقبولة لكن تم حذف 20 بند عن طريق نتائج التحليل العاملي ليصبح عدد بنود المقياس 102. The present study aimed to examine the psychometric properties to measure the quality of the teacher in the Algerian environment and extract performance standards enables us to interpret the results of the raw scores of individuals standards. To achieve this goal the researchers acquisition of the original version of Teacher quality standards scale (Egyptian version ) , and then select a sample of study, which consisted of 145 teacher and professor of educational (primary , secondary and high schools ) randomly selected class, from different regions of the state .to ensure the stability of scale we has been the use of multiple methods were finding indicators persistence by: Cronbach alpha coefficient and midterm retail by coefficient of Spearman – Brown. We verified the validity of this scale by construct validity using the correlation coefficients between each item of the scale and dimension, which belongs to the college of the sample items, we also verified using the exploratory factor analysis of the scale also as the peripheral comparison validity, and then find the performance criteria of the scale by extracting grades centipede. The study found the enjoyment of the scale psychometric characteristics acceptable but has been deleted 20 items through factor analysis to become the number of items 102.
  • Item
    الفروق في مستوى الدافعية للإنـجاز بين التلاميذ المتفوقين والتلاميذ المتأخرين دراسيا
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03-01) صرداوي, نزيم; عمور, ربيحة
    هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن الفروق في الدافعية للإنجاز بين التلاميذ المتفوقين والمتأخرين دراسيا من السنة الثالثة ثانوي، وتكونت عينة الدراسة من (ن=200) تلميذ وتلميذة، بواقع 107 متأخر ومتأخرة دراسيا، و93 متفوقا ومتفوقة دراسيا. وتوصلت نتائج الدراسة الحالية عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في مستوى الدافعية للإنجاز تعزى لمتغير مستوى التحصيل الدراسي، كما أسفرت عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في مستوى الدافعية للإنجاز تعزى لمتغير الجنس. This study aims to detect the differences in achievement motivation between overachievers and underachievers students of third year secondary school. The sample consisted of (200) male and female students. It was divided into two groups: (93) overachievers and (107) underachievers. The results indicated that there are no statistically significant differences in achievement motivation between the overachievers and underachievers. In addition, there are no statistically significant differences in achievement motivation due to gender variable.
  • Item
    البنية العاملية لمقياس الدافعية الأكاديمية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) اليازيدي, فاطمة الزهراء; لوزاني, فاطمة الزهراء
    هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد عوامل الدافعية الأكاديمية لدى عينة من طلبة الجامعة في البيئة الجزائرية. كذلك عرض خطوات توظيف أسلوب التحليل العاملي الاستكشافي للكشف عن العوامل الكامنة القليلة من خلال عدد كبير من المتغيرات المقاسة.ولتحقيق أهداف الدراسة تم ترجمة مقياس الدافعية الأكاديمية للدراسات الجامعية لفاليراند وآخرون (1989). كما تم تطبيق المقياس على عينة استطلاعية عشوائية بلغ عدد أفرادها (141) طالب وطالبة. وقد ركزت الدراسة الاستطلاعية على حساب الخصائص السيكومترية للمقياس. إلى جانب ذلك قمنا بتطبيق أداة البحث على عينة مكونة من (1051) طالب وطالبة واستخدام التحليل العاملي الاستكشافي بطريقة المحاور الأساسية لتحليل البيانات، وقد أشارت النتائج الخاصة بالتحليل العاملي إلى استخلاص سبعة عوامل للدافعية الأكاديمية. This current study aimed at identifying the factors of academic motivation in students of three universities in Algeria environment. furthermore. It aimed to identify the steps of using the method of exploratory factor analysis to explore few latent factors from lot of observed variables in order to achieve the aims of the study we translated the scale of academic motivation of Vallerand et al. (1989) in to Arabic language. We applied the scale on a reconnaissance sample of (141) students, where she focused on identifying on characteristics of the scale. We applied the study tool on a sample of (1051) students. We used the exploratory factor analysis (EFA) by Principal Axis Factoring. The results related to factorial analysis indicated to find seven factor.
  • Item
    بناء اختبار تحصيلي في مادة الرياضيات لتلاميذ السنة الرابعة متوسط
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) ضيف, حسن; بن زاهي, منصور; شنة, محمد رضا
    هدفت الدراسة الحالية إلى بناء اختبار تحصيلي موضوعي مقنن لقياس تحصيل تلاميذ السنة الرابعة متوسط في وحدة الأعداد الطبيعية والأعداد الناطقة المقررة ضمن منهاج الرياضيات ، والتحقق من خصائصه السيكومترية. تم استخدام منهج بحوث التقويم كونه المناسب لتحقيق أهداف البحث. تكونت عينة الدراسة من (506) تلميذ وتلميذة. أنتجت الدراسة اختبارا تحصيليا مقننا في مادة الرياضيات يتمتع بالصدق الذي تم التأكد منه عن طريق صدق المحتوى وصدق المقارنة الطرفية، والثبات الذي تم حسابه عن طريق معادلة كيودر- ريتشاردسون(KR-21). كما يتمتع الاختبار الذي تم بناؤه بمعاملات مقبولة للسهولة والصعوبة والتمييز. يتوفر الاختبار أيضا على خاصية الشمولية التي تم التأكد منها عن طريق مقاييس النزعة المركزية ومنحنى التوزيع الاعتدالي. وفي الأخير تم استخراج معايير تمكن من تفسير أداء التلاميذ والتي تتمثل في المئينيات والدرجات المعيارية. The present study aimed to build an objective test to measure achievement codified collection of students of the fourth year the average per unit of natural numbers and the numbers are speaking within the prescribed mathematics curriculum, and the verification of the psychometric characteristics. It has been using the calendar as a research methodology appropriate to achieve the objectives of the research.The study sample consisted of 506 male and female pupils. The study was produced rationed achievement test in mathematics enjoys the truth that has been ascertained by the content and sincerity comparison peripheral sincerity and steadiness that has been calculated by Kiodr- Richardson equation (KR-21) Also has a test that has been built for ease and accepted the difficulty and discrimination transactions. The test is also available on the totalitarian property that has been identified by measures of central tendency and distribution curve equinoctial. In the latter it has been extracted from the interpretation of standards enables pupils which is to grading standard performance.
  • Item
    بناء اختبار الذكاء الانفعالي
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) عزيزان, خوخة; حريزي, بوجمعة
    هدفت الدراسة إلى بناء اختبار الذكاء الانفعالي، وفق نموذج "دانييل جولمان" المنقح (1998). ثم تقنينه على عينة من معلمي المرحلة الابتدائية بولاية المدية. وقد أظهرت النتائج أن الاختبار يتمتع بمؤشرات صدق المحتوى. كما أفرزت نتائج التحليل العاملي للاختبار عن ثلاثة عوامل. وتم تسميتها: التفاعل مع الآخرين، الدافعية، وإدارة الانفعالات. وتميز الاختبار بمؤشرات صدق الاتساق الداخلي وذلك من خلال معاملات الارتباط الدالة عند (0.01) بين العوامل الثلاثة للاختبار، وبين بنود الاختبار والعامل الذي تنتمي إليه. كما تمتع الاختبار بمؤشرات مقبولة لثبات درجاته، والمتمثلة في معاملات ثبات الاستقرار، ومعاملات ثبات التجزئة النصفية، وقيم (ألفا كرونباخ). وقد تم تصنيف أداء أفراد العينة في الاختبار وعوامله حسب الدرجات المئينية إلى خمس مستويات أساسية. This study aimed to build a test of emotional intelligence, according to the model, "Daniel Goleman," revised (1998). Then apply it on a sample of primary teachers in Medea. The results showed that the test has indicators content sincerity. Also the results of Factor Analysis produced three factors named (Interact with others, Motivation, and Emotions Management). This test characterized with indicators sincerity of internal consistency through the correlation coefficients (0.01) among the three factors of the test, and among the test items and the factor which belongs. Also this test has acceptable indicators for the stability of his grades which are: Stability Coefficients, and A splitHalves reliability coefficient, and the values of Cronbach's alpha. It has been rated the performance of the sample in this test and its factors according to Grades Percentile into five basic levels .
  • Item
    بناء مقياس قلق حــالة ـ سمـة
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) غالم, يمينة; ميسوم, ليلى
    نحاول في هذه الدراسة توضيح طريقة بناء الاختبارات وفق استخدام أساليب إحصائية جديدة ودقيقة ومقننة تعتمد على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية وبرنامج الأموس، حيث قامت الباحثتين ببناء مقياس قلق الحالة ـ السمة والتأكد من صدقه بالاعتماد على التحليل العاملي الاستكشافي والتحليل العاملي التوكيدي، والذي يكشف عن البنية العاملية للمقياس. ويعتمد هذا النوع من الصدق على منهج التحليل العاملي الذي يقوم على تحليل مصفوفة معاملات الارتباط بين الاختبارات والمحكات المختلفة من أجل الوصول إلى العوامل التي أدت إلى إيجاد هذه المعاملات، وهو أسلوب إحصائي يهدف إلى تلخيص العوامل من متغيرات الدراسة بصورة تهدف إلى تبسيط هذه المتغيرات العديدة إلى عوامل أقل عددا وذلك بالقيام بعمليات إحصائية معقدة منها حساب المصفوفة الارتباطية بين المتغيرات، واستخلاص عوامل من هذه المتغيرات. We try in this study illustrate the construction testing method in accordance with the use of new statistical, accurate and standardized methods rely on the Statistical Package for Social Sciences and the Amos program, which has the researchers have built a Case anxiety - trait Scale, and ensure truthfulness relying on exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis, which reveals the factorial structure of the scale. This kind of honesty support to the program of factor analysis, which is based on the correlation coefficients between the tests and the various Standards for access to the factors that led to the creation of these transactions , It is a statistical method aims to summarize the factors of the study variables are intended to simplify these many variables to factor fewer, and then to carry out complex statistical operations such as calculating the correlation matrix between the variables, and to draw factors of these variables.
  • Item
    بناء الاختبارات النفسية في ضوء النظريات القائمة اختبار قلق الامتحان نموذجا
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) غربي, عبد الناصر; حمي, سليم
    تتناول المداخلة موضوع خطوات وإجراءات بناء الاختبارات النفسية، استنادا لخلفية نظرية، وضمن توجّه علمي محدد، وذلك من خلال طرح نموذج اختبار قلق الامتحان الذي تم بناؤه من طرف (غربي، 2015). بحيث أن الاختبار المذكور يستند في بنائه لنظرية "ألبرت إليس" المسمّاة بالنظرية العقلانية الانفعالية السلوكية، والتي تتضمن بدورها إحدى عشر (11) افتراضا، يكوّن الأساس لفهم السلوك الإنساني، ومن ثمّ فهو المفتاح لتوجيهه وتعديله. The presentation deals with the subject of steps and procedures to build psychological tests, based on the theoretical background and within a specific scientific approach, by introducing the anxiety test as sample which was built by (Gharbi, 2015). The previously mentioned test is based on "Albert Ellis" theory, also called rational emotive behavioral theory, which in turn includes eleven (11) assumptions that form the basis for understanding of human behavior and therefore the key to direct and modify it.
  • Item
    ضوابط الفحص النفسي العصبي في ضوء تعدّد مناحي النظرية والقياس
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03) عدوان, يوسف
    لقد سادت نظرية عمل الكتلة في علم الأعصاب زمنا طويلا، ومن ثمّ ظلّ التشخيص الذي يستند إلى مفهوم نظرية المراكز النوعية للوظائف هدفا ثانويا، وهكذا بقيت المعلومات المتّصلة بارتباط اختبارات معيّنة بأنواع محدّدة من التلف الدماغي، لم تتأصّل بصورة فعّالة. ويعتبر منحى البطّاريات المقنّنة تطورّا مهمّا بعد الحرب العالمية الثانية، وقد ظهر مع بطّارية(وارد هالستيد) ، ثمّ قام(رالف ريتان)، وهو أحد طلبة(هالستيد) في الدراسات العليا، بتحسين هذه البطّارية، وفي وقت لاحق أصبح(ريتان) وزملاؤه قادرين على ربط الاستجابات على هذه الاختبارات بنواح مميّزة من تلف الدماغ، وقد تمّ تجميع هذا الجهد في بطّارية اختبار "هالستيد- ريتان"، وبحلول عام(1980)، ظهرت بطّارية "اختبار لوريا- نبراسكا". وفي ضوء كلّ من هذا المنحى أو ذاك، يصبح الالتزام الصارم بضوابط منهجية محدّدة في عمليّة الفحص النفسي العصبي، أكثر من ضرورة، وخصوصا تلك الإجراءات التي تسبق عمليّات الاختبار النفسي العصبي. ومع ذلك فالقضيّة ليست دائما بهذه البساطة. ذلك أنّ ظهور نظرية النموذج الوظيفي التي ترى أنّ طبيعة الاضطراب تعتمد على طبيعة الجهاز الوظيفي الذي تأثّر، إضافة إلى موقع التلف ضمن ذلك الجهاز، زادت من حساسية أيّ إجراءات في الفحص النفسي العصبي. والسؤال الذي يطرح بإلحاح هنا هو: هل هناك ضوابط منهجية علمية يمكّننا الالتزام بها في الفحص النفسي العصبي من تجاوز مختلف التعقيدات في مناحي النظرية والقياس في هذا الخصوص؟ The mass-action theory has withstood in neurosciences for a long time. As result, the diagnosis based on the localization of function theory, remained only seen as a marginal objective. Thus, the data concerning certain tests, which are related to specific types of brain damage have not been confirmed effectively. Meanwhile, the standard approach batteries was considered as the most important progress, after World War II. This trend Began with the advent of (Ward Halstead) battery. Then (ralph reitan), one of the graduate students, who was supervised by (halstead), contributed to the improvement of this battery. After that, (Reitan) and his Colleagues were able to combine responses to these tests with the distinctive aspects of brain damage. Later, this effort was soon compiled in (Halstead-reitan) battery. And by (1980), the (Luria-Nebraska) battery became viable. Whether the first or the second trends were committed, the strict respect of determined methodological control, when dealing with the neuropsychological process becomes more of a necessity, specifically those measures that precede neuropsychological testing manipulations. However, the issue is not always quite so simple, whereas, the advent of the functional model theory which believes that understanding any disorder depends on the specific system function that has been affected, as well as the damage localization within that system. As a result, the neuropsychological examination becomes more sensitive in all its procedures. In conclusion, the question we must ask insistently here is: are there any scientific settings or methodological indications which should be in consideration while proceeding to neuropsychological assessment?
  • Item
    توجهات حديثة في تقدير صدق وثبات درجات أدوات القياس
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2017-03-01) تيغزة, امحمد
    يشكل الثبات والصدق أهم قضايا وإجراءات القياس، وبناء أدوات القياس، وتقنين المقاييس والاختبارات. فيما يتعلق بالثبات، بدأت بدراسة معامل (ألفا لكرونباخ) للكشف عن مواطن قصورها، وعالجت بعض البدائل المقترحة منها معامل (ألفا) الطبقية Stratified alpha، ومعامل الثبات المركب Composite reliability (ويسمى أيضا بمعامل ثبات المفهوم Construct reliability أو "رو" Rho)، ومعامل (أوميجا) الموزونة Weighted omega. أما فيما يخص الصدق، فتطرقت إلى الصدق العاملي باستخدام المكونات الأساسية المستعملة بكثافة، والتي تعنى كلية باختصار المتغيرات إلى عدد أقل، ولا تعني كما هو الشأن في طريقة التحليل العاملي بالكشف عن البنية العاملية الكامنة للمقياس. واستعرضت أيضا طريقة من أقوى طرق تقدير الصدق قائمة على النمذجة بالمعادلات البنائية Structural equation modeling ، وتستعمل للمفاضلة بين النماذج المنافسة فيما يخص بنية المفهوم الذي يقيسه الاختبار لانتقاء النموذج الأكثر صحة وصدقا. Validity and reliability are two major ubiquitous issues and procedures in testing, measuring instrument design, and test standardization. Concerning reliability, Cronbach alpha weaknesses were examined, and some recommended alternatives method for assessing reliability such as stratified alpha, composite reliability (construct reliability or Rho), and weighted omega were considered. With regard to validity, assessment of validity through principal component - compared to factor analysis - were frequently employed, despite the fact that it is a purely a data reduction technique, and does not uncover latent structure of tests. A more powerful method of validity assessment based on structural equation modeling that compares and select the most valid factor structure of tests among competing latent test structure models were presented and illustrated.