Department of english language_master
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/21
Browse
Recent Submissions
Item The Investigation Of The UK Role In The Indo Pacific Region(University of El-Oued جامعة الوادي, 2025-07-09) Benkhalifa Amani; Bouallaga IntissarSummary: بالإنجليزية The UK’s interest in the Indo-Pacific is part of an overall strategic repivot in a post-Brexit policy, of which the 2021 Conservative government’s proposal – the Indo-Pacific tilt – is of key significance. Historically, the UK has been a Euro-Atlantic nation, and in the Brexit era, it has been looking to reconfigure itself in an international order context under a substantive geopolitical category. This dissertation considers the changing contours of the UK’s political-economic-security engagement with the Indo-Pacific region amidst the reconfiguration of global and regional power realities. Adhering to its classic diplomacy identity, the UK’s return to the area is informed by practical responses to contemporary demands, including shifting global economic scenarios (triggered by China’s rise), multilateral economic cooperation, and strategic defence grouping. Qualitative inquiry for four case studies is employed to enrich the conclusive findings. Using a descriptive-analytical approach, the study draws upon primary data collected from government documents and policy reports. It is supported with secondary data obtained from scholarly published research. The findings suggest that Britain’s new Indo-Pacific strategy is not simply a continuation of historical influence but a nuanced rebalancing process influenced by legacy interests alongside adaptive policymaking appropriate for a more multipolar world. In this rebalance, the UK is a key technologically advanced partner whose role is central to regional security and stability. يُمثل اهتمام المملكة المتحدة بمنطقة المحيطين الهندي والهادئ جزءًا من إعادة نظر استراتيجية شاملة في عالم ما بعد خروج بريطانيا من الاتحاد الأوروبي، وتُعدّ هذه المنطقة محوريةً فيها. لطالما كانت المملكة المتحدة دولةً أوروبيةً أطلسية، وفي حقبة خروجها من الاتحاد الأوروبي، تسعى إلى إعادة هيكلة نفسها في سياق النظام الدولي ضمن إطار جيوسياسي جوهري. تتناول هذه الأطروحة الملامح المتغيرة لانخراط المملكة المتحدة السياسي والاقتصادي والأمني في منطقة المحيطين الهندي والهادئ في ظلّ إعادة تشكيل واقع القوة العالمية والإقليمية. وانطلاقًا من هويتها الدبلوماسية التقليدية، فإن عودة المملكة المتحدة إلى المنطقة تستند إلى استجابات عملية للمطالب المعاصرة، بما في ذلك السيناريوهات الاقتصادية العالمية المتغيرة (الناجمة عن صعود الصين)، والتعاون الاقتصادي متعدد الأطراف، بالإضافة إلى التجمع الدفاعي الاستراتيجي. وقد استُخدم البحث النوعي لأربع دراسات حالة لإثراء التحليل. وباستخدام نهج وصفي تحليلي، تعتمد الدراسة على بيانات ثانوية جُمعت من وثائق حكومية، وتقارير سياسات، وأدبيات منشورة أكاديميًا. وتشير الاستنتاجات إلى أن الاستراتيجية البريطانية الجديدة تجاه منطقة المحيطين الهندي والهادئ ليست مجرد استمرار للتأثير التاريخي، بل هي عملية إعادة توازن دقيقة تتأثر بالمصالح القديمة إلى جانب صنع السياسات التكيفية المناسبة لعالم أكثر تعددًا للأقطاب.Item Reader Engagement with Third-Generation Electronic Literature: An Affective Stylistic Study of Instapoetry(University of El-Oued, 2025-07-03) Chouia Nour; Hadj Ali Safaالملخص: يلاقي شعر انستغرام اليوم اقبالا و اهتماما كبيرين من طرف مستخدمي منصة انستغرام، وهذا ما أدى الى ازدهار الشعر في الآونة الأخيرة. الهدف من هذه الدراسة هو استكشاف مدى تأثير الخصائص الاسلوبية على تفاعل القراء، وذلك بالاعتماد على نظرية الأسلوبية العاطفية لمعرفة كيف لشعر الانستغرام ان يؤثر على القراء بشكل عاطفي وذهني وتشاركي. وبالإضافة الى ذلك فإن هذه الدراسة تعالج فجوة نقص البحوث الادبية في ما يتعلق بتفاعل القراء مع شعر انستغرام، وذلك للتوصل إلى رؤى حول هذا التفاعل الفريد الذي يحدث في إطار الجيل الثالث للأدب الالكتروني. ولقد تم تطبيق في هذه الدراسة دراسة حالة تتضمن اساليب للتحليل الكمية منها والنوعية في إطار صغير مختارات شعرية كتبت من طرف شاعرتين هما نيكيتا جيل ولانق ليف .أشارت النتائج الكمية إلى أن استخدام خاصية الريلز في الشعر واختيار المواضيع الحساسة يجذبان بشكل ملحوظ تفاعلًا أكبر من القراء، ويتجلى ذلك في مقاييس التفاعل: الإعجابات، والمشاركات، والتعليقات. علاوة على ذلك، كشفت النتائج النوعية أن السمات الأسلوبية تؤثر على استجابات القراء وتساعد على خلق تجربة قراءة غامرة من خلال تشجيعهم على التفاعل بطريقة عاطفية ومعرفية وتشاركية مع القصائد. كما تُظهر النتائج مساهمة كبيرة في هذا المجال، إذ تقدم رؤى قيّمة حول الاستجابات التشاركية. وهذا يشمل التفاعل بين القارئ والشاعر، وكذلك بين القراء أنفسهم، أثناء مشاركتهم في عملية صياغة المعنى. ويسترشد هذا ويتأثر بالسمات الأسلوبية المضمنة في القصيدة. في النهاية، تقدم الرؤى المستخلصة من هذه الدراسة تطبيقات عملية محتملة، حيث يمكن أن تساعد نتائجها الأساتذة المختصين في الأدب والحضارة على تعزيز تفاعل الطلاب مع هذا النوع الأدبي، وأن تكون بمثابة دليل لدمج الأدب الرقمي في أساليب التعليم المستقبلية. Abstract : This study aims to explore how Instapoetry affects readers’ responses by employing affective stylistics theory to investigate the emotional, cognitive, and participatory responses to selected Instapoems. The study addresses a critical gap in literature regarding readers’ response to third generation electronic literature. To achieve this, the research employs a case study design and utilises quantitative and qualitative methods of analysis, focusing on small scale selection of poems by two instapoets, Nikita Gill and Lang Leav. The quantitative findings indicated the use of reels and the selection of sensitive themes significantly tend to attract higher readers engagement, manifested by engagement metrics: likes, shares, and comments. Further, the qualitative analysis revealed that Instapoetry style affects readers' responses and invites different reactions, including emotional, cognitive and participatory ones. Additionally, the findings showcase a significant contribution to affective stylistics through the exploration of participatory responses. This involves interaction between the readers and the poet, as well as among readers themselves, as they engage in the process of co-creating the meaning. This is guided and influenced by the stylistic features embedded in the poem. Ultimately, the insights gained from this study offers potential theoretical implications to affective stylistics, as its findings can help literature and civilisation educators to enhance student engagement with this genre of literature and serve as a guide for incorporating digital literature into future educational methods.Item Stylistic Innovations in British Instapoetry: A Literary Analysis of Language(University of El-Oued, 2025-07-03) Houssam OUNISSI; Intisar SADALLAHملخص تتناول هذه الدراسة السمات الأسلوبية لشعر الانستغرام البريطاني وهو شكل شعري مبتكر يجمع بين الكتابة الأدبية الكلاسيكية وبين البصرية والعفوية التي تميز منصات التواصل الاجتماعي. وتستند الدراسة، التي ترتكز على أعمال نيكيتا غيل، ودونا أشوورث، وبرايان بيلستون، إلى منهج نوعي يعتمد على النموذج الأسلوبي لليتش وشورت (2007). وتفحص الدراسة عن كثب تسع قصائد ممثلة لشعر الانستغرام البريطاني، حيث تعزل بعض الأدوات الأسلوبية المهمة مثل الإبراز، والانحراف، والتوازي، والتحويل، وتُظهر كيف تسهم الأسلوبية في خلق المعنى والسياق والتفاعل القرائي في الوسائط الرقمية. وتُظهر النتائج استخدام كل شاعر للأسلوبية بطريقته الخاصة في معالجة القضايا الاجتماعية والشخصية: إذ تعيد غيل بناء مفاهيم الأنوثة والصدمات من خلال الطابع الأسطوري؛ بينما تخلق أشوورث حميمية عاطفية من خلال البساطة والتكرار؛ ويقوم بيلستون بتفكيك الأجندات السياسية والثقافية من خلال الفكاهة والسخرية وتُظهر هذه الدراسة أن شعر الانستغرام البريطاني يحتفظ بعمق أدبي وثقل عاطفي، رغم اعتماده على الإيجاز والعناصر البصرية المرتبطة بالوسائط الرقمية. كما تجادل الدراسة بأن شعر الانستغرام البريطاني، رغم تشاركه في الاهتمام بالإيقاع والصور والتعبير العاطفي مع الشعر الكلاسيكي، إلا أن منهجه في استخدام اللغة مختلف بوضوح. فمن المرجح أن يستخدم شعراء الانستغرام البريطاني مفردات أبسط وأسهل، ويقللون من استخدام علامات الترقيم، ويعتمدون بشكل كبير على فواصل الأسطر والبنية البصرية للقصيدة في إيصال المعنى. في المقابل، يميل الشعراء الكلاسيكيون إلى استخدام تراكيب لغوية أكثر تعقيدًا، وألفاظ رسمية، وأنماط ترقيم ضمن هياكل محددة. وأخيرًا، تسهم هذه الرسالة في مجالات الأسلوبية، والتحليل الأدبي، والإنسانيات الرقمية من خلال إظهار كيف يتطور الأسلوب الشعري استجابة للتغيرات التكنولوجية. وتدعو إلى مزيد من الاهتمام الأكاديمي بالأدب الرقمي، وتقدم طرقًا جديدة لفهم بنية الشعر في القرن الحادي والعشرين. Abstract This dissertation examines the stylistic features of British Instapoetry, a contemporary genre that combines common literary norms with the features of social media and improvization. Three British Instapoets, Nikita Gill, Donna Ashworth, and Brian Bilston, will be examined in this research. With an exploratory qualitative approach and Leech and Short's (2007) stylistic model, this study examines nine representatives Instapoems. It identifies key stylistic devices such as foregrounding, deviation, parallelism, and conversion, and analyzes how these qualities contribute to meaning, tone, and reader interest in new media. The research reveals how individual poets apply their unique stylistic tools to negotiate social and individual issues: Gill reimagines femininity and trauma in mythic language; Ashworth achieves emotional intimacy through simplicity and repetition; Bilston deploys humor and irony to wage war on political and cultural questions. The study also illustrates that, although digitally brief and visually aesthetic, these poems are rich in literature and emotion. Finally, it suggests how Instapoetry differs from traditional poetry in its free use of everyday language, minimal punctuation, and reliance on visual form, contributing to contemporary stylistic and digital literary studies. .Item The Evolution of the American Education System : Key Transformations Fromthe Late 20thCentury to the Digital Age(University of El- Oued, 2025-07-03) Nesri Maria; Gheraissa KhaoulaAbstract This study investigates the complicated relationship between technology, culture, politics, and equity and access in the American educational system in the late 20th and early 21st centuries. It critically reviews the impact of historical reforms and emerging digital innovations on educational inclusivity, with special attention to marginalized communities such as low-income, immigrant, Indigenous, and minority students. The research was conducted through historical and descriptive methods, employing primary and secondary sources in the form of policy documents, academic articles, and case studies in an attempt to map out the development of education models, policies, and technological application. The results suggest that, despite a significant portion of transformative policies and the widespread use of artificial intelligence, online courses, and hybrid teaching models, disparities persist. We attribute these disparities to uneven resource distribution, inherent biases in the system, and a digital divide that affects vulnerable populations. The study points out the importance of teacher professional development and culturally responsive pedagogy in addressing such inequities. The conclusion emphasizes that educational equity will require comprehensive plans that go further, with technology spending, inclusive teaching materials, continuing policy support, and community-based efforts to bridge the access divide. ملخص تتقصى هذه الدراسة العلاقة المعقدة بين التكنولوجيا والثقافة والسياسة والإنصاف والوصول في النظام التعليمي الأمريكي خلال أواخر القرن العشرين وبداية القرن الواحد و العشرين. وتستعرض بشكل نقدي تأثير الإصلاحات التاريخية والابتكارات الرقمية الناشئة على الشمولية التعليمية، مع إيلاء اهتمام خاص للمجتمعات المهمشة مثل الطلاب ذوي الدخل المنخفض، والمهاجرين، والسكان و اﻷﺻﻠﻴﻴﻦ و اﻷﻗﻠﻴﺎت وُأﺟﺮﻳﺖ الدراسة ﺑﺎﺳﺘﺨﺪام ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺗﺎرﻳﺨﻲ ووﺻﻔﻲ، ﻣﻊ الاعتماد على ﻣﺼﺎدر أوﻟﻴﺔ وﺛﺎﻧﻮﻳﺔ ﻋﻠﻰ ﺷﻜﻞ وﺛﺎﺋﻖ ﺳﻴﺎﺳﺔ ، ومقالات أﻛﺎدﻳﻤﻴﺔ ، ودراﺳﺎت ﺣالة ، في محاولة ﻟﺮﺳﻢ تطور نماذج اﻟﺘﻌﻠﻴﻢ واﻟﺴﻴﺎﺳﺎت وﺗﻄﺒﻴﻖ اﻟﺘﻜﻨﻮﻟﻮﺟﻴﺎ. وﻛﺸﻒ اﻟﻨﺘﺎﺋﺞ إﻟﻰ أﻧﻪ بالرغم من وﺟﻮد جزء كبير من السياسات التحولية و الاستخدام الواسع للذكاء الاصطناعي،والدورات التعليمية عبر الانترنت،ونماذج التعليم الهجينة ،إلا أن الفوارق لا تزال قائمة.نعزو هذه الفوارق الى التوزيع غيرالمتكافئ للموارد،والتحيزات الكامنة في النظام ،والفجوة الرقمية التي تؤثر على الفئات الضعيفة.وتؤكد الدراسة على اهمية تطوير مهنيي التعليم واعتماد بيداغوجيا تراعي الثقافة في معالجة هذا الظلم.وتخلص الى ان تحقيق الانصاف التعليمي يتطلب خططا شاملة تتضمن زيادة الاستثمار في التكنولوجيا،وتوفير مواد تعليمية شاملة ،ودعما سياسيا مستمرا،وجهودا مجتمعية لسد فجوة الوصول المختلفة.Item A Postcolonial Reading of Mohsin Hamid’s The Reluctant Fundamentalist(University of EL-Oued, 2025-07-03) Derdour Messaouda; Serhoud Nourالملخص: تقدم هذه المذكرة قراءةمابعدالاستعمارلروايةالأصوليالمترددلمحسنحامد،وتبحثفيكيفيةتعاملالروايةمعموضوعاتالهويةوالسلطةوالمقاومةفيأعقابأحداث 11 سبتمبر. بالاعتمادعلىنظرياتمابعدالاستعمارالرئيسية, بمافيذلكالاستشراقلإدواردسعيد،ومفاهيمهوميبهابهاعنالتهجينوالفضاءالثالث “،” والتحليلالنفسيلفرانتزفانونلإنهاءالاستعمار, تستكشفالدراسةالطرقالتييتحدىبهاعملحامدالهيمنةالغربيةويعيدتشكيلرواياتالجنوبالعالمي. وينقسمالتحليلإلىثلاثةأجزاء. أولاً،يضعالروايةفيسياقخطابمابعدالاستعمار،معالتركيزعلىتفكيكالثنائياتبينالشرقوالغرب،ودورالتقليدوالتناقض،والأبعادالنفسيةلإنهاءالاستعمار. ثانيًا،يبحثفيالتحولاتالأيديولوجيةالتيأعقبتأحداث 11 سبتمبروالتيتشكلخلفيةالرواية،ولاسيماإضفاءالطابعالمؤسسيعلىكراهيةالإسلاموالمراقبةوتهميشالهوياتالإسلامية. وأخيرًا،يدرسالاستراتيجياتالشكليةوالموضوعيةللرواية،بمافيذلكاستخدامهالراويغيرموثوقبه،وخاتمةمفتوحة،ومقاومةخطابيةمضادةللسردياتالسائدة. محورهذهالدراسةهوبطلالروايةتشانجيز،الذييجسدتحولهمنرأسماليتلقىتعليمهفيبرينستونإلى “أصوليمتردد” التوتراتبينالاستيعابوالمقاومة. تؤكدسخريةالعنوانعلىنقدالروايةللرأسماليةالنيوليبراليةوالقوالبالنمطيةالاختزالية،وإعادةصياغة “الأصولية” علىأنهارفضللهيمنةالأيديولوجيةالغربيةبدلاًمنالتطرفالديني. منخلالوضععملحامدضمنأطرمابعدالاستعمارومابعد 11 سبتمبر،تزعمهذهالأطروحةأن ‘الأصوليالمتردد’ Abstruct: This dissertation offers a postcolonial reading of Mohsin Hamid’s The Reluctant Fundamentalist, examining how the novel engages with themes of identity, power, and resistance in the aftermath of 9/11. Drawing on key postcolonial theories—including Edward Said’s Orientalism, Homi Bhabha’s concepts of hybridity and the “third space,” and Frantz Fanon’s psychological analysis of decolonization—the study explores the ways in which Hamid’s work challenges Western hegemony and reconfigures narratives of the global South. The analysis is structured in three parts. First, it contextualizes the novel within postcolonial discourse, focusing on the deconstruction of East-West binaries, the role of mimicry and ambivalence, and the psychological dimensions of decolonization. Second, it investigates the post-9/11 ideological shifts that shape the novel’s backdrop, particularly the institutionalization of Islamophobia, surveillance, and the marginalization of Muslim identities. Finally, it examines the novel’s formal and thematic strategies, including its use of an unreliable narrator, open-ended conclusion, and counter-discursive resistance to dominant narratives. Central to this study is the protagonist Changez, whose transformation from a Princeton-educated capitalist to a “reluctant fundamentalist” embodies the tensions between assimilation and resistance. The title’s irony underscores the novel’s critique of neoliberal capitalism and reductive stereotypes, reframing “fundamentalism” as a rejection of Western ideological dominance rather than religious extremism. By situating Hamid’s work within postcolonial and post-9/11 frameworks, this dissertation argues that The Reluctant Fundamentalist not only exposes the fractures in multicultural idealism but also reimagines identity as a fluid, transnational construct shaped by historical and political forces.Item U.S. Foreign Aid Policy in the Middle East: A Strategy for International Cooperation or Political Containment(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-07-03) خلايفة وصال; عربية خلودتتناول هذه الدراسة الاستراتيجية المزدوجة التي تقوم عليها سياسة المساعدات الخارجية الأمريكية في الشرق الأوسط، وتبحث فيما اذا كانت تعمل كألية أساسية لتعزيز التعاون الدولي أم كأداة للاحتواء السياسي . ومن خلال تحليل وصفي تاريخي ونوعي لممارسات المساعدات الأمريكية منذ الحرب الباردة الى ما بعد أحداث الحادي عشر من سبتمبر، تستكشف هذه الدراسة الأبعاد التنموية والاستراتيجية للمعونات الأمريكية. يتطرق الفصل الأول الى تاريخ المساعدات الخارجية الأمريكية، مبرزا دورها الاقتصادي والانساني ومدى مساهمتها في بناء السلام. أما الفصل الثاني، فيتناول كيفية استخدام هذه المساعدات في مكافحة الارهاب، و كبح نفوذ الخصوم الاقليميين، مثل ايران، روسيا و الصين , و الحفاظ على الهيمنة الجيوسياسية الأمريكية. فيما أظهرت النتائج أنه رغم تضمن برامج المساعدات الأمريكية هدف تعزيز التعاون الدولي، الا أنها مدفوعة الى حد كبير بالضرورة الاستراتيجية للاحتواء السياسي. الكلمات المفتاحية: مقاومة الإرهاب، السياسات الجيواستراتيجية، التعاون بين الأمم، الشرق الأوسط، الاحتواء السياسي، المعونات الأمريكية. This research examines the dual strategy underlying the U.S. foreign aid policy in the Middle East. It investigates whether it primarily functions as a mechanism for promoting international cooperation or as an instrument of political containment. Through a qualitative historical descriptive analysis of U.S. aid practices from the Cold War to the post-9/11 era ,the study explores both developmental and strategic dimensions of American assistance. The first chapter traces the history of U.S. foreign aid, its economic and humanitarian roles, and its contribution to peacebuilding. Chapter Two discusses how U.S. foreign aid is used to counterterrorism, limit the influence of regional adversaries such as Iran, Russia, and China, and maintain U.S. geopolitical dominance. The findings reveal that while U.S. aid programs include a goal of international cooperation,they are largely driven by the strategic imperative of political containment.Item The Representation of Middle Eastern Women in American Cinema: A Case Study of The Stoning of Suraya M. (Film 2008)(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-07-03) خطابي عبير; صحرواي محمد عليتبحث هذه الأطروحة في تمثيل المرأة الشرق أوسطية في السينما الأمريكية، باستخدام فيلم رجم ثريا م. (2008) كدراسة حالة. ومن خلال عدسة نقدية تجمع بين نظرية إدوارد سعيد في الاستشراق ونظرية الفيلم النسوي، تبحث الدراسة ما إذا كان الفيلم يدعم أو يقاوم الصور النمطية التي بناها المستشرقون والتي تسود الثقافة الأمريكية، والتي عادة ما تقدم النساء في الشرق الأوسط كضحايا، بلا صوت، وبدون وكالة. وتسترشد الدراسة بالأسئلة التالية: كيف تم تصوير المرأة الشرق أوسطية في رجم ثريا م. (2008)؟ كيف يؤثر الفيلم على تصورات الجمهور الغربي عن المرأة والثقافة في الشرق الأوسط؟ هل يتحدى الفيلم أو يعزز الصور النمطية عن المرأة في الشرق الأوسط؟ يستكشف البحث أيضًا الطريقة التي يشكل بها الفيلم تصورات المشاهدين الغربيين’ لثقافة الشرق الأوسط والمرأة. ورغم أن الفيلم يسلط الضوء على العنف القائم على النوع الاجتماعي ويعطي صوتا للأنثى المضطهدة، إلا أنه يقع ضمن قواعد السينما الغربية التي قد تؤدي إلى إدامة التمثيل الاستشراقي. إنه يضفي طابعًا شخصيًا على المعاناة ولكنه يفتقر إلى الفروق الثقافية الدقيقة، وغالبًا ما يصور مجتمع الشرق الأوسط على أنه قمعي متجانس. ومع ذلك، فإن الفيلم يرفع أيضًا الوعي الدولي بحقوق المرأة ويثير محادثات حيوية حول العدالة والمقاومة. يتحدى رجم ثريا م. الصور النمطية ويعززها، مما يعكس التوتر في التصوير الغربي لنساء الشرق الأوسط. This dissertation examines the representation of Middle Eastern women in American cinema, using The Stoning of Soraya M. (2008) as a case study. Through a critical lens combining Edward Said’s theory of Orientalism and feminist film theory, the study investigates whether the film supports or resists the Orientalist-constructed stereotypes that are prevalent in American culture, which usually present Middle Eastern women as victims, voiceless, and without agency. The study is guided by the following inquiries: how Middle Eastern women are portrayed in The Stoning of Soraya M.; how the film influences Western audiences' perceptions of Middle Eastern women and culture; and if the film challenges or reinforces stereotypes about Middle Eastern women. The research also explores the way that the film shapes Western viewers’ perceptions of Middle Eastern culture and women. Although the film raises attention to gender violence and provides a voice to an oppressed female, it is situated within Western cinema codes that may perpetuate Orientalist representation. It personalizes suffering yet lacks cultural nuance, often portraying Middle Eastern society as monolithically oppressive. However, the film raises international awareness about women's rights and triggers vital conversations about justice and resistance. The Stoning of Soraya M. both challenges and reinforces stereotypes, reflecting the tension in Western portrayals of Middle Eastern women.Item The Representation of Class in British Political Discourse: A Comparative Study of 20thand 21st Centuries(University of El-Oued جامعة الوادي, 2025-07-03) Haifa Touati Tliba; Safa Ben Amarملخص: تتناول هذه الأطروحة تمثيلَ الطبقة الاجتماعية في الخطاب السياسي البريطاني خلال القرنين العشرين والحادي والعشرين من خلال تحليلٍ كيفي لخطاباتٍ سياسية ألقاها زعماء مختلفون، مستندةً إلى إطار نظري معدّل مستمد من منهج "فان دايك" (2006). فقد حلّل البحث خطاب الساسة لبيان كيفية توظيف اللغة والأدوات البلاغية لدعم فكرة الطبقة أو تفنيدها، معتمداً على أحد عشر أسلوباً بلاغياً وضعها "فان دايك" لتحليل الخطاب، ثم قارن بين منهج زعماء حزب "العمال" و"المحافظين"، كما قارن تصوير الطبقة بين العصرين. وكشفت النتائج عن وجوه تشابه عديدة، منها استخدام الثنائيات المتضادة لرسم حدود الطبقة، وتمسك بعض الزعماء بسلطتهم وشرعيتهم لتبرير سياساتهم مستندين إلى إنجازات سابقة، وإلقاء اللوم وادعاء الضحية حيث يحمّل السياسيون خصومهم مسؤولية الأزمات الاقتصادية والاجتماعية. كما برزت فروق جوهرية بين العصرين؛ ففي القرن العشرين شمل تصوير الطبقة فئات متعددة كالعاملة والوسطى مع تركيز على الجانب الاقتصادي، بينما تقلص التصنيف في القرن الحادي والعشرين إلى فئتي "المستحقين" و"غير المستحقين" مع تحول التركيز نحو القيم الأخلاقية والثقافية، كما تحولت الشعبوية من نقاشات الاقتصاد إلى صراعات الهوية. واختلفت أدوات الخطاب بين العصرين؛ ففي القرن العشرين اعتمد الزعماء على سرد الوقائع التاريخية وتوجيه الاتهامات وأسلوب التوجيه من أعلى، بينما مالوا في القرن الحادي والعشرين إلى الخطابات العاطفية واستغلال الأزمات ووسائل التواصل الاجتماعي لاستمالة الرأي العام. summary This dissertation examines the representation of social class in British political discourse in the 20th and 21st centuries through a qualitative analysis of several political speeches delivered by different political leaders. This study uses a modified version of Van Dijk’s (2006) discouse theory. This work examines politicians’ discourse to see how language and rhetorical devices are used to support or counter the idea of social class. It applies 11 rhetorical devices to analyze discourse, compares the approaches of Labour and Conservative leaders, and then compares the representation of social class between the 20th and 21st centuries. The results reveal several recurring patterns, including the use of binary oppositions to construct class distinctions, the invocation of authority and legitimacy by some leaders to justify their policies based on past achievements, as well as strategies including blame-shifting,and victimization,where political opponents are held responsible for economic and social issues.Despite these similarities, significant differences emerge. In the 20th century, social class representation encompassed a broader range of groups, as the working and middle classes, and was primarily framed in terms of economic ideology. By contrast, in the 21st century, the discourse narrowed to focus on “deserving” and “undeserving” groups, with a shift toward moral and cultural concerns. Populist rhetoric also transitioned from economic discourse to cultural and moral conflicts. While 20thcentury politicians frequently employed historical references, blame attribution, and top-down communication, their 21st-century counterparts increasingly rely on emotional appeals, crisis exploitation, and social media to garner public support.Item Children's Literature and Education: A Sociological Perspective(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-07-03) ريحانة قعري; بحري رنيمالملخص: تبحث هذه الدراسة عن دور أدب الأطفال في التنشئة الأخلاقية والاجتماعية والعاطفية للأطفال من منظور اجتماعي. وتهدف إلى استكشاف كيفية مساهمة القصص الموجهة للقراء الصغار في بناء ونقل القيم الاجتماعية، والتوجيه الأخلاقي، والتقاليد، والسلوكيات الثقافية ضمن سياقات ثقافية مختلفة. وتستند الدراسة إلى خلفية اجتماعية، وتعتمد على تحليل نصي دقيق لكتب أطفال مختارة، مع التركيز على مواضيع مثل التعاون، والتعاطف، والاحترام، والنزاهة، والصدق. وتُظهر النتائج أن أدب الأطفال يعمل كأداة تكوينية في بناء تصور الأطفال للعالم، مع التركيز على المعتقدات الأسرية والاجتماعية، وتعزيز التفكير التأملي حول القيم والمسؤوليات المجتمعية. وبالتالي، يخلص البحث إلى أن أدب الأطفال ليس مجرد وسيلة للمتعة، بل هو أيضًا أداة أساسية في التنشئة. وتوصي الدراسة الآباء والمعلمين وصانعي السياسات بدمج الأدب المُلهم اجتماعيًا والملائم لأعمارهم في البيئات التعليمية الرسمية وغير الرسمية على حد سواء لتشجيع نمو الطفل المتكامل. This study examines the role of children’s literature in the moral, social, and emotional upbringing of children from a sociological perspective. The study aims to investigate how stories written for young readers contribute to constructing and transmitting social values, ethical guidance, traditions, and cultural behaviours within different cultural contexts. Anchored in a sociological background, the study employs close textual analysis of selected children books, concentrating on themes such as cooperation, compassion, respect, integrity, and honesty. The results demonstrate that children's literature functions as a formative apparatus in constructing children’s perception of the world, emphasizing the familial and social beliefs, and fostering reflective thinking about societal values and responsibilities. Thus, the research concludes that children’s literature is not simply a means of enjoyment but also a foundational instrument in upbringing. The study recommends that parents, teachers, and policy makers integrate socially inspiring and age-appropriate literature in both formal and informal educational settings to encourage well-adjusted child growth.Item The Economy of Emotion: Examining the Depression Index as a Predictor of Voter Behavior in US Elections(University of El-Oued جامعة الوادي, 2025-07-01) Abderrahmane BOUDEBIA; Bilal LOUARKIالملخص: تستكشف هذه الدراسة آثار الاكتئاب على مشاركة الناخبين في انتخابات رئاسة الولايات المتحدة. وقد قيّم هذا البحث مشاركة الناخبين في الفترة من ٢٠٠٨ إلى ٢٠٢٠.ركزت هذه الدراسة بشكل أساسي على ما إذا كان الضيق العاطفي (باستخدام مؤشر الاكتئاب كمقياس) يؤثر على المشاركة الانتخابية (الإقبال على التصويت)، وكيف يؤثر ذلك.تم إجراء نهج تحليل موضوعي نوعي بهدف تحديد مدى قلة الاهتمام الذي حظيت به الصحة العقلية في النهج التقليدي لنماذج المشاركة السياسية،بهدف تحويل دراسة نظرية وصفية وتجريبية إلى خيار مشروع لمعالجة مسألة المشاركة في الانتخابات الرئاسية. وكجزء من النتائج،أدت الرسائل القائمة على الخوف إلى انخفاض مستويات المشاركة لدى الأشخاص الذين يعانون من الاكتئاب، في حين أن الرسائل المفعمة بالأمل والتوحيد قد تزيد من المشاركة المدنية لدى الناس. الاتجاه العام لهذه الدراسة هو أن الوعي بالعواطف وكيفية تشكيلها لاستراتيجيات الحملة يمكن أن يساعد في استكشاف الأبعاد المعيارية المتعلقة بالمشاركة الانتخابية في سياق يعاني فيه الناس من مستويات كبيرة من الضيق Abstract This dissertation explores the effects of depression on voter participation in elections for the presidency of the United States. This research assessed voter participation from 2008 to 2020. This study primarily focused on if and how emotional distress (using the Depression Index as a measure) affects electoral participation (voter turnout). A qualitative thematic analysis approach was conducted with a desire to establish exactly how little attention had been given where mental health is concerned, in traditional approaches to models of political engagement, in order to turn a theoretical descriptive and empirical study into a legitimate option to address engagement and participation in presidential elections. As part of the findings, fear based messaging produced lower levels of turnout for people experiencing depression, while hopeful and unifying messages could increase civic engagement for people. The overall direction of the dissertation was that becoming aware of emotions and how they shape campaign strategies can help to explore normative dimensions related to electoral participation in a context where people are experiencing significant levels of distress.Item Parody in English Literature. The Case of Edward Bond's Lear. A Stylistic Study.(University of El-Oued جامعة الوادي, 2025-07-01) Kordi Nihed Nour El Houda; Mehellou Soukainaملخص: تبحث هذه الدراسة في طبيعة ووظيفة المحاكاة الساخرة في الأدب عمومًا. كدراسة حالة، يُتبع تحليل المحاكاة الساخرة، كأداة أسلوبية وموضوعية، في مسرحية إدوارد بوند "لير"، وهي إعادة تفسير حديثة لمسرحية الملك لير لشكسبير. يسعى البحث إلى استكشاف كيفية عمل المحاكاة الساخرة، متجاوزًا التقليد أو الهجاء البسيط، ليُصبح أداة فعّالة للنقد الاجتماعي والسياسي. بالإضافة إلى ذلك، تُعيّن الدراسة مناهج نوعية وأسلوبية للتحقيق في كيفية إعادة بوند تفسير النص الأصلي من خلال استراتيجيات لغوية وسردية ونظرية تداخل النصوص. فبدلاً من استخدام المحاكاة الساخرة للفكاهة فقط، يستخدمها بوند كعملية نقد اجتماعي وسياسي، كاشفًا عن قضايا الاستبداد والعنف والانحلال الأخلاقي في المجتمع الحديث. من الناحية الأسلوبية، ينحرف بوند عن عظمة شكسبير الشعرية من خلال لغة مجزأة ومباشرة، وغالبًا ما تكون وحشية. يعكس رفضه للجماليات التقليدية تشككًا ما بعد حداثي تجاه الأشكال الأدبية الموروثة. يُعتبر إدوارد بوند شخصية مثيرة للجدل في المسرح الحديث نظرًا لتصويره الصريح للعنف وإيمانه بأن الفن يجب أن يؤدي وظائف أخلاقية وسياسية. ينظر بوند إلى المسرح كقوة أخلاقية، ووسيلة لكشف وتحدي هياكل السلطة بدلًا من مجرد الترفيه. من خلال تحليل أساليب بوند الدرامية ولغته، توضح الدراسة كيف تتحدى المحاكاة الساخرة في مسرحية "لير" المعايير الأدبية التقليدية، وتعكس السلطة والعدالة والعلاقات الأسرية. تؤكد النتائج على أهمية المحاكاة الساخرة كتقنية أدبية تحويلية في الأدب، قادرة على إعادة صياغة السرديات الكلاسيكية لمعالجة القضايا الثقافية والسياسية المعاصرة. Abstract This study investigates the nature and function of parody in literature in general. As a case study, an analysis of parody, as a stylistic and thematic tool, is followed in Edward Bond’s Lear, a modern reinterpretation of Shakespeare’s King Lear. The research pursues to explore how parody works beyond simple imitation or satire, serving instead as an effective device for socio-political critique. In addition, the study appoints qualitative and stylistic approaches to investigate how Bond reinterprets the original text through linguistic, narrative strategies and intertextual theory. Instead of utilizing parody only for humor, Bond employs it as a process of socio-political critique, detecting the issues of authoritarianism, violence, and ethical dissolution in modern society. Stylistically, Bond diverges from Shakespeare’s poetic grandeur through a fragmented, direct, and often brutal language. His rejection of traditional aesthetics reflects a postmodern skepticism toward inherited literary forms. Edward Bond is considered as a controversial figure in modern theatre due to his explicit portrayal of violence and his belief that art must fulfill ethical and political functions. Bond views theatre as a moral force—a means to expose and challenge power structures instead of merely entertain. By analyzing Bond’s dramatic methods and language, the study illustrates how parody in Lear confronts conventional literary norms and mirrors on power, justice, and familial relationships. The findings emphasize the importance of parody as a transformative literary technique in literature, able to re-contextualize classic narratives to address contemporary cultural and political concerns.Item Exploring Artificial Intelligence Governance in the UK(University of El-Oued جامعة الوادي, 2025-07-01) ABIDI RACHID; BELKHIR MANALThis study discusses and explores the UK’s AI management frame, as formalized in the AI regulation White Paper 2023. It aims to unravel the effectiveness of this frame to cope with the rapidly changing technology, along with exploring the constraints that face its implementation in practice. To gain comprehensive findings, the study employs a qualitative approach in research. The data gathered is both primary – policy papers and official reports – and secondary – stakeholders’ views on the white paper and related scholarly works. A descriptive-thematic analysis id used in analyzing the white paper pro-innovation approach to highlight the main themes it focuses on. To evaluate the effectiveness of this approach and explore the constraints it faces, a secondary critical analysis, based on stakeholders’ lens and experts’ commentary, is used. This analysis is accompanied by a comparative analysis that compares the UK’s approach to others and case studies that evaluate the implementation of the approach in some sectors.The findings show both strengths and weaknesses of the UK’ approach. They investigate that the UK’s sectoral approach to AI governance is valuable in a global context. However, they demonstrate a gap betweenthe approach framework and its actual implementation, which causes public distrust. Demonstrated challengesinclude: inconsistency in transparency, regulatory ambiguity, expertise and funding deficits, and inadequate protections. Accordingly, it is recommended that anincreased regulatory adjustment and investment in regulatory capacity and detailed guidelines and risk assessments, with a focus on clear definitions and international alignment, are needed to address the regulatory gap.Item Exploring The Role of The U.S. In The UN Securlty Council(University of El-Oued جامعة الوادي, 2025-07-01) Dib Fatima Zahra; Khamida Haniaتحقق هذه الدراسة في دور الولايات المتحدة في مجلس الأمن التابع للأمم المتحدة. من خلال تحليل استخدامها الاستراتيجي لحق النقض (الفيتو)، وتدخلاتها العسكرية الأحادية، ونُظُم العقوبات في تشكيل حوكمة الأمن العالمي من الحرب الباردة إلى العصر متعدد الأقطاب الحالي. و من خلال منهج وصفيٍّ تحليليٍّ وعبرَ تقصٍّ نوعيٍّ، تحلل الدراسة بشكل منهجي سلوك الولايات المتحدة اتجاه قراراتِ مجلس الأمن. يتضمن هذا المنهج استقراء البياناتِ الأولية كالوثائق الرسمية للأمم المتحدة لتقديم نظرة عامة شاملة لتأثير الولايات المتحدة وقوتها المؤسسية بشؤون الأمن العالمي. إذ تتمتع الولايات المتحدة بدور فريد ومهيمن في مجلس الأمن التابع للأمم المتحدة نظرا لكونها شريكا مؤسسا، وعضوا دائما يتمتع بحق النقض (الفيتو) وقوة مالية لوجستية هائلة داعمة للأمم المتحدة. الكلمات المفتاحية: تحقق هذه الدراسة في دور الولايات المتحدة في مجلس الأمن التابع للأمم المتحدة. من خلال تحليل استخدامها الاستراتيجي لحق النقض (الفيتو)، وتدخلاتها العسكرية الأحادية، ونُظُم العقوبات في تشكيل حوكمة الأمن العالمي من الحرب الباردة إلى العصر متعدد الأقطاب الحالي. و من خلال منهج وصفيٍّ تحليليٍّ وعبرَ تقصٍّ نوعيٍّ، تحلل الدراسة بشكل منهجي سلوك الولايات المتحدة اتجاه قراراتِ مجلس الأمن. يتضمن هذا المنهج استقراء البياناتِ الأولية كالوثائق الرسمية للأمم المتحدة لتقديم نظرة عامة شاملة لتأثير الولايات المتحدة وقوتها المؤسسية بشؤون الأمن العالمي. إذ تتمتع الولايات المتحدة بدور فريد ومهيمن في مجلس الأمن التابع للأمم المتحدة نظرا لكونها شريكا مؤسسا، وعضوا دائما يتمتع بحق النقض (الفيتو) وقوة مالية لوجستية هائلة داعمة للأمم المتحدة. Abstract This study examines the role of the U.S. in the UNSC, analyzing how its strategic use of veto power, unilateral military interventions, and sanctions regimes has shaped global security governance from the Cold War to today’s multipolar era. Through a qualitative methodology and a descriptive-analytical approach, the study systematically analyzes of UNSC resolutions, and the U.S. decisions towards UNSC. This approach involves an examination of primary data such as official UN documents to provide a comprehensive overview of the U.S. impact on international security governance. The results confirm a more nuanced picture of U.S. hegemony and institutional power concerning security in the world. The U.S. has a unique and predominant role in the UN Security Council due to being a founding partner, a permanent veto-wielding member, and a financial and logistical powerhouse for the UN. Abstract This study examines the role of the U.S. in the UNSC, analyzing how its strategic use of veto power, unilateral military interventions, and sanctions regimes has shaped global security governance from the Cold War to today’s multipolar era. Through a qualitative methodology and a descriptive-analytical approach, the study systematically analyzes of UNSC resolutions, and the U.S. decisions towards UNSC. This approach involves an examination of primary data such as official UN documents to provide a comprehensive overview of the U.S. impact on international security governance. The results confirm a more nuanced picture of U.S. hegemony and institutional power concerning security in the world. The U.S. has a unique and predominant role in the UN Security Council due to being a founding partner, a permanent veto-wielding member, and a financial and logistical powerhouse for the UN.Item The Representation of Trauma in DeLillo's Falling Man: A Postmodernist Reading(University of El-Oued جامعة الوادي, 2025-07-01) Amghar Rachida; Belhammou KhedidjaAbstract This dissertation examines the representation of trauma in Don DeLillo's Falling Man (2007) through the lens of postmodernist narrative techniques. Focusing on the psychological and cultural effect of the 9/11 attacks, the study examines how DeLillo's fragmented narrative, insecure narration, and intertextual references mirror the disorienting nature of traumatic memory. Referring trauma theory and postmodern literary theory, the analysis identifies how the novel subverts traditional trauma narratives through resistance to linear development and closure. At the heart of the research is the main character, Keith Neudecker, whose disjointed experiences are symbolic of society's collective failure to cope with collective trauma. The dissertation also analyzes how the novel's stylistic ambiguity attests to the unimaginable quality of trauma. By situating The Falling Man among post-9/11 fiction and postmodernism, this study demonstrates how DeLillo's innovative style serves justice to the fracture in American identity. The research is decisive in affirming that the novel not only represents trauma but also shows the shortcomings of language in expressing its full impact, making a substantial contribution to debates on trauma fiction and postmodern aesthetics. Keywords: Collective Trauma, Postmodernism, Falling Man, Trauma, ,9/11 الملخص تناقش هذه الأطروحة تمثيل الصدمة في رواية دون ديليلو الرجل الساقط (2007)، وذلك عبر تقنيات السرد ما بعد الحداثية، مع التركيزعلى الأثر النفسي والثقافي لحادثة 11 سبتمبر. يدرس البحث كيفية تصوير السرد التجزيئي، والرواية غير المستقرة، والإحالات التناصية في عمل ديليلو الطبيعة المشتتة للذاكرة الصادمة. باعتبار نظرية الصدمة والنظرية الأدبية لما بعد الحداثة كأساس، يحلل البحث كيفية تقويض الرواية للسرديات التقليدية للصدمة عبر رفض التطور الخطي والحلول المغلقة. إذ تمحور ذلك عبر دراسة الشخصية الرئيسية؛ كيث نوديكر، التي تعكس تجاربها المفككة عجز المجتمع الجماعي عن مواجهة الصدمة من ذات النوع؛ أي الجمعية. كما تفحص الأطروحة شهود غموض الأسلوب في الرواية على طبيعة الصدمة التي يُمتنع تخيلها. بوضع الرجل الساقط ضمن سياق أدب ما بعد 11 سبتمبر وما بعد الحداثة، تُبين هذه الدراسة على أن أسلوب ديليلو الابتكاري يمثل بصدق انكسار الهوية الأمريكية. يخلص البحث إلى أن الرواية لا تُصوّر الصدمة فحسب، بل تكشف أيضاً عن قصور اللغة في التعبير عن تأثيرها الكامل، مساهمةً بذلك إسهاماً مهماً في النقاشات حول أدب الصدمة وجماليات ما بعد الحداثة.Item Vilification of the Other - the Portrayal of Arabs in Hollywood: A Critical Analysis of True Lies and The Siege(University of El-Oued جامعة الوادي, 2025-07-01) AOUNALLAH Chaima; KHEZZANE Tharwaالملخص : تتناول هذه الدراسة الصور النمطية للعرب في أفلام هوليوود، وتحديدًا فيلمي "الحصار" (1998) و"أكاذيب حقيقية" (1994). وتهدف إلى تفكيك الكليشيهات الاستشراقية في الأفلام المذكورة آنفًا، وشرح كيف تُفاقم هذه الصور رهاب الإسلام، واستكشاف السرديات المضادة للسينما العربية التي تُشكك في هذه الصور النمطية. يستخدم هذا البحث تحليلًا نقديًا نوعيًا من خلال استخدام نظرية ما بعد الاستعمار وتحليل الخطاب النقدي لدراسة كيفية تصوير فيلمي "الحصار" و"أكاذيب حقيقية" للهويات العربية كصور نمطية. وتشير الدراسة إلى أن فيلم "الحصار" يُصوّر العرب الأمريكيين كتهديدات أمنية، ويدعو إلى الأحكام العرفية والتنميط العنصري، ويتوقع سياسات ما بعد 11 سبتمبر، بينما يُصوّر فيلم "أكاذيب حقيقية" الهويات العربية، ويُصوّر الإرهابيين على أنهم عبثيون، مُتجاهلين الثقافة العربية. وتخلص الدراسة إلى أن تصوير هوليوود يُثير رهاب الإسلام الحقيقي، بينما تُتيح القصص العربية فرصًا لتمثيل حقيقي. ⦁ Abstract This study examines stereotypical portrayals of Arabs in Hollywood films namely The Siege (1998) and True Lies (1994). It aims to deconstruct Orientalist cliche tropes from the above mentioned films; to explain how such portrayals increase Islamophobia ; and to explore Arab cinema counter-narratives challenging these stereotypes. This research employs qualitative critical analysis through the use of postcolonial theory and critical discourse analysis to examine how The Siege and True Lies portray Arab identities as stereotypes. The study indicates that The Siege represents Arab-Americans as security threats, calling for martial law and racial profiling, and anticipating post 9/11 policies and True Lies stereotypes Arab identities and represents terrorists as absurd, dismissing Arab culture. The study concludes that Hollywood representations spur real Islamophobia, whereas Arab stories create possibilities for genuine representation.Item The Land's Greatest Treasure: Social Roles and Female(University of El-Oued جامعة الوادي, 2025-07-01) Doumi Alima; biki Djouhainaالملخص: تعتبر النساء االفغانيات كنزا عظيما المتهن، فقد استحوذن على اهتمام دولي بفضل صمودهن وقدرتهن على تحدي الظروف القاسية. تكشف هذه الدراسة عن األدوار االجتماعية لإلناث في المجتمع األفغاني، باستخدام فيلم المعيل )2017 ) كدراسة حالة الستكشاف تصوير األدوار االجتماعية لإلناث وردود أفعالهن تحت سيطرة طالبان. تعتمد هذه الدراسة على منهجية الخطاب النقدي النوعي لمعالجة أسئلة البحث واكتساب فهم شامل لألدوار االجتماعية للجنسين. تحلل منهجية الخطاب النقدي اللغة وعالقتها بالسياق األفغاني. تهدف هذه األطروحة إلى إبراز التجارب االجتماعية للمرأة األفغانية واستكشاف كيف تعكس سرديات الفيلم وجهات النظر االجتماعية تجاه المرأة األفغانية من خالل التركيز على تصوير األدوار االجتماعية لإلناث في الفيلم. يتضمن الفصل النظري تعريفات للجنس والنوع واألدواراالجتماعية، مع التركيز على وجهات النظر الشرقية والغربية. كما يتناول الفصل التطبيقي األدوار االجتماعية األنثوية في فيلم المعيل )2017 ،)حيث تتحدى بطلة الفيلم بارفانا ووالدتها األعراف الجندرية المفروضة، بينما تُصَّور أختها كشخصية خاضعة ومقيدة بحكم طالبان. بناءا على ذلك، يُظهر هذا البحث أن النساء األفغانيات قادرات على القيام بشتى األدوار حتى التي طالما كانت حكرا على الرجال. كما يظهر الفيلم ان النساء لهن القدرة على التحول من رعاية االسرة الى اعالتها. Résumé : فرنسية أو انجلزية Afghan women have captured international attention with their resilience and ability to Challenge restrictive conditions. This study unveils female social roles in Afghan Society, using The Breadwinner (2017) as a case study to explore the portrayal of female Social roles and their reactions under Taliban control. This study uses a qualitative Critical discourse analysis lens to address the research questions and gain a thorough Understanding of gender social roles. The critical discourse method examines language In relation to the Afghan context. The aim of this dissertation is to bring to the surface The Afghan women’s social experiences and to explore how the film’s narratives reflect Social views toward Afghan women by focusing on the portrayal of female social roles In the film. The theoretical chapter provides definitions of sex, gender, and social roles, Focusing on Eastern and Western perspectives. The practical chapter examines the Representation of female social roles in The Breadwinner (2017), in which the Protagonist Parvana and her mother challenge the imposed gender norms, while her Sister is depicted as a submissive, passive character restricted by the Taliban rule. Therefore, this research shows that Afghan women are able to navigate multiple roles, Even those assigned to men. Women are shown switching roles from household Caregivers to family breadwinners.Item From Diplomacy to Dominance: Analyzing Economic and Political ects of Dollar Diplomacy(University of El-Oued جامعة الوادي, 2025-07-01) Malki Mohammed Lougani; Benglia NadirAbstract This study examines the evolution of U.S. "Dollar Diplomacy" from its early 20th-century origins into the broader economic statecraft strategies employed today. It explores how tools such as investment, loans, and trade agreements have been used not merely for economic engagement, but as instruments of geopolitical influence and global dominance. Grounded in theories of economic power and hegemony, the research critically assesses the long-term impact of these policies on the economic development and political sovereignty of countries in Latin America, Asia, and beyond. The study adopts a qualitative approach, relying on historical analysis, policy review, and case studies. Data was collected through document analysis of government archives, financial records, and reports from international institutions. Case studies on economic sanctions, development finance, and trade disputes provide concrete examples of contemporary economic statecraft in action. Findings reveal that while U.S. economic diplomacy often aims to promote stability and development, it frequently results in asymmetric dependencies and unintended consequences. In many cases, these strategies have undermined local autonomy and provoked resistance, casting doubt on their long-term effectiveness and ethical standing. ⦁ الملخص تبحث هذه الدراسة في تطور "دبلوماسية الدولار" الأمريكية من أصولها المبكرة في القرن 20 إلى استراتيجيات فن الحكم الاقتصادي الأوسع المستخدمة اليوم. يستكشف كيف تم استخدام أدوات مثل الاستثمار والقروض والاتفاقيات التجارية ليس فقط للمشاركة الاقتصادية ، ولكن كأدوات للتأثير الجيوسياسي والهيمنة العالمية. استنادا إلى نظريات القوة الاقتصادية والهيمنة ، يقيم البحث بشكل نقدي التأثير طويل المدى لهذه السياسات على التنمية الاقتصادية والسيادة السياسية لبلدان في أمريكا اللاتينية وآسيا وخارجها. تعتمد الدراسة نهجا نوعيا يعتمد على التحليل التاريخي ومراجعة السياسات ودراسات الحالة. تم جمع البيانات من خلال تحليل وثائق المحفوظات الحكومية والسجلات المالية والتقارير من المؤسسات الدولية. تقدم دراسات الحالة حول العقوبات الاقتصادية وتمويل التنمية والنزاعات التجارية أمثلة ملموسة على فن الحكم الاقتصادي المعاصر في العمل. تكشف النتائج أنه في حين أن الدبلوماسية الاقتصادية الأمريكية تهدف في كثير من الأحيان إلى تعزيز الاستقرار والتنمية ، فإنها تؤدي في كثير من الأحيان إلى تبعيات غير متماثلة وعواقب غير مقصودة. في كثير من الحالات ، أدت هذه الاستراتيجيات إلى التقليل من الحكم الذاتي المحلي وأثارت المقاومة ، مما يلقي بظلال من الشك على فعاليتها على المدى الطويل ومكانتها الأخلاقيةItem The US Climate Policy In The Paris Agreement Era : Achievements,Challenges, and Prospects(University of El-Oued جامعة الوادي, 2025-07-01) Benferhat Achraf; Hamarhom HananeThis research analyzes the U.S. climate policy from the period of the Paris Agreement to the present focusing on the accomplishments under President Joe Biden. Chapter One looked at the emission targets for clean energy, the reconstruction of the United States rejoining the agreement after the previous administration's withdrawal, state agengy‘s contribution, and the U.S. Department‘s role toward clean energy. It also provided an analysis regarding the paramters of the cutback in emission clean energy programs under the construct of modern American international politics. It also emphasized the U.S. and its role in the climate finance systems of international relations and in the context of leadership in multilateral environmental diplomacy. The second chapter focused on issues which elude effective climate policy and the many factors that deal with contemporary United States climate policy. The most prominent being political fragmentation and the legislative Framework of the U.S. Congress stagnation makes it difficult for necessary climate legislation to be passed. This includes the economic sponsored by and traditional industries on emerging and new green technologies. Traditionally framed—within countries affected by climate change and, in terms of some climate justice, in relation to responsibilities toward developing countries relative to the U.S. In any case, the fundamental case looks reasonably with an outlook on the obstacles through the American climate policy in years to come within the means and targeting advanced planning capabilities for maintaining renewable energy sources to increase sustainably in the environment.Item Limpact de l enseignement hybride sur le processus d enseignement apprentissage du fle en context universities . Cas des etudiants de master department de francais(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-07-01) ايمان لعجال; عبية ولاء- التعليم الهجين هو نموذج تعليمي حديث يجمع بين التدريب المهني - التقديم والتعلم عن بعد، الراحة حول استخدام التقنيات الحديثة - اللوحات الرقمية (Moodle و Zoom..etc) لتسهيل هذا الوضع - التصميم . - هذا النوع من التدريب يسمح للطلاب بإكمال المقررات الدراسية دون الحاجة إلى الحاجة - وجود دائم مع التفاعل والتواصل بين المطلعين والمهتمين - المتدربين عبر الوسائط الرقمية - في هذا العمل من البحث، نعود إلى استبيان مخصص لنا - طلاب ماجستير قسم اللغة الفرنسية يخوضون تجربتهم مع التعليم الهجين - وتأثير التعلم المختلط بين المزايا والمضايقات والصعوبات - كلمات مفتاحية - تعليمية FLE , TICE , التربية الرقمية ,منصات التعليم المتقنة - مسافة Abstract: l'enseignement hybride est un modèle éducatif moderne qui combine l'apprentissage présentiel et l'apprentissage à distance , il repose sur l'utilisation de technologies modernes et les plateformes numériques (Moodle et Zoom..etc ) pour la faciliter de ce mode d'enseignement . ce type d'apprentissage permet aux étudiants de compléter leur cours sans avoir besoin de présence toujours avec l'interaction et la communication entre l'enseignant et les apprenants via les médias numériques Dans ce travail de recherche nous avons recours à un questionnaire destiné les étudiants de Master département de français sur leur expérience avec l'enseignement hybride et l’impact de l’enseignement hybride des avantages et inconvénients et les difficultésItem Social Injustice and Female Oppression in the Middle East: Analyzing The Stoning of Soraya M Novel 1990(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-07-01) وازن ذكرى; يحياوي منالالدّراسة تتناول موضوعا مثيرا للجدل عبر القرون في مختلف أنحاء العالم، يتمثل في الاضطهاد الاجتماعي والظلم الموجّه ضدّ النّساء؛ وذلك من خلال تحليل رواية " رجم ثريا" الصادرة عام 1990 للكاتب الفرنسي "فريدون صاحب جم". تسرد هذه الرواية قصة امرأة تعرّضت للظلم الشديد والانتهاك الصّارخ من طرف زوجها الذي افترى عليها ومجتمع صدّق هذه التهمة ليكون مصيرها القتل بكل وحشية على مرأى الجميع. كما تكشف الرواية كيف تتعرض النّساء للقمع والاضطهاد في المجتمعات التي يسيطر فيها الرجال على كلّ مقاليد السلطة. أمّا عن المنهج المعتمد في تحليل القصة فقد كان وصفيا تفسيريا يستهدف التركيز على تاريخ الحركة النسوية ومبادئها مع إبراز مفاهيمها ونظرياتها من خلال التّطرق للوضع غير المتكافئ بين الجنسين في مجتمع يتميّز بالعديد مكن مظاهر العنف ضد المرأة الذي استعمل فيه الدّين وسيلة لقمع النّساء ومنح الرجل الأفضلية والتفوق، وهذا ما صوّره صاحب جام في روايته. اختتمت الدّراسة بالتأكيد على أنّ ما حدث لثريا في هذه الرواية مشهد يمكن أن تتعرض له النّساء في مجتمعات مختلفة وفي عصور متعددة، ومنه فالكاتب لم يكن أديبا أو مجرد قاص ناقل لأحداث هذه القصة المأساوية هدفه امتاع القارئ وتشويقه بقدر ما كان حريصا على فضح جرائم تقترف في حق النّساء في مجتمعات ذكورية تتخذ الدّين ذريعة لتحقيق ما يصبو إليه الرّجال. The Study tackles a debatable topic that has persisted across centuries and around the world, which is the social oppression and injustice against women communities. This is explored through an analysis of the novel The Stoning of Soraya M. (1990) by the French journalist Freidoune Sahebjam. The book narrates the story of a woman subjected to extreme injustice and brutal violence by her husband. Soraya ends up being falsely accused of adultery by her husband, leading to her horrific execution under complete social acceptance. The novel further presents how women endure oppression and persecution in societies where men monopolize all forms of power. The study adapts the qualitative approach by presenting Feminist Theory and Intersectional Feminism in the first chapter. The second chapter includes their history, principles, and theories which serve the analysis of the events of the true story. The analytic approach focuses on shedding light on the imbalance between genders, the societal factors that represent violence against women, as well as the weaponization of religion to suppress women and perpetuate male dominance and superiority, which are themes vividly portrayed by Sahebjam. The study concludes by emphasizing Sahebjam’s reflection on reality. He assumes that women may face this in diverse societies. Through presenting what the work reached of results, it is worth mentioning that the author is not a mere storyteller seeking readers' captivation and entertainment but rather a presenter of crimes committed against females in the patriarchal systems that exploit religion to fulfill men’s greedy desires and selfish needs.