JAESS_Vol 06 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/30363
Browse
Browsing JAESS_Vol 06 N 01 by Title
Now showing 1 - 20 of 42
- Results Per Page
- Sort Options
Item The Effectiveness Of Using Small Games In Developing Some Sensory-motor Skills Of A Child(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) قدادرة, شوقي; حمية, راشدهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور الألعاب الصغيرة في تنمية الجانب الحسي الحركي لدى الطفل من وجهة نضر مدربي كرة اليد على مستوى ولاية ورقلة، استخدم الباحث الاستبيان الذي شمل 17 فقرة، بلغت عينة الدراسة 17 مدربا استخدم الباحث المنهج الوصفي، وأظهرت النتائج إلى ان للألعاب الصغيرة دور إيجابي في تحسين السلوك الحسي للطفل، وأوصت الدراسة الى إدراك أهميـة الألعـاب الصغيرة في حيـاة الطفـل وتنميـة شخصيتـه وقـدراته الحسية والحـركية وضرورة استعمـالها في الحصص التـدريبية وحصص التربية البدنية مع ضـرورة مـراعاة ظـروف تطبيقها. Abstract: This study aims to identify the role of small games in developing the psycho-motor aspect for the junior handball practitioners from handball trainers’ point of view at the level of Ouargla state.The researcher used a questionnaire that includes 17 paragraphs directed to the junior handball trainers in Ouragla state hand-ball association.The study sample reached 17 trainers; the researcher used the descriptive approach in this study due to the research nature. The results showed that the small games have a positive influence on improving the child’s sensory behavior and create initial motor experiences that contribute to improving motor performance and developing some kinesthetic skills for the child for good motor performance.The study recommended realizing the importance of small games in child’s life and the development of his personality and his motor abilities and the necessity to use the small games in training sessions with taking into consideration the conditions of applying these games in the training sessionItem Ergonomic Analysis Of Educational Situations In The Algerian School(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) Benayache, Houria; Belhay, Hacina; Boussaha, AblaEducational institutions are a fertile field for ergonomic applications through what the ergonomics offers in terms of solutions, not only, for wrong positions and designs, but also by studying the cognitive processes of the individual at work related to information capture ,processing and storage.Also this includes studying all technical arrangements that lead to adapt and organize the work environment. Through this article, we discuss the importance of educational ergonomics in improving learning conditions, adapting the school environment and making it healthy and safe for both the student and the teacher. This comes with a focus on the ergonomic analysis of the reality of educational situations in Algerian school, which in their entirety are difficult situations, not adapted and donot provide a healthy work environment. Additionally, the article talks about the most important difficulties that prevent the real application of ergonomics in the Algerian school. الملخص : تعتبر المؤسسات التربوية مجالا خصبا للتطبيقات الأرغونومية من خلال ما تقدمه الأرغونوميا من حلول،ليس فقط للوضعيات والتصاميم الخاطئة و إنما كذلك من خلال دراسة العمليات المعرفية للفرد في العمل والتي تتعلق بالتقاط المعلومات و معالجتها وتخزينها، و دراسة كل الترتيبات الفنية التي تؤدي إلى تكييف بيئة العمل و تنظيمه . من خلال هذا المقال نتطرق إلى أهمية الأرغونوميا التربوية في تحسين الوضعيات التعليمية وتكييف المحيط المدرسي و جعله آمنا و مريحا لكل من التلميذ والمعلم.هذا مع التركيز على التحليل الأرغونومي لواقع الوضعيات التربوية و التي تعتبر في مجملها وضعيات صعبة ، غير مكيفة و لا توفر بيئة مدرسية سليمة .إضافة إلى الحديث عن أهم الصعوبات التي تحول دون التطبيق الفعلي للأرغونوميا التربوية في المدرسة الجزائرية.Item La Mémoire De Travail Chez Les Sujets Atteints De La Sclérose En Plaques (sep)(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) Houari, Amina; Hamlaoui, Nardjes; Houari, MeriemRésumé : L’objectif de cet article est de décrire le degré de l’atteinte de la mémoire de travail chez les sujets ayant une sclérose en plaques, et de vérifier quels est la composante de la mémoire la plus touché (la boucle phonologique, Le calepin vusio-spatial). Nous avons utilisé le test de la mémoire de travail de Baddeley pour évaluer la mémoire de travail, chez quatre cas adultes atteint de la sclérose en plaque. Les résultats ont révélé des différences individuelles dans le déficit de la mémoire de travail chez les cas, qui varie entre un déficit léger, sévère et profond et une atteinte plus sévère au niveau de la composante de la boucle phonologique par apport au calpin visuo-spatial. Abstract: The aim of this article is to describe the degree of impairment of working memory in subjects with multiple sclerosis, and to check what it is the component of working memory that is most damaged (loop phonological or visiospatial sketch -pad ) We used the Baddely Working Memory Test to assess working memory in four 4 subjects (patients) with multiple sclerosis. The results reveal that there's individual differences between the degree of impairment of working memory. That varies the results reveal that there's individual differences between the degree of impairment of working memory. That varies and a more important impairment at the level of the phonological loop component compared to the visiospatial sketch-pad.Item Le Séisme De Bejaia Comme Révélateur De Deuil Traumatique(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) Fergani, Louhab; Benamsili, LamiaRésumé : Nous vivons actuellement une période très difficile avec la crise sanitaire et d’autres crises qui en résultent comme la crise économique. En Algérie, en plus de ces crises, certaines régions ont connu récemment un séisme qui a touché plus particulièrement la région de Bejaia. Dans ce contexte très difficile, un nombre considérable de patients que nous recevons manifestent une souffrance et/ou développent des symptômes psychopathologiques en conséquence de ces évènements traumatisants. Mais, nous savons maintenant que ce genre d’évènements peut révéler chez certaines personnes des fragilités antérieures ou des traumatismes non résolus. Nous proposons dans cet article de montrer comment le dernier séisme que nous avons vécu à Bejaia est « la goutte qui a fait déborder le vase » en mettant à nu un deuil traumatique non résolu chez toute une famille, et chez une autre adolescente. Nous décrivons la clinique de ce deuil et le déroulement des séances de psychothérapie qui est en cours, et nous insisterons à la fin sur l’importance de la formation des cliniciens à la clinique et à la thérapie de deuil traumatique. We are currently experiencing a very difficult period with the health crisis and other resulting crises such as the economic crisis. In Algeria, in addition to these crises, some regions have recently experienced an earthquake that affected the region of Bejaia in particular. In this very difficult context, a considerable number of patients we receive show suffering and/or develop psychopathological symptoms as a consequence of these traumatic events. However, we now know that this kind of event can reveal in some people previous fragilities or unresolved traumas. In this article, we propose to show how the last earthquake that we experienced in Bejaia was "the straw that broke the camel's back" by exposing unresolved traumatic grief in a whole family, and in another adolescent girl. We describe the clinic of this mourning and the course of the psychotherapy sessions, which is in progress, and we will insist at the end on the importance of the training of the clinicians in the clinic and the therapy of traumatic mourning.Item Performance D’un Système éducatif En Termes De Pilotage(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) Mahdjoub, Rosa; Mingat, AlainRésumé : Le fonctionnement d’un établissement peut se lire à la fois en fonction d’éléments qui concernent ce qui se passe spécifiquement en son sein et en référence à des éléments qui lui sont extérieurs (caractéristiques des élèves qui fréquentent l’école et du système dans lequel il se situe). Dans ce texte, nous interrogeons le local avec une perspective de nature quantitative et comparative. Les données mobilisées sont celles des écoles primaires dans les dix pays d’Afrique subsaharienne de l’enquête PASEC de 2014. Une première partie des analyses est fondée sur la comparaison entre les écoles de chacun des pays considérés, alors qu’une seconde partie intégrera la comparaison entre ces dix pays. Outre les questions de méthodes, ce texte vise un thème, peu abordé de façon empirique dans la littérature avec une approche comparative, qui est celui de la qualité du pilotage pédagogique des écoles et ses conséquences sur le niveau moyen des apprentissages des élèves. Les résultats aboutis, manifestent des lacunes dans la mise en œuvre des décisions centrales et de pilotage des établissements. C’est une direction dans laquelle il serait intéressant que des travaux, descriptifs et prospectifs, soient entrepris. Abstract: Education is a local undertaking. It is in the school that teachers teach and students learn. In a given country, operation of a school can be read both in relation to elements linked to what specifically happens in the school and to elements that are exogenous to it (characteristics of the students registered in the school as well as those of the system of which it is part). The paper deals with the local with both a quantitative and comparative approach. The data used are those of primary schools in the ten countries of sub-Saharan Africa from the 2014 PASEC survey. One first part is based on the comparison of primary schools within ten Sub-Saharan African countries (2014 PASEC data), while the second part uses inter-country comparison to deepen the analysis. Beyond issues of data and methods, the paper focuses on the performance of education systems in terms of pedagogical monitoring of primary schools with its consequence on student learning, an issue scarcely addressed in empirical research in education with a comparative perspective.The results achieved show shortcomings in the implementation of central decisions and the management of establishments. This is a direction in which it would be interesting for descriptive and prospective work to be undertaken.Item اتجاهات الأساتذة نحو تطبيق أبعاد جودة حياة العمل في مؤسسات التعليم العالي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) تباني, صفية; بوفارس, عبدالرحمانهدفت هذه الدراسة إلى الكشف على اتجاهات الأساتذة نحو تطبيق أبعاد جودة حياة العمل في المؤسسات التعليم العالي، وكذا تأثير بعض المتغيرات الديمغرافية والمتمثل في السن والسنوات الأقدمية ولهذا الغرض تم استعانة بمقياس جودة حياة العمل لعبد الكريم بن خالد. وتم تطبيقه على عينة قوامها199 أستاذا. وأسفرت نتائج الدراسة إلى: - إن اتجاهات الأساتذة نحو تطبيق أبعاد جودة حياة العمل في المؤسسات التعليم العالي اتجاهات سلبية. -لا توجد فروق دالة احصائيا في اتجاهات الأساتذة نحو تطبيق أبعاد جودة حياة العمل في المؤسسات التعليم العالي تعزى لمتغير السن. -توجد فروق دالة احصائيا في اتجاهات الأساتذة نحو تطبيق أبعاد جودة حياة العمل في المؤسسات التعليم العالي تعزى لمتغير الأقدمية. Abstract:This study aimed to reveal the attitudes of professors towards the application of the dimensions of quality of work life in higher education institutions, as well as the impact of some demographic variables represented in age and years of seniority, and for this purpose the measure of quality of work life was used by Abdul Karim bin Khalid. It was applied to a sample of 199 professors. The results of the study resulted in: - The attitudes of professors towards the application of the dimensions of the quality of working life in higher education institutions are negative.. - There are no statistically significant differences in the attitudes of professors towards the application of the dimensions of quality of work life in higher education institutions according to the age variable. - There are statistically significant differences in the attitudes of professors towards the application of the dimensions of quality of work life in higher education institutions according to the seniority variable.Item أثر الإدمان على مواقع التواصل الاجتماعي على الاغتراب النفسي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) مقدم, صافيةهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر الإدمان على مواقع التواصل الاجتماعي على الاغتراب النفسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، كما سعت إلى الكشف عن الفروق الاغتراب النفسي تبعا لمتغيري الجنس والتخصص. أجريت الدراسة على عينة الدراسة مكونة من 90 تلميذاً وتلميذة اختيروا بطريقة عشوائية الذين طُبّق عليهم استخدام استبيان لجمع المعلومات يتكون من 25 بنداً. تم تحليل البيانات بواسطة برنامج أسبيس باستخدام اختبار "ت" لدلالة الفروق بين عينتين مستقلتين. توصلت النتائج إلى أن الإدمان على موقع التواصل الاجتماعي له أثر على الاغتراب النفسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، كما توصلت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الشعور بالاغتراب النفسي حسب الجنس، في حين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاغتراب النفسي حسب التخصص، وتمت مناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري وخصائص العينة. Abstract: The current study aimed to identify the effect of social network sites addiction on psychological alienation among third-year secondary school students, and also sought to reveal the differences in psychological alienation according to the gender and specialty. The study was administered to a sample of 90 students who were randomly selected, who were given a questionnaire to collect data consisting of 25 items. The data were analyzed by SPSS software using for t-test for two independent samples. The results revealed that addiction to the social network sites has an impact on psychological alienation among third-year secondary school students. Furthermore, the study showed significantly differences in the psychological alienation according to gender, while there were no significantly differences in psychological alienation according to specialty. The results were discussed in the light of the theoretical framework and the sample characteristics.Item اختبارات الاستعدادات العقلية ومشكلات القياس(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) وهايبية, عبد الكريمنظرا للأهمية التي تحظى بها اختبارات الاستعدادات العقلية في الوقت الحالي جاءت هذه الورقة البحثية لتعرض بالتحليل والمناقشة لمفهوم الاستعدادات العقلية في القياس النفسي والتربوي وأهميتها في التنبؤ بمدى نجاح الفرد في التعلم أو التدريب على أي مهارة، وتوفير الجهد والوقت والمال للمدارس ومراكز التكوين والمصانع بتقييم قدرات الطلاب الضرورية لنجاحهم في التخصصات المدرسية والمهنية، وتشخيص الصعوبات التي يتلقاها بعضهم خلال السيرورة المعرفية؛ ليقف القارئ والمتخصص على أهمية وضرورة تطبيق اختبارات الاستعدادات العقلية في المجال المدرسي والمهني باعتبارها أحد أدوات جمع البيانات الموثوق بها، واستعرضت الورقة بشيء من التفصيل لأهم المشكلات النظرية والتطبيقية التي تعترض تطبيق اختبارات الاستعدادات مع تقديم أطروحات لتطويرها وتحسينها. Abstract: Due to the importance of reason aptitude tests at present, this paper present an analysis and discussion of the concept in psychological and educational measurement and its importance in predicting an individual's success in learning or training on any skill, saves time, effort and cost to schools, and training centers and factories, by assessing students' capacities necessary for success in school and vocational disciplines, and diagnosing the difficulties who receive during cognitive careers; The reader and specialist recognize the importance and necessity of test Application reason aptitude in the school and professional field as one of the reliable data collection tools. The paper reviewed in some detail the most important theoretical and applied problems in application test reason aptitude with theses for their development and improvement.Item إدراك الفرد للزمن(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) الأرقط, عائشة; عوين, بلقاسمتتناول هذه الدراسة إدراك وتقدير الفرد للزمن وهو يختلف باختلاف الشعوب والثقافات وباختلاف خبرة الفرد ومعايشته للأحداث والمواقف. والزمن لدى الفرد متجذر في مناحي حياته منذ ولادته وحتى شيخوخته فخلال مراحل نموه يكوّن سجل زمني بين ماضي وحاضر ومستقبل يفكر فيه ويسعى لتحقيق فيه ما يطمح إليه، وأثناء رحلة الفرد في هذه الحياة يدرك الساعة البيولوجية من أيام وأسابيع وفصول السنة، وتعاقب الليل والنهار، وعليه هنا أن ينسجم سلوكه وإيقاعات الزمن لديه مع الزمن البيولوجي ليعي بها ويعيش اللحظة ويتمتع. ويعرف هذا الزمن بالزمن النفسي الذي ينبثق من الاحساس والمشاعر وإدراك العلاقة بين الماضي والحاضر والمستقبل أي بين الأمس واليوم والغد. Abstract: This study deals with the perception and appreciation of the individual of time, and it differs in different peoples and cultures and with the difference of the individual's experience and his coexistence of events and situations. The time for the individual is rooted in the aspects of his life from his birth until his old age. During the stages of his growth, a time record between past and present and a future thinks about him and seeks to achieve what he aspires to, and during the individual's journey in this life he realizes the biological clock from the days, weeks and seasons of the year, the succession of the night and the day, and upon him Here, his behavior and the rhythms of time are consistent with his biological time to be aware of it, live the moment and enjoy. This time is known as the psychological time that emanates from feeling and feelings and the realization of the relationship between the past and the present and the future, that is, between yesterday, day and tomorrowItem استراتيجيات التنظيم الذاتي للتعلم وعلاقتها بمستوى التسويف الأكاديمي لدى طلبة السنة الثانية ماستر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) مجيدر, بلال; زاغ, سلمىهدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين استراتيجيات التنظيم الذاتي للتعلم ككل ومستوى التسويف الأكاديمي لدى طلبة السنة الثانية ماستر بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية في جامعة جيجل، ولتحقيق أهداف الدراسة تم إتباع المنهج الوصفي الارتباطي، وتم الاعتماد على مقياس استراتيجيات التنظيم الذاتي للتعلم ومقياس التسويف الأكاديمي لجمع البيانات، ووزعت على عينة بلغت(120) طالبا وطالبة. توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين استراتيجيات التنظيم الذاتي للتعلم ككل ومستوى التسويف الأكاديمي لدى طلبة السنة الثانية ماستر بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية في جامعة جيجل، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطات درجات استجابات طلبة السنة الثانية ماستر بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة جيجل في مستوى التسويف الأكاديمي تعزى لمتغيري الجنس والشعبة الأكاديمية. Abstract: This study aims at recognizing the relationship between Self-organizing strategies of learning and level of academic procrastination among second year master students of Human and Social Sciences Faculty at Jijel University. To achieve the research objectives, the correlational descriptive approach has been adopted, depending on both the scales of self-organizing strategies of learning and the academic procrastination for collecting data. They were addressed to )120 ( students. The results reveal the existence of a statistical significant correlational relationship between selforganizing strategies of learning and the level of academic procrastination among second year master students of Human and Social Sciences Faculty at Jijel University. In addition, there are no statistically significant differences at the level of academic procrastination due to the gender variable andthe academic division variable.Item الإحتياجات التدريبية لأساتذة الطور الأول الإبتدائي في كيفية التعامل مع التلاميذ ذوي صعوبات التعلم النمائية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) ورخ, زكريا; مزردي, حنانملخص : تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الاحتياجات التدريبية لأساتذة الطور الأول الإبتدائي في كيفية التعامل مع التلاميذ ذوي صعوبات التعلم النمائية (الإنتباه، الذاكرة). ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمنا المنهج الوصفي الإستكشافي، وقمنا بتطوير إستبانة الإحتياجات التدريبية لأساتذة الطور الإبتدائي في كيفية التعامل مع التلاميذ ذوي صعوبات التعلم النمائية، وتم توزيعها على عينة عشوائية بلغت (54) أستاذ وأستاذة، حيث توصلت الدراسة إلى أن مستوى الاحتياجات التدريبية لأساتذة الطور الأول الإبتدائي في كيفية التعامل مع التلاميذ ذوي صعوبات التعلم النمائية مرتفع. Abstract: The present study aims to identify the training needs level for the teachers of first primary stage in how to deal with students with developmental learning disabilities (attention disabilities, memory disabilities). To achieve the study's objectives, we used the descriptive exploratory approach and we developed a questionnaire of teachers training needs in the first primary stage in how to deal with students with developmental learning disabilities, and it was distributed to a random sample of (54) male and female teachers. The study reaches that the training needs level for teachers to deal with developmental learning disabilities students is high.Item البرامج الإرشادية ودورها في التقليل من ظاهرة الرسوب المدرسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) بوخروفة, رولة; شعباني, عزيزة; رماضنية, أحمدتعد ظاهرة الرسوب المدرسي أكثر المشكلات التعليمية التي يعانيها التلاميذ في الجزائر داخل المؤسسات التعليمية والتربوية، بحكم انتشارها الواسع في مختلف المراحل التعليمية، وذلك لما تحمله من آثار سلبية على التلاميذ الراسبين أو المعرضين للرسوب المدرسي بصفة خاصة وعلى المجتمع والمؤسسات التعليمية والتربوية وعلى النظام التربوي بصفة عامة، كل هذا يستدعي بالضرورة محاولة تضافر الجهود بغرض التقليص والتقليل من هذه الظاهرة، باعتماد طرق فعالة لعل أبرزها تدخل المرشد التربوي (مستشار التوجيه الإرشاد المدرسي) كونه عنصر أساسي داخل المؤسسات التربوية من خلال تقديمه يد المساعدة للتلاميذ المعرضين لهذه الظاهرة لإيجاد الحلول المناسبة للوقاية والتقليل منها، بتقديمه الخدمات الإرشادية والبرامج الإرشادية في المدارس، خاصة وأن التعليم في وقتنا الحاضر أصبح بحاجة ماسة لمثل هذه الخدمات لمساعدة ووقاية التلاميذ من مختلف المشاكل. هذا ما جعلنا نسلط الضوء على اعتماد المرشد للبرامج الإرشادية من أجل التقليل من هذه الظاهرة لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط، وعلى ما يحتاجه النظام التربوي الجزائري والمؤسسات التعليمية كحلول فعالة يستطاع من خلالها تغيير بعض الأوضاع التعليمية السائدة، وذلك بتطبيق برامج إرشادية لمساعدة التلاميذ على كيفية التعامل ووجود الحلول المناسبة للتقليل من مختلف المشاكل التي تعترضهم في إطار تنموي وقائي وعلاجي. Abstract: The phenomenon of school failure is the most educational problem that students suffer in Algeria, by virtue of its wide spread in the various educational stages, because of the negative effects it bears on students who fail or are exposed to school failure in particular, and on society, educational and educational institutions, and the educational system in general. Attempting to combine efforts in order to reduce and minimize this phenomenon by adopting effective methods, perhaps the most prominent of which is the intervention of the educational counselor (school guidance and counseling advisor) as an essential element within educational institutions, by providing a helping hand to students exposed to this phenomenon in order to find appropriate solutions to prevent and reduce it, by providing various Counseling services, especially since education at the present time has become in dire need of such services to help and protect students from various problems. This is what our current study sought through our identification of this phenomenon accurately with knowledge of its most important factors and addressing the most prominent solutions adopted to eliminate it and what the Algerian educational system and educational institutions need as effective solutions through which it is possible to change some of the prevailing educational conditions, including counseling programs, their objectives, Types and steps to build them and how to apply them in order to help students and reduce the various problems they encounter in a developmental, preventive and therapeutic framework.Item التعليم المكيف في المدرسة الابتدائية الجزائرية الواقع والآفاق(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) حمرالعين, نورالدين; زمام, نور الدينبدلت الجزائر ومن خلال وزارة التربية الوطنية جهودا كبيرة واهتمت بتلبية الحاجات المتزايدة للطلب على التربية دون إهمال للنوعية ، من أجل تحقيق المدرسة التي ننشدها . مؤسسة تربوية منفتحة على محيطها الاجتماعي والثقافي والاقتصادي تتسم بالحياة والإبداع والخلق والابتكار ، ويساهم الفاعلون فيها بشكل جماعي في الرفع من مستوى المتعلمين غير أنه في الكثير من الأحيان لا تتحقق الأهداف بالشكل المنشود فترتفع نسب الرسوب والتسرب ما يستدعي التدخل العاجل والبحث في الأسباب المؤدية لذلك والعمل على تجاوز الصعوبات المسجلة ومن المشكلات التي باتت تؤرق القائمين على الفعل التربوي مشكلة دوي صعوبات التعلم لذلك وضعت السياسات والاستراتيجيات لا يجاد حلول لتلك المشكلة فكان الحل في التعليم المكيف الذي يستهدف المتعلمين في المراحل الأولى من التعليم لمعالجة تلك الصعوبات في بدايتها لذلك نستعرض واقع التعليم المكيف في المدرسة الابتدائية وطبيعة المناهج المرافقة . ABSTRACT : Algeria, through the Ministry of National Education, exerted great efforts and was concerned with meeting the growing needs of the demand for education without neglecting the quality, in order to achieve the school we seek. An educational institution open to its social, cultural and economic environment characterized by life, creativity, creation and innovation, and its actors collectively contribute to raising the level of learner However, in many cases the goals are not achieved in the desired manner, so the repetition and dropout rates rise, which calls for urgent intervention and research into the causes leading to this and work to overcome the recorded difficulties. The problem was the solution in air-conditioned education, which targets learners in the early stages of education to address these difficulties at the beginning. Therefore, we review the reality of air-conditioned education in primary school and the nature of the accompanying curriculaItem التقييم النفس عصبي للإصابات الدماغية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) قربوع, سهامملخص: تتنوع وتختلف التغيرات السلوكية والوظيفية للعمليات العقلية العليا الناتجة عن التلف العصبي في الدماغ، باختلاف مجموعة من العوامل والمتغيرات متعلقة أولا بالمصاب مثل سنه، جنسه وحالته الصحية، وأيضا تلك المتعلقة بالإصابة في حد ذاتها من حيث نوعها، شدتها، موقعها، اتساع رقعتها...الخ. كل هذا يؤدي إلى ضرورة تبني تطبيقات علم النفس العصبي العيادي في وضع تقييم خاص بكل حالة. وبناء عليه فقد حاولنا في دراستنا التطرق إلى التقييم النفس عصبي للاضطرابات الخاصة بالوظائف العقلية العليا والناتجة عن إصابات دماغية مختلفة من منظور نفس-عصبي عيادي. Abstract: Behavioral and functional changes in higher mental processes resulting from neurological damage at the level of the brain vary according to a number of factors related first to the injured person, such as their age, sex and state of health, as well as than those related to the injury itself in terms of type, severity, location, extent...etc. All of this leads to the need to adopt the applications of clinical neuropsychology in the development of case-by-case assessment. Accordingly, we have tried in our study to approach the neuropsychological assessment of disorders of higher mental functions resulting from various brain injuries from a clinical neuropsychological point of view.Item التوافق النفسي الاجتماعي وعلاقته بالدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) قدوري, خليفة; كبير, نورالدينهدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين التوافق النفسي الاجتماعي والدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي، وبعد إجراء الدراسة الاستطلاعية والأساسية مستخدم المنهج الوصفي على عينة قوامها 60 تلميذ وتلميذة، حيث تم اختيارهم عشوائيا كما استخدم لجمع البيانات اختبارين اثنين: اختبار الشخصية للمرحلة الإعدادية والثانوية "لعطية محمود هنا" ومقياس الدافعية للتعلم "ليوسف قطامي". ولمعالجة بيانات البحث تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية: المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل الارتباط بيرسون لإيجاد العلاقة بين متغيري الدراسة (التوافق النفسي الاجتماعي والدافعية للتعلم)، اختبار تاست لإيجاد الفروق بين التلاميذ الذكور والإناث في متغيرات الدراسة وكذا الفروق حسب التخصص، التباين والنسبة المئوية. توصل من خلالها إلى النتائج التالية: - عدم وجود علاقة بين التوافق النفسي الاجتماعي ودافعية التعلم لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق النفسي الاجتماعي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي حسب متغير الجنس. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة ثانية ثانوي حسب متغير الجنس. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق النفسي الاجتماعي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي حسب متغير التخصص. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة ثانية ثانوي حسب متغير الجنس. Abstract: This study aimed to unveil the relationship between psychosocial adjustment and motivation to learn among 2nd year secondary school learners. To this end, an exploratory was conducted on a sample of randomly selected 60 male and female students. Two tests were also used to collect data: The Personality Test for the primary and secondary schools "by Attia Mahmoud Hana" and the Learning Motivation Scale "by Youssef Qatami". To process the obtained data, the following statistical methods were used: Arithmetic mean, standard deviation, Pearson correlation coefficient to find the relationship between the study variables (psychosocial adjustment and motivation to learn); T.TEST to find differences between male and female students in the study variables as well as differences according to specialization, variance and percentage. We reached the following results: - There is no relationship between psychosocial adjustment and learning motivation among 2nd year secondary school learners; - There are no statistically significant differences in the psychological and social adjustment of 2nd year secondary school learners based on gender variable; - There are no statistically significant differences in the motivation to learn among 2nd year secondary school students based on gender variable; - There are no statistically significant differences in psychological and social adjustment among 2nd year secondary school learners based on specialization variable; - There are no statistically significant differences in the motivation to learn among 2nd year secondary school students based on gender variable.Item التوجيه المدرسي في الجزائر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) عليك, نامية; شيباني, ليلىيعتبر التوجيه المدرسي والمهني جزءا لا يتجزأ من العملية التربوية إذ لا يمكن فصله عنها، فهو احد خدماتها المهمة التي تسعى التربية من خلالها إلى تربية الاختيارات لدى التلاميذ وتنمية مهاراتهم لبناء مشروعهم المستقبلي ، في ظل الإصلاح الحادث والذي يحدث في الجزائر خاصة خلال السنوات الأخيرة. حيث جاءت الدراسة الحالية إلى تحليل واقع التوجيه المدرسي والمهني السائد في المؤسسات التربوية الجزائرية وتطوره، من خلال نظرة نقدية تحليلية للمناشير الوزارية ، وكذا معرفة النظرة الحديثة والنظرة القديمة، مع تسليط الضوء على أهم المشاكل التي يعاني منها التوجيه المدرسي والمهني في الجزائر من خلال إعطاء لمحة واقعية عن التوجيه المدرسي والمهني.Abstract: It is one of the important services through which education seeks to raise the choices of students and develop their skills to build their future project, in light of the reform happening and happening in Algeria, especially in recent years. The present study aims at analyzing the reality of the educational and vocational guidance in the Algerian educational institutions and its development through a critical analytical view of the ministerial dossiers, as well as the knowledge of the modern outlook and the old view, highlighting the most important problems facing the vocational and vocational guidance in Algeria. School and vocational.Item الضغوط الوظيفية لدى الممرضين وعلاقتها بالصلابة النفسية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) حميزي, وهيبةهدف هذا البحث إلى الكشف عن مستوى الصلابة النفسية لدى الممرضين، ومعرفة العلاقة الموجودة بين الضغوط الوظيفية والصلابة النفسية، ومعرفة الفروق بين الممرضين في الصلابة النفسية من حيث الجنس. وقد تم اعتماد المنهج الوصفي الإرتباطي، وجاءت عينته مقدرة بـ:72 ممرضا وممرضة تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وتم استخدام أداتين بحثيتين تمثلت في استبيان الضغوط الوظيفية واستبيان الصلابة النفسية. ولتحليل النتائج تم حساب المتوسط الحسابي والانحراف المعياري، واختبار "ت" لدلالة الفروق بين عينتين مستقلتين ومعامل الارتباط للكشف عن علاقة الضغوط الوظيفية بالصلابة النفسية. وقد أجري البحث في مارس 2018 وقد توصل البحث إلى أن مستوى الصلابة النفسية لدى الممرضين مرتفع، ووجود علاقة ارتباطية سالبة بين الضغوط الوظيفية والصلابة النفسية، مع عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الممرضين في الصلابة النفسية تعزى لمتغير الجنس.Abstract : Goal raved the searching to the detection about mental level the solidity the enemy nurses, and present knowledge the relationship between the functional pressures and the mental solidity, and knowledge of the differences between the nurses in the solidity mental from where the type. Descriptive dependency the method relating was complete, and came assigned him ability in: 72 nurse and nurse was complete their choice in random method, and use of instruments in inductances was complete questionnaire of the pressures imitated in functional and mental questionnaire the solidity. For analysis of the results account was complete medium computational and the normative deviation, and test “t” for evidence of the differences between independent samples and factories of the connection for the detection about relationship the functional pressures in the mental solidity. Already the searching occurs in practiced 2018 . The searching reached until level of the solidity is the mental enemy nurses high, and presence of relationship relating negative between the pressures functional and the mental solidity, with lack presence of differences of self statistical evidence between the nurses in the solidity mental variable of the type becomes strong for.Item القيم المتضمنة في المحفوظات الموجودة في كتب القراءة للسنة الخامسة من التعليم الابتدائي قبل و بعد اصلاحات الجيل الثاني(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) رقيق, نورالدين; جلول, أحمدهدفت الدراسة الى التعرف على القيم المتضمنة في المحفوظات الموجودة في كتب القراءة للسنة الخامسة من التعليم الابتدائي قبل و بعد اصلاحات الجيل الثاني, و لتحقيق أهداف الدراسة و الإجابة على تساؤلاتها استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي, وتمثلت عينة الدراسة في كتابي القراءة للسنة الخامسة ابتدائي قبل و بعد الإصلاحات, و بعد التأكد من صدق الأداة بعرضها على المحكمين, أسفرت نتائج الدراسة على أن عدد القيم المتحصل عليها في المحفوظات الموجودة في كتب القراءة للسنة الخامسة من التعليم الابتدائي قبل الإصلاحات بلغ (09) أصناف من قيم بمجوع تكرارات (98) و كانت أعلاها تكرارا القيم الاجتماعية بـ (23) و بنسبة (23.46% ), أما عدد القيم المتحصل عليها في الأناشيد الموجودة في كتب القراءة للسنة الخامسة من التعليم الابتدائي بعد الإصلاحات بلغ (09) أصناف من القيم بمجموع تكرارات (57), وكانت أعلاها تكرارا القيم التربوية و العلمية بمجموع (15) تكرارا و بنسبة (15.75%), و خلصت الدراسة الى مجموعة من التوصيات. Abstract: The goal of the study is to identify the values included in the recitations in reading books for the fifth year of primary education before and after the second generation reforms، To achieve the objectives of the study and answer its questions، the student researcher used the descriptive analytical method، and the study sample was in my reading book for the fifth year before and after the reforms، After confirming the sincerely the tool by presenting it to the arbitrators، the results of the study was that، the number of values obtained in the recitations found in reading books for the fifth year of primary education before reforms reached (09) categories of values with a total of (98) frequencies، and the highest was repetition of social values with (23) by rate of (23.46%)، and the number of values obtained in the songs in the reading books for the fifth year of primary education after reforms reached (09) ) Varieties of values with a total frequency of (57)، and the highest was repetition educational and scientific values with a total of (15) repetition by rate of (15.75%)، and the study concluded with a set of recommendationsItem النسق الأسري المدرك لدى المرأة القابلة للعنف الزوجي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) بوزيد, أسماء; بلعباس, حنانلقد أصبح تناول موضوع العنف الزوجي في الآونة الأخيرة رائجا بين الباحثين الاجتماعيين والنفسانيين؛ لما له من أثر سلبي على الصحة النفسية والجسمية للزوجة، وعلى الأسرة ككل، لكن اللافت للانتباه أنه برغم الجهود المبذولة من طرف السلطات وجمعيات حقوق الإنسان للحد منه، إلا أن قبول الزوجة له لازال كائن، وهذا ما دفعنا للبحث عن طبيعة النسق الأسري الذي تنتمي إليه وكيفية إدراكها له، من خلال استخدامنا للمنهج العيادي المتمثل في دراسة الحالة، معتمدين في ذلك على المقابلة النسقية، وتطبيق اختبار الإدراك الأسري ومقياس تقبل العنف الزوجي عند المرأة، اللذان تمّ تطبيقهما على الحالة "س" التي تعاني من العنف الزوجي في صمت، وبعد تحليل المعطيات العيادية، تمّ التوصّل إلى الآتي: - تدرك الزوجة القابلة للعنف الزوجي نسقها الأسري على أنه مضطرب ومتصارع؛ - يتّسم النسق الأسري للمرأة القابلة للعنف الزوجي بأنه سيء التوظيف؛ - قبول المرأة للعنف الزوجي، يرجع إلى التنشئة الاجتماعية الجانوسية. Abstract: Recently, the issue of domestic violence has become popular among social and psychological researchers because of its great impact on the psychological and physical health of the wife, as well as her family. This is what prompted us to study the nature of her family and how she perceives this pattern, applying the clinical approach, relying on the systematic clinical interview, the application of the family apperception test and the measure of acceptance of marital violence in the case of “X” who suffers in silence. After analyzing the clinical data, a number of results were reached. -The wife subject to spousal violence perceives her family system as turbulent and conflicting. -The family system of a woman subject to spousal violence is characterized as non-functional. -Women's acceptance of spousal violence is due patriarchyItem تأثير البيئة الرقمية على سلوك الأحداث والاسرة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) ميدون, ليلىتعد مسألة جنوح الأحداث من أهم القضايا التي شغلت بال الكثيرين من الباحثين في مجال القانون وعلم الاجتماع وعلم النفس لاسيما في ظل الانتشار الواسع لوسائل الاتصال الحديثة وظهور البيئة الرقمية. حيث يعد جنوح الأحداث من أهم المشكلات الاجتماعية لما لها من مخاطر وأثار سلبية تنعكس على الأسرة بشكل خاص والمجتمع بشكل عام. و نظرا للأهمية البالغة لهذه الظاهرة لما تنطوي عليه من جوانب سلبية التي من شأنها تهدد النظام الاجتماعي و استمراره لذلك سارعت الدول الغربية إلى دراسة أسباب انحراف الحدث إن هذه التكنولوجيا والتقنيات الحديثة. المتمثلة في الانترنت و الهاتف المحمول، الوسائل الصوتية والبصرية قد أثرت بشكل ملحوظ على حياة الإنسان وسلوكه ونمط تفكيره. و يبرز جليا هذا التغير في بعض سلوكيات الأحداث التي انحرفت نحو الجنوح باعتماد أساليب مستحدثة في تنفيذ الانحرافات والجرائم والتعاطي لها. Abstract: Juvenile delinquency is one of the most important issues of concern to many researchers in the field of law, sociology and psychology, especially given the widespread spread of modern means of communication and the emergence of the digital environment. Juvenile delinquency is one of the most important social problems because of its risks and negative effects on the family in particular and society in general. In view of the extreme importance of this phenomenon as it entails negative aspects that threaten the social system and perpetuate it, Western States hastened the reasons for the juvenile's deviation. This is modern technology and technology. The Internet and mobile phone, audio and visual means have significantly affected human life, behavior and style of thinking. This change is evident in some of the behavior of juveniles that have deviated towards delinquency by adopting new methods of implementing and dealing with deviations and crimes.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »