JPES_Vol 04 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/15115
Browse
Browsing JPES_Vol 04 N 01 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 26
- Results Per Page
- Sort Options
Item فاعلية العلاج بالمعنى كأسلوب ارشادي في تحسين مستوى التوافق النفسي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-03) أحمد, حنتولاستهدفت الدراسة الحالية تحسين مستوى التوافق النفسي لدى عينة من المعاقين حركياً بجامعة جازان بالمملكة العربية السعودية، تكونت عينة الدراسة من 8 طلاب معاقين حركياً (ذكور) ممن اكتسبوا الإعاقة الحركية كنتيجة لحادث مروري، هؤلاء الأفراد يدرسون في بعض كليات جامعة جازان (التربية – الآداب – الشريعة والقانون – خدمة المجتمع ) ممن تتراوح أعمارهم الزمنية من 18 إلى 22 سنة بمتوسط يبلغ 19.8 سنة، تم تقسيم العينة الإجمالية إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، بلغ عدد أفراد كل مجموعة 4 من ذوي الإعاقة الحركية، وقد عمد الباحث إلى استخدام العلاج بالمعني كأسلوب إرشادي لتحسين مستوى التوافق النفسي لدى عينة الدراسة، اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج التجريبي تصميم المجموعتين (التجريبية والضابطة)، وقد توصلت نتائج الدراسة الحالية إلى وجود تحسن دال إحصائياً في مستوى التوافق النفسي لدى المعاقين حركياً المشاركين في هذه الدراسة بفعل استخدام العلاج بالمعني. The current study aimed at improving the level of psychological adjustment among a motor disabled sample at Jazan University in Saudi Arabia. The study sample consisted of 8 motor disabled male students who acquired motor disability as a result of traffic accident. They are studying in some faculties of Jazan University (Education – Arts – Law - Community Service) ranging from 18 to 22 years, with an average of 19.8 years. The total sample was divided into two groups: an experimental group and a control one, each of which consists of 4 students with motor disabilities. The researcher used logo-therapy as a counseling method to improve the level of psychological adjustment of the study sample. The current study utilized the control and experimental groups design. The results of the current study reached a statistically significant improvement in the level of psychological adjustment among motor disabled participants as a result of using logo-therapy.Item أسباب انتحار الشباب الجزائري وأساليب الوقاية(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) عزاق, رقيةتهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن الأسباب التي تدفع الشباب إلى محاولة الانتحار وما هي الأساليب الوقائية التي تساهم في التراجع عن معاودة محاولات الانتحار، وقد توصلنا إلى أن الشاب الجزائري يقدم على الانتحار لعدة أسباب منها الاقتصادية والعاطفية والأسرية والدراسية كل حسب ظروفه، اما الأساليب الوقائية هي التدخل الطبي والاجتماعي كذلك التكفل النفسي والدعم النفسي الأسري التي تدفع الشاب إلى التوقف عن التفكير في الانتحار والتكيفThe aim of this study is to uncover the reasons that lead young people to commit suicide and what are the preventive methods that contribute to the retreat from the recurrence of suicide attempts. We have concluded that the Algerian youth commit suicide for a number of reasons, including economic, emotional, family, and study causes, according to the circumstances. As for the preventive methods is the medical and social intervention as well as psychological care and psychological family support that helps young people to stop thinking about suicide and adapt to the conditions of life and try to find satisfactory solutions to them مع الظروف الحياتية مع محاولة ايجاد حلول مُرضية لها.Item الحاجات الإرشادية لطلاب كليتي العلوم والآداب(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) علي محمد علي الضو, محمدهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الحاجات الارشادية لطلاب كليتي العلوم والآداب بجامعة بخت الرضا في المجالات الأكاديمية، والاجتماعية، والنفسية، بالإضافة إلى تأثير بعض المتغيرات: (الجنس، نوع الكلية: علوم وآداب، المستوى الدراسي)، أجريت الدراسة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (2016/2017م)، بلغ حجم عينة الدراسة (176) طالباً وطالبة، وقد استخدم فيها المنهج الوصفي، كما قام الباحث باعداد استبانة الحاجات الارشادية وتتكون من (24) فقرة وهي موزعة على ثلاث مجالات، ، وتوصلت الدراسة إلى نتائج منها أن: مستوى الحاجات الإرشادية لطلاب كليتي العلوم والآداب بجامعة بخت الرضا أتى بدرجة كبيرة، كما بينت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المجال الأكاديمي والاجتماعي تعزى للجنس، بينما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في المجال النفسي والدرجة الكلية لصالح الإناث، وبينت نتائج الدراسة أيضاً عدم وجود فروق دالة إحصائياً في المجال الأكاديمي والاجتماعي والنفسي تعزى لمتغير الكلية (علوم، آداب)، بينما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الكلية على الدرجة الكلية ولصالح كلية العلوم، لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المجال الأكاديمي تعزى لمتغير المستوى الدراسي (الأول، الثاني، الثالث)، بينما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية والمجال الاجتماعي والنفسي تعزى للمستوى الدراسي، وعند استخدام اختبار شيفيه للمقارنات البعدية على الدرجة الكلية وجدت فروق ذات دلالة إحصائية ولصالح المستوى الأول. The aim of this study is to identify the counseling needs for Science and Art faculties students at the University of Bakht Alruda, in the academic, social, and psychological fields, as well as the effect of some variables (gender, type of college: Sience and Art, academic level), The study was conducted in the second semester of the academic year (2016/2017), the sample of this study consisted of (167) male and female students, chosen by the stratified random, the descriptive analytical method was used in this study. To fulfill the aim of the research a scale of (24) items distributed among three fields has been prepared. The study reached a range of results: The level of counseling needs for Science and Art Faculties students at the University of Bakht Alruda was high, and the results also showed that there were no statistically significant differences in the level of counseling needs for students in academic and social fields due to gender variables (male / female), and that there were statistically significant differences in the level of counseling needs for students in psychological field and total score due to gender variables in favor of females, and also there were no statistically significant differences in the level of counseling needs for students in academic, social and psychological fields due to type of college (Science / Art), while there were statistically significant differences in total score of college variable in favor of science college, and there were no statistically significant differences in the level of counseling needs for students in academic field due to academic level (First, Second, Third year), whereas there were statistically significant differences in total score, social and psychological fields due to academic level, when using the Scheffe post hoc test in the total score, there were statistically significant differences in favor of the first level.Item الاحتراق النفسي لدى الأم البديلة في مراكز الطفولة المسعفة(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) عيسو, عقيلة; خرباشي, نائلةتتناول الدراسة "الاحتراق النفسي لدى الأم البديلة في مراكز الطفولة المسعفة"، وتكمن أهميتها في محاولة تشخيص متلازمة مرضية ناتجة عوامل نفسو-اجتماعية ومهنية... وتزويد الأمهات البديلات بالأساليب التكيفية للتعامل مع الضغوط المهنية. ويكمن الهدف في تحديد مستوى الاحتراق النفسي بأبعاده: الإجهاد الانفعالي وتبلد المشاعر ونقص الشعور بالانجاز. اُختيرت 40 أمًّا بديلة بطريقة قصدية، وطبق عليهن مقياس ماسلاش للاحتراق النفسي. ومن بين أهم نتائج المتوصل إليها: - تعرض الأمهات البديلات إلى الاحتراق النفسي بدرجة متوسطة في البعدين الإجهاد الانفعالي وتبلد المشاعر. وبدرجة عالية في نقص الشعور بالانجاز. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين فئات المتغيرات المستقلة التالية: السن والمستوى التعليمي والخبرة المهنية في بعد تبلد المشاعر على مستوى التكرار والشدة لدى الأمهات البديلات. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين فئات المتغيرات المستقلة التالية: السن والمستوى التعليمي والخبرة المهنية في البعدين الإجهاد الانفعالي ونقص الشعور بالإنجاز على مستوى التكرار والشدة لدى الأمهات البديلات. The study investigates the “Psychological Burnout of the alternative mother in the centers of assisted childhood”. The importance of this study is to try to diagnosis a morbidity syndrome resulting from several psychosocial and occupational factors; the MASLASH test was applied to 40 alternative mothers in a deliberate manner. We found that mothers suffer from high degrees in the test, especially in Emotional stress and Lack of sense of accomplishment. and there are statistically significant differences in the scores of the scale related to age, professional experience, and educational level.Item دراسات ميدانية حول ذوي الاحتياجات الخاصة(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) موسى, عليThe difficulty of "developmental learning" or lack of the minimum ownership of the basic competencies in the basic stage of education; The variables are the results of the difficulty of learning and are considered the main cause, and represent these variables among the most important educational - educational issues are very important in Arab educational institutions because the negative repercussions on the pre-school, especially those who know learning difficulties, results in poor school achievement, behavior and poor adaptation to the school atmosphere, which makes the educational institution know the difficulty of discipline. We will present through this paper the reality of people with special needs in the Tunisian educational institution through their behavioraleducational assessment and their learning difficulties in the second stage of general public education.Item مستوى معرفة المواطن لحقوق المريض(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) عباس علي الخفاف, ايمانيستهدف البحث الحالي التعرف على مستوى معرفة المواطن لحقوق المريض، وتكونت عينة البحث من (100) رجلا وامراة من (3) مستشفيات حكومية في بغداد للعام 2016/2017، وتم بناء اختبار حقوق المريض، وتم التحقق من الصدق والثبات، ولتحليل النتائج إحصائيا تم استخدام الوسائل الآتية معامل ارتباط بيرسون والاختبار التائي t-test لعينتين مستقلتين والاختبار التائي لعينة واحدة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: - وجود مستوى من المعرفة لدى عينة البحث في درجات اختبار حقوق المريض اذ جاءت بمتوسط حسابي أكبر من المتوسط الفرضي للمقياس. - يوجد فرق ذا دلالة إحصائية بين متوسط درجات اختبارحقوق المريض وفق متغير النوع ولصالح الذكور. The present research aims to identify level of citizen knowledge of patient's rights. The study sample consisted of 100 men and women taken from (3) government hospitals in Baghdad for the year of 2016/2017, The patient's rights scale was constructed and its validity and reliability were verified. To analyze the results statistically, the Pearson correlation coefficient and the T-test were used for two independent samples and for one sample. The research resulted in the following findings: - There is a level of knowledge in the research sample scores in patients' rights, its average was greater than the average mean of the scale. - There is a statistically significant difference between the average score in patient's rights scale according to gender for the sake of males.Item Interdépendance Entre La Mémoire De Travail Et La Conscience Phonologique(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-03) CHOUCHANI MOHAMED, Saleh; Layes, SmailRésumé Cette étude a été menée dans l’objectif d’examiner la contribution de la mémoire de travail verbale (MTV) et la conscience phonologique (CP) dans la lecture des mots et la compréhension de lecture, chez les enfants arabophones normo lecteurs (n=20) et dyslexiques (n = 36) scolarisés en 4ème et en 5ème années. Nos résultats répliquent ceux rapportés dans la littérature, mettent en évidence des différences significatives entre les sujets dyslexiques et leurs paires normo lecteurs dans la compréhension de lecture, la conscience phonologique et la mémoire de travail verbale comme facteurs significativement associés avec la lecture et la compréhension. Ces résultats sont discutés à la lumière des liens entre le développement des habiletés du langage oral (conscience phonologique), la mémoire de travail et l’apprentissage de la lecture. Abstract This study aimed to examine the contribution of verbal working memory and phonological awareness as predictors of reading performance, word recognition and reading comprehension among Arabicspeaking children normal readers (n = 20) and dyslexics (n = 36) in the 4th and 5th primary school grades. Our results replicate those reported in the literature in other languages, showing significant differences between dyslexics and normal readers in reading comprehension, phonological awareness and verbal working memory, which also found significantly associated factors with word reading and reading comprehension. These results are discussed in light of the relations between the development of oral language skills (phonological awareness), working memory and learning to read.Item Désinvestissement Scolaire Et Troubles Relationnels Avec Les Parents(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-03) Remmas, Rachida Zohra; Cherif, HalloumaRésumé : Les difficultés scolaires représentent un motif de consultation très fréquent en psychologie clinique car le désinvestissement scolaire est un signe qui peut dévoiler la souffrance de l’adolescent dont les causes ,liées le plus souvent au milieu scolaire, à la famille et au groupe de pairs, sont multiples. L’objectif de cette recherche est d’étudier les processus du désinvestissement scolaire dans leur rapport avec les troubles relationnels, principalement, avec les parents dont le rôle est important dans la problématique identificatoire et relationnelle de l’adolescent, dans une période de quêteAbstract The school learning difficulties is considered as one of the most important subjects of clinical psychological counseling, as the lack of withdrawal of cathexis (academic counterinvestment) is often an indicator of psychological suffering for a teenager linked to various factors, it may belong to the educational institution, the family, peer group ...... etc. This study aims to reveal the process of withdrawal of cathexis as part of its association with disorders such as relational disorder for the most part with the parenting, for its important role in the identification and relational process of the teenager despite the fact that this phase is characterized by a quest for independence, withdrawal and rejection of parental authority. d’autonomie, de prise de distance et de rejet de l’autorité parentale.Item زراعة القوقعة .. تحد أخر في الجزائر(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) صالحي, طارقيعرض الباحث في هذه الورقة العلمية تقنية زراعة القوقعة , وما لها من فائدة ترجع بالإيجاب على مستوى الأطفال الذين فشلت معهم الآلات السمعية التقليدية في إيصال الأصوات وحرمانهم من دخول عالم الصوت, وتعلم النطق والكلام. The researcher presents in this scientific paper the technique of cochlear implantation, and its positive benefit for children who failed with traditional audio machines in the delivery of sounds and depriving them from entering the world of sound, and learn pronunciation and speech by addressing the conditions of children candidates for this technique and who must meet the requirements. Cochlear implantation is a new scientific compensation, enables the child to compensate for hearing loss at an early age and allows him to acquire basic language abilities, represented in the auditory understanding and linguistic expression, which is gained naturally in all language component levels. In addition to another sophisticated capacity which is "the higher language " , i.e the ability to organize language and its use as an thinking tool, and if not reached it becomes difficult to acquire reading and writing through this techniqueItem تقييم برامج رعاية الاعاقة العقلية بمنطقة الباحة في ضوء معايير الجودة(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) محمود احمد القصاص, خضرتقييم برامج رعاية الاعاقة العقلية بمنطقة الباحة في ضوء معايير الجودة الباحث الدكتور خضر محمود القصاص جامعو الباحة المملكة العربية السعودية ملخص الدراسة: هدفت الدراسة إلى التعرف على تقييم برامج رعاية المعاقين عقليا بمنطقة الباحة في ضوء معايير الجودة، تكونت عينة الدراسة من (111) معلما ومشرفا بمدارس رعاية المتخلفين عقليا في منطقة الباحة المطبقة لبرنامج رعاية المعاقين عقليا والتابع لإدارة التربية والتعليم بمنطقة الباحة، وتم استخدام الاستبانة كأداة لتقييم برامج رعاية المعاقين عقليا بمنطقة الباحة في ضوء معايير الجودة والتي تضمنت محورين متعلقة بمتطلبات تطبيق الجودة ومدى تحققها في برامج رعاية المتخلفين عقليا، وقد تم تطبيق الاداة في الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 1437/1438هـ. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: يوجد درجة كبيرة من المتطلبات المتعلقة بتوفر معايير الجودة في برامج رعاية المعاقين عقليا بمنطقة الباحة مستوى الإدارة التربوية والإدارة المدرسية، كما يوجد مستوى كبير من تحقق معايير الجودة ببرامج رعاية المعاقين عقليا بمنطقة الباحة على مستوى الإدارة التربوية والإدارة المدرسية. The current study was conducted to evaluate the programs of mental retardation in Al-Baha region in light of the quality standards. The analytical descriptive approach was used. The sample of the study consisted of (111) teachers and supervisors in schools that included mental retardation programs in AlBaha region. A questionnaire was prepared by the researcher as a tool for assessing mental retardation programs in Al-Baha. The reliability and validity indexes were extracted for the questionnaire, which included two domains related to the requirements of the application of quality standards in the programs and the contribution of these requirements in enhancing MR programs. The questionnaire was applied in the second semester of the academic year 1437/1438. The results of the study indicated that the of requirements related to the application of quality standards in the mental retardation programs in the Al Baha region was available with a high degree. The contribution of quality standards in enhancing the programs of mental retardation in Al-Baha was also high. In the light of the results, the study recommended the necessity of activating quality standards in all special education programs to improve its outcomes.Item مقارنة بين أسلوبي نموذج "راش" اللوغاريتمي ونظرية القياس الكلاسيكية(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) زياد, رشيد; بوقصارة, منصورهدفت الدراسة الى المقارنـة بين النظرية الكلاسيكية للقيـاس ونموذج "راش" في تحليل وتدريج اختبار محكي المرجع لقياس مستويات التفكير الهندسي مبني وفق نظرية "فان هيل". تكون الاختبار من (28) مفردة من نوع الاختيار من متعدد. طبق الاختبار على عينتين استطلاعية وأساسية مكونتين من (681) تلميذا وتلميذة من تلامذة المرحلة الثانوية . أظهرت نتائج تحليل الاختبار وفق النظرية الكلاسيكية تمتعه بدلالات ثبات وصدق، وكذلك بمعاملات صعوبة وتمييز مقبولة. كما أظهرت نتائج تدريج الاختبار بعد استبعاد (6) مفردات و(11) فردا، بأن الاختبار ثابت، حيث بلغ معامل الثبات للمفردات (0.99) و معامل الثبات للأفراد (0.65)، كما أن المفردات الاختبار غطت مدى الصعوبة بشكل جيد ، فتراوحت قيمة الصعوبة للمفردات ما بين (-1.61- 1.46) لوجيت ، وقيم قدرة للأفراد ما بين (-3.44- 4.63) لوجيت، ووقعت قيم جميع المفردات (22) مفردة ضمن قيمة احصائي الملائمة لنموذج "راش" (MNSQ) بين (0.7-1.3) ، وقيمة احصائي الملائمة (ZSTD) بين (-0.2،0.2). أظهرت نتائج الدراسة الحالية أفضلية نموذج "راش" في اختبار ثبات الاختبار وصدقه ودراسة مساهمة كل مفردة أو فرد على حدة في جودته. The present study aims to compare Classical Test Theory (CTT) with Rasch model in Analyzing and calibrating a Criterion Referenced Test (CRT) to measure levels of geometric thinking based on Van Hiele Theory. The test of geometric thinking levels is a multiple choice test consisted of (28) items. The test was administered on an exploratory sample and basic one, both of them composed of (681 males and females) students of secondary school. The results of the test analysis according to the Classical Test Theory show good reliability and validity indices, as well as an acceptable discrimination and difficulty index. In addition, the results of the calibrated test, after excluding (6) item and (11) person, showed that the test was reliable. The reliability coefficient of the items is (0.99) and the reliability coefficient of persons is (0.65), and also the items of test covered the difficulty range well, between (-1.61 - 1.46) Logits, and values of the ability of persons between (3.44 - 4.63) Logits, and all the 22 items lies within an acceptable range of MNSQ value (0.7-1.3) and ZSTD value (-0.2,0.2). The results of the study showed superiority of the "Rasch" model in testing the validity and the reliability of the test and examining the contribution of each item or person in its quality separately.Item أثر إستراتيجية التعلم البنائي الاجتماعي(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) حمي, سليمهدفت هذه الدراسة للكشف عن أثر إستراتيجية التعلم البنائي الاجتماعي على اتجاهات تلاميذ السنة الثانية متوسطة نحو مادة الرياضيات بمتوسطة خليفة بن حسن بمدينة قمار ولاية الوادي، حيث تكونت عينة الدراسة من ( 35 ) تلميذا وتلميذة تم اختيارهم عشوائيا، من تلاميذ السنة الثانية متوسط للسنة الدراسية 2016/2017؛ حيث تم تدريسهم بإستراتيجية التعلم البنائي الاجتماعي، وتم استخدام استبانه الاتجاهات نحو مادة الرياضيات المعدة من طرف الباحث "عقيل بن ساسي" جامعة ورقلة، وقد أسفرت نتائج الدراسة إلى تحسن اتجاهات التلاميذ نحو مادة الرياضيات، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات نحو مادة الرياضيات بين الجنسين لصالح الذكور .وكان من أهم الاقتراحات التي خرجت بها الدراسة أهمية تحسين اتجاهات الأساتذة والتلاميذ نحو مادة الرياضيات والمواد الدراسية. This study aimed to detect the impact of the strategy of social constructionist learning on attitudes towards Mathematics in second year middle school pupils in Khalifa Ben Hacen, Ghemar, city of El Oued. The study sample consisted of (35) male and female pupils were selected randomly, pupils in the second year of middle school for the academic year 2016/2017; where they were taught using strategy of social constructionist learning. Attitudes towards Mathematics questionnaire designed by the researcher Akil Ben Saci, University of Ouargla, was administered. The results of the study showed improvement in pupils' attitudes towards Mathematics, with statistically significant differences in attitudes toward Mathematics according to gender in favor of males .Amongst the most important suggestions of the study, was the importance of improving teachers and pupils' attitudes towards Mathematics and other study modules.Item مفهوم الذات والتوافق النفسي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) ابراهيمي, ساميةتعد مشكلة صعوبات التعلم من المشكلات التربوية التي لفتت انتباه العاملين والمختصين في ميدان التربية والتعليم لأنها ازدادت تفاقما خصوصا في غياب التشخيص المبكر في الأطوار الأولى من التعليم الابتدائي. والتلاميذ ذوو صعوبات التعلم هم أطفال لديهم قدرات عادية ولا يعانون من إعاقات حسية أو حركية أو انفعالية ومع ذلك فهم لا يستفيدون من البرامج التعليمية داخل قاعة الدراسة مما يؤدي إلى تدنّ في مستوى تحصيلهم الدراسي مقارنة بزملائهم. وقد يشعر التلميذ ذو الصعوبة التعليمية بالافتقار إلى النجاح مما يجعله يشعر بأنه أقل تقبلا من معلميه وزملائه وربما أبويه، ويؤدي ذلك إلى تكوينه صورة سالبة عن ذاته وشعوره بسوء التوافق النفسي. The problem of learning disabilities is one of the educational problems that has attracted the attention of the various actors and specialists in the field of education and teaching. This problem has become more pronounced over time, especially in the absence of early diagnosis at the first levels of primary education. Namely, that students with learning disabilities are children with ordinary abilities, with no sensorymotor or emotional disabilities, but who benefit little from school-based learning programs. Which negatively affects their level of academic achievement by comparing them to their peers. The pupil with learning disabilities is constantly feeling his luck for success, which translates into a feeling that he is not desired and accepted by his teachers, colleagues and even his parents. This feeling is usually translated into a negative self-image, on the one hand, and not psychically adjusted, on the other.Item قلق المستقبل المهني(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) سالمي, مسعودةتهدف هذه الدراسة إلى الكشف على مستوى قلق المستقبل المهني لدى طلبة جامعة الشهيد حمة لخضر، كذلك الكشف عن الفروق بين الذكور والإناث، والفروق بين طلبة العلوم الاجتماعية وطلبة العلوم التكنولوجية، في مستوى قلق المستقبل المهني، وشملت الدراسة عينة من طلبة السنة الثالثة جامعي من كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية وكلية العلوم التكنولوجية بلغ تعدادهم (200) طالب وطالبة. ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم تطوير واستخدام مقياس قلق المستقبل المهني، وتم التحقق من صدق الأداة بأسلوب الصدق الظاهري من خلال عرض الأداة على مجموعة من الخبراء المحكمين، كما تم التحقق من ثبات الأداة باستخدام معادلة "الفا كرونباخ" ،وبعد تطبيق الأداة أظهرت النتائج على أن: - مستوى قلق المستقبل المهني لدى الطلبة الجامعيين مرتفع. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الذكور ومتوسط درجات الإناث على مقياس قلق المستقبل المهني. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قلق المستقبل المهني بين طلبة العلوم الإجتماعية وطلبة العلوم التكنولوجية. This aims of study to reveal the level of anxiety toward future among students of University Echahid Hamma Lakhdar, El Oued, as well as the detection of differences between males and females, and differences between students of social sciences and students of technological science, at the level of anxiety toward professional future. The sample consisted the third-year university students from the Social and Human Sciences and the College of Science and technological numbered 200 students. To achieve the objectives of this study, the questionnaire of anxiety of professional future was developed and used, was checking the validity of the tool in a manner virtual validity by offering the tool on a group of arbitrators, experts, and have been checking the stability of the tool using a formula "Alpha Cronbach" and after the application of the tool results showed that the level of Career concern among university students is high.Item تصميم وتقنين أداة لقياس الفاعلية الذاتية الأكاديمية(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) لشهب, أسماءهدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على مفهوم الفاعلية الذاتية الأكاديمية، ومن ثم بناء أداة لقياس الفاعلية الذاتية الأكاديمية لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي، واستخراج خصائصها السيكومترية عبر تطبيقها على عينة مقدرة بست وتسعين فردا (55 تلميذة و41 تلميذا). تم اختيارها بطريقة عشوائية من بين تلاميذ ثانويتي عبد العزيز الشريف والبياضة الجديدة بالوادي. وللتأكد من ثبات المقياس تم استخدام: معامل ألفا كرونباخ وإعادة الاختبار وكذلك التجزئة النصفية بمعامل الارتباط بين نصفي الاختبار وتصحيحه بمعادلتي (سبيرمان ــ براون) و(جتمان)، أما الصدق فتم التأكد منه من خلال: آراء المحكمين لحساب الصدق الظاهري، المقارنة الطرفية، الاتساق الداخلي، وصدق المحك (التلازمي)، وقد أظهرت النتائج تمتع المقياس الجديد بخصائص سيكومترية جيدة. This study aimed at shedding light on the concept of academic self-efficacy, and then building a tool to measure the academic self-efficacy of a sample of secondary school students and extracting their psychometric properties by applying them on a sample composed of (96) secondary school students (55 females, 41 males). Was chosen randomly from among the students of the schools: AbdulAzizal-Sharif and the new Bayadah, in the wilaya of El-Oued. To evaluate the scale reliability it used: the alpha-cronbach coefficient and retesting and halfdivision were used by the correlation coefficient between the test halves and corrected by Spearman Brown and Getman. The result of the study confirmed the quality of the psychometric properties of the new scaleItem نحو إستراتيجية فاعلة لتكريس قيم المواطنة(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) قاسي, سليمةهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الإستراتيجية المنتهجة من طرف المدرسة الجزائرية لتكريس قيم المواطنة لدى الناشئة ، من خلال الكشف عن قيم المواطنة الواردة في مقررات التربية المدنية للمرحلة الابتدائية والآليات المتبعة في تنميتها ومدى تجسدها في سلوكاتهم، وتأسيسا لذلك جاءت هذه الدراسة التحليلية لمحتوى كتب التربية المدنية للمرحلة الابتدائية بسنواتها الخمس،الموسومة بـ" نحو إستراتيجية فاعلة لتكريس قيم المواطنة لدى النشء في المناهج الدراسية الجزائرية"، محاولة الإجابة عن هذا التساؤل الذي نقدمه كمفتاح لمداخلتنا: ماهي إستراتيجية المدرسة الجزائرية لتكريس قيم المواطنة لدى النشء في المناهج الدراسية ؟. This study aims to identify the strategy adopted by the Algerian school to consolidate the values of citizenship in the youth, through revealing the values of citizenship contained in the curricula of civic education for the primary stage and the mechanisms used in their development and embodiment in their behavior. Hence, this analytical study of the textbook content of civic education for the primary stage in its five years, tagged " Towards an effective strategy to consolidate the values of citizenship among young people in the Algerian curriculum ".The problem of the study took shape in the question: What is the strategy of the Algerian school to consecrate the values of citizenship among young people? he study used the analytical descriptive method, where the content of the five curricula was analyzed; and extracting the values of citizenship included therein, the mechanisms used for their development, and the analysis of the data concluded to the following results: The civic education curriculum includes a set of values that aim to develop citizenship, belonging, identity, democracy, teamwork, rights, duties, law .... The civic education curriculum uses various mechanisms and methods to support the values of citizenship development, but these mechanisms are far from being embodied on the ground, making them absent in the behavior and practices of students.Item أثر استخدام برنامج تعليمي قائم على الذكاءات المتعددة(2018-03) أم الجيلالي, حاكم; بكري, عبد الحميدتهدف الدراسة الحالية إلى معرفة أثر استخدام برنامج تعليمي قائم على الذكاءات المتعددة في معالجة صعوبات تعلم الرياضيات لدى تلاميذ الثالثة ابتدائي ، تكونت العينة من مجموعتين تجريبية و ضابطة و تكونت كل مجموعة من (30) تلميذا تراوحت أعمارهم ما بين (8-10 سنوات).استخدمت الدراسة مقياس الذكاءات المتعددة ، برنامج تعليمي قائم على الذكاءات المتعددة و اختبار تحصيلي بعدي من إعداد الباحثة ، و توصلت النتائج إلى فاعلية البرنامج التعليمي في معالجة صعوبات تعلم الرياضيات لدى تلاميذ الثالثة ابتدائي. The present study aims at finding out the impact of the using a multi-intelligences based learning program in addressing the difficulties of learning mathematics among the third primary students, The sample consisted of two experimental and control groups, A total of 60 students aged between (8-10) years participated in the study distributed into two groups: (30) students in the experimental group and (30)in the control group; he study used the Multiple Intelligences Scale, a multi-intelligency based learning program and a post-secondary achievement test. The results found the effectiveness of the educational program in addressing the difficulties of learning mathematics in third elementary studentsItem تقويم كفايات تخطيط الدروس(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) جاكاريجا, كيتا; زيد اسماعيل, محمد; عبد العزيز بيومي, نشأتسعت هذه الدّراسة إلى الكشف عن درجة كفايات تخطيط الدّروس لدى معلّمي اللّغة العربيّة في المرحلة الثّانويّة بالمدارس العربيّة في مالي، والتّعرّف عمّا إذا كانت توجد فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى (0,05) في درجات تخطيط الدّروس لديهم تعزى لمتغيّر نوع المؤهّل العلميّ. واستخدم الباحثون المنهج المسحيّ الوصفيّ معتمدِينَ على أداة استفتاء، وتكوّن مجتمع الدّراسة من جميع معلّمي اللّغة العربيّة في المرحلة الثّانويّة بالمدارس العربيّة في مالي، البالغ عددهم (143) معلّمًا. وأظهرت النّتائج أنّ درجة كفايات تخطيط الدّروس لدى أفراد مجتمع الدّراسة في مجال المقـدّمة التّمهيديّة، والمحـتوى، والأهداف السّلوكيّة، والأنشطة، على التّرتيب كبيرة، إذ تراوحت متوسطاتها الحسابيّة بين (4,07-3,57)، في حين توصلت الدّراسة إلى أنّ درجة كفايات تخطيط الدّروس لديهم في مجال إستراتيجيات التّدريس والوسائل التّعليميّة، وإستراتيجيات التّقويم متوسطة، حيث تراوحت متوسطاتها بين (2,78-2,77)، وكشفت الدّراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة بين درجات كفايات تخطيط الدّروس لدى أفراد مجتمع الدّراسة تعزى لمتغيّر نوع المؤهّل في جميع مجالات الدّراسة ما عدا مجال إستراتيجيات التّقويم لصالح التّربويّين. وخلصت الدّراسة إلى عددٍ من التّوصيات والمقترحات. This study sought to reveal the degree of competency lesson planning among Arabic language teachers in Arabic Secondary Schools in Mali, And to determine whether there were statistically significant differences at the level of )α≤0,05( in the grades of their lesson planning due to the variable type of academic qualification. The researchers employed descriptive survey approach to achieve the stated objectives Questionnaire was administered to (143) Arabic language teachers in Mali Arabic secondary schools. The results showed that the degree of lesson planning among the study community in the introductory field, educational content, Behavioral Objectives, and educational activities, respectively, Great degree, Their arithmetic averages ranged between (4,07-3,57). While the study found that the degree of planning their lessons in the areas of teaching strategies and teaching methods, and assessment strategies are medium, ranging in the arithmetic mean between (2,78-2,77), The study revealed the existence of statistically significant differences between the grades of their lesson planning due to the variable of the type of academic qualification in all fields of study to the field of evaluation strategies for the benefit of educators. the study concluded with a number of recommendations and proposals.Item الخبرة المعيشة للأبناء البالغين من أب مدمن على الكحول(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) مقداد, محمد; مال الله, سهاميهدف البحث الحالي إلى وصف الخبرات المشتركة التي عايشها الأبناء البالغون لآباء مدمنين على الكحول وتحليل تلك الخبرات للاستفادة منها في فهم مفاهيمها ومكوناتها الاساسية. وباعتماد المنهج الكيفي الفينومينولوجي، تم إجراء مقابلة نصف منظمة على عينة من البالغين (18 سنة الى 32 سنة) بلغ عدد أفرادها خمسة (3 إناث، و2 ذكور) تم اختيارهم قصديا. وقد اتضح أن الخبرة المعيشة لهؤلاء الأفراد كانت ذات شقين. تضمن الشق الأول، وهو الخبرات ذات الطابع السلبي، وتشمل القلق (Anxiety)، والخوف (Fear)، والوصمة (Stigma)، وفقدان القدوة، وتضارب الأدوار، وتذبذب التحصيل الدراسي. وتضمن الشق الثاني الخبرات ذات الطابع الإيجابي، وتشمل الدعاء، والإعتزاز بالأم. وقد تمت التوصية بضرورة أخذ هذه الخبرات بعين الإعتبار عند اية مساعدة تقدم لمثل هؤلاء الأفراد. The current research aims to describe the lived experiences shared by adult children of alcoholics and to analyze these experiences in order to benefit them in understanding their concepts and basic components. Researchers used a qualitative phenomenological approach, with a semi-structured interview on a sample of adult children (18 to 32 years of age) of five (3 females and 2 males) who were selected intentionally. It was found that the lived experience of these individuals was twofold. The first part includes experiences of a negative nature which comprises anxiety, fear, stigma, loss of role models, role conflicts, and fluctuation in scholastic achievement. The second part includes experiences of a positive nature, including supplication and pride of mother. It was recommended that such experiences should be taken into account in any assistance to such individuals.Item خريطة بحثية لأبحاث التربية العلمية في كليات التربية(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-03) محمد أسامة عبد العزيز, عامرهدفت الدراسة الكشف عن واقع بحوث التربية العلمية في رسائل الماجستير التي تم انجازها في جامعتي الإسلامية والأزهر بغزة من عام (2010 م-2015م) وتقديم تصور لخريطة بحثية مستقبلية ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي من خلال بطاقة تحليل المحتوى وحصر كافة رسائل الماجستير في التربية العلمية وبلغ عددها (48) رسالة . وأسفرت نتائج الدراسة أن توجهات التربية العلمية في جامعات غزة كانت في مجال (تعلم وتعليم العلوم ) بنسبة ( 39.6% ) ويليه مجال (التقويم في تعليم العلوم ) بنسبة( 22.9%) وحظي مجال (طرائق واستراتيجيات التدريس) بنسبة ( 22.2%)، وحظي المنهج شبه التجريبي لحل مشكلة الدراسة بنسبه (29.8% ) ولم تستخدم الدراسات المناهج البحثية الأخرى مثل المنهج النوعي والمختلط وتبين أن أكثر أدوات الدراسة استخداما وهو الاختبار بنسبة (57%) وتليه الاستبانة بنسبة (22.8%) ولم تتناول أي رسالة أساليب المنهج النوعي مثل المقابلة المعمقة وكذلك أشارت النتائج إلى أن أكثر الفئات استهدافا هي فئة (طلاب المرحلة الأساسية العليا ) بنسبة (37.3%) وأوصت الدراسة بالاهتمام بمجالات رئيسة مثل تقنيات التعلم ودمجها في عملية تعليم العلوم مع الاهتمام بالمنحى البيني والتكامل مع المناهج الأخرى واستخدام تصاميم تجريبية قوية وتوجه نحو البحوث الكيفية بأساليبها المختلفة . The study aimed at exploring the reality of researches of the scientific education in Master theses that have been done at the Islamic University and Al-Azahr University in Gaza between 2010 and 2015. It also aims to present a vision for a future research map. To achieve the aims of the study, a descriptive survey approach was employed using a content analysis form ,In addition , a total of (48) theses, which comprise all master's theses in science education were collected. The results of the study show that orientations of the scientific education in Gaza universities were in the field of learning and teaching of sciences (39.6%) followed by the field of assessment of teaching sciences (22.9%). The field of methods and strategies of teaching has the percentage of (22.2%) and the semi-experimental curriculum to solve the study problem has the percentage of (29.08%).The researches have not used other research methods such as qualitative method and a mixed method. It has been shown that the most used study tools were the test with a percentage of (57%) followed by questionnaire with a percentage of (22.8%). None of the researches has used any qualitative methods such as deep interview. The results of the study showed that the most target groups were the students of high primary period (37.3%). The study recommended focusing on essential fields such as techniques of teaching and integrating them into the process of teaching sciences and the focus on Curve chart and Integration with other methods and using strong experimental designs and directing towards qualitative researches with their various methods