AJECI_Vol 07 N 04

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/32385

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    تقييم الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة
    (زايدي,غنية. بناي,نوال. تقييم الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة . مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع. مج 07ع04. 30/12/2023. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل], 2023-12) بناي, نوال; زايدي, غنية
    ملخص : هدفت الدراسة إلى تحديد الكفاءات المهنية الواجب توفرها لدى الأستاذ الجامعي حسب نظر الطلبة واتبعت الدراسة الحالية المنهج الوصفي، حيث تم إختيار العينة بطريقة عشوائية والتي تكونت من (100) طالب وطالبة بجامعة خميس مليانة، بغية الوصول إلى هدف الدراسة وإستخدم إستبانة الكفاءات المهنية لصاحبه "أسامة كريشان"، وكانت المعالجة عن طريق الحزمة الإحصائية Spss وتوصلت الباحثتان إلى النتائج على أنه هناك مستوى الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة منخفض، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة حسب تخصص بيولوجيا وعلوم التربية لصالح تخصص البيولوجيا، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة حسب الجنس ذكر وأنثى. Abstract : The study aimed to evaluate the professional competencies of university professors from the students’ point of view. To achieve the purposes of the study, the descriptive approach was relied upon. The sample was chosen randomly, with the number of members of the sample reaching (100) male and female students. In order to collect the necessary data, a measure of the professional competencies of its owner was applied. "Osama Krishan" Accordingly, the study data was statistically processed using the Spss program, and the researchers reached the following results: The level of professional competencies of university professors from the students’ point of view is low. There are statistically significant differences in the professional competencies of university professors from the students’ point of view according to specialization (biology and educational sciences). Statistically significant differences in the professional competencies of university professors from the students’ point of view according to gender (male and female).
  • Item
    أهمية تدريس مهارة الاستماع في مناهج اللغة العربية بالتعليم العام
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-12) عطاالله, عبد الحميد
    ملخص: يهدف هذا البحث إلى توضيح أهمية تدريس الاستماع في مناهج اللغة العربية بالتعليم العام، باعتماد مقاربة ديداكتيكية وصفية، حيث بينا مفهوم الاستماع وطبيعته، والهدف منه بشكل عام، ومن تدريسه بشكل خاص، كما بينا خصائص محتوى منهاج الاستماع، وكيفية تدريسه. وقد خلص البحث إلى أن الاستماع هو عملية معقدة، وهو من أهم فنون اللغة، فعليه يتوقف اكتساب اللغة الأولى وعملية التواصل، وأيضا تعلم اللغة واكتساب المعارف في مختلف المقررات التعليمية، لذا وجب تدريس الاستماع في مناهج اللغة العربية لرفع مستوى تحصيل المتعلمين بشكل عام؛ ويجب لذلك إعداد مقررات وكتب خاصة بالاستماع لكل مرحلة تعليمية؛ كما يجب إعداد المعلمين إعدادا خاصا لتحقيق الغرض من تدريس الاستماع. Abstract : This research aims to clarify the importance of teaching listening in Arabic language Curriculum in general education, by adopting a didactic and descriptive approach, where we explained the concept of listening and its nature, and its purpose in general, and its teaching in particular, as well as the characteristics of the content of the listening curriculum, and how to teach it. The research concluded that listening is a complex process, and it is one of the most important language arts. Where the acquisition of the first language and the communication depend on it, as well as language learning and acquiring knowledge in various educational courses, Therefore, it is necessary to teach listening in the Arabic language curriculum to improve the level of achievement in general; Listening courses and books should also be prepared for each educational stage; Teachers must also be specially prepared to achieve the purpose of teaching listening.
  • Item
    العادات والتقاليد بين سلطة الممارسة واعتباطية المعتقد سحر التصفاح أو التصفيح نموذجا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-12) عداد, راضية; لراوي, العلمي
    Abstract : The present article, which falls within the field of popular culture studies, attempts to uncover a given aspect of the Algerian popular mentality and to discuss the power of customs and traditions in shaping people’s actions. Witchcraft, for instance, plays an interesting role in many aspects of the Algerian popular mentality. Subsequently,this article devotes special attention to the role of witchcraft in protecting the woman’s honour and body by shedding light on the witchcraft of cabling “keeping a woman virgin until marriage”; how it works; and how it is viewed in psychology, medicine and religion. ملخص: يندرج هذا المقال في الدراسات الشعبية، وهو مجال معقد ابتدعت فيه العقلية الشعبية عالما لا مرئيا، فرض فيه العادات والتقاليد سلطة يصعب على الفرد الهروب منها، خاصة السحر ،فقد أخذ في المجتمع الجزائري بعدا أعمق مما يعرف عنه، حيث أصبحت العقلية الشعبية تبتدع طرائق للحفاظ على الشرف وعلى جسد المرأة، ولو كان السبيل إلى ذلك هو السحر، ومن أمثلة ذلك "سحر التصفيح"، فما هو؟ وما هي آلية عمله؟ وكيف ينظر كل من علم النفس، والطب، و الدين إلى هذه الظاهرة الكلمات المفتاحية :العادات، التقاليد، سحر، التصفيح.
  • Item
    Making British And American Culture And Civilization Classes Engaging And Enjoyable
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-12) Raouti, Rabha
    ملخص يتناول هذا المقال التحديات التي تواجه طلاب السنة الأولى في جامعة سعيدة الذين يدرسون الثقافة والحضارة البريطانية والأمريكية لأول مرة. وتتعرض الورقة للموقف السلبي الذي يتبناه الطلاب تجاه هذه الدورة، وكيف يمكن للمدرسين تخفيف الضغط النفسي الذي يعاني منه الطلاب في هذه الفصول، بالإضافة إلى الطرق التي يمكن استخدامها لجعل الحصة أكثر جاذبية ومتعة. تم الاعتماد في هذا البحث على خبرة الباحث في تدريس الثقافة والحضارة في قسم اللغة الإنجليزية، وقد كشفت النتائج عن عدة عوامل متعددة الأوجه ترتبط بفشل هذه الوحدة، بعضها يتعلق بالموضوع نفسه، والبعض الآخر يعود إلى نقص المعرفة الخلفية للطلاب القادمين من المدارس الثانوية. وخلص الباحث إلى توصيات تؤكد على استخدام التعلم النشط لتوليد الحماس داخل الفصل من خلال استخدام أساليب التدريس المختلفة ودمج التكنولوجيا، والابتعاد عن الأساليب التقليدية التي تعتمد على الحفظ والأساليب التدريسية القديمة . Abstract: The purpose of this article is to highlight the challenges encountered by L1 EFL students at the University of Saida who encounter British and American culture and civilization for the first time. It delves into the negative attitude that students have towards this course and examines the teacher’s role in alleviating the stress experienced by students in these classes. Furthermore, it investigates ways to make the course more engaging and enjoyable. In this work, I draw on my teaching experience in culture and civilization at the department of English which spans over from 2007 to this time. The results revealed several multifaceted factors associated with the failure of this module. Some of these factors pertain to the subject matter itself, while others are due to the inadequate background knowledge of students who come from high school. The researcher concluded this study by proposing recommendations that emphasize active learning to generate enthusiasm in the classroom. This can be accomplished by utilizing different teaching approaches, incorporating technology, and moving away from conventional methods that rely on memorization and outdated teaching styles
  • Item
    درجة أهمية تنويع مصادر تمويل تعليم الفتاة الريفية في الجمهورية اليمنية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-12) منتهى, الشكري
    هدف البحث إلى التعرف على درجة أهمية تنويع مصادر تمويل تعليم الفتاة الريفية في الجمهورية اليمنية، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، والاستبانة أداة لجمع البيانات والمعلومات، وتكون مجتمع البحث من مجموعة من الخبراء المتخصصين في الإدارة والتخطيط التربوي ومن القيادات في مكاتب التربية والتعليم في الجمهورية اليمنية، وتم اختيار عينة قصدية منهم بلغت (26) خبيرًا ومن المشاركين في جولات دلفي المعدل، وتوصل البحث إلى عدد من النتائج أهمها: ارتفاع المتوسط الإجمالي العام لمستوى موافقة الخبراء المشاركين نحو درجة أهمية تنويع مصادر تمويل تعليم الفتاة الريفية في الجمهورية اليمنية؛ إذ جاءت بدرجة (مرتفعة)، وبمتوسط حسابي إجمالي (3.39)، وبانحراف معياري إجمالي (0.50)، ونسبة موافقة بلغت (85%)، وتوصل البحث إلى عدد من التوصيات والمقترحات ذات العلاقة بموضوع البحث. Abstract : The aim of the current research is to identify the degree of importance of diversifying the sources of financing the education of rural girls in the Republic of Yemen, and the researcher used the descriptive survey method, and the questionnaire as a tool for collecting data and information. The research community consisted of a group of experts specialized in management and educational planning and leaders in the Office of Education in the Republic of Yemen, and an intentional sample of them was selected, amounting to (26) experts and participants in the average Delphi tours. The research reached a number of results, the most important of which is that the overall average The level of approval of the participating experts towards the degree of importance of diversifying the sources of funding for rural girls’ education in the Republic of Yemen came at a (high) degree, with a total mean of (3.39), with a total standard deviation of (0.50), and an approval rate of (%85). Relationship to the research topic.