AJECI_Vol 07 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/32385
Browse
Browsing AJECI_Vol 07 N 04 by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 10
- Results Per Page
- Sort Options
Item الابداع والابتكار المقاولاتي لدى طلبة معاهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية في الجزائر(تيايبية,فوزي. كسيلي,جمال. ناصري,محمد الشريف. الابداع والابتكار المقاولاتي لدى طلبة معاهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية في الجزائر. مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع. مج 07ع04. 30/12/2023. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل], 2023-12) كسيلي, جمال; ناصري, محمد الشريف; تيايبية, فوزيهدفت هاته الدراسة الى التعرف على الفروق بين طلبة علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية في بعد الابداع والابتكار تبعا لمتغير مكان السكن والجنس وفق اختبار مان ويتني. وذلك باستخدام استبيان الفكر المقاولاتي المعد وفق عدة أبعاد من بينها بعد الابداع والابتكار في دراستنا، وتمثل مجتمع دراستنا في طلبة معاهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية بحيث اختيرت العينة بالطريقة العشوائية الطبقية، وذلك وفق المنهج الوصفي في شكله المسحي. وتوصلت الدراسة الى انه لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين طلبة معاهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية في الابداع والابتكار المقاولاتي تبعا لمتغير مكان السكن وتبعا لمتغير الجنس.Abstract : This study aimed to identify the differences between students of science and technology of physical and sports activities in the dimension of creativity and innovation according to the variable of place of residence and gender according to the Mann-Whitney test. And by using a questionnaire of entrepreneurial thought prepared according to several dimensions, including the dimension of creativity and innovation in our study, The population of our study consisted of students from the institutes of science and technology of physical and sports activities, so the sample was chosen by the stratified random method, according to the descriptive method in its survey form. The study found that there are no statistically significant differences between the students of the institutes of science and technology of physical and sports activities in creativity and entrepreneurial innovation, according to the variable of place of residence and according to the gender variable.Item درجة أهمية تنويع مصادر تمويل تعليم الفتاة الريفية في الجمهورية اليمنية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-12) منتهى, الشكريهدف البحث إلى التعرف على درجة أهمية تنويع مصادر تمويل تعليم الفتاة الريفية في الجمهورية اليمنية، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، والاستبانة أداة لجمع البيانات والمعلومات، وتكون مجتمع البحث من مجموعة من الخبراء المتخصصين في الإدارة والتخطيط التربوي ومن القيادات في مكاتب التربية والتعليم في الجمهورية اليمنية، وتم اختيار عينة قصدية منهم بلغت (26) خبيرًا ومن المشاركين في جولات دلفي المعدل، وتوصل البحث إلى عدد من النتائج أهمها: ارتفاع المتوسط الإجمالي العام لمستوى موافقة الخبراء المشاركين نحو درجة أهمية تنويع مصادر تمويل تعليم الفتاة الريفية في الجمهورية اليمنية؛ إذ جاءت بدرجة (مرتفعة)، وبمتوسط حسابي إجمالي (3.39)، وبانحراف معياري إجمالي (0.50)، ونسبة موافقة بلغت (85%)، وتوصل البحث إلى عدد من التوصيات والمقترحات ذات العلاقة بموضوع البحث. Abstract : The aim of the current research is to identify the degree of importance of diversifying the sources of financing the education of rural girls in the Republic of Yemen, and the researcher used the descriptive survey method, and the questionnaire as a tool for collecting data and information. The research community consisted of a group of experts specialized in management and educational planning and leaders in the Office of Education in the Republic of Yemen, and an intentional sample of them was selected, amounting to (26) experts and participants in the average Delphi tours. The research reached a number of results, the most important of which is that the overall average The level of approval of the participating experts towards the degree of importance of diversifying the sources of funding for rural girls’ education in the Republic of Yemen came at a (high) degree, with a total mean of (3.39), with a total standard deviation of (0.50), and an approval rate of (%85). Relationship to the research topic.Item العادات والتقاليد بين سلطة الممارسة واعتباطية المعتقد سحر التصفاح أو التصفيح نموذجا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-12) عداد, راضية; لراوي, العلميAbstract : The present article, which falls within the field of popular culture studies, attempts to uncover a given aspect of the Algerian popular mentality and to discuss the power of customs and traditions in shaping people’s actions. Witchcraft, for instance, plays an interesting role in many aspects of the Algerian popular mentality. Subsequently,this article devotes special attention to the role of witchcraft in protecting the woman’s honour and body by shedding light on the witchcraft of cabling “keeping a woman virgin until marriage”; how it works; and how it is viewed in psychology, medicine and religion. ملخص: يندرج هذا المقال في الدراسات الشعبية، وهو مجال معقد ابتدعت فيه العقلية الشعبية عالما لا مرئيا، فرض فيه العادات والتقاليد سلطة يصعب على الفرد الهروب منها، خاصة السحر ،فقد أخذ في المجتمع الجزائري بعدا أعمق مما يعرف عنه، حيث أصبحت العقلية الشعبية تبتدع طرائق للحفاظ على الشرف وعلى جسد المرأة، ولو كان السبيل إلى ذلك هو السحر، ومن أمثلة ذلك "سحر التصفيح"، فما هو؟ وما هي آلية عمله؟ وكيف ينظر كل من علم النفس، والطب، و الدين إلى هذه الظاهرة الكلمات المفتاحية :العادات، التقاليد، سحر، التصفيح.Item أهمية تدريس مهارة الاستماع في مناهج اللغة العربية بالتعليم العام(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-12) عطاالله, عبد الحميدملخص: يهدف هذا البحث إلى توضيح أهمية تدريس الاستماع في مناهج اللغة العربية بالتعليم العام، باعتماد مقاربة ديداكتيكية وصفية، حيث بينا مفهوم الاستماع وطبيعته، والهدف منه بشكل عام، ومن تدريسه بشكل خاص، كما بينا خصائص محتوى منهاج الاستماع، وكيفية تدريسه. وقد خلص البحث إلى أن الاستماع هو عملية معقدة، وهو من أهم فنون اللغة، فعليه يتوقف اكتساب اللغة الأولى وعملية التواصل، وأيضا تعلم اللغة واكتساب المعارف في مختلف المقررات التعليمية، لذا وجب تدريس الاستماع في مناهج اللغة العربية لرفع مستوى تحصيل المتعلمين بشكل عام؛ ويجب لذلك إعداد مقررات وكتب خاصة بالاستماع لكل مرحلة تعليمية؛ كما يجب إعداد المعلمين إعدادا خاصا لتحقيق الغرض من تدريس الاستماع. Abstract : This research aims to clarify the importance of teaching listening in Arabic language Curriculum in general education, by adopting a didactic and descriptive approach, where we explained the concept of listening and its nature, and its purpose in general, and its teaching in particular, as well as the characteristics of the content of the listening curriculum, and how to teach it. The research concluded that listening is a complex process, and it is one of the most important language arts. Where the acquisition of the first language and the communication depend on it, as well as language learning and acquiring knowledge in various educational courses, Therefore, it is necessary to teach listening in the Arabic language curriculum to improve the level of achievement in general; Listening courses and books should also be prepared for each educational stage; Teachers must also be specially prepared to achieve the purpose of teaching listening.Item Making British And American Culture And Civilization Classes Engaging And Enjoyable(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-12) Raouti, Rabhaملخص يتناول هذا المقال التحديات التي تواجه طلاب السنة الأولى في جامعة سعيدة الذين يدرسون الثقافة والحضارة البريطانية والأمريكية لأول مرة. وتتعرض الورقة للموقف السلبي الذي يتبناه الطلاب تجاه هذه الدورة، وكيف يمكن للمدرسين تخفيف الضغط النفسي الذي يعاني منه الطلاب في هذه الفصول، بالإضافة إلى الطرق التي يمكن استخدامها لجعل الحصة أكثر جاذبية ومتعة. تم الاعتماد في هذا البحث على خبرة الباحث في تدريس الثقافة والحضارة في قسم اللغة الإنجليزية، وقد كشفت النتائج عن عدة عوامل متعددة الأوجه ترتبط بفشل هذه الوحدة، بعضها يتعلق بالموضوع نفسه، والبعض الآخر يعود إلى نقص المعرفة الخلفية للطلاب القادمين من المدارس الثانوية. وخلص الباحث إلى توصيات تؤكد على استخدام التعلم النشط لتوليد الحماس داخل الفصل من خلال استخدام أساليب التدريس المختلفة ودمج التكنولوجيا، والابتعاد عن الأساليب التقليدية التي تعتمد على الحفظ والأساليب التدريسية القديمة . Abstract: The purpose of this article is to highlight the challenges encountered by L1 EFL students at the University of Saida who encounter British and American culture and civilization for the first time. It delves into the negative attitude that students have towards this course and examines the teacher’s role in alleviating the stress experienced by students in these classes. Furthermore, it investigates ways to make the course more engaging and enjoyable. In this work, I draw on my teaching experience in culture and civilization at the department of English which spans over from 2007 to this time. The results revealed several multifaceted factors associated with the failure of this module. Some of these factors pertain to the subject matter itself, while others are due to the inadequate background knowledge of students who come from high school. The researcher concluded this study by proposing recommendations that emphasize active learning to generate enthusiasm in the classroom. This can be accomplished by utilizing different teaching approaches, incorporating technology, and moving away from conventional methods that rely on memorization and outdated teaching stylesItem تقييم الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة(زايدي,غنية. بناي,نوال. تقييم الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة . مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع. مج 07ع04. 30/12/2023. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل], 2023-12) بناي, نوال; زايدي, غنيةملخص : هدفت الدراسة إلى تحديد الكفاءات المهنية الواجب توفرها لدى الأستاذ الجامعي حسب نظر الطلبة واتبعت الدراسة الحالية المنهج الوصفي، حيث تم إختيار العينة بطريقة عشوائية والتي تكونت من (100) طالب وطالبة بجامعة خميس مليانة، بغية الوصول إلى هدف الدراسة وإستخدم إستبانة الكفاءات المهنية لصاحبه "أسامة كريشان"، وكانت المعالجة عن طريق الحزمة الإحصائية Spss وتوصلت الباحثتان إلى النتائج على أنه هناك مستوى الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة منخفض، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة حسب تخصص بيولوجيا وعلوم التربية لصالح تخصص البيولوجيا، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة حسب الجنس ذكر وأنثى. Abstract : The study aimed to evaluate the professional competencies of university professors from the students’ point of view. To achieve the purposes of the study, the descriptive approach was relied upon. The sample was chosen randomly, with the number of members of the sample reaching (100) male and female students. In order to collect the necessary data, a measure of the professional competencies of its owner was applied. "Osama Krishan" Accordingly, the study data was statistically processed using the Spss program, and the researchers reached the following results: The level of professional competencies of university professors from the students’ point of view is low. There are statistically significant differences in the professional competencies of university professors from the students’ point of view according to specialization (biology and educational sciences). Statistically significant differences in the professional competencies of university professors from the students’ point of view according to gender (male and female).Item البرامج الإرشادية المدرسية والمهنية الشاملة: من أسئلة التقويم إلى نتائج التقويم(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-12) عتوته, صالحيهدف هذا المقال إلى محاولة الكشف عن موضوع البرامج الإرشادية المدرسية والمهنية الشاملة، وتبيان أهميته في الفعل التربوي من خلال تقديم الخدمات النفسية بشكل فردي أو جماعي للمتعلمين لاستيعاب مشكلاتهم النفسية والتربوية والاجتماعية التي يعانون منها في جميع مراحل التعليم، حيث قمنا في البداية بالتطرق إلى أهمية البرامج الإرشادية في زمن العولمة، ثم أشرنا بعد ذلك إلى أهم التعاريف الاصطلاحية الخاصة بالبرامج الإرشادية، ثم تطرقنا بعد ذلك إلى أهم المراحل التي تمر بها عملية بناء وتصميم وتنفيذ البرامج الإرشادية المدرسية المتمثلة في مرحلة التخطيط، مرحلة التنفيذ، مرحلة التقويم، وقد حاولنا إبراز جميع الخطوات الجزئية التي تتضمنها كل مرحلة من مراحل تصميم وبناء البرامج الإرشادية، وبالخصوص إبراز أهمية تحديد حاجات المتعلمين. Abstract: This paper aims to reveal the topic of comprehensive school and Professional counseling programs, and to demonstrate its importance in the educational act, through providing services individually or collectively for learners. Thus, to accommodate the psychological and educational issues that suffers from them in all stages of education. As it begins by addressing the programs. In this globalized era, we then referred to the most important time terminological definitions of counseling programs, and then we touched on the most important stages in the process of building, designing and leading school counseling programs represented in planning, implementation, and the evaluation stage, and we tried to highlight all the partial steps involved in each stage of designing and building counseling programs, in particular highlighting the importance of assessing the learners' needs.Item أسباب ضعف التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات بالمرحلة الثانوية من وجهة نظر عينة من أساتذة التعليم الثانوي بمدينة الاغواط(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-12) كزاوي, عطااللههدفت هذه الدراسة إلى معرفة أسباب ضعف التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات بالمرحلة الثانوية من وجهة نظر عينة من أساتذة التعليم الثانوي بمدينة الاغواط حيث تم إستخدام المنهج الوصفي الاستكشافي، تكونت عينة الدراسة الأساسية من (40) أستاذ الرياضيات بالتعليم الثانوي بكل من ثانوية صادق طالبي ، ثانوية اول نوفمبر، ثانوية الغزالي، ثانوية الحاج عيسى ، كما تم استخدام الاستبيان لجمع البيانات والإجابة عن تساؤلات الدراسة، حيث أسفرت نتائج الدراسة إلى أن أكثر الأسباب شيوعا المؤدية إلى ضعف مستوى التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات حسب آراء أساتذة التعليم الثانوي هو التلميذ بنسبة مرتفعة بالنسبة للأبعاد الأخرى، بالإضافة إلى نقص الخبرة المهنية للأستاذ، و من الأسباب كذلك، عدم التخصص في مجال الرياضيات (المؤهل العلمي). Abstract This study aimed to find out the reasons for poor academic achievement in mathematics at the secondary level from the point of view of a sample of secondary education teachers in the city of Laghouat, where the descriptive exploratory approach was used. The stady sample consisted of mathimatics professor in szcondary education at stady sadeqh tallbi hight school- 1er November and hadjissa. The questionnaire was also used to collect data and answer the hypotheses of the study. The results of the study indicated that the most common reason leading to poor academic achievement in mathematics, according to the opinions of secondary education teachers, is is student. In addition to the lack of professional experience of the professor, and and the lack of specialization in the field of mathematics (educational qualificationItem مستوى سلوك المواطنة في ظل انتشار فيروس (كوفيد 19) لدى موظفي الجلس الشعبي البلدي لبلدية غرداية (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-12) ريغي, ربحة; معمري, حمزةهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى سلوك المواطنة التنظيمية في ظل انتشار فيروس (كوفيد19) لدى موظفي المجلس الشعبي البلدي لبلدية غرداية، حيث تكونت عينة البحث من 120 موظف وموظفة وقد اتبعنا المنهج الوصفي، وتوصلنا إلى النتائج التالية: أن مستوى سلوك المواطنة منخفض، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى سلوك المواطنة في ظل انتشار فيروس (كوفيد 19) تعزى لمتغير (الجنس، السن والأقدمية المهنية) لدى موظفي المجلس الشعبي البلدي لبلدية غرداية .Abstract : This study was aimed at identifying the level of organizational citizenship behavior in the context of the spread of COVID-19 among the staff of the Municipal People's Council of the Municipality of Ghardaia, where the research sample consisted of 120 employees. The level of citizenship behavior is low, and there are no statistically significant differences in citizenship behavior with the spread of the COVID-19 virus attributable to the variable (gender, age, and professional seniority) of the staff of the Municipal People's Council of Ghardaia Municipality.Item المساندة الاجتماعية من وجهة نظر أمهات أطفال ذوي الاحتياجات الخاصة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-12) قوادري, عائشة; قاجة, كلثومهدفت الدراسة الكشف عن مستوى المساندة الاجتماعية من وجهة نظر أمهات أطفال ذوي الاحتياجات الخاصة على عينة مكونة من (50) أمّا من ولاية الشلف، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مقياس المساندة الاجتماعية لأحمد الخضر (2019) وبعد استخدام اختبار "ت"، واختبار تحليل التباين الأحادي (ANOVA) توصلت الدراسة إلى أن مستوى المساندة الاجتماعية من وجهة نظر الأمهات جاء بدرجة متوسطة في الدرجة الكلية للمقياس، وبدرجة منخفضة في بعدي المساندة من قبل النظراء ورضا الذات عن المساندة، في حين جاء بدرجة مرتفعة في بعد المساندة من قبل الأسرة، كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق في مستوى المساندة الاجتماعية من وجهة نظر الأمهات لصالح غير العاملات بينما لم تكن الفروق دالة في كل من متغيري جنس الطفل ونوع إعاقته. Abstract: The present study aimed at figuring out the social support level in the view of children with disabilities’ mothers, on a sample of 50 mothers from Chlef city, and for achieving the study’s objectives, Ahmed Al-Khader social support standard (2019) was applied. Then, after using the "T" test and the mono-contrast analysis test (ANOVA), the study concluded that the social support level in the view of mothers was medium in the overall degree of the standard and low in both peer support and support selfsatisfaction dimensions, whereas it was high in family support dimension. The study equally concluded that there were differences in the social support level in the view of mothers in favor of the non-working; meanwhile the differences were not significant in both sex and child's incapacity type variables.