Department of social sciences_master

Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/34

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 1186
  • Item
    تقييم الخدمات الإرشادية المقدمة لتلاميذ المرحلة الثانوية من وجهة نظر الأولياء وفق معايير جودة العملية الإرشادية
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) عريبي ابتهال; بوليفة صابرينة
    تهدف هذه الدراسة إلى التعرف عن مستوى الخدمات الارشادية المقدمة لتلاميذ المرحلة الثانوية من وجهة نظر الأولياء وفق معايير جودة العملية الارشادية، من خلال الإجابة على التساؤل العام التالي: ما مستوى الخدمات الارشادية المقدمة لتلاميذ المرحلة الثانوية من وجهة نظر الأولياء وفق معايير جودة العملية الإرشادية؟ ولقد اعتمدنا على المنهج الوصفي بأسوبه التحليلي كما طبقت على عينة عشوائية بسيطة قوامها (75) ولي وولية بمدينة جامعة ولاية المغير للعام الدراسي 2023_2024، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم الاعتماد على أداة الاستبيان والذي يحتوي على (30) فقرة حول موضوع الخدمات الارشادية أما أداة المقابلة فشملت مجموعة من التساؤلات بنفس الموضوع تم إعدادهما من طرف الباحثتين، وذلك من أجل تجميع أكبر قدر من المعلومات حول تقديم الخدمات الارشادية. ولقد توصلنا من خلال دراستنا إلى النتائج التالية:  مستوى الخدمات الارشادية المقدمة لتلاميذ المرحلة الثانوية من وجهة نظر الأولياء وفق معايير جودة العملية الارشادية مرتفع جدا.  مستوى الخدمات الإعلامية المقدمة لتلاميذ المرحلة الثانوية من وجهة نظر الأولياء وفق معايير جودة العملية الإرشادية متوسط.  مستوى الخدمات التوجيهية المقدمة لتلاميذ المرحلة الثانوية من وجهة نظر الأولياء وفق معايير جودة العملية الإرشادية مرتفع.  مستوى خدمات المتابعة المقدمة لتلاميذ المرحلة الثانوية من وجهة نظر الأولياء وفق معايير جودة العملية الإرشادية مرتفع.  مستوى خدمات التقويم المقدمة لتلاميذ المرحلة الثانوية من وجهة نظر الأولياء وفق معايير جودة العملية الإرشادية مرتفع.  مستوى خدمات الارشاد النفسي المقدمة لتلاميذ المرحلة الثانوية من وجهة نظر الأولياء وفق معايير جودة العملية الإرشادية مرتفع. This study aimed to identify the level of guidance services provided to secondary school students from the point of view of parents, according to the quality standards of the guidance process, by answering the following general question: What is the level of guidance services provided to secondary school students from the point of view of parents, according to the quality standards of the guidance process? We relied on the descriptive approach in its analytical method, as it was applied to a simple random sample
  • Item
    ظاهرة الموضة وعلاقتها بضعف المنظومة القيمية من وجهة نظر الطلبة الجامعيين
    (2024) دباشي حدة; سعدون فاطمة
    هدفت هذه الدراسة إلى التعرف عن العلاقة بين ظاهرة الموضة وضعف المنظومة القيمية من وجهة نظر الطلبة الجامعبين وذلك انطلاقا من التساؤل الرئيسي: هل توجد علاقة بين ظاهرة الموضة وضعف المنظومة القيمية من وجهة نظر الطلبة الجامعيين؟ ويندرج تحته أسئلة فرعية نذكرها على النحو التالي: - هل توجد علاقة بين ظاهرة الموضة وضعف منظومة القيم الاجتماعية من وجهة نظر الطلبة الجامعيين؟ - هل توجد علاقة بين ظاهرة الموضة وضعف منظومة القيم الدينية من وجهة نظر الطلبة الجامعيين؟ ولقد تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي ولجمع البيانات استخدمنا الاستبيان الذي تضمن 30بندا مقسما إلى 03 محاور خصص المحور لأول للبيانات الشخصية ومحورين الآخرين يجيبان على فرضيات الدراسة و كما أجريت هذه الدراسة الميدانية على عينة مكونة من 204 طالبا و طالبة بالاعتماد على العينة العرضية في كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية بجامعة الشهيد حمه لخضر بالوادي . ولقد تم التوصل إلى جملة من النتائج أهمها: - توجد علاقة نسبية بين ظاهرة الموضة وضعف المنظومة القيمية من وجهة نظر الطلبة الجامعيين. - توجد علاقة نسبية بين ظاهرة الموضة وضعف منظومة القيم الاجتماعية من وجهة نظر الطلبة الجامعيين. - توجد علاقة نسبية بين ظاهرة الموضة وضعف منظومة القيم الدينية من وجهة نظر الطلبة الجامعيين . This studyaims to identify the relation shipbetween the fashion phenomenon and the weakness of the value system, based on the main question: Is there a relationship between the phenomenon of fashion and the weakness of the value system from the point of view of university students? Under it are sub-questions, which are: - Is there a relationship between the fashion phenomenon and the weakness of the social value system from the point of view of university students? - Is there a relationship between the fashion phenomenon and the weakness of the religious value system from the point of view of university students? We relied in this study on the descriptive analysis method, and to collect data, we used a questionnaire that included 30 items divided into 3 axes, the first axis for personal data and two axes that answer the study’s hypotheses. This field study was also conducted on a sample of 204 male and female students, relying on the cross-sectional sample in Science Social and Humanitarian College. A number of results were reached and these are the most important of them: - There is a relative relationship between the fashion phenomenon and the weakness of the value system from the point of view of university students. - There is a relative relationship between the fashion phenomenon and the weakness of the social value system from the point of view of university students. - There is a relative relationship between the fashion phenomenon and the weakness of the system of religious values from the point of view of university students
  • Item
    تباين المستوى الثقافي بين الوالدين وانعكاسه على تربية الابناء
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) داودي صفاء; شابي وسام
    هدفت الدراسة إلى الكشف عن تباين المستوى الثقافي بين الوالدين وانعكاسه على تربية الأبناء، حيث تم الانطلاق من تساؤل رئيسي مفاده: هل تباين المستوى الثقافي بين الوالدين ينعكس سلبا على تربية الأبناء؟ واندرج ضمنها أسئلة فرعية نذكرها على النحو التالي: هل تنعكس صعوبة الحوار بين الوالدين سلبا على تربية الأبناء؟ هل تنعكس إزدواجية إتخاذ القرار بين الوالدين سلبا على تربية الأبناء؟ هل ينعكس الصراع الفكري بين الوالدين سلبا على تربية الأبناء؟ ولقد تم تطبيق المنهج الوصفي التحليلي لأنه يعتبر من أكثر المناهج الملائمة لتفسير الظواهر الاجتماعية التربوية بالاعتماد على الاستبيان كأداة بحثية خلال إجراء الدراسة الميدانية، وقد أجريت الدراسة على عينة مكونة من 175مفردة وهم آباء وأمهات من مستوى ثقافي متباين داخل الأسرة الواحدة بوجود أبناء، باتباع طريقة العينة القصدية لجميع مفردات البحث، وقد تم التوصل إلى جملة من النتائج : -تنعكس صعوبة الحوار بين الوالدين سلبا على تربية الأبناء. -تنعكس إزدواجية إتخاذ القرار بين الوالدين سلبا على تربية الأبناء. -ينعكس الصراع الفكري بين الوالدين سلبا على تربية الأبناء. -الاختلاف في أساليب النقاش بين الوالدين ينعكس سلبا على تربية الأبناء. -افتقاد أحد الوالدين لمهارات التفاوض السليم تنعكس سلبا على تربية الأبناء. -عدم وجود تنسيق في قرارات الوالدين حول القواعد التربوية ينعكس سلبا على تربية الأبناء. -اختلاف وجهات النظر التربوية بين الوالدين تنعكس سلبا على تربية الأبناء. -عدم وجود رؤية مشتركة بين الوالدين يعود سلبا على تربية الأبناء. This study aims to uncover the impact of cultural level disparity between parents on child upbringing. It starts with the following main question: Does the disparity in cultural levels between parents negatively affect child upbringing? This includes several sub-questions, which we mention as follows: - Does the difficulty in dialogue between parents negatively affect child upbringing? - Does the duality in decision-making between parents negatively affect child upbringing? - Does the intellectual conflict between parents negatively affect child upbringing? The descriptive analytical method was applied, as it is one of the most suitable methods for interpreting social educational phenomena, relying on a questionnaire as a research tool during theconduct of this field study. The study was conducted on a sample of 175 individuals, consisting of parents with disparate cultural levels within the same family with children, using the purposive sampling method for all research terms. The study yielded several results: - The difficulty in dialogue between parents negatively affects child upbringing. - The duality in decision-making between parents negatively affects child upbringing. - The intellectual conflict between parents negatively affects child upbringing. - Differences in discussion styles between parents negatively affect child upbringing. - The lack of negotiation skills in one parent negatively affects child upbringing. - The lack of coordination in parental decisions regarding educational rules negatively affects child upbringing.
  • Item
    الرضا الوظيفي وعلاقته بالدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الإبتدائي
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) جاب الله حكيمة; بوشارف سمية
    هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الرضا الوظيفي والدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي، حيث طرحت الإشكالية التالية هل توجد علاقة ارتباطية بين الرضا الوظيفي والدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي؟ شملت عينة الدراسة 124 أستاذ وأستاذة من التعليم الابتدائي وتم تطبيق مقياس الرضا الوظيفي(للدكتور عبد الفتاح خليفات، منى خلف المالحة) ومقياس الدافعية للإنجاز (للدكتور عبد الرحمن صالح الأزرق)، واعتمدنا في دراستنا المنهج الوصفي الارتباطي، وبعد تطبيق المقاييس واستخلاص النتائج ومعالجتها وفق برنامج spss توصلنا الى النتائج التالية - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الرضا الوظيفي والدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي - توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين الرضا الوظيفي وبعد الطموح لدى أساتذة التعليم الابتدائي. - توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين الرضا الوظيفي وبعد المثابرة لدى أساتذة التعليم الابتدائي. - توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين الرضا الوظيفي وبعد الأداء لدى أساتذة التعليم الابتدائي. - توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين الرضا الوظيفي وبعد إدراك الزمن لدى أساتذة التعليم الابتدائي. - توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين الرضا الوظيفي وبعد التنافس لدى أساتذة التعليم الابتدائي This study aims at identifying the relationship between job satisfaction and achievement motivation among primary school teachers. On these premises, an inquiry regarding the existence of correlative relationship between job satisfaction and achievement motivation was investigated in an empirical study that included 123 respondents accordingly. Whereby, the scale of job satisfaction of Dr. Abdelfateh KHLIFAT and Mouna KHALEF ALMALAH and scale of achievement motivation of Dr. Abdrahman Saleh LAZRAG were applied along with the desciptive approach those synthesised findings were processed afterward according to SPSS which yield to the follwing results we achieves the following results. First, there is aa correlative relationship of statistical indication between job satisfaction and achievement motivation among primary school teachers. Two, there is a postive correlative relationship of statistical indication between job satisfaction and level of ambitions among primary school teachers. Three, there is positive correlative relationship of statistical indication between job satisfaction and teachers performance. Four, there is positive correlative relationship of statistical indication between job satisfaction and timing realization among primary school teachers. Four, there is positive correlative relationship
  • Item
    إنعكاسات عملية الدمج على الأداء المهني العام
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) مرابط أشواق; مرابط حياة
    تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على وجود انعكاسات لعملية الدمج على الأداء المهني للمعلم، ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي الاستكشافي، كما تم تطبيق أداة الاستبيان، وذلك بعد التأكد من الخصائص السيكومترية (الصدق والثبات) على عينة بأسلوب الحصر الشامل مكونة من 40 أستاذا وأستاذة موزعين على 06 ابتدائيات، وبعد المعالجة بالاعتماد على الحزم الإحصائية (spss) أسفرت النتائج عما يلي: - لا توجد انعكاسات لعملية الدمج على الأداء المهني للمعلم. - لا تؤثر عملية الدمج على طرق التدريس للمعلم. - لا تؤثر عملية الدمج على أداء المعلم كمساند. - لا تؤثر عملية الدمج على طرق التقويم المستخدمة من قبل المعلم. - لا تؤثر عملية الدمج على دور المعلم في تنمية مهارات التلاميذ. - لا تؤثر عملية الدمج على الأداء المهني للمعلم. - لا تؤثر عملية الدمج في مدى استخدام المعلم للتكنولوجيا. Summary: This study aims to identify the repercussions of the integration process on the professional performance of the teacher. To achieve the objectives of the study, the exploratory descriptive approach was relied upon, and the questionnaire tool was applied, after ensuring the psychometric properties (validity and reliability) on a sample using the comprehensive inventory method consisting of 40 teachers. And teachers distributed among 06 primary schools, and after processing based on statistical packages (spss), the results resulted in the following: - There are no repercussions of the merger process on the teacher’s professional performance. - The integration process does not affect the teacher’s teaching methods. - The integration process does not affect the teacher’s performance as a supporter. - The merging process does not affect the evaluation methods used by the teacher. - The integration process does not affect the teacher’s role in developing
  • Item
    انتشار ظاهرة العنف المدرسي لدى الإناث في مرحلة التعليم المتوسط
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) عميار نسرين; عرشي نبيلة
    هدفت هذه الدراسة الى الكشف عن الأسباب المؤدية لانتشار و تنامي ظاهرة العنف داخل المؤسسة التربوية الجزائرية لدى إناث طور المتوسط ، حيث تمت صياغة الإشكالية العامة على النحو التالي : ما هي أسباب انتشار ظاهرة العنف المدرسي لدى الإناث في مرحلة التعليم المتوسط ؟ وللإجابة على هذا التساؤل وتحقيق أهداف البحث تم الاعتماد على المنهج الوصفي لدراسة الظاهرة ، كما تم إجراء دراسة ميدانية على عينة عشوائيةطبقية حجمها 67 تلميذة بمتوسطة الشهيد ناقص عبد الرحمان - ببلدية البياضة – الوادي ، وقد تم استخدام مقياس العنف المدرسي للباحثان جيهان محمد رشاد وعمرو فكري سالم كأداة للدراسة . وأظهرت النتائج أن لعامل سلوك زملاء الصف تأثيرا جوهريا في انتشار العنف المدرسي لدى الإناث . The main aim of this study was to uncover the root causes behind the increasing prevalence of violence within educational institutions among middle-stage female students. The central question posed was: What factors contribute to the spread of school violence among girls in the middle educational level? To address this question and achieve the research objectives, a descriptive research approach was employed to examine the phenomenon. Additionally, a field study was conducted involving a randomly selected sample of 67 female students from Al-Shahid Naqis Abdelrahman Middle School, situated in the El Bayadh municipality of El oued. The research utilized the School Violence Scale developed by scholars Jahan Mohamed Rashad and Amr Fikri Salem as a research instrument.The results highlighted that peer behavior significantly influences the prevalence of school violence among female students
  • Item
    مستوى الطموح وعلاقته ببعض القيم الدينية (الصدق، الإيثار، الحلم، التواضع) لدى المراهق المتمدرس
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) بالطاهر حياة; بن عون نعيمة
    هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف على طبيعة العلاقة التي تربط مستوى الطموح ببعض القيم الدينية، لدى المراهق المتمدرس (تلميذ مستوى البكالوريا)، وقد شملت عينة الدراسة 152 تلميذ وتلميذة بثانوية بوضياف بوضياف بتغزوت _ الوادي _، ولجمع البيانات تم إستخدام مقياسين: مقياس مستوى الطموح لي "شريفة بن غدفة"، ومقياس القيم الدينية لي "فريج الدراوشة"، وقد تم الاعتماد في تناول هذا الموضوع على المنهج الوصفي بأسلوبيه الارتباطي والاستكشافي لأنه الأنسب لهاته الدراسة، ولمعالجة البيانات تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية: (إختبار كا2، التكرارات والنسب المئوية، المتوسط الحسابي والانحراف المعياري، معامل ألفا كرونباخ، معامل ارتباط بيرسون " Person "،اختبار "ت" لعينين مستقلتين متساويين، معامل ارتباط سبیرمان " Spearman "(. وأسفرت نتائج البحث عما يلي: - توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين مستوى الطموح والقيم الدينية لدى المراهق المتمدرس ( تلميذ مستوى البكالوريا ). توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين مستوى الطموح وقيمة الصدق لدى المراهق المتمدرس ( تلميذ مستوى البكالوريا ). - توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين مستوى الطموح وقيمة الإيثار لدى المراهق المتمدرس ( تلميذ مستوى البكالوريا ). - لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين مستوى الطموح وقيمة الحلم لدى المراهق المتمدرس ( تلميذ مستوى البكالوريا ). - لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين مستوى الطموح وقيمة التواضع لدى المراهق المتمدرس ( تلميذ مستوى البكالوريا ). - مستوى الطموح لدى المراهق المتمدرس (تلميذ مستوى البكالوريا) متوسط . - مستوى القيم الدينية لدى المراهق المتمدرس (تلميذ مستوى البكالوريا) متوسط . The current study aimed to investigate the nature of the relationship between the level of ambition and certain religious values among high school adolescents (baccalaureate students). The study sample consisted of 152 male and female students from Boudayef Boudayef High School in Taghzout, El Oued. To collect data, two scales were used: Sharifa Ben Ghadafa's Ambition Level Scale and Fareej Al-Darawsha's Religious Values Scale. The descriptive approach was employed, using both correlational and exploratory methods, as it was deemed most suitable for this study. The following statistical methods were used to analyze the data: Chi-square test (K²), frequencies and percentages, arithmetic mean and standard deviation, Cronbach's alpha coefficient, Pearson's correlation coefficient, independent samples T test, and Spearman's rank correlation coefficient.The research findings were as follows: - There is a statistically significant correlation between the level of ambition and religious values. - There is a statistically significant correlation between the level of ambition and the value of honesty. - There is a statistically significant correlation between the level of ambition and the value of altruism. - There is no statistically significant correlation between the level of ambition and the value of patience. - There is no statistically significant correlation between the level of ambition and the value of humility. - The level of ambition among high school adolescents (baccalaureate students) is
  • Item
    التدفــق النفسـي لـدى مستشــاري التوجيـه والإرشـــاد المدرسـي والمهنـي
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) ضيات جهيدة; بالعيد فتيحة
    هدفت هذه الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى التدفق النفسي لدى مستشاري التٌوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي والكشف عن ما إذا كانت هناك فروقاً في مستوى التدفق النفسي لدى أفراد العينة تعزى لمتغير التخصص الأكاديمي، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتكونت العينة من(70) مستشار ومستشارة، تم اختيارهم بطريقة المسح الشامل، وقد تم تطبيق مقياس التدفق النفسي لجاكسون ومارش (Jackson & Marsh ، 1996) وأظهرت النتائج وجود مستوى مرتفع من التدفق النفسي لدى أفراد العينة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة في مستوى التدفق النفسي تعزى لمتغير التخصص الأكاديمي، وقد أوصت الدراسة بضرورة إقامة دورات وبرامج لتنمية التدفق النفسي، ونشر ثقافة علم النفس الإيجابي لدى مستشاري التوجيه. The current study aimed to identify the level of psychological flow among school and vocational guidance and counseling counselors in the state of El Oued and to reveal whether there are differences in the level of psychological flow among the sample members due to the academic specialization variable. The study followed the descriptive approach, and the sample consisted of (70) male and female counselors. They were selected using a comprehensive survey method, and the psychological flow scale of Jackson and Marsh (Jackson & Marsh, 1996) was applied. The results showed a high level of psychological flow among the sample members. The results also showed that there were no statistically significant differences between the average scores of the sample members in... The level of psychological flow is due to the variable of academic specialization. The study recommended the necessity of establishing courses and programs to develop psychological flow, and spreading the culture of positive psychology among guidance counselors
  • Item
    الإدارة الإلكترونية ودورها في تحقيق الفعالية التنظيمية
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) غنبازي عائشة; رواق نعيمة
    ملخص الدراسة هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الإدارة الإلكترونية بأبعادها )تكنولوجيا المعلومات، الرقابة الإلكترونية ( في تحقيق الفعالية التنظيمية في كلية العلوم الإجتماعية والإنسانية بجامعة الشهيد حمه لخضر بالوادي، وتم إستخدام المنهج الوصفي باستخدام الإستبانة لجمع بيانات الدراسة التي تم تطويرها وتوزيعها على مجتمع الدراسة المكون من 36 موظفا الذين يعملون بالكلية، لذلك تم إستخدام تقنية المسح الشامل أو ما يعرف بالحصر الشامل و لقد انطلقت هذه الدراسة من التساؤل الرئيسي: * كيف تساهم الإدارة الالكترونية في تحقيق الفعالية التنظيمية لدى موظفي كلية العلوم الإجتماعية والإنسانية بجامعة الشهيد حمه لخضر بالوادي؟ وعليه يندرج منه سؤالين فرعيين : * هل يؤدي إستخدام تكنولوجيا المعلومات إلى تحسين الفعالية التنظيمية لدى موظفي كلية العلوم الإجتماعية والإنسانية بجامعة الشهيد حمه لخضر بالوادي؟ * هل تساهم الرقابة الإلكترونية في تحقيق الفعالية التنظيمية لدى موظفي كلية العلوم الإجتماعية والإنسانية بجامعة الشهيد حمه لخضر بالوادي؟ وبعد التحليل والتفسير توصلنا إلى النتائج التالية: • أن إستخدام تكنولوجيا المعلومات تساهم في تحسين الفعالية التنظيمية لدى موظفي كلية العلوم الإجتماعية والإنسانية بجامعة الشهيد حمه لخضر بالوادي. • أن إستخدام البرامج الحديثة تساهم في الرفع من أداء الموظفين . • أن المواقع الإلكترونية تساهم في الإستغناء على التعامل الورقي . • أن الكلية تتوفر على برامج خاصة بالإتصالات الإدارية التي تزيد من الدافعية في الإنجاز. • إلغاء الأرشيف الورقي وإستبداله بأرشيف إلكتروني عامل مهم في تحقيق إدارة بلا ورق . • مساهمة الأنظمة الإلكترونية في خفض نسبة الأخطاء في العمل . • عمل المؤسسة الجامعية على تطوير أنظمتها لمواكبة التطورات الخارجية . • مساهمة البصمة الإلكترونية في إلتزام الموظفين بتوقيت الدخول والخروج في العمل. • أن الرقابة الإلكترونية تساهم في ضمان السير الحسن للعمل . • تعمل الكلية على خلق الفاعلية في إدارتها بإستعمال التقنيات الحديثة. Summary This study aimed to identify the role of electronic management in its dimensions (information technology, electronic control) in achieving organizational effectiveness in the Faculty of Social and Human Sciences at the University of Shahid Hama Lakhdar in El Oued. The descriptive approach was used using a questionnaire to collect study data that was developed and distributed to the study population consisting of 36 employees who work at the college, so a comprehensive survey technique, or what is known as a comprehensive inventory, was used. This study started from the main question: • How does electronic management contribute to achieving organizational effectiveness among employees of the Faculty of Social and Human Sciences at Martyr Hama Lakhdar University in El Oued? Therefore, there are two sub-questions : • Does the use of information technology improve the organizational effectiveness of the staff of the Faculty of Social Sciences and Humanities at Shahid Hamah Lakhdar University in the Valley • Does electronic control contribute to achieving organizational effectiveness among the staff of the Faculty of Social Sciences and Humanities at the University of martyr Hamah Lakhdar in the Valley After analysis and interpretation, we came to the following results: • The use of information technology contributes to improving the organizational effectiveness of the staff of the Faculty of Social Sciences and Humanities at Shahid Hamah Lakhdar University in the Valley. • The use of modern programs contributes to raising the performance of employees . • That websites contribute to dispensing with paperwork. • The college has special programs in administrative communications that increase the motivation for achievement. • Abolishing the paper archive and replacing it with an electronic archive is an important factor in achieving paperless management . • The contribution of electronic systems to reducing the percentage of errors in work.
  • Item
    الضغوط النفسية وعلاقتها بالاختيار المهني لدى طلبة سنة ثالثة علم النفس العيادي
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) حمزة عزيزة; زيد منال
    هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين الضغوط النفسية والاختيار المهني لدى طلبة سنة ثالثة ليسانس علم النفس العيادي. ولقد تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي، تم تطبيق الدراسة على عينة عشوائية تكونت من "100" طالبا يتمدرس بكلية العلوم الاجتماعية والإنسانية بجامعة حمه لخضر بولاية الوادي: 2023-2024. أما أدوات الدراسة فكانت مقياس الضغوط النفسية لصاحبته سامي محسن ومقياس الاختيار المهني لصاحبته الشيخ رقية. وخلصت الدراسة الى النتائج التالية: - توجد علاقة ارتباطية الضغوط النفسية والاختيار المهني لدى طلبة سنة ثالثة ليسانس علم النفس العيادي. - توجد علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين البعد الفيزيولوجي والاختيار المهني لدى طلبة سنة ثالثة ليسانس علم النفس العيادي. - توجد علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين البعد المعرفي والاختيار المهني لدى طلبة سنة ثالثة ليسانس علم النفس العيادي. - توجد علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين البعد النفسي والاختيار المهني لدى طلبة سنة ثالثة ليسانس علم النفس العيادي. The present study aimed at reveal the relationship between psychological stress and professional choice among students of a third year of clinical psychology. for this study. the descriptive approach was relied on. The study was applied on a purpose sample consisting of 100 students studying at the Faculty of Social and Humanities at Hama Lakhdar University in the Wilaya of El -Oued: 2023-2024. The tools of the study was the scale of psychological pressure and the measure of professional selection the researcher.
  • Item
    استخدامات الفايسبوك في تحقيق رأي عام واقعي إزاء القضية الفلسطينية
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) بالقط عباس; حم عيد مروان
    هدف الدراسة إلى معرفة استخدامات الفايسبوك في تحقيق رأي عام واقعي إزاء الفضية الفلسطينية، من وجهة نظر طلبة أولى وثانية ماستر بكلية العلوم الاجتماعية والإنسانية بجامعة محمد لخضر بالوادي، حيث انطلقت الدراسة من التساؤل الرئيسي التالي : إلى أي مدى يحقق الفيسبوك رأي عام واقعي إزاء القضية الفلسطينية ؟ وتندرج تحته مجموعة من الأسئلة الفرعية : 1. ما مدى تفاعل الطالب الجامعي فايسبوكيا مع بالقضية الفلسطينية ؟. 2. ما هي أكثر المنشورات الفايسبوكية صناعة للرأي العم الواقعي إزاء القضية الفلسطينية؟ 3. إلى أي مدى يشكل الفايسبوك انتفاضة الكترونية قادرة على نقل الرأي العام إلى الواقع؟ وكانت فرضيات الدراسة : 1- يتفاعل الطالب الجامعي مع المنشورات الفايسبوكية التي تتناول القضية الفلسطينية 2- الفيديوهات أكثر المنشورات الفايسبوكية صناعة للرأي العام الواقعي. 3- يشكل الفايسبوك انتفاضة الكترونية قادرة على نقل الرأي العام إلى الواقع حيث استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي كمنهج علمي للدراسة ، وقد اعتمدنا على أداة الاستبيان كأداة لجمع البيانات وقد اخترنا عينة قصدية لطلبة بجامعة حمه لخضر بالوادي يستخدمون الفايسبوك . وبلغ قوامها 90 مفردة من مجتمع بحث كلي عددهم 310 طالب . وقد وصلنا بعد تحليل البيانات إلى تحقيق صدق فرضيات الجزئية ومنه تحقق الفرضية العامة القائلة : بأن الفايسبوك يساهم في تحقيق رأي عام واقعي Summary: The study aims to understand the uses of Facebook in shaping a realistic public opinion regarding the Palestinian issue from the perspective of first and second-year Master's students at the Faculty of Social and Human Sciences at Mohamed Lakhdar University in El Oued. The study was guided by the main research question: To what extent does Facebook contribute to shaping a realistic public opinion regarding the Palestinian issue? This main question was broken down into several sub-questions: 1. To what extent do university students engage with the Palestinian issue on Facebook? 2. What types of Facebook posts are most effective in shaping a realistic public opinion regarding the Palestinian issue? 3. To what extent does Facebook serve as an electronic uprising capable of translating public opinion into reality? The study hypotheses were: 1. University students engage with Facebook posts related to the Palestinian issue. 2. Videos are the most effective type of Facebook posts in shaping realistic public opinion. 3. Facebook serves as an electronic uprising capable of translating public opinion into reality. We used the descriptive-analytical method as the scientific approach for the study. A questionnaire was employed as the data collection tool, and we selected a purposive sample of students at Hamma Lakhdar University in El Oued who use Facebook. The sample comprised 90 individuals from a total research population of 310 students. After analyzing the data, we found that the sub-hypotheses were validated, thereby confirming
  • Item
    العدالة التنظيمية وعلاقتها بالمواطنة التنظيمية
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) واده محمد رمزي; دغمان محمد صالح
    هدفت هذه الدراسة إلى توضيح العلاقة بين العدالة التنظيمية والمواطنة التنظيمية لدى أساتذة قسم العلوم الاجتماعية، فالمنضمات تحتاج إلى جعل موظفيها يشعرون بالعدالة والانصاف والمواطنة من خلال التوزيع العادل بينهم وكذلك صنع قرارات وإجراءات عادلة ومنصفة وذلك للحفاظ على سيرورة عمل المؤسسة وكذا العمل على تحقيق روح الجماعة والعمل الجماعي وتحقيق الأهداف المشتركة بين الأساتذة والإدارة بقسم العلوم الاجتماعية، انطلقت هذه الدراسة من التساؤل الرئيسي التالي: هل توجد علاقة بين العدالة التنظيمية والمواطنة التنظيمية عند أساتذة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة الوادي ؟ تنبثق تحته ثلاث تساؤلات فرعية كالتالي: - هل توجد علاقة بين العدالة التوزيعية و المواطنة التنظيمية عند أساتذة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة الوادي ؟ - هل توجد علاقة بين العدالة الإجرائية و المواطنة التنظيمية عند أساتذة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة الوادي ؟ - هل توجد علاقة بين العدالة التعاملية والمواطنة التنظيمية عند أساتذة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة الوادي ؟ تندرج هذه الدراسة ضمن البحوث الوصفية من خلال استخدام المنهج الوصفي لأنه الأنسب في هذه الدراسة لمعرفة واقع الدراسة وجوانبها ووصفها وتحليلها، بمجتمع قدره 55 مفردة لذلك تم استخدام تقنية المسح الشامل أو بما يعرف طريقة الحصر الشامل لمجتمع الدراسة، باستبيان موزع على مجموع الأساتذة بقسم العلوم الاجتماعية وبعد التحليل والتفسير توصلنا إلى النتيجة التالية: - توجد علاقة وطيدة بين العدالة التنظيمية والمواطنة التنظيمية لدى أساتذة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة الوادي - أيضا تم التأكد من صحة الفرضيات الفرعية كما يلي: - توجد علاقة بين العدالة التوزيعية والمواطنة التنظيمية عند أساتذة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة الوادي - توجد علاقة بين العدالة الإجرائية و المواطنة التنظيمية عند أساتذة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة الوادي - توجد علاقة بين العدالة التعاملية و المواطنة التنظيمية عند أساتذة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة الوادي This study aimed to clarify the relationship between organizational justice and organizational citizenship among the faculty of the Social Sciences department. Organizations need to make their employees feel justice, fairness, and citizenship through equitable distribution among them, as well as making fair and equitable decisions and procedures to maintain the workflow of the Institution and to work on achieving the spirit of community, teamwork, and achieving common goals between the faculty and the administration of the Social Sciences department. This study started from the following main question: Is there a relationship between organizational justice and organizational citizenship among the faculty of the Social Sciences department at El Oued University ? Underneath it, three sub-questions emerge as follows : - Is there a relationship between distributive justice and organizational citizenship among the faculty of the Social Sciences department at El Oued University? - Is there a relationship between procedural justice and organizational citizenship among the faculty of the Social Sciences department at El Oued University? - Is there a relationship between Interactional justice and organizational citizenship among the faculty of the Social Sciences department at El Oued University? This study falls within the descriptive research by using the descriptive method because It is the most suitable In this study to know the reality of the study, Its aspects, describe and analyze it, with a community of 55 individuals. Therefore, the comprehensive survey technique or what is known as the comprehensive enumeration method for the study community was used, with a questionnaire
  • Item
    الاحتراق النفسي وعلاقته بالاداء الوظيفي لدى معلمي التعليم الابتدائي
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) بالهادي رتيبة; بحري نور الهدى
    ملخص الدّراسة باللغة العربية: هدفت الدراسة الحالية للكشف عن علاقة الإحتراق النفسي بالأداء الوظيفي لدى معلمي التعليم الابتدائي، ولتحقيق أهداف الدراسة والتأكد من فرضياتها استخدمت الباحثتين مقياس الإحتراق النفسي "لبوبكر دبابي" ومقياس الأداء الوظيفي "لأحمد بالبقرة"، وجرى تطبيقهما على عينة متمثلة من (160) معلماً ومعلمة ببعض المدارس الابتدائية لولاية الوادي، حيث اختيرت هذه العينة بطريقة قصدية، كما واستخدمت الباحثتين المنهج الوصفي الإرتباطي لتناسبه مع موضوع الدراسة، ولتحقق من فرضيات الدراسة تم الإعتماد على الأساليب الإحصائية والتي من بينها معامل إرتباط "سبيرمان" وإختبار "z" وإختبار "مان وتني" اللابرامتري لعينتين مستقلتين. بنيت هذه الدراسة على التساؤل الرئيسي المتمثل في " هلْ تُوجدُ علاقة بين الإحتراق النّفسي والأداءِ الوظيفي لدى مُعلمي الطّور الابتدائي؟ وقد أسفرت النتائج على ما يلي: - تُوجدُ علاقة ارتباطيه دالة احصائيا بين الاحتراق النّفسي والأداءِ الوظيفي لدى معلمي التعليم الابتدائي. -لا تُوجدُ فروق دالة احصائيا بين الذّكور والاناث من معلمي التعليم الابتدائي عَلَى مقياس الاحتراق النّفسي. - تُوجدُ فروق دالة احصائيا بين الذّكور والاناث من معلمي التعليم الابتدائي عَلَى مقياس الأداءِ الوظيفي. -لا تُوجدُ فروق دالة احصائيا بين معلمي التعليم الابتدائي عَلَى مقياس الاحتراق النّفسي تبعا للحالة الاجتماعية(متزوج/غير متزوج). - تُوجدُ فروق دالة احصائيا بين معلمي التعليم الابتدائي عَلَى مقياس الأداءِ الوظيفي تبعا للحالة الاجتماعية (متزوج/غير متزوج). - تُوجدُ فروق دالة احصائيا بين معلمي التعليم الابتدائي عَلَى مقياس الاحتراق النّفسي تبعا للخبرة المهنية (10 سنوات فأقل/أكثر من10 سنوات). - لا تُوجدُ فروق دالة احصائيا بين معلمي التعليم الابتدائي عَلَى مقياس الأداءِ الوظيفي تبعا للخبرة المهنية (10 سنوات فأقل/أكثر من10 سنوات). Abstract: The current study aims to investigate the relationship between burnout and job performance among elementary school teachers. The researchers utilized (Psychological Burnout) Boubakar Debabi and the (Job Performance) by Ahmed Belbakarah to achieve the study's objectives and confirm its hypotheses. These instruments were administered to 160 male and female teachers from elementary schools in ElOued. The sample was purposively selected. The researchers employed a descriptive-correlational research design to suit the study's topic. Statistical methods were used to verify the study's hypotheses, including Spearman's correlation coefficient, the t-test, and the Mann-Whitney U test for independent samples. This study was built upon the main question: "Is there a relationship between burnout and job performance among elementary school teachers?" The results are as follows: -There is a statistically significant relationship at the ( ) level of significance between burnout and job performance among primary school teachers. -There are no statistically significant differences at the ( ) level of significance between male and female primary school teachers on the burnout scale. -There are no statistically significant differences at the ( ) level of significance between male and female primary school teachers on the job performance scale. -There are no statistically significant differences at the ( ) level of significance among primary school teachers on the burnout scale based on marital status (married/unmarried). -There are no statistically significant differences at the ( ) level of significance among primary school teachers on the job performance scale based on marital status (married/unmarried) -There are no statistically significant differences at the ( ) level of significance among primary school teachers on the burnout scale based on professional experience
  • Item
    التوافق النفسي وعلاقته بالدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) لغريب حسيبة; عبد اللاوي خديجة
    ملخص الدّراسة بالعربية هدفت دراستنا إلى الكشف عن طبيعة العلاقة التّي تربط التوافق النّفسي بالدّافعية للتّعلم لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط ، حيث تمت صياغة الإشكالية العامة على النحو التّالي : " هل توجد علاقة ارتباطية بين التوافق النّفسي والدّافعية للتّعلم لدى تلاميذ الرّابعة متوسط ؟ " وقد شملت عينة الدّراسة على 100 تلميذ وتلميذة من تلاميذ السنة الرابعة متوسط بمتوسطة بوغزالة محمد الصالح ببلدية اميه ونسة بالوادي ، وتم تطبيق مقياس التوافق النّفسي لـزينب شقير ، ومقياس الدّافعية للتّعلم ليوسف قطامي ، وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي ، وقمنا بتطبيق معامل الارتباط بيرسون لمعالجة البيانات والحصول على النتائج ، وقد أسفرت النتائج عن ما يلي: - توجد علاقة ارتباطية دالة عند مستوى دلالة 0.01 ، بين التوافق النفسي والدافعية للتعلم لدى تلاميذ الرّابعة متوسط. - توجد علاقة ارتباطية دالة عند مستوى دلالة 0.01 ، بين التوافق الشّخصي الانفعالي والدافعية للتعلم لدى تلاميذ الرّابعة متوسط. - توجد علاقة ارتباطية دالة عند مستوى دلالة 0.01 ، بين التوافق الصّحي والدافعية للتعلم لدى تلاميذ الرّابعة متوسط. - توجد علاقة ارتباطية دالة عند مستوى دلالة 0.01 ، بين التوافق الأسري والدافعية للتعلم لدى تلاميذ الرّابعة متوسط. - توجد علاقة ارتباطية دالة عند مستوى دلالة 0.01 ، بين التوافق الاجتماعي والدافعية للتعلم لدى تلاميذ الرّابعة متوسط. Summary of the study in English Our study aimed to reveal the nature of the relationship that links psychological adjustment to the motivation to learn among fourth-year intermediate students, where the general problem was formulated as follows: “Is there a correlation between psychological adjustment and motivation to learn among fourth-year intermediate students?” “The sample of the study included 100 male and female students from the fourth year of middle school at BouGhazala Muhammad Al-Saleh Middle School in the municipality of UmyhOunsa in El oued. The psychological adjustment scale by ZainebChoukair and the motivation to learn scale by Youssef Qatami were applied. The descriptive approach was relied upon, and we applied the Pearson Correlation coefficient to treat Data and obtaining results. The results resulted in the following: There is a significant correlation, at a significance level of 0.01, between psychological adjustment and motivation to learn among fourth-year middle school students. There is a significant correlation, at a significance level of 0.01, between personal emotional adjustment and motivation to learn among fourth-year middle school students. There is a significant correlation, at a significance level of 0.01, between healthy adjustment and motivation to learn among fourth-year middle school students. There is a significant correlation at the significance level of 0.01, between family harmony and motivation to learn among fourth-year middle school students. There is a significant correlation at the significance level of 0.01, between social adjustment and motivation to learn among fourth-year middle school students.
  • Item
    علاقة العجز المُتَعَلَّم بضعف التّحصيل الدّراسي في مادة اللّغة الفرنسيّة لدى تلاميذ السّنة الرابعة متوسّط
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) بوكوشة حليمة; بوالأنوار عفاف
    تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن ظاهرة العجز المتعلم وعلاقتها بضعف التحصيل الدراسي في مادة اللغة الفرنسية لدى عينة من تلاميذ الصف الرابع من التعليم المتوسط من خلال التعرف على الفروق في العجز المتعلم، وكذا ضعف التحصيل حسب متغيرات الجنس والاعادة . وأجريت الدراسة على عينة من تلاميذ الصف الرابع متوسط ضعيفي التحصيل في مادة اللغة الفرنسية حيث تكونت من (110) تلميذا وتلميذة تم اختيارها بالطريقة العشوائية الطبقية من متوسطات بلدية حاسي خليفة بولاية الوادي. وللتحقق من أهداف الدراسة استخدمت الباحثتان مقياس العجز المتعلم الذي أعدته نادية عاشور(2014). ونتائج التلاميذ في مادة اللغة الفرنسية خلال الفصل الأول. وبعد المعالجة الاحصائية للبيانات توصلنا إلى النتائج التالية: - توجد علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين العجز المُتَعَلَّم وضعف التّحصيل الدّراسي في مادّة اللّغة الفرنسيّة لدى تلاميذ السّنة الرّابعة متوسّط. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تلاميذ السنة الرابعة متوسط الذّكور والاناث في ضعف التحصيل الدراسي في مادة اللغة الفرنسية. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تلاميذ السنة الرابعة متوسّط المعيدين والغير معيدين في ضعف التحصيل الدراسي في مادة اللغة الفرنسية. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تلاميذ السنة الرابعة متوسّط ضعيفي التحصيل في مادة اللغة الفرنسية الذّكور والاناث في درجات العجز المُتَعَلَّم. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تلاميذ السنة الرابعة متوسّط ضعيفي التحصيل الدراسي في مادة اللغة الفرسية المعيدين والغير معيدين في درجات العجز المُتَعَلَّم The current study aims at investigating the phenomenon of learned helplessness and its relationship with poor academic achievement in the subject of French among a sample of fourth-grade middle-school pupils by identifying differences in learned helplessness as well as poor achievement according to the variables of gender and repetition. The study is conducted on a sample of fourth-grade middle-school pupils with poor achievement in the subject of French. It consists of (110) male and female pupils selected by a stratified random method from the middle schools of the Hassi Khalifa in the wilaya of El-Oued. To verify the objectives of the study, the two researchers use the Learned Helplessness Scale prepared by Nadia Ashour (2014( and student's results in the French language. The study shows the following results: - There is a statistically significant inverse correlation between learned helplessness and poor academic achievement in the subject of French among fourth-year middle-school pupils. - There are no statistically significant differences between fourth-year middle-school pupils males and females in poor academic achievement in the subject of French. - There are no statistically significant differences between fourth year middle-school pupils repetitive pupils and non-repetitive ones in poor academic achievement in the subject of French. - There are no statistically significant differences between fourth-year middle-school pupils with low academic achievement in the subject of French male and female in terms of learned helplessness. - There are no differences between fourth-year middle-school pupils with poor academic achievement in the subject of French repetitive and non-repetitive in terms of learned helplessness.
  • Item
    الفعالية الذاتية لمستشاري التوجيه والإرشاد المدرس والمهني وعلاقتها بتربية الاختيارات لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي
    (2024) شيباني عواطف
    تهدف الدراسة الحالية الى معرفة علاقة الفعالية الذاتية لدى مستشار التوجيه والارشاد المدرسي والمهني بتربية الاختيارات الدراسية لدى تلاميذ سنة اولى ثانوي، لهذا الغرض تم اختيار عينة من مستشاري التوجيه والارشاد المدرسي والمهني بثانويات وسط ولاية الوادي وقد تكونت العينة من (4) مستشارين، كما تم اعتماد الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي ولتحقيق اهداف الدراسة تم تطبيق مقياس الفعالية الذاتية لبشرى اسماعيل ارنوط 2015 بالاضافة الى اعتماد بطاقة الرغبات لتحديد اختيارات ورغبات تلاميذ سنة اولى ثانوي، اما الاساليب الاحصائية المستخدمة فقد اقتصرت على النسب المؤوية (%) وتم من خلال ذلك الوصول الى نتيجة الدراسة والمتمثلة في ان فعلية الذات لدى مستشار التوجيه والارشاد المدرسي والمهني تؤثر بتربية الاختيارات الدراسية لدى تلاميذ سنة اولى ثانوي . The current study aims at investigating the phenomenon of learned helplessness and its relationship with poor academic achievement in the subject of French among a sample of fourth-grade middle-school pupils by identifying differences in learned helplessness as well as poor achievement according to the variables of gender and repetition. The study is conducted on a sample of fourth-grade middle-school pupils with poor achievement in the subject of French. It consists of (110) male and female pupils selected by a stratified random method from the middle schools of the Hassi Khalifa in the wilaya of El-Oued. To verify the objectives of the study, the two researchers use the Learned Helplessness Scale prepared by Nadia Ashour (2014( and student's results in the French language. The study shows the following results: - There is a statistically significant inverse correlation between learned helplessness and poor academic achievement in the subject of French among fourth-year middle-school pupils. - There are no statistically significant differences between fourth-year middle-school pupils males and females in poor academic achievement in the subject of French. - There are no statistically significant differences between fourth year middle-school pupils repetitive pupils and non-repetitive ones in poor academic achievement in the subject of French. - There are no statistically significant differences between fourth-year middle-school pupils with low academic achievement in the subject of French male and female in terms of learned helplessness. - There are no differences between fourth-year middle-school pupils with poor academic achievement in the subject of French repetitive and non-repetitive in terms of learned helplessness.
  • Item
    دور المدرسة القرآنية في تحسين اللغة الشفهية لتلاميذ النة الأولى والثانية إبتدائي
    (2024) حمادي مسعود; خالدي محمد
    تهدف الدراسة الحالية للكشف عن دور المدرسة القرآنية في تحسين اللغة الشفهية لتلاميذ السنة الأولى والثانية ابتدائي، وللتحقق من فرضيات الدراسة وبالاعتماد على المنهج الوصفي المقارن وقد اختارنا عينة الدراسة بطريقة قصدية شملت 162 تلميذ وتلميذة من السنة الأولى والثانية ابتدائي ( 77 تلميذ متمدرسين بالمدرسة القراءنية و85 تلميذ غير متمدرسين بالمدرسية القرءانية)، حيث استخدامنا اختبار تقييم اللغة الشفاهية (ELO) لخومسي عبد الحميد المكيف على البيئة الجزائرية، وبعد المعالجة الإحصائية لنتائج الدراسة باستخدام اختبار"U" مان وتني اللابرمتري لعينتين مستقلتين والمتوسط الحسابي والانحراف المعياري.  وتوصلنا للنتائج التالية: • توجد فروق دالة احصائيا في اللغة الشفهية لدى تلاميذ السنة الأولى والثانية ابتدائي بين المتمدرسين بالمدارس القرآنية وغير المتمدرسين لصالح التلاميذ المتمدرسين بالمدرسة القرآنية. • توجد فروق دالة احصائيا على بُعد المستوى المعجمي وبُعد المستوى الفونولوجي وبُعد مستوى الفهم وبُعد مستوى التعبير اللغوي لدى تلاميذ السنة الأولى والثانية ابتدائي بين المتمدرسين بالمدارس القرآنية وغير المتمدرسين لصالح التلاميذ المتمدرسين بالمدرسة القرآنية.The current study aims to reveal the role of the Qur’anic school in improving the oral language of students in the first and second years of primary school, and to verify the hypotheses of the study, relying on the comparative descriptive approach. We chose the study sample in a purposive manner that included 162 male and female students from the first and second year of primary school (77 students taught in the Qur’anic school and 85 students Not taught in the Qur’anic school), where we used the Oral Language Evaluation (ELO) test by Khomsi Abdel Hamid, adapted to the Algerian environment, and after statistical processing of the study results using the nonparametric Mann-Whitney U test for two independent samples and the arithmetic mean and standard deviation. We reached the following results: • There are statistically significant differences in the oral language among students in the first and second years of primary school between those studying in Qur’anic schools and those not studying in favor of students studying in Qur’anic schools. • There are statistically significant differences on the dimension of the lexical level, the dimension of the phonological level, the dimension of the understanding level, and the dimension of the level of linguistic expression among students in the first and second years of primary school between those studying in Qur’anic schools and those not studying in favor of the students studying in Qur’anic schools. Keywords: oral language, lexical level, phonological level, comprehension
  • Item
    قلق المستقبل وعلاقته بدافعية الإنجاز لدى الطالب الجامعي
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) عبيد صفاء; شيباني يسرى
    هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين قلق المستقبل ودافعية الإنجاز لدى طلبة جامعة حمه لخضر بولاية الوادي، حيث كانت الفرضية العامة تنص على: - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين قلق المستقبل ودافعية الانجاز لدى طلاب جامعة حمه لخضر بالوادي و اندرجت تحتها الفرضيات الجزئية التالية: - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التفكير السلبي تجاه المستقبل ودافعية الانجاز لدى الطالب الجامعي . - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين النظرة السلبية للحياة ودافعية الانجاز لدى الطالب الجامعي . - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين القلق من الأحداث الحياتية الضاغطة ودافعية الانجاز لدى الطالب الجامعي. - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين المظاهر النفسية لقلق المستقبل ودافعية الانجاز لدى الطالب الجامعي. - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين المظاهر الجسمية ودافعية الانجاز لدى الطالب الجامعي. و تم اجراء الدراسة الحالية في كلية العلوم الاجتماعية والانسانية على الطلبة المقبلين على التخرج على عينة قوامها (100) طالبة وطالب، وتم اختيارها بطريقة عشوائية طبقية ، باستخدام أدوات جمع البيانات المتمثلة في مقياس " قلق المستقبل" من إعداد غالب محمد علي المشيخي، ومقياس "الدافعية للإنجاز" من إعداد عبد اللطيف محمد خليفة وقد تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي لكونه الانسب لدراسة الحالية، أما الأساليب الاحصائية المستخدمة هي معامل الارتباط بيرسون، وتم التوصل إلى النتائج التالية : - لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين قلق المستقبل ودافعية الانجاز لدى طلبة الجامعة . - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التفكير السلبي تجاه المستقبل ودافعية الانجاز لدى الطالب الجامعي . - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين النظرة السلبية للحياة ودافعية الانجاز لدى الطالب الجامعي . - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين القلق من الأحداث الحياتية الضاغطة ودافعية الانجاز لدى الجامعي . - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين المظاهر النفسية لقلق المستقبل ودافعية الانجاز لدى الطالب الجامعي . - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين المظاهر الجسمية ودافعية الانجاز لدى الطالب الجامعي . Abstract : This study aimed at knowing the relation between'' future anxiety'' and ''achievement motivation'' for hamma lakhdhar university students /Eloued. The general hypothesis is : - There is a statistically significant correlation between the "future anxiety" and "achievement motivation" for hamma lakhdhar university students/ Eloued. Also, there are sub-hypotheses. - There is a statistically significant correlation between the future anxiety and achievement motivation. - There is a relation between the negative thinking around the future anxiety and achievement motivation. - There is a relation between life negative view and achievement
  • Item
    إستراتيجيات التكفل بذوي صعوبات تعلم القراءة من وجهة نظر معلمي المدرسة الإبتدائية
    (2024) عوادي فايزة; قريشة سناء
    هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على استراتيجيات التكفل بذوي صعوبات تعلم القراءة من وجهة نظر معلمي المدرسة الابتدائية. تم إجراء الدراسة على عينة قوامها ( 30 ) معلما من معلمي ابتدائية " عبد الرزاق بالقط " بالوادي ، وابتدائية تواتي أحمد مصطفى بدائرة الوادي. ولتحقيق أهداف الدراسة، وجمع البيانات تم استخدام المقابلة التي تحتوي على ثلاثة أسئلة موجهة للمعلمين كأداة من أدوات جمع المعلومات في هذه الدراسة. وباعتماد خطوات المنهج الوصفي ، وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة لتحليل البيانات، وتحليل نتائج التساؤلات ، توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: -1- توجد مجموعة من الاستراتيجيات التي يعتمدها المعلمون في التكفل بذوي صعوبات القراءة كاستراتيجية تحليل المهمة واستراتيجية تعدد الوسائط واستراتيجية فيرنالد 2- توجد مجموعة من المعوقات التي تعوق التكفل الأمثل بذوي صعوبات القراءة مصنفة إلى ثلاثة أصناف، معوقات تتعلق بالتشخيص ومعوقات تتعلق بأولياء الأمور، ومعوقات تتعلق بالخدمات المساندة. 3- توجد مجموعة من الاقتراحات التي اقترحها المعلمون من أجل التكفل الأمثل بالتلاميذ ذوي صعوبات القراءة . تم تفسير النتائج ومناقشتها في ضوء التراث التربوي، والدراسات السابقة ذات الصلة بالموضوع، وختمت الدراسة بتقديم مجموعة من الاقتراحات العلمية والعمليةThe current study aimed to identify strategies for caring for people with learning difficulties to read from the point of view of primary school teachers. The study was conducted on a sample of (30) teachers from "Abdul Razzaq Balqat" primary school in Al-Wadi, and Towati Ahmed Mustafa primary school in Al-Wadi district. To achieve the objectives of the study and collect data, an interview containing three questions directed to teachers was used as a tool for collecting information in this study. By adopting the steps of the descriptive approach, using appropriate statistical methods to analyze the data, and analyzing the results of the questions, the study reached the following results: 1-There are a set of strategies that teachers adopt in dealing with people with reading difficulties, such as the task analysis strategy, the multimedia strategy, and the Fernald strategy. 2-There is a group of obstacles that hinder optimal care for people with reading difficulties, classified into three categories: obstacles related to diagnosis, obstacles related to parents, and obstacles related to supportive services. 3-There are a set of suggestions proposed by teachers in order to take optimal care of students with reading difficulties. The results were interpreted and discussed in light of the educational heritage and previous studies related to the subject, and the study concluded by presenting a set of scientific and practical suggestions
  • Item
    دور مستشار التوجيه والارشاد المدرسي والمهني في الحد من المشكلات السلوكية العنف والتنمرالمدرسي
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024) دريهم إسلام; صحراوي جهاد
    هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن دور مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني في التخفيف من مشكلة العنف والتنمر المدرسي، ولهذا الغرض انطلقت الدراسة من الفرضيات التالية: -يساهم مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني في الحد من مشكلة العنف في الوسط المدرسي. -يساهم مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني في الحد من مشكلة التنمر في الوسط المدرسي. ولقد إعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي نظرا لتماشيه مع موضع الدراسة في حين تمثلت عينة الدراسة في مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والتي كان عددها (30) مستشارا وللحصول على المعلومات والبيانات تم الإستعانة بأداة الإستبيان والتي تتضمن (24) بندا. ولقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية -أن مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني يساهم بشكل إجابي في الحد من مشكلة العنف المدرسي في الوسط المدرسي. - أن مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني يساهم بشكل إجابي في الحد من مشكلة التنمر المدرسي في الوسط المدرسي. This study aimed to reveal the role of the school guidance and vocational guidance counselor in alleviating the problem of school violence and bullying. For this purpose, the study started from the following hypotheses: -The school and vocational guidance and counseling counselor contributes to reducing the problem of vIolence in the school environment. -The school and vocational guidance and counseling counselor contributes to reducing the problem of bullying in the school environment. In this study, we relied on the descriptIve analytical approach due to its consistency with the subject of the study, while the study sample represented school guidance and counseling counselors, the number of which was (30), and to obtain information and data, the questionnaire tool was used, which includes (24) items. The study reached the following results -The school and vocational guidance and guidance counselor contributes positively to reducing the problem of school violence in the school environment. -The school and vocational guidance and guidance counselor contributes positively to reducing the problem of school bullying in the school environment.