Department of social sciences_master

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 1165
  • Item
    الملك يوبا ونهاية المملكة النومدية 60 - 46 ق م
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) حميد عبير; كرباع وردة
    من خلال الدراسة للموضوع بعنوان "يوبا الأول ونهاية المملكة النوميدية (60-46ق.م)، ومن خلال ماتم عرضه في مضمونها الذي تلخص في ثلاث فصول، الفصل التمهيدي حول المملكة النوميدية والإطار الجغرافي الذي كانت تحتله، أما الفصل الثاني فتمثل في تناول شخصية يوبا الأول وعلاقته بالرومان، وكانت أهم ما خلصت إليه هذه الدراسة من نتائج مايلي: -أن الموقع الإستراتيجي الذي يستحوذه بلاد المغرب القديم الذي يجعل منه القارة الثالثة في التصنيف ضمن قارات العالم القديم. -أن المنطقة النوميدية عرفت حركية في حدودها السياسية عبر حقب مختلفة لذلك فإن المعطيات الجغرافية للمنطقة النوميدية كشفت على أنها كانت مهد قيام ممالك حملت اسم المنطقة، ووقع ظهور ممالك نوميدية لفترة القرن الثالث ق.م، وحسب ما أشارت له المصادر التاريخية القديمة وماتناوله المؤرخين سواء الإغريق أو الرومان عن سكان نوميديا وهم سكان المنطقة في المصادر القديمة بعد ما كان هذا المصطلح شاملا في أصل التسمية عند كل من الموريينوالجيتوليين أصبحوا من الساكنين بالمنظقةالمجاورة بالساحل. -انتصار يوبا الأول ضد الرومان في معركة باغراداس في جوان سنة 49ق.م لكن الظروف كانت في صالح الرومان حيث تمكنوا من القضاء على الدولة النوميدية التي كان في الإمكان أن تلعب دورا رئيسيا في تاريخ شمال إفريقيا. -جعل نوميديا بين أيدي سياسية روما بعد انهزام يوبا الأول في معركة تابسوس سنة 46ق.م إذ بعدما أزيلت الدولة النوميدية من الوجود وألحقت منطقة المغرب القديم بالسلطة الرومانية تدريجيا ولم يفلح أرابيون في تكوين كيان نوميدي مستقل في إطار جغرافي محدود إلا لمدة قصيرة (45-60ق.م)رغم تصديه للرومان حيث ألحق بهم هزائم وتمكن من قتل زعيم المرتزقة سيتيوس. الکلماتالمفتاحية:تصميم , وحدةالتكرير, عمليةمكثفة Résumé La performance générale du procédé de vaporeformage du gaz naturel est affectée par la limitation au transfert thermique au sein du lit catalytique et la production d’un excès de vapeur d’eau non valorisable. Une des clés possibles pour le rentabiliser davantage consiste à optimiser les transferts thermiques en faisant développer le design du réacteur. Un échangeur-réacteur micro-structuré a ainsi été retenu dans ce travail. Cet appareil de par la taille submillimétrique de ses canaux permet d’intensifier les transferts de chaleur et de matière. Cependant, la modification de l’architecture traditionnelle oblige à développer de nouveaux catalyseurs (MgAl2O4) déposables dans les micro-canaux et permettant d’atteindre conversion élevées à faibles temps de passage. Un modèle mathématique de réacteur piston hétérogène a été proposé pour estimer la cinétique de la réaction de reformage. La faisabilité du concept et la performance des catalyseurs seront validées ultérieurement sur un canal dans les conditions industrielles du procédé. Mots clés:Modélisation , unité de raffinage, procédé intensifié
  • Item
    التوافق الزواجي للموظفين وعلاقته بتقدير الذات لدى أبنائهم المتمدرسين
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) معمري نصيرة; أولاد سالم حنان
    Résumé de l'étude : L'étude vise à révéler la nature de la relation entre compatibilité conjugale des salariés et leur estime de soi de leurs enfants instruits, car l'estime de soi est l'une des bases de l'interaction sociale pour les enfants dans tous les domaines, que ce soit en milieu scolaire. ou avec des pairs... Aussi, la compatibilité conjugale est l'un des principaux facteurs de renforcement pour eux. Plus les parents sont compatibles, meilleure est l'estime de soi. L'échantillon de l'étude a été choisi de manière intentionnelle et comprenait 60 employés mariés, hommes et femmes, et leurs enfants instruits, qui étaient au nombre de 63. Les variables de l'étude, l'échelle de compatibilité conjugale et l'estime de soi, telles que nous nous sommes appuyées sur le paquet statistique pour les sciences sociales (SPSS) dans l'analyse des données. L'étude a conclu aux résultats suivants : Il n'y a pas de corrélation statistiquement significative entre l'adaptation matrimoniale des salariés et l'estime de soi de leurs enfants étudiant en deuxième cycle (intermédiaire). 1- Il existe des différences statistiquement significatives dans l'ajustement matrimonial des salariés selon la variable genre. 2- Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans l'ajustement matrimonial des salariés selon la variable âge.3- Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans l'ajustement matrimonial des salariés du fait de la variable expérience professionnelle. 4- Il existe des différences statistiquement significatives dans l'estime de soi selon la variable genre. 5- Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans l'estime de soi selon la variable d'âge. 6- Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans l'ajustement matrimonial selon la variable niveau scolaire.
  • Item
    مشكلات تطبيق التعليم عن بعد من وجهة نظر الطلبة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021) سعيد, ايمان
    Study summary in English: The study aimed to reveal the problems of applying distance education from the perspective of students in the first year of social sciences. The descriptive exploratory approach was relied upon. As for the data collection tools, the questionnaire was relied upon, which included 29 questions, and the applied study was conducted on a random sample of 120 A first-year social science student at Hama Lakhdar University in the Valley, and the following results have been reached: -The most important problems of applying distance education from the perspective of first-year students of social sciences, and the most important of them in the first field were difficulties related to experience in using distance education and poor experience in using computers and the Internet, as well as in the second field, difficulties related to infrastructure and technical support in lecture halls, and from Among them is the difficulty of implementing video lectures between professors and students. With regard to the third area, the difficulties are related to students. I found some difficulties represented in the lack of awareness of the importance of distance education and the low language abilities necessary in dealing with distance education, as well as the students’ preoccupation with sites that have nothing to do with distance education. -There are no statistically significant differences between the averages of students, responses to the problems of applying distance education due to the gender variable (male-female).
  • Item
    دور الإدارة الإلكترونية في تقريب الخدمة من المواطن
    (2023) عطية أيوب; بكاكرة زكرياء
    Summary: The aim of the research problem within the framework of this study is to try to reveal the role of electronic administration in bringing the service closer to the citizen. The hypotheses of this study were formulated as follows: The main premise: -There is a role for the electronic administration in bringing the service closer to the citizen from the viewpoint of the municipality workers, which in turn has been divided into sub-hypotheses as follows: -The municipality has an electronic administration. - There is a role for electronic administration in bringing health services closer to the citizen from the viewpoint of municipal workers - There is a role for electronic administration in bringing education services closer to the citizen from the viewpoint of municipal workers - There is a role for electronic management in bringing housing services closer to the citizen from the viewpoint of municipal workers In order to test the proposed hypotheses, we conducted a field study in the municipality of Reguiba, in Reguiba, relying on the descriptive approach. We also relied on tools for collecting observational data, the questionnaire and records, and considered the questionnaire as the main tool for collecting information, which included 33 phrases divided into four axes and directed to a random sample of 40. individually. Finally, we reached the following results: - The electronic administration has a major role in bringing social services closer to the citizen. -The goal of applying electronic management to social services is to achieve transparency, continuity, speed, and time savings.
  • Item
    الإدارة الإلكترونية ومساهمتها في تحسين الأداء الوظيفي للعاملين
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023) قوني خليفة; كرثيو رقية
    Study Summary in English: Through this study, we sought to identify the contribution of electronic management to improving performance The employment of workers within the municipality of Qamar in the state of the valley so we did a field study on a sample of workers The municipality of gambling, and the following question was asked: _ Does electronic management contribute to improving the job performance of the employees of the gambling municipality? The following sub-questions are branched out to it : _ Sub-question: _ Does the Internet contribute to improving the job performance of workers? _ Does the software contribute to improving the job performance of workers? _ Does electronic digitization contribute to improving the job performance of workers? In order to answer the previous questions, and then start developing a main hypothesis represented in: _ Does electronic management contribute to improving the job performance of employees in the municipality of Gambar? The sub-hypotheses are as follows: _ The Internet contributes to improving the job performance of the employees of the Qamar municipality . _ The software contributes to improving the job performance of the employees of the Qamar municipality. Electronic digitization contributes to improving the job performance of the employees of the Qamar Municipality. Where we relied in our study on the descriptive approach in collecting to achieve this goal, we used the ،data and data related to the phenomenon of the subject questionnaire as a study tool The questionnaire form within the institution included a sample of 64workers, and we relied on the chance sample as a sample for the study. We have adopted data analysis The questionnaires are based on the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Depending on the correlation coefficients and percentages, the study was able to answer the questions raised in problem, and the following results were obtained: _ Work to provide devices, equipment and modern programs for the application of electronic management for all departments and interests. _ Preparing programs and training courses for various administrative levels in the field of electronic management.
  • Item
    فاعلية برنامج تدريبي في علاج عسر الكتابة لدى أطفال الطور الابتدائي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) فضل بلسم شفاء; خالدي هنية
    ملخص الدراسة تلخصت دراستنا الموسومة بفاعلية برنامج تدريبي لعلاج صعوبات الكتابة لدى اطفال الطور الابتدائي بدائرة جامعة في بناء برنامج تدريبي من خلال الرجوع الى دراسات قبلية اختصت بدراسة احتياجات الفئة المستهدفة وانطلاقا من مبادىء واستراتيجيات النظرية السلوكية بالأخص دراسات سكينر. اين قسم برنامجناالى ثلاث وحدات, كل وحدة تعالج جانبا من جوانب مشكلة عسر الكتابة المذكورة في الأهداف الأساسية و الفرعية لبرنامجنا , اما بالنسبة لتقييمه ودراسة اثره قمنا باختيار عينة من الأطفال العسيرين كتابيا تم اختيارها بطريقة مقصودة بالاستعانة بمقاييس واختبارات سبق أثبات صدقها و ثباتها (رائز الكتابة د.مريم بوزيد ) و اختبار الذكاء (النسخة السعودية المقننة من اختبار ويكسلر لذكاء الاطفال ) , واختبار القدرة البصرية من العيادات المدرسية , و الاطلاع على الملفات الطبية للتلاميذ ثم قمنا بتقسيم العينة مناصفة إلى مجموعتين – ضابطة و تجريبية – . ثم انتقلنا إلى تطبيق البرنامج من خلال 15 حصة تدريبية مقسمة على فترة شهرين كاملين بصفة جماعية, مرفقة بالواجبات المنزلية و بالاستعانة بالأدوات و الوسائل التعليمية و التدريبية المناسبة . وفي الأخير تم إجراء الامتحان الكتابي على العينة كاملة أين عالجنا النتائج باستخدام الأساليب الإحصائية و برنامج spss أين أسفرت نتائج حساب "ت" و مستوى الدلالة عند القيمة 0.00 في الفرضية العامة و هي اقل من 0.05 ايان النتائج دالة احصائيا على وجود فروق في القياس بين المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة . و مستوى الدلالة عند القيمة 0.00 في الفرضية الفرعية الاولى مستوى الدلالة عند القيمة 0.00 في الفرضية الفرعية 2 ومستوى الدلالة عند القيمة 0.00 في الفرضية الفرعية 3 Abstract: Our stady tagged with the effectiveness of a traning program to treatthe disgraphiafor the primary school childrens in djamaa . The stady was summarizedin a training structure by referring to tribal studies , specialized in a stadying the needs of the targed group and based on the principly and strategies of the behavioral theory , especially the skinner's one . While our programme is divided into three units : every single one of theme treats or address (an aspect) a side of the problem of dysgraphia mentioned in the main sub . objectives of the program . Then we move to implement the program through 15 trainning section divided over a period of two full months collectively . Accompanied by homework and using appropriate educational and training tools and means . Finally ; the written exam was conducted on the entire sample ; where we treated the results using statistical and spss program . Where did the results of calculating the census and the level of significance at the value 0.00 in all the hypotheses ; which is less then 0.05 ; so this results are statistically indicative of the exestance of differences between the experimental group and the control group
  • Item
    علاقة السلوك التنظيمي بالفعالية التنظيمية في المؤسسة العمومية
    (2021) خالدي بوبكر عبد الرؤوف; مرزوق مريم
    ملخص الدراسة: تناولت الدراسة الحالية مشكلة علاقة السلوك التنظيمي بالفعالية التنظيمية في المؤسسة العمومية , وتم إختيار مؤسسة بلدية النخلة كنموذج من أجل الدراسة الميدانية وبذلك فهي تهدف إلى الكشف عن العلاقة التي تحكم السلوك التنظيمي بالفعالية التنظيمية بالإضافة إلى العمل على إيجاد العلاقة التي تربط بين الإلتزام التنظيمي والفعالية التنظيمية ثم توضيح أثر المواطنة التنظيمية في تحقيق فعالية المنظمــــة وصولا إلى الدور الذي يقوم به الإستقرار التنظيمي في عملية دعم المؤسسة ومساعدتها في تحقيق أهدافها لكي تتمكن من تجسيد فعالية تنظيمية ,وقد قمنا بوضع الفرضيات التالية في هاته الدراسة : هناك علاقة بين السلوك التنظيمي والفعالية التنظيمية في المؤسسة العمومية هذه كفرضية عامة,أما بالنسبة للفرضيات الجزئية فهي كالتالي:هناك علاقة بين الالتزام التنظيمي والفعالية التنظيمية في المؤسسة العمومية ,وهناك علاقة بين المواطنة التنظيمية والفعالية التنظيمية , هناك علاقة بين الاستقرار الوظيفي والفعالية التنظيمية. وقد إعتمدنا في هذا البحث على الأدوات التالية: من إستمارةإستبيان, إلى ملاحظة مباشرة إلى المقابلة , وقد تبنت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي الذي يتناسب مع طبيعة موضوع دراستنا وهو الأنسب لهذا النوع من الدراسات وذلك لدى عينة عشوائية بسيطة من موظفي بلدية النخلة قوامها 50 موظف وموظفة, وقد تم إختيارهم بصفة عشوائية . وتم الاعتماد في الاساليب الاحصائية على النسب المئوية و برنامج الحزمة الاحصائية spssمن أجل تحليل الإستبانة ,وقد أسفرت النتائج النهائية على أن السلوك التنظيمي يساهم في إنتاج فعالية تنظيمية , وأن الإلتزام التنظيمي له علاقة وطيدة مع الفعالية التنظيمية ببلدية النخلة وأن المواطنة التنظيمية تساهم كذلك في خلق الفعالية التنظيمية داخل المؤسسة من خلال سلوكيات التسامح والتعاون والإحترام والمبادرات التي يقوم بها الموظف مع الزملاء داخل المؤسسة, وأن الإستقرار الوظيفي له علاقة وطيدة بالفعالية التنظيمية في المؤسسة العمومية , بالإضافة إلى أن الإستقرار الوظيفي يقوي فعالية المؤسسة ويزيد من إصرارها على تحقيق أهدافها, وبذلك تكون الفروض محققة بنسب قوية وموجبة. - Study summary: The current study dealt with the problem of the relationship of organizational behavior with organizational effectiveness in the public institution, and the Palm Municipality was chosen as a model for the field study and thus it aims to reveal the relationship that governs organizational behavior with organizational effectiveness in addition to working to find the relationship between organizational commitment and organizational effectiveness and then Clarifying the impact of organizational citizenship in achieving the organization’s effectiveness, up to the role that organizational stability plays in the process of supporting the institution and helping it achieve its goals in order to be able to embody organizational effectiveness. We have put the following hypotheses in this study: There is a relationship between organizational behavior and organizational effectiveness in the public institution This is a general hypothesis. As for the partial hypotheses, they are as follows: There is a relationship between organizational commitment and organizational effectiveness in the public institution, and there is a relationship between organizational citizenship and organizational effectiveness, there is a relationship between job stability and organizational effectiveness. In this research we have relied on the following tools: From a questionnaire form, to a direct observation to the interview, and the study adopted the descriptive and analytical approach that is compatible with the nature of the subject of our study and is the most appropriate for this type of studies, and that has a simple random sample of Nakhla municipality employees of 50 employees , And they were randomly selected. The statistical methods were relied on percentages and the SPSS program in order to analyze the questionnaire, and the final results resulted in that organizational behavior contributes to producing organizational effectiveness, and that organizational commitment has a close relationship with the organizational effectiveness of the Palm Municipality and that organizational citizenship also contributes to creating effectiveness. Organizational behavior within the organization through the behavior of tolerance, cooperation, respect, and initiatives that the employee takes with colleagues within the organization, and that job stability has a close relationship with organizational effectiveness in the public institution, in addition to that job stability strengthens the effectiveness of the institution and increases its determination to achieve its goals, and thus the assumptions are fulfilled. Strong and positive proportions.
  • Item
    العوائق الاتصالية للتعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا
    (2022) درب بدرة; علال يعقوب
    الملخص: هدفت الدراسة للتعرف على العوائق التي تواجه الطلبة في التعليم عن بعد في ظل التدابير الاحترازية التي قامت بها الدول عامة والجزائر خاصة لمواجهة جائحة كورونا والمتمثل في الدراسة عن بعد، حيث قامت الدراسة عن ثلاث فصول نظرية وفصلين تطبيقيين أين تم معالجة البيانات التي تم التحصل عليها عند معالجة استمارة الاستبيان التي وجهت لهذا الغرض ووزعت على عينة من طلبة جامعة الشهيد حمة لخضر الوادي، وقد حققت الدراسة نتائج منها أن هناك عوائق اتصالية للتعليم عن بعد في ظل جائحة كورونالدى طلبة جامعة حمه لخضر بالوادي. الكلمات المفتاحية: التعليم، الاتصال التعليمي، جائحة كورونا Abstract The studyaimed to identify the obstacles facingstudents in distance education in light of the precautionarymeasurestaken by countries in general and Algeria in particular to confront the Corona pandemic, whichisrepresented in distance study. Processing the questionnaire formthatwasdirected for thispurpose and distributed to a sample of students of the University of Martyr Hama Lakhdar Al-Wadi, and the studyachievedresults, includingthatthere are communication obstacles to distance education in the light of the Corona pandemicamong the students of Hama Lakhdar University in the valley
  • Item
    الجنوح الكامن لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023) تليلي سليمة; نصري هناء
    الملخص:هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى الجنوح الكامن لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي في ضوء بعض المتغيرات، وقد تـم استخدام المنهج الوصفي المعتمد على الاستكشاف والمقارنة، وتكونت العينة من(100) تلميذ وتلميذة من تلاميذ المرحلة الثانوية، تراوحت أعمارهم من(15–18)، وطبقت الباحثتان مقياس الجنـوح الكـامن لباظه(2018)، بعد تقدير بعض خصائصه السيكومترية والتأكد من صلاحيته للاستخدام على عينة الدراسة الأساسية. وقد توصلت الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع من الجنوح الكامن لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي، ولا توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى الجنوح الكامن لدى أفراد العينة باختلاف الجنس، كما توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى الجنوح الكامن لدى أفراد العينة باختلاف السن والمستوى التعليمي. Résumé انجلزية : The study aimed to uncover the latent level of delinquency among secondary school students in light of some variables. The descriptive approach based on exploration and comparison was used, and the sample consisted of(100) high school students, whose ages ranged from(15-19), and it was applied. The researchers, the measure of latent delinquency of albadha(2018), after assessing some of its psychometric properties and making sure of its suitability for use on the main study sample.The study found that there is a high level of latent delinquency among secondary school students, and there are no statistically significant differences in the latent delinquency level of the sample members with different sex, and there are also statistically significant differences in the latent delinquency level among the sample members according to age and educational level.
  • Item
    دور المؤسسة الأمنية في مواجهة أزمة كورونا
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) ساكتة وحيد; مجوج حسام الدين
    الملخص تهدف دراسة هذه إلى التحقق من دور المؤسسة الأمنية في مواجهة أزمة كورونا، وذلك من خلال ثلاثة إجراءات هي: (الإجراءات الوقائية، الإجراءات التحسيسية، الإجراءات الردعية) وقد استخدم البحث المنهج الوصفي، معتمدا على استمارة لجمع البيانات متكونة من 15 بندا، ولقد توصلت الدراسة إلى أن المؤسسة الأمنية تقوم بثلاث أدوار في مواجهتها لفايروس كورونا، دور وقائي، ودور تحسيسي، ودور ردعي. Summary This study aims to verify the role of the security establishment in facing the Corona crisis, throughthreemeasures: (preventivemeasures, sensitizationmeasures, deterrentmeasures). The research used the descriptive approach, based on a data collection form consisting of 15 items. The security establishment playsthreeroles in confronting the Corona virus:apreventive role, a sensitization role, and a deterrent role.
  • Item
    أثر السلوك القيادي لمديري المدارس على أداء المعلمين من وجهة نظر المعلمين
    (2023) كحول وفاء; عموري سليمة
    هدفت هذه الدراسة المعنونة ب"أثر السلوك القيادي لدى مديري المدارس على المعلمين من وجهة نظر المعلمين" للكشف عن الفرضيات التالية: - توجد فروق دالة احصائيا بين متوسطات السلوك القيادي عند مديري المدارس من وجهة نظر المعلمين حسب متغير (الجنس, الشهادة العلمية, الخبرة, النقطة الادارية) - توجد فروق دالة احصائيا بين متوسطات الأداء الوظيفي حسب متغير (الجنس, الشهادة العلمية, الخبرة, النقطة الادارية) تم اجراء هذه الدراسة على عينة استطلاعية قوامها 30 معلما ومعلمة يمارسون مهنة يمارسون مهنة التدريس بابتدائية (المجاهد ذهب التجاني) في ولاية الوادي, تم اختيار عينة الدراسة الأساسية بطريقة عشوائية عنقودية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج السببي المقارن,وتم الاعتماد على استبيانين الاول حول السلوك القيادي لمديري المدارس من وجهة نظر المعلمين، والثاني حول الاداء الوظيفي للمعلم.وقد تم التوصل الى: - انه لايوجد فروق ذات دالة احصائيا بين متوساطات السلوك القيادي حسب متغير (الجنس, الخبرة, المؤهل العلمي, والنقطة الادارية). - انه لايوجد فروق ذات دالة احصائيا بين متوساطات الاداء الوظيفي حسب متغير (الجنس, الخبرة, المؤهل العلمي, والنقطة الادارية). Summary of the study in English This study, entitled "The Impact of Leadership Behavior of School Principals on Teachers from the Teachers' Perspective," aimed to reveal the following hypotheses: - There are statistically significant differences between the averages of leadership behavior among school principals from the point of view of teachers according to the variable (gender, educational degree, experience, administrative point) - There are statistically significant differences between job performance averages according to the variable (gender, academic degree, experience, administrative point) This study was conducted on an exploratory sample of 30 teachers, male and female, practicing a profession practicing the profession of teaching in elementary school (Al-Mujahid Dahab Al-Tijani) in the state of El-Wadi. The leadership behavior of school principals from the teachers' point of view, and the second is about the teacher's job performance. It has been concluded: - There are no statistically significant differences between the medians of leadership behavior according to the variable (gender, experience, academic qualification, and administrative point). - There are no statistically significant differences between the medians of job performance according to the variable (gender, experience, academic qualification, and administrative point).
  • Item
    صعوبات التعلم لدى الأطفال المصابين بإضطراب التوحد
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2022) بكاكرة محمد
    الملخص: ملخص الدراسة: تهدف هذه الدراسة إلى محاولة التعرف على مستوى صعوبات التعلم لدى الأطفال المصابين باضطراب التوحد ببعض المراكز البيداغوجية المختصة في اضطراب التوحد وكذا الجمعيات الخاصة بالرعاية بأطفال التوحد، وللإجابة على التساؤل التالي: هل يوجد صعوبات التعلم لدى الأطفال المصابين باضطراباتبالتوحد؟ وقد تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي مستخدمين مقياس مايكل بست للتعرف على الطلبة ذوي صعوبات التعلم، حيث أجريت الدراسة على عينة قصدية مكونة من (20) طفل مصاب باضطراب التوحد، أما بالنسبة للمعالجة الإحصائية فتمت عن طريق تطبيق برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss22)، حيث تم استخدام اختبار "ت" تاست لعينة واحدة للكشف عن وجود صعوبات التعلم، وكذا اختبار "ت" تاست لعينتين مستقلتين للكشف عن وجود فروق في صعوبات التعلم حسب الجنس، بالإضافة إلى اختبار تحليل التباين الاحادي للكشف عن وجود فروق في صعوبات التعلم حسب العمر ونوع المركز، حيث أسفرت الدراسة على النتائج التالية: - توجد صعوبات التعلم لدى الأطفال المصابين باضطرابات بالتوحد. – لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس صعوبات التعلم لدى الأطفال المصابين باضطراب التوحد تعزى لمتغير الجنس. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس صعوبات التعلم لدى الأطفال المصابين باضطراب التوحد تعزى لمتغير العمر. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس صعوبات التعلم لدى الأطفال المصابين باضطراب التوحد تعزى لمتغيرنوع المركز. Résumé : Study summary: This study aims to try to identify the level of learning difficulties among children with autism in some pedagogical centers specialized in autism، as well as associations for the care of autistic children، and to answer the following question: Are there learning difficulties in children with autism disorders? This study relied on the descriptive analytical approach using the Michael Best Scale to identify students with learning difficulties. The study was conducted on an intentional sample of (20) children with autism disorder. As for the statistical treatment، it was carried out by applying the Statistical Package for Social Sciences program. (spss22)، where a single sample t-test was used to detect the presence of learning difficulties، as well as a t-test for two independent samples to detect differences in learning difficulties according to gender، in addition to a one-way analysis of variance test to detect differences in learning difficulties. Learning by age and type of center، as the study resulted in the following results: - There are learning difficulties in children with autism disorders. -There are no statistically significant differences in the learning difficulties scale among children with autism disorder due to the gender variable. - There are no statistically significant differences in the learning difficulties scale among children with autism disorder due to the age variable. - There are no statistically significant differences in the learning difficulties scale among children with autism disorder due to the variable of the center type.
  • Item
    مدى مراعاة كتاب اللغة العربية للأهداف التعليمية لنشاط القراءة المحددة بالمنهاج الدراسي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023) قواسم عفاف; انوار النوري
    Study summary in English This research deals with the problematic of the Arabic language curriculum for the fifth year of primary education as a framework for the development of reading skills for the student. The extent to which the Arabic language book for the fifth year of primary education includes the objectives and reading skill established in the curriculum, in addition to the above, this research attempts to identify consistency between the educational objectives of the reading activity, other than the degree of its inclusion in the Arabic language book for the fifth year of primary education, and to achieve this, the methodological structure of the research included five chapters “Separation of the research problem. The curriculum chapter for the fifth year of primary education, the textbook chapter, as well as the field study procedures chapter, and finally the presentation, analysis, discussion and interpretation of the results.” We started in this research from sub-questions, which we sought to answer by analyzing a sample. The field study, which was represented in the content of the curriculum as well as the Arabic language book, and we used a form for educational goals This is used as a tool for analyzing the study data, and this is after we made sure of its stabilityAfter collecting, analyzing and discussing the data, we found the following results: The Arabic language curriculum for the educational objectives prescribed in the curriculum for the reading activity was not sufficiently specified for the fifth-year student, and the opinions of the arbitrators were close in relation to the reading skill among those who considered it appropriate for the fifth-year student, which determines his educational destiny. some suggestions: Reading activity is still an important and pivotal activity of the educational process until the end of the primary stage. The teacher must respect the following in his educational activities:  Every educational activity must target competency through its components in a clear manner, as stipulated in the curriculum.  Competencies are targeted with activities announced by the learner in a linguistic style that is consistent with what is stipulated in the competency elements and performance standards in its three dimensions levels.  The teacher should make every effort to structure learning activities based on elements familiar to the learner.  Estimating the time size for each session, and the appropriate content for it.  Allocate a share for integration. The teacher writes notes about the problems encountered during reading, and gives suggested solutions for that
  • Item
    الثقافة التنظيمية ودورها في صناعة الهوية التنظيمية لدى العاملين في المؤسسة
    (2023) مسعودي أميرة; بركة وداد
    Abstract This study focused on the issue of organizational culture and its role in creating the organizational identity of the administrative workers in the Directorate of Communications of Algeria in El-Wadi. This study started from the general hypothesis: -Organizational culture has a relationship in creating the organizational identity of the employees in the organization. We tried to answer it through the following hypotheses: -The organizational leadership has a role in creating the organizational identity of the employees of the Algeria Telecom Corporation. Organizational communication has a role in creating the organizational identity of the employees of the Algeria Telecom Corporation. In order to achieve the objectives of this study, the descriptive approach and the questionnaire were relied upon as a basic tool for collecting information and field facts, and due to the fact that the research community was known, which numbered 21 administrative workers, we used the comprehensive survey method. The study showed a set of the following results: -That organizational communication has a role in creating the organizational identity, as it is considered one of the basic pillars in the institution; It also helps in achieving the goals as it is one of the dimensions of the organizational culture in terms of encouraging the organization to work together and work among themselves. -The study also shows that there is a relationship between administrative leadership and the creation of organizational identity, as it works to encourage employees in the institution, in addition to instilling in the institution a love of self-censorship.
  • Item
    علاقة الصلابة النفسية بالضغوط النفسية لدى معلمي ومربي ذوي الإحتياجات الخاصة
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2022) صحراوي سهيلة; كروش خولة
    Study summary: This study aims to identify the level of psychological hardness and its relationship to psychological pressure among teachers and educators of people with special needs. -Psychological hardness test prepared by Mukhaimer (2002) and was codified by Bashir Maamari in 1993 -Psychological stress test (p/s/q) by Fantian et al., using statistical methods, arithmetic mean, standard deviation, Pearson correlation coefficient and anova test. Where the results of the study concluded: that there is no statistically significant relationship between psychological hardness and psychological stress -There is no statistically significant relationship due to gender and professional experienc
  • Item
    ضعــف المنظومـة القيمية للتلميذ وانعكاسه على الحياة المدرسية من وجهة نظـــــــــــــر الأساتذة
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023) غريسي صفاء; جعيدري راضية
    ملخص الدراسة باللغة العربية: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على ضعف المنظومة القيمية للتلميذ ومختلف انعكاساتها وذلك انطلاقا من التساؤل الرئيسي: هل ينعكس ضعف المنظومة القيمية للتلميذ على الحياة المدرسية؟ واندرج ضمنها أسئلة فرعية نذكرها على النحو التالي: - هل ينعكس ضعف المنظومة القيمية للتلميذ سلبا على تحصيله الدراسي؟ - هل ينعكس ضعف المنظومة القيمية للتلميذ سلبا على علاقته بالطاقمين التربوي والإداري؟ - هل ينعكس ضعف المنظومة القيمية للتلميذ على السير الحسن للدروس داخل القسم؟ ولقد تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي ولجمع البيانات استخدمنا الاستبيان الذي تضمن 26 بندا مقسما إلى 4 محاور المحور الأول للبيانات الشخصية وثلاثة محاور تجيب على فرضيات الدراسة كما أجريت هذه الدراسة الميدانية على عينة مكونة من 135 أستاذ وأستاذة بالاعتماد على العينة العرضية في بعض متوسطات ولاية الوادي وقد تم التوصل إلى جملة من النتائج أهمها: - الضعف في المنظومة القيمية للتلميذ ينعكس سلبا على الحياة المدرسية. - الضعف في المنظومة القيمية للتلميذ ينعكس سلبا على تحصيله الدراسي. - الضعف في المنظومة القيمية للتلميذ ينعكسسلباعلى علاقته بالطاقمين التربوي والإداري. - الضعف في المنظومة القيمية للتلميذ ينعكس على السير الحسن للدروس داخل القسم. ملخص الدراسة باللغة الأجنبية: Summary of the study in English: This study aims to identify the weakness of the student's value system and its various repercussions, based on the main question: Does the weakness of the student's value system reflect on his academic achievement? It included sub-questions, which we mention as follows: - Does the weakness of the student's value system affect his academic achievement? - Does the weakness of the student's value system affect his relationship with the educational and administrative staff? - Does the weakness of the student's value system reflect on the good conduct of lessons within the department? In this study, the analytical descriptive approach was relied upon, and for data collection, we used the questionnaire, which included 26 items, divided into 4 axes, the first axis for personal data, and three axes that answer the study hypotheses. This field study was also conducted on a sample of 135 male and female professors, based on the simple random sample in Some averages for the state of El-Wadi, and a number of results were reached, the most important of which are: - Weakness in the student's value system is reflected in school life. - The weakness in the student's value system is reflected in his academic achievement. - Weakness in the student's value system is reflected in his relationship with the educational and administrative staff.
  • Item
    دور مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني في الحد من ظاهرة الإخفاق المدرسي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023) لكحل أميمة; غانم حدة
    ملخص الدراسة هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني في الحد من ظاهرة الإخفاق المدرسي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة. وتمحورت إشكالية الدراسة حول التساؤل الرئيسي التالي: هل لمستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني دور في الحد من ظاهرة الإخفاق المدرسي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة ؟ وتضمنت الدراسة فرضيتينكالآتي: 1- لنشاط الحصص الاعلامية دور في الحد من ظاهرة الاخفاق المدرسي 2- لنشاط المقابلات الارشادية والمتابعة دور في الحد من ظاهرة الاخفاق المدرسي . وقد تم استخدام استبيان من إعداد الطالبتين،ولهذا الغرض اختيرت عينة مكونة من 40 مستشارا من متوسطات بلديتي المغير وجامعة. كما تم الاعتماد على المنهج الوصفي ، حيث مكننا من وصف ظاهرة الإخفاق المدرسي ، ووصف أدوار المستشار وتحليل معطياتها وصولا إلى النتائج . وبعد مناقشة التساؤل العام والتساؤلات الفرعية للدراسة وتحليل معطيات الدراسة، توصلنا إلى النتائجالتالية والتيمفادها : • أن لمستشار التوجيه والارشاد المدرسي والمهني دور في الحد من ظاهرة الإخفاق المدرسي. • ان للحصص الإعلامية التي يقوم بها المستشار دور في الحد من ظاهرة الإخفاق المدرسي. • أن للمقابلات الإرشادية التي يقوم بها المستشار دور في الحد من ظاهرة الإخفاق المدرسي.   Study Summary The study aimed to reveal the role of the school and vocational guidance andcounsellingcouncillor in reducing the phenomenon of School failure of middle school students. The problematic of the study revolved around the following main question: Does the school and vocational guidance counsellor have a role in reducing The phenomenon of school failure among middle school students ? The study included three sub –hypotheses as follows: • The councillor has a role in reducing the phenomenon of school failure • Media classes have a role in reducing the phenomenon of school agreement • The activity of counselling interviews and follow up has a role in reducing the phenomenon of school agreement • Counselling and follow up interviews have a role in reducing the phenomenon of school failure A questionnaire prepared by the two students was used، and for this purpose a sample of 40 councillors was selected from the averages of my municipality The descriptive approach was also relied upon، as it enabled us to describe the phenomenon of school failure، describe the role of the councillor and analyse its data to reach the results. After discussing the general question and sub question of the study and analysing the data of the study، we reached the following results to the effect. The councillor of school and vocational guidance and counselling has a role in reducing the phenomenon of school failure. The descriptive approach was also relied upon، as it enabled us to describe the phenomenon of school failure، and to describe the roles of the councillor and analyse its data to reach the results After discussing the general question and the sub question of the study and analysing the data of the study، we reached the following results، which are based on : The councillor of school and vocational guidance and counselling has a role in reducing the phenomenon of school agreement + The media sessions conducted by the councillorhave a role in reducing the phenomenon if school failure +The counselling interviews conducted by the councillor have a role in reducing the phenomenon of school failure
  • Item
    دورالتغييرالتنظيمي في تحسين أداء العاملين
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) كعوانة رانيا; عوين رحمة
    Résumé : This study focused on the topic of organizational change and its role in improving the performance of employees, through a field study in the municipality of Al-Rabah, and in order to achieve the objectives of the study, 50 questionnaires were distributed in the municipality under study and 45 questionnaires were retrieved from them. We also used the interview and observation methods whenever we had the opportunity. The population of the study was represented by all workers in the municipality of Al-Rabah in the valley, and after collecting the data, it was analyzed after calculating the frequencies and ratios, as the study reached the following results: - The change applied in Al-Rabah municipality is a partial change represented in technological development and change in the organizational structure. - The technological capabilities such as automated information and software owned by the municipality are highly efficient for the success of the organizational change process in improving performance. - Flexible organizational structure helps the organizational change process in improving employee performance
  • Item
    واقع تطبيق مهام اللجنة المتخصصة في دمج ذوي الاحتياجات الخاصة بالمدارس الابتدائية(الأقسام الخاصة)
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023) بالشوع جواهر
    ملخص: هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن واقع تطبيق مهام اللجنة المتخصصة في دمج ذوي الإحتياجات الخاصة بالمدارس الإبتدائية ضمن الأقسام الخاصة بولاية الوادي، وذلك إنطلاقا من التساؤل التالي: ما واقع تطبيق مهام اللجنة المتخصصة في دمج ذوي الاحتياجات الخاصة بالمدارس الإبتدائية (الأقسام الخاصة)؟ وإستخدمت الدراسة المنهج الوصفي الإستكشافي،وقد إعتمدت الباحثة على إجراء المقابلة نصف موجهة مع (05) أعضاء من اللجنة العاملين بمديرية النشاط الاجتماعي والمركز النفسي البيداغوجي للمعاقين ذهنيا بالوادي، وقد توصلت الدراسة إلى: أن مهام اللجنة المتخصصة في دمج ذوي الاحتياجات الخاصة بالمدارس الابتدائية بولاية الوادي (الأقسام الخاصة) ترتكز على عملية توجيه ومتابعة الأطفال المدمجين بنسبة قدرت ب 51,03%، وتليها متابعة الأقسام الخاصة بنسبة قدرت ب 17,70%، ثممراقبة نشاط المؤطرين وعملية تقييم نتائج التلاميذ المدمجين بنسبة 15,63%. ومنه يمكن القول أن الدور الفعلي للجنة المتخصصة في عملية الدمج ينصب بشكل رئيسي على عملية المتابعة والتوجيه للتلاميذ المدمجين فقط، ويدل ذلك على عدم إلتزام اللجنة بتنفيذ المهام المطلوبة منها بشكل جيد، كما يدل أيضا على عدم تطابق أدائها مع الأعمال التي يجب أن تتولاها والمذكورة في القرار الوزاري المشترك، مما يؤدي إلى فشل دمج ذوي الاحتياجات الخاصة في النظام التعليمي وإخفاقه. Abstract: The current study aims to uncover the roles of the specialized committee responsible for integrating individuals with special needs into primary schools' special sections in El oued state. The study's primary question is: What are the specific tasks of the specialized committee for integrating individuals with special needs in primary schools (special sections)? To achieve the study's objectives, the researcher conducted semi-structured interviews with five committee members working within the Directorate of Social Activity and the Psychological Pedagogical Center for the Intellectually Disabled in El oued. The study utilized a descriptive-exploratory methodology. The findings revealed that the tasks of the specialized committee for integrating individuals with special needs into primary schools in El oued state (special sections) focus primarily on directing and monitoring integrated children, accounting for 51.03%. This is followed by monitoring the special sections at a rate of 17.70%, and then supervising educators' activities and evaluating student outcomes at a rate of 15.63%.
  • Item
    صعوبات تطبيق المقاربة بالكفاءات في تدريس مادة العلوم الفيزيائية والتكنولوجية بالمرحلة المتوسطة
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) بن عمارة, مسعود
    Résumé en français Le sujet de mon mémoire vise à identifier les difficultés qui entravent l'application d'une pédagogie d'enseignement avec des compétences en sciences physiques au stade intermédiaire. En posant la question suivante Quelles sont les difficultés qui entravent l'application de la pédagogie d'enseignement de l'approche des compétences chez les enseignants de sciences physiques au stade intermédiaire ? En adoptant l'approche descriptive et en utilisant l'outil questionnaire, il est divisé en 25 paragraphes adressés aux professeurs de sciences physiques et technologiques, ciblant un échantillon de 68 professeurs étudiant les sciences physiques dans la Wilaya de الملخص Ouargla. L'étude a conclu qu'il existe des difficultés liées au professeur, dont les plus importantes sont : Son manque de formation à l'approche par compétences, son manque de familiarité avec les méthodes d'enseignement, son manque d'intérêt pour la recherche et la lecture dans cet aspect, l'incapacité à pratiquer l'évaluation tel que requis par l'approche par compétences, et la présence de difficultés liées à l'élève , dont les plus importants sont Le grand nombre d'étudiants dans la cohorte se traduit par un faible retour à l'emploi selon l'approche par compétences, des gains tribaux faibles, incapable de construire son propre apprentissage, et un manque de contrôle sur les symboles latins, la taille temporelle de l'action, insuffisante pratiquer les activités, le manque de moyens en quelque sorte