Faculty of Literature and Languages_PHD
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/51
Browse
Recent Submissions
Item السمات الدلالية والجمالية للمسرح التجريبي الجزائري – دراسة سوسيو نصية -(Universty of El-oued جامعة الوادي, 2023-07-17) بوترعة صليحةالملخص: تسعى هذه الدراسة إلى مكاشفة السمات الدلالية بالموازاة مع السمات الجمالية للنص المسرحي التجريبي الجزائري وتتغيا الانتقال من المحور النصي إلى المحور الاجتماعي بتوسل المقاربة السوسيو نصية والآليات الإجرائية لمقولاتها التي جاء بها لوسيان غولدمان وبيار زيما، وتكشف هذه الدراسة عن مرحلة مفصلية من تاريخ الجزائر المعاصر وما تكبدته البلاد ابان العشرية السوداء وهو ما أعلنه النص المسرحي التجريبي الجزائري الذي توسل ظاهرة العنف وقضايا السلطة وآليات انتقالها وما عاناه المجتمع الجزائري آنذاك عبر نصين كتب أحدهما باللغة الفرنسية لصاحبة علاق بايلي، أما النص الثاني فهو النخلة و سلطان المدينة وهي مسردية للكاتب الجزائري عزالدين جلاوجي. Résumé :فرنسية أو انجلزية This study seeks to reveal the semantic features in parallel with the aesthetic features of the Algerian experimental theatrical text. It seeks to move from the textual axis to the social axis by appealing to the socio-textual approach and the procedural mechanisms of its categories that Lucien Goldman and Pierre Zema came up with. This study reveals a pivotal stage in Algeria’s contemporary history and what it has suffered. The country was during the Black Decade, which was announced by the Algerian experimental theatrical text, which addressed the phenomenon of violence, issues of power, the mechanisms of its transmission, and what Algerian society suffered at that time, through two texts, one of which was written in French by the author of Alleg Bailly, while the second text was The Palm Tree and the Sultan of the City, which is a narrative by the Algerian writer Ezzedine Djelaoudji.Item البنى اللغوية في شعر علي ملاحي ديوان صفاء الأزمنة الخانقة - أنموجا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-11-12) بله باسي, رفيقةلا يخفى على أحد من المشتغلين في الساحة النقدية تلك الرقعة الشاسعة التي احتلها النص الشعري ،فقد انبرى النقاد والباحثون عبى دراسة لغته وتحليلها و ذلك للطبيعة الزئبقية التي تتمتع بها اللغة الشعرية وتمنح للباحث متعة الظفر بما تتضمنه من معان ،من هنا انبثق موضوع الدراسة الموسوم بالبنى اللغوية في شعر علي ملاحي –ديوان صفاء الازمنة الخانقة انموذجا- هذا الشاعر الذي يعدّمن الشعراء الجزائريين المعاصرين البارزين ورغم ذلك لم تلق أعماله حظها الكامل من الدراسة والتحليل . وانطلقنا من إشكالة مفادها :ما هي الأبعاد الدلالية والجمالية للبنى اللغوية في ديوان صفاء الأزمنة الخانق للشاعر علي ملاحي؟ - وقد تمّ التطرق لهذا الموضوع من خلال دراسة البنى الإيقاعية ،الصرفية ،النحوية والتصويرية على التوالي والتي وقفنا من خلالها على مهارات الشاعر الإبداعية وقدرته الفائقة على ترويض الإمكانات اللغوية بما يناسب مقاصده كما وقفنا على سعة ثقافة الشاعر وثراء رصيده اللغوي ،كما أثبت الشاعر قدرته الفائقة على تصوير الواقع بدقة متناهية وبكل صدق ونجاحه في ترجمة تجاربه الشعورية No hidden on one of the workers in the arena of cash that area vast , which occupied the text of poetry , has leapt to the critics and researchers ebi study language and analysis and, so the nature of the mercury that has the language of poetry and gives the researcher fun nail as contained in the glitter , from here emerged the subject of the study is marked Brown Language in the hair on the pilots - Diwan serenity the times stifling a model - this poet , who Aadinm poets Algerian contemporary prominent and although it has not received its luck full of study and analysis . And we set off from the forms that : What are the dimensions of Tag and aesthetic structures of language in the Office of Safa times the suffocating poet Ali navigational? Has been addressed to this subject of through the study of structures of rhythmic , morphological , grammatical and graphic on respectively which stood from which the skills of the poet creative and ability superior to tame potential language including suits its purposes as we stood on the capacity of the culture of the poet and the richness of his tally of linguistic , as demonstrated poet ability superior to Depicting reality with extreme accuracy and sincerity, and his success in translating his emotional experiencesItem التأويل التداولي للحذف في شرح الاستراباذي على كافية ابن الحاجب: الكفاءات التأويلية وبناء المعنى(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-11-15) كحله, هجيرةيتمحور موضوع هذا العمل حول التأويل التداولي بما هو تطبيق لكفاءات المؤول الثلاث (اللسانية، التداولية، الاستدلالية)، والذي له عتبات يقف عندها (التعاقد، السياق، القصد)، وله مبادئ ينبني عليها (مبدأ التعاون، مبدأ الملاءمة، مبدأ التصديق ....)، يوجه فيه المؤول بموجب قواعد تراعي تلك المبادئ، وتمكنه من أن ينتقل من مرتبة المرسل إليه إلى مرتبة المؤول. هذا المنهج الجديد الذي خرجت به تداوليات التأويل على الساحة العلمية المعاصرة كأحدث ما وصلت إليه التأويلية الغربية في نسختها التداولية، سعت الباحثة إلى اختباره على مدونة "شرح الرضيّ الاستراباذي على كافية ابن الحاجب" في ظاهرة من ظواهرها المدروسة هي "الحذف"، إثباتا لأصالة الممارسة التراثية بعامة بما يجعلها نواة حقيقية للتنظيرات المعاصرة، وتَمثّل كل ذلك بخاصة عند الرضيّ لما أثبتته كفاءاته التأويلية من ملاءمة مع تلك الأنظار. وسعيا لبلوغ هذا الهدف، تألف هذا العمل من: مقدمة، وفصل تمهيدي، وثلاثة فصول تطبيقية، وخاتمة. الفصل التمهيدي: هو مهاد نظري يتضمن التعريف بالمصطلحات المفاتيح: التأويل، الحذف من المنظورين العربي، والغربي، مصطلح الكفاءة وما يتعلق بها من علوم، التعريف ببناء المعنى في اللغة والاصطلاح، ثم التعريف بالاستراباذي وشرحه للكافية. الفصل الأول: يهتم بإثبات الكفاءات التأويلية للرضي (اللسانية، التداولية، الاستدلالية) في باب "حذف الأسماء"، وكيفية بنائه للمعنى فيه . الفصل الثاني: يسعى إلى إثبات كفاءات الرضيّ المذكورة في باب "حذف الفعل والجملة" ورصد كيفية بنائه للمعنى. الفصل الثالث: يروم إثبات كفاءات الرضيّ المذكورة في باب "حذف الحروف" وتبيّن كيفية بنائه للمعنى. الخاتمة: هي حوصلة للنتائج المتوصل إليها، والتي أثبتت انتماء تأويلات الرضيّ إلى التأويل التداولي كما تصفه تداوليات التأويل، وانبناء المعاني عنده على تفاعل التدليل والتأويل مع الاستعانة بآليات أخرى بانية للمعنى من قبيل: التفات المعنى، الحجاج، القراءات، الأساس التقابلي The subject of this study is centered around the pragmatic interpretation in the application of the three interpreter competencies (linguistic, pragmatic, inferential), and it has principles by which it is founded upon (the principle of cooperation, the principle of adequacy, the principle of believability …), the interpreter is guided by a set of rules respecting those principles mentioned above , and it enables the interpreter to elevate from a the level of a receiver to the level of the interpreter. This new approach that come out of the field of pragmatic interpretation as the latest invention of western interpretation in its pragmatic version, the researcher wanted to put that to the test on the book "Sharh al-Radhi al-Istrabadi ala kafiyyat Ibn al-Hajeb" in one of its studied phenomenon which is "the ellipses" , proving the authenticity of the heritage practice on general which makes it a true kernel for contemporary theories, all of this was very present especially in the case of "Al-Radhi" which his interpreter competencies proves a high level of adequacy with the new perspectives. To reach this objective, this work is made up of: an introduction, Introductory chapter, three application chapters and a conclusion. The Introductory chapter: a theoretical introduction including the definitions of all the keywords: interpretation, ellipses from an Arabic and western perspectives, the term of competency and all the fields connected to it, defining the construction of meaning in both Language and convention, then introducing al-Istrabadi and his "Sharh al-Kafiyyat". The first chapter: is dedicated to proving al-Radhi's interpretive competencies (linguistic, pragmatic, inferential) in the chapter of "Hadhaf el-Asmaa", and the way he constructed the meaning in that chapter. The second chapter: seeks to prove al-Radhi's interpretive competencies mentioned in the chapter " hadhaf alfiel w aljumla" and the process of constructing it's meaning. The third chapter: seeks to prove al-Radhi's interpretive competencies mentioned in the chapter " hadhaf alhuruf" and the process of constructing it's meaning. The conclusion: it is a summary of all the findings reached, which proved the adequacy of al-Radhi's interpretations with the pragmatic interpretation as described by the pragmatics of interpretation, and the construction of meaning according to him based on the interaction between approbation and interpretation with applying other instruments that constructs meaning as: the turning of meaning, argumentation, readings, Contrastive basisItem النّقد السّياقي في التّجربة النّقدية المغاربيّة الحديثة(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2023-09-21) فنور, دنياالملخّص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن التغيير الذي رسم الدراسات النقدية المغاربية الحديثة (الجزائر، المغرب، تونس) خصوصا بعد الستينيات من القرن العشرين(20)، وخاصة من خلال الانفتاح المنهجي الذي عرفه النقد الأدبي على المناهج السياقية الغربية والعربية ووصل ما يسمى بالنقد السياقي، إذ نحاول رصد بعض النماذج النقدية التي نراها تحقّق ما تطرحه هذه الدراسة من أسئلة وإشكالات في مجال النقد السياقي. تطرقنا إلى ثلاثة كتب نقدية تعالج طرح النقد السياقي في الساحة النقدية المغاربية الحديثة، كتاب (الشاعر جلواح من التّمرّد إلى الانتحار) لعبد الله الركيبي، وكتاب )الأدب المغربي من خلال ظواهره وقضاياه) لعبّاس الجراري، وكتاب (محمود بيرم التونسي في المنفى) لمحمد الصالح الجابري، كلّ هذا البحث جاء لمعرفة حالة النقد السياقي في التجربة النقدية المغاربية الحديثة مع كل من عبد الله الرّكيبي وعبّاس الجرّاري، ومحمد الصّالح الجابري. الكلمات المفتاحيّة: النقد الأدبي الحديث، النقد الجزائري، النقد المغربي، النقد التونسي، النقد السياقي، النقد التاريخي، النقد الاجتماعي، النقد النفسي. Abstract: This study aimed to reveal the change that drew the modern Ma-ghreb critical studies (Algeria ,Morocco, Tunisia), especially after the sixties of the twentieth century (20), especially through the systematic openness that literary criticism defined to Western and Arab contextual approaches, and the so-called contextual criticism arrived. We are trying to monitor some critical models that we see verify the questions and problems posed by this study in the field of contextual criticism. We have touched upon three critical books that deal with the introduc-tion of contextual criticism in the modern Maghreb critical arena, the book (The Poet Jelwah from Rebellion to Suicide) by Abdullah Al-Rakibi. And The book of (Moroccan literature through its phenomena tunuise) by Abbas Al-Jarari, and the book (Mahmoud Bayram Al-Tunisi in Exile) by Muhammad Al-Saleh Al-Jabri. All this research came to know the state of contextual criticism in the modern Maghreb critical experience with each of Abdullah Al-Rakibi, Abbas Al-Jarari, and Muhammad Al-Salih Al-Jabri.Item الأجناسية في الأدب الرقمي روايات محمد سناجلة أنموذجا(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2023-07-06) فرحات, صباحملخص الرسالة إن رواج التقنية الرقمية وانتشار النشر الإلكتروني، جعل جل الأنشطة والبحوث والدراسات تتخذ منها منطلقا للتطور، ليظهر بذلك الأدب الرقمي مستفيدا من تقنيات شبكة الإنترنيت، وثورة الوسائط التكنولوجية المتعددة التي مست مختلف أشكال الإبداع الأدبي، نثرا كان أو شعرا وتتداخل الأجناس الأدبية لينفتح معها النص الأدبي على مختلف الفنون والمعارف الأخرى، ورواية الواقعية الرقمية نموذج لهذا الإبداع الرقمي الجديد. La popularité de la technologie numérique et la diffusion de l'édition électronique ont fait de l'essentiel des activités, recherches et études qui en ont été tirées un point de départ de développement, si bien qu'est apparue la littérature numérique bénéficiant des technologies d'Internet, et de la révolution multimédia qui a touché diverses formes de créativité littéraire, qu'elle soit en prose ou en poésie, et des genres littéraires se superposent pour ouvrir le texte avec elle la littérature sur divers arts et autres savoirs, et le roman de réalisme numérique est un modèle de cette nouvelle créativité numérique.Item الـــمـــصــطــلــح الـــصــوتــــي فـــي الــــتــــراث الــــفــــلـــســـفي الـــعـــربـــي(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2020) خلفاوي, صربينةItem القيم التربوية والجمالية في مسرح الأطفال بالجزائر(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2023-05-03) بن علي, إيمانالملخص: يعتبر مسرح الأطفال من أبرز الفنون التي لها علاقة وطيدة بعالم الطفل, لقدرته على الوصول إلى المنظومة الذهنية والوجدانية له بطريقة سلسة ذكية لِما في المسرح من متعة ودهشة وخيال. وعليه تختلف الكتابة المسرحية للأطفال عن غيرها من الفئات العمرية, كونها فئة حسّاسة لها عالمها الخاص ممّا يجعل التأليف لها يتطلّب استراتيجية خاصّة في الشكل والمضمون؛ لذا لابدّ أن يكون الكاتب المسرحي على قدر من الوعي والخبرة والمهارة حتّى يستطيع الولوج إلى عالم الطفل وإفادته. وبعد الدراسة التحليلية النقدية للنصوص المسرحية الموجّهة للأطفال, يتّضح لنا أنّها نصوص ذات قالب تربوي جمالي, مع الوقوف عند بعض المسرحيات التي تهتمّ بالطابع التربوي بالدرجة الأولى, على حساب الجانب الجمالي. كما تتميّز هذه النصوص المسرحية الطفلية بارتباطها الوثيق بالأبعاد الدينية والوطنية والاجتماعية والتعليمية, والفكاهية ممّا جعلها مثقلة بالقيم التربوية, والأهداف السّامية التي تفيد الطفل, لتكون بذلك نصوصاً بنّاءةً تسهم في عملية التوجيه والتربية, وبناء الأجيال الصاعدة. وهذا لا يُنقص من القيم الجمالية فلها أيضا حظّها في النصوص المسرحية, فلا معنى للنّص في غياب العناصر الجمالية, فهذه المكوّنات الفنّية تضفي جمالاً على النّص المسرحي, كما أنّها تعمل على تحفيز الأطفال وتنشيط خيالهم ومواهبهم الإبداعية, فلا يمكننا التخلّي عن أي عنصر من عناصر البناء الدرامي؛ كأن تكتب نصّاً مسرحياً دون حدث أو شخصيات أو حوار... هذا ما جعلنا نقرّ بالعلاقة التكاملية بين حضور القيم التربوية والجمالية في النصوص المسرحية الموجّهة للأطفال. Abstract: Children's theater is considered one of the most prominent arts that have a close relationship with the child's world, due to its ability to access the mental and emotional system for them smoothly and intelligently because of the fun, surprise, and imagination in the theater. Accordingly, playwriting for children differs from other age groups, as it is a sensitive category that has its world, which makes writing for it requires a special strategy in form and content. Therefore, the playwright must have a degree of awareness, experience, and skill so that he can access the child's world and benefit him. After the critical and analytical study of theatrical texts addressed to children, it becomes clear to us that they are texts with an educational and aesthetic template, with consideration of some plays that are concerned with the educational character in the first place, at the expense of the aesthetic aspect. These children’s theatrical texts are also characterized by their close connection to the religious, national, social, educational, and humorous dimensions, which made them burdened with educational values and lofty goals that benefit the child, to be constructive texts that contribute to the process of guidance and education and building the younger generations. This does not detract from aesthetic values. It also has its share in theatrical texts. The text has no meaning in the absence of aesthetic elements. These artistic components add beauty to the theatrical text, and they work to motivate children and activate their imagination and creative talents, so we cannot abandon any of the dramatic building elements; Such as writing a theatrical text without an event, characters, or dialogue... This is what made us acknowledge the complementary relationship between the presence of educational and aesthetic values in theatrical texts addressed to children.Item أثر المسابقات الشعرية التلفزيونية في تشكيل الوعي النقدي العربي، برنامج أمير الشعراء أنموذجا(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2023-03-15) بوفحتة, أحمدالملخص: تبحث هذه الأطروحة في ظاهرة المسابقات الشعرية في المتن العربي، وأثرها في تشكيل الوعيين الشعري والنقدي، حيث تم الاشتغال على برنامج أمير الشعراء، بصفته امتدادا لصور مختلفة من المسابقات منذ القديم، بداية من الأسواق والمساجلات والمجالس الأدبية، وصولا إلى المسابقات العربية المعاصرة، التي استثمرت تطور الوعي الشعري من خلال ظهور أشكال شعرية جديدة، استفادت من مختلف التطورات الإنسانية، وكذلك تطور الوعي النقدي، الذي استفاد من النقد الغربي، مستوردا مجموعة جديدة من المناهج النقدية، التي تفاعلت مع النصوص الشعرية بقراءة أكثر علمية، وذلك ما تجلى في المسابقات الشعرية عامة، ومسابقة أمير الشعراء خاصة، التي استثمرت مختلف الوسائط الإعلامية كالتلفزيون، والتكنولوجية كاليوتيوب وفيسبوك وتويتر، بالإضافة إلى توظيف النظريات الأدبية والنقدية، لتربط عالقة تفاعلية مع القارئ، من خلال شعراء المسابقة، ولجنة تحكيمها، من أجل تشكيل وعي شعري ونقدي متفاوت المستويات. ABSTRACT This thesis examines the phenomenon of poetry competitions in the Arabic text and its impact on the formation of poetic and critical awareness. It has conducted a study on The Prince of Poetry program as an extension of various images of competitions since ancient times, beginning with markets, debates, and literary councils to contemporary Arabic competitions. The latter invested in the development of poetic awareness through the emergence of new poetic forms and benefited from various human developments next to the development of critical awareness, which in turn benefitted from western criticism. This critical awareness imported a new set of critical approaches, which interacted with poetic texts with a more scientific reading. This was evident in poetic competitions in general, and the Prince of Poets competition in particular, which invested in various media such as television, and technology such as YouTube, Facebook, and Twitter. In addition, the competition employs literary and critical theories to link an interactive relationship with the reader through the poets of the competition and its jury, endeavoring to form a poetic and critical awareness that varies in levels.Item تجربة النقد الروائي عند عبد الملك مرتاض(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2023-02-20) عمرة, مروةالملخص: يمثل النقد الروائي في تداوله حركة نقدية أدبية فاعلة ساعدت في كثير أحيانها على خلق تفاعلات إبداعية تجاوزت في عمقها الفني حدود الصراع الثقافي الذي هيمن على ولادة الرواية، لتحمل في بعدها الانساني تناسلا مفعما بقناعات فكرية متصاعدة وهو ما جعل من النقد الروائي سلطة دلالية مهيمنة لها أبعاد نقدية متوازية حملت الناقد الجزائري عبد الملك مرتاض على تبني قناعات نقدية تأسست على إدراك الأبعاد المفاهيمية التي حملتها مختلف المناهج النقدية السياقية منها والنسقية على السواء، وهو دافعنا إلى هذه الدراسة الموسومة « بتجربة النقد الروائي عند عبد الملك مرتاض » وفق رؤية بحثية أكاديمية أُسِسَتْ على الوقوف على مختلف القناعات النقدية التي تبناها الناقد عبد الملك مرتاض، سواء في جانبها السّياقي وما مثلته مناهجه المتأصلة من تاريخية واجتماعية ونفسيّة أو حتى النسقية في بعدها البنيوي التفكيكي أو تلك التي تعمل على جمالية التلقي؛ حيث شكلت هذه المناهج في عمومها رؤى نقدية إبداعية تحمّل أعباءها الناقد عبد الملك مرتاض بإسقاطه لها على النصوص الروائية الجزائرية و العربية بقطبيها الكلاسيكي و الحديث من خلال تحولاتها المختلفة عبر مختلف المحطات الزمنية انطلاقا من فترة السبعينيات و الثمانينيات والتسعينيات ، حيث مثلت تجربة النقد الروائي لعبد الملك مرتاض مواقف مفصلية في مسار الرواية العربية عموما والجزائرية على وجه الخصوص، وكان ذلك من خلال منتجاته الإبداعية ، كذا ربطها بالعلاقة بين الشعرية والشعريات، وصولا إلى رؤيته السيميائية. أما بخصوص موقفه في بعض المصطلحات الانزياح والتشاكل، المناجاة، التناص، لغة اللغة، فقد كان لذلك بعدا نقديا في تجربة النقد الروائي عند عبد الملك مرتاض التي تناولها من خلال نظرية الرواية التي تلقاها في بعض مقالاته النقدية متخذا مواقف نقدية ذريعة لدراستها روائيا وبوصفها جنسا أدبيا وكذا الوقوف بين هذا النوع والجنس وصولا إلى علاقة الرواية بالمكون التاريخي، كذا علاقة الرواية بالمجتمع حيث وقف عند بنائها السردي، وعلاقته بالرواية الجديدة التي تستدعي في ترتيبها على الشخصية الروائية ، الزمن النقدي ، كذا النقد الروائي، المصطلح ، الحيز، حيث عرج الناقد على مختلف التطورات التي شهدتها الرواية من خلال النقد الروائي. : انجلزية Abstract: Novel criticism in its circulation represents an active literary critical movement that helped in many cases to create creative interactions that exceeded in their artistic depth the boundaries of the cultural conflict that dominated the birth of the novel. To carry in its human dimension a reproduction full of rising intellectual convictions. This is what made fictional criticism a dominant semantic authority with parallel critical dimensions that prompted the Algerian critic Abd al- Malik Mortad to adopt critical convictions based on realizing the conceptual dimensions carried by the various contextual and systemic critical approaches alike. Abd al- Malik Mortad " according to an academic research vision that was founded on standing on the various critical convictions adopted by the critic Abd al- Malik Mortad. Whether in its contextual aspect and what his historical. Social and psychological approaches represented. Or even systemic in its deconstructive structural dimensions. Or those that work on the aesthetics of reception,in general. These curricula formed creative critical visions that the critic Abd al- Malik Mortad bore the burden of by projecting them on Algerian and Arabic novel texts with their classic and modern poles through their different transformations through different time stations starting from the seventies. Eighties and nineties. As they represented the experience of novel criticism of Abd al- Malik Mortad has pivotal positions in the course of the Arab novel in general and the algerian one in particular. And that was through his creative products. As well as linking it to the relationship between poetics and poetics. Leading to his semiotic vision.As for his position in some of the terms displacement and morphology. Monologues. Intertextuality. Language of languag . this was a critical dimensions in the experience of novelist criticism at Abd al- Malik Mortad. Which hr dealt with through the theary of the novel that he received in some of his critical articles. Taking critical positions as an excuse to study it as a novelist and as a literary genre. As well as standing between this genre and gender. Leading to the relationship of the novel with the historical component. As well as the relationship of the novel with society. Where he stopped at its narrative construction. And its relationship with the new novel. Which calls for its arrangement on the fictional character. Critical time. As well as novel criticism. Terminology. Space. Where the critic stopped at different the developments in the novel through novel criticism.Item جهود حبيب "مونسي " في التأسيس للمشهد الإبداعي قراءة في كتاب "شعرية المشهد في الإبداع الأدبي"(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2023-01-23) بلمهدي, كمالالملخص: تهدف هذه المذكرة إلى تبين نظرية المشهد كإسهام إبداعي جديد ضمن شبكة التحليل المنهجي للخطاب النقدي وما يحمله من تفرعات تجعل من المنهج عاملا أساسيا في تتبع خطى الإبداع من منظور علائقي جديد حاول فيه "حبيب مونسي " التأسيس لمنهج جديد، بل وبديل للمناهج الغربية لمقاربة النصوص الإبداعية؛ فالناقد لم يكن مقتنعا تماما بما قدمه الغرب من مناهج، وخاصة ما تعلق منها بالنص العربي. هذا وقد استند "مونسي" في تأسيسه لنظرية "المشهد" على مرجعية دينية خالصة تجعل من تراثنا العربي مادة أساسية تغذي الطرح الغربي بأساليب " منهجية "، فجعل المشهد نشاط جمالي يتّخذ من التصوير والتخييل تأصيلا لفكر عربي غابر. فالبناء المشهدي ذات تحولات مفاهمية تتأرجح مابين الفهم القديم - من خلال الدرس البلاغي -، والحديث – بتعابير الكتابة المشهدية والحضور الذهني – وكلها تنمّ عن جماليات شعرية في ممارسة الإبداع. أمّا في تطبيقاته للمنهج فنجد " مونسي" قد اتخذ من القرآن الكريم أساسا للمتخيل المشهدي في التحليل الإبداعي، وخير دليل على ذلك تحليله المشهدي لسورة " يوسف ". Résumé : فرنسية أو انجلزية This study aims at identifying the theory of the scene as a new creative contribution within the systematic analysis of critical discourse and its ramifications that make the approach a key factor in tracking the steps of creativity from a new relational perspective in which Habib Mounsy tried to establish an alternative trend to Western approaches in creative texts because critic was not completely convinced of the methods presented by the West, especially those related to the Western text. In establishing the theory of the scene, Mounsi relied on a purely religious reference that makes our Arab heritage a basic material that feeds the Western discourse with systematic methods, making the scene an aesthetic activity that takes photographs and imagination as a rooting for an ancient Arab thought. scene has conceptual transformations that fluctuate between the ancient understanding through the rhetorical lesson and the modern expressions of spectacle writing and mental presence, all of which reflect poetic aesthetics in the practice of creativity for chapter Yusef.Item العمل المعجمي عند أبي علي القالي من خلال كتابه البارع في اللغة(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضر بالوادي, 2023-02-07) طريلي, العربيالملخص: إن أهل اللغة العربية الأُوَل بذلوا جهودا وجهودا في سبيل حفظ اللغة العربية، وصيانتها من كل ما يشوبها، وقد تُوّجت المجهودات بمظهر يليق بالأعمال اللغوية الكبيرة، ألا وهو المعاجم العربية بنوعيها الألفاظ والمعاني. فمعاجم الألفاظ في التراث اللغوي العربي كان مبدعها الخليل بن أحمد الفراهيدي (175ه)، وهو الذي شق طريقه في هذا المجال مجال الصناعة المعجمية، راسما لغيره منهجا علميا دقيقا يسيرون عليه في غاياتهم المعجمية. وإذا كان الخليل رائد المدرسة المعجمية الصوتية – مدرسة الترتيب الصوتي والتقاليب – في المشرق فإن المغرب قد حفل بما يساير قرينه تقريبا والمتمثل في جهود أبي علي القالي والتي ظهرت بشكل بارز في المغرب العربي والأندلس بخاصة. القالي بمعجمه البارع في اللغة رسم منهجا جديدا في الصناعة المعجمية، ذلك أن الرجل متشبع بثقافتين أو يزيد، وهذه الروافد هي التي كانت سببا في صنع الشخصية العلمية المعجمية. البارع في اللغة لأبي علي القالي في المغرب العربي والأندلس يمثل نقطة تحول في الدراسات اللغوية العربية عموما والمعجمية منها على وجه الخصوص. البارع في اللغة يمثل الانطلاقة الحقيقية للتأليف في المعاجم العربية لغرب البلاد، فكانت عديد المؤلفات اللغوية في المغرب العربي والأندلس تبعا له. ويتوقف في ذلك على صاحب المؤلف أكثر من ذلك أو أقلّ. لقد اعتنى اللغويون بصنيع القالي المعجمي وإبداعه في "البارع في اللغة"، حيث كان أول من وفق لضبط الكلمات بالشكل والنص على ذلك تجنبا للتصحيف وآثاره. ظهر تأثر المعجمين بعمل المعجمي الكبير أبي علي القالي في كتابه البارع في اللغة حيث أفاد منه البعض في طريقة ترتيب المفردات والألفاظ الصوتية، وآخرون أفادوا من المادة اللغوية عموما، والمعاني التي رسمها الرجل. Abstract: The first people of the Arabic language made efforts and efforts in order to preserve the Arabic language and preserve it from all that tainted it. The dictionaries of words in the Arabic linguistic heritage were its creator, Al-Khalil bin Ahmad Al-Farahidi (175 AH) , who made his way in this field in the field of lexical industry, drawing for others an accurate scientific method that they follow in their lexical goals. And if Al-Khalil was the pioneer of the vocal lexical school - the school of phonetic arrangement and permutations - in the Levant, then the Maghreb was celebrated with what almost goes along with his peer, represented in the efforts of Abi Ali Al-Qali, which appeared prominently in the Maghreb and Andalusia in particular. Al-Qali, with his skilled lexicon, drew a new approach to the lexical industry, because man is saturated with two or more cultures, and it is these tributaries that were the reason for creating the scientific lexical personality. The skill in language by Abi Ali Al-Qali in the Maghreb and Andalusia represents a turning point in Arabic linguistic studies in general and lexical studies in particular. The skilled in the language represents the real breakthrough for writing in the Arabic dictionaries of the west of the country, so many linguistic works in the Maghreb and Andalusia were according to it. It depends more or less on the author of the author. Linguists took care of Al-Qali's lexical craftsmanship and creativity in "Al-Baree' fi al-Lughah", as he was the first to adjust words in form and text in order to avoid correction and its effects. The influence of the lexicographers appeared on the work of the great lexicographer Abi Ali Al-Qali in his book “The Adept in the Language.”Item فاعليّة التأويل في التواصل اللغّوي بين الموروث اللغوي العربي والدراسات الحديثة(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2022-10-16) قابوسة, زبيدةالملخص: أمّا فيما يخصّ الآليّة من خلال بحثنا توصلنا إلى مجموعة من النتائج: يعدّ التأويل أحد الموضوعات الشائكة في الدّرسين؛ العربي والغربي، ويعود سبب ذلك إلى علاقته بأكثر من جانب؛ مما يحتاج فيه المؤول إلى وقفة متأنية وفكر فاحص يهتدي به إلى ما هو مقصود. تجلّى العمل التّأويلي في "دلائل الإعجاز" و"أسرار البلاغة" من خلال الكشف عن أسرار/ طرائق وجوه النّظم والآليّات التي اعتمدها عبد القاهر في ذلك: النّحو(لغويّة) والبلاغة (تداولية) والمنطق (استدلاليّة)، وكل آليّة من هذه الآليّات تستند إلى مجموعة من المعطيات الخادمة لها. يعدّ التّأويل منطلقَ نظريّة "النّظم" عند عبد القاهر الجرجاني، والنّظم يمثِّل الأساس الجوهري في عمليّة فهم النّصوص على اختلافها؛ وهذا يعني أنّ التّأويل عنده ليس حكرا على النّص الدّيني فقط-بما أنّه انطلق من قضيّة الإعجاز القرآني- وإنّما هو عمليّة تخضع لها النّصوص بأنواعها، وهو التّطور نفسه الذي شهده الدرس الحديث. اعتداد الجرجاني بالمعطى غير اللّغوي الذي يمثّله المقام وما يتعلّق به متقارب مع ما جاء به الدّرس التّأويلي التّداولي، وما يميّز الشيخ في ممارسته تلك، أنّه اعتدّ بإعطائه المؤهّل الذّاتي المتمثّل في القدرة على "الذّوق" أهمّية كبيرة، بل عدّه أحد مرتكزات هذا العمل. بدا لنا أنّ أقرب المحدثين فكرا لعبد القاهر الجرجاني من خلال مقاربتنا البحثية هذه: "شلاير مخر" بالنّسبة للآليّة النّحويّة؛ كونه ركّز على هذه الآليّة بصريح مصطلحها، مهتمّا فيها بالمعنى الجزئي والعام. وفي الآليّة البلاغية "لودفيد فيتغنشتاين"؛ ذلك لتصريحه بمصطلح الاستخدام ، وعدّه اللّغة لعبة، وهو ما يشبه فكرة النّظم ووجوهه عن الجرجاني. المنطقيّة فأقربهم "بول غرايس" من خلال تقريره "مبدأ التّعاون" وفكرة الاستدلال التي عن طريقها تُظفَر العناصر اللغوية وغيرها، بعضها ببعض لاستنباط القصد. وليس بالبعيد عن مرتبة بول غرايس في ذلك نجد "سيرل".. Abstract : hrough our research, we reached a set of results: Interpretation is one of the thorny topics in the two lessons. Arab and Western, and the reason for this is due to its relationship to more than one aspect; What the interpreter needs is a careful pause and a careful thought that guides him to what is intended. The interpretive work was manifested in “Directions of Miracles” and “Asrar Al-Balaghah” by revealing the secrets/methods of the faces of the systems and mechanisms adopted by Abdel-Qaher in that: grammar (linguistic), rhetoric (deliberative) and logic (deductive), and each of these mechanisms is based on A set of server data. Interpretation is the starting point for the theory of “systems” according to Abdel-Qaher Al-Jurjani, and systems represent the essential basis in the process of understanding the various texts. This means that his interpretation is not limited to the religious text only - since it started from the issue of the Qur'anic miracles - but it is a process to which texts of all kinds are subject, and it is the same development that the modern lesson witnessed. Al-Jurjani’s reliance on the non-linguistic given that the maqam represents and what is related to it are close to what came in the pragmatic interpretive lesson, and what distinguishes the Sheikh in his practice of that, is that he took great importance by giving him the subjective qualification represented in the ability to “taste”, rather he considered this work as one of the foundations of this work. It seemed to us that the closest intellectuals to Abd al-Qaher al-Jurjani, through our research approach, are: “Schlear Mokher” with regard to the grammatical mechanism; Because he focused on this mechanism in its explicit term, interested in it in the partial and general meaning. In the rhetorical mechanism "Ludvid Wittgenstein"; This is due to his declaring the term of use, and he considered the language to be a game, which is similar to the idea of the systems and its faces about Al-Jurjani. As for the logical mechanism, the closest among them is "Paul Grace" through his report "The Principle of Cooperation" and the idea of inference through which linguistic and other elements are interwoven with each other to elicit the intent. Not far from Paul Grace's rank, we find SearleItem حركية البنيات الاسلوبية في الشعر المغاربي المعاصر(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2022-11-23) صالحي, سميةالملخص: لقد تمكنت الحركة الشعرية من وضع مقوماتها الخاصة ،حيث استطاعت ان تفرض وجودها وتصبغ عليه طابع الهوية المغاربية، وهذا بعد ظهور كوكبة من الشعراء الذي خاضوا غمار حركة الحداثة في الشعر ،حيث سعوا لتأسيس مبدأ التميز و الابداع ،وذلك بمنجزات تواكب مستجدات العصر و متغيراته ينطلق الشعر المغاربي المعاصر من مرجعية فكرية وحضارية متميزة باختلافاتها وتعددية مشاربها ، ذلك كون المنطقة المغاربية خاضت الكثير من المتغيرات الحضارية عبر الازمان ، كل هذه التجاذبات الحضارية صقلت الابداع الفني ،وطبعت عليه مميزات الخصوصية و التفرد ،تمثل اساسه واصالته ، ومن خلالها استشرف الشعراء مستقبل التطور الفكري و اخرجوه على شكل ابداعات تتسم بالرقي و الحركية في الشكل و المضمون،فالشعراء المغاربة تشبعوا بالموروث الثقافي الشعري ليكون لهم اهم المرجعيات الفاعلة الداعمة للتطور ، وذلك لم يتاتى الا بعد تغييب ودحظ كل فكرة سكونيةجامدة و أسسوا على أنقاضها مقومات التحرر والانعتاق الفكري ،فانجزوا نصوصا شعرية زاخرة بالحركية في كل مستوياتها اللغوية و الشكلية و الدلالية. Résumé :فرنسية أو انجلزية Abstract:Contemporary Maghreb literature has managed to draw its own path and define its own characteristics, within major historical transformations and within different civilizational currents, and this is due to the nature of the distinct geographical region that is always disputed, and it is known that it is a region that witnessed many historical periods, events, policies and ideologies that had a direct impact. Or indirectly in the nature of creativity, which at the beginning of his era did not receive proper attention But what is noticeable is this qualitative shift of contemporary Maghreb literature, in terms of privacy and distinction. Observing the cultural movement at the level of intellectual or philosophical production in the Arab Maghreb proves that these countries are in a state of movement and a great depth of artistic creativity. The contemplator of contemporary Maghreb poetics realizes the existence of a terminological apparatus dominated by indeterminacy. These poets have almost an advantage and a characteristic that distinguishes them, and one of the manifestations of this particularity is that it organizes a generative organization, bearing reproductive components, because the semantic energy inherent in the poetic text is the motivator of this generative force, leading to the opening of The doors of semantic possibility, and the expansion of the scope of linguistic expression in front of the reader to move in the space of the text a great movement that allows him to stand at the semantics that are not saturated intellectually, and thus enriches the text. Tracing the forms of this openness at the level of rhythm with its transgressions of weights, and in the lexical units replete with deviations and structural structures full of fluctuations, and in the semantic goals that are dominated by ambiguity, and its connection with the dynamism of the Maghreb poetic text puts us before the inevitability of the existence of new profound poetic texts around which the readings differ, and the images are multiple Its interpretations, and this is what gives it permanent mobility at the level of the creator during his systems, or at the level of the recipient through the plurality of his readings.Item الحواريّة في مسرح عز الدين جلاوجي السّردي(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2022-12-12) جدع, غنيةالملخص: تبحثُ هذه الدّراسة الموسومة 'بالحواريّة في مسرح عز الدين جلاوجي' عن تشكّلات الحواريّة في نصّ مسرحي جزائري، يقوم على التّجريب سمّاه مؤسّسه بالمسرديّة، وهي تجربة تدمج أليات الكتابة المسرحيّة مع تقنيّات السرد وذلك من خلال التّركيز على حوار اللّغات عبر التّهجين، والأسلبة، والتّنويع، وكذا الحوار الخالص، وتتتبّع حوار النّصوص من خلال تناصها مع الجماليّات التّراثيّة، العربيّة، والعالميّة، دون أن تغفل خصوصيّة هذه النّصوص التّجريبيّة، وتبيّن سرّ هذا الاستحضار. كما تقف عند التخلّل الأجناسي الذي يعدّ تيمة جوهريّة في المسرديّات؛ لتكشف عن تنوّعها الأسلوبي والإيديولوجي، وذلك عبر تتبّع المنهج التّكاملي الّذي يهدف للإحاطة بهذا الموضوع من جوانب منهجيّة، ونقديّة متنوّعة. Résumé : فرنسية أو انجلزية This study tagged with ‘Dialogism in Ezz Eddin Jalaouji’s narrative Theatre’ looking for dialogisme formations in an Algerian theater text, based on exprimentation, which called by its founder «El- Massradia »,which is an experience that combines mechanics of playwriting with the technique of narration, by focusing on the dialogue of languages through hybridization, stylization, and diversification, as well as dialogue trace text dialogue, through its intertextuality with the aesthetics of arabs, and International heritage aesthetics, without ignoring the specificity of these empirical texts, and showing the secret of this evocation, as it stands at the species interference, which is an essential theme in-El- massradiat- to reveal its stylisic and ideological diversity, by following the integrative approach that aims to encompass this topic from methodological aspects miscellanneous critisism.Item الكفاءة الوظيفية للارتباطات الإسنادية في السور المدنية من القرآن الكريم(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2022-12-15) العايب, عبد المالكالملخص: يعالج هذا البحث قضية الإسناد في القرءان الكريم، من وجهة نظر وظيفية تداولية بغية الوصول إلى دراسة نحوية تُعنى بالتركيب والتحليل ودلالات الجمل من خلال مقاماتها ووظائفها، وقد جذب البحث أنظار النحاة وتوقف عند أعمال البلاغيين والمفسرين وانتفع بقدر كبير بالأنظار اللسانية الحديثة، وبخاصة الاتجاه الوظيفي، والتداولي في اللغة، وانتهى الأمر إلى أن مباحث النحو تحقق فهم البنية التركيبية ودلالتها، وبمباحث البلاغة وبعض أبواب التفسير تتحدد أهداف التعبير والتواصل، وبهما يُوقَف على الدلالة، والتراكيب وأسرارها. Abstract : This study discusses the attribution issue in the Holy Quran, from a functional point of vew . in order to achive the objective of study concerns with structure analysis and the sentence semantic according to thier context of situation. The research attracted the words the grammarians points of view and commentators works, utilized from the modern linguistics specially the functional grammar and its pragmatic view. In the end, the grammar studies achieved an understanding of the syntactic structure and its implication, the rhetoric subjects and interpretation define the objects of expressions and communication, and both of them express the semantic of structures and its secrets. .Item بنية الإيقاع وجمالياته في شعر عثمان لوصيف.(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2022-11-03) مباركي, مكيالملخص: - إن الإيقاع صيغة نصية من مجموعة صيغ أخرى، تتضافر فيما بينها في شبكة معقدة من العلاقات لإنتاج رسالة شعرية،تقع على الباث والمتقبل على حد سواء.فللإيقاع أثر فعّال في البوح عن المعنى الغائر بخبايا النص، من خلال رهافة الحس ، وتذوق واستنطاق الموسيقى العالية التي تملأ الأسماع و تَستميل القلوب ، لما تحفل به القصيدة العربية الراهنة عبر الكشف عن مستوراتها وإيقاعها الخارجي المنوط بتفعيلات البحر، وتكرار الروي تكرارا مطردا، والقافية...إلخ .رفقة الإيقاع الداخلي عن التراكيب المتساوية في طولها، فينتظم ويتدفق ويتساوق معها نغم آخر ناتج عن اتحاد أصوات البنى المكونة لذلك التركيب، والإيقاع سمة شعرية أصبحت قانية وشديدة الوضوح في مدونات الشاعر الجزائري - عثمان لوصيف- فهي تُبلّغ رسالة لا يمكن إغفال مالها تأثير على مشاعر ووجدان المتلقين والاستيلاء على أسماعهم. Résumé :فرنسية أو انجلزية Rhythm is a textual form of a set of other formulas.Mutually, theyunderpin in complex relationships to produce a poetic message. Rhythm has an effective impact on revealing the vague meaning of the text through sense and the loud music that please hearts and entertain ears for that the present Arabic poem by revealing its hidden and external rhythm which is assigned withthe poeticmeter, repeating the narration progressively, rhyme, etc., accompanied by the inner rhythm of the equalstructures in lengthorganize the flows with other tune resulting from the unity of the sounds that make up that structure. Rhythm is a poetic feature that has become very apparent in the Algerian poet's blogs - Othman Lossif - itconveys a message the effects of which on feelings and consciousness of the recipients/ listener cannot be ignored.Item السياق في التراث البلاغي العربي(universty of eloued جامعة الوادي, 2022-10-03) عامر, سميةالملخص: الحمد لله والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، وبعد: فهذه الرسالة عنوانها "السياق في التراث البلاغي العربي دراسة في ضوء نظرية فيرث السياقية -مقاربة تداولية-، وتحتوي على أربعة فصول تسبقها مقدمة ، وتقفوها خاتمة: تناول الفصل التمهيدي مفاهيم عامة حول السياق والبلاغة والتداولية، وفي الفصل الأول: تناول السياق اللغوي في التراث البلاغي العربي، واشتمل على ثلاثة عناصر: أولهما السياق الصوتي، وثانيهما: السياق النحوي، وثالثهما: السياق الدلالي، وفي الفصل الثاني: تناول السياق غير اللغوي في التراث البلاغي العربي، واشتمل على عنصرين أولهما: السياق غير اللغوي في الدراسات الحديثة، وثانيهما: السياق غير اللغوي في التراث البلاغي العربي، حيث تناولنا في هذين العنصرين عناصر السياق غير اللغوي في النظرية، والتراث مع إبراز لأهمية النصوص التراثية التي أشارت إلى عناصر محددة للموقف كما في النظرية الغربية، كما تناولنا بالتحليل أهم العناصر التي تشتمل عليها المواقف كالمتكلم والمخاطب والزمان والمكان، ومعضدات الكلام وقيمتها في بناء النص وفهمه، وفي الفصل الثالث: تناول السياق بين التراث البلاغي العربي ونظرية فيرث ، واشتمل على أربعة عناصر أساسية، أولهما: المكون الاجتماعي "المقام"، وثانيهما: العلاقات الموقفية والبلاغة العربية، وثالثهما: العلاقة الداخلية، و"القواعد النظامية ونظرية النظم"، وربعهما الجملة الحالية، و"معاني النحو والصيغة النحوية"، وذيل البحث بخاتمة رصدت أهم النتائج، وقائمة المصادر والمراجع، ثم فهرس تفصيلي لما اشتملت عليه الرسالة. Abstract : Praise be to God, and prayers and peace be upon the one after whom there is no prophet, and after: This thesis is entitled "The Reality in the Arab Rhetorical Heritage on Firth's Contextual Theory - A Pragmatic Approach" The introductory dealt with general concepts about title, rhetoric and circulation, and in the first chapter: dealing with falsehood in the Arab rhetoric heritage, and it included three sections, the first usually in modern and heritage studies, the second: the grammatical context in modern and historical studies, and the third: semantics in modern studies, and the third: Perfumes and heritage, and in the second chapter: I dealt with justice in the Arab rhetorical heritage, and it included: The first of them: the non-linguistic in modern studies, and the second: the emergence of the non-linguistic in the Arab rhetorical heritage, where I dealt in counters: the non-linguistic elements in theory, and heritage With reference to the heritage origins contained in the instructions contained in the specific elements in Western theory, I dealt with the analysis of the most important elements in situations, situations such as the speaker, the addressee, time and place, biting speech and their value in building and understanding the text, and in the third chapter: a pragmatic approach between rhetorical heritage and Firth contextual theory And it included three basic topics, the first: the social component “Al Maqam”, the second: Situational Relationships and Arabic Rhetoric, and the third of them: the internal relationship, and “grammar”. Systematicism and Ecosystem Theory”, the current sentence, “the meanings of syntax and grammatical form”, the research appendix with a conclusion that notes the most important results, a list of sources and references, a list of foreign terms in the research, then an index of instructions for what the thesis contains.Item حوار الأنساق الثّقافية في المسرح الجزائري المعاصر(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمه لخضر, 2022-03-28) أحمادي, ليلىالملخص: تهدف هذه الدّراسة إلى فحص خطاب "عز الدّين جلاوجي المسرحي" ومعاينته وفق المقاربة الثّقافيّة. وتكمن فاعلية هذه القراءة في اتّخاذها من هذه النّصوص المتّسمة بخصوصيّة فكريّة وجماليّة مجالاً خصبًا للمُتابعة النّقديّة الثّقافيّة، وذلك بقراءتها بمعول نقدي جديد، يتجاوز بإجراءاته القراءة الأدبيّة وشعاراتها الجماليّة والبلاغيّة إلى قراءتها ثقافيّا، وهذا بُغية مُساءلة أنساقها الثّقافيّة، وفكّ مُضمراتها الثّاوية في القاع وفضحها وإظهارها للعلن. وقد استطاعت دراستنا لنصوص "عز الدّين جلاوجي" المسرحيّة وفق هذه المقاربة من كشف سوءاتها واستظهار العديد من الأنساق الثّقافيّة المضمرة على مستوى عتباتها النّصيّة، وعلى مستوى موضوعاتها المسرحيّة،وكذا على مستوى البناء اللّغوي، تعكس في مُجملها واقع "جلاوجي" المثخَن بالصّراعات والصّدامات، نتيجة تناقضات الحياة ومُفارقاتها العجيبة. Abstract: This study aims at examining the theatrical discourse of Azze Dine Jalawji and Previewing it according to the cultural approach. The effectiveness of this reading lies in taking from these texts, which are characterized by intellectual and aesthetic privacy, a fertile field for cultural critical follow-up, by reading it with a new critical pick, which transcends its procedures of literary reading and its aesthetic and rhetorical slogans to its cultural and intellectual reading. Expose it and make it public. Our study of Izz al-Din Jalawji’s theatrical texts, according to this approach, has been able to reveal the defects of his speech and to memorize many implicit cultural patterns at the level of their textual thresholds and at the level of their theatrical themes, as well as at the level of linguistic construction. As a result of life's contradictions and strange paradoxes.Item توظيف الشّخصيّة التّراثيّة في الشّعر الجزائري المعاصر مرحلة -ما بعد الاستقلال- نموذجا(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمه لخضر, 2022-07-13) محبوب, كمال الدينالملخص: الشّعر الجزائري غنيٌّ بالظواهر الّتي تستدعي الدّراسة والبحث؛ ومن تلك الظواهر توظيف الشّخصيّة التّراثيّة؛ تلك الظّاهرة الّتي صاحبت الشّعر الجزائري في فترات تاريخية متعاقبة، ولِما تحمله تلك الشّخصيّة من دلالات، وأبعاد مختلفة ومتنوّعة بتنوع توظيفاتها، وتجلياتها من شاعر إلى آخر؛ فمنها ما يرمز للفخر والاعتزاز، ومنها ما تنفر من ذكره الأنفس، لذلك كانت فكرة هذه الأطروحة، والمعنونة بـــ : "توظيف الشّخصيّة التّراثيّة في الشّعر الجزائري المعاصر فترة ما بعد الاستقلال نموذجا"، ريادةً في نصوص تلك المرحلةِ، أردنا في غضونها معرفة أنواع الشّخصيّات التّراثيّة الّتي تمّ توظيفها في الفترة موضوع الدّراسة، كما تطرقنا إلى الجماليّات الّتي أضفتها الشّخصيّة التّراثيّة المُستدعاة في الشّعر الجزائري المعاصر على مجموعها، دون أن نُغفلَ أهمَّ أبعاد، وتمظهرات توظيفها في هذا الشعر؛ حيث توصلنا إلى نتيجة مفادُها أن الشّخصيّة التّراثيّة أَوْجدت لنفسها مكانا في تصميم الشّعر الجزائري، ورافقته في محطّات تاريخيّة مختلفة، وفُتن بها عديد من الشّعراء في أغراضهم الشعريّة المختلفة؛ وأناطوا بها نصوصهم التقليدية ، كما أشاعوها في تضاعيف ممارساتهم المعاصرة مما حدا بنا إلى أن نتخذها اشتغالاً في هذه الأطروحة. Résumé : فرنسية أو انجلزية The Algerian Poetry is definitely worth studying and researching in terms of its richness. One of its traits in the employment of the historical figure. The latter is nothing short of seminal, as it goes hand in hand with the Algerian poetry through many successive historical eras. The Algerian historical figure holds significance in its essence in terms of its poets, variety, usage, and dimensions. This figure can have different connotations, for instance: it can symbolize honor and pride. The title of this thesis is “The Implementation of the Historical Figure in the Post-Independence Modern Algerian Poetry”. It is an attempt at discovering the different historical figures that were implemented in the Algerian poetry through specific time periods. Furthermore, this study aims at highlighting the aesthetic side of the historical figure, without dismissing its major dimensions and its frequent implementations in the Algerian poetry. The core idea in this study is that the historical figure has its own position within the Algerian poetry, as it managed at many occasions to infatuate a myriad of poets. This influence has been shown through different aspects of poetry with its varied traditional history. Those poets in return have successfully made good use of this tradition as they contributed in popularizing it in their writings. For those reasons mentioned above, this study is an endeavor to try to highlight and encompass the subject and its significance in the field of the Algerian poetry.Item عتبات الكتابة وجماليات التناص في أعمال جمال الغيطاني الروائية(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمه لخضر, 2021-10-27) بن موسى, هنيةالملخص: يعدّ "جمال الغيطاني" من رواد الرواية العربيّة، وروائي مخضرم عايش العديد من مصادر القص القديمة والحديثة، التي كان لها شأن في رسم تجربته السرديّة. له العديد من النّصوص الروائيّة الثرية بالدلالات والمعاني، والقصص التي تنسج الواقع الاجتماعي من خيوط التاريخ القديم والحديث، والأسطورة، والكرامة الصوفيّة، والحكاية الشعبيّة، في صورة مليئة بالألوان المعبرة والموحية، التي تفسر النفسية العربيّة. وقد كانت اللغة فيها أداة النسيج والتركيب، فبفضلها تمازجت العناصر السردية داخل الرواية الواحدة بصورة تدمر ما سبق، وتعيد بناءه وتصوره وفق ما تستدعيه شعريتها، وما يخدم جماليتها، من خلال تشفيرها برموز وإشارات، وصور لغوية وغير لغوية، من شأنها المساهمة في تشكيل معاني تلك الروايات ودلالاتها. انطلاقا من هذا كلّه حاولنا تقديم قراءة لهذه النصوص الروائية، وفق ما تنشئه من علاقات مع النصوص الداخلية والخارجية، المساهمة في بنائها، والواقعة على حوافها والمصاحبة لها. تلك العلاقات التي تبحث في شعريتها من خلال تفاعلها مع عتباتها المصاحبة لها وتناصها مع نصوص تدخل في تركيب وبناء هذه الأخيرة وتشكل موضوع المتن وقصّته، وتوحي بدلالاته. كما بحثنا في علاقة النص، بالنصوص المرافقة له والتي تعرضه للقارئ، وتثيره لمواصلة خوض غمار القراءة والبحث عن ما يمكّنه من تأويل تلك النصوص واستنطاق دلالاتها من جهة، والبحث عن ما يزين المتن ويجمله من نصوص متنوعة المصادر وعن دور هذه الأخيرة في تشكيل العناصر السردية لهذه الروايات، من جهة أخرى. Résumé : فرنسية أو انجلزية Jamal Al-Ghitani is considered one of the pioneers of the Arabic novel, and a veteran novelist who has lived through many sources of ancient and modern storytelling, which had an important role in shaping his narrative experience. He has many narrative texts rich with semantics and meanings, and stories that weave social reality from the threads of ancient and modern history, myth, mystical dignity, and folk tale, in an image full of expressive and suggestive colors that explain the Arab psychology. The language in it was a tool of weaving and installation. Thanks to it, the narrative elements were mixed within the one novel in a way that destroys the above, reconstructs and visualizes it according to what its poetics calls for, and what serves its aesthetics, by encoding them with symbols, signs, and linguistic and non-linguistic images, that will contribute to the formation of the meanings of those Narratives and their implications. Proceeding from all this, we tried to provide a reading of these narrative texts, according to the relationships they establish with internal and external texts, contributing to their construction, located on their edges and accompanying them. Those relationships that examine her poetics through her interaction with her accompanying thresholds, and their intersexuality with texts that enter into its composition and construction and form its subject and story, and suggest its semantics. We also discussed the relationship of the text, with the accompanying texts that expose it to the reader, and motivate him to continue to engage in reading and search for what enables him to interpret those texts and interrogate their implications on the one hand, and search for what adorns and beautifies the text from various sources and the role of the latter in shaping the narrative elements. For these stories, on the other hand
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »