JSS_Vol 07 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/34995
JSS_Vol 07 N 02
Browse
Recent Submissions
Item effectiveness Of A Play-style Learning Programme To Modify Hypermobility And Distraction For Primary School Pupils(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) قاضي محمد; ربوح صالحملخص البحث: تهدف الدراسة إلى التعرف على مدى تأثير برنامج بطريقة اللعب في التقليل من أعراض اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه للتلاميذ المرحلة الابتدائية، حيث استخدم الباحث المنهج التجريبي في دراسته على عينة قصدية مكونة من 24 تلميذ موزعة على مجموعتين تجريبية وضابطة واستخدم الباحث وحدات تعليمية أدرج فيها الألعاب الصغيرة والشبه رياضية في المرحلة التحضيرية بالنسبة للمجموعة التجريبية إما المجموعة الضابطة مارست النشاط البدني بشكل عادي ، واستخدم استبيان أعراض فرط الحركة وتشتت الانتباه والاندفاعية الموجهحيث خلصت الدراسة إلى: أنه هناك تأثير لبرنامج بطريقة اللعب في حصة التربية البدنية بنسختيه للأولياء وأساتذة المدرسة الابتدائية ، وعولجت المعطيات بواسطة برنامجوالرياضية في التقليل من أعراض اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه لدى التلاميذ تم رصده من خلال الاستبيان الموجه للأسرة و الاستبيان الموجه لأستاذ المدرسة الابتدائية . Abstract: The study aims to identify the impact of the gameplay program on reducing ADHD symptoms and distracting pupils at the primary level, where the researcher used the experimental curriculum in his study on an intentional sample of 24 pupils spread across two experimental groups The researcher used educational modules in which small and semi-athletic games were included in the preparatory phase for the pilot group either the control group exercised normal physical activity, used a questionnaire of hypermobility and distraction symptoms and impulsivity directed at its versions to parents and physical education professors, and the data were processed by the SPSS programme, where the study concluded: The gameplay program in the Physical and Sports Education class has the effect of reducing the symptoms of ADHD and distracting pupils, which was monitored through the family-oriented questionnaire and the primary school professor's questionnaire.Item Initiation à La Thérapie Centrée Sur Le Client(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) مخزم كهينةAbstract: Client-centred therapy considers the therapist’s way of being with the client as necessary conditions for a psychotherapeutic process that improves the quality of life of the suffering individual. The main objective of this article is to present client-centered therapy, its objective, conditions, assumptions and philosophy, therapeutic attitudes and techniques. Thus, the article aims to outline the scope of application, indications and limitations of this therapy. This article is especially aimed at students of psychology, but also at beginners in the field of health and aims to arouse curiosity and interest in client-centred therapy. Résumé : La thérapie centrée sur le client considère la manière d’être du thérapeute avec le client comme des conditions nécessaires d’un processus psychothérapeutique qui améliore la qualité de vie de l’être en souffrance. L’objectif principal de cet article est de présenter la thérapie centrée sur le client, son objectif, ses conditions, ses hypothèses et philosophie, les attitudes et les techniques thérapeutiques. Ainsi, l’article vise à exposer le champ d’application, les conditions d’indications et les limites de cette thérapie. Cet article est particulièrement destiné aux étudiants, mais aussi aux débutants dans le domaine de la santé et vise à susciter la curiosité et l’intérêt qu’ils portent à la thérapie centrée sur le client.Item Management With Competencies Among The Heads Of The National Sports Federations(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) ساغي عبدالقادرAbstract: In light of the growth of multiple strategies, this study examines the reality of management with competencies among the heads of national sports federations. Algeria is one of the countries that developed appropriate strategies to attract, develop and improve competencies and use of them in the management process to reach the point of excellence. For this reason, the sports federations kept pace with these developments and included competencies as a basic axis in their management strategies, on which we focused in our study by finding out about the availability of (administrative, personal, technical, cognitive and cultural competencies) among the heads of sports federations in Algeria in the light of strategic management standards and ways to develop them, where we relied on the descriptive approach with the study community consisting of (administrators and managers) of sports federations. The sample was chosen in a deliberate way, and the questionnaire was distributed and it was designed in light of the objectives and questions of the research. In light of the research sample and data collection tools used, as well as the results and statistical treatments, it has been concluded that the heads of the Algerian sports federations possess a high level of efficiency and are governed by a comprehensive system of competences, knowledge, and skills, which reflects positively on the framework of their pursuit of excellence.Item Strikes In The Education Sector "sociological Approach."(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) سني ابراهيم; الذهبي ابراهيمالإضراب حق كفله الدستور والقوانين في مختلف الدول نظرا لما يكتسيه من أهمية في الحفاظ على الحقوق وتحسين ظروف العمل من أجل تحقيق التنمية وزيادة مردود العمل على البذل والعطاء ويعد الإضراب من بين المظاهر التي يعبر بها العاملون عن تردى أوضاعهم سواء الاجتماعية أو الاقتصادية أو الإدارية وما يتعلف بظروف العمل عموما إذ تتعدد الأسباب الدافعة إليه والأهداف المتوخاة منه ويعد قطاع التربية من المرافق العمومية التي شهدت تناميا لهذه الظاهرة وخاصة الوطنية منها والتي يقوم بها المعلمون في مختلف المراحل التعليمية. و تجدر الإشارة أن الساحة تشهد تطورا في وقتنا الحاضر و ذلك نظرا لكون البرلمان الجزائري صادق ، يوم الثلاثاء07 مارس 2023 على مسودة قانون يتعلق بممارسة الحق النقابي، حيث تجدر الإشارة الى ان لجنة الشؤون الاجتماعية لم توافق سوى على أربعة تعديلات طفيفة من مجموع 56 تعديلاً اقترحه النواب. وقال وزير العمل يوسف شرفة خلال الجلسة إن "مشروع القانون سيؤطر العمل النقابي ويعزز دور المنظمات النقابية في الدفاع عن الحقوق وتحقيق العدالة الاجتماعية، ويسمح ببروز منظمات نقابية قوية في الساحة الوطنية ويدعم حرية العمل النقابي ويفعل دورها في الدفاع عن الحقوق الأساسية للعمال". وتجاهلت الحكومة مطالب 31 نقابة مستقلة دعت إلى سحب المسودة. واعتبرت النقابات أن قانون الحق النقابي، إضافة الى مسودة قانون الحق في الإضراب، الذي ستتم مناقشته الأسبوع المقبل "يتضمنان مساسا خطيرا وغير مسبوق بالحقوق والحريات النقابية". ونبهت إلى "مخالفتهما للدستور والاتفاقيات الدولية، ويقضي على الحريات النقابية والعمل النقابي"، مهددة بتصعيد الموقف في حال تمريرهما. لذا سنحاول في هذا المقال التطرق إلى التراث النظري لمفهوم الإضراب و تراثه النظري و خاصة ما يتعلق بالتعريفات والخصائص خاصة الجوانب المشرعة له والقوانين الضابطة له وتبيين بعض آثاره وانعكاساته كما وسنحاول عرض أهم الأسباب الكامنة وراء قيام المعلمين بالإضرابات الوطنية التي شلت قطاع التربية في غير ما مرة والتي ما تفتأ تتجدد كل موسم دراسي تقريبا كما وسنسلط الضوء على كرونولوجيا الإضراب التي شهدها القطاع ومساهمة النقابات في ذلك بعرض تجربة المعلم الجزائري مع الإضراب كون هذا القطاع حساس و يمس شريحة كبيرة من الموظفين و تنعكس آثاره على الأسر و يعتر من الأمور التي تشغل اهتمام قطاع واسع من المواطنين . Abstract: The education sector frequently witnesses disruptions and protests by its employees, which negatively affect the educational process and have a general negative impact on students and society. The sociological approach to strikes in the education sector aims to understand this complex social phenomenon and analyze it from a social, cultural, and economic perspective, by studying the reasons that drive employees in this sector to protests and strikes, and analyzing the relationship between unions, employees, and employers and their role in this phenomenon. In addition, the sociological approach examines the different types of strikes in the education sector, their characteristics, and their impact on the education system and society as a whole. In summary, the sociological approach to strikes in the education sector is an important tool to understand this complex social phenomenon, analyze it comprehensively, and identify appropriate solutions to reduce these disruptions and improve the quality of life for everyone.Item سعاده,(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) سعاده سليم; شتيوي عبدالمالكهدفت الدراسة الحالية الى معرفة مستوى الذكاء الاجتماعي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ، وتحديد ما اذا كان هناك فروق في مستوى الذكاء الاجتماعي بين طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بسكرة حسب المستوى الدراسي ، وكذا معرفة ما اذا كان هناك فروق في مستوى الذكاء الاجتماعي بين طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية وطلبة الكليات الأخرى ، ولهذا الغرض استخدام الباحثان المنهج الوصفي على عينة متكونة من (420) طالبا وطالبة تم اختيارهم بطريقة العينة الحصصية العشوائية ، واستخدم مقياس الذكاء الاجتماعي للسيد أبو هاشم (2008)، وتمت معالجة البیانات احصائیا باستخدام برنامج 25 spss وأظهرت النتائج أن مستوى الذكاء الاجتماعي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية مرتفع ،كما أظهرت أيضا وجود فروق دالة احصائيا في مستوى الذكاء الاجتماعي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية حسب المستوى الدراسي، في حين أنه لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى الذكاء الاجتماعي بين طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية وطلبة التخصصات الأخرى.Abstract: the aim of the current study was to determine the level of social intelligence among students of the Institute of Sciences and Technologies of Physical and Sports Activities, and to identify whether there are differences in social intelligence levels between students of the Institute of Sciences and Technologies of Physical and Sports Activities based on their academic level. Additionally, the study aimed to determine whether there are differences in social intelligence levels between students of the Institute of Sciences and Technologies of Physical and Sports Activities and students of other majors. For this purpose, the researchers used a descriptive methodology on a sample of 420 male and female students who were selected using random sampling. The researchers used the Social Intelligence Scale by Mr. Abu Hashem (2008), and the data was statistically analyzed using SPSS version 25. The results showed that the level of social intelligence among students of the Institute of Sciences and Technologies of Physical and Sports Activities is high. Additionally, statistically significant differences were found in the level of social intelligence among students of the students of the Institute of Sciences and Technologies of Physical and Sports Activities based on their academic level, while there were no statistically significant differences in the level of social intelligence between students of the students of the Institute of Sciences and Technologies of Physical and Sports Activities and students of other majors.Item The Relationship Between Regular Participation In Sports Competitions And The Development Of Certain Physical Characteristics Among Football(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) قجاجة سليم; حيمودى أحمدItem The Relationship Of Psychological Burnout To Personality Traits Among Preparatory Section Nannies(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) غراب رحمةAbstract: The study aims to know the nature of the relationship between psychological burnout and personality traits (extroversion, introversion, poise, and emotionality) and to reveal differences in psychological burnout among nannies due to the personality trait variable . The descriptive approach was used to suit the nature of the study. The sample was from nannies in the preparatory department in the municipality of El-eloued. The researchers selected (35) nannies in a simple random manner . The psychological burnout scale (Seidman and Sanger), translated by Adel Abdullah, and the Eysenck personality scale were applied . The following results were reached: -There is a statistically significant correlation between psychological burnout and personality traits at a significant level. The study also proved that there is a relationship between psychological burnout and the trait of emotional stability . -There is no statistically significant correlation between degrees of psychological burnout and personality traits, as proven by the study - There is no relationship between psychological burnout and the traits of extroversion and introversion.Item The Role Of E-learning In Teaching Mathematics From The Perspective(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) لخويمس عبد الباسط; زكري نرجسملخص: يهدف البحث الى التعرف على أهمية دور استخدام التعليم الالكتروني في تدريس مادة الرياضيات من وجهة نظر استاذة الطور الثاني من التعليم الابتدائي، والتعرف على الفروق في آرائهم وفقا لمتغيرات البحث، وعلى الصعوبات التي قد تحول دون استخدام التعليم الإلكتروني في تدريس الرياضيات، وتحديد البيانات التي قد تساعد على استخدام التعليم الإلكتروني في تدريس مادة الرياضيات لدى تلاميذ التعليم الابتدائي. وبالاعتماد على المنهج الوصفي الذي يتناسب مع طبيعة هذه الدراسة، تم إجراء الدراسة على عينة من أساتذة الطور الثاني من التعليم الابتدائي للموسم الدراسي 2024/2023، وباستخدام أدوات جمع البيانات التي تمثلت في استبيان تم التوصل إلى النتائج التالية: أن معظم أساتذة الطور الثاني من التعليم الابتدائي يقوم بالاستعانة بالتعليم الإلكتروني اثناء مرحلة التخطيط من خلال المواقع الإلكترونية، وفي مرحلة التنفيذ يكون الاعتماد على الكتب الإلكترونية بنسة كبيرة، وفي مرحلة التقويم كانت وسائل التواصل الاجتماعي الأثر الكبير في تقويم التلاميذ لسهولة وسيلة الاتصال بين الأستاذ والولي.Abstract: The research aims to explore the significance of the role of e-learning in teaching mathematics from the perspective of second cycle primary education teachers. It examines the variations in their opinions based on research variables, identifies the challenges that may prevent the use of e-learning in mathematics teaching, and determines the data that could facilitate the use of e-learning in teaching mathematics to primary education students. Utilizing a descriptive methodology suitable for the nature of this study, the research was conducted on a sample of second cycle primary education teachers for the 2023/2024 academic year. Through a questionnaire used as a data collection tool, the following results were obtained: Most second cycle primary education teachers employ e-learning during the planning phase through websites, rely heavily on electronic books during the implementation phase, and during the evaluation phase, social media plays a significant role in assessing students due to the ease of communication between the teacher and the guardian.Item اتجاهات أساتذة المواد العلمية في التعليم المتوسط نحو التدريس بإستراتيجية التعلّم باللعب(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-31) حماده محمدالسعيد; باللموشي عيدالرزاقAbstract: This study aimed to identify the attitudes of teachers of science subjects in intermediate education towards teaching with the learning-by-play strategy. Its preliminary form consists of 37 items on the survey sample consisting of 30 male and female professors, from 4 randomly selected averages out of 9 averages, and to ensure its validity and reliability. 5 averages To answer the questions of the study, the researcher used statistical methods (arithmetic means and standard deviations, in addition to using the t-test for one sample and two independent samples, and the one-way analysis of variance test). Where the results of the study concluded that the attitudes of teachers of scientific subjects in intermediate education towards teaching with the learning-by-play strategy are moderate, and the results showed that there were no statistically significant differences in their attitudes towards teaching with the learning-by-play strategy due to the variables of gender, professional experience, training, and teaching subject.هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات أساتذة المواد العلميّة في التعليم المتوسط نحو التدريس بإستراتيجية التعلم باللعب، لقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وقد تمّ تصميم استبانة متكونة من 34 فقرة لقياس اتجاهات أساتذة المواد العلميّة في التعليم المتوسط نحو التدريس بإستراتيجية التعلم باللعب، بعد تطبيق الصورة الأولية لها متكونة من 37 فقرة على العيّنة الاستطلاعية المتكونة من 30 أستاذاً وأستاذة، من 4 متوسطات تمّ اختيارها عشوائياً من أصل 9 متوسطات، والتأكد من صدقها وثباتها، طبقت على عينة متكونة من 50 أستاذاً وأستاذة في صورتها النهائية، تمّ اختيارها عن طريق المسح الشامل من 5 متوسطات وللإجابة عن تساؤلات الدراسة استخدم الباحث أساليب إحصائية (المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، بالإضافة إلى استخدام اختبار (ت) لعيّنة واحدة و لعيّنتين مستقلتين، واختبار تحليل التباين الأحادي). حيث توصّلت نتائج الدراسة إلى أنّ اتجاهات أساتذة المواد العلميّة في التعليم المتوسط نحو التدريس بإستراتيجية التعلم باللعب متوسطة كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً في اتجاهاتهم نحو التدريس بإستراتيجية التعلم باللعب تعزى لمتغيّرات الجنس، الخبرة المهنية، التكوين، ومادة التدريس.Item اختبار السرعة الهوائية القصوى المثلثي للسباحة(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) حاج مكناش مرزاق; قرقور محمدAbstract: This study aims to investigate the possibility of a relationship between the trigonometric maximum aerobic speed test and the rectangular maximum aerobic speed test. In order to reach the results, we had to follow the descriptive approach. After conducting the two tests on a sample of 20 swimmers, it was found that there was no relationship between the trigonometric test and the rectangular test of the maximum aerobic speed for swimming. ملخص: تهدف هذه الدراسة عن البحث في امكانية وجود علاقة بين اختبار السرعة الهوائية القصوى المثلثي و اختبار السرعة الهوائية القصوى المستطيلي . و للتوصل الى النتائج توجب علينا انتهاج المنهج الوصفي . بعد القيام بالاختبارين على عينة متكونة من 20 سباح تبين انه لا توجد علاقة بين الاختبار المثلثي و اختبار المستطيلي الخاصين بالسرعة الهوائية القصوىItem اضطراب الكرب ما بعد الصدمة للنساء ضحايا العنف الجسدي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) لعاج جميلة; الماحى زوبيدةهدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر العنف الجسدي على المرأة في ظهور اضطراب ما بعد الصدمة، من خلال دراسة نفسية لحالة واحدة، استخدمت الباحثتان لتقييم الحالة المقابلة نصف الموجهة، مع تطبيق مقياس دافيدسون لتشخيص اضطراب كرب ما بعد الصدمة، توصلت الباحثتان إلى النتائج التالية: تحصلت الحالة على 63 درجة أي بنسبة 92.64%، وهذا يعني الإصابة بصدمة نفسية شديدة، وتم اقتراح العلاج السلوكي المعرفي، وأساليب التنفس العميق والاسترخاء كعلاج للحالة. Abstract: This study aimed to know the impact of physical violence on women in the emergence of post-traumatic stress disorder, through a psychological study of one case, the two researchers used to evaluate the corresponding semi-directed case, with the application of the Davidson scale for the diagnosis of post-traumatic stress disorder, the two researchers reached the following results:The case obtained a score of 63, or 92.64%, which means severe psychological trauma. Cognitive behavioral therapy, deep breathing and relaxation techniques were suggested as a treatment for the case.Item اضطراب ضغط ما بعد الصدمة النفسية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) بزوبيري كمالملخص: اضطراب ضغط ما بعد الصدمة النفسية من الاضطرابات النفسية الشائعة التي يمكن أن تلي تعرض الفرد لصدمة النفسية، فالأحداث الصادمة والمؤلمة، مثل الحوادث بشتى أنواعها والحروب والكوارث الطبيعية، يمكن أن تتسبب في هذا النوع من الاضطراب. تسبب هذه الأحداث القلق والتوتر والتغيرات النفسية والفيزيولوجية واختلالا نفسيا وجسميا للفرد ويمكن أن تؤثر سلبًا عليه. يهدف هذا المقال إلى استعراض تعريف للصدمة النفسية ثم التطرق الى اضطراب ضغط ما بعد الصدمة النفسية والآليات النفسية والفسيولوجية والأعراض التي تحدث خلال فترة الإصابة بهذا الاضطراب، وبالإضافة إلى الاستراتيجيات الفعالة للتعامل مع هذا الاضطراب وتخفيف آثاره. Abstract: Post-traumatic stress disorder is one of the common psychological disorders that can follow the exposure of the individual to psychological trauma. Traumatic and painful events, such as accidents of all kinds, wars and natural disasters, can cause this type of disorder. These events cause anxiety, stress, psychological and physiological changes, and psychological and physical imbalance to the individual and can negatively affect him. This article aims to review a definition of psychological trauma, then address post-traumatic stress disorder, the psychological and physiological mechanisms and symptoms that occur during the period of this disorder, in addition to effective strategies to deal with this disorder and mitigate its effectsItem بلفتني’منيرة.(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) بلفتني منيرة; غدايفي هندAbstract: This study aimed to reveal the symptoms of post-traumatic stress disorder among diabetic amputees according to the variables of sex and age, as well as to reveal the prevalence of symptoms of this disorder among patients who have experienced the trauma of amputation and the psychological effects that followed. The researchers relied on the descriptive analytical approach where was the sample chosen intentionally way, by dealing with all diabetic amputees who frequent Al Hakim Okbi in Guelma City during the time period between March and June of the year 2022, which consisted of (25) patients who completed a full month after the amputation, with the application of the American Psychiatric Association’s Post Traumatic Stress Disorder Scale PCL-5 translated and refereed Fifth Edition. The study found the emergence of post*traumatic stress disorder symptoms with varying degrees of severity, with presence of statistically significant differences due to the variables of gender and the absence of statistically significant differences due to age in the study sample. ملخص: هدفت هذه الدراسة الى الكشف عن أعراض اضطراب ما بعد الصدمة لدى مرضى السكري مبتوري الأطراف حسب متغيري الجنس والسن، وكذا الكشف عن معدل انتشار أعراض هذا الاضطراب بين المرضى الذين عايشوا صدمة البتر وما لحقها من آثار نفسية، اعتمدت الباحثتان على المنهج الوصفي التحليلي، أن تم اختيار العينة بطريقة قصدية وذلك بالتعامل مع جميع مرضى السكري مبتوري الأطراف المترددين على مستشفى الحكيم عقبي بمدينة قالمة خلال الفترة الزمنية الممتدة مل بين شهري مارس وجوان من العام 2022 والتي بلغ قوامها (25) مريضا ومريضة، على أن يكون المرضى قد استوفوا مدة شهرا كاملا بعد عملية البتر مع تطبيق مقياس اضطراب ما بعد الصدمة PCL-5 من اصدار الجمعية الأمريكية للطب العقلي النسخة الخامسة المترجمة والمحكمة، وتوصلت نتائج الدراسة الى بروز أعراض اضطراب ما بعد الصدمة بدرجات متفاوتة في الشدة مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير السن لدى عينة الدراسة.Item السلوك التكيفي للمراهقين المعاقين سمعيا و علاقته بالتحصيل الأكاديمي في مادة الرياضيات(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) حبيطوش رياض; الحاج سعد; قندوز محمودAbstract: The study aimed to reveal the relationship between the total degree of adaptive behavior (personal adaptation; social adaptation) and academic achievement in mathematics for a sample of 30 educated adolescents with hearing impairments ( 12 to 18 years) We used the Adaptive Behavior Scale for Hearing Impaired Adolescents by Rashad (2009) and the achievement points in mathematics for the second semester of the 2021/2022 School for Hearing Impaired Children in Tissemsilt , the results:There is a statistically significant correlation between adaptive behavior and the academic achievement scores in mathematics for the study sample ,The level of adaptive behavior and the level academic achievement of the sample is above average. There are no statistically significant differences in adaptive behavior due to study variables .There are no statistically significant differences in the academic achievement scores due to the study variables. هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الدرجة الكلية للسلوك التكيفي ( التكيف الشخصي و التكيف الاجتماعي) و التحصيل الاكاديمي في مادة الرياضيات لعينة تتكون من 30 مراهق متمدرس من المعاقين سمعيا أعمارهم بين 12 و 18 سنة . استخدمنا مقياس السلوك التكيفي للمراهقين المعاقين سمعيا للباحث رشاد (2009) و نقاط التحصيل الأكاديمي في مادة الرياضيات للفصل الثاني من الموسم الدراسي 2021/2022 بمدرسة الأطفال المعوقين سمعيا لتيسمسيلت و اعتمدنا على المنهج الوصفي لأنه المناسب لدراستنا الحالية و كانت النتائج :توجد علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين السلوك التكيفي و درجات التحصيل الأكاديمي في مادة الرياضيات لعينة الدراسة . مستوى السلوك التكيفي لعينة الدراسة و مستوى التحصيل الأكاديمي لعينة الدراسة فوق المتوسط . لا توجد فروق دالة إحصائيا في السلوك التكيفي تعزى لمتغيرات الدراسة. لا توجد فروق دالة إحصائيا في درجات التحصيل الأكاديمي تعزى لمتغيرات الدراسةItem السلوك الشرائي عند المرأة ودوافعه الاجتماعية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) لبيهي خديجةملخص: يعد السوق أحد الفضاءات الاجتماعية التي يقصدها الصغير والكبير، الرجل والمرأة، فهي ليست حكرا على فئة اجتماعية معينة، فالسوق مجتمع مصغر لا يتم فيه تبادل السلع فقط بل تبادل الخبرات والأخبار وكل المستجدات الاجتماعية. وتختلف دوافع الذهاب للسوق باختلاف الفئات الاجتماعية؛ فدوافع الرجل مثلا تختلف عن دوافع المرأة تبعا لاهتمامات كل واحد منهما، ولعل المعاين للواقع المحلي يلاحظ مبدئيا أن هناك تباينا في عدد الرجال والنساء وخاصة في الأسواق الشعبية، وعادة ما يتم تبادل التهم بين الجنسين وأن أحدهما أكثر احتلالا للسوق. ووجود النساء بعدد معتبر في السوق له دوافعه ودلالته الاجتماعية خاصة في المجتمع المحلي وفي الأسواق الشعبية تحديدا. فشراء السلع قد يكون دافعا ثانويا أو موازيا لدوافع أخرى قد تشكل دائرة اهتمام للمرأة من جهة ، ومن جهة أخرى قد يكون اقتناء السلع هو الدافع الأساسي وراء الذهاب إلى السوق، وذلك يختلف من امرأة إلى أخرى وتتدخل فيه اعتبارات شخصية واجتماعية على حد سواء. تأتي هذه الدراسة للتعرف أكثر على الدوافع الاجتماعية التي تقف وراء السلوك الشرائي للمرأة وذهابها إلى السوق بصورة تكاد تكون يومية، وكشف أهم الآثار الاجتماعية التي قد تنجم عن التسوق عند المرأة. Abstract: The market is one of the social spaces that are visited by young and old, men and women. It is not restricted to a specific social group. The market is a mini-community in which not only goods are exchanged, but experiences, news and all social developments are exchanged. The motives for going to the market differ in different social groups. The motives of men, for example, differ from the motives of women, depending on the interests of each one of them. Perhaps the observer of the local reality notices in principle that there is a discrepancy in the number of men and women, especially in popular markets, and accusations are usually exchanged between the two sexes, and that one of them is more occupied in the market. The presence of a significant number of women in the market has its motives and social significance, especially in the local community and in popular markets in particular. Purchasing commodities may be a secondary motive or parallel to other motives that may constitute a circle of interest for women on the one hand, and on the other hand, the acquisition of commodities may be the primary motive behind going to the market, and this differs from one woman to another and involves both personal and social considerations. This study comes to learn more the social motives that stand behind the purchasing behavior of women and go to the market almost daily and revealed the most important social effects that may result from shopping in womenItem العلاج الزواجي السلوكي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) بوثلجة مختارإن التدخلات العلاجية على مستوى الأسر لها تاريخ طويل في ميدان العلاجات النفسية حيث اخذت المقاربة النسقة حيزا كبيرا على هذا المستوى، وقد جاءت ورقة بحثنا هذه للوقوف عند تقنية أخرى في العلاجات الأسرية، والتي لم تأخذ نصيبها في الكتابات العربية وهي العلاج الزواجي المستوحى من المقاربة السلوكية، حيث اعتمدنا في هذا العمل على كتابات أعمدة هذه المقاربة، وهذا بالوقوف على مفهوم هذا العلاج وتاريخه، والمعاناة الزوجية من وجهة نظر السلوكية، وبنية العلاج ومراحله، والتقييم والتقنيات الخاصة، وهذا لإفادة الممارس النفساني العربي وتوضيح الرؤية له. Abstract: Therapeutic interventions at the family level have a long history in psychological care, in this work we will discuss behavioral couple therapy which is a technique of family therapy and to do this we base on the writings of the pillars of this field. , and it is by standing on the definition of this therapy, its history, marital suffering from a behavioral point of view, the structure of care and its stages of evaluation and special techniques, and it is at the benefit of the Arab psychologist.Item القيم الصحية داخل البيئة المدرسية الجزائرية في ظل كورونا كوفيد- 19(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) خنيش سعاد; عمامرة سميرةAbstract: The current study aimed to know the health values within the Algerian school environment in light of Corona Covid-19, and to address this issue, the main question was asked as follows: What are the health values within the Algerian school environment in light of Corona Covid-19 ? Considering that the school is a social educational institution and a functional extension of the family, it is based on educating young people in the desired manner, in a regular and intentional manner, through a set of goals and live scientific experiments, and being an effective environment based on education as a social phenomenon that influences and is affected by the child and acquires healthy habits within it through its interaction. The impact of education is transmitted from one environment to another, and it facilitates the inculcation and consolidation of many healthy morals and habits, and the fight against harmful ones, especially what Algeria and the world witnessed from the spread of the Corona Covid-19 epidemic, While the importance of the current study is evident through the nature of the problem that it is about to study, which is the health values within the Algerian school environment in light of Corona (Covid-19), and the role of the Algerian government in the field of health protection in the school environment and the measures taken to protect the child from infection with the Corona virus, while the study concluded a set of suggestions and recommendations. ملخص: هدفت الدراسة الحالية لمعرفة القيم الصحية داخل البيئة المدرسية الجزائرية في ظل كورونا كوفيد-19، ولمعالجة هذا الموضوع تم طرح التساؤل الرئيسي كالتالي: ما هي القيم الصحية داخل البيئة المدرسية الجزائرية في ظل كورونا كوفيد-19؟ تكمن أهمية هذه الدراسة باعتبار المدرسة مؤسسة اجتماعية تعليمية وامتداد وظيفي للأسرة تقوم على تربية النشء بالصورة المرغوبة وبأسلوب منتظم وكونها بيئة فاعلة تقوم على التعليم باعتباره ظاهرة اجتماعية يؤثر ويتأثر بها الطفل ويسهل بها غرس الكثير من الأخلاق والعادات الصحية الصحيحة خاصة في ظل وباء كورونا كوفيد-19، في حين تتضح أهمية الدراسة الحالية من خلال طبيعة المشكلة التي بصدد دراستها وهي القيم الصحية داخل البيئة المدرسية الجزائرية في ظل كورونا (كوفيد-19) ودور الحكومة الجزائرية في مجال حماية الصحة في الوسط المدرسي والإجراءات المتخذة لوقاية الطفل من الإصابة بفيروس كورونا في حين خلصت الدراسة بمجموعة من الاقتراحات والتوصيات.Item المرافقة البيداغوجية و خفض التوتر المدرسي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) هوام ليندة; صيد الطيبملخص: تهدف هذه الدراسة الى الكشف عن الخدمات و الفعاليات التي تتبناها المرافقة البيداغوجية و التي يجسدها المرافق البيداغوجي (مستشار التوجيه والارشاد المدرسي و المهني) حول المتعلم الذي يمثل قلب التفكير و الفعل التربوي و منها تحليل أشكال منطق الذات انطلاقا من استراتيجيات و تقنيات تهدف من خلالها تشكيل بنية إدراكية متوازنة للمتعلم بالتخلص من التوترات والصراعات التي يعيشها امام اليات التوجيه المدرسي و التي قد تعرقل مساره الدراسي . و لتحقيق هذا الهدف اتبعت الباحثة منهج التحليل الموقفي الذي يعتمد على جمع و تحليل المعلومات و من ثم ادراج استراتيجيات تركز على ادارة التوترات مستعينين بتقنية مجموعة النقاش البؤرية و العينة القصدية للمبحوثين والتي قدر عددهم 35 مفردة حيث يعيشون حالة توتر نتيجة عدم تلبية رغباتهم نحو الشعب المختارة ، فقد تم التوصل من النتائج إلى أن المرافقة البيداغوجية وكاستراتيجية تساهم الى حد كبير في الوقاية و التخفيف من المشكلات التي تعترض التلاميذ بمحاولة كشف واقع الذات المدرسية و تصحيح و تعديل صورة المدركات الخاطئة التي تتبناها و منها الانفتاح على المحيط الدراسي و المهني و تنمية الحس الريادي و الاعداد للإندماج في الواقع الاجتماعي . Abstract :This study aims to reveal the services adopted by pedagogical escorts and embodied by pedagogical facilities about the learner who represents the heart of the educational act, including analysis of forms of self-reasoning based on techniques aimed at forming a balanced cognitive structure for the learner by eliminating the tensions and conflicts he is experiencing in front of school guidance mechanisms that may hinder his course of study In order to achieve this goal, the researcher followed a position analysis approach based on gathering and analysing information, and then incorporating strategies focused on managing tensions using the focus group technique and the 35 individual investigators' intentional specimen where they live in a state of tension as a result of not meeting their wishes to the selected people. The findings found that pedagogical accompaniment as a strategy contributes greatly to the prevention and alleviation of problems faced by pupils by trying to expose the realities of the school self and to correct and modify the image of the misconceptions they adopt, including opening up to the academic and professional environment, developing a sense of leadership and preparing for social integrationItem المعالجة الإعلامية لخطاب العنف والتسامح في الصحافة الجزائرية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) هابة طارقAbstract: This study aims to reveal how the Algerian press treats the discourse of violence and tolerance in Algerian society, through the use of the Algerian daily echorouk newspaper as a model for the study, where the content analysis tool was relied on as a tool for the study, and the subject unit was chosen as the unit of analysis, while a sample The study consisted of 30 issues dealing with this topic from January 1, 2022 until October 15, 2022 through a non-probabilistic (intentional) examination. The study finally reached a set of results that express the most prevalent forms of violence and tolerance discourse in Algeria, in addition to highlighting The most important actors in the field of combating this phenomenon and identifying the site allocated by the newspaper to publish news and topics related to violence and tolerance, and the most important technical forms used in journalistic writing of the discourse of violence and tolerance . تهدف هذه الدراسة إلى كشف النقاب عن كيفية معالجة الصحافة الجزائرية لخطاب العنف والتسامح في المجتمع الجزائري ، وذلك من خلال إستخدام جريدة الشروق اليومي الجزائرية كنموذج للدراسة، حيث تم الاعتماد على أداة تحليل المضمون كأداة للدراسة ، و تم إختيار وحدة الموضوع كوحدة للتحليل ، فيما جاءت عينة الدراسة مشكلة من 30 عدد يتناول هذا الموضوع بداية من 01 جانفي 2022 إلى غاية 20 نوفمبر 2022 عن طريق المعاينة غير الاحتمالية العمدية (القصدية)، وتوصلت الدراسة في الأخير إلى مجموعة من النتائج التي تعبر عن أشكال خطاب العنف والتسامح الأكثر إنتشارا في الجزائر بالإضافة إلى إبراز أهم الفاعلين في مجال مكافحة هذه الظاهرة و التعرف على الموقع الذي خصصته الجريدة لنشر الأخبار والموضوعات المتعلقة بالعنف والتسامح ، وأهم الأشكال الفنية المستخدمة في الكتابة الصحفية لخطاب العنف والتسامح .Item الممارسة الرياضية و دورها في تعزيز بعض القيم الأخلاقية لدى الطالب الجامعي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) بن الطيرش ربيحةملخص: تهدف الدراسة الى التعرف على دور الممارسة الرياضية في تعزيز بعض القيم الأخلاقية لدى الطالب الجامعي، اعتمدنا على المنهج الوصفي نظرا لملائمته مع الدراسة، و لتحقيق ذلك أجريت الدراسة على عينة من(82) طالب و طالبة من طلبة الليسانس بمعهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية بالأغواط، و تم استخدام المنهج الوصفي لملائمته مع طبيعة الدراسة، و قد طبقت استمارة استبيان و احتوت الاستمارة على 4 محاور، محور خاص بالممارسة الرياضة و 3 محاور للقيم الأخلاقية ( قيمة حسن الخلق، قيمة التواضع، قيمة التعاون )، و من نتائج الدراسة توصلنا أنه توجد علاقة ارتباطية بين الممارسة الرياضية و القيم الأخلاقية للطلبة . الكلمات المفتاح : الممارسة الرياضية ؛ القيم الأخلاقية ؛ الطالب الجامعي .Abstract: The study aime to identify the role of sports practice in promoting some moral values of the university student , we relied on the descriptive approach to its suitability with the study , to achieve this , the study was conductedon a sample of (82) male and female undergraduate students at the institute of science andtechnology of physical and sports activities in laghout , the descriptive approach was used to suit it with the nature of the study , aquestionnaire was applied and the form contained 04 axes, one for sports practice and 03 axes for moral values ,( the value of good manners, the value of humility, the value of cooperation ), and from the results of the study, we found that there is a correlation between sports practice and students moral values.