JSS_Vol 07 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/34995
JSS_Vol 07 N 02
Browse
Browsing JSS_Vol 07 N 02 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 35
- Results Per Page
- Sort Options
Item علاج المخططات(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) تواتي ابراهيم عيسىملخص: علاج المخططات (ST) هي مقاربة تكاملية تجمع بين عناصر من العلاج السلوكي المعرفي ، ونظريات التعلق، والعلاجات الجشطالتية والتجريبية. يعتبر هذا النمط من العلاج طريقة فعالة لصياغة وعلاج اضطرابات الشخصية، ويركز على تطور الأعراض المرضية الحالية أكثر من اساليب العلاج المعرفي السلوكي التقليدية، كما تؤكد هذه المقاربة على العلاقة بين المعالج والمريض وقدرتها على التأثير التصحيحي. ويسعى علاج المخططات إلى مساعدة المرضى على فهم احتياجاتهم الانفعالية الأساسية وتعلم طرق تلبية تلك الاحتياجات بشكل تكيفي، وتعمل بشكل مكثف على معالجة ذكريات وتجارب الطفولة المؤذية، والاستناد إلى العديد من التقنيات العلاجية التجريبية لتغيير المشاعر السلبية المتعلقة بهذه الذكريات. ونسعى من خلال هذه المداخلة إلى تسليط الضوء على مسلمات هذه النظرية وأبرز الأساليب العلاجية المستخدمة فيها.Abstract: Schema therapy (ST) is an integrative approach that combines elements from cognitive behavioral therapy, attachment theories, and Gestalt and experiential therapies. This type of therapy is an effective way to formulate and treat personality disorders, and focuses on the development of current pathological symptoms more than traditional CBT methods. This approach also emphasizes the relationship between the therapist and the patient and its ability to corrective effect. Schema therapy seeks to help patients understand their basic emotional needs and learn ways to meet those needs adaptively. It works extensively on the processing of traumatic childhood memories and experiences, and draws on various empirical therapeutic techniques to alter negative feelings related to these memories. We seek, through this intervention, to shed light on the postulates of this theory and the most prominent therapeutic methods adopted by this approach.Item The Relationship Between Regular Participation In Sports Competitions And The Development Of Certain Physical Characteristics Among Football(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) قجاجة سليم; حيمودى أحمدItem The Role Of E-learning In Teaching Mathematics From The Perspective(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) لخويمس عبد الباسط; زكري نرجسملخص: يهدف البحث الى التعرف على أهمية دور استخدام التعليم الالكتروني في تدريس مادة الرياضيات من وجهة نظر استاذة الطور الثاني من التعليم الابتدائي، والتعرف على الفروق في آرائهم وفقا لمتغيرات البحث، وعلى الصعوبات التي قد تحول دون استخدام التعليم الإلكتروني في تدريس الرياضيات، وتحديد البيانات التي قد تساعد على استخدام التعليم الإلكتروني في تدريس مادة الرياضيات لدى تلاميذ التعليم الابتدائي. وبالاعتماد على المنهج الوصفي الذي يتناسب مع طبيعة هذه الدراسة، تم إجراء الدراسة على عينة من أساتذة الطور الثاني من التعليم الابتدائي للموسم الدراسي 2024/2023، وباستخدام أدوات جمع البيانات التي تمثلت في استبيان تم التوصل إلى النتائج التالية: أن معظم أساتذة الطور الثاني من التعليم الابتدائي يقوم بالاستعانة بالتعليم الإلكتروني اثناء مرحلة التخطيط من خلال المواقع الإلكترونية، وفي مرحلة التنفيذ يكون الاعتماد على الكتب الإلكترونية بنسة كبيرة، وفي مرحلة التقويم كانت وسائل التواصل الاجتماعي الأثر الكبير في تقويم التلاميذ لسهولة وسيلة الاتصال بين الأستاذ والولي.Abstract: The research aims to explore the significance of the role of e-learning in teaching mathematics from the perspective of second cycle primary education teachers. It examines the variations in their opinions based on research variables, identifies the challenges that may prevent the use of e-learning in mathematics teaching, and determines the data that could facilitate the use of e-learning in teaching mathematics to primary education students. Utilizing a descriptive methodology suitable for the nature of this study, the research was conducted on a sample of second cycle primary education teachers for the 2023/2024 academic year. Through a questionnaire used as a data collection tool, the following results were obtained: Most second cycle primary education teachers employ e-learning during the planning phase through websites, rely heavily on electronic books during the implementation phase, and during the evaluation phase, social media plays a significant role in assessing students due to the ease of communication between the teacher and the guardian.Item effectiveness Of A Play-style Learning Programme To Modify Hypermobility And Distraction For Primary School Pupils(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) قاضي محمد; ربوح صالحملخص البحث: تهدف الدراسة إلى التعرف على مدى تأثير برنامج بطريقة اللعب في التقليل من أعراض اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه للتلاميذ المرحلة الابتدائية، حيث استخدم الباحث المنهج التجريبي في دراسته على عينة قصدية مكونة من 24 تلميذ موزعة على مجموعتين تجريبية وضابطة واستخدم الباحث وحدات تعليمية أدرج فيها الألعاب الصغيرة والشبه رياضية في المرحلة التحضيرية بالنسبة للمجموعة التجريبية إما المجموعة الضابطة مارست النشاط البدني بشكل عادي ، واستخدم استبيان أعراض فرط الحركة وتشتت الانتباه والاندفاعية الموجهحيث خلصت الدراسة إلى: أنه هناك تأثير لبرنامج بطريقة اللعب في حصة التربية البدنية بنسختيه للأولياء وأساتذة المدرسة الابتدائية ، وعولجت المعطيات بواسطة برنامجوالرياضية في التقليل من أعراض اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه لدى التلاميذ تم رصده من خلال الاستبيان الموجه للأسرة و الاستبيان الموجه لأستاذ المدرسة الابتدائية . Abstract: The study aims to identify the impact of the gameplay program on reducing ADHD symptoms and distracting pupils at the primary level, where the researcher used the experimental curriculum in his study on an intentional sample of 24 pupils spread across two experimental groups The researcher used educational modules in which small and semi-athletic games were included in the preparatory phase for the pilot group either the control group exercised normal physical activity, used a questionnaire of hypermobility and distraction symptoms and impulsivity directed at its versions to parents and physical education professors, and the data were processed by the SPSS programme, where the study concluded: The gameplay program in the Physical and Sports Education class has the effect of reducing the symptoms of ADHD and distracting pupils, which was monitored through the family-oriented questionnaire and the primary school professor's questionnaire.Item مستوى الوعي بتحديات العولمة لدى الأستاذ الجامعي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) عبدي صالحهدفت الدراسة الحالية التعرف على مستوى الوعي بتحديات العولمة لدى الأستاذ الجامعي، وإلى الفروق في استجابة العينة في مستوى الوعي بتحديات العولمة لدى الأستاذ الجامعي تعزى لمتغير الرتبة، واعتمد الباحث على المنهج الوصفي والاستبيان كأداة لجمع البيانات وتمثلت العينة (عشوائية طبقية) في 20 أستاذ بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية (جامعة قاصدي مرباح ورقلة) وقد أظهرت النتائج أن الأستاذ الجامعي يتميز بمستوى مرتفع في الوعي بتحديات العولمة، و لا توجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابة العينة في مستوى الوعي بتحديات العولمة لدى الأستاذ الجامعي تعزى لمتغير الرتبة، وخلصت الدراسة إلى مجموعة من الاقتراحات.Abstract: The current study aimed to identify the level of awareness of the challenges of globalization among the university professor, and to the differences in the response of the sample in the level of awareness of the challenges of globalization among the university professor due to the grade variable, and the researcher relied on the descriptive approach and the questionnaire as a tool for data collection and the sample was represented (stratified random) in 20 professors at the Institute of Sciences and Techniques of Physical and Sports Activities (Kasdi Merbah University of Ouargla) The results showed that the university professor is characterized by a high level of awareness of the challenges of globalization, and there are no statistically significant differences in The response of the sample in the level of awareness of the challenges of globalization among the university professor is attributed to the grade variable, and the study concluded a set of suggestionsItem Strikes In The Education Sector "sociological Approach."(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) سني ابراهيم; الذهبي ابراهيمالإضراب حق كفله الدستور والقوانين في مختلف الدول نظرا لما يكتسيه من أهمية في الحفاظ على الحقوق وتحسين ظروف العمل من أجل تحقيق التنمية وزيادة مردود العمل على البذل والعطاء ويعد الإضراب من بين المظاهر التي يعبر بها العاملون عن تردى أوضاعهم سواء الاجتماعية أو الاقتصادية أو الإدارية وما يتعلف بظروف العمل عموما إذ تتعدد الأسباب الدافعة إليه والأهداف المتوخاة منه ويعد قطاع التربية من المرافق العمومية التي شهدت تناميا لهذه الظاهرة وخاصة الوطنية منها والتي يقوم بها المعلمون في مختلف المراحل التعليمية. و تجدر الإشارة أن الساحة تشهد تطورا في وقتنا الحاضر و ذلك نظرا لكون البرلمان الجزائري صادق ، يوم الثلاثاء07 مارس 2023 على مسودة قانون يتعلق بممارسة الحق النقابي، حيث تجدر الإشارة الى ان لجنة الشؤون الاجتماعية لم توافق سوى على أربعة تعديلات طفيفة من مجموع 56 تعديلاً اقترحه النواب. وقال وزير العمل يوسف شرفة خلال الجلسة إن "مشروع القانون سيؤطر العمل النقابي ويعزز دور المنظمات النقابية في الدفاع عن الحقوق وتحقيق العدالة الاجتماعية، ويسمح ببروز منظمات نقابية قوية في الساحة الوطنية ويدعم حرية العمل النقابي ويفعل دورها في الدفاع عن الحقوق الأساسية للعمال". وتجاهلت الحكومة مطالب 31 نقابة مستقلة دعت إلى سحب المسودة. واعتبرت النقابات أن قانون الحق النقابي، إضافة الى مسودة قانون الحق في الإضراب، الذي ستتم مناقشته الأسبوع المقبل "يتضمنان مساسا خطيرا وغير مسبوق بالحقوق والحريات النقابية". ونبهت إلى "مخالفتهما للدستور والاتفاقيات الدولية، ويقضي على الحريات النقابية والعمل النقابي"، مهددة بتصعيد الموقف في حال تمريرهما. لذا سنحاول في هذا المقال التطرق إلى التراث النظري لمفهوم الإضراب و تراثه النظري و خاصة ما يتعلق بالتعريفات والخصائص خاصة الجوانب المشرعة له والقوانين الضابطة له وتبيين بعض آثاره وانعكاساته كما وسنحاول عرض أهم الأسباب الكامنة وراء قيام المعلمين بالإضرابات الوطنية التي شلت قطاع التربية في غير ما مرة والتي ما تفتأ تتجدد كل موسم دراسي تقريبا كما وسنسلط الضوء على كرونولوجيا الإضراب التي شهدها القطاع ومساهمة النقابات في ذلك بعرض تجربة المعلم الجزائري مع الإضراب كون هذا القطاع حساس و يمس شريحة كبيرة من الموظفين و تنعكس آثاره على الأسر و يعتر من الأمور التي تشغل اهتمام قطاع واسع من المواطنين . Abstract: The education sector frequently witnesses disruptions and protests by its employees, which negatively affect the educational process and have a general negative impact on students and society. The sociological approach to strikes in the education sector aims to understand this complex social phenomenon and analyze it from a social, cultural, and economic perspective, by studying the reasons that drive employees in this sector to protests and strikes, and analyzing the relationship between unions, employees, and employers and their role in this phenomenon. In addition, the sociological approach examines the different types of strikes in the education sector, their characteristics, and their impact on the education system and society as a whole. In summary, the sociological approach to strikes in the education sector is an important tool to understand this complex social phenomenon, analyze it comprehensively, and identify appropriate solutions to reduce these disruptions and improve the quality of life for everyone.Item السلوك التكيفي للمراهقين المعاقين سمعيا و علاقته بالتحصيل الأكاديمي في مادة الرياضيات(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) حبيطوش رياض; الحاج سعد; قندوز محمودAbstract: The study aimed to reveal the relationship between the total degree of adaptive behavior (personal adaptation; social adaptation) and academic achievement in mathematics for a sample of 30 educated adolescents with hearing impairments ( 12 to 18 years) We used the Adaptive Behavior Scale for Hearing Impaired Adolescents by Rashad (2009) and the achievement points in mathematics for the second semester of the 2021/2022 School for Hearing Impaired Children in Tissemsilt , the results:There is a statistically significant correlation between adaptive behavior and the academic achievement scores in mathematics for the study sample ,The level of adaptive behavior and the level academic achievement of the sample is above average. There are no statistically significant differences in adaptive behavior due to study variables .There are no statistically significant differences in the academic achievement scores due to the study variables. هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الدرجة الكلية للسلوك التكيفي ( التكيف الشخصي و التكيف الاجتماعي) و التحصيل الاكاديمي في مادة الرياضيات لعينة تتكون من 30 مراهق متمدرس من المعاقين سمعيا أعمارهم بين 12 و 18 سنة . استخدمنا مقياس السلوك التكيفي للمراهقين المعاقين سمعيا للباحث رشاد (2009) و نقاط التحصيل الأكاديمي في مادة الرياضيات للفصل الثاني من الموسم الدراسي 2021/2022 بمدرسة الأطفال المعوقين سمعيا لتيسمسيلت و اعتمدنا على المنهج الوصفي لأنه المناسب لدراستنا الحالية و كانت النتائج :توجد علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين السلوك التكيفي و درجات التحصيل الأكاديمي في مادة الرياضيات لعينة الدراسة . مستوى السلوك التكيفي لعينة الدراسة و مستوى التحصيل الأكاديمي لعينة الدراسة فوق المتوسط . لا توجد فروق دالة إحصائيا في السلوك التكيفي تعزى لمتغيرات الدراسة. لا توجد فروق دالة إحصائيا في درجات التحصيل الأكاديمي تعزى لمتغيرات الدراسةItem العلاج الزواجي السلوكي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) بوثلجة مختارإن التدخلات العلاجية على مستوى الأسر لها تاريخ طويل في ميدان العلاجات النفسية حيث اخذت المقاربة النسقة حيزا كبيرا على هذا المستوى، وقد جاءت ورقة بحثنا هذه للوقوف عند تقنية أخرى في العلاجات الأسرية، والتي لم تأخذ نصيبها في الكتابات العربية وهي العلاج الزواجي المستوحى من المقاربة السلوكية، حيث اعتمدنا في هذا العمل على كتابات أعمدة هذه المقاربة، وهذا بالوقوف على مفهوم هذا العلاج وتاريخه، والمعاناة الزوجية من وجهة نظر السلوكية، وبنية العلاج ومراحله، والتقييم والتقنيات الخاصة، وهذا لإفادة الممارس النفساني العربي وتوضيح الرؤية له. Abstract: Therapeutic interventions at the family level have a long history in psychological care, in this work we will discuss behavioral couple therapy which is a technique of family therapy and to do this we base on the writings of the pillars of this field. , and it is by standing on the definition of this therapy, its history, marital suffering from a behavioral point of view, the structure of care and its stages of evaluation and special techniques, and it is at the benefit of the Arab psychologist.Item سوسيولوجيا التنمية المحلية في الجزائر(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) نعمي نادية; خريبش عبدالقادرملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على التحول التكنولوجي واسهامه في تعزيز التنمية المحلية، وهذا باعتبار أن التكنولوجيا الركيزة الأساسية الأهم في التنمية والتي تستعمل كوسيلة للتعجيل بالتقدم الصناعي وبالتالي الرفاه الإجتماعي. فهي تلعب دورا هاما في تطوير الممارسات المحلية التي لا تتناقض مع الجديد وتتماشى مع الواقع الخصوصي لكل مجتمع، لهذا سعت الجزائر في بداية السبعينات من القرن الماضي الإعتماد على الصناعات المصنعة الثقيلة وبكفاءات جزائرية وهذا من خلال استراد التكنولوجيا الصناعية لتحقيق التنمية المحلية ورفاه الاجتماعي لساكنة. وخلصت هذه الدراسة إلى نتيجة مفادها أن عملية التحول التكنولوجي في الجزائر ضرورة حتمية اليوم في ظل التحولات العالمية ،فهي عملية شاملة ومترابطة يجب أن تعتبر ثقافة من أجل النهوض بالتنمية. Abstract: The aim of this study is to highlight the technological transformation and its contribution to enhancing local development, considering that technology is the most important cornerstone in development, and is used as a means to accelerate industrial progress and thus social welfare. It plays an important role in developing local practices that do not contradict the new and are in line with the specific reality of each society. Therefore, Algeria sought in the early 1970s to rely on heavy manufacturing industries with Algerian competencies through the importation of industrial technology to achieve local development and social welfare for its population. This study concludes that the process of technological transformation in Algeria is an inevitable necessity today in the face of global transformations. It is a comprehensive and interconnected process that should be considered a culture in order to promote developmentItem الهوية الاجتماعية والامتثال الاجتماعي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) سعود مسعودة; تالى جمالتهدف هذه الورقة البحثية تحليلا سوسيولوجيا للهوية الاجتماعية وعملية تطبيعها عبر الامتثال الاجتماعي الذي يعد متغير أساسيا في تكوين بنية الهوية عبر مؤسسات التنشئة الاجتماعية، و سيتم من خلال هذا العمل تحليل آلية التأثير والتأثر بين الهوية الاجتماعية والامتثال الاجتماعي في تكوين أفراد فاعلين اجتماعيا وثقافيا داخل النسق الاجتماعي، عبر ربط أبعاد كل منهما من خلال تفكيك الهوية الاجتماعية إلى الدور والانتماء وما يترتب عليهما من اعتراف اجتماعي للأفراد.وما يترتب عليه من تفاعل إما بمسايرتهم أو مغايرتهم للقيم المشتركة للجماعة التي نشؤ بها . Abstract: This research paper aims at a sociological analysis of social identity and the process of its normalization through social compliance, which is an essential variable in the formation of the identity structure through the institutions of socialization. By linking the dimensions of each of them through the dismantling of social identity to the role and affiliation and the consequent social recognition of individuals, and the resulting interaction either in keeping with or contradicting the common values of the group in which we were brought up.Item اضطراب الكرب ما بعد الصدمة للنساء ضحايا العنف الجسدي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) لعاج جميلة; الماحى زوبيدةهدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر العنف الجسدي على المرأة في ظهور اضطراب ما بعد الصدمة، من خلال دراسة نفسية لحالة واحدة، استخدمت الباحثتان لتقييم الحالة المقابلة نصف الموجهة، مع تطبيق مقياس دافيدسون لتشخيص اضطراب كرب ما بعد الصدمة، توصلت الباحثتان إلى النتائج التالية: تحصلت الحالة على 63 درجة أي بنسبة 92.64%، وهذا يعني الإصابة بصدمة نفسية شديدة، وتم اقتراح العلاج السلوكي المعرفي، وأساليب التنفس العميق والاسترخاء كعلاج للحالة. Abstract: This study aimed to know the impact of physical violence on women in the emergence of post-traumatic stress disorder, through a psychological study of one case, the two researchers used to evaluate the corresponding semi-directed case, with the application of the Davidson scale for the diagnosis of post-traumatic stress disorder, the two researchers reached the following results:The case obtained a score of 63, or 92.64%, which means severe psychological trauma. Cognitive behavioral therapy, deep breathing and relaxation techniques were suggested as a treatment for the case.Item السلوك الشرائي عند المرأة ودوافعه الاجتماعية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) لبيهي خديجةملخص: يعد السوق أحد الفضاءات الاجتماعية التي يقصدها الصغير والكبير، الرجل والمرأة، فهي ليست حكرا على فئة اجتماعية معينة، فالسوق مجتمع مصغر لا يتم فيه تبادل السلع فقط بل تبادل الخبرات والأخبار وكل المستجدات الاجتماعية. وتختلف دوافع الذهاب للسوق باختلاف الفئات الاجتماعية؛ فدوافع الرجل مثلا تختلف عن دوافع المرأة تبعا لاهتمامات كل واحد منهما، ولعل المعاين للواقع المحلي يلاحظ مبدئيا أن هناك تباينا في عدد الرجال والنساء وخاصة في الأسواق الشعبية، وعادة ما يتم تبادل التهم بين الجنسين وأن أحدهما أكثر احتلالا للسوق. ووجود النساء بعدد معتبر في السوق له دوافعه ودلالته الاجتماعية خاصة في المجتمع المحلي وفي الأسواق الشعبية تحديدا. فشراء السلع قد يكون دافعا ثانويا أو موازيا لدوافع أخرى قد تشكل دائرة اهتمام للمرأة من جهة ، ومن جهة أخرى قد يكون اقتناء السلع هو الدافع الأساسي وراء الذهاب إلى السوق، وذلك يختلف من امرأة إلى أخرى وتتدخل فيه اعتبارات شخصية واجتماعية على حد سواء. تأتي هذه الدراسة للتعرف أكثر على الدوافع الاجتماعية التي تقف وراء السلوك الشرائي للمرأة وذهابها إلى السوق بصورة تكاد تكون يومية، وكشف أهم الآثار الاجتماعية التي قد تنجم عن التسوق عند المرأة. Abstract: The market is one of the social spaces that are visited by young and old, men and women. It is not restricted to a specific social group. The market is a mini-community in which not only goods are exchanged, but experiences, news and all social developments are exchanged. The motives for going to the market differ in different social groups. The motives of men, for example, differ from the motives of women, depending on the interests of each one of them. Perhaps the observer of the local reality notices in principle that there is a discrepancy in the number of men and women, especially in popular markets, and accusations are usually exchanged between the two sexes, and that one of them is more occupied in the market. The presence of a significant number of women in the market has its motives and social significance, especially in the local community and in popular markets in particular. Purchasing commodities may be a secondary motive or parallel to other motives that may constitute a circle of interest for women on the one hand, and on the other hand, the acquisition of commodities may be the primary motive behind going to the market, and this differs from one woman to another and involves both personal and social considerations. This study comes to learn more the social motives that stand behind the purchasing behavior of women and go to the market almost daily and revealed the most important social effects that may result from shopping in womenItem عوائق التعلم في المدرسة الابتدائية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) لخويمس قويدر; قنوعه عبداللطيفيعتبر الخطأ في البيداغوجيا الحديثة استراتيجية للتعليم والتعلم، ومن خلال أخطاء المتعلمين تتجلى عوائق التعلم والتي ينبغي تجاوزها لتحسين عملية التعلم، وفي بحثنا هذا نسعى الى الكشف عن تلك العوائق في المرحلة الابتدائية ومعرفة مدى انتشارها لدى تلاميذ هذه المرحلة. استخدمنا في دراستنا المنهج المختلط (الكيفي الكمي) الاستكشافي، واخترنا المقابلة كأداة لجمع البيانات الكيفية كمرحلة أولى ثم شبكة ملاحظة لتكميم البيانات في مرحلة ثانية، وقد أجريت الدراسة على عينة متكونة من 30 استاذا و136 تلميذا في المدرسة الابتدائية بولاية الوادي في الفترة ما بين أكتوبر الى مارس من السنة الدراسية 2022/2023. وتوصلت الدراسة الى وجود مجموعة من عوائق التعلم منها النفسية كتشتت الانتباه، النسيان، الخجل، الخوف، وعوائق بيداغوجية منها عدم وجود مجال زمني لاكتساب مهارة الكتابة والقراءة في البرامج، ونقص الوسائل التدريسية، وعوائق اجتماعية – ثقافية من اكثرها انتشارا عدم تواصل الأولياء مع المدرسة، الإهمال، ثم إبستمولوجية كاستغراق وقت طويل في الكتابة، الصعوبة الحساب، الخلط بين الحروف ،كتابة الحروف والأعداد مقلوبة. Abstract: In modern pedagogy, error is considered a strategy for teaching and learning, and through learners’ mistakes, obstacles to learning are revealed that must be overcome to improve the learning process. In this research, we seek to uncover these obstacles in the primary stage and find out the extent of their spread among students at this stage. In our study, we used a mixed exploratory (qualitative-quantitative) approach, and we chose the interview as a tool for collecting qualitative data as a first stage, then an observation network to quantify the data in a second stage. The study was conducted on a sample consisting of 30 teachers and 136 students in the primary school in El Oued State in the period between October to March of the 2022/2023 academic year. The study found that there are a group of obstacles to learning, including psychological, pedagogical, and socio-cultural obstacles, then epistemological.Item Management With Competencies Among The Heads Of The National Sports Federations(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) ساغي عبدالقادرAbstract: In light of the growth of multiple strategies, this study examines the reality of management with competencies among the heads of national sports federations. Algeria is one of the countries that developed appropriate strategies to attract, develop and improve competencies and use of them in the management process to reach the point of excellence. For this reason, the sports federations kept pace with these developments and included competencies as a basic axis in their management strategies, on which we focused in our study by finding out about the availability of (administrative, personal, technical, cognitive and cultural competencies) among the heads of sports federations in Algeria in the light of strategic management standards and ways to develop them, where we relied on the descriptive approach with the study community consisting of (administrators and managers) of sports federations. The sample was chosen in a deliberate way, and the questionnaire was distributed and it was designed in light of the objectives and questions of the research. In light of the research sample and data collection tools used, as well as the results and statistical treatments, it has been concluded that the heads of the Algerian sports federations possess a high level of efficiency and are governed by a comprehensive system of competences, knowledge, and skills, which reflects positively on the framework of their pursuit of excellence.Item علاقة العوامل السوسيوثقافية بتفشي ظاهرة العنف في ملاعب كرة القدم من وجهة نظر الأنصار(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) لعوش مراد; لعربي يونستهدف هذه الدراسة لمعرفة علاقة العوامل السوسيوثقافية بتفشي ظاهرة العنف في الوسط الرياضي ،ومعرفة أشكال العنف الممارس في هذا الوسط الذي كان ولا يزال يستقطب فئات مختلفة من المجتمع وخاصة فئة الشباب،وبالتالي الكشف عما إذا كان لبعض العوامل مثل البيئة الاجتماعية للمناصرين ومستواهم الاجتماعي والتعليمي وثقافتهم حول قواعد لعبة كرة القدم والبيئة الفيزيقية للملاعب تأثير مباشر على انتشار ظاهرة العنف بأنواعه لفظي جسدي أو حتى رمزي على حد تعبير بيار بورديو،ولتحقيق هذا الغرض والوصول للنتائج المرجوة اختار الباحث فئة مهمة وهي أنصار الفريق كمجتمع بحث ووظف المنهج الوصفي باستخدام أداة الاستبيان وزعت على بعض أنصار شباب باتنة،وضمت العينة 52 مناصرا ،وتم استخدام العينة الغير احتمالية بشكل الكرة الثلجية أو التراكمي والتي ناسبت الدراسة، وخلص الباحث إلى ضعف المستوى التعليمي لأفراد العينة وانتشار ثقافة العنف خاصة اللفظي واستعداد المناصرين وخاصة الشباب منهم للعنف بأنواعه وكذلك توصلت إلى علاقة عوامل كغياب مرافق التسلية في المدينة وتوجه الشباب للترفيه داخل مدرجات الملاعب وافتقار هذه الأخيرة لأهم المرافق مما يدفع هذه العوامل مجتمعة وغيرها إلى تفشي ظاهرة العنف في ملاعب كرة القدم باعتبارها الأكثر شعبية واستقطابا. Abstract: This study aims to investing the relationship between sociocoltural factors and the prevalence of violence in the sports environment and to identify the forms of violence practiced in this environment which continues to attract various segments of society especially youth. There fore the study seeks to reveal whether some factors such as the social and educational level their culture regarding the rules of football the physical environment of stadiums the availability of facilities and other factors have a direct impact on the spread of violence in its various forms whether verbal physical or even symbolic as expressed by pierre bourdieu. To achieve this goal and reach the desired results the researcher chose an important group which is the supporters of the team as a research community and employed the descriptive method using a questionnaire distributed to sample included 52 supporters . The non-probability sample was used in the form of snowball or cumulative sampling which was suitable for the study. The researcher concluded the low educational of violence culture especially verbal violence and the readiness of supporters especially youth to use violence in its various forms. The study also found a relationship between factors such as the absence of entertainment facilities in the city the tendency of youth to seek entertainment inside stadium stands and the lack of these facilities which together the spread of violence in football stadiums as the most popular and attracting sport.Item The Relationship Of Psychological Burnout To Personality Traits Among Preparatory Section Nannies(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) غراب رحمةAbstract: The study aims to know the nature of the relationship between psychological burnout and personality traits (extroversion, introversion, poise, and emotionality) and to reveal differences in psychological burnout among nannies due to the personality trait variable . The descriptive approach was used to suit the nature of the study. The sample was from nannies in the preparatory department in the municipality of El-eloued. The researchers selected (35) nannies in a simple random manner . The psychological burnout scale (Seidman and Sanger), translated by Adel Abdullah, and the Eysenck personality scale were applied . The following results were reached: -There is a statistically significant correlation between psychological burnout and personality traits at a significant level. The study also proved that there is a relationship between psychological burnout and the trait of emotional stability . -There is no statistically significant correlation between degrees of psychological burnout and personality traits, as proven by the study - There is no relationship between psychological burnout and the traits of extroversion and introversion.Item Initiation à La Thérapie Centrée Sur Le Client(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) مخزم كهينةAbstract: Client-centred therapy considers the therapist’s way of being with the client as necessary conditions for a psychotherapeutic process that improves the quality of life of the suffering individual. The main objective of this article is to present client-centered therapy, its objective, conditions, assumptions and philosophy, therapeutic attitudes and techniques. Thus, the article aims to outline the scope of application, indications and limitations of this therapy. This article is especially aimed at students of psychology, but also at beginners in the field of health and aims to arouse curiosity and interest in client-centred therapy. Résumé : La thérapie centrée sur le client considère la manière d’être du thérapeute avec le client comme des conditions nécessaires d’un processus psychothérapeutique qui améliore la qualité de vie de l’être en souffrance. L’objectif principal de cet article est de présenter la thérapie centrée sur le client, son objectif, ses conditions, ses hypothèses et philosophie, les attitudes et les techniques thérapeutiques. Ainsi, l’article vise à exposer le champ d’application, les conditions d’indications et les limites de cette thérapie. Cet article est particulièrement destiné aux étudiants, mais aussi aux débutants dans le domaine de la santé et vise à susciter la curiosité et l’intérêt qu’ils portent à la thérapie centrée sur le client.Item اضطراب ضغط ما بعد الصدمة النفسية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) بزوبيري كمالملخص: اضطراب ضغط ما بعد الصدمة النفسية من الاضطرابات النفسية الشائعة التي يمكن أن تلي تعرض الفرد لصدمة النفسية، فالأحداث الصادمة والمؤلمة، مثل الحوادث بشتى أنواعها والحروب والكوارث الطبيعية، يمكن أن تتسبب في هذا النوع من الاضطراب. تسبب هذه الأحداث القلق والتوتر والتغيرات النفسية والفيزيولوجية واختلالا نفسيا وجسميا للفرد ويمكن أن تؤثر سلبًا عليه. يهدف هذا المقال إلى استعراض تعريف للصدمة النفسية ثم التطرق الى اضطراب ضغط ما بعد الصدمة النفسية والآليات النفسية والفسيولوجية والأعراض التي تحدث خلال فترة الإصابة بهذا الاضطراب، وبالإضافة إلى الاستراتيجيات الفعالة للتعامل مع هذا الاضطراب وتخفيف آثاره. Abstract: Post-traumatic stress disorder is one of the common psychological disorders that can follow the exposure of the individual to psychological trauma. Traumatic and painful events, such as accidents of all kinds, wars and natural disasters, can cause this type of disorder. These events cause anxiety, stress, psychological and physiological changes, and psychological and physical imbalance to the individual and can negatively affect him. This article aims to review a definition of psychological trauma, then address post-traumatic stress disorder, the psychological and physiological mechanisms and symptoms that occur during the period of this disorder, in addition to effective strategies to deal with this disorder and mitigate its effectsItem مستوى الفعالية التنظيمية في المؤسسات الصناعية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) جغيمة مروة; حمامة عمارهدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى تحقيق الفعالية التنظيمية في المؤسسات الصناعية، ومن أجل معالجة هذه المشكلة والتحكم فيها ميدانيا تم اختيار المؤسسة الوطنية للتوضيب وفنون الطباعة بالورق والورق المقوى في ولاية برج بوعريريج لتطبيق إجراءات الدراسة الميدانية . وقد استخدم الباحثان في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، معتمدين على الاستبيان كأداة للدراسة استبيان الفعالية التنظيمية لـ " مازري منيرة " ، وقد تم توزيعه على عينة مكونة من 70 إطار ، وللتحقق من فرضيات الدراسة تم الاستعانة بالأساليب الإحصائية المناسبة لتحليل النتائج وتفسيرها منها المتوسطات الحسابية، معامل ألفاكرونباخ، معامل الارتباط بيرسون وغيرها، وقد توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج هي: مستوى تحقيق الفعالية التنظيمية في المؤسسات الصناعية من وجهة نظر المدراء والمشرفين العاملين في المؤسسة الوطنية للتوضيب وفنون الطباعة بالورق والورق المقوى متوسط. عدم وجود فروقات ذات دلالة إحصائية في الفعالية التنظيمية ترجع للمتغيرات الشخصية والوظيفية. Abstract: The current study aimed to determine the level of achieving organizational effectiveness in industrial institutions, and in order to address this problem and control it in the field, the National Institution for Packaging and Printing Arts with Paper and Cardboard in the state of Bordj Bou Arreridj was chosen . In this study, the researchers used the descriptive analytical method, relying on the questionnaire as a tool for the study, the “Mazri Mounira” Organizational Effectiveness Questionnaire, which was distributed to a sample of 70 employees, and to verify the study hypotheses, appropriate statistical methods were used to analyze and interpret the results, including arithmetic averages, Cronbach's alpha coefficient, Pearson's correlation coefficient, etc., and we reached the following results: The level of achieving organizational effectiveness in industrial institutions is average . There are no statistically significant differences in organizational effectiveness due to personal and functional variaItem الممارسة الرياضية و دورها في تعزيز بعض القيم الأخلاقية لدى الطالب الجامعي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-07-30) بن الطيرش ربيحةملخص: تهدف الدراسة الى التعرف على دور الممارسة الرياضية في تعزيز بعض القيم الأخلاقية لدى الطالب الجامعي، اعتمدنا على المنهج الوصفي نظرا لملائمته مع الدراسة، و لتحقيق ذلك أجريت الدراسة على عينة من(82) طالب و طالبة من طلبة الليسانس بمعهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية بالأغواط، و تم استخدام المنهج الوصفي لملائمته مع طبيعة الدراسة، و قد طبقت استمارة استبيان و احتوت الاستمارة على 4 محاور، محور خاص بالممارسة الرياضة و 3 محاور للقيم الأخلاقية ( قيمة حسن الخلق، قيمة التواضع، قيمة التعاون )، و من نتائج الدراسة توصلنا أنه توجد علاقة ارتباطية بين الممارسة الرياضية و القيم الأخلاقية للطلبة . الكلمات المفتاح : الممارسة الرياضية ؛ القيم الأخلاقية ؛ الطالب الجامعي .Abstract: The study aime to identify the role of sports practice in promoting some moral values of the university student , we relied on the descriptive approach to its suitability with the study , to achieve this , the study was conductedon a sample of (82) male and female undergraduate students at the institute of science andtechnology of physical and sports activities in laghout , the descriptive approach was used to suit it with the nature of the study , aquestionnaire was applied and the form contained 04 axes, one for sports practice and 03 axes for moral values ,( the value of good manners, the value of humility, the value of cooperation ), and from the results of the study, we found that there is a correlation between sports practice and students moral values.