JAESS_Vol 05 N 02

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 36
  • Item
    The Role The Family Plays In Psychological Support For The Recovered From Corona
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) Talah, Nacera
    the current theme is looking for more information about the importance of the psychological homely support and its role to reduce the Corona sufferer's pain and suffering , because the person who has the support from their family members becomes somebody who has self estimate and confidence, less exposed to the disadvantages because of the illness and the period they come through, becomes also stronger to go through it and fight the disease, so we find that homely psychological support strengthens the patient and reduces the reduces the psychological pain. الملخص: يحاول الموضوع الحالي التعرف على اهمية التكفل النفسي الاسري ودوره في في كيفية التخفيف من معاناة ان المريض المتعافى من الكورونا ، لان الفرد الذي يتمتع بالتكفل من افراد اسرته يصبح شخصا واثقا من نفسه ، واقل عرضة للآثار النفسية نتيجة المرض الذي مر به ، واكثر قدرة على المقاومة والتغلب على كل ذلك، لذلك نجد ان التكفل النفسي الاسري يزيد من قدرة الفرد على مقاومة اثار المرض، وتقلل الكثير من المعاناة النفسية
  • Item
    The Impact Of Digital Education On The Algerian University Student’s Acquisition Of Scientific Knowledge During Covid 19 Outbreak: History Students Division In Eloued University As A Sample
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) Chafou, Radhouane
    In the light of global digital changes, the development of contemporary Information and communication technology (ICT), and in line with the requirements of the knowledge economy, it is indispensable for universities and research centers to adopt the distance e-learning, especially during current global health crisis, caused by the Corona pandemic (Covid-19), which has hampered the traditional education activities at the university level Accordingly, the University's digital education became more important than before ,as it has developed many appropriate educational and scientific media, improve the Internet service, maintained its various communication networks. The University of Eloued, in the south-east of Algeria, as one of the leading universities in digitalizing the remote university education through development of its educational system based on the knowledge economy, has opened of many several educational spaces on its official website and social media. As a member of history department in Eloued university,I will try in this paper to review the development stages of the e-learning process at Eloued University,to know the functionality level of its professors, how students respond to approved e-learning programs,and its impact on their acquisition of scientific knowledge. In addition, to clarify the most important obstacles to improve E-learning in Eloued University.
  • Item
    The Effects Of Video Games On The Cultural Growth Of Children And Their Behavior *the Perspective Of Algerian Parents*
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) Hafidi, Lilia
    Abstract: This article aims deals with the impact of video games on children from the perspective of Algerian parents; who happen to be the most capable of observing these effects on the behavior and cultural growth of their children. Our study relied on a descriptive approach and a purposive sample of 120 individual. An online questionnaire of 17 sections was distributed to the parents and through it, we explored their opinions on the positive and negative effects of video games on their children. The study concluded that the negative effects are much more prominent than their positive counterparts. The reason behind that is the lack of awareness when it comes to handling this virtual world, which in itself is a combination of positives as well as negatives and dangers. ملخص: هدف هذا المقال إلى معالجة موضوع تأثير الألعاب الإلكترونية على الأطفال من وجهة نظر الاباء والامهات في المجتمع الجزائري، واللذين هم أقرب إلى توصيف هذه التأثيرات على ثقافة وسلوك وتصرفات أطفالهم، حيث اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وعينة تتكون من 120 مفردة، اعتمادا على استبيان إلكتروني يحتوي على 17 فقرة تم من خلالها التوصل إلى آراء الاولياء في التأثيرات السلبية والايجابية للألعاب الإلكترونية على أطفالهم.. وقد بينت نتائج الدراسة أن الآثار السلبية للألعاب الإلكترونية على الطفل كانت أكثر من الاثار الايجابية، وهذا راجع إلى عدم توفر ثقافة الوعي بكيفية التعامل مع العالم الافتراضي الذي يحمل العديد من الايجابيات وكذلك السلبيات والمخاطر.
  • Item
    Le trouble de stress post traumatique (TSPT) chez l’enfant : propriétés cliniques et prise en charge
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) Boucherit, Saci
    L’exposition au traumatisme est une expérience fréquemment vécue par les enfants, la prévalence du trouble de stress post-traumatique (TSPT) dans cette population étant probablement sous-estimée. Si la plupart vont faire preuve de capacités de résilience leur permettant de surmonter ces épreuves, un certain nombre d’entre eux vont toutefois présenter des réactions très diverses, allant de perturbations minimes de la vie de l’enfant à des tableaux cliniques sévères interférant fortement avec le développement psychoaffectif, parmi lesquels le TSPT. Dans le DSM-5, les troubles liés à des traumatismes ont été autonomisés des autres troubles anxieux et des troubles du spectre obsessionnel. Malgré la grande hétérogénéité des réactions psychotraumatiques chez l’enfant, une triade clinique est classiquement décrite, associant des symptômes de répétition, des manifestations d’évitement et une hyperactivité neurovégétative. De multiples approches thérapeutiques sont possibles, TCC et L’EMDR, restes des thérapies limitées dans le temps, qui associe des exercices d’exposition, de remodelage cognitif et d’augmentation des capacités d’adaptation et de résilience, est la plus validée et la plus largement utilisée.Abstract: Exposure to trauma is a frequent experience for children, the prevalence of posttraumatic stress disorder (PTSD) in this population being probably underestimated. While most will show resilience capacities enabling them to overcome these ordeals, a certain number of them will nevertheless present very diverse reactions, ranging from minimal disturbances in the child's life to severe clinical pictures strongly interfering with psychoemotional development, including PTSD. In the DSM-5, trauma-related disorders have been made independent from other anxiety disorders and obsessive spectrum disorders. Despite the great heterogeneity of psychotraumatic reactions in children, a clinical triad is classically described, associating repetitive symptoms, manifestations of avoidance and neurovegetative hyperactivity. Multiple therapeutic approaches are possible, CBT and EMDR, remnants of time-limited therapies, which combine exposure exercises, cognitive remodeling and increase in coping and resilience capacities, are the most validated and most widely used.
  • Item
    Impact D’usage De La Démarche D’investigation Scientifique Avec La Simulation Informatique Sur La Compréhension Des Concepts De La Physique. Les étudiants De L’ens De Kouba Comme échantillon
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) Yamani, Dalila
    Cette étude vise à déterminer l’impact de la démarche d’investigation scientifique, comme méthode pédagogique utilisée avec la simulation informatique, sur le taux de compréhension conceptuelle chez les étudiants de l’ENS de Kouba. C’est une étude quasi-expérimentale avec pré et post-test qui a été menée auprès d’un groupe expérimental constitué de 74 étudiants et un groupe témoin constitué de 18 étudiants. Le premier groupe a expérimenté l’apprentissage basé sur la simulation informatique et l’investigation scientifique guidée comme méthode pédagogique et le deuxième groupe a expérimenté la simulation informatique et l’approche traditionnelle. Les étudiants ont été affectés aléatoirement aux deux groupes. Les résultats obtenus par le test t de Student ont montré une amélioration considérable en post-test du taux de compréhension conceptuelle et la capacité de transfert des savoirs acquis à la résolution de problèmes issus de la vie courante chez les étudiants du groupe expérimental, cette amélioration est statistiquement significative. Ainsi, nous avons conclu que la démarche d’investigation scientifique utilisée comme méthode pédagogique permet de mieux exploiter les potentiels des technologies éducatives que l’approche traditionnelle. Des études avec d’autres environnements de simulation et d’autres concepts devront être menées pour pouvoir généraliser les résultats obtenus.this study aims to determine the impact of the scientific inquiry approach as a pedagogical method used with computer simulation on the conceptual understanding among students of the ENS of Kouba, future teachers of physical sciences and technology. It is a quasi-experimental study with pre- and post-test that was conducted with an experimental group of 74 students and a control group of 18 students. The first group experienced learning based on computer simulation with guided inquiry and the second group experienced computer simulation with the traditional approach. Students were randomly assigned to both groups. The findings obtained by the t Student' test showed a considerable improvement of the conceptual understanding and the ability to transfer the acquired knowledge to resolve real-life problems in the post-test, among the students of the experimental group, this improvement is statistically significant. Therefore, we have concluded that the scientific inquiry approach as a pedagogical method allows efficient use of the educational technologies than the traditional approach. Further studies with other simulation environments and other concepts have to be conducted in order to generalize the findings obtained.
  • Item
    Difficulties In Applying The Cooperative Learning Strategy From The Teachers' Point Of View
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) Falta, Amira; Bechka, Azzedine
    This study aimed to uncover the difficulties of applying the Cooperative Learning Strategy from the point of view of teachers in the light of three dimensions that are perceived as impediments. These dimensions are related to the education space ,the teacher and the student. A questionnaire consisting of 37 items covering the dimensions was used in the study. The study sample consisted of 80 middle-level and secondary-level teachers selected simple random sampling. The descriptive approach was used and the results of the study were analyzed using SPSS. The results of the study revealed that the level of difficulty in applying the Cooperative Learning Strategy was high and that the order of difficulties was as follows: the difficulties related to the organization of the educational space, those related to the student and, finally, those related to the teacher. هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن صعوبات تطبيق إستراتيجية التعلم التعاوني من وجهة نظر المعلمين على ضوء ثلاثة أبعاد وهي الفضاء التربوي، المعلم والتلميذ. تم الاعتماد على استبيان مكون من 37 فقرة موزعة على الأبعاد الثلاث، وتكونت عينة الدراسة من (80) معلما ومعلمة من الطور المتوسط والطور الثانوي تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، وتم استخدام المنهج الوصفي، وبعد تحليل نتائج الدراسة باستخدام برنامج SPSS، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى درجة صعوبات تطبيق إستراتيجية التعلم التعاوني كانت كبيرة، وأن ترتيب الصعوبات جاءت كما يلي: تنظيم الفضاء التربوي ويليه صعوبات متعلقة بالتلميذ واخيرا صعوبات متعلقة بالمعلم.
  • Item
    Algerian Teachers' Perception Towards The Effectiveness Of Implementing Language-based Approach To Enhance Literary Competence Of Efl Students
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) Kired, Samir; Sadoune, Farida
    Abstract: Adopting a suitable approach to teaching literary texts in the EFL classroom promotes the students' literary competence and interpretative capabilities. Among several approaches used in teaching literature is the Language-Based Approach, which aims to familiarise the students with the literary language. The present research attempts to investigate the perception of Algerian teachers towards the effectiveness of implementing a language-based approach to enhancing the literary competence of English as a foreign language (EFL) students. To achieve the research objective, qualitative and quantitative methods are used. The data are primarily collected through a questionnaire emailed to literature teachers from universities across the country and semi-structured interviews as a secondary data gathering tool. The results of the study indicated that Algerian EFL literature teachers have a positive perception of the efficiency of the language-based approach in improving the literary competency of the EFL students. The study recommends that literature teachers adopt language-oriented methods in teaching undergraduate students to develop their proficiency in studying literary texts. ملخص: إن اعتماد المقاربة المناسبة في تدريس النصوص الأدبية لطلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية يعزز من كفاءتهم في الأدب وقدراتهم في التحليل والتفسير. ومن بين المقاربات المستخدمة في تدريس الأدب الإنجليزي النهج القائم على اللغة والذي يهدف أساسا لتعويد الطلاب على نمط اللغة الأدبية. يهدف هذا البحث إلى لتسليط الضوء على وجهة نظر أساتذة الأدب الإنجليزي في الجزائر تجاه فعالية النهج المبني على اللغة في تحسين الكفاءة الأدبية لطلاب اللغة الإنجليزية. يستخدم الباحث في هذه الدراسة الأساليب الكيفية والكمية من متمثلا في استبيان ومقابلة مع أستاذة الأدب الإنجليزي حول جامعات مختلفة في ربوع الوطن. أظهرت نتائج البحث أن مدرسي الأدب الإنجليزي في الجزائر لديهم تصور إيجابي تجاه فعالية النهج القائم على اللغة في تحسين وتعزيز الكفاءة الأدبية للطلبة. تقترح نتائج البحث على أساتذة الأدب الإنجليزي تبني طرق مبنية على اللغة في تدريس الادب لطلبة الليسانس من أجل تطوير قدراتهم في دراسة النصوص الأدبية. Résumé L'adoption d'une approche appropriée pour l'enseignement des textes littéraires dans la classe EFL favorise la compétence littéraire et les capacités d'interprétation des élèves. Parmi plusieurs approches utilisées dans l'enseignement de la littérature, il y a l'approche basée sur la langue, qui vise à familiariser les élèves avec la langue littéraire. La présente recherche tente d'étudier la perception des enseignants algériens quant à l'efficacité de la mise en œuvre d'une approche basée sur la langue pour améliorer la compétence littéraire des étudiants en anglais comme langue étrangère (EFL). Pour atteindre l'objectif de la recherche, des méthodes qualitatives et quantitatives sont utilisées. Les données sont principalement recueillies au moyen d'un questionnaire envoyé par courriel aux professeurs de littérature des universités de tout le pays et d'entrevues semi-structurées comme outil secondaire de collecte de données. Les résultats de l'étude ont indiqué que les enseignants algériens de littérature EFL ont une perception positive de l'efficacité de l'approche basée sur la langue dans l'amélioration des compétences littéraires des étudiants EFL. L'étude recommande que les professeurs de littérature adoptent des méthodes axées sur la langue dans l'enseignement aux étudiants de premier cycle pour développer leur compétence dans l'étude de textes littéraires.
  • Item
    واقع المناخ التنظيمي في مؤسسة سونلغاز من وجهة نظر القيادة الإدارية الوسطي دراسة ميدانية بمؤسسة سونلغاز - سكيكدة –
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) غربي, البشير; مسيكر, أيوب; هادف, رانية
    هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع المناخ التنظیمي السائد بالشركة الوطنیة لتوزیع الكهرباء و الغاز- سكيكدة - وللتحقق من هذا الهدف استخدمنا المنهج الوصفي باعتباره أكثر كفاءة في الكشف عن الهدف المنشود و كذلك أیضا یتماشى مع طبیعة الدراسة وقد تكونت عینة الدراسة من 39 عاملا كما اعتمدنا على الإستبانة كأداة لجمع البیانات و اعتمدنا على الإحصاء الوصفي (نسب مئویة, التكرارات, المتوسط الحسابي) والإحصاء الاستدلالي (ألفا كر ونباخ) وقد توصلت الدراسة الى أن المناخ السائد في المؤسسة هو المناخ المفتوح. الكلمات المفتاحية: المناخ التنظيمي؛ القيادة الإدارية الوسطى؛ مؤسسة سونلغاز. Abstract: This study aimed to identify the reality of the regulatory climate prevailing in the National Company for Electricity and Gas Distribution - skikda - and to verify this goal we used the descriptive approach as it is more efficient in detecting the desired goal and also in line with the nature of the study. The study sample consisted of 39 factors as We relied on the questionnaire as a tool for data collection, and we relied on descriptive statistics (percentages, frequencies, arithmetic mean) and inferential statistics (Alpha KreaNebach). The study concluded that the prevailing climate in the institution is an open climate.
  • Item
    هوس نتف الشعر عند المرأة لتعبير عن اللاتوافق الزواجي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) بزراوي, نور الهدى; عثماني, نعيمة; رقيق, عبد الله
    تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن كيفية تأثير سوء التوافق الزواجي في ظهور هوس تنف الشعر لدى المرأة المتزوجة. و لإنجاز هذه الدراسة اعتمدنا على المنهج العيادي بواسطة تقنية دراسة الحالة وتم تشخيصها ، ومقياس التوافق الزواجي لـ "سبينر"، خَلُصت النتائج إلى أنّ سوء التوافق الزواجي يؤثّر سلبا على الحياة الصحية والنفسية للمرأة المتزوجة وبالتالي فهو يؤدي إلى وجود السلوك القهري المتمثّل في هوس تنف الشعر الكلمات المفتاحية: التوافق الزواجي؛ سوء التوافق الزواجي ؛هوس نتف الشعر. Abstract: This article aims to highlight how the absence of dyadic adjustment affects the appearance of trichotillomania in married women. To achieve the objective of the study, we adopted the clinical approach using the case study technique through the clinical interview, the diagnostic and statistical manual of mental disorders to diagnose trichotillomania and the dyadic (conjugal) adjustment scale of Spinner. The results show that poor marital adjustment has a negative impact on the health and psychological life of married women and therefore leads to the (trichotillomania).
  • Item
    مساهمة إستراتيجية التعلم التعاوني في تنمية بعض مهارات الكتابة الإملائية لدى تلاميذ الطور الإبتدائي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) العايب, نورة
    تعتبر إستراتيجية التعلم التعاوني إحدى تقنيات التدريس التي جاءت بها الحركة التربوية المعاصرة، إن مثل هذا المفهوم ليس بجديد على المربين والمعلمين، ذلك أنهم يستخدمون التعلم الرمزي كواحد من نشاطاتهم التعليمية المختلفة، فالتعلم التعاوني يكون في مجموعات صغيرة حيث تكون غير متجانسة يشترك فيها التلاميذ من مختلف المستويات التحصيلية على حل مشكلة ما أو إنجاز مهمة ما، كما تعتبر مهارة الكتابة الإملائية من بين المهارات الأساسية في تعلم اللغة العربية، إذ من خلالها يتمكن التلاميذ من تعلم العلوم المختلفة وتقدمهم في مراحل الحياة، وتحتل القواعد الإملائية في بداية اللغة العربية مكانة مهمة وأهمية كبيرة إذ أن أي زيادة أو نقصان يؤدي إلى تغيير معنى الكلمة ما يؤدي إلى خلل في ميزانها الصرفي والتوصل إلى معنى الكلمة الصحيح. سنحاول من خلال هذه الورقات البحثية معرفة مدى مساهمة إستراتيجية التعلم التعاوني في تنمية بعض مهارات الكتابة الإملائية لدى تلاميذ الطور الابتدائي. Abstract :The cooperative learning strategy is one of the teaching techniques introduced by the contemporary educational movement. Such a concept is not new to educators and teachers, because they use symbolic learning as one of their different educational activities. Cooperative learning takes place in small groups where they are heterogeneous in which students from different countries participate. achievement levels to solve a problem or accomplish a task, and the spelling skill is among the basic skills in learning the Arabic language, through which students can learn different sciences and their progress in life stages. As any increase or decrease leads to a change in the meaning of the word, which leads to an imbalance in its morphological balance and reaching the correct meaning of the word. Through these research papers, we will try to find out the extent to which the cooperative learning strategy contributes to the development of some spelling skills for primary school students.
  • Item
    مدى مطابقة الاختبارات التحصيلية الفصلية لنماذج اختبارات شهادة التعليم المتوسط
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) سراوي, علي; فرحات, فوزي
    هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى مطابقة الاختبارات التحصيلية الفصلية في مادة علوم الطبيعة والحياة للسنة الرابعة متوسط لنماذج اختبارات شهادة التعليم المتوسط للمادة، حيث تناولت الدراسة بالتحليل بناء الاختبارات وتصميمها مقارنة بما جاء في دليل بناء الاختبارات. ومن أجل ذلك قام أصحاب البحث بدراسة وصفية تحليلية لعينة شملت 24 اختباراّ تحصيلياّ للفصل الثالث من السنة الدراسية (2021/2022) اعتماداّ على استمارة تحليل مستخلصة من دليل بناء الاختبارات الصادر عن وزارة التربية الوطنية، وتوصلت الدراسة إلى توفر معايير الطباعة بشكل جيد، وتوفر المعايير المتعلقة ببناء الوضعيات بشكل مقبول، مع وجود نقص طفيف راجع إلى تمسك الأساتذة بإدراج الأسئلة المقالية المباشرة خلاف لمتطلبات التقويم في مقاربة الكفاءات. : The current study aimed to identify the extent to which the quarterly achievement tests in the subject of natural and life sciences for the fourth year on average correspond to the models of tests of the certificate of Intermediate Education for the subject, where the study analyzed the construction and design of tests compared to what is stated in the manual for building tests. The authors of the research conducted a descriptive analytical study of a sample of 24 achievement tests for the third semester of the academic year (2021/2022) based on an analysis form extracted from the manual of building tests issued by the Ministry of National Education. The study found that the printing standards are well available, and the standards related to the construction of poses are acceptable, with a slight shortage due to the professors ' adherence to the inclusion of direct essay questions other than the calendar requirements in the competency approach.
  • Item
    فاعلية القيادة الإدارية في تكريس المواطنة وانعكاساتها علي المؤسسات الإدارية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) نعمي, عبدالقادر; قدادرة, شوقي
    تعمل المواطنة علي رفع الخلافات تحفظ حقوق المواطن ، وجب عليه وجباته ، وتأدي إلي رفع الثقة بين المواطن والدولة كل منهما تجاه الاخر.كما تضمن المساوات و العدل والانصاف بين المواطنين أما القانون ـ وأمام الوظائف العامة والمناصب في الدولة بالإضافة إلي تعريف بالتنوع والتعدد العقائدي والعرقي وترتفع عنه في العلاقة بين المواطن والدولة . ومنه هدفت هذه الورقة البحثية إلي التطرق : دور القيادة الإدارية في تكريس المواطنة وانعكاساتها علي المؤسسات الإدارية الرياضية . مبرزه الدور الفعال الذي يلعبه القائد الإداري الرياضي داخل المنشأة الرياضية وفق أدوار تبين من خلالها مدي أهميت القيادة في غرس المواطنة وهذا يتجلى وفق ابعاد تضمن حقوق الإنسان في المجتمع والدولة . الكلمات المفتاحية : القيادة . المواطنة . الادارة الرياضية Citizenship works to resolve disputes, preserves the rights of the citizen, is obligated to him and his duties, and leads to raising trust between the citizen and the state, each towards the other. About the relationship between the citizen and the state. The aim of this research paper is to address: The role of administrative leadership in consolidating citizenship and its repercussions on sports administrative institutions. Highlighting the effective role played by the sports administrative leader within the sports facility, according to roles that show the importance of leadership in instilling citizenship, and this is manifested according to the dimensions of ensuring human rights in society and the state.
  • Item
    عملية اتخاذ القرار وعلاقتها بالالتزام الوظيفي لدى أعضاء فريق العمل دراسة ميدانية بمؤسسة كوندور إلكترونيكس "عنتر ترّاد "
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) عمير, سهيلة; ضيف, الأزهر
    انطلاقا من أن فريق العمل يتيح فرصة لإبراز أفضل المواهب والمهارات لدى الفرد العامل، تميل الإدارة الحديثة إلى التحرر من القواعد والنظم والإجراءات الجامدة، من خلال دمج القدرات والإمكانيات الفردية في أنشطة وأعمال ذات طابع تشاركي تعاوني، من أجل تحقيق أفضل النتائج وإشباع الحاجات النفسية والاجتماعية للفرد العامل. من هنا هدفت هذه الدراسة إلى توضح العلاقة بين عملية اتخاذ القرارات والالتزام الوظيفي لدى أعضاء فريق العمل بالمؤسسة الصناعية الجزائرية، وذلك من خلال توضيح ما يلي:  العلاقة بين المشاركة في اتخاذ القرارات وانضباط الفرد العامل ضمن فريق العمل.  العلاقة بين لامركزية اتخاذ القرارات بتوجيه جهود الأفراد العاملين ضمن فريق العمل لتحقيق الأهداف المرجوة.  العلاقة بين تفويض الصلاحيات لأعضاء الفريق ومستويات الرضا الوظيفي. الكلمات المفتاحية: اتخاذ القرار؛ الالتزام الوظيفي؛ فريق العمل. Abstract: The team work provides an apportunity to express the best abilities and skills of factory worker The modernes management trying to deregulate from rigid rules regulations and procedures by employee treating on taking decision Integrate the capabilities and experiences of individuals into participatory activities and tasks for the best results And satisfaye the psychological and social needs for the individual worker. From here the purpose of this study is clear the relationship between the decision-making process and the job commitment of the teamwork members in industrial enterprise Through clarify the following:  The relation between taking decision and discipline of employed into teamwork  The relation between décentralisation of taking decision and steering individual workers efforts into teamwork to achieving expected goals  The relation between delegation of authority for the team members and the levels of job satisfaction
  • Item
    علاقة التمكين الإداري بالالتزام التنظيمي دراسة تطبيقية بالمؤسسة الاستشفائية العمومية بشير بن عزة -الطيبات -ولاية تقرت
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) سراوي, محمد الجموعي; شنة, محمد رضا
    هدف البحث الى إمكانية وجود علاقة بين التمكين الإداري والالتزام التنظيمي بالمؤسسة الاستشفائية العمومية بشير بن عزة -الطيبات -ولاية تقرت. لننطلق بتساؤلات وبفرضيات متعددة. أما من حيث المنهج فاستعملنا فيها المنهج الوصفي الاستكشافي الفارقي من أجل الوصول الى النتائج، وكانت دراستنا الاستطلاعية تضم عينة من 30 فرداً، من أجل صدق وثبات الأداة، بأبعادها الخمسة (التمكين الإداري) ثم تم عرض الجانب النظري والدراسات السابقة. أما الجانب التطبيقي وبعد عرض النتائج لعينة متكونة من 49 فرداً حصلنا على أهم النتائج والتي منها أن هناك علاقة بين التمكين والالتزام التنظيمي أيضاً مستوى التمكين الإداري لعمال المؤسسة الاستشفائية العمومية بشير بن عزة متوسط. أما مستوى الالتزام التنظيمي للعمال مرتفع. أمّا من حيث الفروق فليست هنالك فروق في التمكين الإداري تعزى لعامل الجنس، وكذا المستوى التعليمي. the aim of the research is to establish the possibility of a relationship between administrative empowerment and organizational commitment to the public hospital institution Bashir bin Azza-tayebat-Wilaya. Let's start with multiple questions and hypotheses. In terms of the methodology, we used the descriptive exploratory differential approach in order to reach the results, and our survey study included a sample of 30 individuals, for the sake of the honesty and stability of the tool, with its five dimensions (administrative empowerment), then the theoretical aspect and previous studies were presented. As for the practical side, after presenting the results to a sample of 49 individuals, we obtained the most important results, including that there is a relationship between empowerment and organizational commitment, as well as the level of administrative empowerment of the workers of the public hospital institution Bashir bin Azza is average. The level of organizational commitment of workers is high. In terms of differences, there are no differences in administrative empowerment due to the sex factor, as well as the level of Educat
  • Item
    سلوك ايذاء الذات كمؤشر تنبؤي لظهور الافكار الانتحارية لدى المراهقين
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) اومليلي, حميد; دعيش, محمد امين
    حاولت هذه الورقة الإجابة على تساؤل مفاده: هل يمكن التنبؤ بالسلوك الانتحاري اعتمادا على تظاهرات مرضية لدى الأفراد المعرضين لذلك؟ أو تحديدا هل يمكن اعتبار سلوك إيذاء الذات كعامل خطر لظهور الأفكار الانتحارية لدى المراهقين؟ وللإجابة على هذا الأخير تم الاعتماد على المنهج المقارن ذو الأثر الرجعي retrospective causal-comparative ؛ والذي هدفنا من خلاله إلى المقارنة بين مجموعتي المراهقين الذين يمتلكون أفكارا جادة حول الانتحار والمراهقين الذين يمتلكون أفكارا قليلة حوله استنادا على الفروقات بينهما في شدة سلوك إيذاء الذات، أين توزعت المجموعتين على عينة قوامها 88 مراهقا، موظفين الطرق التنبؤية الحديثة المتمثلة في الانحدار اللوجستي ثنائي الحدود binary logistic regression، حيث أسفرت النتائج إلى أن تفاقم سلوك إيذاء الذات يعتبر كمؤشر أو كعامل خطر لظهور أفكار انتحارية جدية، بالرغم من ضعف القوة التنبؤية للنموذج اللوجستي المتحصل عليه، والذي قد يعود إلى أن سلوك إيذاء الذات غير كاف لوحده للتنبؤ بظهور التفكير الانتحاري، وإنما ظهور هذا الأخير يرجع إلى تفاعل عدة عوامل أخرى يمكن من خلالها وضع نموذجا كلي شامل قادرا على أن نفهم التفكير الانتحاري. Abstract: This paper tried to answer the question: Can suicidal behavior be predicted based on Symptoms Among At-Risk Individuals?? Or specifically, can self-harm behavior be considered a risk factor for the emergence of suicidal thoughts among adolescents? The study is based on a retrospective comparative method to compare between a group of adolescents with serious ideas about suicide and adolescents who have few ideas about it; based on their differences in the severity of self-harm behavior, with a sample of 88 adolescents, Using modern predictive methods of binary logistic regression, The results indicated that the aggravated of self-harm behavior was seen as an indicator or a risk factor for the emergence of serious suicidal thoughts, despite the weak predictive strength of the logistical model obtained, which may be due to the fact that self-harm behavior alone is insufficient to predict the emergence of suicidal thinking, but rather the emergence of the latter due to the interaction of several other factors through which a comprehensive holistic model can be developed capable of understanding suicidal thinking.
  • Item
    دور معايير تقييم الواجهة التفاعلية في تعزيز الفعالية الإستخدامية للمواقع الإلكترونية الجامعية لدى الطلبة. دراسة تحليلية لموقع جامعة الوادي _ أنموذجاً.
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) خرفان, منذر; غرغوط, عاتكة
    تهدف هذه الدراسة الى التعرف على دور معايير تقييم الواجهة التفاعلية في تعزيز الفعالية الإستخدامية للمواقع الإلكترونية الجامعية لدى الطلبة من خلال القيام بدراسة تحليلية لموقع جامعة الوادي أنموذجا، حيث وزع الإستبيان الكترونيا ليتم بعدها الحصول على 301 استبيان منها 254 استبانة قابلة للمعالجة الإحصائية و قد تم الإعتماد على بياناتها للإجابة على الإشكالية المطروحة و من أهم هذه النتائج التي توصلت اليهــا الدراسـة، أن قــدر المتــوسـط الحسـابـي لإجـابــات الطلبــة فـي الإتجــاه الإيجابـي بـ: "نعم" على دور كل من سهــولــة إستخــدام واجهــة الموقـع، فاعليتهـا، إحتوائها على إجراءات الرقابـة و ثباتهــا تواليـًا (4.57)، (4.89) (5.21) و(4.53). و تعد هذه القيمة أعلى مقارنة بقيمة المتوسط الحسابي للإجابات في الإتجاه السلبي من خلال الإجابة بـ"لا" الذي قدر بـ: (2.87)، (2.97)، (2.25)، و(2.83) تواليــًا. و هـو مـا يعـزز كـل ما يتـعلــق بسلــوك، مـوقــف المستـخــدم و إحساسه بــالقيمــة، العاطفيــة، التجريـبـية و ذات المعنـى في التفــاعل فيما بينـه و فيما بيـن المـوقــع الإلكترونـي لجامعة الشهيــــد حمه لخضـــر بالــــــوادي و القــائميــن عليــه مــن خلال الجوانـب العمليــة الأســاسيـــة المتمثـلـة فـي سهـولــة استخـدام المـوقــع، محتــــواه، تـصـميـمـه و تنظيمه. The aim of this study is to identify the role of the interactive interface evaluation criteria in improving the efficiency of the use of university sites for students by carrying out an analytical study for the university's website. Echahid Hamma lakhdar EL_oued university as a model, where the questionnaire was distributed electronically after which 301 questionnaires were obtained, of which 254 questionnaires capable of statistical processing. Relying on its data to answer the problem posed, and the 'one of the most important results of the study, that the arithmetic mean of the responses of the students in a positive direction was estimated by: "Yes" on the role of each of the ease of use of the site interface , its effectiveness, its containment of control procedures and its stability, respectively (4,57), (4,89), (5,21), and (4.53). And this value is higher compared to the arithmetic mean value of the answers in the negative direction by answering "no", which was estimated at: (2.87), (2.97), (2.25) and ( 2.83), respectively which reinforces the whole thing related to behavior, The user's position and his sense of value, emotional, experiential and meaningful in the interaction between him and the website of the University of Echahid Hamma lakhdar EL_oued and its officials Through the basic practical aspects represented in the ease of use of the site, its content, design and organization.
  • Item
    دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية من وجهة نظر طلبة الصف الثاني عشر بمحافظة جنوب الباطنة وعلاقته بالتردد المهني لديهم
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) البادري, سعود بن مبارك
    هدفت الدراسة إلى التعرف على دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية ومستويات التردد المهني من وجهة نظر طلبة الصف الثاني عشر بمحافظة جنوب الباطنة، والكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية ومستويات التردد المهني تعزى لمتغيرات الجنس ونوع الدراسة، واستقصاء العلاقة ذات الدلالة الإحصائية بين دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية ومستويات التردد المهني. تم تطبيق استبانة دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية (من إعداد الباحث) ومقياس التردد المهني (Gati et al, 1996) على عينة عشوائية تتكون من (208) طالبا وطالبة بالصف الثاني عشر. وقد توصلت نتائج الدراسة إلى أن هناك دور قليل للسياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية، وان مستويات التردد المهني جاءت بدرجة متوسطة، وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلاله إحصائية في دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية وفي مستوى التردد المهني وفقا لمتغيري الجنس ونوع الدراسة، كما أفرزت نتائج الدراسة وجود ارتباط طردي دال عند مستوى دلالة 0.01 بين دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية ومستويات التردد المهني بمعامل ارتباط (.327) وبناء على نتائج الدراسة تم التوصية بـتوعية أولياء الأمور بضرورة مساعدة أبنائهم في التعرف على ميولهم ورغباتهم ومن ثم المشاركة الواعية مع أبنائهم في اختيار البرامج الدراسية وتوجيههم إلى التخصص الملائم لهم. Abstract: The study aimed to identify the role of the family context in the selection of study programs and levels of occupational hesitation from the point of view of the twelfth grade students in the Governorate of South Al Batinah, and to reveal the presence of statistically significant differences in the role of the family context in the selection of study programs and levels of occupational hesitation due to the variables of gender and type of study. And the investigation of the statistically significant relationship between the role of the family context in the selection of study programs and levels of occupational hesitation. A questionnaire about the role of the family context in choosing study programs (prepared by the researcher) and the occupational hesitation scale (Gati et al, 1996) was applied to a random sample consisting of (208) male and female students in the twelfth grade. The results of the study concluded that there is a small role for the family context in the selection of study programmes, and that the levels of occupational hesitation came to a medium degree. The results of the study also revealed that there is a significant direct correlation at the level of significance 0.01 between the role of the family context in choosing study programs and the levels of occupational hesitation with a correlation coefficient (.327).Based on the results of the study, it was recommended to educate parents about the need to help their children identify their tendencies and desires, and then consciously participate with their children in choosing study programs and direct them to the appropriate specialization for them.
  • Item
    دراسة تحليلية لصعوبات الإملاء - دراسة حالة لبعض تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي ذوو العسر الكتابي الفونولوجي بمدينة ورقلة-
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) حشاني, سعاد; العطوي, سليمة
    هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف، وتحليل الأخطاء الفونولوجية في إملاء تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي ذوو العسر الكتابي الفونولوجي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج العيادي باستعمال دراسة حالة، وتمّ الاعتماد على اختبار وكسلر المراجع، ومقياس الكتابة الإملائية، وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية للأداة، تمّ تطبيقها على مجموعة الدراسة المتكونة من أربعة حالات منهم إثنان ذكور، و إثنان إناث، وأسفرت نتائج الدراسة على أنّ الإضافة هو الخطأ الفونولوجي على مستوى الصوامت الأكثر بروزا في إملاء التلاميذ، والحذف هو الخطأ الفونولوجي على مستوى الصوائت الأكثر بروزا في إملاء تلاميذ، أما نوع التعويض الذي غلب على إملاء التلاميذ هو تعويض صامت بصامت يختلفان في مخرج النطق ويشتركان في الصفة الفونولوجية، كما تتمركز أغلب الأخطاء الإملائية الفونولوجية في نهاية الكلمة. Abstract: The present study aimed to identify, and analyze the phonological errors in the dictations of 4th year primary students with phonological dysorthography. To achieve the objectives of the study, we used the clinical approach, from a case study, the study group was composed of four pupils, and the results are follows: the addition of consonants is the most common phonological error in pupils dictation, as well as vowel suppression is the most important phonological error in pupils dictation, and the type of substitution that has prevailed over dictation is consonant substitution consonant which differs in point of articulation, and shares the same phonological characteristic, and most phonological errors are found at the end of words.
  • Item
    ثقافة الإعلام الجديد وتأثيرها على شخصية الطفل– اليوتيوب أنموذجا- دراسة ميدانية بولاية أم البواقي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) مالكي, حدة; سعادو, أسماء
    تهدف هذه الدراسة للكشف عن التأثيرات التي تحدثها ثقافة الإعلام الجديد على شخصية شريحة مهمة من المجتمع وهم الأطفال وبالتحديد في مرحلة الطفولة المبكرة من خلال أحد أشكاله وهو اليوتيوب. للتقصي عن الموضوع اعتمدنا على المنهج الوصفي واستمارة استبيان كأداة لجمع البيانات، مع عينة قصدية قوامها 100 مفردة من مجموع الأولياء الممثلين بالآباء والأمهات الذين لديهم أطفال تتراوح أعمارهم بين 3 إلى 6 سنوات ويشتركون في خاصية واحدة وهم فعلا من مستخدمي اليوتيوب والقاطنين بولاية أم البواقي، وكشفت نتائج الدراسة على الآثار السلبية التي تحدثها المضامين الثقافية لليوتيوب على شخصية الطفل من خلال بروز سلوك العنف، وكذلك الأثر الايجابي لثقافة اليوتيوب الذي تجسد في تنمية القدرات الإبداعية لدى الطفل، وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات الهامة. This study aims to reveal the effects of the new media culture on children, particularly in the early childhood stage, through one of its forms, which is YouTube. To investigate the topic, we relied on the descriptive approach and a questionnaire as a tool for data collection, with an intentional sample of 100 individuals from the total number of parents represented by parents who are YouTube users and residing in the state of Oum El Bouaghi and who have children between the ages of 3 to 6 years. The study concluded that there are negative effects caused by the cultural contents of YouTube on the child's personality through the emergence of violent behavior, as well as the positive impact of YouTube culture, which is the development of the creative abilities of the child.
  • Item
    تطبيقات الارغونوميا في المحيط المدرسي (المحفظة المدرسية نموذجا)
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) بوزوران, فريدة
    تناولت هذه الدراسة موضوع تطبيقات الارغونوميا في المحيط المدرسي (المحفظة المدرسية نموذجا)، حيث تهدف إلى التعرف على ما إذا كان وزن المحفظة المدرسية تجاوز المعيار الضامن لأمن وسلامة تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي، وقد تم استخدام المنهج الوصفي، ولجمع البيانات تم استخدام ميزان لوزن المحفظة المدرسية والتلميذ، والمتر لقياس طول التلميذ، وتم دعم الدراسة باستبيان المحفظة المدرسية، وقد توصلت نتائج الدراسة إلى أن وزن المحفظة المدرسية تجاوز المعيار الضامن لأمن وسلامة تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي. Abstract: This study dealt with the subject of the applications of ergonomics in the school environment (the schoolbag as a model), as it aims to identify whether the weight of the schoolbag exceeded the standard guaranteeing the safety and security of the fourth year students, the descriptive approach was used. And to collect data a scale was used to weigh the schoolbag and the student, and the meter was used to measure the student’s height. And the study was supported by the schoolbag questionnaire, the results of the study concluded that the weight of the schoolbag exceeded the standard that guarantees the safety and security of the fourth year students.