JAESS_Vol 05 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/19236
Browse
Browsing JAESS_Vol 05 N 02 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 36
- Results Per Page
- Sort Options
Item دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية من وجهة نظر طلبة الصف الثاني عشر بمحافظة جنوب الباطنة وعلاقته بالتردد المهني لديهم(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) البادري, سعود بن مباركهدفت الدراسة إلى التعرف على دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية ومستويات التردد المهني من وجهة نظر طلبة الصف الثاني عشر بمحافظة جنوب الباطنة، والكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية ومستويات التردد المهني تعزى لمتغيرات الجنس ونوع الدراسة، واستقصاء العلاقة ذات الدلالة الإحصائية بين دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية ومستويات التردد المهني. تم تطبيق استبانة دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية (من إعداد الباحث) ومقياس التردد المهني (Gati et al, 1996) على عينة عشوائية تتكون من (208) طالبا وطالبة بالصف الثاني عشر. وقد توصلت نتائج الدراسة إلى أن هناك دور قليل للسياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية، وان مستويات التردد المهني جاءت بدرجة متوسطة، وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلاله إحصائية في دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية وفي مستوى التردد المهني وفقا لمتغيري الجنس ونوع الدراسة، كما أفرزت نتائج الدراسة وجود ارتباط طردي دال عند مستوى دلالة 0.01 بين دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية ومستويات التردد المهني بمعامل ارتباط (.327) وبناء على نتائج الدراسة تم التوصية بـتوعية أولياء الأمور بضرورة مساعدة أبنائهم في التعرف على ميولهم ورغباتهم ومن ثم المشاركة الواعية مع أبنائهم في اختيار البرامج الدراسية وتوجيههم إلى التخصص الملائم لهم. Abstract: The study aimed to identify the role of the family context in the selection of study programs and levels of occupational hesitation from the point of view of the twelfth grade students in the Governorate of South Al Batinah, and to reveal the presence of statistically significant differences in the role of the family context in the selection of study programs and levels of occupational hesitation due to the variables of gender and type of study. And the investigation of the statistically significant relationship between the role of the family context in the selection of study programs and levels of occupational hesitation. A questionnaire about the role of the family context in choosing study programs (prepared by the researcher) and the occupational hesitation scale (Gati et al, 1996) was applied to a random sample consisting of (208) male and female students in the twelfth grade. The results of the study concluded that there is a small role for the family context in the selection of study programmes, and that the levels of occupational hesitation came to a medium degree. The results of the study also revealed that there is a significant direct correlation at the level of significance 0.01 between the role of the family context in choosing study programs and the levels of occupational hesitation with a correlation coefficient (.327).Based on the results of the study, it was recommended to educate parents about the need to help their children identify their tendencies and desires, and then consciously participate with their children in choosing study programs and direct them to the appropriate specialization for them.Item العلاقة التكاملية بين المسجد والمدرسة دراسة تحليلية من منظور سوسيولوجيا البنائية الوظيفية لتالكوت بارسونز(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) غربي, خالد; مسعي احمد, محمديعتبر كل من المسجد والمدرسة من أهم المؤسسات الاجتماعية التي تعنى بعملية التربية أو التنشئة الاجتماعية في المجتمع، فالمسجد له مكانة روحية وعقدية، وتأثيرات في جميع مناحي حياة الإنسان المسلم، ويتميز بتلك الحالة القدسية التي تنشر جوا روحانيا في المجتمع، تعمل على تربية الفرد بغض النظر عن المرحلة العمرية التي يمر بها. اما المدرسة تعمل على تهيئة بيئة تربوية بيداغوجية مناسبة من خلال تفاعل المكونات الأساسية في البناء المدرسي والمتمثلة في الجانب المادي، والبشري، والمعنوي. اذ تتفاعل هذه المكونات فيما بينها من أجل تهيئة بيئة تعمل على تربية الافراد بطريقة مقصودة وممنهجة. وعليه فان هذه الورقة تهدف الى معرفة العلاقة التربوية التكاملية بين المؤسسة الدينية (المسجد) والمدرسة وذلك في ضوء ما أثارته النظرية البنائية الوظيفية لبارسونز، ومدى تحقق المتطلبات الوظيفية لأداء الأدوار في المجتمع لكل من المسجد والمدرسة. Abstract: The mosque and the school considered one of the most important social institutions concerned with the process of education or socialization in society. The mosque has a spiritual and nodal status and influences in all aspects of the life of the Muslim human being. It's characterized by that sacred situation, which spreads a spiritual atmosphere in society, and works to raise the individual regardless of the age he is going through. The school works to create an appropriate pedagogical educational environment through the interaction of the basic components of the school's construction, which are physical, human and moral. These ingredients interact in order to create an environment that works to raise individuals in a deliberate and systematic manner. Accordingly, this paper aims to learn about the complementary educational relationship between the religious institution (mosque) and the school in the light of what was raised by Parsons' functional constructive theory and the extent to which the functional requirements for performing roles in society have been met for both the mosque and the school.Item مدى مطابقة الاختبارات التحصيلية الفصلية لنماذج اختبارات شهادة التعليم المتوسط(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) سراوي, علي; فرحات, فوزيهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى مطابقة الاختبارات التحصيلية الفصلية في مادة علوم الطبيعة والحياة للسنة الرابعة متوسط لنماذج اختبارات شهادة التعليم المتوسط للمادة، حيث تناولت الدراسة بالتحليل بناء الاختبارات وتصميمها مقارنة بما جاء في دليل بناء الاختبارات. ومن أجل ذلك قام أصحاب البحث بدراسة وصفية تحليلية لعينة شملت 24 اختباراّ تحصيلياّ للفصل الثالث من السنة الدراسية (2021/2022) اعتماداّ على استمارة تحليل مستخلصة من دليل بناء الاختبارات الصادر عن وزارة التربية الوطنية، وتوصلت الدراسة إلى توفر معايير الطباعة بشكل جيد، وتوفر المعايير المتعلقة ببناء الوضعيات بشكل مقبول، مع وجود نقص طفيف راجع إلى تمسك الأساتذة بإدراج الأسئلة المقالية المباشرة خلاف لمتطلبات التقويم في مقاربة الكفاءات. : The current study aimed to identify the extent to which the quarterly achievement tests in the subject of natural and life sciences for the fourth year on average correspond to the models of tests of the certificate of Intermediate Education for the subject, where the study analyzed the construction and design of tests compared to what is stated in the manual for building tests. The authors of the research conducted a descriptive analytical study of a sample of 24 achievement tests for the third semester of the academic year (2021/2022) based on an analysis form extracted from the manual of building tests issued by the Ministry of National Education. The study found that the printing standards are well available, and the standards related to the construction of poses are acceptable, with a slight shortage due to the professors ' adherence to the inclusion of direct essay questions other than the calendar requirements in the competency approach.Item واقع المناخ التنظيمي في مؤسسة سونلغاز من وجهة نظر القيادة الإدارية الوسطي دراسة ميدانية بمؤسسة سونلغاز - سكيكدة –(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) غربي, البشير; مسيكر, أيوب; هادف, رانيةهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع المناخ التنظیمي السائد بالشركة الوطنیة لتوزیع الكهرباء و الغاز- سكيكدة - وللتحقق من هذا الهدف استخدمنا المنهج الوصفي باعتباره أكثر كفاءة في الكشف عن الهدف المنشود و كذلك أیضا یتماشى مع طبیعة الدراسة وقد تكونت عینة الدراسة من 39 عاملا كما اعتمدنا على الإستبانة كأداة لجمع البیانات و اعتمدنا على الإحصاء الوصفي (نسب مئویة, التكرارات, المتوسط الحسابي) والإحصاء الاستدلالي (ألفا كر ونباخ) وقد توصلت الدراسة الى أن المناخ السائد في المؤسسة هو المناخ المفتوح. الكلمات المفتاحية: المناخ التنظيمي؛ القيادة الإدارية الوسطى؛ مؤسسة سونلغاز. Abstract: This study aimed to identify the reality of the regulatory climate prevailing in the National Company for Electricity and Gas Distribution - skikda - and to verify this goal we used the descriptive approach as it is more efficient in detecting the desired goal and also in line with the nature of the study. The study sample consisted of 39 factors as We relied on the questionnaire as a tool for data collection, and we relied on descriptive statistics (percentages, frequencies, arithmetic mean) and inferential statistics (Alpha KreaNebach). The study concluded that the prevailing climate in the institution is an open climate.Item مساهمة إستراتيجية التعلم التعاوني في تنمية بعض مهارات الكتابة الإملائية لدى تلاميذ الطور الإبتدائي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) العايب, نورةتعتبر إستراتيجية التعلم التعاوني إحدى تقنيات التدريس التي جاءت بها الحركة التربوية المعاصرة، إن مثل هذا المفهوم ليس بجديد على المربين والمعلمين، ذلك أنهم يستخدمون التعلم الرمزي كواحد من نشاطاتهم التعليمية المختلفة، فالتعلم التعاوني يكون في مجموعات صغيرة حيث تكون غير متجانسة يشترك فيها التلاميذ من مختلف المستويات التحصيلية على حل مشكلة ما أو إنجاز مهمة ما، كما تعتبر مهارة الكتابة الإملائية من بين المهارات الأساسية في تعلم اللغة العربية، إذ من خلالها يتمكن التلاميذ من تعلم العلوم المختلفة وتقدمهم في مراحل الحياة، وتحتل القواعد الإملائية في بداية اللغة العربية مكانة مهمة وأهمية كبيرة إذ أن أي زيادة أو نقصان يؤدي إلى تغيير معنى الكلمة ما يؤدي إلى خلل في ميزانها الصرفي والتوصل إلى معنى الكلمة الصحيح. سنحاول من خلال هذه الورقات البحثية معرفة مدى مساهمة إستراتيجية التعلم التعاوني في تنمية بعض مهارات الكتابة الإملائية لدى تلاميذ الطور الابتدائي. Abstract :The cooperative learning strategy is one of the teaching techniques introduced by the contemporary educational movement. Such a concept is not new to educators and teachers, because they use symbolic learning as one of their different educational activities. Cooperative learning takes place in small groups where they are heterogeneous in which students from different countries participate. achievement levels to solve a problem or accomplish a task, and the spelling skill is among the basic skills in learning the Arabic language, through which students can learn different sciences and their progress in life stages. As any increase or decrease leads to a change in the meaning of the word, which leads to an imbalance in its morphological balance and reaching the correct meaning of the word. Through these research papers, we will try to find out the extent to which the cooperative learning strategy contributes to the development of some spelling skills for primary school students.Item هوس نتف الشعر عند المرأة لتعبير عن اللاتوافق الزواجي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) بزراوي, نور الهدى; عثماني, نعيمة; رقيق, عبد اللهتهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن كيفية تأثير سوء التوافق الزواجي في ظهور هوس تنف الشعر لدى المرأة المتزوجة. و لإنجاز هذه الدراسة اعتمدنا على المنهج العيادي بواسطة تقنية دراسة الحالة وتم تشخيصها ، ومقياس التوافق الزواجي لـ "سبينر"، خَلُصت النتائج إلى أنّ سوء التوافق الزواجي يؤثّر سلبا على الحياة الصحية والنفسية للمرأة المتزوجة وبالتالي فهو يؤدي إلى وجود السلوك القهري المتمثّل في هوس تنف الشعر الكلمات المفتاحية: التوافق الزواجي؛ سوء التوافق الزواجي ؛هوس نتف الشعر. Abstract: This article aims to highlight how the absence of dyadic adjustment affects the appearance of trichotillomania in married women. To achieve the objective of the study, we adopted the clinical approach using the case study technique through the clinical interview, the diagnostic and statistical manual of mental disorders to diagnose trichotillomania and the dyadic (conjugal) adjustment scale of Spinner. The results show that poor marital adjustment has a negative impact on the health and psychological life of married women and therefore leads to the (trichotillomania).Item الاحتياجات التكوينية لأساتذة التربية التحضيرية بالمدارس الابتدائية من وجهة نظر مفتشي التعليم الابتدائي (دراسة استكشافية بولاية ورقلة)(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) فيصل, شهرة; مسعود, حنونةهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الاحتياجات التكوينية لأساتذة التربية التحضيرية من وجهة نظر مفتشي التعليم الابتدائي، و محاولة التعرف على ترتيبها حسب الاولوية والصعوبات التي تعترض أساتذة التربية التحضيرية والحلول الممكنة المقترحة من طرف مفتشي التعليم الابتدائي، وكانت عينة الدراسة خمسة(5) مفتشين للتعليم الابتدائي لديهم خبرة كبيرة في ميدان التربية، واستخدم الباحثان أداة المقابلة المباشرة وهذا لمناسبتها للموضوع لكي تقربنا اكثر من الواقع والوقوف على الاحتياجات التكوينية الحقيقية باعتبار مفتش التعليم الابتدائي هو المسؤول المباشر على عملية التكوين ،وكانت الأساليب الإحصائية المستخدمة التكرارات والنسب المئوية، زيادة عن ذلك عرض بعض المفاهيم الأساسية لاحتياجات التكوين ،وبعض الدراسات السابقة التي تناولت هذا الموضوع. The current study aimed to reveal the training needs of the preparatory education teachers from the point of view of the primary education inspectors and to identify their arrangement according to priority, the difficulties encountered by the preparatory education teachers, and the possible solutions proposed by the primary education inspectors. The sample of the study involved five primary education inspectors with great experience in the field of education, and the research tool used was a direct interview; this is because of its relevance to the subject as it bring us closer to reality and to identify the real formative needs, considering that the primary education inspector is directly responsible for the training process. The statistical methods used were frequencies and percentages. In addition, some basic concepts of training needs were presented some previous studies that dealt with this topicItem برامج التكوين المهني بالجزائر بين المقاربات النظرية و الممارسات التطبيقية/دراسة ميدانية بمركز التكوين المهني و التمهين البوني - ولاية عنابة أنموذجا -(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) شريفي, صوريةيعتبر التكوين المهني في الجزائر من بين القطاعات التي تحمل أهية كبيرة كونه يساهم في دفع عجلة الإقتصاد من جهة و تنمية الفرد و المجتمع من جهة أخرى ، و ذلك من خلال الإستثمار في الرأس المال البشري و توفير اليد العاملة المؤهلة التي تحتاجها باقي القطاعات بمختلف مجالاتها إقتصادية كانت أو إدارية أو خدماتية. إن البرامج التكوينية لقطاع التكوين المهني هي الأداة الأكثر مرجعية في تطبيق سياسة القطاع من خلال تطبيق إكساب المتكونين الكفاءات و المهارات اللازمة التي تساعدهم للإندماج في عالم الشغل و جعلهم أفرادا فاعلين في المجتمع المدني . إختلفت الأسس و النظريات التي بنيت على أساسها برامج التكوين المهني و كذا المرجعيات البيداغوجية التي تنطلق من خلالها ، تبنت وزارة التكوين و التعليم المهنيين بالجزائر مؤخرا المقاربة بالكفاءات في بناء البرامج التكوينية و تطويرها لكي تتماشى مخرجاتها مع متطلبات سوق العمل و هذا ما تهدف سياسة قطاع التكوين المهني بالجزائر، فما مدى نجاح هذه المقاربة من خلال المرجعيات النطرية و الممارسات التطبيقية لها على أرض الواقع ؟ Abstract: : Vocational training in Algeria is among the sectors of great importance as it contributes to advancing the economy on the one hand and the development of the individual and society on the other hand, through investing in human capital and providing qualified labor that is needed by the rest of the sectors in various economic fields. be it administrative or service. The training programs for the vocational training sector are the most reference tool in applying the sector’s policy through the application of providing the trainees with the necessary competencies and skills that will help them to integrate into the world of work and make them active members of civil society. The foundations and theories on which the vocational training programs were built, as well as the pedagogical references through which they are based, differed. The Ministry of Professional Training and Education in Algeria has recently : Vocational training in Algeria is among the sectors of great importance as it contributes to advancing the economy on the one hand and the development of the individual and society on the other hand, through investing in human capital and providing qualified labor that is needed by the rest of the sectors in various economic fields. be it administrative or service. The training programs for the vocational training sector are the most reference tool in applying the sector’s policy through the application of providing the trainees with the necessary competencies and skills that will help them to integrate into the world of work and make them active members of civil society. The foundations and theories on which the vocational training programs were built, as well as the pedagogical references through which they are based, differed. The Ministry of Professional Training and Education in Algeria has recently adopted the competency approach in building and developing training programs so that their outputs are in line with the requirements of the labor market, and this is what the policy of the training sector aims to professional in Algeria, how successful is this approach through theoretical references and their practical practices on the ground? the competency approach in building and developing training programs so that their outputs are in line with the requirements of the labor market, and this is what the policy of the training sector aims to professional in Algeria, how successful is this approach through theoretical references and their practical practices on the ground?Item الأسس والجهود التربوية لدى جمعية العلماء المسلمين الجزائريين 1931-1954(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) فرحات, الكاملة; بابه, حوريةإن الأسس والمبادي التي قام عليها منهج جمعية العلماء المسلمين ساهمت في الحفاظ على مقومات الهوية الجزائرية وفي تماسك النسيج الاجتماعي الجزائري. وإثراء التجربة التعليمية للمدرسة الوطنية الجزائرية ورسالتها التربوية، وحاولنا في هذه الورقة تسليط الضوء على هذه المبادئ والأسس للمنهج التربوي لجمعية العلماء المسلمين والنتائج التي قدمها هذا المنهج على العديد من الأصعدة الوطنية السياسية والثقافية والاجتماعية. Abstrat: The foundatios and principles which the approach of the Association of Muslim Scholars is based has contributed to preserving the foundations of the Algerian identity and the cohesion of the Algerian social fabric. And enriching the educational experience of the Algerian National School and its educational mission, and we tried in this paper to shed light on these principles and foundations of the educational curriculum of the Association of Muslim Scholars and the results presented by this curriculum on many national, political, cultural and social levels.Item Algerian Teachers' Perception Towards The Effectiveness Of Implementing Language-based Approach To Enhance Literary Competence Of Efl Students(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) Kired, Samir; Sadoune, FaridaAbstract: Adopting a suitable approach to teaching literary texts in the EFL classroom promotes the students' literary competence and interpretative capabilities. Among several approaches used in teaching literature is the Language-Based Approach, which aims to familiarise the students with the literary language. The present research attempts to investigate the perception of Algerian teachers towards the effectiveness of implementing a language-based approach to enhancing the literary competence of English as a foreign language (EFL) students. To achieve the research objective, qualitative and quantitative methods are used. The data are primarily collected through a questionnaire emailed to literature teachers from universities across the country and semi-structured interviews as a secondary data gathering tool. The results of the study indicated that Algerian EFL literature teachers have a positive perception of the efficiency of the language-based approach in improving the literary competency of the EFL students. The study recommends that literature teachers adopt language-oriented methods in teaching undergraduate students to develop their proficiency in studying literary texts. ملخص: إن اعتماد المقاربة المناسبة في تدريس النصوص الأدبية لطلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية يعزز من كفاءتهم في الأدب وقدراتهم في التحليل والتفسير. ومن بين المقاربات المستخدمة في تدريس الأدب الإنجليزي النهج القائم على اللغة والذي يهدف أساسا لتعويد الطلاب على نمط اللغة الأدبية. يهدف هذا البحث إلى لتسليط الضوء على وجهة نظر أساتذة الأدب الإنجليزي في الجزائر تجاه فعالية النهج المبني على اللغة في تحسين الكفاءة الأدبية لطلاب اللغة الإنجليزية. يستخدم الباحث في هذه الدراسة الأساليب الكيفية والكمية من متمثلا في استبيان ومقابلة مع أستاذة الأدب الإنجليزي حول جامعات مختلفة في ربوع الوطن. أظهرت نتائج البحث أن مدرسي الأدب الإنجليزي في الجزائر لديهم تصور إيجابي تجاه فعالية النهج القائم على اللغة في تحسين وتعزيز الكفاءة الأدبية للطلبة. تقترح نتائج البحث على أساتذة الأدب الإنجليزي تبني طرق مبنية على اللغة في تدريس الادب لطلبة الليسانس من أجل تطوير قدراتهم في دراسة النصوص الأدبية. Résumé L'adoption d'une approche appropriée pour l'enseignement des textes littéraires dans la classe EFL favorise la compétence littéraire et les capacités d'interprétation des élèves. Parmi plusieurs approches utilisées dans l'enseignement de la littérature, il y a l'approche basée sur la langue, qui vise à familiariser les élèves avec la langue littéraire. La présente recherche tente d'étudier la perception des enseignants algériens quant à l'efficacité de la mise en œuvre d'une approche basée sur la langue pour améliorer la compétence littéraire des étudiants en anglais comme langue étrangère (EFL). Pour atteindre l'objectif de la recherche, des méthodes qualitatives et quantitatives sont utilisées. Les données sont principalement recueillies au moyen d'un questionnaire envoyé par courriel aux professeurs de littérature des universités de tout le pays et d'entrevues semi-structurées comme outil secondaire de collecte de données. Les résultats de l'étude ont indiqué que les enseignants algériens de littérature EFL ont une perception positive de l'efficacité de l'approche basée sur la langue dans l'amélioration des compétences littéraires des étudiants EFL. L'étude recommande que les professeurs de littérature adoptent des méthodes axées sur la langue dans l'enseignement aux étudiants de premier cycle pour développer leur compétence dans l'étude de textes littéraires.Item الإسعافات النفسية الأولية أثناء الكوارث الطبيعية والأوبئة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) خشخوش, صالحيسلط هذا المقال الضوء على التدخل في الأزمات والكوارث ويتعلق الأمر بالإسعاف النفسي الأولي، من خلال هذا المقال سيعرض الباحث أهم خطوات الاسعاف الاولي وشروط الأساسية . في الجزء الثاني من المقال سيتم عرض تجارب عيادية للتدخل في الأزمات وهنا نقصد فترة الحجر الصحي والحرائق التي عرفتها الجزائر، خلال عرض الوضعيات العيادية سيتم مقارنة بين التدخل عن بعد خلال فترة الحجر الصحي، والتدخل الميداني خلال الحرائق من حيث الخطوات و المنهجية المتبعة. This article sheds light on the intervention in crisis and disasters, and it is related to psychological first aid. Through this article, the researcher presents the most important steps of first aid and the basic conditions. In the second part of the article, clinical experiences of crisis intervention are presented. Here, we mean the period of quarantine and fires that Algeria has known. During the presentation of clinical situations, a comparison is made between remote intervention during the quarantine period and field intervention during fires in terms of the steps and methodology followed.Item فاعلية القيادة الإدارية في تكريس المواطنة وانعكاساتها علي المؤسسات الإدارية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) نعمي, عبدالقادر; قدادرة, شوقيتعمل المواطنة علي رفع الخلافات تحفظ حقوق المواطن ، وجب عليه وجباته ، وتأدي إلي رفع الثقة بين المواطن والدولة كل منهما تجاه الاخر.كما تضمن المساوات و العدل والانصاف بين المواطنين أما القانون ـ وأمام الوظائف العامة والمناصب في الدولة بالإضافة إلي تعريف بالتنوع والتعدد العقائدي والعرقي وترتفع عنه في العلاقة بين المواطن والدولة . ومنه هدفت هذه الورقة البحثية إلي التطرق : دور القيادة الإدارية في تكريس المواطنة وانعكاساتها علي المؤسسات الإدارية الرياضية . مبرزه الدور الفعال الذي يلعبه القائد الإداري الرياضي داخل المنشأة الرياضية وفق أدوار تبين من خلالها مدي أهميت القيادة في غرس المواطنة وهذا يتجلى وفق ابعاد تضمن حقوق الإنسان في المجتمع والدولة . الكلمات المفتاحية : القيادة . المواطنة . الادارة الرياضية Citizenship works to resolve disputes, preserves the rights of the citizen, is obligated to him and his duties, and leads to raising trust between the citizen and the state, each towards the other. About the relationship between the citizen and the state. The aim of this research paper is to address: The role of administrative leadership in consolidating citizenship and its repercussions on sports administrative institutions. Highlighting the effective role played by the sports administrative leader within the sports facility, according to roles that show the importance of leadership in instilling citizenship, and this is manifested according to the dimensions of ensuring human rights in society and the state.Item Le trouble de stress post traumatique (TSPT) chez l’enfant : propriétés cliniques et prise en charge(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) Boucherit, SaciL’exposition au traumatisme est une expérience fréquemment vécue par les enfants, la prévalence du trouble de stress post-traumatique (TSPT) dans cette population étant probablement sous-estimée. Si la plupart vont faire preuve de capacités de résilience leur permettant de surmonter ces épreuves, un certain nombre d’entre eux vont toutefois présenter des réactions très diverses, allant de perturbations minimes de la vie de l’enfant à des tableaux cliniques sévères interférant fortement avec le développement psychoaffectif, parmi lesquels le TSPT. Dans le DSM-5, les troubles liés à des traumatismes ont été autonomisés des autres troubles anxieux et des troubles du spectre obsessionnel. Malgré la grande hétérogénéité des réactions psychotraumatiques chez l’enfant, une triade clinique est classiquement décrite, associant des symptômes de répétition, des manifestations d’évitement et une hyperactivité neurovégétative. De multiples approches thérapeutiques sont possibles, TCC et L’EMDR, restes des thérapies limitées dans le temps, qui associe des exercices d’exposition, de remodelage cognitif et d’augmentation des capacités d’adaptation et de résilience, est la plus validée et la plus largement utilisée.Abstract: Exposure to trauma is a frequent experience for children, the prevalence of posttraumatic stress disorder (PTSD) in this population being probably underestimated. While most will show resilience capacities enabling them to overcome these ordeals, a certain number of them will nevertheless present very diverse reactions, ranging from minimal disturbances in the child's life to severe clinical pictures strongly interfering with psychoemotional development, including PTSD. In the DSM-5, trauma-related disorders have been made independent from other anxiety disorders and obsessive spectrum disorders. Despite the great heterogeneity of psychotraumatic reactions in children, a clinical triad is classically described, associating repetitive symptoms, manifestations of avoidance and neurovegetative hyperactivity. Multiple therapeutic approaches are possible, CBT and EMDR, remnants of time-limited therapies, which combine exposure exercises, cognitive remodeling and increase in coping and resilience capacities, are the most validated and most widely used.Item الشباب وثقافة المدرسية في الجزائر دراسة ميدانية لتلاميذ المدارس الثانوية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) ميسوم, غشام; بلحاج, حسنيةتهدف الدراسة تحليل ما الذي غير في علاقة الأجيال الشابة مع المدرسة. وقد بينا أنه بدءا من اللحظة التي أصبحت فيها المدرسة لكافة التلاميذ تغيرت العلاقة، نتيجة إدخال ثقافة الشباب للمدرسة، المتمثلة في اللباس واللغة والصورة والصوت التي يلتزم بها الشباب الثانويين تعتبر تهديدا كبيرا للثقافة المدرسية، وهذا باعتماد سلم احتجاجي يقوم على الرفض والعنف. في خضم ذلك يخرج التعليم والنجاح المدرسي من المدرسة، وعمل الانتقاء يتم خارجها. باستخدام السلع التعليمية: سواء السلع العامة (اختيار المدرسة) وخدمات السوق (الدروس الخصوصية) والسلع السوقية (المنتجات التعليمية ، الأدوات الرقمية). فتحت مزيجا من تقنيات البحث الكمي والنوعي حاولنا اختبار فرضيات البحث:الملاحظة في عين المكان بصفتي منخرط فعلى في الثانوية. ثم اخترت العمل في مدرستين ثانويتين في غليزان، داخلهما استرجعت358استمارة، ثم قابلت ثلاثون تلميذا في مجموعة بؤرية في كل منها خمسة عشر تلميذ ، ثم استخدام أنواع أخرى مقابلات حرة مع عشرون مدرسا ومقابلات حرة مدراء المؤسسات والمساعدين التربويين وأولياء التلاميذ. Abstract: This study aims to analyze what changed the relationship of the young generations with the school. Starting from the moment when the school became for all students, the youth culture was introduced to the school, accompanied by the exit of education. Success became playing outside its walls, all of that changed the issues of the school and the relationship with it. My central concern will be the study of some forms of youth culture and how they overlap with school culture, and the impact of students working outside the school for school success in their impact on the school institution. I opened a mixture of quantitative and qualitative research techniques. We used a set of field procedures to test the research hypotheses: On-the-spot observation as an actual high school student. Then I chose to work in two secondary schools in Relizane. Within 358 questionnaires were retrieved. Then, I interviewed thirty students in a focus group, each of which had fifteen students in each institution. Other types were used: free interviews with twenty teachers and free interviews with directors of institutions, educational assistants and parents of studentsItem اتجاهات أساتذة الطور الابتدائي والمتوسط نحو استخدام العقاب البدني(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) جغوبي, الأخضرهدفت هذه الدراسة إلى معرفة طبيعة اتجاهات أساتذة الطور الابتدائي والمتوسط نحو استخدام العقاب البدني، ولمعالجة المشكلة المطروحة اعتمد الباحث المنهج الوصفي، وطبقت الدراسة على عينة قوامها 75 أستاذ وأستاذة من الطورين المتوسط والابتدائي تم اختيارهم بطريقة عشوائية، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات، توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: 1- اتجاهات أساتذة الطور الابتدائي والمتوسط نحو استخدام العقاب البدني اتجاهات إيجابية. 2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة الطور الابتدائي والمتوسط نحو استخدام العقاب البدني تعزى لمتغير الجنس. 3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة الطور الابتدائي والمتوسط نحو استخدام العقاب البدني تعزى لمتغير الخبرة بين الخبرة أقل من5 سنوات ومن 5إلى 15 سنة لصالح الخبرة من 5إلى 15 سنة. 4- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة الطور الابتدائي والمتوسط نحو استخدام العقاب البدني تعزى لمتغير الطور. 5- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاتجاه نحو العقاب البدني تعزى لمتغير مكان المدرسة. لصالح المكان (مسعد ولاية الجلفة) على حساب الطيبات ولاية تقرت (منطقة ريفية).This study aims to know the attitudes of primary and middle school teachers towards the use of physical punishment. To address the problem at hand, the researcher has adopted the descriptive approach. The research sample consists of 75 teachers (males and females) randomly selected from primary and middle schools. For the collection of data a research questionnaire has been designed. The analysis of data leads to the following results: 1- The primary and middle school teachers have positive attitudes towards the use of physical punishment. 2- There are no statistically significant differences in primary and middle school teachers' attitudes towards the use of physical punishment due to the gender variable. 3- There are statistically significant differences in primary and middle school teachers' attitudes towards the use of physical punishment due to the experience variable between experience less than 5 years and from 5 to 15 years in favor of experience from 5 to 15 years. 4- There are no statistically significant differences in primary and middle school teachers' attitudes towards the use of physical punishment due to the academic level variable. 5- There are statistically significant differences in primary and middle school teachers' attitudes towards the use of physical punishment due to the variable of school location, In favor of the place of Masaad, Wilayat of Djelf, at the expense of Al-Tayebat, Wilayat of Touggourt (a rural area).Item أهمية الإرشاد التربوي في التخفيف من ظاهرة الهدر التعليمي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) منصور, مصطفىيهدف المقال إلى التعرف على أهمية الإرشاد التربوي ودوره في التخفيف من ظاهرة الهدر التعليمي، التي باتت تؤرق كل من له علاقة بالعملية التعليمة. وذلك من خلال الاطلاع على الأدب التربوي والدراسات والبحوث التربوية التي تناولت ظاهرة الإهدار التعليمي، وذلك من حيث تشخيص المشكلة سواء بمعرفة الأسباب أو العوامل التي ساعدتها على انتشارها في مدارسنا. ومن ثمّ عرض لأهم التصورات والاستراتيجيات المقترحة من طرف التربويين التي حاولت أن تساهم في تقديم بعض الحلول للتخفيف من هذه الظاهرة المدمرة للتلميذ والأسرة والمجتمع على حد سواء. ويركز المقال على أهمية الإرشاد التربوي في الوقاية من تفشي هذه الظاهرة، وتقديم الحلول والعلاج المناسب للتقليل من الفاقد التعليمي سواء أكان على شكل رسوب أو تسرب مدرسي. الكلمات المفتاحية: الارشاد التربوي؛ الهدر التعليمي؛ الرسوب المدرسي؛ التسرب المدرسي. Abstract: The article aims to identify the importance of educational guidance and its role in alleviating the phenomenon of educational waste, which has become a concern for everyone involved in the educational process. And that is through reviewing the educational literature and educational studies and research that dealt with the phenomenon of educational waste, in terms of diagnosing the problem, whether by knowing the causes or factors that helped it spread in our schools. And then presented the most important perceptions and strategies proposed by educators that tried to contribute to providing some solutions to alleviate this devastating phenomenon for the student, family and society alike. The article focuses on the importance of educational guidance in preventing the spread of this phenomenon, and providing solutions and appropriate treatment to reduce educational loss, whether it is in the form of repetition or school dropout. Keywords: educational guidance; educational waste; school repetition; School dropout.Item دور معايير تقييم الواجهة التفاعلية في تعزيز الفعالية الإستخدامية للمواقع الإلكترونية الجامعية لدى الطلبة. دراسة تحليلية لموقع جامعة الوادي _ أنموذجاً.(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) خرفان, منذر; غرغوط, عاتكةتهدف هذه الدراسة الى التعرف على دور معايير تقييم الواجهة التفاعلية في تعزيز الفعالية الإستخدامية للمواقع الإلكترونية الجامعية لدى الطلبة من خلال القيام بدراسة تحليلية لموقع جامعة الوادي أنموذجا، حيث وزع الإستبيان الكترونيا ليتم بعدها الحصول على 301 استبيان منها 254 استبانة قابلة للمعالجة الإحصائية و قد تم الإعتماد على بياناتها للإجابة على الإشكالية المطروحة و من أهم هذه النتائج التي توصلت اليهــا الدراسـة، أن قــدر المتــوسـط الحسـابـي لإجـابــات الطلبــة فـي الإتجــاه الإيجابـي بـ: "نعم" على دور كل من سهــولــة إستخــدام واجهــة الموقـع، فاعليتهـا، إحتوائها على إجراءات الرقابـة و ثباتهــا تواليـًا (4.57)، (4.89) (5.21) و(4.53). و تعد هذه القيمة أعلى مقارنة بقيمة المتوسط الحسابي للإجابات في الإتجاه السلبي من خلال الإجابة بـ"لا" الذي قدر بـ: (2.87)، (2.97)، (2.25)، و(2.83) تواليــًا. و هـو مـا يعـزز كـل ما يتـعلــق بسلــوك، مـوقــف المستـخــدم و إحساسه بــالقيمــة، العاطفيــة، التجريـبـية و ذات المعنـى في التفــاعل فيما بينـه و فيما بيـن المـوقــع الإلكترونـي لجامعة الشهيــــد حمه لخضـــر بالــــــوادي و القــائميــن عليــه مــن خلال الجوانـب العمليــة الأســاسيـــة المتمثـلـة فـي سهـولــة استخـدام المـوقــع، محتــــواه، تـصـميـمـه و تنظيمه. The aim of this study is to identify the role of the interactive interface evaluation criteria in improving the efficiency of the use of university sites for students by carrying out an analytical study for the university's website. Echahid Hamma lakhdar EL_oued university as a model, where the questionnaire was distributed electronically after which 301 questionnaires were obtained, of which 254 questionnaires capable of statistical processing. Relying on its data to answer the problem posed, and the 'one of the most important results of the study, that the arithmetic mean of the responses of the students in a positive direction was estimated by: "Yes" on the role of each of the ease of use of the site interface , its effectiveness, its containment of control procedures and its stability, respectively (4,57), (4,89), (5,21), and (4.53). And this value is higher compared to the arithmetic mean value of the answers in the negative direction by answering "no", which was estimated at: (2.87), (2.97), (2.25) and ( 2.83), respectively which reinforces the whole thing related to behavior, The user's position and his sense of value, emotional, experiential and meaningful in the interaction between him and the website of the University of Echahid Hamma lakhdar EL_oued and its officials Through the basic practical aspects represented in the ease of use of the site, its content, design and organization.Item العنف الرمزي- دراسة نظرية في مفهومه وآلياته -(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) كينه, كيلوده; غانية, البشيريعد العنف الرمزي من أكثر المفاهيم حداثة وجدة، وهو من أكثر المفاهيم السوسيولوجيا التربوية غموضا وإثارة للجدل، وقد تطرقنا في هذا المقال الى مفهوم العنف ومعنى الرمز وهما الركيزتين الأساسيتين لمفهوم العنف الرمزي، ثم تناولنا تعريف العنف الرمزي لغة واصطلاحا، وكذا آلياته: من النظام التعليمي والتربية(المدرسة كألية لممارسة العنف الرمزي)، وسلطة الكلمات(اللغة كآلية للهيمنة والعنف الرمزي)، وسائل الإعلام والاتصال(التلفزيون كآلية من آليات العنف الرمزي). نستنتج من هذا المقال: أن العنف الرمزي شكل من أشكال العنف الذكي، وصيغة سوسيولوجية متقدمة من تجلياته العلمية، وهو القدرة على بناء المعطيات الفكرية بالإعلان عنها وترسيخها، كما أنه له القدرة على تغيير الأوضاع الاجتماعية والثقافية. Abstract: : Symbolic violence is one of the most modern and novel concepts, and it is one of the most mysterious and controversial educational sociology concepts. In this article, we discussed the definition of violence and symbol, which are the two main pillars of the concept of symbolic violence, then we dealt with the definition of symbolic violence as a language and term, as well as its mechanisms: from the educational system and education (School as a mechanism for symbolic violence), Word authority (language as a mechanism for domination and symbolic violence), Media and Communication (TV as a mechanism for symbolic violence). We conclude from this article: Symbolic violence is a form of smart violence, and an advanced sociological form of its scientific manifestations, which is the ability to build intellectual data by announcing and consolidating it, and it also has the ability to change social and cultural conditionsItem دراسة تحليلية لصعوبات الإملاء - دراسة حالة لبعض تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي ذوو العسر الكتابي الفونولوجي بمدينة ورقلة-(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) حشاني, سعاد; العطوي, سليمةهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف، وتحليل الأخطاء الفونولوجية في إملاء تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي ذوو العسر الكتابي الفونولوجي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج العيادي باستعمال دراسة حالة، وتمّ الاعتماد على اختبار وكسلر المراجع، ومقياس الكتابة الإملائية، وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية للأداة، تمّ تطبيقها على مجموعة الدراسة المتكونة من أربعة حالات منهم إثنان ذكور، و إثنان إناث، وأسفرت نتائج الدراسة على أنّ الإضافة هو الخطأ الفونولوجي على مستوى الصوامت الأكثر بروزا في إملاء التلاميذ، والحذف هو الخطأ الفونولوجي على مستوى الصوائت الأكثر بروزا في إملاء تلاميذ، أما نوع التعويض الذي غلب على إملاء التلاميذ هو تعويض صامت بصامت يختلفان في مخرج النطق ويشتركان في الصفة الفونولوجية، كما تتمركز أغلب الأخطاء الإملائية الفونولوجية في نهاية الكلمة. Abstract: The present study aimed to identify, and analyze the phonological errors in the dictations of 4th year primary students with phonological dysorthography. To achieve the objectives of the study, we used the clinical approach, from a case study, the study group was composed of four pupils, and the results are follows: the addition of consonants is the most common phonological error in pupils dictation, as well as vowel suppression is the most important phonological error in pupils dictation, and the type of substitution that has prevailed over dictation is consonant substitution consonant which differs in point of articulation, and shares the same phonological characteristic, and most phonological errors are found at the end of words.Item The Impact Of Digital Education On The Algerian University Student’s Acquisition Of Scientific Knowledge During Covid 19 Outbreak: History Students Division In Eloued University As A Sample(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) Chafou, RadhouaneIn the light of global digital changes, the development of contemporary Information and communication technology (ICT), and in line with the requirements of the knowledge economy, it is indispensable for universities and research centers to adopt the distance e-learning, especially during current global health crisis, caused by the Corona pandemic (Covid-19), which has hampered the traditional education activities at the university level Accordingly, the University's digital education became more important than before ,as it has developed many appropriate educational and scientific media, improve the Internet service, maintained its various communication networks. The University of Eloued, in the south-east of Algeria, as one of the leading universities in digitalizing the remote university education through development of its educational system based on the knowledge economy, has opened of many several educational spaces on its official website and social media. As a member of history department in Eloued university,I will try in this paper to review the development stages of the e-learning process at Eloued University,to know the functionality level of its professors, how students respond to approved e-learning programs,and its impact on their acquisition of scientific knowledge. In addition, to clarify the most important obstacles to improve E-learning in Eloued University.