JPES_Vol 02 N 04

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 15 of 15
  • Item
    النمذجة البنائية ومعالجة صدق المقاييس في البحوث النفسية و التربوية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) صحراوي, عبد الله; بوصلب, عبد الحكيم
    تعتبر النمذجة البنائية، من أحدث منهجيات البحث في الظواهر الاجتماعية ومن أهمها في تحليل بيانات الدراسات السلوكية، تمكن من وضع وتصميم النماذج النظرية لوصف العلاقات المتشابكة بين عناصر الظاهرة وبينها وبين غيرها وصفا كميا، واختبار صحتها وتفسيرها تفسيرا شاملا دون تجزئة لها. وتمثل أسلوبا رياضيا قائما على التحليل الإحصائي للبيانات بطريقة التحليل العاملي التوكيدي CFA لاختبار الصدق البنائي لأدوات القياس وباستعمال برامج متطورة منها برنامج الأموس AMOS والليزرل LISREL. تمثل امتدادا للنموذج الخطي العام الذي يسمح بتحليل مجموعة من معادلات الانحدار بشكل متزامن ومتكامل، لتتحدد العلاقات بين المتغيرات الكامنة (غير المشاهدة) والمتغيرات المقاسة (المشاهدة) عبر اختبار الفروض الموضوعة لتفسيرها. هدفت الدراسة الى توضيح المنهجية المذكورة وعرض مؤشراتها الإحصائية لتحديد مدى مطابقة النماذج النظرية للقياس مع البيانات الميدانية، مستخدمة في ذلك مجال الإدارة المدرسية كمثال تناولت من خلاله البناء العاملي لعلاقة كفاءات تسيير المؤسسات التعليمية بفعالية التسيير وبجودة الأداء المدرسي. The Structural Equation Modeling (SEM) is amongst the latest research methodologies in the social phenomena and the most important in analyzing the data of the behavioral studies. It manages to formulate and design theoretical models to describe the interrelationships between the different elements of the phenomenon based on quantitative description, testing its validity, and interpreting it totally. Henceforward, it represents a mathematical model which is based on statistical analysis of data analysis. It uses the Constructive Factor Analysis (CFA) in order to test the validity of constructivist learning of the measurement tools relying on advanced programs; such as, AMOS and LISREL. This model represents an extension of the linear model which allows the analysis of a group of the regression equations simultaneously and in an integrated approach for the purpose of establishing relations between the variables underlying causes (unobservable) and the measured variables (observable) through the test of the premises for interpretation.The present study aims at clarifying the aforementioned methodology and presents its statistical indicators to determine to which extent the theoretical measurable models match the data fields. For this reason, we used the school administration, as a field area, as an example on which the construction model of relationship of management competencies of the educational institutions with both effective management and the quality of school’s performance.
  • Item
    مستوى تقدير الذات لدى معلمي المرحلة الابتدائية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) دبابي, بوبكر
    تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مستوى تقدير الذات لدى معلمي المرحلة الابتدائية بورقلة، وقد شملت الدراسة 440 معلما ومعلمة من مجموع 1096، أي ما نسبته 40% من المجموع الكلي، و لتحقيق أهداف الدراسة فقد تم تطبيق استمارة لجمع المعلومات، وهي استمارة تقدير الذات من إعداد الباحث والتي اشتملت على أربعة أبعاد وهي البعد الجسمي، والأكاديمي، الاجتماعي والشخصي، وانطلقت الدراسة من الفرضية الآتية: هناك مستوى مرتفع لتقدير الذات لدى معلمي المرحلة الابتدائية بمدينة ورقلة. توصلت الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع من تقدير الذات لدى غالبية المعلمين حيث بلغت نسبتهم 95.49 % وهي النتيجة التي اتفقت مع العديد من الدراسات الغربية منها خاصة، وفي الأخير ختمت الدراسة ببعض المقترحات. This study aims to find out the self-esteem of primary teachers Ouargla، The study included 440 male and female teachers of the total in 1096 Ie 40% Of the total، and to achieve the objectives of the study were application form to collect information Self-esteem is a form prepared by the researcher، which included four dimensions of a physical dimension، academic، social and personal and began the study of the following hypothesis: There is a high level of self-esteem among primary teachers in Ouargla. The study found a high level of self-esteem of the majority of teachers and some level they have accounted for 95.49%, a result that agreed with many of the studies, especially Western ones, and in the latter study concluded with some proposals.
  • Item
    تشخيص الاحتياجات التدريبية من الكفايات التدريسية الأساسية لمعلمي المرحلة الابتدائية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) عواريب, لخضر; بوحفص, بن كريمة
    هدفت الدراسة الحالية إلى تشخيص الاحتياجات التدريبية من الكفايات التدريسية الأساسية لمعلمي المرحلة الابتدائية من وجهة نظرهم بواسطة استبانة أعدت لهذا الغرض تضمنت (25) كفاية، موزعة على (03) مجالات هي: التخطيط للدرس (05)فقرات، تنفيذ الدرس (15)فقرة، تقويم الدرس (05)فقرات، طُبقت على عينة اختيرت بطريقة عشوائية قوامها (86) معلما ومعلمة. وقد اعتُمد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي. وبعد تحليل البيانات دلت النتائج أن جميع الفقرات المشكِّلة لمجالات الأداة تمثل كفايات تدريسية أساسية بدرجة "مهمة جدا". وأن المعلمين بحاجة إلى التدريب على جميع مجالات الاستبانة "بدرجة كبيرة جدا"، وكان الترتيب التنازلي للاحتياجات كالآتي: 1- تنفيذ الدرس بوزن نسبي (% 87,66) 2- تقويم الدرس بوزن نسبي (% 84) 3- التخطيط للدرس بوزن نسبي (% 78,66). كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق في احتياجات عينة الدراسة تبعا لنوع المؤهل العلمي (تربوي/غير تربوي)، في حين وجدت فروق دالة في الاحتياجات تبعا لسنوات التدريس ولصالح ذوي سنوات التدريس الأقل من 6 سنوات. The aim of the present study is to diagnose and identify the Primary School teachers’ training needs in developing teaching competencies in classroom basing on their point of view and by using a questionnaire including (25) competencies distributed in (03) Areas: lesson planning (05) items, lesson practice (15) items, lesson evaluation (05) items This was applied on a random sample of (86) of both male and female teachers. We have adopted in this study a descriptive analytical approach. After analysing the data collected the results have shown that the questionnaire statements representing the target competencies are signaled "very important" by most teachers. This reveals that teachers need training in all indicated competencies very significantly, as shown in the following descending order of needs: 1- lesson practice (87,66%) . 2- lesson evaluation (84%). 3- Lesson planning (approximately 78.66 %). Also, the results have shown the population sample share similar needs regarding their type of science qualification (educational/non-educational), whereas there are significant differences concerning needs for training between experienced and inexperienced teachers. Those cumulating less than 6 years in teaching express strong needs than very experienced teachers
  • Item
    الالتزام بالقواعد الأخلاقية لدى المرشدين التربويين وعلاقته ببعض المتغيرات
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) عباس الخفاف, ايمان
    يهدف البحث الحالي للتعرف على الالتزام بالقواعد الأخلاقية لدى المرشدين التربويين، وفق متغير العمر ومدة الخدمة وتكونت عينة البحث من (100) مرشدا ومرشدة، وبواقع (50) مرشد ومرشدة من مديرية تربية الكرخ الأولى و(50) مرشد ومرشدة من مديرية تربية الكرخ الثانية، وتم اعتماد مقياس (الخفاف وعلون 2006) للالتزام بالقواعد الأخلاقية، وتم التحقق من صدق وثبات المقياس ولتحليل النتائج إحصائيا، تم استخدام معامل ارتباط بيرسون لاستخراج الثبات بطريقة إعادة الاختبار وتحليل التباين الأحادي لاستخراج دلالة الفروق في الأوساط الحسابية حسب العمر ومدة الخدمة والاختبار التائي لعينة واحدة لاستخراج دلالة الفروق بين متوسط درجات الالتزام بالقواعد الأخلاقية لدى المرشدين التربويين والمتوسط الفرضي للمقياس، ومعادلة الخطأ المعياري، ومن النتائج التي توصلت إليها الدراسة إلى إن المرشدين التربويين لديهم التزام بالقواعد الأخلاقية، إذ جاءت النتائج بمتوسط حسابي أعلى من المتوسط الفرضي للمقياس. The current research aims to identify the Commitment to the ethical rules among the pedagogical counselors according to age and service period. The study sample consisted of (100) counselors (males and females): (50) counselors from Directorate of first Karakh and (50) counselors from Directorate of second Karakh. Commitment to the ethical rules scale (Khafaf and Aloun, 2006) was used. Validity and reliability of the scale were verified. For analyzing the results statistically, Pearson correlation coefficient was used for the extraction of stability through test re-test method and analysis of variance to extract the significance of differences in arithmetic means according to age and service period, T-test for one sample to extract the significance of differences between the average scores in commitment to ethical rules among the pedagogical counselors and assumed mean of the scale, and the standard error of the equation. Among the findings that counselors had commitment to the ethical rules because the results showed the arithmetic mean was higher than the assumed mean of the scale
  • Item
    مراكز التميز البحثي كصيغة لتطوير البحث العلمي فى الجامعات المصرية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) صالح حنفي محمود, خالد
    أوضحت دراسات عدة أن هناك الجامعات المصرية فى حاجة ماسة إلى إنشاء مراكز للتميز البحثي بحيث تكون نواة تبدأ بها الجامعات المصرية للدخول لمضمار مجتمع المعرفة. وحاولت هذه الدراسة من خلال استخدام المنهج الوصفي عرض وتحليل مفهوم التميز البحثي، ونشأة وتطور مراكز التميز وخصائصها وأهدافها، ورصد واقع البحث العلمي فى مصر، وتحليل الدراسات والبحوث السابقة المرتبطة بموضوع الدراسة، وعرض وتحليل بعض الخبرات العالمية فى إنشاء مراكز التميز البحثي. وتضمنت نتائج الدراسة تصور مقترح لمتطلبات إنشاء مراكز التميز فى الجامعات المصرية، وتكون من جزئين، الجزء الأول: الأسس والمنطلقات، والجزء الثاني عرض متطلباته المرتبطة بالفلسفة والأهداف والتعليم والبحث العلمي وخدمة المجتمع، وأعضاء هيئة التدريس والباحثين، وإدارة تلك المراكز، والمتطلبات التشريعية والقانونية. Many researches clarifeid the need of Egyptian universities to overcome the scientific research problems through establishing centers of research excellence as a starting point to enter the knowledge society age. Thus,The current study attempted through using descriptive method to expose and to analyze the research excellence concept, the development of the centers of excellence and their features and objectives. The study identified the reality of scientific research in Egypt and analyzed the previous studies of centers of excellence and identified the benefits of studying them. Also, some experiences of establishing centers of excellence in some universities were analyzed as: Pan-Texas University, Ontario University, Dokuz Eylul University, Saudian Universities. The results included a vision for establishing the centers of research excellence in Egyptian Universities. This vision included firstly, the principles and basics of the vision and secondly, its requirements related to philosophy, aims, education, scientific research, community-service, staff, researchers, management of this centers and legal requirements.
  • Item
    واقع التحولات التربوية كمدخل لتحقيق مجتمع المعرفة
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) علي القطراوي, رياض; عبد الرزاق الحاج, سمر
    هدفت الدراسة للكشف عن دور مدراء ومعلمي مدارس التعليم الخاص في تقييم واقع التحولات التربوية كمدخل لتحقيق مجتمع المعرفة في فلسطين، لتحقيق هذا الهدف تم استخدام الطريقة الوصفية التي تستند إلى الأسلوب التحليلي لدراسة العلاقة بين متغيرات الدراسة، اختيرت عينة من مدراء ومعلمي مدارس التعليم الخاص تُقدر بـ 190 شخص، تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية، وتم تطبيق مقياس التحولات التربوية من إعداد الباحِثيْن، أُستخدم أسلوب الأوزان النسبية للتحقق من فرض الدراسة، وكان من نتائج الدراسة أن البعد المعرفي حصل على المركز الأول، يليه البعد الأمني المدرسي ثم البعد الإبتكاري ثم البعد التقني وأخيراً البعد الديمقراطي من وجهة نظر المدراء والمعلمين كأبعاد ذات أهمية في التحولات التربوية. his study aimed to know the role of principals and teachers of special education schools to evaluate the reality of educational transitions as entrance to achieve a knowledge society in Palestine, and to achieve this goal, the descriptive method, analytical style was used for the study of the relationship between the variables, selected sample of (190) principals and teachers of special education schools is used, were selected by random method, educational transitions questionnaire prepared by the researchers was used, the relative weights methods is used, the results of the study that cognitive dimension had the first place, followed by the schooling security dimension, then creative, technical and finally the democratic dimension.
  • Item
    إصلاح التَّعليمِ الثَّانويِّ في ضوء استراتيجيَّة اليونسك
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) سيسي, أحاندو
    هدفت الدّراسة إلى رصد الإطار الفلسفيّ والأهداف لاستراتيجيَّة اليونسكو للتَّعليم والتَّدريب التَّقنيّ والمهنيّ بالمرحلة الثَّانويّة، واستعراض أبرز التَّوجُّهات العالميَّة، وتحديد أهمّ المهارات اللازمة لخريجي التَّعليم الثَّانويّ، واستخدمت الدّراسة المنهجَ الوصفيَّ الوثائقيَّ من خلال الرّجوع إلى الأدبيات الوثائق والتّقارير الخاصَّة بالتّعليم والتّدريب التّقنيّ والمهنيّ، وقد أبرزت الدّراسة أنَّ أهداف استراتيجيَّة اليونسكو للتَّعليم والتَّدريب التَّقنيّ والمهنيّ ترمي إلى إعداد للحياة العمليَّة، وتوفير الدَّعـــــــائم الـــــــلازمة لمزاولة مــــــهنة منتـــــــجة ومرضية، واكتساب معــــــــارف ومـــهارات تُـــــؤَهِّل خريجي التَّعليم الثّانويّ لمزاولة عدد من الأعمال، وتوفير أساس من المعارف التي تتيح للفرد فرص مواصلة تعليمه في أي مرحلة من مراحل حياته العمليَّة وتوصلت الدّراسة إلى اهتمام معظم دول العالم بإصلاح نظمها التَّعليميَّة، من حيث إدراج المهارات التي تتطلَّبها مهن المستقبل، كما أظهرت الدِّراسة أيضًا أنَّ أهمّ المهارات اللازمة لخريجي التَّعليم الثّانويّ في ضوء استراتيجيَّة اليونسكو للتَّعليم والتَّدريب التّقنيّ والمهنيّ، يتمثَّل في المهارات الأساسيَّة، كالقراءة والحساب والرّياضيات والمهارات القابلة للنّقل، مثل: مهارات التّفكير الإبداعيّ والابتكاريّ ومهارات حلّ المشكلات، بالإضافة إلى المهارات التّقنيَّة والمهنيَّة. The study aimed to determine the philosophical framework and objectives of UNESCO's strategy for technical and vocational education and training in secondary education, and review highlights global trendsm and Identify the most skills necessary for graduates of secondary education,The study highlighted that the goal of the UNESCO strategy for technical and vocational education and training, Intended to prepare for the life of the operation, and the acquisition of knowledge and skills, and provision of furniture from the knowledge that allows individual opportunities for further education, The study found most interesting countries in the world to reform their education systems, The study also showed that the most important skills necessary for graduates of secondary education, The acquisition of basic skills, skills removable, technical and professional skills.
  • Item
    المناهج التعليمية ودورها في تعزيز المسؤولية الاجتماعية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) كيتا, جاكاريجا
    هدف هذا البحث إلى التّعرّف على دور المناهج التّعليميّة في تعزيز مسؤولية طلبة التّعليم العالي الشّخصيّة والأسريّة، وتجاه زملائهم وأصدقائهم، وجامعاتهم، واستخدم الباحث المنهج الوصفيّ التّحليليّ، معتمدًا على الدّراسات الّتي تمحورت حول الأدوار المختلفة للمناهج التّعليميّة وأهمّيتها في تعديل السّلوك بصفة عامّة، وتعزيز المسؤولية الاجتماعيّة بصفة خاصّة، وأظهرت النّتائج أنّ للمناهج التّعليميّة بمفهومها الحديث دورًا بارزًا في تعزيز المسؤوليّة الاجتماعيّة لدى الطّلبة، من حيث الاهتمام بتعزيز مفهوم المسؤوليّة الاجتماعيّة بصفة عامّة، ومسؤولية طلبة التّعليم العالي الشّخصيّة والأسريّة، وتجاه زملائهم وأصدقائهم، وجامعاتهم بصفة خاصّة، والتّركيز على الفضائل الإسلاميّة كالإيثار، والنّصح والتّعاون، وغيرها، وذلك من خلال أنشطة تعليميّة متنوّعة. The objective of this research is to determine the role of curriculum in promoting personal and family responsibility of higher education students towards their colleagues and friends, as well as their universities. The researcher used descriptive and analytical approach, relying on studies that focused on different roles of curriculum and its importance in modifying behavior in general, and promoting social responsibility in particular. The results showed that curriculum in its modern connotation, plays a vital role in promoting social responsibility among students. This could be achieved in terms of interest in promoting the concept of social responsibility in general and personal and family responsibility of higher education students, and in relation to their colleagues and friends as well as their universities in particular, and focusing on Islamic virtues such as altruism, advice, cooperation and so on, through a variety of educational activities
  • Item
    واقع مناهج كليات التربية الفلسطينية وتصورات مقترحة لتطويرها
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) سليمان الجعب, نافذ
    هدف البحث لوضع تصورات تربوية؛ لتطوير مناهج كليات التربية الفلسطينية، واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لدراسة واقع مناهج كليات التربية الفلسطينية، وتوصل الباحث إلى عدد من النتائج أهمها: أن كليات التربية تعد من أهم الكليات الجامعية فعدد خريجيها يمثلون ثلث خريجي الجامعات، ورغم هذه الأهمية إلا أن مناهجها لا تزال تقليدية نظرية، ولذا أوصى الباحث بضرورة تغيير واقع كليات التربية من الوظيفية المعرفية الأكاديمية إلى الوظيفية المهارية التطبيقية، وأن تركز المناهج على صناعة التفكير لا تلقين المعلومات، ليتواءم ذلك مع تسارع المعرفة في زمن العولمة. This research aimed at suggesting educational conceptions for developing the curriculums of Palestinian educational faculties. The researcher used the descriptive analytical approach to study the reality of Palestinian educational faculties curricula. The researcher concluded many findings including: faculties of education are considered to be the most important university colleges because the number of its graduates represents one third of the whole graduates of Palestinian universities. Despite its importance, the curriculums of faculties of education are still traditional and theoretical. Thus, the researcher recommended with the necessity for changing the reality of educational faculties from the cognitive academic function to the applied skillful function. In addition, the curriculums should focus on making thinking, not giving information in order to fit in with acceleration of knowledge in globalization age.
  • Item
    اضطراب ما بعد الصدمة لدى الشاهد على جريمة قتل
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) النوي, أمنة
    تجلى هدف هذه الدراسة في معرفة مدى إصابة الشاهد على جريمة قتل باضطراب ما بعد الصدمة من خلال مظاهر نفسية، اجتماعية وجسدية .كان منطلق هذه الدراسة أن تثبت مدى شدة تأثير الحدث الصدمي على الشاهد على جريمة قتل من خلال مظاهر الصدمة المختلفة. لقد أثبتت نتائج الدراسة وجود هذه المظاهر، حيث تم في الجـــانب الميداني تطبيق مقياس شــــدة تأثير الحـــــــــــــدث الصــــــــدمي من خلال استجابتهم على بنود المقياس، ومن خـــــلال تحليل الكمي لتلك الاستجابات، تم التوصل إلى وجـود مجـموعة من المظاهر تمثلت في المظاهر النفسية، الاجتماعية والجسدية الناتجة عن الإجهاد النفسي، جراء معايشة الحدث الصدمي، كما تبين هذا فعلا من خلال هذه الدراسة تجنب واضح لكل معالم الحدث من خلال الهروب من كل ما يذكر بالحادث. This study aims to find out the extent to which witness to a murder is vulnerable to posttraumatic disorder through psychological, social and physical aspects, this study initiated by demonstrating the severity of the impact of traumatic event on witness to a murder through the various aspects of trauma. The study results proved the existence of these aspects. In the practical side of the study, the severity of traumatic event scale was implemented. Through the quantitative analysis of their responses on the scale items, the existence of some aspects have been found represented in psychological, social and physical aspects caused by psychological trauma due to experience the traumatic event. This study really proved that through the escape of the witness from everything that remembers of the incident.
  • Item
    التفكير الإيجابي لدى الطلبة الجامعيين دراسة ميدانية بالأغواط
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) علة, عيشة; بوزاد, نعيمة
    هدفت الدراسة الحالية البحث في التفكير الإيجابي لدى الطلبة الجامعيين بجامعة ثليجي عمار بالأغواط ومن خلال التساؤلات التالية: ماهو مستوى التفكير الإيجابي لدى الطلبة الجامعيين؟ ماهي الأبعاد الأكثر شيوعا بين الطلبة الجامعيين؟ هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد التفكير الإيجابي وفقا للنوع؟، وللإجابة عن هذه التساؤلات استخدمنا مقياس التفكير الإيجابي لعبد الستار(2010) على عينة من الطلبة حيث بلغ عددهم 200 طالبا حيث توصلنا مجموعة من النتائج أهمها: ارتفاع مستوى التفكير الإيجابي لدى الطلبة الجامعيين، أما الأبعاد الأكثر شيوعا فقد جاء الشعور العام بالرضا أولا، ثم التقبل الإيجابي للاختلاف، حب التعلم والتفتح المعرفي الصحي، السماحة والأريحية، الضبط الانفعالي والتحكم، المجازفة الإيجابية، الذكاء الوجداني، التوقعات الإيجابية والتفاؤل وأخيرا تقبل المسؤولية الشخصية، أما الفروق فقد توصلنا لوجود فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الإيجابي لصالح الإناث، وفي ضوء ما توصلنا إليه من نتائج قدمنا تفسيرات واقتراحات. The current study aimed at research into positive thinking among university students, University Amar Telidji lagouat and through snow the following questions:-what is the level of positive thinking among students? -What are the most common dimensions between undergraduate students? -Are there any statistically significant differences in the dimensions of positive thinking according to genre?, in order to answer these questions we used a measure of positive thinking to Abed elsattar (2010) on a sample of 200 students, where students numbered and came to the following results:-high level of positive thinking among university students, the most common dimensions according to the overall feeling of satisfaction first, then the positive acceptance of difference, love of learning and cognitive openness, tolerance and generosity, emotional and control exactly positive risk, emotional intelligence, positive expectations and optimism finally accepts personal responsibility, either The differences we have statistically significant differences in positive thinking for females. In the light of the results we have reached, we have provided explanations and suggestions.
  • Item
    فاعلية برنامج إرشادي لتنمية سلوك المواطنة التنظيمية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) علي عبد الله ماجد, طارق; مقداد, محمد
    هدفت الدراسة الحالية إلى بناء برنامج إرشادي لتنمية سلوك المواطنة التنظيمية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة حمد في مملكة البحرين. اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي وتكونت العينة من 40 طالباً من المرحلة الثانوية تراوحت أعمارهم بين (16-18) سنة ممن يعانون من انخفاض في مستوى سلوك المواطنة التنظيمية، تم تقسيمها إلى مجموعتين متكافئتين: تجريبية وضابطة، حيث تعرضت الأولى لأنشطة البرنامج الإرشادي، بينما لم تتلق الأخرى أي جلسات إرشادية. تكون البرنامج الإرشادي من 17 جلسة إرشادية. لجمع بيانات الدراسة استخدم الباحثان مقياس سلوك المواطنة التنظيمية وهو من إعدادهما، كما استخدما مجموعة من الأساليب الإحصائية، كاختبار (t) للعينات المستقلة والمترابطة ومعامل الارتباط وحساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية. بينت النتائج أن هنالك فروقا دالة إحصائياً بين المجموعتين التجريبية والضابطة في سلوك المواطنة التنظيمية لصالح المجموعة التجريبية، تم عزوها إلى فاعلية البرنامج الإرشادي. The present study aimed to implement a counseling program to promote organizational citizenship behavior among secondary school boys, in the kingdom of Bahrain. The study used the experimental method with an initial sample that consisted of 40 students, aged 16 - 18 years, who lacked in organizational citizenship behavior. This sample was then divided randomly into two equivalent experimental and control groups. The counseling program that consisted of 17 sessions. Data were collected using the Organizational Citizenship Behavior measure developed by the researchers. Results revealed that there were significant differences between the experimental and control groups on all measures of the dependent variables, which could be attributed to the effectiveness of the counseling program
  • Item
    استخدام التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) لعون, عطية; عايش, صباح
    شغل موضوع تقنين الاختبارات والمقاييس النفسية بال المهتمين في مجال القياس النفسي، ولم يكن هناك بديل في الفترات الأولى من تقنين المقاييس وتقدير خصائصها السيكومترية بناء على النظرية التقليدية، التي تؤكد أن عملية التقنين هي التحكم في العوامل غير المناسبة التي يمكن أن تؤثر في عملية القياس، وتخفيض أخطاء القياس إلى حدها الأدنى عن طريق اختبار اختيار عينة ممثلة للمجتمع يطبق عليها الاختبار، ثم توحيد فقراته وإجراءات تطبيقه وتصحيحه بشكل يوفر للاختبار خصائص سيكومترية تتفق مع خصائص الاختبار الجيد. إلا أن تطور القياس النفسي جعل من الضروري الاعتماد على أساليب متقدمة في حساب الخصائص السيكومترية لأدوات القياس، وهذا ما يبرر ضرورة استخدام التحليل العاملي بشقيه الاستكشافي والتوكيدي في التحقق من البنية العاملية للمقاييس النفسية سيما تلك المنقولة من ثقافة لأخرى. Researchers interested in for a long time about the issue of standardization of psychological tests and measurements. There was no substitute in the first periods of satirized measures and estimate the characteristics of psychometric based on the traditional theory, which focuses on controlling inappropriate factors that could affect the measurement process, and reduce measurement errors by a representative sample of the community test, then unify the items and procedures applied and corrected. However, the development of statistics has made it necessary to rely on advanced methods in psychometric properties of measurement, and this is what justifies the need to use exploratory and confirmatory factorial analysis in the standardization of psychological measurements especially those transmitted from one culture to another.
  • Item
    العلاقة بين الذكاء والمتغيرات الفردية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) بن صبان, يامنة
    استهدفت هذه الدراسة الكشف عن العلاقة بين الذكاء والمتغيرات الفردية(الجنس، شدة الإعاقة، المستوى الراسي) على مجتمع البحث المتمثل في مركزي المعاقين سمعيا بمستغانم ووهران، وكانت العينة مسحية من خلال اخذ كل الاطفال ماعدا الذين يعانون من إعاقة أو أمراض أخرى غير الإعاقة السمعية، بحيث بلغت العينة (140) من المعاقين سمعيا وتمثلت أداة الدراسة في اختبار "جودناف" لرسم الرجل، ولتحليل البيانات استخدم برنامج spss بنسخته العشرون، وكشفت الدراسة عن وجود فروق غير دالة في درجات الذكاء بين المعاقين سمعيا تبعا للنوع (ذكور، إناث)، وشدة الإعاقة(الصمم المتوسط، صمم حاد، صمم عميق)، بينما كشفت عن وجود فروق دالة في درجات الذكاء بين المعاقين سمعيا تبعا للمستويات الدراسية بين المستوى الدراسي ثانية تنطيق والمستويات الدراسية الثلاث الأخرى(ثانية، ثالثة، رابعة ابتدائي) لهذا قدمت توصيات المتمثلة: في مراعاة شدة الاعاقة في تقسيم الاقسام الدراسية، ومن جهة اخرى تقديم برنامج خاص مكيف على المعاقين سمعيا يراعي خصائصهم المعرفية. The purpose of this study is to detect the relationship between intelligence and some of the individual variables (sex, severity of handicap, grades) in children with hearing disability.The research community was centres of children with hearing disability in Mostaganem and Oran. The sample consisted of 140 hearing disabled children . They were selected in comprehensive sampling taking all children except the ones who had other disablity or illness. The study used Goodenough Draw-a-Man test, and for data analysis spss (v.20) was used. The study found no significant differences in intelligence scores according to sex, severity of handicap (moderate, severe, profound deafness), while it revealed significant differences in intelligence scores among hearing disabled children according to grade between the second grade pronunciation and the other three grades (second, third, fourth grade of primary school). The study proposed some recommendations: considering the severity of the hearing disability in class division, and on the other hand providing an adapted curriculum for hearing disabled children taking into account their cognitive characteristics
  • Item
    تصميم وتجريب برنامج حسي معرفي لتعلم الألفاظ الجديدة
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) بابكر سعيد ديوا, مكي; موسى التاج, هيام
    هدفت الدراسة إلى بناء برنامج يعتمد على الإدراك الحسي والمعرفي للألفاظ والأصوات اللغوية المختلفة ومعرفة أثر هذا البرنامج في تعلم الألفاظ الجديدة، عمل الباحثان على دراسة المقاييس المشابهة وعكفا على دراسة المقاييس ذات الصلة بالتصميم التجريبي الذي يناسب طبيعة البحث - موضع الدراسة - وتم التوصل إلى البرنامج الحالي بتصميم تجريبي جديد والذي أعده الباحثان لتحقيق هدف البحث والتوصل إلى نتائجه. اتبع الباحثان المنهج التجريبي للتحقق من فعالية البرنامج المصمم، حيث تكونت العينة من طلاب وطالبات كليتي التربية/حنتوب والحصاحيصا بجامعة الجزيرة تم اختيارها بالطريقة العشوائية الطبقية، وبلغ حجم العينة (216) طالباً وطالبة للمجموعتين التجريبية والضابطة، خضع البرنامج الحسي المعرفي المصمم للتحكيم من قبل المختصين قبل التجربة، تم تحليل البيانات عن طريق برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) حيث أظهرت النتائج أن للبرنامج الحسي المعرفي الذي تم تصميمه أثراً إيجابياً في تعلم الألفاظ الجديدة، كما توجد فروق دالة إحصائياً بين الجنسين في أثر البرنامج الحسي المعرفي المصمم في تعلم الألفاظ الجديدة لصالح الإناث. تفيد نتائج هذه الدراسة في المساعدة على التخطيط لبرامج تربوية تعليمية أكثر فعالية خاصة في مجال تعليم اللغات. توصي الدراسة بضرورة إدخال الاستراتيجيات المعرفية لتعلم الألفاظ الجديدة ضمن منهج تدريس و تعلم اللغات الأجنبية، حتى تكون عملية التعلم عملية تقوم على منهجية علمية ووفق مبادئ مدروسة تحقق نتائج ملموسة. The purpose of this study is design and experiment a program based on sensory-cognitive cognition of words and language phonetics as well as exploring its effect on learning new words. The researchers studied similar scales and related scales to quasi-experimental approaches to design the current program within a new design to fit the current study, then calculating its validity and reliability. The sample of the study consisted of (216) male and female students from among the education faculty students at Hantoub and Hasahesa in Unversity of Gezira, selected through random cluster sampling. The sample was distributed into two groups, an experimental group and a control group. The findings of the study showed that the designed sensory-cognitive program has a positive effect in learning new words. Moreover, there were significant statistical differences in the effect of the program in learning new words attributed to gender in favor of females. The study recommended the need to introduce the cognitive strategies in learning new words in the curriculum and courses of learning languages in general and foreign ones in particular, to ensure a scientific evaluation process within studied criteria. Further, generalizing this program on other samples of normal students or special needs students in different communities.