EJLCLS_Vol 05 N 03

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 40
  • Item
    الكتابات الصوتية العربية واقع وآفاق
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) بوفرورة, سامية
    يعرف الدرس اللساني الحديث حركية واسعة على مستوى التأليف فيه، إذ ظهرت عديد الكتابات اللسانية التي تعنى بتعريف هذا العلم وبمعالجة قضاياه المختلفة. وقد اتجهت بعضها إلى التخصيص في مجال بحثها باختيار مستوى من المستويات اللغوية والكتابة فيه. ونرمي في هذا البحث إلى الكشف عن طبيعة المؤلفات التي عنيت بالمستوى الصوتي من خلال بيان الخلفية المعرفية التي استندت إليها. وقد تبين لنا من خلال النماذج الموصوفة التي قدمناها أنّ الطابع الغالب على الكتابات الصوتية العربية الحديثة هو ارتباطها بالتراث الصوتي ومحاولتها تقييمه على ضوء الدراسات الحديثة والاستفادة من معطياته. كما عملت بعض منها على نقل قضايا هذا العلم من الدرس الغربي إلى الدرس العربي. في حين اجتهد بعضها الآخر في محاولة الإفادة من الجانب المخبري في تحليل أصوات اللغة العربية. Modern linguistics is living a wide dynamism at the level of writing, which has given rise to the appearance of a great deal of linguistic works dealing with defining this discipline and addressing its various issues. Some of them have turned to specifying their research field by focusing only on a specific linguistic level. This research aims to reveal the nature of writings related to the phonetic level by the knowledge background they are based on. The described models that are presented here show that the dominant character in modern Arabic writings on phonetics is their connection to the phonetic patrimony. Some of these studies work on the transfer of this discipline issues from the Western phonetics to the Arabic one, while others focus their efforts on taking advantage of the laboratory part in the analysis of the Arabic sounds.
  • Item
    Algerian Efl Students’ Awareness And Use Of Metacognitive Strategies In Writing
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) Atik Zid, Ouahid; Naoua, Mohammed
    The use of metacognitive strategies helps students enhance their writing competence and enables them to effectively plan, monitor, and evaluate what they write. This study aims to investigate the level of Algerian EFL (English as Foreign Language) students’ awareness and use of metacognitive strategies in writing. Forty first-year students from the University of El Oued responded to a metacognitive writing strategies awareness questionnaire to collect data within a descriptive case study research design. The obtained quantitative data were analysed by means of descriptive statistics. The results revealed that students’ level of awareness and use of the different metacognitive writing strategies was low, especially, with regard to evaluation. The study recommends the conduction of further research on the causes behind students’ low level of metacognitive awareness and the explicit instruction of metacognitive writing strategies.
  • Item
    Algerian French Literature Between Praise And Blame Of Cultural Phenomena
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) Rahmani, Mokhtaria
    Literature and society cannot be dissociated from each other as one nurtures the other, molding, thereby, patters of expression. Through its different genres, it helps to unveil the existing currents of thought which it either praises the merits or denounces the anomalies. The present paper addresses the exploration of the binary role of Algerian literature, precisely novels, in picturing acclaim and castigation vis-à-vis cultural modes and dogma. To carry out this investigation, a descriptive-analytical method canvasses three elements, namely the meaning of literature and its place in society, secondly the different uses of praise by novels and the parameters grounding it, and finally the cases of blame and the actors generating it. The findings concede that acclaim occurs in situations where the author feels the need to paint the virtues of a cultural trait of his society, whether it is related to customs, traditions, language, or its heritage of folk stories. The results indicate also that blame occurs generally when the author feels aversion towards certain forms of his culture which he strongly needs to denounce and suppress.
  • Item
    The Audio-lingual Method For The Furtherance Of Reformed Productive Speaking Skill: A Discourse Analysis Approach.
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) Said, Tarek
    The Audio-Lingual method strives for cultivating communicative competence of learners over dialogues. The process of dialogues and pattern drills that learners stipulate to repeat are inclined to construct habits and behaviors in students which will enable them to further active, fast, and automatic reformed responses. Drills are suitable in foreign language teaching contexts on the grounds that they provide learners the occasion to perpetrate what they have detected. In an initial descriptive methodology through which the Audio-Lingual Method can serve to detect the speaking proficiency of learners. Any foreign language needs an oral proficiency that would use it to deliver what you have learnt. The scheme and intention of this article is to establish a correlation between the Audio-Lingual method and reformed productive speaking skill. We may conclude that teachers should boost learners to use the Audio-Lingual method that would be first to assist them enhance their general English speaking proficiency, which embraces different vocabularies and sentence structures. The second aspect would be to thrust them become aware and manipulators of the Audio-Lingual method principles such as repetition drills, transformation drills and dialogue memorization.
  • Item
    "التفسير المختصر للقرآن الكريم": "دراسة منهجه في التفسير ، تطبيقا على سورة فاطر
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) سعداني, لخضر
    ملخص: من أهمّ علوم القرآن علم التفسير، وهو مختلف المناهج والأحجام. وفي جميع أحواله يتلاءم مع مخاطبين معينين. ومن ذلك أن يكون التفسير مجملا، متناسبا مع قطاع ما من المسلمين لا يطلبون من الخطاب القرآني إلا أن تكون آياته مفهومة، وأحكامه بينة، ورسالاته الى معتنقيه دقيقة. وهذا هو شأن "التفسير المختصر للقرآن الكريم" في أيامنا هذه. ويتميز بمنهج فريد يضمن قبوله والطلب المتزايد عليه. فما هي حقيقة هذا التفسير، وعلى ماذا قام منهجه الذي عمل به مصنفوه، فاستوى جامعا بين المنهج السلفي وحاجات المسلمين المعاصرين من أهل العربية، وغيرهم. ويسعى الباحث إلى تحليل عمل نخبة العلماء المفسرين بتسليط الضوء على تفسير آيات من سورة فاطر تبرز قيمة هذا المصنّف. Abstract: Among the most important sciences of the Qur’an is the science of interpretation, which is of various methods and sizes. In all cases, it is compatible with certain categories of addressees. One of this is that the interpretation should be comprehensive, in proportion to a large segment of Muslims who do not ask from the Qur’anic discourse except that its verses be understood, its rulings clear, and its messages to its adherents accurate. This is the case with the "Short Interpretation of the Noble Qur'an" today. It is characterized by a unique approach that ensures its acceptance and growing demand. What is the reality of this wonderful interpretation, and what is its methodology based on which the scholars who edited and simplified it worked with, so that it was equal, combining the Salafi approach with the needs of contemporary Muslims from the people of Arabic, and others. The researcher seeks to analyze the work of elite scholars and interpreters by shedding light on the interpretation of verses from Surat Fatir that highlight the value of this work.
  • Item
    آليات تنمية الكفاية المعجميّة لدى متعلّمي اللّغة العربيّة في المرحلة الابتدائيّة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) دليل, حكيمة; بن علي, فيصل
    يحظى تعليم المعجم في المقاربات التّعليميّة الحديثة بأهمية كبيرة في تعليم اللّغة العربيّة وتعلّمها للنّاطقين بها أو بغيرها، وذلك باعتباره الحجر الأساس في تحقيق التّواصل(الفهم، الإنتاج)، فنحن نتواصل عن طريق النّصوص والخطابات المؤسّسة على مجموعة من المفردات التي تربطها العديد من العلاقات. ومن هذا المنطلق، فقد سعى البيداغوجيّون إلى إيجاد طرائق وآليات فعّالة لتنمية الكفاية المعجميّة لدى متعلّمي اللّغة، خاصّة في مراحلهم الأولى، والتي تتناسب مع حاجاتهم الوظيفيّة وشغفهم في التّعلّم، وهو ما سنوضّحه ونبرزه في هذا المقال بشيء من التّفصيل والتّمثيل. Abstract: Learning the lexicon in modern educational approaches is of great importance in learning the Arabic language and learning it for native speakers or others, also it is the cornerstone of communication (understanding and production), we communicate through texts and discourses based on a set of vocabulary that are linked by many relationships. From this point of view, pedagogues sought to find effective ways to develop lexical competence to learners especially in their early stage which is communicate with their passion for learning and we will explain and justify it in this article with some detail and representation.
  • Item
    إشكالية مطابقة المتصور و المفهوم في ترجمة المصطلح اللساني العربي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) بن عمارة, أحمد
    تتم المطابقة المفهومية في ترجمة المصطلحات على مستويين: مستوى داخلي يتعلق بالمطابقة بين مفهوم المصطلح كما حٌدد في مجاله العلمي و الصناعة المعجمية له .و خارجي يتعلق بالمطابقة المفهومية للمصطلح في اللسانين الهدف والمصدر. وكذا مطابقة المتصورات المحددة للمصطلحات في اللغة المصدر مع اللغة الهدف . نهدف من وراء هذا البحث التنبيه الى ضرورة المطابقة بين المتصور في اللغة المترجم اليها مع المتصور في اللغة المصدر والشيء نفسه بالنسبة للمفهوم في ترجمة المصطلح اللساني، وخطورة الاكتفاء بوضع المقابلات اللفظية في عملية الترجمة. ويتأسس من خلال الاشتغال على الموضوع سؤالا مهما ؛هو ما أهمية المطابقة المتصورية والمفهومية في ترجمة المصطلحات في الدرس اللساني العربي الحديث؟ وبنيت العمل على محاور اربعة هي: إشكالية ضبط مفهوم المصطلح اللغوي، أهمية ضبط المتصور في ترجمة المصطلح، ضرورة تحديد مفهوم المصطلح في ترجمة المصطلحات اللسانية الي اللغة العربية، علاقة المتصور بالمفهوم في ترجمة المصطلح اللساني العربي.
  • Item
    استراتيجية العنونة في ديوان "زجاجة أخرى للبحر "لمحمد الصدّيق بغورة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) قواوي, الزهرة
    يعالج هذا البحث موضوع العنونة في ديوان" زجاجة أخرى للبحر" للشاعر الجزائري محمدالصديق بغورة، الذي حاول أن يستفيد من هذه التقنية في تجربة شعرية تتخطى التصوير والبراعة التخييلية، وتعانق التشكيلي والبصري. سوف يكون تحليل نصوص الديوان من زاوية الاستراتيجية التي تبناها الشاعر في نطاق ما سمي بالنصوص الموازية المتمثلة في العنوان، و الغلاف، و التهميشات التي شكّلت فضاء النص ورحابه؛ بغية الإجابة عن مآلات هذه الاستراتيجية، وهل تقصّدها الشاعر(بغورة) في عناوينه، وقدّم لها إضافات، وتحويرات دلالية أم أنها حاضرة دوما في لا وعيه الإبداعي؟ This paper deals with placing the title in the book "Another Bottle for the Sea" by the Algerian poet Mohamed SeddikBaghoura, who tried to make use of this technique in a poetic experiment that transcends photography and imaginative ingenuity, and embraces drawing and visual The analysis of the texts will be from the angle of the strategy that the poet adopted in what was called the parallel texts: the title, the cover, and the margins that formed the space of the text in order to answer the truth of this strategy, is it intentional in its titles, and whether he provided it with additions and semantic modifications, or are they Always present in his creative unconscious?
  • Item
    الانسجام النصي في القرآن الكريم ــ مقاربة تطبيقية لسورة الملك
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) تومي, السعيد
    ملخص: حاولنا في المقال أن نميط اللثام عن مفهوم الاتّساق والانسجام في القرآن الكريم وما هي أهم الآليات والأدوات الإجرائية التي يوظفها هذا الكتاب الرباني الخالد لتحقيق ذلك الانسجام إن على مستوى أصواته أو كلماته أو جمله أو حتى موضوعاته بل وحتى بين سوره قاطبة. باعتباره نصا يسمو عن النصوص البشرية في تشكله وشكله وموضوعاته. فلا غرابة أن نسلك طريقة غير الطرائق الكلاسيكية المعروفة لاستكناه جمالية ذلك الانسجام والبناء الرباني في أبهى صوره من خلال سورة الملك وهي سورة مكية عقائدية بامتياز. • Abstract: In the article, we tried to unveil the concept of consistency and harmony in the Holy Qur’an and what are the most important procedural tools that this divine and immortal book employs to achieve that harmony, whether at the level of its voices, words, sentences, or even its themes, and even among its entire surah. As a text that transcends human texts in its formation, form and themes. It is not surprising that we follow a method other than the well-known classical methods, to capture the beauty of that harmony and divine structure in its best form through Surat Al-Mulk, which is a Meccan ideological Surah par excellence.
  • Item
    التحليل اللغوي عند لودفيغ فيتجنشتاين . من التصوير إلى الاستعمال
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) حمدان, سليم
    مرّ فكر فتجنشتاين بمرحلتين، تمثلت الأولى في كتابه ( رسالة منطقية وفلسفية ) الذي دافع فيه عن اللغة المنطقية، لكنه في كتاب ( تحقيقات فلسفية) – والذي مثل المرحلة الثانية - عاد إلى اللغة العادية وكيفية استعمالها من قبل المتحدثين، فبدل الوصف الصوري للدلالة وفقا لقواعد تركيبية يصبح الوصف مقتصرا على الشروط الفعلية للاستعمال، التي تؤدي إلى تحديد الدلالة أو المعنى وبالتالي فإن فهم لفظ معين، هو فهم استعمالاته الفعلية وكيف يصاغ في سياقات مختلفة وفي المقابل هناك جوانب يظهر فيها الاستمرار ومنها مفهوم الفلسفة، حيث بقيت في المرحلتين ذات طابع تحليلي . Abstract: Wittgenstein's thought went through two stages: the first one was embodied in his book (Tractatus Logico-Philosophicus), in which he defended logical language. In contrast, in (Philosophical Investigations) book - which represented the second stage - he returned to how ordinary language is used by speakers. Instead of figurative description of the significance in terms of syntactic rules, the description becomes limited to the actual conditions of use that lead to determining the significance or meaning. Therefore, comprehending a particular term entails understanding its actual uses and how it is formulated in different contexts. The notion of philosophy, which persisted in the two stages of an analytical nature, is one of the aspects that, on the other hand, shows continuity.
  • Item
    التحليل الوظيفي للجملة العربية - الوظائف التركيبية أنموذجا Functional Analysis Of The Arabic Sentence - Structural Functions As A Model
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) مرباح, شفاعة; عبيزة, عايشة
    بعدما ظهرت اللسانيات الغربية واتّسعت رقعتها، تزايد الاهتمام بعلوم اللسان في العالم العربي كثيرا، حيث أسهم كثير من العلماء الذي احتكّوا بالدراسات الغربية في التعريف باللسانيات، ورصد أثرها على القضايا العربية، وكان أحد هؤلاء أحمد المتوكل، بتأليفه مجموعة من الكتب قدم من خلالها مشروعا يسعى به إلى إعادة قراءة التراث اللغوي وفق الامتدادات الحديثة، فرصد ظواهر العربية وحاول تفسيرها بالانطلاق من المنهج الوظيفي . وارتأينا أن نركز في هذه الدراسة على الدراسة الوظيفية للجملة العربية ،على اعتبار الجملة العربية هي الوحدة الأساسية التي يتشكل منها الكلام، والنواة الأولى للنصوص، وذلك بالنظر لوظائفها التركيبية، ثم تحديد الدور الأساسي لتلك الوظائف التي تسهم في إبراز الخصائص النحوية الوظيفية للجملة العربية . ومن هنا فالإشكالية المطروحة تتمثل في: ما هي أهم الوظائف التركيبية التي درسها المتوكل وخصائصها؟و كيف نستثمر هذه الوظائف في النحو العربي ؟ للإجابة على الإشكالية المطرحة اتبعنا المنهج الوظيفي لنبرز من خلاله الخصائص الوظيفية للوظائف التركيبية في الجملة العربية. . After Western linguistics appeared and expanded, interest in linguistics increased a lot in the Arab world, as many scholars who came into contact with Western studies contributed to the definition of linguistics,and monitoring its impact on Arab issues, and one of these was Ahmed Al-Mutawakil, He authored a number of books through which he presented a project ,that seeks to ré-read the linguistic heritage according to modern extensions. He traced the phenomena of Arabic and tried to explain them based on the functional approach. Considering the Arabic sentence is the basic unit of speech, And the first nucleus of the texts, we decided to focus on the functional study of the Arabic sentence in view of its structural functions, and then define the basic role of the structural functions that help highlight the functional characteristics. Hence, Hence, the problem posed is: What are the most important structural functions that Al-Mutawakil studied and their characteristics? And how do we invest these functions in Arabic grammar? To answer the problem posed, we followed the functional approach to highlight the functional characteristics of the structural functions in the Arabic sentence.
  • Item
    التشكيل المفاهيمي لمقدرات فعلي التواصل الحوار والمحاورة دراسة في البناء المعرفي، تشابها وتمايزا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) لعبيدي, فريدة
    الحوار والمحاورة مظهران لسانيان من مظاهر الاستعمال الإنساني، يمارسهما أفراد المجتمع فيما بينهم بهدف تحقيق التفاعل الشفوي في مختلف المقامات والأوضاع، فهما يمثلان ممارسة تواصلية ضرورية لا يمكن الاستغناء عنها في التعاملات اليومية. ولقد انجذب موضوع الحوار والمحاورة إلى بيئة البحث العلمي، فاستدعى حضورهما اهتمام الدارسين على اختلاف اختصاصاتهم. ولأهمية هذا الغرض اللساني، تعود ورقتنا البحثية إلى قراءة واصفة لهذين المظهرين اللسانيين؛ مركزين على حمولتيهما المفاهيمية، تشابها واختلافا. Dialogue and dialogue are two linguistic aspects of human use, practiced by members of society among themselves with the aim of achieving oral interaction in various positions and situations. They represent a necessary and indispensable communication practice in daily dealings. The topic of dialogue and discussion attracted the scientific research environment, and their presence drew the attention of scholars and their various disciplines. For the importance of the linguistic purpose, our research paper returns to a descriptive reading of these two linguistic aspects; Focusing on their conceptual loads, similarities and differences.
  • Item
    التّأثر والتّأثير عند ابن سلام الجمحي من خلال كتاب "طبقات فحول الشّعراء
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) بلخيري, هاجر
    يعد كتاب "طبقات فحول الشّعراء" لابن سلام الجمحي أوّل كتاب في النّقد الأدبي القديم، الّذي بناه صاحبه على فكرة "الطّبقات"، وهي فكرة غريبة عن النّقد العربي، وإنّما نجدها شائعة في علم الحديث، وأخذت هذه الفكرة منهجا منظما _ نوعا ما _ مع ابن سلام، فبناؤه للكتاب كان على نظام طبقي مغلق ومحدّد إلّا ما شدّ ونذر، والطّبقة عنده تعني المنهج لأنّه تناول فنا أدبيا واحدا وهو الشّعر، لكنّه يُحاول من خلال دراسته بيان منزلة الشّعراء بالنّظر إلى معايير متباينة بين شاعر وآخر، فلكلّ شاعر منهجا ومميزات جعلته إمّا يتفوق على شاعر آخر أو العكس. فما غاية ابن سلام في اعتماده على هذه الفكرة؟ ومن أين استمدها؟ The book "Layers of Poets' Walk" by Ibn Salam Al-Jumhi is the first book in the ancient literary criticism, which his author built on the idea of "classes", which is a strange idea about Arab criticism, but it is found in modern science. This idea took an organized approach - in some way - with Ibn Salam. His construction of the book was on a closed and determined class system except that that was a prognostic, and the class in him means the curriculum because he dealt with one literary art, namely poetry, but in his study he attempts to show the status of poets by looking at criteria that are different from one poet to another. Each poet has a methodology and advantages that made him superiority over Another poet or vice versa. Why would Ibn Salam rely on this idea? Where do I get it from?
  • Item
    الجناس التصحيفي بين كونه ظاهرة أدبية حقيقية أو مجرد خطوات تائهة في الفكر السوسيري
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) بلهوشات, كافية
    لم يكن موعدنا في النصف الثاني من القرن العشرين مع التصورات الحقيقية للظاهرة اللسانية مع دو سوسير، بل كان في انتظارنا لغز ثان ومتاهة جديدة مع دفاتر الجناس التصحيفي، ظل محتواها غير مرئي لفترة طويلة، كان يود المحلل أن يثبت من خلالها موضوع " الكلمة الرئيسية" التي كانت تحكم آيات الشعراء اللاتينيين واليونانيين ...الخ ، إلى أن افتقاده للدليل الكامل على هذه الفرضية دفعه إلى التزام الصمت، هذا الصمت الذي فتح أبوابا لأسئلة ظلت معلقة، لذلك سنحاول من خلال هذه الورقة البحثية الوقوف على فحوى تلك التراكيب الأصلية المدفونة في الأعماق الصوتية بمد جسور مع التحليل النفسي الفرويدي.
  • Item
    الرؤية السردية في الرِّواية الجزائرية من الأحادية إلى التعدُّد. قراءة في روايتي" ريح الجنوب"والبيت الأندلسي"
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) علا, عبد الرزاق
    إنَّ المتتبع لمسار الإبداع الروائي يلمس تلك التَّحولات الَّتي طرأت على عناصره الفنية و طريقة تقديمه وعرض أحداثه،وذلك من خلال تجديد أساليبه الفنِّية وصوره الجمالية؛ فهناك طرق فنِّية نلمسها في الرِّواية الكلاسيكية المتبنِّية لرؤية أحادية بسيطة ذات الصَّوت الواحد، والرِّواية المعاصرة المتبنِّية لرؤى وأصوات متعدِّدة. تروم هذه الورقة البحثية إظهار الخصائص والمميزات الَّتي سجَّلها الفنُّ الرِّوائي الجزائر يعبر مراحل تطوُّره، وقد اشتغلنا في مقالنا هذا على نموذجين روائيين هما: رواية (ريح الجنوب) لعبد الحميد بن هدُّوقة باعتبارها من جيل الرِّواية الكلاسيكية الأولى، ورواية (البيت الأندلسي) لواسيني الأعرج الَّتي هي واحدة من الرِّوايات المعاصرة الَّتي وظَّفت تعدُّدية الأصوات. الكلمات المفتاحية: الرواية الجزائرية، الرؤية الأحادية، تعدد الأصوات، البوليفونية، ريح الجنوب، البيت الأندلسي. Abstract: The development of creativity in novel writing has favored transformations in the artisticelements of the novel and the ways in whichitpresentsevents occurrence. This has been achievedthrough the renewal of itsartisticmethods and aesthetic images, by includingbothclassical novel artisticelementswith a simple mono-vision, and contemporary novel artisticelementsthatinclude multiple points of view and voices. This researchpaperaims to show the characteristics of the Algerian novel throughitsdifferent stages of development. This workisbased on twomodels of novel:Rih Al-Janub by Abd al-Hamid bin Hadduqa as itis from the first generation of classic novel, and Al-BaytAl'andalusi by Wassini al-Araj, being one of the contemporary novels thatemploy multiple voices. Key words: Novel, Algerian novel, monophonic, polyphonic, classical, Rih Al-Janub, Al-Bayt Al’andalusi.
  • Item
    الكينونة والوجود وعالم الكلمات مقاربة تأويلية للعلاقة الوجودية بين المعنى واللغة في الشعر المعاصر
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) مسعودي, سليمة
    يقدم لنا الشعر أكثر الأسئلة الوجودية حدة عن علاقة الكائن البشري بما يحيطه، ذلك أنه يطرح سؤال العلاقة بين الإنسان واللغة والوجود، وينفتح على أسئلة الذات والمعنى والعالم والواقع والروح والغيب، فكان الدخول إلى عالمه مغامرة محفوفة بالحيرة والدهشة والتيه والضياع، كلما أوغل البحث فيه، تعثر بمزيد من الغوامض والمجاهيل. و لعل أهم الأسئلة التي تطرحها هذه المغامرة ما نجده لدى طائفة من الشعراء المعاصرين الذي راحوا يفلسفون الشعر ذاته شعريا، فيكون الشعر نفسه مجالا لرؤيتهم الشعرية في نصوصهم، من خلال: تساؤلهم: ما هو المعنى في الشعر؟ و هل يعد واحد ونهائيا وناجزا؟ و هل يؤدي الشعر إليه طريق وصول؟ أين يكمن العالم و الذات في ضمير الشعر ومضماره؟ ما هي العلاقة بين اللغة والعالم ؟ وهل يستطيع الإنسان بواسطة اللغة أن يحقق كينونته كاملة ؟. Poetry presents us with the most acute existential questions about the relationship of human beings with their surroundings, as it raises the question of the relationship between man, language and existence.It has opened itself to questions of self, meaning, world, reality, spirit and the unseen, Perhaps the most important questions raised by this adventure are what we find among a group of contemporary poets who began to philosophize poetry itself poetically, so that poetry itself becomes a field for their poetic vision in their texts, through their question: What is the meaning in poetry? And is it one, final and complete? Does poetry lead to an access road? Where lies the world and the self in the mind of poetry and its course? What is the relationship between language and the world? Can a person, through language, achieve his complete being?.
  • Item
    المثقف وخطاب السلطة في الرواية الجزائرية روايات بشير مفتي أنموذجا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) تحري, ليلى
    تهدف هذه الورقة النقدية للوقوف عند الوظائف الموكولة للمثقف ورسالته في الحياة في الوقت الذي اهتزت فيه صورة المثقفين،ففي خضم تحولات تاريخية ومعرفية تنخرط سرديات ما بعد الاستعمار لتصوغ خطاباتها في مسار التركيز على هموم المثقف في صراعه مع السلطة ،هذا المسار الذي تبنته يمثل مجاوزة انتهاكية عبر إحلال معرفة نسقية تحفر في الممنوع لتشرح السلطة وتكشف ألاعيبها في سياق مشروع تنويري يسعى لفهم مشاكل الحاضر عبر فضاء الكتابة باعتبارها سردا انتهاكيا واستراتيجية مضادة لمواجهة عمليات الإسكات والقمع الممارسة على المثقفين.
  • Item
    المسرح الملحمي عند برتولد بريشت بين الأغراض التعليمية والمتعة الفنية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) سعسع, خالد
    تهدف هذه الدراسة إلى البحث في أهمية المسرح خاصة النوع الملحمي منه باعتباره شكلا من أشكال التواصل الإنساني من حيث أدائه التمثيلي وتأدية رسالة فنية تعتمد على التواصل بين ناقل لأفكار البشرية في تناقضاتها وصراعاتها ويقوم بدور المرسل، ومشاهد يستقبل الخطاب الثقافي الذي يكونه العرض المسرحي أو موضوع الموقف الدرامي الذي يحمل بين طياته الخبرة التي يقدمها كثيرا من الجوانب التعليمية. على سبيل أنموذج الدراسة نجد أن مسرح بريشت ليس هو المسرح الملحمي الوحيد، حيث هناك جوانب ملحمية كثيرة نجدها لدى كبار الكتاب المحدثين من أصحاب المسرح الشعري والمسرح الحي ومسرح اللامعقول والمسرح التسجيلي. Abstract: This study aims to deal with the importance of theatre, the epic genre in particular, as a form of human communication, in terms of the actor’s performance and the delivery of an artistic message based on communication between a bearer of human ideas in their contradictions and conflict who plays the role of the sender, and the spectator who receives the cultural discourse made by the theatrical presentation which carries the experience provided by many educational aspects. It is worth noting that there are many epic aspects that we find among the leading modern writers of poetry theater, live theatre, theater of the absurd and documentary theatre.
  • Item
    الملكة اللغويّة ودورها في العملية التّعليميّة في ضوء المقاربة التّواصليّة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) طواهري, صالح
    تسعى المناهج التّربوية في ضوء المقاربات التّعليمية الحديثة إلى إحداث دينامية تواصليّة تفاعليّة، تمكّن المتعلم من أن يكتسب قدرا معرفيا لسانيا ولغويا، يمكّنه من امتلاك قدرة لسانيّة وملكة لغوية تتيح له استيعاب المعارف في مرحلة أولى، ثم استعمالها وتوظيفها في مختلف المواقف التّواصلية؛ توظيفا دقيقا يُراعى فيه ضوابط اللغة وقوانينها من جهة، مع ضرورة مراعاة حاجات المتلقي وقدراته، وملابسات الكلام والسّياق الذي تتم فيه عمليّة التّواصل من جهة ثانية، ترى إلى أي مدى حققت المناهج التّعليميّة - بمختلف مقارباتها بما في ذلك المقاربة التّواصليّة- أهدافها الديداكتيكية و أبعادها المعرفية ؟ وما هي الآليات والأساليب التي يمكن الاعتماد عليها لتحقيق الملكة اللغويّة في بعدها التّواصلي؟
  • Item
    المنهج الصــوتي-الخـطـي في تعليم اللغة العربية وتعلّها في الطّور الأول من التعليم الابتدائي.
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09-30) بوحملة, عمر
    ملخص: يهدف المقال الموسوم: "المنهج الصّــوتي-الخـطـي في تعليم اللّغة العربيّة وتعلّها في الطّور الأوّل من التّعليم الابتدائي" إلى الإجابة عن سؤاليّن مهميّن الأوّل: ما الإجراءات العمليّة الّتي يتعـيـّن عـلى أساتذة الطّور الأول، تنفيذهـا داخـل حجرة الدّرس، بهدف تحسين مستوى المتعلّمين فـي ميدان فهم المكتوب، والارتقاء بكفاءات التّلاميذ؟ والثّاني : ما مهارات الوعي الصّوتي الّتي يجب اكسابها للمتعلّمين في هذا الطّور ؟ وللإجابة عن السّؤالين المطروحين تمّ تحليل منهاج اللّغة العربية للطور الأول (السّنة أولى والثّانية ابتدائي )للبحث عن المعارف الأساسية الّتي يجب أن يمتلكها الأستاذ لتطبيق المنهج الصوتي –الخطي ،وتوضيحها بالعودة إلى كلّ من اللّسانيات وعلم الأصوات ، وتفحص كتاب القراءة والأنشطة اللّغوية للسّنتين لتحديد مهارات الوعي الصّوتي المقرر اكسابها للمتعلّمين وشرح طريقة تقديمها عمليّا Abstract : The article entitled " The phonetic-linear method in teaching and learning Arabic in the first phase of primary education aims answer two important questions. First, what are the practical procedures that first-year teachers should implement in the classroom, with the aim of improving the level of learners in the field of understanding the written, and developing students’ competencies? Second, what are the phonemic sensitization skills that must be acquired for learners at this stage? In order to answer the two questions posed, the Arabic language curriculum for the first phase (first and second years of primary school) was analysed to search for the basic knowledge that the teacher must possess to apply the phonetic-linear curriculum. We aim to clarify this with reference to both linguistics and phonology, and review the two-year language reading and activity book to determine what phonemic awareness skills learners need to acquire and how to present them in practice