JAESS_Vol 02 N 02

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 8 of 8
  • Item
    واقع طرائق التدريس المعتمدة من طرف الأساتذة في تدريس تلاميذ سنة الرابعة متوسط في ظل بيداغوجيا المقاربة بالكفاءات
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12-30) جديدي, زليخة; جديدي, سيف الدين
    هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على طرق التدريس التي ينتهجها الأساتذة في تلقين مضمون المنهاج والمقررات الوزارية المسطرة لتلاميذ سنة 4 متوسط على ضوء المقاربة بالكفاءات، وقد كانت عينة الدراسة 10أساتذة مكلفين بتدريس مواد مختلفة لتلاميذ سنة 4متوسط بمتوسطة محمد عمران بوليفة بتقرت. واستخدم المنهج الوصفي الاستكشافي كمنهج مناسب لهذه الدراسة، والمقابلة النصف موجهة كأداة لهذه الدراسة. وبعد معالجة بيانات الدراسة ونتائجها، وتحليل مضمون المقابلة بطريقة بارلسون "في تحليل المضمون" اسفرت الدراسة على النتائج التالية: -ينتهج الأساتذة العديد من الطرق التدريسية في تلقين مضمون المناهج والمقررات الوزارية لتلاميذ 4 متوسط أهمها طريقة حل المشكلات والتعليم التعاوني وطريقة المشروع. The aim of this study was to identify the teaching method adopted by the teachers in teaching the content of the curriculum and the ministerial decrees for middle school students of 4 year average in the base of competency approach. The sample of the study was 10 teachers assigned to teach different subjects for the students of MOHAMMED OMRAN BOULIFA MIDDLE SCHOOL _ TOUUGGOURT The exploratory descriptive approach was used as a suitable method for this study, and the semi-structured interview as a tool for this study. After processing the results of the study and its results, and analyzing the content of the interview in the manner of PARLSON "in the analysis of content," the study resulted in the following results: - Professors use many teaching methods in teaching curriculum content and ministerial decisions to the students , the most important method of problem solving and cooperative education and the way of the project.
  • Item
    عسر القراءة عند ذوي صعوبات التعلم في الوسط المدرسي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12-30) فرحات, أحمد; بن ناجي, عمار عون
    هدفت الدراسة إلى الكشف عن عسر القراءة عند ذوي صعوبات التعلم في الوسط المدرسي. على تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي عسيري القراءة (باللغة العربية)، عددهم 44 بين ذكر و أنثى. فكانت النتائج كالآتي: *لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الجنسين في الوعي الصوتي عند تطبيق اختبار النص القرائي. * توجد فروق ذات دلالة احصائية بين التلاميذ العاديين و المعسورين في ذاكرة العمل. وختمت الدراسة بجملة من التوصيات.The study aimed to detect dyslexia in people with learning difficulties in school. Students in the fourth grade of primary school, applied to students with dyslexia (in Arabic). There is no difference between ordinary children and children who have difficulty regarding errors in text and phonological awareness. _There is a difference between ordinary children and others who have difficulty in the grades of working memory tests. The research ends with a set of recommendations.
  • Item
    رتب الهوية لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية دراسة ميدانية عيادية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12-30) بنين, أمال; بنين, ابتسام
    هدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على فئة الموهوبين ذوي صعوبات التعلم من تلاميذ المرحلة الثانوية عموما ، كما هدفت تحديدا إلى الكشف على رتب الهوية المميزة لهم، وقد شملت الدراسة 03 حالات تم اختيارها من بين 60 تلميذا منتظما بأقسام الثانية ثانوي شعبة علوم تجريبية بمتقن شنوف حمزة بمدينة الوادي، وبإتباع المنهج العيادي و استخدام كل من: مقياس التفكير الابتكاري لتورانس ، مقياس رافن للمصفوفات المتتابعة، المقياس الموضوعي لرتب الهوية للغامدي، مقياس صعوبات تعلم الرياضيات للمرحلة الثانوية المصمم لغرض الدراسة والمقابلة نصف الموجهة تم التوصل إلى وجود رتبتي التحقيق والتعليق لدى حالات الدراسة ، وقد نوقشت هذه النتائج بالاعتماد على الإطار النظري والدراسات السابقة.This study aimed to shed light on the group of talented students with learning difficulties among secondary school period in general, and it specifically aimed to reveal the ranks of their distinctive identity. The study was applied to three cases selected from a sample of 60 students enrolled in the second year of secondary school in the branch of experimental sciences of the Chennouf Hamza techniquaume in El-Oued city. By following the clinical method and using each of : Raven Successive Matrix Test, Toranse Creative Thought Meter; Objective test of the identity ranks of El Ghamedi; Mathematics learning difficulties test developed for this study and the semi-directed interview, the study arrived to the existence of two identity ranks: achievement; delay in talented students with learning difficulties. These results have been discussed in the light of the theoretical framework and previous studies.
  • Item
    دور شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز الهوية الوطنية لدى شباب الجزائري (دراسة ميدانية على بعض الطلبة الجامعيين مستخدمي الفيس بوك)
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12-30) الذهبي, ابراهيم
    أضحت شبكات التواصل الاجتماعي مع انتشارها وتطورها تشكل حركة ديناميكية، أثرت ما يُطلق عليه حاليا الإعلام الجديد، الذي غير طبيعة العلاقات الاجتماعية، ورفع من وتيرة مشاركة الفرد في الحياة السياسية وبامتياز، خاصة بعد موجة التحول الديمقراطي العربي والتغيير السياسي، والتي ساهمت في ميلاد هوية وطنية للفرد تُساير وتُعزز مبادئ الديمقراطية والتحرر. و تهدف دراستنا إلى التعرف عن دور شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز الهوية الوطنية الجزائرية من حيث بعدي اللغة و الدين، في أوساط الشباب الجزائريين والطلبة الجامعيين خصوصا.Social networks became a dynamic movement, affecting what is now called the new media, which changed the nature of social relations and increased the pace of individual participation in political life and excellence, especially after the wave of Arab democratic transformation and political change, which contributed to the birth of a national identity The individual values and promotes the principles of democracy and emancipation. Our study aims to identify the role of social networks in promoting the Algerian national identity in terms of both language and religion, among Algerian youth and university students in particular.
  • Item
    الجامعة وطلبتها من ذوي الإحتياجات الخاصة أي مسؤولية مجتمعية؟
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12-30) عروج, فضيلة
    تهدف الدراسة الحالية إلى تسليط الضوء على جهود جامعة العربي بن مهيدي –أم البواقي –فيما يخص التكفل بالطلبة من ذوي الإحتياجات الخاصة، باعتبارها فئة هشة تأمل بان تحظى بمبدأ تكافؤ الفرص على غرار الطلبة العاديين، وذلك باستفادتها من الخدمات النفسية والإجتماعية والصحية كنوع من المسؤولية المجتمعية للجامعة تجاه هذه الفئة، ويتعلق الأمر بتفعيل خلية وساطة ومساعدة نفسية واجتماعية لفائدة الطلبة من ذوي الإحتياجات الخاصة محاولين بذلك تقييم دور هذه الخلية وإبراز أهم الصعوبات التي تحول دون تقديم الأفضل.The current study aims to shed light on the efforts of the University of Al-Arabi Bin Mahidi - Umm Al-Bouaghi - with regard to sponsoring students with special needs, as it is a vulnerable group that hopes to have the principle of equal opportunities similar to ordinary students, by making use of psychological, social and health services as a kind of social responsibility The university has a right to this category, and it comes to activating a cell of mediation and psychological and social assistance for the benefit of students with special needs, trying to thus evaluate the role of this cell and highlight the most important difficulties that prevent the provision of the best.
  • Item
    تفعيل التعلم الخدمي من خلال التربصات الميدانية لطلبة الجامعة الجزائرية- دراسة تحليلية-
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12-30) عامر, نورة
    تسعى هذه الورقة البحثية الى مناقشة موضوع التعلم الخدمي كشكل حديث من أشكال التعلم الذي يهدف الى تفعيل دور الطالب قدر الإمكان في العمل المجتمعي بحيث يسهم بطريقة ما في حل أهم المشكلات التي تعتري بيئته المحلية وتقديم حلول لها. وانطلاقا من فكرة أنّ التربصات الميدانية وهي جزء مهم من التكوين النوعي والميداني للطالب والذي تسعى من خلاله الجامعة الى تقريب المسافة بين ما يتلقاه الطالب من كم نظري في مجال تخصصه وبين مفرزات الواقع من مشكلات وصعوبات، وإن كانت فكرة التربصات الميدانية قديمة جدا من حيث تبنيها ورغم كل العراقيل التي تواجه هياكل المؤسسة الجامعية للسهر على سيرها وديمومتها مع بقية القطاعات الفاعلة مجتمعيا، إلاّ أنها تعد كنموذج فعال لتنفيذ مشروع التعلم الخدمي، ونعتقد بأنه من ايجابيات مردود التربصات الميدانية هو العائد الخدمي فيما بعد لهؤلاء الطلبة تجاه تلك المؤسسات أو المجتمع بشكل عام.This paper seeks to discuss service learning as a new strategy of learning that aims at activating the student’s role as much as possible in the community and social activities. This learning interestingly helps the students to find out solutions to the main problems that exist in their entourage and local environment. In fact, field training is an important phase during the student’s formation, it simply bridges the gap between the theoretical side in the field of study and the everyday problems, situations, and difficulties. It puts the student in real life situations and gives them the opportunity to learn in real contexts. In other words, it is an effective model to implement the project of service learning. So, this paper will show that among the benefits of field training is the service return that students will give to the institutions –places of training- and the society in general in the future.
  • Item
    انعكاسات التسرب المدرسي على المجتمع وكيفية معالجته
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12-30) بن عزه, السعيد; معيفي, بوبكر; لوحيدي, فوزي
    تشكل ظاهرة التسرب المدرسي خطرا كبيرا على المجتمع واهدارا للطاقات البشرية ولميزانية الدولة بصفة عامة ، كما تساهم في انتشار البطالة و الانحراف، والملاحظ ان اغلب التلاميذ خاصة الذكور يتسربون قبل الانتهاء من المرحلة التعليمية لأسباب عديدة منها الاقتصادية والاجتماعية والتربوية و الاسرية ،وتبرز خطورة الظاهرة من خلال تداعياتها النفسية على الطالب و على الأسرة و تنبثق اهمية الموضوع من اخطار الظاهرة ،وما ينجر عنها من تداعيات على توجه الفرد وتعرضه للانحراف و البطالة وهو ما يؤدي الى عرقلة مسار التنمية في المجتمع و الهدف هو ايجاد حلول للظاهرة و التصدي لها .School dropout phenomenon Is great danger to society and wastes human energies and state budget in general.it also contributes to the spread of un employment and deviation. And the viewer is that most of the students are male drop out before completing the educational stage in variols causes, economic, social, educational and familial causes. The seriousness of the phenomenon is highlighted through its psychological repercussion on the student and the family,the importance of the topic stems from the dangers of the phenomenon its repercussions on the individuals attitude and exposure to delinquency and un employment, this leads to obstructing the path of development in society and the gool is to find solution to the phenomenon and address it .so ,
  • Item
    الاستجابة الإكتئابية والصدمية لدى المرأة المصابة بسرطان الثدي نتيجة الإعلان عن التشخيص
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12-30) جعلاب, محمد الصالح; بوزار, يوسف
    يعتبر التشخيص مرحلة مهمّة وأساسية سواء تعلّق الأمر بالجانب الطبي أو النفسي للفرد، لهذا هدفت هذه الدراسة إلى محاولة تسليط الضوء على أهمية الإعلان عن تشخيص سرطان الثدي لدى النساء وأثره على تدهور حالتهن النفسية، حيث تم إجراء هذه الدراسة في مستشفى مصطفى باشا بالجزائر العاصمة مستخدمين المنهج العيادي الذي يقوم على أساس طريقة دراسة الحالة على مجموعة بحث شملت 04 حالات من جنس الإناث، تم تطبيق كل من المقابلة العيادية النصف موجهة ومقياس الاكتئاب لأرون بيك. أسفرت نتائج الدراسة بأن النساء المصابات بسرطان الثدي يظهرن أعراضا صدمية واستجابات اكتئابية نتيجة الإعلان عن تشخيص سرطان الثدي.The present study aims at trying to shed light on the importance of announcing the diagnosis of breast cancer in women and its impact on the deterioration of their mental state. This study was carried out at Mustafa Basha Hospital in Algiers using the clinical approach which is based on a case study. The group consists of 40 cases of the female sex, both the clinical interview and the depression measure were applied to Aaron T. Beck. The results of the study showed that women with breast cancer showed shock symptoms and depressive responses as a result of to announce the diagnosis of breast cancer.