JALSL_Vol 14 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/17016
Browse
Browsing JALSL_Vol 14 N 02 by Title
Now showing 1 - 20 of 42
- Results Per Page
- Sort Options
Item Enseigner Autrement Avec Le Numérique En Contexte Universitaire, Réalité Et Enjeux Didactiques(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) Badi, kenzaRésumé L’histoire de l’enseignement des langues étrangères et spécifiquement celle du FLE a toujours été marqué de technologies et ce, depuis les méthodes dites audio-oral et structuro-global-audio-visuelle. L’usage des TICE en classe de langue est de plus en plus indispensable pour le processus d’enseignement-apprentissage. La nouveauté des TICE aujourd’hui, vis-à-vis des technologies antérieures résulte de la numérisation, certes, nul ne peut nier l’omniprésence du numérique dans nos quotidien, chose qui a de plus en plus de conséquences sur plusieurs domaines. La présente recherche s’inscrit dans le cadre des TICE ainsi que la didactique du FLE, elle porte essentiellement sur l’usage du numérique dans le domaine de l’enseignement, ainsi, il nous semble intéressant de s’interroger sur la place accordée à cet outil en contexte universitaire et notamment dans la classe de FLE, nous nous s’interrogeons également sur son apport et la procédure la plus adéquate pour exploiter son potentiel dans l’enseignement-apprentissage de FLE. Abstract The history of teaching foreign languages and specifically that of FLE has always been marked by technologies, from the so-called audio-oral methods and structuro-global-audio-visual. The use of ICT in language classrooms is increasingly essential for the teaching-learning process. Today, the novelty of ICT in relation to earlier technologies is the result of digitization; of course, no one can deny the omnipresence of digital technology in our daily lives. our research is part of the CTBT as well as the didactics of FLE, it focuses on the use of digital in the field of education, thus, it seems interesting to wonder about the place given to this tool in the university context and especially in the FLE class, We are also wondering about its contribution and the most appropriate procedure for exploring the best digital potential in FLE teaching. ملخص تاريخ تدريس اللغات الاجنبية خاصة اللغة الفرنسية , لطالما تميزت باعتمادها على التقنيات التكنولوجية الحديثة ابتداءا من المناهج السمعية - الشفوية و البنيوية العامة السمعية – البصرية , حيث يكتسي استخدام تكنولوجيا المعلومات و الاتصالات للتعليم في الفصول الدراسية اللغوية اهمية متزايدة في عملية التدريس و التعلم. فحداثة تكنولوجيا المعلومات و الاتصالات للتعليم اليوم مقابل التقنيات السابقة كان نتيجة للرقمة التي لا يمكن لاحد انكار اهميتها و حاجتنا لها في شتى الميادين. و هذه الدراسة تندرج في ميدان تكنولوجيا المعلومات و الاتصالات للتعليم خاصة في مجال تعليمية اللغة الفرنسية, من خلال تركيزنا على استخدامات التكنولوجيا الرقمية في ميدان التعليم و التدريس, و هو ما يتيح لنا التساؤل عن المكانة الممنوحة لهذه الاداة في الاطار الجامعي و بعبارة ادق في قسم اللغة الفرنسية كلغة اجنبية و مدى مساهمتها و كيفية الاستفادة المثلى منها.Item Extensive Reading As A Teaching Srategy In Enhacing Learners Reading Motivation(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) Ogab, Khadidja; Brakni, DalilaThe current study reports on the use of extensive reading as a teaching strategy implemented within the curriculum to teach reading . It aims at investigating the effectiveness of ER in motivating learners to become life-long readers and achieve better outcomes in reading comprehension . To reach this aim , the study employed an experimental design that involves both quantitative and quantitative tools , students questionnaire , a classroom observation , pre and post tests as well as a teacher’s interview . A control and a treatment group from El Emir Abdelkader middle school in Blida level four were randomly selected to participate in the study . Findings revealed that the experimental group had positive improvements in their reading outcomes and were more motivated to read for pleasure . Despite the significant importance of ER in motivating learners to read , teachers believe that implementing ER in middle schools needs more interest . Based on the yielded results , more research is recommended to prove the effectiveness of such strategy on middle school learners. ملخص باللغة العربية: يتضمن فحوى هذه الدراسة الدعوة إلى استخدام القراءة الموسعة كإستراتيجية تدريس يمكن تطبيقها داخل المنهج لتعليم القراءة . كما تهدف إلى البحث عن فعالية القراءة ( المطالعة ) في تحفيز المتعلمين ليصبحوا قراء مدى الحياة وتحقيق نتائج أفضل في فهم المقروء . للوصول إلى هذا الهدف ، استخدمت الدراسة تصميمًا تجريبيًا يشتمل على أدوات كمية و نوعية متمثلة في استبيان للمتعلمين ، ومراقبة حجرة الدراسة ، واختبارات قبلية وبعدية بالإضافة إلى مقابلة مع المدرس ( حوار) .لأجل ذلك تم اختيار مجموعة ضابطة وعلاجية من متوسطة الأمير عبد القادر ، المستوى الرابع بالبليدة للمشاركة في الدراسة ، حيث كشفت النتائج أن المجموعة التجريبية لديها تطور إيجابي في نتائج القراءة الخاصة بهم وكانوا أكثر تحفيزًا للقراءة من أجل المتعة. على الرغم من الأهمية الكبيرة للقراءة الموسعة ( المطالعة ) في تحفيز المتعلمين على القراءة ، يعتقد المعلمون أن تطبيق هذا النوع من القراءة في المتوسطات يحتاج إلى مزيد من الاهتمام . بناءً على النتائج التي حققها البحث ، يوصى بإجراء المزيد من الأبحاث لإثبات فعالية هذه الاستراتيجية على المتعلمين في المتوسط .Item Représentations Des Enseignants Universitaires Algériens Sur L’e-learning(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) Benaouali, Fouzia; Bourkaib Saci, NaoualPour répondre à l’urgence consécutive à la pandémie liée à la Covid-19, le ministère de l’enseignement supérieur algérien appelle à l’enseignement à distance. A cet effet, toutes les universités algériennes ont mis en place des plates-formes de e-learning ou d’apprentissage en ligne comme étant l’unique moyen permettant d’assurer la continuité des enseignements. Cette situation inédite est pour nous l’occasion de nous interroger sur la réalité de la techno-pédagogie dans le contexte universitaire algérien : quelles représentations ont les enseignants universitaires algériens au sujet du e-learning ? Quelle formation initiale ont-ils suivie et quels usages font-ils des nouvelles technologies dans leurs pratiques enseignantes via les plateformes ? Pour y répondre, nous avons mené une enquête par questionnaire auprès de 104 enseignants universitaires. Le principal objectif d’une telle entreprise est de repenser, dans des recherches ultérieures, les pratiques pédagogiques en vue de relever les défis d’une formation à l’enseignement supérieur à l’ère du numérique.Item أثر العلوم اللغوية والإنسانية والفلسفية في آليات التأويل الغربي(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) بختي, البشيروظف التأويل الغربي كلاًّ من العلوم اللغوية والإنسانية والفلسفية في تكوين آلياته وإجراءاته القرائية. ومنذ القديم، اعتمد التأويل اللغوي اللاهوتي - في قراءته للكتب السماوية "التوراة والإنجيل والقرآن الكريم"- على علوم اللغة "كالنحو والصرف والمعجم"، و كان يهدف - في البداية - إلى البحث عن المعنى الحقيقي للنصوص الدينية. وقد استفادت التأويلية الرومانسية لـ"شلاير ماخر" من العلوم اللغوية، بالإضافة إلى توظيفها لعلم النفس. وألح "فيلهلم دلتاي" في تأويليته على الاستعانة بالعلوم الإنسانية، أو كما سماها علوم الروح، واستبعد العلوم الطبيعية لأنها لا تصلح في مقاربة النصوص الإنسانية. بينما نجد تأويلية "مارتن هيدجير" وقد نشأت في فلسفة الوجود، وصارت تهتم بفهم الوجود من خلال اللغة بدل البحث عن المعنى. ويسعى البحث إلى التعريف بالتأويليات الغربية الحديثة التي تقاطعت مع العلوم اللغوية والإنسانية والفلسفية، وإلى إظهار أثرها في تشكيل الآليات التأويلية الحديثة. وذلك بعد أن حل عصر التنوير الذي بفضله ازدهرت الهرمينوطيقا كما استفادت من تشكل العلوم الإنسانية بخاصة علم النفس. وسنتناول كلاًّ من التأويلية الرومانسية لشلاير ماخر وتأويلية دلتاي وتأويلية مارتن هيدجر، ونبحث عن العلوم اللغوية والإنسانية والفلسفية التي تقاطعت معها. Western hermeneutics has employed the linguistic, human and philosophical sciences in forming its reading mechanisms and procedures. Since antiquity, the linguistic and theological interpretation of the divine books (the Torah, the Gospel and the Noble Koran) relied on the sciences of language including grammar, morphology and lexicon to identify initially the real meaning of religious texts. In fact, Schleiermacher's romantic hermeneutics used the linguistic sciences, as well as psychology while that of Wilhelm Dilthey was based on the human sciences (the spiritual sciences according to him) and excluding the natural sciences because they are not useful for studying human texts. As for Martin Heidegger, he based his hermeneutical approach on existential philosophy focused on understanding existence through language rather than seeking the meaning. This research aims to introduce the approaches of modern western hermeneutics intersected with linguistic, human and philosophical sciences, and to reveal their impact on the formation of modern hermeneutic mechanisms especially after the beginning of the Enlightenment era when hermeneutics has been flourished and benefiting from the human sciences, particularly psychology. We study the hermeneutics in Schleiermacher, Dilthey and Martin Heidegger, and we identify the linguistic, human and philosophical sciences associated with this discipline.Item أَثَرُ اللِّسَانِيَّاتِ الحَاسُوبِيَّةِ فِيْ تَطْوِيرِ المَعَاجِمِ الرَّقْمِيَّةِ الحَدِيْثَةِ(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) عواريب, سليملَا غَرْوَ أَنَّ اللِّسَانِيّاتِ الحَاسُوبِيّةَ قَدْ أَضْحَتْ المَدْخَلَ التَّعْلِيمِيّ الأَهَمّ لِلعُلُومِ جَمِيعًا، إِذْ أَتَاحَ الحَاسُوبُ الآَلِيُّ إِمْكَانَاتٍ لَا نَظِيرَ، لَهَا يَسّرَتْ لِلْبَاحِثِينَ طُرُقَ البَحْثِ، بِفَضْلِ البَرَامِجِ الحَاسُوبِيَّةِ وخَصَائِصِ الذَّكَاءِ الاصطِنَاعِيّ، وَبَاتَتْ صِنَاعَةُ المَعَاجِمِ الرَّقْمِيَّةِ هَاجِسَ كُلِّ بَاحِثٍ، وَ ضَرُورَةً نَحْوَ تَحْدِيثِهَا، وَهُوَ مِنْ شَأْنِهِ أَنْ يَتَخَطّى كُلَّ العَوَائِقِ التِي حَالَتْ دُونَ وَضْعِ مُعْجَمٍ رَقْمِيٍّ، مِنْ هَاهُنَا كَانَ هَدَفُ هَذَا البَحْثِ النّظرَ فِي أَثَرِ اللِّسَانِيَّاتِ الحَاسُوبِيّةِ فِي تَطْوِيرِ المَعَاجِمِ الإِلِكترُونِيِّةِ الحَدِيثَةِ، وَقُدرَتِهَا عَلَى تَمَثّلِ اللُّغَةِ العَرَبِيَّةِ أَكْثَرَ مِن المُعْجَمِ الوَرَقِيّ. فَكَيْفَ تَمّت حَوسَبَةَ المُعْجَمِ الحَدِيثِ؟ وَمَا هِيَ بَوَادِرُ ظُهُورِ المَعَاجِمِ الرَّقْمِيِّةِ الحَدِيثَةِ فِي ظِلّ اللِّسَانِيَّاتِ الحَاسُوبِيَّةِ؟ Abstract: It is undeniable that computational linguistics has become a predominant educational input to all sciences as long as the computer provided considerable potential through facilitating research methods for researchers by use of computer software and the artificial intelligence characteristics. Digital dictionaries industry along with a necessity to updating them has become the concern of every researcher; the matter which would help to overcome most of the obstacles that prevented the development of the digital dictionary. Accordingly, this research attempts to highlight the impact of computational linguistics in developing modern electronic dictionaries and their ability to represent the Arabic language more than a paper dictionary. Within this context, some questions have been raised as: (1) How was the modern lexicon computerized? and (2) What are the signs of the emergence of modern digital dictionaries under computational linguistics?Item أثر الوسائط التّقنية والتّكنولوجية على مسرح الثّورة(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) لعويجي, عمار; مليان, خولةتعتبر الرقمنة من أهم المواضيع في العصر الحالي ومع التطور العلمي والتكنولوجي الحاصل وكذلك تطور الوسائط التقنية وتجديدها، كان له أثر على الارتقاء بكل الميادين و المجالات الثقافية والأدبية السياسية وغيرها، فانعكست إيجابا على المسرح بمختلف جوانبه باستخدام أحدث التقنيات الحضارية من عروض فيديو، مؤثرات بصرية، تقنيات ضوئية، بالإضافة إلى تقنيات حديثة تساعد على تصميم الصور الملائمة للمسرحيات خاصة المسرحيات الثورية والتي كان لها نصيب كبير في المسارح الجزائرية والعالمية، فلمحاولة تطوير هذا الفن المسرحي الثوري وجب استثمار هذه التقنيات في التجسيد الفعلي لمعالم الثورة الجزائرية. : Abstract Digitization is considered one of the most important topics in the current era, with the scientific and technological development-taking place, as well as the development and renewal of technical media. It had an impact on upgrading all cultural, literary, political and other fields. It was positively reflected on the theater in all its aspects, using the latest civilizational technologies such as video shows, visual effects, lighting techniques, in addition to modern techniques that help to design the appropriate images for plays, especially revolutionary plays, which had a large share in Algerian and international theaters. In order to try to develop this revolutionary theatrical art, these techniques must be invested in the actual embodiment of the features of the Algerian revolutionItem إرهاصات النقد المنهجي عند العرب "تجربة محمد بن سلام الجمحي" - أنموذجًا(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) قوني, زينبتتناول هذه الورقة البحثية الممارسة النقدية لابن سلام الجمحي، واستعماله لأدوات النقد الأدبي الإجرائية في وقت متقدم من الحياة النقدية العربية، والمطلع على جوانب من التجربة النقدية لابن سلام الجمحي صاحب كتاب "طبقات فحول الشعراء" يلمس سعيا جادا نحو العلمية والموضوعية، وهذا الكتاب "طبقات فحول الشعراء" من المؤلفات النقدية الهامة، يمثل صورة واضحة عن التطور الذي شهده النقد، بعد الانتقال من الشفوية إلى الكتابة، وما تميزت به بداية العصر العباسي؛ مع انطلاق مرحلة الجمع والتأليف، من هنا نقف بهذا الكتاب على نقد فيه من المتعة و الدقة الكثير. Abstract: This research paper deals with Ibn Salam al-Jumahi's uses and practices of procedural literary criticism devices at an unprecedented time in Arab critical life. Whoever is familiar with aspects of the critical experience of Ibn Salam al-Jumahi, the author of the book "Tabaqat Fahul al-Shu'ara," will notice his painstaking attempts to realize objectivity and scientism that have represented a clear picture of the poetic development witnessed by criticism. It has also embodied the transition from oral to writing, defining the beginning of the Abbasid era that coincided with the beginning of the stage of collection and composition. Accordingly, we are strongly tempted to explore Al-Jumahi’s criticism, which has been typified by endless pleasure andremarkable accuracy.Item استعمال الخرائط الذهنية في تعليم اسم الفعل المضارع(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) جابر, عائشة; حمدان, سليمتهدف هذه الورقة البحثية , إلى توضيح دور, وأهمية إحدى أهم الطرق التدريسيّة الحديثة , والتي تُعرف بالخرائط الذهنية , ومدى فعاليتها في تيسير تَعلُّم نشاط الظواهر اللغوية في مرحلة التعليم المتوسط , وتيسير العملية التعليمية , وذلك باختيار الطرق الفعاّلة لعملية التدريس , التي تُعين المتعلّم على تقبُّل الدروس بكيفية جذّابة وممتعة. Abstract: The givendocument tend to explain the importance and the role ofsuch important methods of teaching which is known as brain maps by its effictivness in facilitating the learning of the activity of linguistice phenomena in intermediate education.and facilitating the educational process By choosing new effective for the teaching processwiche help learners to accept the lessons by attractive method.Item أسلوب الاعتراض بين الوظيفة النحوية والقيمة البلاغية(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) مرحباوي, صالحيتناول هذا البحث أسلوبا من أساليب اللغة العربية له حضور لافت وشيوع كبير في الكلام شعره ونثره، ما جعله محل اهتمام من قبل النحاة والبلاغيين، هذا الأسلوب هو الاعتراض، وقد تم التطرق إليه، كلٌّ بحسب وجهة نظره واختصاصه؛ فتناوله النحاة بوصفه جملة اعتراضية لا محل لها من الإعراب، وبينوا مواضعها وشروطها وفائدتها، أما البلاغيون فتناولوه بوصفه أسلوبا أدبيا يُقْدِم عليه المتكلم لأداء أغراض بلاغية، وقد حللوا نماذج منه واردة في القرآن الكريم وفي الشعر والنثر، وكشفوا عن بلاغته، وما يقدمه من ثراء وتنوع في اللغة الأدبية والأساليب الفنية الرفيعة. وقد جاءت هذه للدراسة لتكشف عن جانب من هذا الاهتمام النحوي والبلاغي الذي حظي به هذا الأسلوب. Abstract This paper discusses apposition which is one of the Arabic language styles. This style has a remarkable presence in speech, prose and poetry which made it a matter of interest of grammarians and rhetoricians. Apposition is handled in different ways according to various views and fields. Grammarians dealt with apposition as a sentence with no function, showing its different positions, conditions and advantages. While rhetoricians dealt with it as a literary style used by the speaker to perform rhetorical purposes. Rhetoricians also analyzed modals of opposition from the Holy Quran, prose and poetry. By analyzing these models, they showed the rhetoric of apposition, as well as its richness and diversity in literary language and artistic styles. So, this study aims to shedt light on the rhetorical and grammatical interest towards apposition.Item أشكال الرمز وجمالياته في شعر أمل دنقل(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) ديخة, فاطمةيعتبر الشاعر المصري أمل دنقل أحد الشعراء العرب المعاصرين الملتزمين الذين سخّروا قلمهم لخدمة قضايا الأمّة العربية ووصف جراحها ومعانتها في ظلّ جنوحها تحت أغلال الظلم والعبودية والاستعمار، وقد حاول أن يتجاوز تلك الحساسية السياسية بالارتكاز على قناع الرمز بشتى أنواعه ليشكّل صورا شعرية جديدة ومختلفة ومليئة بالعتمة والضبابية المقصودة، والتي تضفي زخما معرفيا وثقافيا جميلا، كما تعكس جرأة شديدة تتجاوز المحظورات والممنوعات بسلاسة وأناقة، وكانت نبرته نبرة انتقادية هادفة الغاية منها نشر الوعي والدعوة للوحدة وتصحيح الأوضاع قبل فوات الأوان. Abstract: we consider the Egyptian poet amel dankel the most important Arab poets who are disciplined in describing the reality of the Arab nation and its suffering. Especially since the Arab nation was suffering from oppression, slavery, and colonialism. And because political topics are very sensitive in the Arab reality, the Egyptian poet amel resorted to using the language of poetic symbol. This is what made the poet’s language characterized by ambiguity for escape from negative political censorship. .Item الأنساق الثقافية في رواية الدجال لشوقي الصليعي(براهمي, عبد المطلب . وردة , ربعاني.الأنساق الثقافية في رواية الدجال لشوقي الصليعي ـ جامعة الوادي. مجلة علوم اللغة العربية. مج13. ع.2. 15/09/ 2021 جامعة الوادي . [أكتب هنا تاريخ الاطلاع] . متاح على الرابط [انسخ هنا رابط التحميل], 2022-09-15) وردة, ربعاني; براهمي, عبد المطلبتسعى الدراسة إلى الكشف عن الأنساق الثقافية في رواية الدجال لشوقي الصليعي، من خلال البحث واستدعاء آليات النقد الثقافي، وتنطلق الدراسة من عدة تساؤلات كالتالي: كيف تجلت الأنساق الثقافية في رواية الدجال؟ هل استطاع النقد الثقافي قراءة الخطاب الروائي بشكل معياري؟ ماهي الأنساق المشكلة لبنية الرواية الدلالية؟ this study is concerned with the analysis of cultural codes in “Antichrist” novel written by Shawki Sliai. Based on the cultural criticism concepts, the study starts by raising a set of questions: how are the cultural codes represented in the “Antichrist” novel? Was the cultural criticism able to analyze the narrative discourse on the basis of clear norms? What are the constituting codes of the novel semantic structure?Item التجريب وآليات تقويض النموذج في رواية" مخاض سلحفاة" لسفيان مخناش(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) وهابي, سعاد; بالي محجوبي, عقيلةالملخص باللغة العربية: ترمي هذه الورقة البحثية إلى استظهار أهم آليات التجريب، وأبعاده الدلالية الفنية والجمالية في رواية مخاض سلحفاة "لسفيان مخناش" باعتباره من الروائيين المعاصرين، الذين كان سعيهم حثيثا إلى تفكيك النظام الكلاسيكي؛ حيث اشتغل على التجريب بمستوياته المتباينة الشكلية والمضمونية، فجاءت روايته محملة بكثير من الملامح الحداثية، ولعل أبرزها تقنية تيار الوعي في بناء الشخصية، والتفاعل النصي، والتشكيل اللغوي، وذلك ضمن مسعى تحديثي غايته تقويض سلطة النموذج. الملخص باللغة الانجليزية: This study aims at showing the main mechanisms of experimentalism and its artistic and aesthetic dimensions in the novel “Makhad Solhofat” of Sofiane Mokhnache who is one of the contemporary novelists who sought to dismantle the classic system. Sofiane Mokhnache worked on experimentalism with its variant formalistic and content levels. His novel was loaded with many of the modernist traits mainly the stream of consciousness in building the characters, intertextuality, and linguistic formation. This was a modernist endeavor that aimed at adapting the authority of the model.Item التّحفيز في رواية "سجين المرايا" للكاتب سعود السّنعوسي: بنيته ودلالاته(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) بوزكور, مرادملخص: يهدف هذا المقال إلى تقديم مقاربة شكلانية لبنية التّحفيز (Motivation) في رواية "سجين المرايا" للكاتب سعود السنعوسي. وقد شغل هذا المصطلح - باعتباره آليّة قرائية للنّصوص السّردية- اهتمام الشّكلانيين الرّوس والبنيويين، نظرا لما تحقّقه هذه الآلية من نتائج علمية في وصف اشتغال النظام السّردي. وسيركّز هذا المقال على وصف اشتغال نسقين أساسين من أنساق التّحفيز، وهما: التّحفيز السّياقي وتحفيز الدّلالة الموضوعية . Abstract: This article aims to present a formal approach to the novel "The Prisoner of Mirrors" of Saud Al-Sanousi, using the Motivation mechanism as a method of reading. This term - as a reading mechanism for the narrative texts - occupied the interest of the Russian Formalists and the Structuralists due to the scientific results that this mechanism achieves in describing the operation of the narrative system. This article will focus on describing the operation of two modes of Motivation, namely: contextual Motivation and objective semantic Motivation.Item التّشظي الدّلالي لخطاب السّخرية من خلال التّصريح والتّلميح في قصة "فرنسوا بن زبل"للسّعيد بوطاجين(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) حباري, راوية; ابن ابراهيم, السعيدالأدب السّاخر أحد أهم كنوز الإبداع في العالم؛ فهو يعتمد بالدّرجة الرّئيسة على المفارقات والتّورياتوالانزياحات والتّلميحاتلإظهار الجوهر الكامن وراء هذه الأساليب التي تُتَّخَذُ إطاراً للكشف عن السّلبيات، وفضح المظاهر الجائرة في المجتمعات وخاصة في مراحل التّحولات الكبرى. ويعدّ " السّعيد بوطاجين" من أشهر المبدعين الجزائريين السّاخرين عبر فني القصة والرّوايةباستخدام المفارقات الحياتية الصّارخة المجتثّة من صميم الواقع المعيش؛ كالفقر المدقع والغنى الفاحش والخداع والمكر والجهل والتكبّر...الخ... اتّخذ " السّعيد بوطاجين" قلمه السّاخر ليُقرّب المسافات والحدث للقارئ؛ فإبداعاته عبارة عن عدسة مكبّرة لما هو معيش. والسّخرية بوصفها مفهوما بلاغياً تداوليا خالصا نظّر لها معظم الدّارسين، وهذه الورقة البحثية تعرض عرضا مبسطا لنظريات التّداولية في السّخرية، مركّزة على عناصر الخطاب، مقدّمة بُعداً تطبيقياً وعملياً لآليات اشتغال السّخرية في القصّة. هي بحث تقصٍلملامح السّخرية في أدبه-السّعيد بوطاجين-، وكيف استند عليها واختارها كاستراتيجية لنقد المجتمع وفضح الزّائف وتسليط الضّوء نحو النّازف والمتداعي البالي الذي يتأخّر انهياره لبزوغ الجديد. والجدير بالذّكر أنّ خطة بوطاجين في نقده قد تعدّدت طرقها فهو تارة يُجمّل لغته، ويبدع فيها ويبيّن تميّزه وتفرّدهلمتتبّعها،وتارة يتفنّن في شعرية أسلوبه من خلال بناء القصة والقدرة الهائلة على رسم ملامح الشّخصيات بصورة تقربهم منا فيجعلنا إما نافرين منها أو مقبلين عليها، وتارة يتمرّد على ما يفرضه الواقع ويرفضه هو بأسلوب يمزج البسمة بالدّمعة والفكاهة بالحزن، والقالب الذي يحوي هذا الأسلوب السّاخر متنوّع عنده؛ ولكنه ضحك ذو مغزى عميق مباشر ( صريح) أو غير مباشر (ضمني)، والقاص كاتب مثقّف ملمُّ بما يدور حوله وبما يختاره موضوعاً لكتاباته، يعبّر عمّا في عقله بسعة أفقٍ ودون خوفٍ أو تصنّعٍ أو تكلّف، ستظهر تجلياته من خلال هذا المقال. واخترنا مؤلفه:" فرنسوا بن زبل"لبحث ملامح السّخرية فيه Abstract: Satire is one of the most important treasures of creativity in the world; It relies mainly on paradoxes, puns, deviations, and allusions to show the essence behind these methods, which are taken as a framework to reveal the negatives and expose the unjust manifestations in societies, especially in the stages of major transformations. "Said Boutagine" is considered one of the most famous Algerian satirical creators through the artist of story and narration using the stark paradoxes of life uprooted from the core of the living reality such as extreme poverty, obscene wealth,deception, cunning, ignorance and arrogance...etc...Item التكوين الفني لشعر الرثاء في ديوان " أطياف وأغاريد " للشّاعر حسني زيد الكيلاني(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) الخرابشة, عليالموت في شعر حسني زيد الكيلاني بؤرة زمانية تتفاعل فيها مجموعة من الاستجابات العقلية والذهنيّة والانفعاليّة. وقد جاء التكوين الفنيّ لشعر الرثاء من خلال الصّورة الفنيّة وبنائها الفنيّ بالاعتماد على ظواهر متعددة مثل التّشخيص والتّجسيم والتّضاد والكناية والتمثيل وغيرها من الظواهر التي تشكل الصورة الشعرية في شعره، وطريقة التعبير عن هذا الإحساس من جهة أخرى. كما تتآزر الصّورة الفنيّة في شعره مع اللغة والموسيقى لتعبر عن أحاسيس الشّاعر وانفعالاتــه، لتكشف ما يكتنف نفسه من أفكار وعواطف ورؤى وقدرة على التأثير في المتلقي والسمو بعواطفه ومشاعره، في لغة تستمد من الطبيعة عناصرها، ثم يضيف إليها عناصر موسيقية تجعلها أقدر على التعبير وتبيان موقفه من الحياة وناسها. ركز الباحث على مظاهر الرثاء الغنائي في شعر حسني زيد الكيلاني، وفي رثاء الشّاعر لنفسه وأهله وأقاربه وأصحابه وأصحاب السياسة من سلاطين وخلفاء، مسقطاً ما في نفسه من أحاسيس ومشاعر على هذه معطيات الطبيعة التي شاركته في أحزانه. لقد كان للموت حضور قوي في شعره بذكره نصاً أو تلميحاً من خلال بعض متعلقاته التي تستدعي ذكره مثل المنية والأجل . الكلمات المفتاحية: البناء، الفني، الموت، التكوين، شعر. The aesthetic structure of elegy in Hussni Zaid Al-Kilani "Spectra and lyrical poetry. Death in the poetry of Hussni Zaid Al-Kilani is a focal point of view where a keep of mental and emotional interact. Consequently The aesthetic structure elegy materialize through the aesthetic picture and its artistic formation depending on several phenomena such as Personification, paradox ,metaphor, among other phenomena that form the poetic picture in his poetry, and the method of expressing this emotion on the other hand. Thus, the aesthetic picture in his poetry comes in harmony with language and music to convey the poet’s emotion and responses in order to explore what goes inside him of through emotion insights and the ability to influence the listener and transcend through their emotion and feeling in language that derives its element that make its more expressive and eclogue of life and its people. the researcher concentrates on the elegy lyrical phenomena, and poet’s in lamentation of himself , his people, relation, friend, and Politicians such leader.Item التمثلات البصريّة لفنّ الرّسم في الرواية العربيّة المعاصرة "قراءة في رواية أرض السافلين لأحمد خالد مصطفى(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) عوايجية, خولةملخص: اتّجه الروائيون المعاصرون إلى ممارسة التجريب والانفتاح على المنجز الفنّي شكلا ومضمونا، مستعينين بفنون أخرى إلى جانب الفنون الأدبيّة ومن بينها الرّسم الذي أصبح من المرتكزات البصريّة في النصّ الروائي. لذلك سعت دراستنا إلى الوقوف عند تمثّلات هذا الفنّ في رواية "أرض السافلين" لـ "أحمد خالد مصطفى"، بدءًا من تحديد ماهية الرّسم وعلاقته بالفن الروائي، مرورًا باستقراء لوحة الغلاف الأمامي كعتبة بصريّة، وانتهاءً بدراسة تمثلات فنّ الرّسم داخل المتن الروائي. محاولين بذلك الربط بين المرئي واللساني في الرواية، حتى يتسنى لنا فهم النص/اللوحة، واستنطاق القيم الجمالية لمثل هذه السرود، و استنباط القيم الدلالية التي تكتنزها. Abstract: Contemporary novelists tended to practice experimentation and openness to artistic achievement in form and content, using other arts besides literary arts, including drawing, which became one of the visual foundations in the novelistic text. Therefore, our study sought to stand at the representations of the art of painting in the novel "The Land of the Low" by "Ahmed Khaled Mustafa", starting from defining the relationship of the novel to painting, passing through the extrapolation of the front cover panel as a visual threshold, and ending with a study of representations of the art of painting within the narrative body. They are thus trying to link the visual and the linguistic in the novel, so that we can understand the text/painting, in order to investigate the aesthetic values of such narrations, and to elicit the semantic values that they hold.Item الخبرات المسبقة وأثرها في تيسير كفاءة اكتساب فنون اللغة العربية عند المتعلمين الصغار(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) بركاني, محمد رضلاءفي هذا المقال أحاول الحديث عن أهمية الخبرات المسبقة لدى المتعلمين الصغار، وأثر ذلك في تحقيق كفاءات جيدة وكافية لاكتساب فنون اللغة العربية ومهاراتها، وذلك من خلال مقاربة الموضوع بالمفاهيم العلمية والمصطلحات الأساسية للبحث، كما سأحاول أن أقف عند كل فن ومهارة لغوية بنوع من التفصيل والتحليل، ثم الربط فيما بينها لاحقا، كما سأحاول التطرق إلى أهم الملكات والمهارات اللغوية والتي تعمل على تنمية مختلف الكفاءات والقدرات العقلية، واللغوية للمتعلم واستعداداته لاكتسابها، ومن ثم التطرق إلى أهم المعايير التي يجب وضعها لاختيار الفنون اللغوية المختلفة؛ ومن أجل تحقيق ذلك لابد من الانطلاق من إشكالية عامة مفادها: ما أهمية الخبرات السالفة حول الفنون اللغوية في تنمية المعارف المختلفة للمتعلم؟ بالإضافة إلى طرح مجموعة من التساؤلات الفرعية ألخصها في: ما أهمية فنون اللغة في تنمية الملكات اللغوية والمعرفية للمتعلم؟ وما مدى تجسيد اللغة كمهارة الاستماع، والقراءة، والحديث، والكتابة في الوسط التربوي التعليمي؟ وكيف يمكن للمعلم الاستفادة من تلك الخبرات السالفة في تيسير تعليم مختلف فنون اللغة ومهاراتها لصغار المتعلمين؟ In this research, we are attempting to highlight the importance of background and prior experiences among young learnersin achieving the necessary competencies to acquire Arabic language skills through approaching the subject with scientific concepts and basic terms of research. Moreover, we shall detail and analyze each linguistic competence and by doing so connecting them together. We are also trying to address the linguistic abilities and competences that are responsible for developing the various cognitive and linguistic learners’ abilities and their readiness for acquiring them by emphasizing the most important criteria that must be set for selecting the different linguistic arts. To achieve this aim, it is necessary to pose the general statement of the problem which stipulates that: How background experiences enhances on linguistic competences of the different knowledge of the learner? Besides, some research questions are set as suit: how language arts can develop the learners’ linguistic and cognitive faculties? And to what extent the language skills such as listening, reading, speaking and writing can be employed in the educational field? How can a teacher benefit from those prior experiences in facilitating the teaching of these skills for young learners?Item الرِّواية العَربيّة بين الحَقِيقَة التَّاريخِيّة وتَعدُّدِ الرُّؤى رواية "فردقان" اعتقال الشّيخ الرَّئيس ليوسف زيدان أنموذجا(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) لورسي, حفيظة; لعفيون, بلالتعالج هذه الدراسة طبيعة العلاقة التي تربط الرواية العربية بالتاريخ، وكيفية تعالقهما، خصوصا أن كلاهما يشتمل على الميزة السردية، كما يختلفان في الوقت نفسه، حول طبيعتهما؛ فالرواية هي خطاب إبداعي، تخييلي. أما التاريخ، فهو خطاب موضوعي، حقيقي. فرغم وجود هذا الاختلاف، إلا أنه لا يلغي وجود علاقة بينهما. كما تكشف هذه الدراسة عن المعطيات التاريخية التي يتمّ توظيفها في بناء الرواية. وأيضا معرفة مقاصد الروائي ورؤاه المتعدّدة التي رام إلى تحقيقها من وراء توظيفه للحقيقة التاريخية. This study deals with the nature of the relationship between the Arabic novel and History, and examines the way they are related, especially since both of them include the narrative feature, and differ at the same time in terms of their nature. As for the novel, it is an imaginative creative discourse. As for history, it is a real objective discourse. Despite this difference, it does not eliminate the existence of a relationship between them. This study also reveals the historical data that are employed in building the novel. It identifies the novelist’s purposes and various visions that he aims to achieve through his employment of historical truth.Item الكرامة الصوفية ودلالتها الرمزية والأسطورية في القصيد الشعبي "راس ابن آدم"أو "راس المحنة "للشاعر "سيدي لخضر بن خلوف"(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) كاهية, باديةراس ابن آدم "أو "راس المحنة "قصة شعرية أسطورية نظمها الشاعر الشعبي "سيدي لخضر بن خلوف" في حدود القرن الخامس عشر والسادس عشر الميلادي ,وتغنى بها الكثير من الفنانين والفنانات الجزائريين والجزائريات منهم الفنانة " نورة "، والفنان " رابح درياسة "، ولكن أول وأشهر من قدمها كأغنية هو الفنان :"البار عمر "وحافظ على كيانها وكينونتها بعكس البعض الآخر الذي أضاف وغير بحسب ما يناسب الطابع الفني الغنائي، وتعود شهرة هذا القصيد لكونه نظم أولا من طرف صوت شعري فني رائد تميز شعره بالبعد الديني والعقدي، وبالخصوص فيما تعلق منه بمدح الرسول صلى الله عليه وسلم ، وكذا في كونه تجاوز بعده الفني الأدبي إلى مطارح أوسع و أكبر تمثلت في قضايا فكرية و ايديولوجية هامة ومعمقة تضمنت محاور مفصلية دلالية هادفة ،وبخاصة ما تعلق منها بالقيم الدينية العاكسة لتفاعل وجدان الإنسان الشعبي، بكل عفويته وبساطته ، وصدقه أو حتى سذاجته، فهو الأقرب إلى الوجدان، ومن جهة أخرى هي كرامة لأحد الأولياء الصالحين الحافظين لكتاب الله وسنته، والعامل بتعاليمها ونواهيها "سيدي لخضر بن خلوف" صاحب مستغانم. وبتغير الهندسة النفسية للشاعر وجغرافية الوجدان لديه، راوح بين نصه فيما تعلق منه بالافتتاحية الغزلية الهجائية التساؤلية، ليغيرها في ثنايا النص وباطنه إلى نزعة فلسفية روحانية ميزت شعره عن باقي الشعراء وبالخصوص في هذه القصيدة . The mystical dignitysymbolismin SidiLakhdar Ben Khelouf’s popular poem “Ras Ibn Adam” “Ras Elmehna” Abstract: “Ras Ibn Adam” “Ras Elmehna” is a mythical poetic story. It was written by the popular poet “Sidi Lakhdar Ben Khelouf” [1], throughout the 15th and the 16th centuries A.D. This poem was sung by many Algerian artists including “Noura” and “Rabeh Deriasa”,but it was initially sung by the famous artist “Elbar Omar”,who preserved its entity, unlike other artists who modified it according to the melodic and artistic nature. This poem’s fame refers to the fact that it was written by a pioneer poet, whose poem was characterized by the religious and dogmatic dimension, especially what’s related to praising the Messenger -God’s prayersand peace be upon him-. In addition to that, the poemskipped its artistic literary dimension to broad areas consisting in important in-depth ideological issues comprising focal targeting semantic axes, particularly what’s related to the religious values reflecting the popular human being’s affective interaction,with all of his simplicity, straightforwardness, truthfulness, or even naivety; he’s the closest to the emotions. From another side, this poem is a blessingof spiritual saint good, who’s Sidi Lakhdar Ben Khelouf, also known as the owner of Mostaghanem.He learnt Quran byheart and followed all of its instructions. Due to the change in the poet’spsychological construction and the emotional geography, he diversified his poem from the flirting satirical questioning outset to the spiritual philosophical tendency at the middle, which makes his poetry more distinguished than the other poets’ one, especially in this poem.Item المدَائِحُ النَّبَوِيَّةُ بَيْنَ الشِّعْرِ والنَّثْرِ(جامعة الوادي - university of Eloued, 2022-09-15) مرزوق, أبو بكر; بن بوزيد, أحمدلقد شاع من أدب المدائح النّبوية ما كُتب (شِعرا)، حيث زخر الأدب المرتبط بشخص رسول الله صلّى الله عليه وسلّم وشخصيّته العظيمة بكَمٍّ هائلٍ من الأشعار، هي ظلّ أدب السّيرة النّبوية، و غاب ما كُتِب (نثرا) من خطب ومواعظ ورسائل وقصص وأوصاف ارتبطت كلها بمدحه صلّى الله عليه وسلّم والتي تميزت ببنية خاصّة ودلالات كذلك, فمن الجليل والجميل التّعرّف إلى حقيقة هذا التّراث المدْحِيّ العريق والمغيَّب عن المدح، وكيفية الاستفادة منه, مع فتح المجال لدراسته والبحث فيه. Abstract; The most known for the literature of religious praise is what was written as odes in poetry. Since his birth, the prophet Mohammed Peace Be Upon Him, and throughout the history, the Arab-Islamic literature was replete with an important literary works related to the character of the prophet peace be upon him and his great personality, which is the shadow of the Prophet’s biography literature , and the poetry that circulated in its oracle. What was written (in prose) including religious speech, sermons, letters, stories and descriptions were all related to the praise of the prophet peace be upon him , and which were distinguished by a special structure and connotations . It is great to get acquainted with the truth of this praiseworthy ancient heritage and how to make its conscious use as an investigation and investment as a field of study and research.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »