Faculty of islamic science _PHD
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Faculty of islamic science _PHD by Title
Now showing 1 - 20 of 79
Results Per Page
Sort Options
Item اجتِهَادَاتُ ابنِ القَاسِمِ فِي التَّخْرِيجِ عَلَى أَقْوَالِ الإمَامِ مَالِك فِي المُدوَّنة الكُبْرَى(جامعة الشهيد حمه لخضر University of El-oued, 2023-02-23) تامة, إلياس بن صالحالملخص: تهدف هذه الرسالة إلى بيان مكانة التخريج في النظر الأصولي وأنه يعتبر من أهم الآليات والوسائل التي يمكن من خلالها التوصل إلى إدراك أصول الأئمة المجتهدين، واستثمارها في معرفة الأحكام الشرعية لما يستجد للناس من القضايا والاشكالات المختلفة، وتظهر كذلك أهمية التخريج في أنه يعتبر أداة تربط بين الحاضر والماضي، وبين التقليد والاجتهاد، وبين الجمود والمرونة، فهو آلية اجتهادية متجددة، وإنّ من أبرز من اشتهر بذلك في المذهب المالكي ابن القاسم، والذي لازم الإمام مالك مدّة طويلة، روى عنه جميع ما سمعه منه في مجالسه من فتاوى وضوابط وتعليلات، ولم يكتف ابن القاسم في المدوَّنة بالنّقل والرّواية فقط، بل اجتهد وذكر آراءه أيضا، ووافق الإمام مالكا في مسائل وخالفه في أخرى. وقد جاءت هذه الرسالة في فصلين؛ فالأول منها خصصته للجانب النظري للموضوع والتي يتعلق بالتعريف بابن القاسم والمدونة والاجتهاد والتخريج وبعض ما يتعلق بها من المباحث، وأما الفصل الثاني فقد كان خاصا بالدراسة التطبيقية وهي محصورة من كتاب الحدود إلى كتاب الدّيات، وقد ظهر بأن ابن القاسم استحق منزلة الْمخرِّج باقتدار وهو أولى بها من غيره من علماء المذهب المالكي، وقد تنقّل في اجتهاداته بين أنواع التخريج المختلفة، وقد تجلّى ذلك في القواعد والأصول الكثيرة التي خرّج عليها في المدونة. Abstract: The aim of this thesis is to highlight the significance of Takhreej (derivation of legal rulings) in the Usul Al-Fiqh (principles of Islamic Jurisprudence) and to show that it is one of the most important means through which the Usul of the Mujtahid Imams can be understood and utilized to derive Islamic legal rulings on various contemporary issues and problems. Furthermore, this thesis emphasizes the importance of Takhreej as a mechanism that links the past to the present, tradition to ijtihad, rigidity to flexibility, and as a constantly renewable method of ijtihad. One of the most prominent figures who excelled in Takhreej in the Maliki school of thought was Ibn Al-Qassim, who spent a long time studying under Imam Malik and who narrated all of the Imam's opinions, fatwas, regulations, and justifications that he heard in his gatherings. Ibn Al-Qassim did not just rely on narration and transmission in his work, but as well put forward his own opinions and agreed with Imam Malik on some issues and disagreed on others. The thesis is divided into two chapters, with the first chapter dedicated to the theoretical aspect of the subject, which includes the definition of Ibn Al-Qassim, Al-Mudawwanah, ijtihad, Takhreej, and related discussions. The second chapter focuses on the practical study, which is limited to the sections of Al-Mudawwanah from Al-Hudud to Ad-Dayat. It was found that Ibn Al-Qassim deservedly holds the status of being an outstanding Mukharrij (deriver) and is more deserving of this status than any other scholar of the Maliki school. His Takhreej methodology was varied and diverse, as evidenced by the many rules and principles that he derived in Al-Mudawwanah.”Item الاتجاه السلف المعاصر وجهوده في خدمة السنة النبويةٌ(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2023) لعرج, بلالوالبحث في مجمله عبارة عن أربعة فصول مع ملحق، تسبقها مقدمة وتتبعها خاتمة وفهارس. أما الفصل التمهيدي فقد تناول التأصيل لموضوع البحث؛ ببيان مصطلحات البحث من خلال التعريف بالاتجاه السلفي وبيان خصائصه وأصوله المنهجية وأبرز علمائه، ثم بيان معنى المعاصرة وحدها في البحث، وبيان معنى السنة عند العلماء، فالفرق بينها وبين الحديث، وحجيتها وأهم علومها ثم بيان معنى الجهود. ثم جاء بعده الفصل الأول الذي استعرض جهود الشيخ أحمد شاكر في خدمة السنة النبوية إجمالا من خلال بيان مؤلفاته وأعماله الخادمة للسنة، ثم تفصيلا ببيان اختياراته ومنهجه في مختلف علوم الحديث ومسائله. ثم جاء الفصل الثاني مبينا لجهود الشيخ الألباني إجمالا من خلال بيان مؤلفاته وأعماله الخادمة للسنة ثم تفصيلا ببيان اختياراته ومنهجه في مختلف علوم الحديث ومسائله، على نحو جهود أحمد شاكر. وذكرت في الفصل الثالث الجهود الفردية الأخرى للاتجاه السلفي، ففصلت جهود خمسة أعلام وهم عبد الحميد بن باديس، عبد الرحمان المعلمي، عبد الحق الهاشمي، عبد العزيز ابن باز، ومقبل بن هادي الوادعي، من خلال بيان مؤلفاتهم المنتفع بها في الباب، ثم ذكرت أمثلة تفصيلية على جهودهم الحديثية المختلفة، ثم وظائفهم وأعمالهم التي خدموا بها السنة، وأجملت جهود أبرز أعلام هذا الاتجاه الذين لهم جهود ظاهرة في خدمة السنة بحسب الأقطار مبتدئا بالمغرب وإفريقيا ثم السعودية فمصر والشام ثم العراق فالقارة الهندية، مقتصرا على بيان مؤلفاتهم وأعمالهم في خدمة السّنة النبوية. ثم ذكرت الجهود الجماعية لهذا الاتجاه في خدمة السنة من مؤسسات وهيئات رسمية وغير رسمية، مجملة ومفصلة، واخترت بعضها نماذج مبرزة لهذه الجهود من غير استقصاء، فبلغ عدد الأعلام المبين جهودهم المبرزة للجهود الفردية لهذا الاتجاه على تفاوتها تسعة وثلاثين علما، وبلغ عدد المؤسسات والهيئات المبيّن جهودها المبرزة للجهود الجماعية لهذا الاتجاه على تنوعها عشرة بفروعها. وأما الفصل الرابع فقد بحثت فيه أبرز الانتقادات على هذا الاتجاه وأعلامه مرتبا لها على وفق ما سبق في بيان الجهود مبتدئا بالانتقادات على أحمد شاكر ثم الألباني ثم الانتقادات العامة على هذا الاتجاه، الانتقادات المنهجية في التصنيف والتحقيق ونحوه والانتقادات والاستدراكات في الجرح والتعديل، وفي التخريج والحكم على الأحاديث، وفي فقه الحديث، مناقشا لها بموضوعية مرجحا ما دل الدليل على رجحانه. ولقد أسفر هذا البحث عن نتائج طيبة توصل إليها الباحث، مع تسجيله لتوصيات مهمة للباحثين حوتها الخاتمة. The research in its entirety is Four chapters with an appendix, preceded by an introduction and followed by a conclusion and indexes. The preliminary chapter dealt with the rooting of the subject of the research, by explaining the terms of research by introducing the Salafist trend and showing its characteristics and methodological origins and its most prominent scholars, and then indicating the meaning of contemporary Then explaining the meaning of contemporary and its limits in research, and indicating the meaning of "The Sunnah" among scholars, the difference between it and hadith, and its most important sciences and the , then explaining the meaning of" The efforts". Then came the first chapter, which reviewed the efforts of Sheikh Ahmed Shaker in the service of the Sunnah in general by presenting his books and works in which he served the Sunnah, and then in detail by explaining his choices and his methods in the various sciences of hadith and its issues. Then the second chapter came to show the efforts of Sheikh Al-Albani in general by presenting his books and works that serve the Sunnah, then in detail by explaining his choices and his approach in the various sciences of hadith and its issues, in the manner of the efforts of Ahmed Shaker. In the third chapter, I mentioned the other individual efforts of the Salafi trend, so I separated the efforts of five scholars, namely Abdul Hamid bin Badis, Abdul Rahman Al Mualimi, Abdul Haq Al Hashemi, Abdul Aziz bin Baz, and Muqbil bin Hadi Al Wadi’i, by explaining their beneficial works on the subject, and then mentioned examples Detailed on their various hadith efforts, then their jobs and work in which they served the Prophetic Sunnah, and outlined the efforts of the most prominent scholars of this trend who have significant efforts in serving the Sunnah according to countries, beginning with Morocco and Africa, then Saudi Arabia, Egypt and the Levant, then Iraq and the Indian continent, confined to an explanation of their writings and books and works in the service of the Sunnah prophetic. Then I mentioned the collective efforts of this trend in the service of the Sunnah from official and unofficial institutions and bodies, in general and in detail, and I chose some of them as emblematic models for these efforts without investigation, so the number of the mentioned scholars whose efforts highlight the individual efforts of this trend despite their differences reached thirty-nine scholars, and the number of institutions and bodies shown Its efforts highlighted the collective efforts of this trend on its ten diversity with its branches. As for the fourth chapter, I discussed the most prominent criticisms of this trend and its scholars, arranging them according to the above, in detailing the efforts, beginning with the criticisms of Ahmed Shaker and then Al-Albani, then the general criticisms of this trend, the methodological criticisms in authorship,and in editing Books and manuscripts, etc. and criticisms and remediations in "ul-Jarh-wat-Ta`deel" Science of discrediting or confirming the reliability of narrators ,and in Hadith Authentication, and judgment on the hadiths ,and in the jurisprudence of hadith, discussing it objectively and weighing what the evidence indicates its preponderance. This research resulted in good results reached by the researcher, with his recording of important recommendations for researchers, including the conclusion.Item الاتجاه الفقهي عند الإمام عبد الحقِّ الإشبيلي البجائي وأثره في دراسة مختلِف الحديث ومشكِله من خلال كتابه الأحكام الوسطى(University Of Eloued جامعة الوادي, 2024-02-28) مكي إبراهيمبحثت هذه الأطروحة في موضوع: "الاتجاه الفقهي عند الإمام عبد الحقّ الإشبيلي البجائي، وأثره في دراسة مختلف الحديث ومشكله من خلال كتابه الأحكام الوسطى"، بهدف معالجة الإشكالية الآتية: "ما هي أهمّ معالم الاتجاه الفقهي عند عبد الحقّ، وما أثر هذا الاتجاه عنده في دراسة مشكل ومختلف الحديث ". فكانت الإجابة عنها تتطلب وضع خطة على أربع فصول؛ الأول في التعريف بالإمام عبد الحق الإشبيلي وكتابه الأحكام الوسطى، والثاني البحث في ملامح ومميِّزات المنهج الفقهي عند الإمام عبد الحقّ الإشبيلي، والثالث في أثر الاتجاه الفقهي في تطبيقات مشكل الحديث عند الإمام، والرابع لأثر الاتجاه الفقهي في تطبيقات مختلف الحديث عند الإمام. فكان ملخص البحث في الأخير؛ إلى الاتجاه الفقهيَّ العام عند الإمام عبد الحقَّ يمتاز بخصائص من أهمها: التحرر المذهبي، الحضور البارز لاجتهاده الشخصي، التأثر بمدرسة الآثار، انطلاقًا بالتأثر الواضح بالإمام البخاريِّ، ومسلمٍ والتِّرمذيِّ، وأبي داود؛ وصولًا لابن عبد البرّ وابن حزم. This thesis examines the topic: “The jurisprudential approach of Imam Abd al-Haqq al-Ishbili al-Baja’i and its impact on the study of seemingly incongruent and ambiguous hadiths in his book Al-Ahkam al-Wusta”, for the purpose of addressing the following problem: “What are the most significant features of the jurisprudential approach of Abd al-Haqq, and what is the influence of this trend onthr study of seemingly incongruent and ambiguous hadiths ?ˮ In order to answer the question, it was necessary to develop a plan that included four chapters.The first introduces Imam Abd al-Haqq al-Ishbli and his book Al-Ahkam al-Wusta, the second is about the features and characteristics of the jurisprudential approach of Imam Abd al-Haqq al-Ishbili, the third is about the impact of the jurisprudential approach in the applications of ambiguous hadithsaccording to the Imam, and the fourth is about the impact of the jurisprudential approach in the applications of the incongruent hadiths in the Imam's view. Finally, the research concluded that the general jurisprudential trend of Imam Abd al-Haqq has specific characteristics, the most important of which are sectarian liberation, the prominent presence of his personal ijtihad, and the influence of the school of Athar based on the clear influence of Imam Bukhari, Muslim, Al-Tirmidhi, and Abu Dawood,all the way to Ibn Abd al-Barr and Ibn Hazm Résumé: Cette thèse examine le sujet: “L'approche jurisprudentielle de l'imam Abd al-Haqq al-Ishbili al-Baj'i et son impact sur l'étude des hadiths apparemment incongrus et ambigus dans son livre Al-Ahkam al-Wusta”, dans le but d'aborder le problème suivant: “Quelles sont les caractéristiques les plus significatives de l'approche jurisprudentielle d'Abd al-Haqq, et quelle est l'influence de cette tendance sur l'étude des hadiths apparemment incongrus et ambigus ?ˮ Afin de répondre à la question, il était nécessaire d'élaborer un plan comprenant quatre chapitres.Le premier présente l'imam Abd al-Haqq al-Ishbli et son livre Al-Ahkam al-Wusta, le second concerne les caractéristiques et les caractéristiques de l'approche jurisprudentielle de l'Imam Abd al-Haqq al-Ishbili, le troisième concerne l'impact de l'approche jurisprudentielle dans les applications des hadiths ambigus selon l'Imam, et le quatrième concerne l'impact de l'approche jurisprudentielle dans les applications des hadiths incongrus du point de vue de l'Imam. Enfin, la recherche a conclu que la tendance jurisprudentielle générale de l'imam Abd al-Haqq a des caractéristiques spécifiques, dont les plus importantes sont la libération sectaire, la présence proéminente de son ijtihad personnel et l'influence de l'école d'Athar basée sur l'influence claire de l'Imam Bukhari, Muslim, Al-Tirmidhi et Abu Dawood, jusqu'à Ibn Abd al-Barr et Ibn Hazm.Item الاتصال الدعوي في القرآن الكريم دراسة تطبيقية حول أولي العزم من الرسل(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمه لخضر, 2021-04-08) بن سعيدي, سهامالملخص: نظرا لأهميّة الاتّصال في العمليّة الدعويّة، تناولت هذه الأطروحة موضوع الاتصال الدعوي في القرآن الكريم دراسة تطبيقية حول أولي العزم من الرسل عليهم السلام، ابتداء بنوح عليه السلام إلى خاتم النبيين محمد صلى الله عليه وسلم وهم حسب الترتيب الزمني الذي أشارت إليه كتب السيرة والتاريخ: نوح- إبراهيم –موسى-عيسى –محمد عليهم السلام ، فقد مارسوا الاتصال الدعوي بشتى أساليبه ومضامين رسائله فكانت ممارسة فعالة ومتميزة تحملوا على إثرها أعباء الدعوة إلى الله، فجاءت هذه الدّراسة لجملة من الأهداف كان أهمها تبيان أهميّة الاتّصال بشتّى أنواعه ومستوياته في نشر الدّعوة إلى الله وكذا تفعيل دور القائمين عليه وتمكين الدّعاة من استغلاله بشكل أمثل من خلال الجمع بين متغيرين هما: الاتصال الدعوي المعاصر والاتصال الدعوي الذي نهجه أولي العزم من الرسل ، لتعالج واقع الاتّصال الدّعوي المعاصر وتفعيله ومن ثم النّهوض به. ولتحقيق أهداف الدّراسة تمّ الاعتماد على المنهج التحليلي لماهية الاتّصال، مرورا بأهمّ نماذجه وأركانه ووظائفه في القرآن الكريم بالرّجوع إلى دعوة أولو العزم من الرّسل، لتشكل ما يعرف بالاتّصال الدّعوي من خلال ما احتواه القرآن الكريم، محاولة منا لاستقراء النصوص التي وردت فيها قصص أولي العزم من الرسل عليهم السلام، وفي هذا الإطار كانت أهميّة دراسة علم الاتّصال الدّعوي كمنهج في ضوء مضامين القرآن الكريم. وتمحورت إشكالية الأطروحة حول كيفية تجلي العملية الاتصالية في دعوة أولي العزم من الرسل عليهم السلام، وفيما تمثلت أهم الأساليب التي انتهجها كل نبي لتبليغ رسالته لقومه، وما مدى تنوع المضامين الرسالية في دعوة كل نبي على حده وماهي نقاط التشابه بينهم، كما حاولنا معرفة موانع الاستجابة في دعوات الأنبياء نوح وإبراهيم وموسى وعيسى عليهم السلام مقارنة بدعوة محمد صلى الله عليه وسلم وكذا دور وتأثير خصائص المتلقي في دعواتهم على تحقيق الاستجابة. وللإجابة على تساؤلات الدراسة قمنا بتقسيمها إلى فصل تمهيدي كمدخل للدراسة ألقينا من خلاله الضوء على أهم المفاهيم والمصطلحات وكذا التعريف بأولي العزم وموارد ذكرهم في القرآن الكريم، أما الفصل الأول حاولنا من خلاله التطرق إلى الأسس التي يقوم عليها الاتصال وأهم مكوناته وخصائصه وكذا نماذجه و أهم الوظائف المنوطة به ، أما الفصلين الثاني والثالث كانا تطبيقا لأهم ما ورد من أسس الاتصال في الفصل الأول ومحاولة إسقاطها على دعوة أولي العزم من الرسل عليهم السلام اعتمادا على النص القرآني بالاستعانة بأهم التفاسير للخروج في نهاية كل مبحث بجملة من النتائج كان من أهمها: عمل أولو العزم من الرسل عليهم السلام على الاستراتيجيات والأساليب الاتصالية المعاصرة ، عدم الاستجابة للرّسالة لا يعني فشل القائم بالاتّصال على توصيل رسالته، لأنّ تحقيق الهداية بيد الله وهو المصدر المطلق لهذه الرّسالة. Résumé : فرنسية أو انجلزية Given the importance of connection in the process of Da’wah, this thesis has taken up the topic of connection in Da’wah in the holy Quran as an empirical study concerning the possessors of constancy of the prophets, peace be upon them. Therefore, there had to be an attempt to unveil the shortcomings of the Da’is in relation to the usage of the skills, techniques and methods of effective connection, through following the footsteps of The processors of constancy of the prophets ,peace be upon them, starting from Noah, peace be upon him, to the final of messengers Mohammed, peace be upon him, in accordance to the chronological order provided by the books of Seerah and history: Noah, Abraham, Moses, Jesus, Mohammed, peace be upon them all, for they had practiced the connection in Da’wah by its multiple forms and contents of its messages. Thus, the practice, upon which they bore the burdens of the Da’wah to Allah (SWT), was both effective and distinct. Accordingly, this message came to fulfil a collection of goals, most substantial of which was clarifying the importance of connection in all its forms and levels in spreading the Da’wah to Allah (SWT) as well as activating the role of those in charge and enabling the Da’is to take full advantage of this role in the best of ways through combining the two following variables: The modern Da’wah connection and the Da’wah connection approach created by the possessors of constancy of the prophets, to deal with the reality of the modern Da’wah connection, activate then promote it. In order to achieve the goals of the message, the descriptive analytical method was adopted to understand the meaning of connection by going through its most important models, pillars and functions in the holy Quran in reference to the Da’wah of the possessors of constancy of the prophets to form what is known as the Da’wah connection through the contents of the holy Quran, in an attempt to extrapolate the texts in which the stories of the possessors of constancy of the prophets occur. This frame encapsulates the importance of studying the science of The Da’wah connection as an approach in light of the contents of the holy Quran. The problem of this thesis revolves around: How the possessors of constancy of the prophets applied the process of The Da’wah connection, what are the most important methods followed by each prophet to relay his massage to his people, what is the range of diversity of the contents of the message in the Da’wah of each prophet and what are the points of similarities between them. We also attempted to know the obstacles which prevented a response in the stories of Noah, Abraham, Moses and Jesus in comparison to the Da’wah of Mohammed, peace be upon him, as well as the role and influence of the characteristics of the receiver of the Da’wah in relation to the achievement of a response. To answer the questions of this study, we have divided it into; an opening chapter, as an entry to the study through which we shed light on the most important concepts and vocabulary as well as the definitions of the possessors of constancy and the sources in which they are mentioned in the holy Quran. As for the first chapter, we attempted through it to get into the foundations upon which connection is based and it’s most important components, properties as well as its forms and the most vital functions assigned to it. As for the second and third chapters, they were an application of the most important of the foundations of connection to have been stated in the first chapter, as well as an attempt to project them onto the Da’wah of the possessors of constancy of the prophets, peace be upon them, depending on the Quranic text as well as the most important Tafasir in order to reach by the end of each theme a collection of results, most important of which are: the possessors of constancy of the prophets worked on the modern strategies and methods of connection, the absence of a response to the message does not mean the failure of the messenger in conveying the message, because the achievement of Hidaya is in the hands of Allah for he is the ultimate source for this message.Item الاجتهاد بتحقيق المناط في المعاملات المالية المعاصرة في ضوء مقاصد الشريعة(University of Eloued جامعة الوادي, 2021-04-10) بدادي, بوكةيقدم هذا البحث دراسة تأصيلية لأحد أبرز أدوات الاجتهاد التنزيلي، لتطبيقها على المعاملات المالية المعاصرة من خلال مجامع الفتوى والهيئات المالية الإسلامية، وذلك عن طريق تحقيق المناط وفق مقاصد الشريعة. وتكمن مشكلة الدراسة التي يعالجها هذا البحث في: مدى إعمال تحقيق المناط في مجال المعاملات المالية المعاصرة؟ وما الضوابط المعتبرة في ذلك؟ وهل لمقاصد الشريعة أثر في هذه الضوابط؟ وقد اتبعت الباحثة المنهج الاستقرائي والتحليلي، وكذا المنهج الوصفي والاستدلالي، وبموجبه تم تقسيم البحث إلى ثلاثة فصول ومقدمة وخاتمة. ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث هي أن: تحقيق المناط هو الاجتهاد في تعيين محل مناسب لتنزيل الحكم الشرعي، وبالتالي فهو من المناهج الشرعية التي لها الأثر البالغ في تحقيق مقاصد الشارع من الأحكام. summary This research presents an original study of one of the most prominent tools of lowerlevel ijtihad, to be applied to contemporary financial transactions through fatwa councils and Islamic financial bodies, by achieving the mandate according to the purposes of Sharia. The problem of the study dealt with in this research lies in: The extent to which the realization of the mandate is implemented in the field of contemporary financial transactions? What are the controls considered in that? Do the purposes of Sharia impact on these controls? The researcher followed the inductive and analytical method, as well as the descriptive and inferential method, according to which the research was divided into three chapters, an introduction and a conclusion. Among the most important findings of the research are: The realization of the mandate is the diligence in determining an appropriate place to download the legal ruling, and therefore it is one of the legal methods that have a great impact in achieving the purposes of the law in terms of rulings.Item الإمام البابرتي )ت786ه( وقواعد أصول الفقه من خلال كتابه العناية – دراسة أصولية فقهية مقارنة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-10-18) شوال, حكيمتناولت الرسالة القواعد الأصولية في باب الحكم الشرعي وباب دلالات الألفاظ عند الإمام أكمل الدين البابرتي رحمه الله أحد السادة الحنفية المتأخّرين، حيث قامت الدراسة بالكشف عن البيئة التي عاشها وعاصرها هذا الإمام رحمه الله للوقوف على مدى النواحي الإيجابية والسلبية لعصره المسمّى بالعصر المملوكي أو دولة المماليك. كما قامت الدراسة بجمع القواعد الأصولية المتعلّقة بالحكم الشرعي ودلالات الألفاظ والمتناثرة في كتابه العناية شرح الهداية، ومن ثمّت القيام بدراستها وتحليلها ومقارنتها بمذاهب الأصوليين، للوصول إلى معرفة اختياراته ومنهجه الذي سار عليه، ومدى توافقه مع مذهبه الحنفي. وقد جاءت الدراسة متسلسلة ومنتظمة حيث قامت بتصوير المسألة وتحرير محلّ النزاع إن كان موجودا فيها، ثمّ عرض مذاهب الأصوليين وأدلتهم حول القاعدة ثمّ الوصول إلى اختيار أقوى المذاهب في نظري، وبعده القيام بعرض مذهب الإمام البابرتي رحمه الله حول القاعدة، وفي الأخير التمثيل بالفروع الفقهية الواردة تحت القاعدة، وكلّ هذا تحت مطالب منتظمة سارت عليها الرسالة لكي يسهل وصول القارئ إلى مبتغاه في سلك متسلسل منتظم. وفي الختام أحمد الله على توفيقه وتيسيره لكلّ ما هو عسير، وصلى الله وسلم على النبي المجتبى وعلى آله وأصحابه الطيبين أولي الألباب والنهى The thesis dealt with the fundamentalist rules in the chapter on Shari’a rule and the chapter on the semantics of words according to Imam Akmal al-Din al-Babarti, may God have mercy on him, one of the late Hanafi masters. The study also collected the fundamentalist rules related to the Sharia rule and the semantics of the words scattered in his book Al-Inaya Sharh Al-Hidaya, and then studied, analyzed and compared them with the doctrines of the fundamentalists, in order to reach knowledge of his choices and approach that he followed, and the extent of its compatibility with his Hanafi school of thought. The study came sequentially and systematically, as it illustrated the issue and edited the subject of the dispute if it was present in it, then presented the doctrines of the fundamentalists and their evidence about the rule, then reached the selection of the strongest doctrines in my opinion, and then presented the doctrine of Imam Babarti, may God have mercy on him, about the rule, and in the end, the representation of the jurisprudential branches contained Under the rule, and all of this under regular demands followed by the message in order to facilitate the reader's access to what he wants in a regular, sequential wire. In conclusion, I thank God for his success and his facilitation of everything that is difficult, and may God’s blessings and peace be upon the Mujtaba Prophet, his family and his good companions, those of understanding and fortitudeItem الإمام عبد الرحمن بن القاضي المغربي جهوده و اختيارته في علوم القراءات(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2019) دادة, سيرينخلاصة كان المغرب العربي معروفًا بشكل خاص بالمغرب المتطرف ، بميلهم نحو مجال القرآن وعلومه. ولا سيما القراءات والرسم و تعديل الرسم ، والذي استغرق جزءًا كبيرًا من السرد والإتقان. بالإضافة إلى هؤلاء صنف الناس تصنيفات رائعة وأعمال مكتوبة ثمينة بإتقان عالٍ و حد الكمال. ومن بين هؤلاء العظماء في المغرب الإمام سيدي عبد الرحمن بن القاضي المكناسي المغربي الذي عُرف بداني والجباري عصره. عاش الإمام حياة علمية مليئة بالحنان والكتابة. درس المدارس الأندلسية والمغربية. كان محاطًا بطلاب المعرفة و أثرى المكتبة القرآنية بأعماله القيمة وسمعته في جميع أنحاء المغرب. يأتي هذا البحث لتسليط الضوء على جانب مشرق من حياة الإمام الشخصية والعلمية وإظهار جهوده الكبيرة في علم القراءات سواء أدركت أم لا تزال محبوسة في خزائن المخطوطات. وكذلك كشف فضائل الأمة الإسلامية. علاوة على ذلك ، هذا يمثل البحث جمع ودراسة اختياراته المتعلقة بهذا العلم موضحًا ماذا تم في ارض فاس والمغرب Abstract The Arab Maghreb was known especially the Extreme Maghreb, by their tendency towards the field of the Qur'an and its sciences; particularly the readings, drawing, and drawing adjustment, which took a huge portion of narration and mastery. In addition, those people categorized great classifications and precious written works with high mastery and perfection. Among these remarkable people of Morocco was Imam Sidi Abdel Rahman bin al-Qadi al-Meknassi the Moroccan, who was known as Daniy and Jaabary his era. The Imam lived a scientific life full of tenderness and writing. He studied the Andalusian and Moroccan schools. He was surrounded by students of knowledge and enriched the Qur'anic library with his valuable works and his reputation throughout Morocco. This research comes to highlight a bright aspect of Imam's personal and scientific life and show his great efforts in the science of readings whether realized or still locked in the coffers of manuscripts; as well as reveal the virtues of the Islamic nation. Moreover, this research represents collection and study of its choices related to this science indicating what has been done in the land of fez and MoroccoItem البعد المقاصدي في الفتاوى المعاصرة - دراسة نظرية تحليلة(universty of eloued جامعة الوادي, 2022-10-28) بدة زكري, كلثومالملخص: البحث الموسوم بـ "البعد القصد في الفتاوى المعاصرة - دراسة نظرية تحليلية".يبحث في مفهوم الأغراض القانونية ودورها في الفقه ، ومدى انتشار الفتاوى المعاصرة النظر في الأغراض المشروعة من خلال ؛ فصل تمهيدي عن تعريف الأغراض القانونية والمعاصرة الفتاوى بالإضافة إلى ثلاثة أبواب. تناول الفصل الأول الأصول الفقهية المقصودة المعاصرة الفتاوى سواء كانت أصلها أغراض قانونية أو تنفيذ أدلة شرعية وأصول تحميل أحكام مع مراعاة مقاصد الشريعة. أما الفصل الثالث فكان حول مدى شرعية وتأخذ مقاصدها في فتاوى دور الفتوى المعاصرة وأجسادها ، من خلال دراسة نماذج الفتوى في باب الإيمان ، وباب العبادة ، وفي باب المعاملات. ومن النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن المقاصد المشروعة في الاجتهاد والفتوى هي جماعة الكليات التي تتحكم في الاجتهاد ، والثوابت المناسبة التي تحفز التشريع وتنزيل الأحكام الشرعية ، وأن احتياجات ومصالح المتهمين يتم التحكم فيها بالرجوع إلى الكليات من أسس التشريع والمتمثلة في الأغراض العامة ، والتي بدورها منضبطة من خلال مراعاة الكليات من أصول الدين ، وكليات أصول الأخلاق ، بالإضافة إلى أن جميع دور الفتوى المعاصرة والهيئات المدروسة قد نفذت الأغراض الشرعية في طرق الفتوى الخاصة بها ، وهي تختلف في النظر إلى الأخلاق. القصد من الأحكام ومراعاة خصوصيات القضايا ، وفي الوساطة والتحقيق الجيد في حدوث التزامات التسهيل أو متطلبات الاحتياط ، مع مراعاة استحضار المصالح الأكثر ترجيحًا والذرائع ، وكذلك درء الفساد. غلبة حجب الذرائع ، ومراعاة الخلاف قبل وقوعه وبعده ، والاجتهاد في تصحيح تصرف السائل قانونياً ، أو إيجاد مخرج شرعي ، أو توجيه بديل شرعي. Résumé The research tagged with "The Intentional Dimension in Contemporary Fatwas - An Analytical Theory Study" examines the concept of legal purposes and their role in jurisprudence, and the extent to which contemporary fatwas consider legitimate purposes through; An introductory chapter on the definition of legal purposes and contemporary fatwas, in addition to three chapters; The first chapter was about the intentional jurisprudential origins of contemporary fatwas, whether the origin of legal purposes or the implementation of legal evidence and the principles of downloading rulings taking into account the purposes of Sharia. The third chapter was about the extent to which the legitimate purposes are considered in the fatwas of contemporary fatwa houses and bodies, through the study of fatwa models in the chapter on belief, in the chapter on worship, and in the chapter on transactions. Among the results that the study reached is that the legitimate purposes considered in ijtihad and fatwa are the group of colleges that control ijtihad, and the appropriate constants that motivate the legislation and download of legal rulings, and that the needs and interests of those charged are controlled by referring to colleges from the foundations of legislation and represented in general purposes, which in turn are disciplined by observing the colleges from The foundations of religion, and the colleges of the foundations of morals, In addition to the fact that all the studied contemporary fatwa houses and bodies have implemented the legal purposes in their fatwa methods, and they differ in considering the moral intent of the rulings and considering the specifics of issues, and in mediation and good investigation in the occurrence of facilitation obligations or requirements of precaution, and taking into account bringing the most likely interests and opening pretexts, as well as warding off corruption. Preponderance to block the pretexts, take into account the dispute before and after the occurrence, And diligence to legally correct the actions of the questioner, find a legitimate way out, or direct a legitimate alternative.Item التخريج الفقهي من المدونة مصطلحاته وضوابطه وأثره في الخالف الفقهي في المذهب المالكي(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2022) ذكار, فوضيل الصغيرالملخص: تناول البحث التخريج الفقهي من المدونة حكمه وضوابطه ومصطلحاته وأثره في الخلاف الفقهي في المذهب المالكي، حيث قسمته إلى بابين: الأول: التخريج الفقهي من المدونة، والثاني:وطرق التخريج الفقهي من المدونة وأثرها في الخلاف، والباب الأول مهدت للتعريف بالمدونة، وفي الفصل الأول تعرضت لحكم التخريج وضوابطه ومصادره، وخلصت إلى أن التخريج الفقهي هو: استنباط الأحكام الفقهية من نصوص المذهب بطرق معلومة، وهذه الطرق قد تكون بطريق القياس أو تفسير النص الفقهي وحمله على وجوه يحتملها كالعموم والخصوص، والفرع المخرج قد يكون غير منصوص، وقد يكون منصوصا أيضا، و قد بينت حكمه، واختلاف فقهاء المذهب في الاحتجاج به في الفتوى والقضاء، وقد سار جمهور فقهاء المذهب على الاعتداد به وفق ضوابط، ومن أهمها الالتزام في فهم النص الفقهي بالقواعد الأصولية، ومقاصد الشرع، وعدم مخالفة الإجماع، والنص القطعي، واستقراء نصوص المذهب من المخرّج الذي يشترط أن يكون قد بلغ درجة الاجتهاد المذهبي، ومجتهد المذهب يعتمد على مصادر في التخريج وهي: الروايات والأقوال، وقياس الإمام وتلاميذه، وفعل الإمام وإقراره، والقواعد الفقهية، وقد ذكرت فروعا فقهية تكشف عن التخريج من المدونة، وفي الفصل الثاني تناولت نشأة التخريج الفقهي من الدونة ومصطلحاته، حيث بينت أثر ابن القاسم في نشأة التخريج ثم جهود علماء المذهب في تطويره، ومظاهر ذلك مع الاستشهاد بالفروع الفقهية، كما تطرقت للمصطلحات التالية بالتحليل والمناقشة: ظاهر المدونة، القول المخرج، القول القائم، الاستقراء والإجراء، والتأويل، وفي مبحث التأويل فصلت الخلاف في تأويلات المدونة هل تعتبر أقوالا في المذهب أم لا؟ والباب الثاني الذي خصصته لطرق التخريج الفقهي من المدونة وأثرها في الخلاف، مهدت له بالتعريف بطرق التخريج وتعارضها، والطرق تتمثل في قواعد الاستنباط في أصول الفقه، وهي:القياس والأمر والنهي ودلالة الإشارة والإيماء ومفهوم الموافقة والمخالفة والعام والمطلق، صنفتها إلى قسمين،التخريج باستنباط المعاني من نصوص المدونة،والتتخريج بنفسير نصوص المدونة التي تجمع طريق الأمر والنهي و العام والمطلق، وقد مثلت لها بفروع فقهية من المدونة مع بيان أثر التخريج في الخلاف في المذهب، وجريان التخريج على الضوابط، وقد تبين لي أن التخريج الفقهي منهج علمي دقيق سار عليه فقهاء المذهب في تفسير نصوص المدونة وما تحتمله من وجوه، وفي استنباط ما لم ينص عليه، وقد ضبط بأصول المذهب ونصوص الكتاب والسنة، ومختصرات الفتوي كمختصر ابن الجاجب وخليل وشروحهما جمعت تلك الجهود في قراءة نصوص الدونة خاصة، والأمهات عامة، وهذا المنهج هو أساس المنهج الفروعي في المذهب. Résumé : The research has dealt with the jurisprudential deduction from the blog, its rulings, controls, terminology and its impact on the jurisprudential disagreement in the Maliki doctrine. As I divided it into two sections : the first is the jurisprudential deduction from the blog and the second is the methods of the jurisprudential deduction from the blog and its impact on the disagreement. And in the first section, I paved the way for the definition of the blog and in the first chapter, I have dealt with the ruling of deduction, its controls and its sources . I concluded that jurisprudential deduction is : deducing jurisprudential rulings from the doctrine texts in known ways and these ways may be by analogy or interpreting the jurisprudential text to possible aspects such as general and specific. And the extracted branch could be stipulated or not. I showed its ruling and the disagreement of the sect jurists in invoking in the fatwa and judiciary. Where the majority of the sect jurists tended to adopt it by limits. Most important ones from them are : punctuality in comprehension of the jurisprudential text in the sect by fundamental principles and Sharia purposes and with no breaking of consensus and definitive text and induction of the sect texts by the deducer who has reached the degree of the sect diligence. The sect diligent relies on these deduction sources: narrations, sayings , analogy of the Imam and his students , the acts of the Imam and his endorsement and the jurisprudential rules. I have mentioned that the jurisprudential branches reveals the deduction, some of them are from the blog. In the second chapter, I tackled the start of the jurisprudential deduction from the blog and its terminology where I clarified the impact of Ibn Elkassem during the start of deduction. Then , the efforts of the sect scholars in developing it. And the aspects of that development with proofing from the jurisprudential branches. I also discussed and analysed the following terminology: the blog emergence, the deduced saying , standard saying , induction, procedure, interpretation . And in interpretation research, I detailed the disagreement in the blog interpretations , whether they are sayings in the sect or not? I devoted the second section to the jurisprudential deduction approaches from the blog and their impact on the disagreement. I paved the way for it by defining deduction approaches and contradictions and the approaches are represented in the deduction principles in jurisprudential principles which are : analogy, command, prohibition, connotation of pointing, gesturing, the general and the absolute concept. Where I examplified them by jurisprudential branches from the blog, showing the impact of deduction in the doctrine disagreement and that of deduction on the controls. I noticed that the jurisprudential deduction is an exact scientific approach, the doctrine jurists followed it to understand the blog texts and their possible faces. And in deduction of what was not indicated in the doctrine. Where it was limited by the doctrine principles, the Quran texts, Sunna and the fatwa summaries, as Ibn Elhejeb , Khalil and their explanations. Those efforts were gathered in reading the blog texts particularly and the sources of the Maliki doctrine in general. And this approach is the basis of sub_method in the doctrine.Item التعليل المقاصدي عند المالكية وأثره في التشريع الأسري(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2023-06-01) دغمان, سعيدةالملخص: اهتم فقهاء المالكية بالتعليل المقاصدي؛ حيث وظفوه لجعل أحكام الشريعة مستساغة ومعقولة المعنى، مما أدى إلى تنوع فروعهم الفقهية، خاصة في مجال التشريع الأسري؛ حيث قمت بتوضيح ذلك من خلال هذا البحث الموسوم بِـ: "التعليل المقاصدي عند المالكية وأثره في التشريع الأسري". وللإجابة على الإشكالية الرئيسة المتمثلة في: إِثبات مـدى تأثر التشريع الأسري بالتعليل المقاصدي عند المالكية. قسمت البحث إلى فصلين، بالإضافة إلى مقدمة وخاتمة. تطرقت في الفصل الأول إلى مفهوم التعليل المقاصدي، ونشأته ومراحل تطوره، وأهميته وفوائده، ثم مسالكه، وأصوله. بينما بيّنت في الفصل الثاني أثر التعليل المقاصدي في أحكام فقه الأسرة عند المالكية؛ وذلك من خلال بعض مسائل التّشريع الأسري المختلف فيها عندهم، مع بيان أقوال الفقهاء وتعليلاتهم، وتحرير محل النزاع فيها. وفي خاتمة هذا البحث أوردت أهم النتائج التي توصلت إليها، وبعض التوصيات لتعنى بِها البحوث القادمة. ولعلّ من أهم النتائج التي توصلت إليها في هذا البحث الآتي: 1. التعليل المقاصدي عند المالكية هو: "التعليل الحِكمي"، والمقصود منه هو: بيان مقصود الشارع من كل حكم شرعي؛ سواء الأحكام التكليفية، أو الأحكام الوضعية. 2. التعليل الحِكمي أكثر من يعتني به هم الفقهاء؛ لكونهم أهل التخصّص في جزئيات الشريعة ودقائقها. ومن أهم التوصيات في هذا البحث الآتي: 1. توسيع البحث في التعليل المقاصدي عند المالكية بالتطرق إلى مجالات أخرى من مجالات التشريع الإسلامي. الاستفادة من الموروث الفقهي المالكي؛ لإيجاد الحلول الملائمة للمستجدات والنوازل وفق منهج مقاصدي ملائم. Abstract: The Maliki jurists paid attention to the purposeful reasoning. They used it to make the provisions of Sharia understandable and reasonable in meaning, which led to the diversity of its jurisprudential branches, especially in the field of family legislation; This concept is explained under the title of this research: "Maqasid reasoning according to the Malikis and its impact on family legislation". To answer the main problem represented in: Proving the extent to which family legislation is affected by the maqasid reasoning of the Malikis. The research was divided into two chapters, in addition to an introduction and a conclusion. The first chapter, tackles the concept of intentional reasoning, its origins, stages of development, importance and benefits, and then its paths. The second chapter shows the impact of the intentional reasoning in the family legislation of the Malikis by spotting the point of dispute in some debatable issues of family legislation, then stating the jurists’opinions andinstructions. To conclude, we mentioned the most important findings I had reached, and some recommendations for future researches: 1. The intentional reasoning according to the Malikis is: “the judgmental reasoning”, a statement of the lawgiver’s intention of every legal judgment; Whether mandatedor statutory provisions. 2. Jurists are concerned with Judicial reasoning, because they are specialized in the details and subtleties of Sharia law. Among the most important recommendations in this research are the following : 1. Expanding the research on the Maqasid reasoning of the Malikis by addressing other areas of Islamic legislation. 2. Benefiting from the Maliki jurisprudential heritage; To find appropriate solutions to developments and calamities according to an appropriate Maqasid approach.Item التفليق أثره في المعاملات المالية المعاصرة(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2021) حميدي, محمد طهItem التنوع الدلالي لمصطلحات قبول الحديث عند المحدثين(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2019-12-01) قادي, زكريــــاءالملخص: الحمد لله رب العالمين وبعد: يقوم هذا البحث بدراسة تنوع دلالة مصطلحات قبول الحديث عند المحدثين عمومًا وعند علماء المغرب على وجه الخصوص. وقد اِنْبَنَى على مقدمة وثلاثة فصول وخاتمة; حيث خصصت المقدمة للتعريف بالموضوع وأهميته وأسباب اختياره, ثم قمت في الفصل التمهيدي بشرح المصطلحات المقصودة بالدراسة فيها, والتي تضمنها عنوان البحث, وأما الفصل الأول فكان عبارة عن دراسة نظرية ذكرت معظم مصطلحات قبول الحديث عند المحدثين وبينت معانيها عند الأئمة, أما الفصل الأخير فكان بمثابة الفصل المحوري, حيث خصصت الدراسة فيه عن البحث في معاني المصطلحات السابقة عند علماء المغرب الإسلامي لأعقد في نهاية التعريف بكل مصطلح مقارنة بين حدّه عند علماء المغرب وحدّه عند بقية المحدثين من دلالات للمصطلح, فأبين مدى موافقتهم في ذلك أو مخالفتهم, وقد كانت في مجملها موافقة لهم, فيما عدى بعض المصطلحات عند الإمام ابن حزم, وابن عبد البر, وكذا ابن العربي رحمهم الله جميعًا. Research Summary Praise be to Allah the Lord of the worlds: This research examines the diversity of the connotation of Hadith’s terms at the scholars of Hadith in general and at the Maghreb scholars in particular. It was built from an introduction, three chapters and one conclusion. I allocated the introduction to the definition of the topic and its importance and the reasons for its selection and then, in the introductory chapter, I explained the terms intended for the study and which included in the title of the research. The first chapter was a theoretical study that mentioned most of the terms of acceptance of the Hadith at the scholars of Hadith and I showed their meanings to each Imam. The last chapter was a pivotal chapter, in which the study was devoted to search for the meanings of the previous terms at the scholars of the Islamic Maghreb. At the end of the definition of each term, I compared the definitions of connotations of the term between the scholars of the Maghreb and the rest of the scholars of Hadith, so I show how much they agree or disagree with that and they have been in total approval to them, with the exception of some terms at Imam Ibn Hazm, Ibn Abdul Barr, as well as Ibn Arabi may Allah have mercy on all of them.Item الجدل المقاصدي في الاجتهاد الفقهي المعاصر(Universty of El-oued جامعة الوادي, 2024-05-02) نوال قاوزالملخص: في سبيل التأصيل والتفعيل للبواعث المعتبرة على التشريع في الاجتهاد الفقهي المعاصر مناشدة للصواب، وقع جدل كبير بين المجتهدين المعاصرين، يرجع بالأساس إلى تباين منطلقاتهم العقدية ومرجعياتهم المذهبية، وإلى تباين المعارف العلمية الدقيقة ومدى تكاملها بينهم، إضافة إلى تباينهم في الملكات التنزيلية أيضا. وقد خلص البحث من خلال معالجة جملة من المسائل الفقهية المعاصرة إلى أنه لابد من ضوابط من شأنها تحقيق أكبر قدر من التوافق بين المقاصدين المعاصرين أهمها: الإخلاص والالتجاء إلى الله -عز وجل- وسؤاله الإعانة والتوفيق ابتداءً، ثم أهلية المتصدي للعملية الاجتهادية؛ بأن يكون متضلّعا بالشريعة وعلومها، له نظرة نقدية شجاعة، يروم الاستفادة من جميع المذاهب الفقهية الإسلامية المختلفة، ويراعي الواقع ويسبر أغواره ضمن عمل مؤسساتي متخصص تتلاقح فيه المعارف والخبرات. Résumé : انجلزية In the pursuit of elucidating and activating the influential factors in contemporary jurisprudential ijtihad, a significant debate has arisen among modern jurists. This debate is primarily attributable to the divergence of their religious foundations and jurisprudential references, as well as variations in their precise scholarly knowledge and the degree of integration among them. Additionally, their interpretations of divine texts differ. The research has concluded that there is a necessity for guidelines aimed at achieving a greater level of consensus among them. The most important of these guidelines include sincerity and turning to Allah - the Most High - and seeking His assistance and guidance from the outset. Furthermore, the competence of those undertaking this process is essential; they should possess a profound understanding of Islamic jurisprudence and its sciences, exhibit a fearless critical perspective, aspire to benefit from various Islamic jurisprudential schools of thought, and take into consideration the realities of the contemporary world, delving into them within specialized institutional frameworks that facilitate the exchange of knowledge and experiences.Item الخيانة الزوجية وآثارها الفقهية(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2020) مناني, نورالدینالملخص تعتبر الخيانة الزوجية أحد المواضـيع الـتي كثـر الكـلام حولهـا إعلاميـا واجتماعيـا لانتشـارها بسـبب تـوافر عـد جوانـب عـدة تتعلـق بالموضـوع؛ ّ ، لـذا جـاءت هـذه الدراسـة لتبـين ة عوامـل أسـهمت في ذلـك ّ سواء مـن جانـب الحقـوق و الواجبـات الـتي تتعلـق بـالزوجين والـتي حرصـت الشـريعة الإسـلامية والقـانون الجزائري عليها لتكوين أسرة متماسكة يسودها الحب والمودة والوفاء و الالتزام، ثم تبين معـنى الخيانـة في اللغة و في القرآن والسنة وفي اصطلاح فقهاء الشريعة وفقهاء القانون، كما تذكر الدراسة هذه مجموعة سـبب انتشـار هـذه الجريمـة في أوسـاط اتمـع المسـلم؛ ثم ّ تبين من الأسباب التي تتعلق بالرجل و بالمرأة ل تطرقـت إلى الوسـائل الـتي حرصـت الشـريعة الإسـلامية عليهـا للحيلولـة مـن الوقـوع في الجريمـة، كمـا تم التطرق إلى ذكر أنواع الخيانة الزوجية، كالخيانة بإفشاء الأسرار، و الخيانـة في المـال، و الخيانـة في العاطفـة والجسـد، وهـذه الأخـيرة بينـا فيهـا شـروط قيامهـا وتوافرهـا، والمتمثلـة في: حصـول الـوطء، وقيـام الرابطـة ّ الزوجيـة أثنـاء ارتكـاب الجريمـة، و تـوفر القصـد الجنـائي؛ أي تعمـد ارتكـاب جريمـة الخيانـة الزوجيـة، كمـا تطرقت الدراسة إلى وسائل الإثبات في الشريعة والقانون للأخذ بحـدوث وقـو ع جريمـة الخيانـة الزوجيـة، وتعتبر وسائل محدودة بـالنص ولا يجـوز للقاضـي أن يسـتخدم مـن الأدلـة والوسـائل الـتي تكـون بخـلاف ذلك. الدراســة الجــزء الأهــم و المتعلــق بالآثــار المترتبــة علــى الــزوجين حــال ارتكامــا جريمــة ّوضحت ثم ــ الخيانة الزوجية، سواء كانت الخيانة الزوجية في ذروا؛ وهي جريمة الزنا أو ما دون ذلك، وتتمثل تلك ْ الآثار في الآثار البدنية، دية ق والآثار الع ، والآثار المالية، فأما الأولى ففيها الـرجم، والتعزيـر، والتخفيـف َ مـن العقوبـة، وأمـا الثانيـة: ففيهـا فـك الرابطـة الزوجيـة إمـا بـالطلاق أو الخلـع والتطليـق، وفيـه كـذلك فقـدان الحضـانة واللعـان ونفـي النسـب وحرمـة المصـاهرة، أمـا الآثـار الأخـيرة ففيهـا سـقوط المهـر والمتعـة ونقض الصلح والتعويض عن الضرر. وانتهـت الدراسـة بخاتمـة تضـمنت أهـم النتـائج، والـتي منهـا تطبيـق مبـدأ المسـاو اة في ترتـب الآثـار الفقهية والقانونية على الزوج والزوجة عند ارتكاما لجريمة الخيانة الزوجية Summary Infidelity is considered one of the subjects that has been widely talked about in the media and socially due to its spread because of the availability of several factors that contributed to this. Therefore, this study came to identify several aspects related to the subject whether through the rights and duties of the spouses, which the Sharia and the Algerian law are keen to create a cohesive family of love, affection, loyalty and commitment. Then it shows the meaning of betrayal in the language, in the Koran and Sunna, and in the terminology of Sharia jurists and jurists. This study mentioned set of reasons that relate to man and woman to show the cause for the spread of this crime in the Muslim community. Then it mentioned the means that Sharia was keen in order to prevent from falling into it. It was also mentioned the types of infidelity, such as betrayal in revealing secrets, treachery in money, and treachery in passion and body, and the latter we have shown in it the conditions for its existence and availability, which are: Having intercourse, establishing marital bond during the commission of the crime and malice aforethought occurring, i.e. intentionally committing the crime of infidelity. The study indicated to the means of evidence in Sharia and law to take into account the occurrence of the crime of infidelity, and it is considered limited means by the text and the judge may not use the evidence and means that are otherwise. Then the study touched on the most important part related to the problem of the topic, which is the effects on the spouses when they committed the crime of infidelity, whether infidelity is at its peak which is the crime of adultery or something less, and these effects are in the physical effects, doctrinal effects, and financial effects. The first includes stoning, scolding and mitigation of penalty. The second contains the untying of the marital bond either by divorce or ‘alkhula’ (divorce in exchange for the wife's compensation for the husband) and divorce from the judge in favor of the wife, and in it also the loss of custody and ‘alliean’ (sworn allegation of adultery committed by one's spouse) and denying the lineage and marriage kinship inviolability, while the financial effects include the fall of dowry and ‘almota’ (fall of money or property given to a divorced woman), privation of reconciliation, and compensation for damage. The study also mentioned the aspects of compatibility and the difference between the Sharia and the Algerian law, and perhaps the most important point of the compatibility is equality between the spouses in reproach when committing the crime of infidelity.Item الدرس الكلامي والتكامل المعرفي مع الفقه والتصوف(University Of Eloued جامعة الوادي, 2024-02-29) رحومة محمد العربيمما يؤسف له في زماننا هذا, أن عددا من الباحثين في حقل العلوم الإسلامية أحاطوا مجال اشتغالهم بأسوار عازلة تمنعهم من الاطلاع على مختلف التخصصات العلمية الأخرى، ومن شأن هذه الرؤية الضيقة أن تحجب عنه تمام الصورة العلمية وحقيقتها. إن المدقق في الإنتاج العلمي لصوفية الغرب الإسلامي، يجده كثيرا في عدده، شموليا في مادته وتناوله، نوعيّاً في منهجه ومقاربته؛ فقد تعمق شيوخُه في كل العلوم الشرعية، وشاركوا في جل المعارف الإنسانية، فكان منهم الأصولي، والفقيه، والصوفي، مع حيازة كثير منهم قصبَ السبق في علم التوحيد. لقد أدرك صوفية الغرب الإسلامي، وعلى رأسهم الإمامُ زَروق، ذلك الترابط القوي بين العقيدة والفقه والتصوف، باعتبار هذه العلوم الثلاثةِ ممثِّلةً للأصول المذكورة في حديث جبريل عليه السلام المعروف، فتبين لهم أن التوفيق بينها من آكد ما تجب العناية به، فاختار جلهم منهج الإمام أبي الحسن الأشعري في العقيدة، ومذهبَ الإمام مالك في الفقه، ومسلكَ الإمام الجنيدِ في التصوف. ومنه فإنه لا يمكن أن نؤسس درسا كلاميا إلا في ضوء التكامل المعرفي بينه وبين العلوم الأخرى واستثمار الخبرات الفقهية والصوفية Abstract: Unfortunately speaking for a number of researchers in the field of Islamic sciences that have fixed on their field of work in isolation of seeing the various other scientific disciplines which would narrow the complete scientific picture and its truth. The accurate researcher of the scientific production of the Sufism of the Islamic West finds it large in its number, comprehensive in its material and approach, and qualitative in its methedology and approach furthermore their scholars discussed deeply all the religious sciences, and participated in most of the human knowledge. Among them were the fundamentalists the jurist, and the soufis over welmanig majer of them making the priority of the science of monotheism. The Sufis of the Islamic West, led by Imam Zaruq, realized the strong interdependence between belief, jurisprudence, and Sufism, considering these three sciences as representative of the principles mentioned in the well-known hadith of Jibril, peace be upon him. Al-Hassan Al-Ash'ari in the creed, the doctrine of Imam Malik in jurisprudence, and the path of Imam Al-Junaid in Sufism. Hence, it is not possible to establish a verbal lesson except in light of the cognitive integration between it and other sciences and the investment of jurisprudential and Sufi experiences in building the verbal lesson because the goal is to build the human being of the caliphate (body, spirit, mind, values and perceptions)..Item الدور الحضاري للمرأة بين الإسلام والمسيحية(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2023-06-21) حنيش, نورةقمنا في هذه الدراسة العلمية التحليلية بدراسة موضوع الدور الحضاري للمرأة بين الإسلام والمسيحية (دراسة في ضوء الواقع الإسلامي والواقع الغربي)، وقد حددت إشكالية الدراسة بالصيغة التالية: ما هي أهم الأدوار الحضارية التي قامت بها المرأة المسلمة بالمقارنة مع المرأة المسيحية في الواقع الإسلامي والواقع الغربي؟ إن إشكالية الدراسة التي تطرح نفسها عند محاولة تكوين رؤية معاصرة حول أدوار المرأة المسلمة اليوم، ومجموع التساؤلات التي تثيرنا حول موضوع المرأة في عالمنا المعاصر وعلاقتها بالمشكلات الحضارية، دفعت بنا نحو هذه الدراسة التي انطلقنا فيها من المقارنة بين أهم الأدوار الحضارية التي قامت بها المرأة المسلمة مقارنة بما قدمته المرأة المسيحية في العالم الغربي، هذه المقارنة التي اعتمدنا فيها على المرجعية الدينية التي تنطلق من النص الديني" الإنجيل- القرآن الكريم والسنة الشريفة"، باعتبار النص الديني المرجع الأول لحركة المرأة في المجتمع، وصولا بنا إلى تطلعات التيارات الفكرية حول قضايا المرأة في العالمين الإسلامي والغربي، لنقوم بتقديم عرض موجز يوضح لنا معالم الرؤية الحضارية لكل نموذج، وأهم المعيقات التي تعرض لها كل نموذج حسب خصائص كل مجتمع، لنصل في ختام هذه الدراسة لأهم الأدوار التي يمكن للمرأة المسلمة أن تقوم بها أثناء رسالتها الحضارية، مؤكدين على ضرورة صناعة ظروف اجتماعية وسياسية وثقافية ودينية وحتى أمنية، تمكن المرأة من العمل بفاعلية لخدمة قضايا الأمة ودعوة التوحيد، انطلاقا من واجبها الحضاري كما يقول ابن نبي" الذي يستدعيها أن توضع هنا وهناك حتى تؤدي دورها خادمة للحضارة، وملهمة لذوق الجمال وروح الأخلاق، ذلك الواجب الذي بعثها الله فيه أما وزوجة للرجل"، وتتلخص أهداف هذه الدراسة في البحث عن معالم النموذج الإسلامي المحض لصورة المرأة المسلمة القائمة على خدمة رسالة الإسلام العالمية، محاولين بذلك نفض الغبار عن أبعاد تلك الصورة الحضارية من عمق التاريخ الإسلامي والمسيحي والتي مثلتها المرأة المؤمنة والمسلمة في القرآن الكريم والسنة النبوية الشريفة، وقدمها عيسى -عليه السلام - في الإنجيل، بعد أن تلاشت واندثرت ملامحها في واقعنا المعاصر، وللوصول لأهداف الدراسة قمنا بتوظيف المنهج المقارن والمنهج الاستقرائي، الذي مكننا من الحصول على النتائج العامة والخاصة للدراسة، والبحث حول أهم الفروقات العملية والعلمية التي ميزت بين التجربتين، كما وظفنا المنهج التحليلي لعرض أهم الأفكار التي تبناها أصحاب المشاريع الفكرية في العالمين الإسلامي والغربي، لنصل في نهاية الدراسة إلى تحديد معالم الأدوار الحضارية للمرأة من خلال النص الديني، وأهم الأدوار الحضارية التي قامت بها المرأة المسلمة والغربية المسيحية في واقعنا المعاصر، لنصل في نهاية دراستنا لطرح تساؤل جوهري عن مدى درجة وعي المرأة المسلمة بثقل واجباتها الحضارية تجاه المجتمع الإسلامي والإنساني في ظل الأزمات والتحديات التي تعيشها الإنسانية اليوم ؟ Abstract In this analytical scientific study, we studied the subject of the civilized role of women between Islam and Christianity (a study in the light of the Islamic reality and the Western reality), it has identified a problem of the study is as follows: What are the most important civilized roles played by Muslim women that Compared to Christian women in the Islamic and Western realities? The problematic study that presents itself when trying to form a contemporary vision about the roles of Muslim women today, and the sum of the questions that raise us about the subject of women in our world contemporary and its relationship to civilizational problems pushed us towards this study in which we launched from the comparison between the most important civilized roles played by Muslim women compared to what they presented Christian women in the Western world, this comparison in which we relied on the religious reference that It starts from the religious text of the Bible - the Holy Quran and the Sunnah, considering the religious text , the first reference for the women's movement in society, leading us to the aspirations of intellectual currents about women's issues in the Islamic and Western worlds, Let's make a brief presentation that shows us the landmarks of the civilized vision of each model, and the most important obstacles to which each model was exposed according to the characteristics of every society, let's reach at the end of this study the most important roles that Muslim women can play during its civilizational message, stressing the need to create social, political and cultural conditions religious and even security, enabling women to work effectively to serve the causes of the nation and call for monotheism, it based on its civilized duty, as the son of a prophet says, who calls for it to be placed here and there until she performs her role as a servant of civilization, an inspiration for the taste of beauty and the spirit of morality, a duty that God sent her as a mother and wife for the man, and the objectives of this study are summarized in the search for landmarks, The purely Islamic model of the image of Muslim women based on serving the message of Islam universality, thus trying to dust off the dimensions of that civilized image from the depth of history Islamic and Christian represented by believing and Muslim women in the Holy Quran and the Sunnah of the Prophet. the honorable one, and was presented by Jesus - peace be upon him - in the Bible, after it faded and disappeared its features in our Contemporary Reality, To reach the objectives of the study, we have employed the comparative approach and the method. Inductive, which enabled us to obtain the general and specific results of the study, and research on the most important practical and scientific differences that distinguished between the two experiments, and we also employed the analytical method to present the most important ideas adopted by intellectual entrepreneurs in the Islamic and Western worlds, At the end of the study, we will reach the definition of the features of the civilized roles of women through the religious text, and the most important civilized roles played by Muslim and Western Christian women in our Contemporary reality , let us arrive at the end of our study to ask a fundamental question about the degree of awareness of Muslim women with the weight of their civilized duties towards the Islamic and humanitarian community in light of crises and the challenges that humanity is experiencing today?Item السبر والتقسيم بين تنظير الأصوليين وتطبيقات فقهاء المالكية(University Of Eloued جامعة الوادي, 2024-02-07) تامة الطاهرتعالج هذه الرسالة موضوعا هاما ودقيقا يتعلق باستنباط العلل من النصوص الشرعية عن طريق السبر والتقسيم باعتباره عملية جامعة للمسالك العقلية، وقد أبرز البحث مكانتها في الدرس الأصولي ومدى فعاليتها في استنباط العلل من النصوص، جاء كل ذلك ضمن شقين: أحدهما نظري يعتني ببيان تنظير الأصوليين لهذه العملية وإبراز أركانها وخطواتها حتى تكون واضحة المعالم، والآخر تطبيقي يختص باستعمال هذه الطريقة عند علماء المالكية، ومن ثم تعرف براعتهم ومدى إصابتهم في هذا المجال.. Abstract: This thesis deals with an important and precise topic related to deriving the causes from the legal texts by sounding and dividing as a comprehensive process of the mental pathways. The process and highlighting its pillars and steps so that they are clearly defined, and the other is an application that specializes in using this method according to the Maliki scholars, and then you know their ingenuity and the extent of their injury in this field..Item الشيخ طه جابر فياض العلواني وجهوده في خدمة الدعوة الإسلامية(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمه لخضر, 2021-04-10) محمد صوالح, نبيلالملخص: الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف المرسلين وبعد: تحدثتُ في أُطروحتي هذه عن عَلَمٍ من أعلام الفكر الإسلامي المعاصر؛ إنَّه العالم والمفكر والداعية والمُصلح الشَّيخ طه جابر العلواني- رحمه الله تعالى- وعن أهم جهوده في خدمة الدعوة وكذا ملامح منهجه الدعوي, إذ قدمت له ترجمة وافية لجميع مراحل حياته وأهم المحطات فيها وأبرز الأعمال والأنشطة التي قام بها, وخاصة التي لها علاقة بالجانب الدعوي أو التي تُبرز معالم شخصيته المُتعدِّدة الجوانب, ثم ذكرت آرائه وأفكاره التي أسهم بها في مجال النهوض ومحاولة بعث الأمة الشاهدة من جديد, انطلاقاً من إصلاح أوضاعنا, ثُمَّ من خلال علاقتنا بالآخر ومدِّ جسور التواصل معه, وخلُصت جهوده الدعوية في تبلور منهج دعوي تميَّز بالنهج الشمولي القائم على النظر المنهجي التجديدي الرافض لكل أشكال التقليد, والمُنطلق من الماضي مع ضرورة مراجعته والتصديق عليه بالقرآن الكريم وفق مقاصده العليا وحاكميته ووحدته البنائية والجمع بين القراءتين, والأخذ والاستفادة من كل وافد جديد, يُعلي من شأن المعرفة في ظل أسلمتها وتكاملها,فتشهد الأمة المسلمة بذلك حالة من الإقلاع الحضاري الذي يصل بالإنسانية إلى برِّ الأمن والآمان. وأوصيت في الختام بضرورة إعادة القراءة المُتخصِّصة لموروث العلواني الكثير والمُتنوِّع, والمُلفت في الوقت ذاته لنفض الغبار عن إنتاج المُعاصرين من أمثاله, الذين أثبتوا من خلال نموذج العلواني بأنَّ الأول قد تَرَكَ وتَرَكَ للآخر ما يقول, بل وأنَّ قوله هو المسموع أكثر ممن سبقه, إذ الزمان زمانه والمكان مكانه وكل المُتغيِّرات بين يديه ونصب عينيه, وبهذا المًنطق ومستوى التفكير نتغلَّب على عُقدة النَّقصِ تجاه الماضي والحاضر, ويُمكن لنا حينها الإجابة على كثير من التساؤلات وحلِّ جُلِّ الإشكالات في حياة الإنسان اليوم,كالأسئلة الكبرى المُتعلِّقة بالذات والكون والحقيقة والعقل والمعرفة. Abstract: Praise be to God, Lord of the worlds, prayer and peace be upon the most honorable messenger. In my thesis, I talked about one of the great figures in contemporary Islamic thought and about the most important features of his advocacy approach. He is the scholar, thinker, preacher and reformer Sheikh Taha Jaber Al-Alwani - may God Almighty have mercy on him. I have provided with an adequate biography of all stages of his life and the most important stations in it and highlighted the works and activities he has carried out, especially those that have to do with the advocacy aspect or that highlight the features of his multifaceted personality. Then I mentioned his opinions and ideas that he contributed to the field of advancement and the attempt to resurrect the witness nation again, starting from reforming our conditions, and then through our relationship with the other and building bridges of communication with him. I concluded that the Al-Alwani advocacy approach - may God have mercy on him – has been distinguished by the holistic approach based on the innovative, systematic consideration that rejects all forms of imitation from the past with the necessity of reviewing and ratifying it with the Holy Qur’an according to its high purposes, its governance and its structural unity, combining the two readings, taking and benefiting from every new arrival raises the status of knowledge under its Islamization and integration, thus the Muslim nation witnesses a state of civilized takeoff that takes humanity off to safety and security. In conclusion, I recommended the necessity of a specialized re-reading of Al-Alwani's many and varied legacy, which is remarkable at the same time to dust off the production of contemporaries like him who have proved through the model of Al-Alwani that the former left and left to the other what he says, and that his saying is more audible than those who preceded him because he is in his time and his place and all the variables are in front of his eyes. With this logic and level of thinking, we overcome the complex of inferiority towards the past and the present and we can then answer many questions and solve most of the problems in human life today, such as the major questions related to the self, the universe, truth, mind and knowledge.Item الصلح و الوساطة في الاحوال الشخصية(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2020) ڤـزي, عبد العاليخلاصة: تناولت الدراسة الحالية موضوعًا ذا أهمية كبيرة ، وهو كلاهما أصيل ومعاصر. وقد سلط الضوء على قضية المصالحة و الوساطة في موضوع مادة الأحوال المدنية ، من خلال توضيح معنى ذلك المادة ، وتحديد نطاق ومجالات وطبيعة قضاياها ، وبعد ذلك تحديد معنى المصالحة والوساطة وبيان تطبيقاتهما من خلاله. تتضح أهمية هذه الدراسة في الحلول التي تخلقها للكثيرين المشاكل المتعلقة بقضايا المادة المعنية وضماناتها ينص على الحفاظ على الحقوق المرتبطة بتلك القضايا ، والتي ستكون حتما تبدد بسبب طبيعتها وتعقيدها وطبيعتها غير المثبتة. هذه الدراسة هي مقارنة بين الشريعة والقانون حيث ركزت بشكل كبير على أ فجوة علمية تستحق الوقوف عندها. وجمعت مفاهيم الوساطة والمصالحة في قضية الأحوال المدنية مادة كمصطلح مركب للوسائل (الوساطة) والغرض (المصالحة) لإنهاء تحديد منضبط معنى هذا المركب "تسوية الوساطة". يعتبر تصالحية ذات طبيعة تعاقدية ، ومن ثم تم تكييفها في مادة الأحوال المدنية باعتبارها خاصة عقد ذو طبيعة خاصة ، يختلف عن العقود الأخرى بعناصره الفريدة و الخصائص المميزة المشتقة من مادية الأحوال الشخصية ، والطبيعة من عقد السلام وخصائص الوساطة. ثم ناقش قضايا الأحوال الشخصية التي يمكن أن تكون موضوع هذا العقد الخاص. وأظهرت ما هي الخلافات التي يمكن أن تنشأ حول هذه القضايا وإلى أي مدى يمكن تسويتها من خلال هذا النظام المميز حيث تطبيقات هذا النظام في تلك انعكست الأمور في دعاوى الزواج في حالات إنشاء منظمة. قضايا الزوجية ، وتشمل الخطبة ، والمهر ، والنفقة ، و إجراءات التحكيم ، وفي حالات فسخ الزواج الرابطة ، تتمثل في دعاوى الطلاق بجميع أشكاله ، وفي الميراث و إجراء الحماية. من خلال هذه القضايا ، تعامل البحث في البداية مع النزاعات الناشئة عن التخلي عن الخطبة. ثم أشارت إلى أن قضية إثبات الضرر المعنوي في حالات الامتناع عن الاشتباك يصعب أو يستحيل إثبات ذلك يتعلق الأمر بمسألة نفسية داخلية. خلص البحث إلى أن نظام المصالحة الوساطة يستحق حل هذه المشكلة وحلها المنازعات بما يضمن لأصحاب الحقوق حقوقهم. هذا ما تم التحقق منه من قبل علماء الشريعة الإسلامية وأنكرته القوانين الوضعية. البحث ، إذن ، يعالج قضية أخرى تثار بشدة في دعاوى الزواج وأكثرها نزاعًا. قضية الخلافات المالية بين الزوجين. القضية هي أساسا الخلاف الصداقة والنفقة الزوجية ، حيث يتم البحث في الحالات التي فيها اختلفوا ، وطرق حل هذه المشاكل في الفقه والقانون ، و ثم انتهى لتقصير الطريق ووضع تلك الحلول الفقهية والقانونية جانبًا حسم الخلافات بينهما بالصلح والوساطة له. بسبب ال خصوصية العلاقة بين الأطراف في هذا النوع من النزاعات ؛ و بسبب في تسوية تلك النزاعات المصالحة والوساطة أمران أساسيان ضمانات لاستمرار العلاقات الودية بين أطراف النزاع. ثم تناول البحث نظام التحكيم بين الزوجين. لقد انتهت حتى اعتبار التحكيم في مادة الأحوال المدنية وساطة بكل معانيها لا تتميز الأحكام بالحكم وليس لها القدرة على التمييز بين الزوجين دون موافقتهما الدور المنوط بهما هو الدور وسيط الأسرة. لذلك فإن مهمتهم تختلف عن التحكيم في الحس الفني - حيث يتمتع الحاكمان بسلطة اتخاذ القرارات بدون موافقة المتنازعين. ثم ركز البحث كثيرًا على تطبيقات الصلح والوساطة في حالات الطلاق والطلاق والخلع. هو - هي قدم أبرز الحلول القانونية لتسوية هذه المطالبات ، لتنتهي مجددًا على تفضيل الحل الودي وأولوية توفير المصالحة و وساطة له. يشرح ذلك في كل من تلك الصور ، ويسلط الضوء على سلامة الشريعة الإسلامية. الأسرة محمية من خلال الطلاق الإسلامي النظام الذي اتسم بالفهم والفهم الشامل بكل وسائل الإصلاح ، وشدد في كل مرة على ضرورة الاستفادة من الشخصية حالة قوانين هذا النظام والتي عجزت عن منطقها وتعطيلها من خلال خلل في نظام الطلاق. وأخيراً تناول البحث قضايا الإرث والوصية و الخلافات التي تخصهم ، والمشكلات التي يطرحها نظام الميراث ، وذاك لا توجد طريقة أو Abstract: The present study has dealt with a subject of great importance, which is both authentic and contemporary. It has shed light on the issue of reconciliation and mediation in the subject matter of civil status article, by clarifying the meaning of this article, and determine the scope and areas and the nature of its issues, and then determine the meaning of reconciliation and mediation and indicate their applications through it. The importance of this study is evident in the solutions it creates to many problems related to the issues of the material in question, and the guarantees it provides to preserve the rights associated with those issues, which would inevitably be dissipated due to their nature, complexity and unproven nature. This study is a comparison between Sharia and law, where it laid much focus at a scientific gap worthy to stand at it. And it brought together the concepts of mediation and reconciliation in the issue of civil status article as a compound term of the means (mediation) and the purpose (reconciliation) to end to determine the disciplined meaning of this compound "mediation reconciliation". It is considered a conciliatory act of a contractual nature, and then adapted in the civil status article as a special contract of a special nature, different from other contracts with its unique elements and distinctive characteristics derived from the material of personal status, and the nature of the peace contract, and the characteristics of mediation. Then, he discussed the issues of personal status that can be the subject of this special contract. And showed what disputes can arise on these issues and the extent to which they can be settled through this distinguished system, where the applications of this system in those matters were reflected in the claims of marriage in the cases of the establishment of the Association. Matrimonial cases, which included sermon, dowry, alimony, and arbitration proceedings, and in the cases of the dissolution of the matrimonial association, are represented in divorce claims in all its forms, and in inheritance and protection procedure. Through these issues, the research dealt initially with disputes arising from the renunciation of the sermon. Then, it pointed out that the issue of proving moral harm in cases of abstinence from the engagement is difficult or impossible to prove because it is related to an internal psychological matter. The research concludes that the mediation reconciliation system is worth solving this problem and resolving such disputes in a way that guarantees the rights holders their rights. This what was validate by Islamic scholars of law and denied by the positive laws. The research ,then, tackles another issue that is strongly raised in the claims of marriage and the most disputed; the issue of financial disputes between spouses. The issue is mainly the dispute over friendship and spousal alimony, where the research surrounding the cases in which they disagree, and the ways to resolve these problems in Jurisprudence and law, and then ended to shorten the road and put those doctrinal and legal solutions aside, by settling the disputes on them through reconciliation and mediation to him. Due to the specificity of the relationship between the parties in this type of disputes; and because in the settlement of those disputes reconciliation and mediation are fundamental guarantees for the continuation of friendly relations between the parties to the conflict. Then the research dealt with the system of arbitration between the spouses. It ended up considering arbitration in the civil status article as mediation in all its meanings, the judgments are not characterized by governance and have no power to distinguish between the spouses without their consent, the role entrusted to them is the role assigned to the family mediator. Their task is therefore different from arbitration in its artistic sense - in which the two rulers have the power to make decisions without the consent of the disputants. The research then laid much focus at the applications of reconciliation and mediation in the cases of divorce, divorce and dislocation. It presented the most prominent legal solutions to settle these claims, to end again on the preference for a friendly solution and the priority of providing reconciliation and mediation to him. It explains that in each of those images, and highlighting the integrity of the Islamic Sharia. The family is protected through the Islamic divorce system, which was characterized by comprehension and comprehensive understanding of all means of reform, and stressed every time the need to take advantage of personal status laws of this system, which the inability and disruption of its logic through the imbalance of the divorce system. Finally, the research dealt with the issues of inheritance and the will and the disputes concerning them, and the problems posed by the inheritance system, and that there is no way or system to overcome these problems and settle the disputes related to it only mediation through reconciliation system. It is where the graduation system appeared to carry multiple forms of reconciliation originally represent solutions to intractable legacy problems that could not be solved by other systems to be restricted to a disciplined system. It has also emerged from the commandment system that they included liquefaction Friendly to protect the family from a number of disputes, and leave heirs in some cases as a conciliation, the intervention between the testator and his heirs for reform also serves as a mediator for reconciliation. Through these two regimes, the extent to which Islamic law is strict in controlling family financial relations, and the extent of mastery of the Islamic financial system, which extends to the human money in the case of his life even after his death. In addition, the research has stressed the importance of including these systems within the subject matter of personal status, and the need to strengthen the mediation system for reconciliation, which can be added by mediation to support and achieve their purposes as a means of reform and reconciliation. The research concluded with the conclusion of the most important findings and a set of recommendations - noteworthy in my opinion - that would open important and effective prospects for the system of reconciliation and mediation in personal situations at the theoretical and practical levels. The results highlighted the points of agreement and disagreement between Sharia and law in the issues addressed. The results discussed the capacity and supremacy of Islamic law over the positive systems by extending the circle of issues fit for reconciliation and mediation within the subject of personal circumstances, thereby expanding all the problems and disputes that article, whether related to the material aspects of the human or moral person. Therefore, the recommendations of this study, with its attendant consequences, are directed mostly to the positive legislation, the legislative authorities and the state structures in its various institutions. Reform and settle disputes and family disputes and spread the culture of reconciliation and reform in the family.Item العقود المالية للبلوكتشاين من منظور الشريعة الإسلامية(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2022-12-08) لعناني, محمدالملخص: لقد أخذت وتيرة تطورات الاقتصاد الرقمي تزداد يوما بعد يوم، ولا سيما بعد الأزمة المالية عام 2008م؛ حيث اهتم مهندسو التكنولوجيا المالية بإيجاد حلول تتلافى فيها الآثار الخطيرة للمالية المركزية، فبرز ما يسمى بتقنية البلوكتتشاين كحامل رقمي يتم من خلاله بناء منظومة تعاقدية مغايرة تماما لمنظومة التعاقد التقليدي. ونظرا لأهمية هذه التقنية في بناء العقود المالية الرقمية، وتنظيم العلاقات الاقتصادية والمعاملات المالية، وتزايد المهتمين بمعرفة حقيقتها النظرية وتطبيقها في الواقع؛ فقد كان من الضروري على علماء الشريعة المعاصرين بذل الجهد في استقراء حيثياتها وعقودها المالية، والنظر في مدى مشروعيتها وأثرها في واقع المجتمعات المسلمة. وقد جاء هذا البحث ليُبرز موقف الشريعة الإسلامية من هذه التقنية وعقودها المالية، وهذا وفق منهج وصفي تحليلي يَعرض أوصافها، ويحلّل جزئياتها، ويناقش مدى موافقتها لأحكام الشريعة الإسلامية ومقاصدها، مع النظر في مآلات تطبيقها في البيئة الاقتصادية المعاصرة وبعد النظر الدقيق، والتمعن في كل ما هو جدير بالتحليل والمناقشة والتكييف تبيَّن تَوافُق هذا النموذج التعاقدي وعقوده المالية مع الكثير من أحكام العقود في الفقه الإسلامي ومقاصد الشريعة، لكنها لا تزال هناك بعض التحديات التي حالت دون إصدار الحكم بمشروعية جُلِّ المعاملات المدمَجة في بلوكتشاين البيتكوين والإيثريوم. ولعل السبب الرئيس في منع بعض المعاملات والقول بعدم مشروعيتها هو وجود الكثير من الجزيئات التي تتعارض مع أحكام الشريعة ومقاصدها، وكذا حداثة تقنية البلوكتشاين وعدم استقرارها؛ لأنها لا تزال قيد التطوير والتحديث. وقد كان من نتائج هذا البحث حول بلوكتشاين الببيكوين والإيثريوم؛ القول بجواز عقود التعدين باستثناء تعدين عقود التمويل اللامركزي، وجواز التحويلات والعقود الذكية مع تجنُّب تطبيقها في بعض أنواع العقود الشرعية التي تسمح بتعديل الالتزامات التعاقدية، ومنع عقود التمويل اللامركزي لأنها تخالف أحكام الشرع ومقاصده. Résumé : فرنسية أو انجلزية The pace of digital economy developments is increasing day by day, especially after the recent financial crisis. Where financial technology engineers were interested in finding solutions that avoid the dangerous effects of central finance, the so-called blockchain technology emerged; Its creators seek to build a contracting system completely different from the traditional contracting system Given the importance of this technology in building digital financial contracts, regulating economic relations and financial transactions, and the increasing interest in knowing its theoretical truth and its application in reality, contemporary Sharia scholars have had a great passion in extrapolating the merits of this technology and its financial contracts, and considering the extent of its legitimacy and impact on the reality of Muslim societies This research came to highlight the position of Islamic Sharia on this technology and its financial contracts, and this is according to a descriptive analytical approach that presents its descriptions, analyzes its parts, and discusses the extent to which it conforms to the provisions of Islamic Sharia, its great purposes, the consequences of actions and conditions After careful consideration, and consideration of everything that is worthy of analysis, discussion and adaptation, it was found that this contractual model and its financial contracts are compatible with many contract provisions in Islamic jurisprudence and the purposes of Sharia in many aspects, but it remains insufficient to say the legitimacy of most transactions integrated in the Bitcoin and Ethereum blockchain. Perhaps the main reason for banning some transactions or not declaring their legitimacy is the presence of many particles that contradict the provisions and purposes of Sharia, as well as the modernity and instability of blockchain technology because it is still under development and update One of the results of this research was to say that mining contracts and smart contracts are permissible according to specific conditions, and that decentralized financing contracts are prohibited because they contradict the principles and purposes of Sharia.