Department of language and arabic literature_BThesis
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/21825
Browse
Browsing Department of language and arabic literature_BThesis by Title
Now showing 1 - 20 of 36
- Results Per Page
- Sort Options
Item اتساق الحديث النبوي الشريف وعلاقته بالسياق التخاطبي دراسة في نماذج مختارة(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) سلسبيل حداد; رجاء فار; بن حامة رزان عائشة; ضربان سناءتهدف هذه الدّراسة إلى بيان وكشف مظاهر الاتساق في الأحاديث النبوية الشريفة، وذلك من خلال تحليل نماذج مختارة من الأحاديث النبوية الشريفة من حيث استثمار النبي صلى الله عليه وسلم لبعض الظواهر البلاغية، كالحذف والتكرار، والاستبدال والإحالة، وربطها بانسجام وسياقه. باعتماد المنهج الوصفي في تقديم أسس نظريه عامة للموضوع، والمنهج التحليلي في استنباط مظاهر الاتساق في نماذج الأحاديث النبوية الشريفة، توصلت الدّراسة إلى أنّ الرسول صلى الله عليه وسلم استثمر الظواهر اللغوية في وصول أعلى درجه من الإقناع في الحديث، مع اتساق الجانب البنائي اللغوي فيه، وتناسب وانسجام المعنى والسياق. This study aims to reveal the aspects of coherence in the noble Prophetic Hadiths through analysing selected models in terms of how the Prophet Mohammed (peace be upon him) used certain rhetorical phenomena such as ellipsis, repetition, substitution, and reference, and how these are connected to coherence and context. Using the descriptive approach to present general theoretical foundations of the topic, and the analytical approach to infer the aspects of coherence in the Prophetic Hadiths models, the results showed that the Prophet (peace be upon him) used the linguistic phenomena to attain the highest degree of persuasion in his speech, maintaining coherence in the structural linguistic aspect and ensuring cohesion between meaning and context.Item أسلوبية المشتقات في شعر "محمود درويش" قصيدة "عاشق من فمسطين" انموذجا(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-15) داسي، محمد; قاسمي، وهيبة; سعدون، نور الهدى; صحراوي، ايمان; حيزية، سعديItem الأبعاد الفنية والتربوية في قصص الأطفال الإلكترونية موقع قصص أطفال قبل النوم أنموذجا(University of Eloued جامعة الوادي, 2024) عزوز آية الرحمان; بريش, ريحاب; بحري كوثر; بن خليفة لميس; مني مروةتهدف هذه "الأبعاد الفنية والتربوية في قصص الأطفال الإلكترونية (موقع قصص أطفال قبل النوم)، إلى استنطاق الأبعاد التربوية والتعليمية من القصص الإلكترونية الموجهة للطفل، كما تعتبر قصص الأطفال الإلكترونية وسيلة من وسائل السرد تحتويها صور وفيديوهات وصوت الراوي، تهدف إلى فعالية وتبسيط أحداث القصة لإيصال المعلومة للقارئ الطفل تحت إطار تشويقي فعال. This "artistic and pedagogical dimensions of e-children's stories (bedtime children's stories site), aims to derive educational and educational dimensions from child-oriented e-stories. E-children's stories are also seen as a means of narrating images, videos and narrators' voices, aiming at the effectiveness and streamlining of story events to communicate information to the child reader under an effective promotional framework. Children are easy to receive and imitate from electronic stories. These media play a major role in building orItem الاتساق المعجمي في ديوان طوفان الأقصى للشاعر سعد مردف(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) حماشة سميرة; هويدي الشيماء; فيروز اغدير ابراهيم; لعقاب نورة; يسرى النوريالمذكرة تُعنى بدراسة الاتساق المعجمي بوصفه أحد مظاهر التماسك النصي في الخطاب الشعري، من خلال تحليل نماذج مختارة من ديوان طوفان الأقصى للشاعر سعد مردف، وتهدف إلى إبراز كيفية توظيف الشاعر للوسائل المعجمية كالتكرار و التضام من أجل تحقيق الوحدة الموضوعية والانسجام الدلالي في النص. تكشف الدراسة أن الشاعر اعتمد بشكل واضح على عناصر الاتساق المعجمي لتقوية الروابط بين المفردات والصورالشعرية ، مما ساهم في تعزيز الجانب التعبيري والوجداني للنص. Le mémoire porte sur l'étude de la cohésion lexicale en tant que l’un des aspects de la cohérence textuelle dans le discours poétique, à travers l’analyse d’exemples choisis du recueil Le Déluge d’Al-Aqsa du poète Saad Mardef. Il vise à mettre en évidence la manière dont le poète utilise les moyens lexicaux, tels que la répétition et la collocation, pour atteindre l’unité thématique et l’harmonie sémantique dans le texte. L’étude révèle que le poète s’appuie clairement sur les éléments de cohésion lexicale pour renforcer les liens entre les mots et les images poétiques, ce qui contribue à enrichir l’aspect expressif et émotionnel du texte.Item الإحالة في قصة " غادة أم القرى " لأحمد رضا حوحو(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) آية عوينات; جويرية حمادي; منى نوري; نورهان حبى- الملخص: يهدف هذا البحث إلى دراسة الإحالة من خلال التحليل التطبيقي لقصة "غادة أم القرى" لأحمد رضا حوحو , حيث تم التركيز على الإحالة بوصفها أداة أساسية في تحقيق الاتساق النصي . و من أبرز أنواع الإحالة النصية التي ظهرت في القصة : الإحالة الضميرية و الإشارية و الموصولية بالإضافة إلى أدوات المقارنة , مع غياب الإحالة المقامية . و قد اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي , الذي مكننا من تقديم وصف دقيق للإحالة بهدف إبراز دورها في تحقيق الاتساق النصي . - حياة الطفل الغزاوي طفولة مسروقة مظلومة، ومع ذلك يظل رمزا للصمود متمسكا بالأمل. - هو الطفل الرجل الذي يعيش بوهج الثورة، فكان مثالًا للقوة فلا يعرف الانكسار، ولا الاستسلام للقهر. Abstract This research aims to study referentaiality through an applied analysis of the story "Ghada Umm Al_Qura" by Ahmed Reda Houhou. The focus is on referentaiality as a fundamental tool for achieving textual coherence . The most prominent types of textual referentaiality appearing in the story include pronominal , indicative and relative referentaiality , in addition to comparative tools , with the absence of situational referentaiality. In this study, we relied on the descriptive-analytical approach, which enabled us to provid a precise description of referentaiality, with the aim of highlighting its role in achieving textual coherence .Item الإحالة وأنواعها في قصائد سعد المردف - نماذج مختارة -(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) إيمان سموحي; جنات الزروق; زهرة صالحي; فاطمة صالحي; كوثر لبزةلامست دراستنا في هذا البحث معيار من معايير التماسك النّصي، وهو الإحالة باعتبارها وسيلة مهمة لربط أجزاء النص الشعري وتحقيق تماسكه. ومن خلال تحليل قصائد مختارة من ديوان مآذن الشوق لشاعر سعد المردف؛ تبين أن الشاعر يوظف الإحالة بطريقة فنية تخدم المعنى، وتُبرز البعد العاطفي والثقافي في نصوصه. وخلصت الدراسة إلى أن الإحالة تساهم في وضوح المعنى، وتناغم النص، وتوجيه فهم القارئ. Abstract Notre recherche a abordè l’un des critères de la cohésion textuelle, à savoir l’anaphore, en tant que moyen important pour relire les différentes parties du texte poétique et assurer sa cohérence. À travers l’analyse de poèmes sélectionnés du recueil Minarets du dèsir du poète saad Al-Mardaf, il est apparu que le poète emploie l’anaphore de manière artistique au service de sens, tout en mettant en valeur la dimension affective et culturelle de ses textes. L’étude a conclu que l’anaphore contribue à la clarté du sens, à l’harmonie du texte et à l’orientation de la compréhension du lecteur.Item الأخطاء اللغوية الكتابية لدى تلاميذ السنة الثالث من التعليم المتوسط بمنطقة تغزوت دراسة ميدانية(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-18) أسماء عوادي; خديجة عوادي; ريان دريدي; سمرا جريديسلطت الدراسة التي قمنا بها الضوء على الأخطاء اللغوية الكتابية وكيفية معالجتها لدى تلاميذ السنة الثالثة من التعليم المتوسط عينة لدراستنا. تسيير هذه الدراسة نحو معرفة الأخطاء اللغوية الكتابية منها الصرفية والنحوية والإملائية التي يقع فيها التلاميذ والأكثر شيوعا ومحاولة إيجاد حلول لها وطرق معالجتها وطرح النصائح والإرشادات من أجل التقليل منها. The study sheds light on the linguistic causes of written errors among third-year students, and the strategic planning for our study no longer exists. This study aims to identify the linguistic problems in written writing, including reciprocal, grammatical, and spelling errors, that occur for a clear reason. It also attempts to find solutions and impose controls and guidelines to deter this situation.Item البيت في الرواية الجزائرية المعاصرة "نماذج مختارة من العشرية السوداء"(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) الاحمادي أنفال; بن علي عفاف; بوته حوى; بوديسة اسلام; صحراوي سناءالملخص: لقد افرزت هذه الدراسة مجموعة من النتائج، نذكر منها: لعب المكان دورا مهما في العمل السردي وهو العنصر الأساسي الذي يربط بين الأحداث والشخصيات في الروايات. إن أنواع الأمكنة في الروايات تصنف بحسب دورها في السرد ومدى رمزيتها او واقعيتها وتأثيرها على الشخصيات والاحداث وهي الأمكنة المغلقة والمفتوحة والاجبارية والاختيارية والمعادية والاليفة. البيت في الروايات الجزائرية له دلالة قوية متعددة الابعاد مما يعكس في كثير من الأحيان الحالة الاجتماعية والسياسية والثقافية التي تمر بها البلاد خاصة في فترة العشرية السوداء. وصف البيت في الروايات عن طريق الحوار والسارد فالحوار يصف لنا البيت عن طريق مشاركة الآراء بين شخصين أو أكثر، اما السارد فيصف الشخصية ليجعل القارئ يرسم مشهد او صورة في ذهنه وأيضا الشخصية تكشف لنا المكان ما يحيط به من داخله وخارجه. يتبين ان من خلال العلاقة بين الشخصية والبيت قائمة بينهما استقرار والأمان كما تظهر الشخصية من خلال حركاتها وفعليتها فهي تؤثر فيه ويأثر فيها في نفس الوقت. Résumé :فرنسية أو انجلزية This study yielded a set of findings, including: Setting plays an important role in narrative work and is the primary element that connects events and characters in novels. The types of places in novels are classified according to their role in the narrative, their degree of symbolism or realism, and their impact on characters and events. These are closed, open, obligatory, optional, hostile, and friendly. The home in Algerian novels has a strong, multidimensional connotation, often reflecting the social, political, and cultural situation the country was experiencing, especially during the Black Decade. The description of the home in novels is through dialogue and the narrator. The dialogue describes the home through the exchange of opinions between two or more people. The narrator describes the character, allowing the reader to visualize a scene or image in their mind. The character also reveals the place and its surroundings, both inside and outside. It becomes clear that through the relationship between the character and the home, there is stability and security. The character is also revealed through their actions and actions, as they simultaneously influence the home and the home influences them.Item التحليل اللساني لفاتحة سورة "الجمعة" ودوره في إبراز دلالتها(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) بره، ايمن; بره عبد الحميد; دبات نسرين; عماري قويدر; غمام عمارة بدرالدينالملخص: تتناول هذه الدراسة موضوع التحليل اللساني من خلال تطبيقه على فاتحة سورة "الجمعة"، بهدف الكشف عن البنية اللغوية العميقة للنص القرآني. وتنطلق من التعريف بالتحليل اللساني ومجالاته، مع التركيز على مستوياته المختلفة: الصوتي، الصرفي، النحوي، الدلالي، والنصي. وقد تم تحليل النص القرآني وفق هذه المستويات من أجل فهم تركيبه الصوتي وبنيته الصرفية، وتراكيبه النحوية، ودلالاته، والروابط النصية التي تسهم في تماسكه. وتُظهر الدراسة كيف أن الخطاب القرآني يتسم بانسجام دقيق بين الشكل والمضمون، مما يعكس بلاغته وإعجازه اللغوي. وتُعد هذه المقاربة اللسانية مدخلاً لفهم أعمق للنصوص الدينية من منظور لغوي علمي. This study addresses the topic of linguistic analysis by applying it to the opening verse of Surah Al-Jumu'ah, with the aim of uncovering the deep linguistic structure of the Qur'anic text. It begins by introducing linguistic analysis and its fields, with a focus on its various levels: phonological, morphological, syntactic, semantic, and textual. The Qur'anic text is analyzed through these levels to understand its phonetic structure, morphological patterns, syntactic constructions, meanings, and the textual links that contribute to its cohesion. The study demonstrates how the Qur'anic discourse is characterized by a precise harmony between form and content, reflecting its eloquence and linguistic inimitability. This linguistic approach provides a gateway to a deeper understanding of religious texts from a scientific linguistic perspective.Item التعالق النصي في ديوان حمامة وقيد لسعد مردف(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) العماري، ليلى; دشري، مريم; دقة، خلود; عبابسية، امانيالملخص: إن النصوص الأدبية في مجملها لاتخلو من التفاعلات والتداخلات النصية، سواء من نصوص قديمة أومعاصرة لها. فالمتتبع لسيرورة هذه النصوص يلاحظ هذا التداخل، ولأهداف علمية وموضوعية، وحبا في التعمق أكثر في هذه الظاهرة الأدبية، إخترنا الخوض في هذا الموضوع، متنهجين المنهج التاريخي، ومستعينين بالمنهج التحليلي في بعض نقاط هذا الموضوع. وقد تطرقنا في هذه الدراسة لديوان سعد مردف حمامة وقيد، الذي وجدنا فيه ظالتنا، كما كان مادة دسمة لطبيعة الدراسة، وقد خلصنا الى مجموعة من النتائج مفادها: أن التناص( التعالق النصي) كان موجود في التراث العربي والغربي. كما أن هذا المصطلح غربي الظهور. إظافة إلى ان لهذه الظاهرة أنواع مختلفة. This "Les textes littéraires dans leur ensemble ne sont pas exempts d'interactions et d'interférences textuelles, qu'il s'agisse de textes anciens ou contemporains. Quiconque suit la progression de ces textes remarquera ce chevauchement, et pour des raisons scientifiques et objectives, et par amour pour approfondir ce phénomène littéraire, nous avons choisi d'aborder ce sujet, en adoptant une approche historique et en utilisant une méthode analytique à certains points. Cette étude s'est concentrée sur le Diwan de Saad Murdif, 'Hamamat wa Qayd', que nous avons trouvé être une source riche pour notre recherche, fournissant un matériel abondant pour la nature de cette étude. Nous avons conclu avec un ensemble de résultats, notamment : que l'intertextualité était présente dans l'héritage littéraire arabe et occidental, que ce terme est apparu en Occident, et que ce phénomène a diverses formes."Item التَّكثيف والإيحاء وأَبعادهما الدلالية في المجموعة القصصية "تقاسيم الفلسطيني" للكاتبة سناء الشَّعلان(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) إيمان بوخزنة; فضيلة مولاتي; مريم برشو; مريم بن عمر; هناء غومهتهدف هذه الدراسة إلى بيان وجه من وجوه الإعجاز القرآني، وهو تناسب خواتيم السور القرآنية مع موضوعاتها، وذلك من خلال تحليل نماذج مختارة من السور الطوال للقرآن الكريم، واستخراج وتتبع مظاهر التناسب؛ كمناسبة خاتمة السورة بأولها، ومناسبة خاتمة السورة بالآية التي قبلها. وباعتماد المنهج الوصفي التّحليلي في كشف مظاهر وصور التّناسب القرآني، وتحليل السور المختارة، توصلت دراستنا إلى أنّ التّناسب القرآني مظهر من مظاهر الإعجاز، وأنّ كلام الله يناسب بعضه بعضا؛ حيث تناسب السورة موضوعها، وتناسب خواتيمها مطلعها. ومنه نقترح أن تخصص دراسات كثيرة لهذا العلم؛ لما يعين عليه من فهم القرآن وتأويله على الوجه الصحيح. الكلمات المفتاحية: القرآن الكريم؛ التّناسب القرآني؛ السّورة القرآنية؛ خواتيم ومطلع السّور. This study aims to examine the miraculous nature of the Quran by examining the extent to which the endings of the Quranic surahs correspond to their themes. This is achieved by analyzing selected examples from the long surahs of the Holy Quran, and extracting and tracing manifestations of correspondence, such as the relevance of the ending of a surah to its beginning, and the relevance of the ending of a surah to the verse preceding it. By adopting a descriptive and analytical approach to uncover the manifestations of Quranic coherence, the Quranic coherence is an aspect of the Quran's miraculous nature, one that is compatible with the other and with any subject. There is no doubt that it is flawless and that it is a book of wisdom and knowledge. Among the recommendations are: Contemplation and reflection in understanding the Holy Quran.Item الحقول الدلالية في سورة الأنبياء دراسة تطبيقية(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-18) أسماء عريق; أميمة غريسي علوي; عائشة منصوري; نعيمة قحمص- الملخص: تناولنا في هذا البحث موضوع الحقول الدلالية في سورة الأنبياء، حيث قمنا بدراسة تطبيقية لهذه الحقول كما وردت في السورة الكريمة. ومن أبرز الحقول التي تضمنتها سورة الأنبياء: حقل الألفاظ الدالة على الموجودات، وحقل الألفاظ المرتبطة بالأحداث، إضافة إلى حقل المجردات، وحقل العلاقات. وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي وأداتي الإحصاء والتحليل، بهدف بيان أثر الحقول الدلالية في السياق القرآني، كما تجلى في سورة الأنبياء. حيث توصل البحث إلى أن الحقل الأكثر ورودا هو حقل الأحداث، بالإضافة إلى حقول أخرى تكاملت وتنوعت لتعكس ثراء المعاني وعمق البناء الدلالي في النص القرآني النص. Abstract In thisresearch , Weexamined the semanticfields in Surah AL Anbiya, conducting an appliedStudy of the semantic fields present in the surah. Among the most prominent fields included in Surah AL Anbiya are ; the field of words denoting entities , the field of words related to events , the field of abstract concepts , and the field of relationships.We adopted a descriptive, analytical , and statistical approach in this study , aiming to highlight the impact of semantic fields on the qur'anic context as manifested in surah Al Anbiya. The research Found that the most Frequently mentioned field is the field of events , in addition to other field that were integrated and diversified to reflect richness of meanings and the depth of semantic construction in the qur'anic text.Item الخصائص الفنية للقصة القصيرة جدًا في المجموعة القصصية(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-18) غمام اعمارة رحمة; بدادة بسمة; غمام علي الشيماء; هديل لعسلWe have talked in this research topic about the subject of the very short story. If we dealt with the theoretical side in the first section the concept of the very short story and its origin and development in the West and the Arabs, as for the second section we dealt with the issue of the overlap of genres and in the practical side we took the collection of short stories before that by Al-Saeed Abu Naasa as a model for the application of the very short characteristics if the collection of short stories before that carried several functions that reflected to us the beauty of the texts.Item السرد العجائبي في قصص الأطفال قصة الأنف العجيب لمحمد عطية الإبراشي أنموذجا(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) إيمان غانم; أميرة جليلة; شيماء العياضي; قصي دوش; محمد الحافظ مراد- الملخص: تعد العجائبية في قصة " الأنف العجيب " أداة فعالة استخدمها الكاتب للتأثير في القارئ من خلال عناصرها السردية المتنوعة مثل العتبات ( الغلاف ،العنوان، الصور ) و (الشخصيات ،الزمان ، المكان)إذ تتيح هذه العناصر القدرة على استكشاف عوالم جديدة تُزرع في وعي الطفل بصورة غير مباشرة وطابع عجائبي خيالي . تلعب العتبات دورًا أساسيًا في جذب انتباه القارئ وإدخاله إلى عالم القصة مثلا من خلال العنوان و الصور و الألوان التي وظفها محمد عطية الإبراشي في غلاف قصته . أما الشخصيات، فهي تُساهم بشكل كبير في تكوين شخصية الطفل وتوجيه ميوله وأفكاره وتوسيع خياله الذهني . وكذلك هو الحال بالنسبة للزمان والمكان والحدث فهي عناصر سردية كان لها دور في تعزيز العجائبية في القصة من خلال طرح كل ما هو غير مألوف فيها . • Abstract : The fantastic in the story "The Amazing Nose" is an effective tool used by the author to influence the reader through its various narrative elements, such as thresholds (cover, title, images) and (characters, time, place). These elements allow The ability to explore new worlds It is planted in the child's consciousness In the picture indirect And a magical, imaginative character. Thresholds play a fundamental role in attracting the reader's attention and drawing them into the story's world, for example, through the title, images, and colors employed by Muhammad Attiya al-Ibrashy on the cover of his story. As for the characters, they contribute significantly to shaping the child's personality, guiding their inclinations and thoughts, and expanding their mental imagination. The same is true for time, place, and event, which are narrative elements that play a role in proving the miraculous nature of the story by narrating everything that was unusual in it Keywords: story, fantastic, children's stories.. .Item المقاومة الأدبية لحسان بن ثابت(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-18) نمسي إيمان; شهيناز نجاح نور الهدى; آمنة غمام نواس; وصال خامسة أحمد فوزيمذكرة التخرج بعنوان "المقاومة الشعرية لحسان بن ثابت " وهي دراسة تهدف لإبراز دور الشعر في الدفاع عن الإسلام كما تبرز كيف استخدم الشاعر بلاغته في مقاومة الأعداء ونصرة الرسول صلى الله عليه وسلم ,مما جعل شعره نوعا من المقاومة ,شملت الدراسة جانبين أولها نظري والثاني تطبيقي واُفتُتِحت بطرح الإشكالية كيف أسهم شعر حسان بن ثابت في تشكيل صورة المقاومة الشعرية والدفاع عن الإسلام في الدعوة المحمدية؟ حققت هذه الدراسة عديد الأهداف منها تحليل المضمون الشعري لحسان بن ثابت للكشف عن مظاهر المقاومة والدفاع عن الإسلام مع إبراز الأساليب الفنية والبلاغية التي اُستُخْدِمت في شعره لتقوية الروح المعنوية للمسلمين. انتهت الدراسة بعدة نتائج توصلنا إليها وهي : - شعر حسان بن ثابت كان سلاحا لا يغمد ,يذود عن الإسلام بالكلمة لا بالسيف. - أبرز التحليل الأسلوبي تفوق حسان بن ثابت البلاغي والفني مما جعل شعره مُرسِخًا للعقيدة. Graduation Thesis Title":The poetic Resistance of Hassan ibn Thabit"This study aims to highlight the role of poetry in defending islam,shedding light in how Hassan ibn Thabit employed his eloquence to resist the enemies of Islam and champion the Prophet Muhammad .His poetry thus emerged as unique form of resistance, The study is divided into two main parts: a theoretical framework and a practical analysis. It open with the central research question: How did the poetry of Hassan ibn Thabit contribute to shaping the image of poetic resistance and the defense of Islam during the Prophetic mission? The study pursued several objectives, including the analysis of the poetic content of Hassan ibn Thabit to uncover the manifestation of resistance and defense of islam.The study found that Hassan ibn Thabit's poetry served as a powerful verbal weapon in defense of Islam, with stylistic analysis highlighting his eloquence and its role in reinforcing Islam faithItem النثر الفني في كتابات عبد الحميد بن باديس وأثره الإصلاحي(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-18) مسعودي مباركة; بالي منى; خلوط نعيمة; هاجر احثريبthe artistic prose of Abdul Hamid Ibn Badis was distinguished by combining the aesthetic of style and the depth of meaning, as it was not just a means of expressing ideas, but as an effective tool in his reform project .this prose was characterized by clarity, statement, boldness and strength, which gives his writings a special splendor and ability to persuade, in addition to the rhetorical images employed consciously to serve the meaning and manifest it without cost or excessive overshadowing the basic idea.He draws his concepts and ideas from the Holy Quran, the Sunnah of the prophet and the heritage of the righteous ancestor, which gave his writings depth and originality and established their authenticity in the souls of Algerians .Item الوظيفتان اللغويتان التعبيرية والافهامية في قصيدة ابناء المدارس لشاعر معروف الرصافي(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) باقي، ايمان; قادي، رميصاء; خذيري، فطوم; بوسكرة، لطيفة; غميمة، منارالملخص: تهدف هذه الدراسة إلى رصد مؤشرات الوظيفتين التعبيرية و الإفهامية في" قصيدة أبناء المدارس" لمعروف الرصافي " . وفق نموذج رومان جاكبسون، من خلال تحليل عناصر اللغة المستعملة في التواصل. تركز الوظيفة الإفهامية على إيصال المعلومات والمعرفة، وتستدل بمؤشرات مثل الجمل الخبرية والمعجم الموضوعي، في حين تعنى الوظيفة التعبيرية بنقل مشاعر المتكلم، وتستدل بمؤشرات كضمائر المتكلم والمعجم الوجداني. تسعى الدراسة إلى إبراز مدى حضور هاتين الوظيفتين في الخطاب ومدى إنسجامهما في بناء المعنى والتأثير في المتلقي. Abstract: This study aims to identify the indicators of the emotive and referential functions in MAROUF AL-RUSAFI poem 'The School Children", based on ROMAN JAKOBSON model, through analyzing the linguistic elements used in communication. The referential function focuses on delivering information and knowledge, marked by indicators such as declarative sentences and objective vocabulary. In contrast, the emotive function conveys the speaker's emotions and is indicated by personal pronouns and emotive lexicon. The study seeks to highlight the presence of both functions in the discourse and their harmony in constructing meaning and influencing the receiver.Item تأثير التأتأة على اكتساب اللغة لدى تلاميذ مرحلة التعليم الابتدائي ـ دراسة أرطوفونية ديداكتيكية ـ(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-15) زايد، حفصة; بكاكرة، مروة; زواري فرحات، هديللقد تمحور موضوع دراستنا حول "تأثير التأتأة في اكتساب اللغة لدى تلاميذ بمرحلة التعليم الابتدائي"، حول تحليل الاثار الناتجة عن هذه الظاهرة، على تطور المهارات اللغوية لدى المتعلمين الصغار، اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الاحصائي كونه الاكثر ملائمة لطبيعة البحث، حيث تضمنت فصلين رئيسين: الاول تناول الإطار النظري المتعلق بمفهوم التأتأة، واسبابها وانواعها وكذلك التعريف الاكتساب اللغوي واهم مراحله وعوامله. بينما الفصل الثاني الإطار التطبيقي ركز على اجراءات الميدانية للتأتأة كالاستبيان والمقابلة الطبية والعينة المستهدفة، وتحليل النتائج، وقد اسفرت الدراسة على مجموعة من النتائج اهمها: كشفت النتائج عن وجود تأثير سلبي للتأتأة على الجوانب المختلفة مع تقديم توصيات تربوية ونفسية لمساعدة الأطفال المتأثرين. The subject of our study revolved around "The effect of stuttering in language acquisition among students in primary education" on the analysis of the effects resulting from this phenomenon on the Development of language skills in young learners The study relied on the descriptive statistical method as it is the most appropriate for the nature of the research as it included two main chapters: the first dealt with the theoretical framework related to the concept of stuttering its causes and types as well as the Definition of linguistic acquisition and its most important stages And factors while the second chapter of the applied framework focused on field procedures for stuttering such as questionnaire medical interview target sample and analysis of results and the study resulted in a set of results the most important of which are: The results revealed a negative impact of stuttering on different aspects with the presentation educational and psychological recommendations to help affected childrenItem تعليم اللغات الأجنبية وأثرها على تدريس اللغة العربية لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي "دراسة ميدانية في ابتدائيات الوادي"(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-15) سالمي، اسراء; عريق، صفية; خادم، مريم; علية، وئامالملخص: تمحور موضوع دراستنا المعنون بـ " اللغات الأجنبية وأثرها على تدريس اللغة العربية لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي" حيث تطرقنا فيه على كيفية تأثير اللغة الأجنبية على تلاميذ سنة ثالثة وكيف أثرت عليهم ايجابيًا وسلبًا، اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المشفوع بالتحليل كونه الأكثر ملائمة لطبيعة البحث، حيث تضمنت فصلين رئيسين: الأول تناول الاطار النظري المتعلق بالمفاهيم الأساسية وهي مفهوم اللغة الأم واللغة الثانية واللغة الأجنبية وكذلك اعتمدنا على واقع تعليم اللغات الأجنبية في الجزائر وأهميتها و كيفية تأثير اللغات على تعلم اللغة الأولى بينما الثاني الإطار التطبيقي ركز على الإجراءات الميدانية للدراسة حيث ذكرنا الإجراءات المنهجية للدراسة كالاستبانة وتحليلها ومناقشتها وقد أسفرت الدراسة على مجموعة من النتائج أهمّها: - تعتبر مرحلة التعليم الابتدائي هي الركيزة الأساسية التي ينطلق منها تعليم اللغات الأجنبية واكتسابها، ودخول اللغة الأجنبية بجانب اللغة الأم فهي تساعد التلميذ على تعلم أكثر من لغة واحدة بذلك تساعده على تحسين وتوسيع معرفته العلمية. Abstract: The subject of our study, entitled "Foreign Languages and Their Impact on the Teaching of the Arabic Language to Third Grade Primary Pupils," revolves around how foreign languages influence third-grade students both positively and negatively. The study adopted the descriptive analytical method, as it is the most suitable for the nature of this research. It consisted of two main chapters: The first chapter addressed the theoretical framework related to the basic concepts, namely the mother tongue, second language, and foreign language. It also focused on the reality of foreign language teaching in Algeria, its importance, and how foreign languages impact the learning of the first language. The second chapter, the applied framework, concentrated on the field procedures of the study, including the methodological steps such as the questionnaire, its analysis, and discussion. The study led to a set of key findings, most notably The primary education stage is the essential foundation for learning and acquiring foreign language Introducing a foreign language alongside the mother tongue helps pupils to learn more than one language, thereby contributing to the enhancement and expansion of their scientific knowledge .Item تعليمية إعراب الجمل لتلاميذ مرحلة الرابعة متوسط ـ دراسة ميدانية ـ(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) شريط، آية; شراحي، ايمان; سواكر، ثورية; نيد، ذكرى; شنطابي، هدىيعُد إعراب الجمل مهارة أساسية لتحليل الجمل وفهم بنيتها ،لكن تلاميذ السنة الرابعة متوسط يواجهون صعوبات في ذالك ، وجاءت المذكرة بعنوان "تعليمية إعراب الجمل لتلاميذ السنة الرابعة متوسط " دراسة ميدانية لتقديم شرح مفصل من جهة نظرية وتطبيقية ،وتهدف إلى تحسين مستوى التلاميذ وتسهيل فهمهم لإعراب الجمل وتم تقسيمها إلى فصلين : النظري بعنوان المفاهيم الأساسية للبحث ، والفصل التطبيقي بعنوان دراسة الميدانية للإعراب الجمل عند تلاميذ الرابعة متوسط ، وتعتمد المذكرة على المنهج الوصفي في جانب النظري ،والمنهج الوصفي وتحليلي في الجانب التطبيقي ،وأسفرت الدراسة عن كون تعليم إعراب الجمل يجب أن يكون مبنيًا على التدرج ،الفهم ،وتطبيق العملي ،مع اعتماد أمثلة قريبة من بيئة المتعلم، واستخدام استراتيجيات متنوعة تنشط الحصص وتُبسط المفاهيم ، وبذالك يمكن الرفع من أداء التلميذ في هذا المجال ، مما ينعكس إيجابا على نتائجه في اللغة العربية عموما . Sentence expression is a basic skill for analyzing sentences and understanding their structure, but fourth-year students face difficulties in this. The memo entitled "Sentence education for fourth-year students" was a field study to provide a detailed explanation from a theoretical and practical point of view, and aims to improve the level of students and facilitate their understanding of the expression of sentences. It was divided into two chapters: theoretical entitled basic concepts for research, and the applied chapter entitled Field study of sentence expression among fourth-mediate students. The memo depends on the descriptive method in the theoretical aspect, and the descriptive and analytical method in the practical aspect. The study resulted in the fact that the teaching of sentence expression should be based on gradation, understanding, and application Practical, with the adoption of examples close to the learner's environment, and the use of various strategies that activate classes and simplify concepts, thus raising the student's performance in this field, which reflects positively on his results in the Arabic language in general.