Department of language and arabic literature_BThesis
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/21825
Browse
Recent Submissions
Item الحقول الدلالية في سورة الأنبياء دراسة تطبيقية(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-18) أسماء عريق; أميمة غريسي علوي; عائشة منصوري; نعيمة قحمص- الملخص: تناولنا في هذا البحث موضوع الحقول الدلالية في سورة الأنبياء، حيث قمنا بدراسة تطبيقية لهذه الحقول كما وردت في السورة الكريمة. ومن أبرز الحقول التي تضمنتها سورة الأنبياء: حقل الألفاظ الدالة على الموجودات، وحقل الألفاظ المرتبطة بالأحداث، إضافة إلى حقل المجردات، وحقل العلاقات. وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي وأداتي الإحصاء والتحليل، بهدف بيان أثر الحقول الدلالية في السياق القرآني، كما تجلى في سورة الأنبياء. حيث توصل البحث إلى أن الحقل الأكثر ورودا هو حقل الأحداث، بالإضافة إلى حقول أخرى تكاملت وتنوعت لتعكس ثراء المعاني وعمق البناء الدلالي في النص القرآني النص. Abstract In thisresearch , Weexamined the semanticfields in Surah AL Anbiya, conducting an appliedStudy of the semantic fields present in the surah. Among the most prominent fields included in Surah AL Anbiya are ; the field of words denoting entities , the field of words related to events , the field of abstract concepts , and the field of relationships.We adopted a descriptive, analytical , and statistical approach in this study , aiming to highlight the impact of semantic fields on the qur'anic context as manifested in surah Al Anbiya. The research Found that the most Frequently mentioned field is the field of events , in addition to other field that were integrated and diversified to reflect richness of meanings and the depth of semantic construction in the qur'anic text.Item الأخطاء اللغوية الكتابية لدى تلاميذ السنة الثالث من التعليم المتوسط بمنطقة تغزوت دراسة ميدانية(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-18) أسماء عوادي; خديجة عوادي; ريان دريدي; سمرا جريديسلطت الدراسة التي قمنا بها الضوء على الأخطاء اللغوية الكتابية وكيفية معالجتها لدى تلاميذ السنة الثالثة من التعليم المتوسط عينة لدراستنا. تسيير هذه الدراسة نحو معرفة الأخطاء اللغوية الكتابية منها الصرفية والنحوية والإملائية التي يقع فيها التلاميذ والأكثر شيوعا ومحاولة إيجاد حلول لها وطرق معالجتها وطرح النصائح والإرشادات من أجل التقليل منها. The study sheds light on the linguistic causes of written errors among third-year students, and the strategic planning for our study no longer exists. This study aims to identify the linguistic problems in written writing, including reciprocal, grammatical, and spelling errors, that occur for a clear reason. It also attempts to find solutions and impose controls and guidelines to deter this situation.Item النثر الفني في كتابات عبد الحميد بن باديس وأثره الإصلاحي(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-18) مسعودي مباركة; بالي منى; خلوط نعيمة; هاجر احثريبthe artistic prose of Abdul Hamid Ibn Badis was distinguished by combining the aesthetic of style and the depth of meaning, as it was not just a means of expressing ideas, but as an effective tool in his reform project .this prose was characterized by clarity, statement, boldness and strength, which gives his writings a special splendor and ability to persuade, in addition to the rhetorical images employed consciously to serve the meaning and manifest it without cost or excessive overshadowing the basic idea.He draws his concepts and ideas from the Holy Quran, the Sunnah of the prophet and the heritage of the righteous ancestor, which gave his writings depth and originality and established their authenticity in the souls of Algerians .Item مظاهر الهوية والمواطنة في كتاب نماذج بشرية لأحمد رضا حوحو(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-18) شيماء علاق; صبرين كرشو; عائشة قاسمية; منار باديتحدث بحثنا هذا حول الهوية والمواطنة، وكيف جسدها أحمد رضا حوحو في كتابه نماذج بشرية، وقد اتخذنا قصة الشيخ رزوق وعائشة والسكير والتلميذ نموذجا لإبراز من خلالهم لمظاهر الهوية والمواطنة في هذا الكتاب، فأما قصة الشيخ رزوق فاراد أحمد رضا حوحو اظهاره كي يدافع على هويته وقضيته من خلال هذه القصة ، فهذا الفرد المنافق خلل في المواطنة والهوية الإسلامية، أما في قصة عائشة وضح لنا ذلك معانات المرأة الجزائرية ، ودخول الرجل الغريب في حياتها وأدى ذلك الى إنحرافها وخروجها من القيم الدينية والاجتماعية وغيرها ... والطمس الهوية المجتمع وتقاليده و معتقداته، ونجد في قصه السكير قصة اجتماعية هادفة تعبر على معاناة الشعب وقت الاستعمار وكيف غرس في شخصيته هذه الآفة الخطيرة وذلك من أجل طمس هويته ومواطنه و معتقداته ودينه والقضاء عليها، وفي الأخير تمثل قصة التلميذ تجسدا لقيم الهوية والمواطنة من خلال شخصية التلميذ، وتبرز أهمية الانتماء للوطن والثقافة في تشكيل الهوية الفردية والجماعية.Item الخصائص الفنية للقصة القصيرة جدًا في المجموعة القصصية(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-18) غمام اعمارة رحمة; بدادة بسمة; غمام علي الشيماء; هديل لعسلWe have talked in this research topic about the subject of the very short story. If we dealt with the theoretical side in the first section the concept of the very short story and its origin and development in the West and the Arabs, as for the second section we dealt with the issue of the overlap of genres and in the practical side we took the collection of short stories before that by Al-Saeed Abu Naasa as a model for the application of the very short characteristics if the collection of short stories before that carried several functions that reflected to us the beauty of the texts.Item المقاومة الأدبية لحسان بن ثابت(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-18) نمسي إيمان; شهيناز نجاح نور الهدى; آمنة غمام نواس; وصال خامسة أحمد فوزيمذكرة التخرج بعنوان "المقاومة الشعرية لحسان بن ثابت " وهي دراسة تهدف لإبراز دور الشعر في الدفاع عن الإسلام كما تبرز كيف استخدم الشاعر بلاغته في مقاومة الأعداء ونصرة الرسول صلى الله عليه وسلم ,مما جعل شعره نوعا من المقاومة ,شملت الدراسة جانبين أولها نظري والثاني تطبيقي واُفتُتِحت بطرح الإشكالية كيف أسهم شعر حسان بن ثابت في تشكيل صورة المقاومة الشعرية والدفاع عن الإسلام في الدعوة المحمدية؟ حققت هذه الدراسة عديد الأهداف منها تحليل المضمون الشعري لحسان بن ثابت للكشف عن مظاهر المقاومة والدفاع عن الإسلام مع إبراز الأساليب الفنية والبلاغية التي اُستُخْدِمت في شعره لتقوية الروح المعنوية للمسلمين. انتهت الدراسة بعدة نتائج توصلنا إليها وهي : - شعر حسان بن ثابت كان سلاحا لا يغمد ,يذود عن الإسلام بالكلمة لا بالسيف. - أبرز التحليل الأسلوبي تفوق حسان بن ثابت البلاغي والفني مما جعل شعره مُرسِخًا للعقيدة. Graduation Thesis Title":The poetic Resistance of Hassan ibn Thabit"This study aims to highlight the role of poetry in defending islam,shedding light in how Hassan ibn Thabit employed his eloquence to resist the enemies of Islam and champion the Prophet Muhammad .His poetry thus emerged as unique form of resistance, The study is divided into two main parts: a theoretical framework and a practical analysis. It open with the central research question: How did the poetry of Hassan ibn Thabit contribute to shaping the image of poetic resistance and the defense of Islam during the Prophetic mission? The study pursued several objectives, including the analysis of the poetic content of Hassan ibn Thabit to uncover the manifestation of resistance and defense of islam.The study found that Hassan ibn Thabit's poetry served as a powerful verbal weapon in defense of Islam, with stylistic analysis highlighting his eloquence and its role in reinforcing Islam faithItem فاتحة سورة الاسراء من منظور التحليل اللغوي دراسة في الاعجاز القرآني(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-18) خيشة، خولة; بن حامد، صبرينة; غضبان، صبرين; حدد، ماريا; عطاالله، هدىولإظهار الإعجاز القرآني في الآية فقد درسنا المستويات اللغوية التالية: أولا المستوى الصوتي، فقد تطرقنا إلى إحصاء الصوامت والصوائت ووضعنا لكل الأصوات مخارجها وصفاتها، وغاية هذا المستوى فهم أثر الأداء الصوتي في نقل المعاني والدلالة. ثانيا المستوى الصرفي، فقد درسنا الصيغ والأوزان لمفردات الآية المدروسة، ودلالة تلك الصيغ وكما درسنا الثنائيات التي تحتويها الآية وكان هدفنا إبراز الزيادات في الأفعال التي أضافت أثرا كبيرا في الآية. ثالثا المستوى النحوي، فقد تناولنا إعراب الكلمات وظاهرة التقديم والتأخير وهذا بين لنا دقة اختيار التراكيب وتعدد المعاني الممكنة. رابعا المستوى الدلالي والمعجمي، حيث ربطنا معاني الألفاظ بدلالاتها وبينا مقصد كل لفظة والغاية التي جاءت لأجلها على غيرها من الألفاظ الأخرى. خامسا المستوى النصي، فتناولنا فيه مظاهر الاتساق والانسجام والآليات الموجودة (الإحالة، الوصل، التكرار) بحيث ساعد التكرار على ربط الجمل وهو وسيلة فعالة للتذكير بما سبق. وكذلك مبدأ التغريض والذي بين لنا علاقة فاتحة السورة بباقي السورة، حيث أكدت الآية عظمة الله عز وجل وقدرته. To demonstrate the miraculous nature of the Quran in this verse, we studied the following linguistic levels: - First, the phonetic level. We addressed the enumeration of consonants and vowels, and identified the articulation points and characteristics of each sound. The goal of this level is to understand the impact of phonetic performance in conveying meanings and significance. -Second, the morphological level. We studied the forms and weights of the vocabulary in the verse under study, as well as the significance of those forms. We also studied the dual forms contained within the verse. Our goal was to highlight the additional verbs that added a significant impact to the verse. Third, the grammatical level. We addressed the inflection of words and the phenomenon of prioritization and postponement. This demonstrated the precision of the choice of structures and the multiplicity of possible meanings.Fourth: The semantic and lexical level, where we linked the meanings of words to their connotations and explained the purpose of each word and the purpose for which it was used, unlike other words.Fifth, the textual level, where we discussed the manifestations of coherence, harmony, and existing mechanisms (reference, connection, repetition). Repetition helps connect sentences and is an effective means of reminding us of what came before. We also discussed the principle of coherence, which demonstrated the relationship between the opening verse of the surah and the rest of the surah, as the verse affirms the greatness and power of God Almighty.Item جماليات الشخصية وأبعادها في رواية أنا لست أنا لعز الدين جلاوجي أنموذجا(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-18) ميار بوضياف; أسماء حمادي; محمد شمس الدين رمضاني; هناء زين; هناء حويجالملخص: تهدف هذه المذكرة الى دراسة جماليات الشخصية الروائية وأبعادها بوصفها عنصرا مركزيا في بناء العمل السردي، وعاملا رئيسيا في ﺇنتاج الدلالة وتشكيل البنية الفنية للنص الروائي. وقد انقسمت الدراسة الى قسمين متكاملين꞉ النظري والتطبيقي، وفي الشق النظري، تناولت المذكرة تعريف الشخصية الروائية باعتبارها كائن سرديا يتحرك داخل الفضاء الحكائي، ويعكس خلفيات اجتماعية ونفسية وفكرية. كما تم تصنيف أنواع الشخصيات من حيث المحورية والدور السردي (الرئيسية، الثانوية، المسطحة، النامية، الهامشية..) مع التركيز على الأهمية الجمالية للشخصية الروائية، كما تم التطرق الى الأبعاد التي تُبنى عليها الشخصية الروائية وهي ثلاثة الجسدي وهو المرتبط بالمظهر الخارجي اما النفسي فهو الذي يعكس انفعالات الداخلية والبعد الأخير هو الإجتماعي فهو المتصل بالطبقة والبيئة والعلاقات. أما في الشق التطبيقي، فقد اقتصر التحليل على دراسة أبعاد الشخصيات في رواية "أنا لست أنا" لـ ꞉ "عز الدين جلاوجي". حيث تم تفكيك التكوين الجسدي والنفسي والإجتماعي لهذه الشخصيات، وقد بين التحليل أن هذه الأبعاد تتفاوت من شخصية الى آخرى من حيث الحُضور والعمق. مما يعكس تنوع التشكيل السردي للشخصيات بين البساطة والتعقيد، وبين الثبات والتحول، مما يمنح النص الروائي كثافة إنسانية ودلالية عالية. الكلمات المفتاحية: جماليات الشخصية الروائية، الأبعاد، رواية أنا لست أنا. Summary: This memorandum aims to study the aesthetics of the fictional character and its dimensions as a central element in the structure of the narrative work، and a key factor in producing meaning and shaping the artistic structure of the novel text. The study is divided into two integrated sections: theoretical and applied.In the theoretical part، the memorandum addressed the definition of fictional characters as narrative beings that move within the narrative space، reflecting social، psychological، and intellectual backgrounds. The types of characters were also classified in terms of their centrality and narrative role (main، secondary، flat، dynamic، marginal، etc.) with a focus on the aesthetic significance of fictional characters. The dimensions on which fictional characters are built are three: Physical (related to external appearancee). Psychological (reflecting internal emotions). Social (connected to class، environment، and relationships).As for the practical part، the analysis was limited to studying the dimensions of characters in the novel "I Am Not Me" by "Azeddine Galaouji." The physical، psychological، and social composition of these characters was deconstructed. The analysis showed that these dimensions vary from one character to another in terms of presence and depth، reflecting the diversity of narrative character formation between simplicity and complexityItem الإحالة في قصة " غادة أم القرى " لأحمد رضا حوحو(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) آية عوينات; جويرية حمادي; منى نوري; نورهان حبى- الملخص: يهدف هذا البحث إلى دراسة الإحالة من خلال التحليل التطبيقي لقصة "غادة أم القرى" لأحمد رضا حوحو , حيث تم التركيز على الإحالة بوصفها أداة أساسية في تحقيق الاتساق النصي . و من أبرز أنواع الإحالة النصية التي ظهرت في القصة : الإحالة الضميرية و الإشارية و الموصولية بالإضافة إلى أدوات المقارنة , مع غياب الإحالة المقامية . و قد اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي , الذي مكننا من تقديم وصف دقيق للإحالة بهدف إبراز دورها في تحقيق الاتساق النصي . - حياة الطفل الغزاوي طفولة مسروقة مظلومة، ومع ذلك يظل رمزا للصمود متمسكا بالأمل. - هو الطفل الرجل الذي يعيش بوهج الثورة، فكان مثالًا للقوة فلا يعرف الانكسار، ولا الاستسلام للقهر. Abstract This research aims to study referentaiality through an applied analysis of the story "Ghada Umm Al_Qura" by Ahmed Reda Houhou. The focus is on referentaiality as a fundamental tool for achieving textual coherence . The most prominent types of textual referentaiality appearing in the story include pronominal , indicative and relative referentaiality , in addition to comparative tools , with the absence of situational referentaiality. In this study, we relied on the descriptive-analytical approach, which enabled us to provid a precise description of referentaiality, with the aim of highlighting its role in achieving textual coherence .Item سيميائية الشخصية في رواية خط رمل لهاجر قويدري "خط يمينة بنت حوطة"(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) ايناس رزقة; قحمص جمعة; قحمص جميلة; سمية مسعي احمداستهدفت هذه الدراسة تحليلاً سيميائياً للشخصيات في رواية "خط رمل خط" خط يمينة بنت حوطة. بحيث قسم البحث إلى مدخل وفصلين يحتوي كل منهما على ثلاثة عناصر، واختتم بخاتمة تعرض نتائج الدراسة. تناول الفصل الأول بناء الشخصية وطرق تقديمها (تعريف الشخصية أصنافها، الملفوظات الوصفية والسردية)، بينما ركز الفصل الثاني على سيمياء أسماء الشخصيات وعلاقتها بالمكونات السردية وتطبيق النموذج العاملي، وقد توصلت الدراسة إلى إمكانية فهم الشخصية وأبعادها في المتن الروائي ومدى فعالية المنهج السيميائي في تحليل الرواية. This study aimed to conduct a semiotic analysis of the characters in the novel "Sand Line Sand" by Yamina Bint Houta. The research was structured into an introduction and two chapters, each containing three sections, and concluded with a summary presenting the study's findings. The first chapter examined the construction of character and methods of presentation (definition of character, its types, descriptive and narrative utterances), while the second chapter focused on the semiotics of character names, their relation to narrative components, and the application of the actantial model. The study concluded that it is possible to understand the character and its dimensions within the narrative structure and highlighted the effectiveness of the semiotic approach in analyzing the novel.Item البيت في الرواية الجزائرية المعاصرة "نماذج مختارة من العشرية السوداء"(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) الاحمادي أنفال; بن علي عفاف; بوته حوى; بوديسة اسلام; صحراوي سناءالملخص: لقد افرزت هذه الدراسة مجموعة من النتائج، نذكر منها: لعب المكان دورا مهما في العمل السردي وهو العنصر الأساسي الذي يربط بين الأحداث والشخصيات في الروايات. إن أنواع الأمكنة في الروايات تصنف بحسب دورها في السرد ومدى رمزيتها او واقعيتها وتأثيرها على الشخصيات والاحداث وهي الأمكنة المغلقة والمفتوحة والاجبارية والاختيارية والمعادية والاليفة. البيت في الروايات الجزائرية له دلالة قوية متعددة الابعاد مما يعكس في كثير من الأحيان الحالة الاجتماعية والسياسية والثقافية التي تمر بها البلاد خاصة في فترة العشرية السوداء. وصف البيت في الروايات عن طريق الحوار والسارد فالحوار يصف لنا البيت عن طريق مشاركة الآراء بين شخصين أو أكثر، اما السارد فيصف الشخصية ليجعل القارئ يرسم مشهد او صورة في ذهنه وأيضا الشخصية تكشف لنا المكان ما يحيط به من داخله وخارجه. يتبين ان من خلال العلاقة بين الشخصية والبيت قائمة بينهما استقرار والأمان كما تظهر الشخصية من خلال حركاتها وفعليتها فهي تؤثر فيه ويأثر فيها في نفس الوقت. Résumé :فرنسية أو انجلزية This study yielded a set of findings, including: Setting plays an important role in narrative work and is the primary element that connects events and characters in novels. The types of places in novels are classified according to their role in the narrative, their degree of symbolism or realism, and their impact on characters and events. These are closed, open, obligatory, optional, hostile, and friendly. The home in Algerian novels has a strong, multidimensional connotation, often reflecting the social, political, and cultural situation the country was experiencing, especially during the Black Decade. The description of the home in novels is through dialogue and the narrator. The dialogue describes the home through the exchange of opinions between two or more people. The narrator describes the character, allowing the reader to visualize a scene or image in their mind. The character also reveals the place and its surroundings, both inside and outside. It becomes clear that through the relationship between the character and the home, there is stability and security. The character is also revealed through their actions and actions, as they simultaneously influence the home and the home influences them.Item دور الوسائط البصرية في التدريب على كتابة الحروف الهجائية بالسنة التحضيرية بالمدرسة الابتدائية مدارس الوادي وجامعة انموذجا(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) كحلاوي احمد بوخاري; لعويني سندس; عازب عثمان هدى; عجيمي هنيةتبحث المذكرة في مدى تأثير الوسائط البصرية في التدريب على تعليم الحروف الهجائية لأطفال السنة التحضيرية، وانطلقت من إشكالية رئيسية وهي: الى أي مدى تساهم الوسائط في دعم تعلم الحروف لدى المتعلم في الطور التحضيري؟ ومن خلال د ارسة ميدانية بمجموعة من المدارس والمقابلات مع المعلمات والملاحظة داخل القسم، ثم التوصل إلى أن الوسائط البصرية تسهل على الأطفال التعلم وتجعلهم أكثر تفاعلا وتركي ا ز كما أنها تساعدهم على فهم شكل الحرف بشكل أفضل وتحسين طريقة كتابته، ومن بين النتائج المستخلصة أن الوسائط البصرية تسهم بشكل فعال في زيادة التفاعل، بتبسيط المفاهيم وتحسين الكتابة رغم وجود تحديات كضيق الوقت ونقص الوسائط The memorandum investigates the extent of the impact of visual aids in training on teaching the alphabet to children in the preparatory year. It starts from a main problem: To what extent do visual aids contribute to supporting letter learning for the learner in the preparatory stage? Through a field study in a group of schools, interviews with teachers, and classroom observation, it was concluded that visual aids facilitate learning for children, make them more interactive and focused, and help them understand the shape of the letter better and improve their writing method. Among the findings is that visual aids effectively contribute to increasing interaction, simplifying concepts, and improving writing, despite challenges such as time constraints and a lack of resourcesItem السرد العجائبي في قصص الأطفال قصة الأنف العجيب لمحمد عطية الإبراشي أنموذجا(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) إيمان غانم; أميرة جليلة; شيماء العياضي; قصي دوش; محمد الحافظ مراد- الملخص: تعد العجائبية في قصة " الأنف العجيب " أداة فعالة استخدمها الكاتب للتأثير في القارئ من خلال عناصرها السردية المتنوعة مثل العتبات ( الغلاف ،العنوان، الصور ) و (الشخصيات ،الزمان ، المكان)إذ تتيح هذه العناصر القدرة على استكشاف عوالم جديدة تُزرع في وعي الطفل بصورة غير مباشرة وطابع عجائبي خيالي . تلعب العتبات دورًا أساسيًا في جذب انتباه القارئ وإدخاله إلى عالم القصة مثلا من خلال العنوان و الصور و الألوان التي وظفها محمد عطية الإبراشي في غلاف قصته . أما الشخصيات، فهي تُساهم بشكل كبير في تكوين شخصية الطفل وتوجيه ميوله وأفكاره وتوسيع خياله الذهني . وكذلك هو الحال بالنسبة للزمان والمكان والحدث فهي عناصر سردية كان لها دور في تعزيز العجائبية في القصة من خلال طرح كل ما هو غير مألوف فيها . • Abstract : The fantastic in the story "The Amazing Nose" is an effective tool used by the author to influence the reader through its various narrative elements, such as thresholds (cover, title, images) and (characters, time, place). These elements allow The ability to explore new worlds It is planted in the child's consciousness In the picture indirect And a magical, imaginative character. Thresholds play a fundamental role in attracting the reader's attention and drawing them into the story's world, for example, through the title, images, and colors employed by Muhammad Attiya al-Ibrashy on the cover of his story. As for the characters, they contribute significantly to shaping the child's personality, guiding their inclinations and thoughts, and expanding their mental imagination. The same is true for time, place, and event, which are narrative elements that play a role in proving the miraculous nature of the story by narrating everything that was unusual in it Keywords: story, fantastic, children's stories.. .Item شخصية الاخ في رواية الاصنام لأمين الزاوي(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) أفنان صالحي; خولة ريغي; سمية علية; عيشة جار الله; مريم لعيستناول هذه المذكره موضوع شخصيه الاخ في روايه الاصنام لامين الزاوي حيث تعد شخصيه محوريه تحمل ابعاد انسانيه ونفسيه واجتماعيه متعدده تناولت هذه الشخصيه داخل النص السردي والكشف عن رموزها وابعادها العميقة خاصه في ظل السياق الاجتماعي والسياسي الذي تنبثق منه الروايه. This memorandum deals with the character of the brother in the novel “Idols” by Amin Al-Zawi, as he is a pivotal character with multiple human, psychological and social dimensions. This character is dealt with within the narrative text, revealing its symbols and deep dimensions, especially in light of the social and political context from which the novel emerges... .Item دراسة أسلوبية لقصيدة "أب " لعمر بهاء الدين الاميري(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) حوامدي حنان; بلابل هند; بوصبيع ابراهيم مارية; بوصبيع ابراهيم صفاء; شطي آيةItem دراسة سيميائية في رواية خديجة وسوسن لرضوى عاشور(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) آية الرحمان بن عبد الله; خلود بالرحال; خلود بالرحال; يسرى التجانيالملخص: ويدور بحثنا هذا حول التحليل السيميائي لرواية خديجة وسوسن حيث قمنا بأستخراج اهم المرمازات والدلالات المضمرة التي ارادت الكاتبة رضوى عاشور ان توصلها الى المتلقي حيث دراستنا العتبات النصية لهذه الرواية حيث قمنا بتحليل العنوان واستخرجنا دلالات الغلاف وما حواه من رسومات والوان لندرس في ما بعد سيمائية المكان والشخصيات حيث تطرقنا الى الصراع الكامن بين الاجيال من جهة والافكار من جهة اخرى وهو ما شكل لنا بؤرة الصراع في هذه الرواية ثم ختمنا بحثنا برصد اهم العلاقات التي كانت تربط اجزاء الرواية وهو ماجسدناها في المربع السيميائي.. Synopsis Our research revolves around the semiotic analysis of Khadija and Sawsan's novel, where we extracted the most important symbols and implied connotations that the writer Ridha Ashour wanted to convey to the recipient, where we studied the textual thresholds of this novel, where we analyzed the title and extracted the semantics of the cover and the surrounding drawings and colors to study in the post-semiotics of the place and characters, where we touched the most important relationships that were connecting the parts of the novel, which we embodied in the semiotic square.Item اتساق الحديث النبوي الشريف وعلاقته بالسياق التخاطبي دراسة في نماذج مختارة(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) سلسبيل حداد; رجاء فار; بن حامة رزان عائشة; ضربان سناءتهدف هذه الدّراسة إلى بيان وكشف مظاهر الاتساق في الأحاديث النبوية الشريفة، وذلك من خلال تحليل نماذج مختارة من الأحاديث النبوية الشريفة من حيث استثمار النبي صلى الله عليه وسلم لبعض الظواهر البلاغية، كالحذف والتكرار، والاستبدال والإحالة، وربطها بانسجام وسياقه. باعتماد المنهج الوصفي في تقديم أسس نظريه عامة للموضوع، والمنهج التحليلي في استنباط مظاهر الاتساق في نماذج الأحاديث النبوية الشريفة، توصلت الدّراسة إلى أنّ الرسول صلى الله عليه وسلم استثمر الظواهر اللغوية في وصول أعلى درجه من الإقناع في الحديث، مع اتساق الجانب البنائي اللغوي فيه، وتناسب وانسجام المعنى والسياق. This study aims to reveal the aspects of coherence in the noble Prophetic Hadiths through analysing selected models in terms of how the Prophet Mohammed (peace be upon him) used certain rhetorical phenomena such as ellipsis, repetition, substitution, and reference, and how these are connected to coherence and context. Using the descriptive approach to present general theoretical foundations of the topic, and the analytical approach to infer the aspects of coherence in the Prophetic Hadiths models, the results showed that the Prophet (peace be upon him) used the linguistic phenomena to attain the highest degree of persuasion in his speech, maintaining coherence in the structural linguistic aspect and ensuring cohesion between meaning and context.Item التَّكثيف والإيحاء وأَبعادهما الدلالية في المجموعة القصصية "تقاسيم الفلسطيني" للكاتبة سناء الشَّعلان(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) إيمان بوخزنة; فضيلة مولاتي; مريم برشو; مريم بن عمر; هناء غومهتهدف هذه الدراسة إلى بيان وجه من وجوه الإعجاز القرآني، وهو تناسب خواتيم السور القرآنية مع موضوعاتها، وذلك من خلال تحليل نماذج مختارة من السور الطوال للقرآن الكريم، واستخراج وتتبع مظاهر التناسب؛ كمناسبة خاتمة السورة بأولها، ومناسبة خاتمة السورة بالآية التي قبلها. وباعتماد المنهج الوصفي التّحليلي في كشف مظاهر وصور التّناسب القرآني، وتحليل السور المختارة، توصلت دراستنا إلى أنّ التّناسب القرآني مظهر من مظاهر الإعجاز، وأنّ كلام الله يناسب بعضه بعضا؛ حيث تناسب السورة موضوعها، وتناسب خواتيمها مطلعها. ومنه نقترح أن تخصص دراسات كثيرة لهذا العلم؛ لما يعين عليه من فهم القرآن وتأويله على الوجه الصحيح. الكلمات المفتاحية: القرآن الكريم؛ التّناسب القرآني؛ السّورة القرآنية؛ خواتيم ومطلع السّور. This study aims to examine the miraculous nature of the Quran by examining the extent to which the endings of the Quranic surahs correspond to their themes. This is achieved by analyzing selected examples from the long surahs of the Holy Quran, and extracting and tracing manifestations of correspondence, such as the relevance of the ending of a surah to its beginning, and the relevance of the ending of a surah to the verse preceding it. By adopting a descriptive and analytical approach to uncover the manifestations of Quranic coherence, the Quranic coherence is an aspect of the Quran's miraculous nature, one that is compatible with the other and with any subject. There is no doubt that it is flawless and that it is a book of wisdom and knowledge. Among the recommendations are: Contemplation and reflection in understanding the Holy Quran.Item شخصية الأم في روايتي "تاء الخجل لفضيلة الفاروق" و"المتمردة لمليكة مقدم"(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) بن عمر صفاء; بن موسى نفيسة; بوغزالة راوية; صحراوي أميرة; غربي يسرىومن أهم النتائج المتحصل عليها: 1. ركزت روايتي "تاء الخجل والمتمردة" على أبعاد شخصية الأم أ- البعد الجسماني: يتضح لنا هذا البعد في روايتي من خلال وصف شخصية الأم من مظهرها الخارجي وإبراز ملامحها وكيانها المادي. ب- البعد النفسي: تجسد لنا روايتي البعد الفيزيولوجي من خلال سلوك وتصرفات شخصية الأم وانعكاساتها الداخلية ج- البعد الاجتماعي: كلا روايتي تقدمان رؤية ثاقبة حول الوضع الاجتماعي للمرأة الجزائرية لاكن تفعلان ذلك من خلال عدستين مختلفتين، تاء الخجل صرخة ضد الظلم والعنف، بينما المتمردة هي تعبير عن قوة الأم وسعيها إلى حماية بيتها. 2. برزت في روايتي عدة شخصيات ساهمت في بناء الأحدث وتطورها، فنجد الشخصية الرئيسية (المحورية) والشخصية الثانوية والشخصية الهامشية. 3. هناك طريقتان لتقديم شخصية الأم في النص الروائي، الطريقة المباشرة حيث تتيح الساردة الشخصية بالحديث عن نفسها بشكل واضح وصريح، وطريقة غير المباشرة والتي يرد فيها تقديم الشخصية من طرف الساردة أو عن طريق حديث شخصيات أخرى عنها ركزت الروائية فضيلة فاروق والروائية مليكة مقدم في عرض شخصية الأم عن تقديم غير المباشرة بضمير الغائب، حيث نجد الساردة عرضت ملامح شخصية الأم عبر وصف على لسان الساردة. 4. كما رأينا وجود علاقة وطيدة بين الشخصية وعناصر البناء الروائي (بالحدث وبالزمان وبالمكان) حيث يتكامل كل منهما مع الآخر لتقديم صورة متكاملة للشخصية القارئ.Item الإحالة وأنواعها في قصائد سعد المردف - نماذج مختارة -(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-06-16) إيمان سموحي; جنات الزروق; زهرة صالحي; فاطمة صالحي; كوثر لبزةلامست دراستنا في هذا البحث معيار من معايير التماسك النّصي، وهو الإحالة باعتبارها وسيلة مهمة لربط أجزاء النص الشعري وتحقيق تماسكه. ومن خلال تحليل قصائد مختارة من ديوان مآذن الشوق لشاعر سعد المردف؛ تبين أن الشاعر يوظف الإحالة بطريقة فنية تخدم المعنى، وتُبرز البعد العاطفي والثقافي في نصوصه. وخلصت الدراسة إلى أن الإحالة تساهم في وضوح المعنى، وتناغم النص، وتوجيه فهم القارئ. Abstract Notre recherche a abordè l’un des critères de la cohésion textuelle, à savoir l’anaphore, en tant que moyen important pour relire les différentes parties du texte poétique et assurer sa cohérence. À travers l’analyse de poèmes sélectionnés du recueil Minarets du dèsir du poète saad Al-Mardaf, il est apparu que le poète emploie l’anaphore de manière artistique au service de sens, tout en mettant en valeur la dimension affective et culturelle de ses textes. L’étude a conclu que l’anaphore contribue à la clarté du sens, à l’harmonie du texte et à l’orientation de la compréhension du lecteur.