JAESS_Vol 04 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/17212
Browse
Browsing JAESS_Vol 04 N 02 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 66
- Results Per Page
- Sort Options
Item أثر الرضا الوظيفي في تعزيز الانغماس الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعة الجزائرية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) عبد الرحمان, ياسر; بوغرزة, رضا; حديد, يوسفتهدف هذه الدراسة إلى محاولة التعرف على أثر الرضا الوظيفي بمختلف أبعاده (محتوى العمل، ظروف العمل، نظام الأجور الترقيات، العلاقة بين زملاء العمل، نمط الإشراف) في تعزيز الانغماس الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعة الجزائرية. ومن أجل تحقيق هذا الهدف تم الاعتماد على استبيان من إعداد الباحثين كأداة رئيسية لجمع البيانات اللازمة من أفراد عينة الدراسة والتي بلغ حجمها 420 أستاذا دائما من مختلف جامعات الوطن، حيث تم توزيع الاستبيانات عن طريق البريد الإلكتروني، وتم معالجة البيانات المجمعة إحصائيا باستحدام برنامج (SPSS). أظهرت نتائج الدراسة أنه يوجد أثر للرضا الوظيفي في تعزيز الانغماس الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعة الجزائرية، أما بالنسبة لأبعاد الرضا الوظفي فقد تأكد وجود أثر لكل من بعد محتوى العمل، بعد نظام الأجور الترقيات، وبعد العلاقة بين زملاء العمل في تعزيز الانغماس الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس. وعلى ضوء النتائج المتوصل إليها تم تقديم جملة من التوصيات. This study aims at trying to identify the impact of job satisfaction in its various dimensions (work content, working conditions, wage system, promotions, relationship between co-workers, and supervision pattern) in enhancing job involvement among faculty members at the Algerian University. In order to achieve this goal, the researchers relied on a questionnaire as a main tool to collect the necessary data from the members of the study sample, whose size reached 420 permanent professors from various universities in the country. The questionnaire was distributed via e-mail, and the data collected were statistically processed using the (SPSS) program. The results of the study showed that there is an impact of job satisfaction on enhancing job involvement among faculty members at the Algerian University. As for the dimensions of job satisfaction, it was confirmed that there is an impact of the dimensions of work content, the wage system, promotions, and the relationship between co-workers in enhancing the career immersion of faculty members. In light of the findings, a number of recommendations were presented.Item استراتيجيات التدريس القائمة على نظرية الذكاءات المتعددة و أثرها على اتجاه التلاميذ نحو مادة الرياضيات(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) براهيم بلهواري, توفيق; أتشي, عادلهدفت الدراسة إلى معرفة استراتيجيات التدريس القائمة على نظرية الذكاءات المتعددة و أثرها على اتجاه التلاميذ نحو مادة الرياضيات-السنة أولى متوسط- طبقت على عينة من(60) تلميذا موزعين على مجموعتين(30) للمجموعة التجريبية و(30) في المجموعة الضابطة استغرقت الدراسة (05) أسابيع . أظهرت النتائج فروق غير دالة إحصائيا بين متوسط درجات تلاميذ المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في الإجراء القبلي في اختبار الاتجاه نحو مادة الرياضيات، وفروق بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية و الضابطة في القياس البعدي للاتجاه نحو الرياضيات لصالح المجموعة التجريبية وأخيرا هناك أثر مرتفع لاستراتيجيات التدريس القائمة على الذكاءات على الاتجاه نحو الرياضيات لدى التلاميذ . الكلمات المفتاحية: استراتيجيات؛ الاتجاه؛ التدريس ؛ الرياضيات؛ الذكاءات المتعددة . Abstract: The study aims at finding out teaching strategies based on multiple intelligences theory and their impact on students attitude towards mathematics of the first middle year students. the sample consisted a total of (60) students, distributed into two groups: (30) in experimental group the rest (30) in control group. The study took 05 week.There is an effect of using a multiple intelligences-based teaching strategy on attitudes towards mathematics of the first intermediate year students. And there is statistically significant difference in the attitude of experimental group students towards mathematics of the posttest in favor of experimental group.Item الصحة النفسية للأطباء في ظل انتشار فيروس كورنا ( كوفيد-19) المستجد(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) محمدي, عبد الرحمان; غبريني, رشيدتهدف الدراسة لإلقاء الضوء على الأطباء الذين عملوا أو كُلفوابالعملفي قسم كوفيد-19 المستجد( فيروس كورونا) وآثاره على صحتهم النفسية في ظل انتشار هذا الفيروس، وتنمر بعض فئات المجتمع عليهم، حيث اعتمد الباحثان المنهج العيادي من خلال تطبيقأداة المقابلة، وتطبيق مقياس الصحة النفسية على سبعة أطباء عملوا أو كُلفوا بالعمل فيها، وبعد جمع البيانات ومعالجتها إحصائيا أظهرت النتائج أن الصحة النفسية للأطباء منخفضة جدا،وأن اختلاف أبعاد الصحة النفسية ليس له علاقة بنسبة التضرر بالجائحة وإنما يرجع للمرونة النفسية للطبيب وهيكلة شخصيته وقوة أنآه. الكلمات المفتاحية: صحة نفسية؛ فيروس كورونا(كوفيد-19)؛ أطباء.The aim of this study on the doctors that they are worked on for the sake of covid-19 (corona virus ) and its effect on mentalhealth in difficult health conditions with the mockery of some members of society on them . The application of the mental health scale on seven (07) doctors that are being worked on for covid-19 sake after data collation and statistically assisting the results showed that the mental health of the doctor is low value and there is no relation between the mental health dimension and the percentage of affected by the pandemic but psychological flexibility of the medicin and his good personality wich are to select it.Item التحول نحو النموذج البيداغوجي الرّقمي بين التغيير ومقاومة التغيير التنظيمي: دراسة ميدانية التجاهات أساتذةالتعليم المتوسط نحو استعمال الرقمية في الوضعية البيداغوجية مقاربة سوسيو-معلوماتية للتعلّم(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) قاسي, سميرشهد بداية القرن 21 ثورة عالمية في ميدان بيداغوجيا التدريس، سنتناول منها النموذج البيداغوجي الرّقمي (الاتجاه الترابطي) وفق مقاربة نظرية سوسيو-معلوماتية للتعلّم. فتكنولوجيا الإعلام والاتصال TIC كظاهرة اجتماعية حالية تحول مبادئ التعليم في المجتمعات المعاصرة، وتفرض على القائمين على المجال التربوي في المدارس، الانتقال إلى بيداغوجيا نشطة بالانتظام في هذا السياق المبتكر. إلا أن الجزائر مازالت تراوح مكانها في ميدان بيداغوجيا التدريس، من خلال استعمال النموذج التقليدي المتجدّد الذي يعتمد على التلقين ولو أنه يستعمل التقنيات السمعية البصرية في التدريس كوسيلة إيضاح حضوري. وهي النتيجة التي توصلنا إليها من خلال هذه دراسة ميدانية حول اتجاهات أساتذة التعليم المتوسط نحو استعمال المعلوماتية في الوضعية البيداغوجية. وفق مقاربة سوسيو-معلوماتية لتفسيرها. وهذا يعود إلى عوامل مقاومة التغيير النفسية، السّياسية، الثقافية والمعرفية... The beginning of the 21st century saw a global revolution in the field of teaching pedagogy, from which we will approach the digital pedagogical model (Connectivism) according to the approach of the socio-informatics theory of learning. Information and communication technologies (ICT) as a current social phenomenon transform the principles of education in contemporary societies, and force those responsible for the educational field in schools to regularly switch to an active pedagogy in this area innovative context. However, Algeria still holds its own in the field of teaching pedagogy, using the renewable traditional model, which is based on indoctrination, even if it uses audiovisual techniques in teaching as a means of presentation. We have achieved this result through this field study on the attitudes of middle school teachers towards the use of computers in a pedagogical situation. According to a socio-informatics approach to its interpretation. This is due to the psychological, political, cultural and cognitive factors of resistance to change...Item المدرسة الفاعلة ودورها في تحقيق سمات البيئة التعليمية المشجعة على الاتصال الفعال بين جميع الأطراف (تلاميذ- أساتذة- مدير- إدارة مدرسية – أولياء) من وجهة نظر المشرفين التربويين (المتوسطات والثانويات)(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) مسعودي, مروة; عدائكة, ساميةدفت هذه الدراسة للكشف على دور المدرسة الفاعلة في تحقيق سمات البيئة التعليمية المشجعة على الاتصال الفعال من وجهة نظر المشرفين التربويين للمرحلتين المتوسطة والثانوية في ولاية الوادي، وتكونت عينة الدراسة من (75) مشرفا تربويا بنسبة (10 %) من العدد الكلي للمشرفين التربويين في ولاية الوادي تم اختيارهم بالطريقة العشوائية العنقودية، وتم تطبيق أداة الدراسة التي أعدها كل من الباحثان (داود درويش حلس) و (فايز كمال شلدان) سنة (2008) الذي تم بناءه في فلسطين، وتم التحقق من صدقه وثباته بالدراسة الاستطلاعية، وقد جرت المعالجة الإحصائية للنتائج باستخدام البرنامج الإحصائي (spss)للإجابة على تساؤلات الدراسة. Abstract: This study aimed to explore the role of the active school in achieving the characteristics of the educational environment that encourages effective communication from the point of view of educational supervisors for the intermediate and secondary levels in the valley state, and the study sample consisted of (75) educational supervisors at a rate of (10%) of the total number of educational supervisors in the state The valley was chosen by the cluster random method, and the study tool prepared by both researchers (David Darwish Hill) and (Fayez Kamal Sheldan) in (2008) that was built in Palestine was applied, and its validity and reliability were verified by the exploratory study, and the statistical treatment of the results has been carried out. Using the program Statistical (spss) to answer the questions of the study.Item تأثير العولمة الثقافية على الهوية الثقافية للشباب المسلم(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) لوحيدي, فوزي; معيفي, بوبكرمن خلال هذا المقال نسعى للبحث في مفهوم العولمة الثقافية ومدى تأثيرها على الهوية الثقافية الإسلامية ومكوناتها، خصوصا لدى شريحة الشباب الذي يجد نفسه حائرا بين ثقافته القومية التي تدعوه إلى التمسك بعاداته وتقاليده وقيمه الأخلاقية والدينية،وبين ما تدعو إليه العولمة من توحيد للقيم والهويات،لاغيه كل الخصوصيات والحواجز لفرض هوية ثقافية كونية تحمل في طياتها ثقافة الأقوى ومن بيده أدوات العولمة غير مبالية بخصوصيات الآخر طالما هو الطرف الأضعف، وهو ما يتطلب التطرق بالدراسات لظاهرة العولمة الثقافية بغرض الاستفادة منها في جانبها الايجابي من الناحية العلمية والتكنولوجية، لمواكبة التطور الحاصل في العالم، دون الذوبان فيما تدعو إليه من قيم كونية بالشكل الذي يلغي ثقافتنا وقيمنا كمسلمين نعتبر العالم منتدى حضارات تتفاعل فيما بينها في تدافع وتنافس بعيدا عن الانغلاق والتبعية،ساعين للوصول بقيم ديننا إلى العالمية دون فرض أو إكراه. Abstract: Through this article, we seek to research the concept of cultural globalization, and the extent of its impact on the Islamic cultural identity and its components, especially among young people who find themselves baffled between their national culture that calls them to adhere to their customs, traditions, and moral and religious values, and between what globalization calls for in terms of unifying values Identities, eliminating all the peculiarities and barriers, to impose a universal cultural identity that carries with it the culture of the strongest and who has the tools of globalization indifferent to the peculiarities of the other as long as it is the weakest party, which requires studies to address the phenomenon of cultural globalization in order to benefit from it in its positive side in terms of science and technology, to keep pace with development What happens in the world, without dissolving into the universal values it calls for in a way that eliminates our culture and our values as Muslims, we consider the world a forum of civilizations interacting with each other in a jostle and competition away from closure and dependency, seeking to bring the values of our religion to the world without imposition or coercion.Item المنهاج التربوي ودوره في بناء وتفعيل منظومة القيم داخل المجتمع(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) أبيش, سميرلأن كانت هنالك مؤسسات اجتماعية كثيرة تساهم في عملية بناء وتوليد الشعور القيمي داخل المجتمع، فإننا على يقين أن مؤسس المدرسة تمثل أنجع هذه المؤسسات وأقدرها على القيام بهذا الدور، ليس دور البناء فقط وإنما دور تفعيل هذه القيم وجعلها ماثلة في سلوك الأفراد وذلك هو الأهم كما أشار بن نبي رحمه الله، ويرجع هذا الدور الفعّال للمدرسة لما تتميز به من خصائص تميزها عن غيرها من إلزامية منهجها وطول مدة المكوث داخلها والتي قد تصل إلى 23 سنة، وهي مدة كافية لإحداث أي تغيير في سلوك الإنسان، وتقوم المدرسة بدورها في بناء وتفعيل منظومة القيم بالأساس من خلال منهجها التربوي الذي تعمل عبر تضمينه جملة القيم المرغوبة وغير المرغوبة وإكسابها للتلاميذ في شكل مقررات دراسية ونشاطات صفية ولاصفية بواسطة (المعلم والكتاب المدرسي)، فالمعلم بما ينقله للتلاميذ من القيم والكتاب المدرسي بما يتضمنه من قيم يعمل المعلم على ترجمتها للتلاميذ. الكلمات المفتاحية: المدرسة؛ المنهاج التربوي؛ القيم؛ المجتمع المسلم؛ المعلم. Abstract: Because there were many social institutions that contribute to the process of building and generating a sense of values within the community, we are sure that the founder of the school represents the most effective and capable of these institutions to play this role, not only the role of construction, but the role of activating these values and making them present in the behavior of individuals and this is the most important Bin Nabi, may God have mercy on him, pointed out, and this effective role of the school is due to its characteristics that distinguish it from other compulsory curricula and the length of stay inside it, which may reach 23 years, which is sufficient to effect any change in human behavior The school plays its role in building and activating the system of values mainly through its educational curriculum, which works by including the set of desired and undesirable values and providing them to students in the form of academic courses and class and extra-curricular activities through (the teacher and the textbook). The teacher translates it for the pupils.Item الريــاضــة النسـويــة بين الاعتقــاد والممارســـة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) قدادرة, شوقي; لبيهي, خديجةلا احد ينكر أهمية الرياضة في حياة الفرد ففوائدها الصحية والنفسية والترويحية كثيرة جدا وممارستها ضرورة يجب الالتزام بها لكل الفئات الاجتماعية وتزداد أهمية الرياضة بالنسبة للمرأة لعدة اعتبارات، منها أنها تعيش عديد الضغوطات وتؤدي أدوارا كثيرة تحتاج في كل مرة إلى مجهود أكبر والناشط الرياضي أحد تلك الروافد التي قد تساعدها على أداء أعمالها بشكل أفضل. و للمرأة دور كبير في مجالات الحياة والرياضة أحد تلك المجالات التي يجب على المرأة الاهتمام وممارستها،فدورها كأم يحتم عليها تنشئة جيل رياضي سليم من الناحية الصحية والنفسية والاجتماعية. No one denies the importance of sport in the life of the individual owing to its various health, psychological and recreational benefits; and this is why all social groups must practice it. The importance of sport for women increases for several reasons including the different pressures they encounter and the many tasks they do, which all need great efforts. Therefore, sport is one of the activities that may help women to perform their work much better. Women have a great role in the domain of sport, and one of these vital roles is to bring up a sporty generation that is physically, psychologically and socially healthy. Where the study aimed to find out about women’s sports between belief and practice. The sample was 50 students from the Department of Social Sciences, El-Wadi University, and they were chosen in a simple random way. The most important results were: Women are aware of the importance of sport in their life, especially the educated woman, and she strives because sport is a daily practice and habit. Women need to acquire a greater sports culture that enables them to benefit from sports activities, especially in the health and psychological fields. Through some responses, it became clear that most students do not know the importance of sports for a pregnant woman, for example. The lack of sports facilities dedicated to women's sports in the state prevented some women from engaging in the world of sports. The need to conduct more studies that address the reality of women's sports in Algeria.Item دور مؤسسات المجتمع المدني في تعزيز مبادئ المواطنة البيئية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) الذهبي, إبراهيم; بن عمار, أشواقتعمل مؤسسات المجتمع المدني في إطار حماية البيئة وتعزيز المواطنة البيئية لدى المواطنين بتزويد كافة المعلومات المتعلقة بالبيئة، بهدف التعرف على الأخطار البيئية ومن ثم السعي إلى توخيها، من اجل تعميم الثقافة البيئية والوعي البيئي من خلال إدراك مدى خطورة المشكلات البيئية وكيفية المشاركة في حلها، وبالتالي ضمان صحة المواطن ببيان الأسباب الرئيسية للأضرار التي تهدد الإنسان وبيئته، ويكون ذلك عن طريق حملات التوعية على مستوى مختلف الشرائح فكلما كان الوعي البيئي مرتفع لدى المواطن تم ترسيخ وتنمية فكرة المواطنة البيئية ومسح فكرة الاستغلال عن طريق تعزيز عن الثقة لدى المواطن والآخرين على حد سواء للاقتداء بعضهم البعض، وهذا ما يخلق ما يسمى بالمواطنة البيئية التي من خلالها يتم ترشيد سلوك المواطن للحفاظ على المصادر البيئية وحماية المحيط البشري. Civil society organizations work within the framework of protecting the environment and promoting environmental citizenship by providing all information related to the environment, with the aim of identifying environmental hazards and then seeking to pursue them, in order to popularize environmental culture and environmental awareness by recognizing the seriousness of environmental problems. And how to participate in solving it, and thus ensuring the health of the citizen by stating the main causes of the damage that threaten sins human beings and their environment, and this is through awareness campaigns at the level of different segments, the higher the environmental awareness among the citizen, the more the idea of environmental citizenship has been consolidated and developed and the idea of exploitation is erased. By promoting the confidence of citizens and others alike to follow each other's example, this creates the so-called environmental citizenship through which citizen behavior is rationalized to preserve environmental resources and protect the human environment.Item معنى الحياة لدى المعاقين المتمدرسين: دراسة على عينة من المعاقين ــــــ بصريا، سمعيا، حركيا ــــــ بولاية الوادي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) زواري, أحمد خليفة; عوادي, الحادةتهدف الدراسة إلى الكشف عن مستوى معنى الحياة لدى المعاقين المتمدرسين، والتعرف على الفروق في معنى الحياة التي تعزى إلى جنس المعاق(ذكور/إناث)، ونوع الإعاقة(بصرية، سمعية، حركية). ولتحقيق أهداف الدراسة انتهجنا المنهج الوصفي الاستكشافي، ولجمع بيانات الدراسة طبقنا مقياس هارون توفيق الرشيدي(1996)، على عينة قوامها(81) معاق تم اختيارها بطريقة قصدية، ومن خلال تطبيق البرنامج الاحصائيSPSS لمعالجة فرضيات الدراسة التي اسفرت على النتائج التالية: - يتميز أغلبية المعاقين المتمدرسين بمستوى معنى الحياة المنخفض. - لا توجد فروق دالة احصائيا بين الذكور والإناث من المعاقين المتمدرسين على مقياس معنى الحياة. - لا توجد فروق دالة احصائيا بين المعاقين المتمدرسين على مقياس معنى الحياة تعزى لنوع الإعاقة(بصرية /سمعية /حركية). The study aimed to reveal the level of meaning in life for disabled and educated persons as well as to identify the differences of meaning in life across gender (male/female), and the type of disability (visual, auditory and motor). A descriptive exploratory approach was used in order to achieve the goals of the study along with the the Harun Tawfiq Al-Rashidi scale (1996)which was distributed to a purposive sample of (81) disabled persons. The analysis of the hypotheses of the study using the SPSS package resulted in the following findings: - The majority of disabled and educated persons had a low level of meaning in life. - There were no statistically significant differences in the level of meaning in life between males and females. - There were no statistically significant differences in the level of meaning in life between the different types of disability (visual/audio/motor).Item المشكلات التعليمية التي تواجه بطيئي التعلم من وجهة نظر أوليائهم(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) خرموش, منى; بحري, صابربرزت في الآونة الأخيرة العديد من المشكلات التربوية والتعليمية التي تواجه التلاميذ والمعلم والأولياء، ولعل من بين المشكلات التعليمية التي تواجه البعض من الأولياء هي كون أبناؤهم يعانون من مشكلة بطء التعلم وهي مشكلة تنعكس على مستوى التحصيل الدراسي للتلاميذ وتتطلب بذل الأولياء المزيد من الوقت والجهد لمعالجة هذه المشكلة، وعلى هذا الأساس سوف يتم تناول في هذا المقام دراسة تتعلق بأهم المشكلات التعليمية التي تواجه التلميذ بطيئ التعلم حسب وجهة نظر والديه، والتي تخص المشكلات التعليمية التي تخص الأستاذ والتلميذ والنظام التعليمي، والتي نحاول الإشارة إليها في هذه الدراسة التي مست أولياء تلاميذ بطيئي التعلم. Recently, many educational and educational problems facing students, teachers and parents have emerged, and perhaps among the educational problems facing some of the parents is the fact that their children suffer from the problem of slow learning, a problem that reflects on the level of academic achievement of students and requires that parents make more time and effort to address these The problem, and on this basis a study related to the most important educational problems facing the slow-learning student will be addressed in this regard according to his parents ’viewpoint, which is related to the educational problems of the teacher and the student and the educational system, which we are trying to refer to in this study that touched the parents of slow-learning studentsItem المنهج الأنثروبولوجي وأدواته بين النظري والتطبيق(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) خواني, خالديعتبر المنهج الأنثروبولوجي من البحوث الكيفية، ويعتمد أساسا على الدراسات الميدانية لأن دراسة الجانب الاجتماعي أو الثقافي لأي مجتمع يفرض على الباحث التقرب من عينة الدراسة ومعايشتها. يضع الأنثروبولوجي عامة تصورات الدراسة الأساسية بعد نزوله إلى حقل الدراسة حتى لا يصطدم مع واقع لا يعكس ميولاته البحثية، أو يقع في تناقضات لا تخدم الدراسة. يهدف الباحث في هذه الدراسة إلى إبراز الأدوات المستخدمة في الدراسات الأنثروبولوجية، وقد يقع الباحث في اشكال كيفية تطبيق هذه الأدوات خاصة أثناء استخدامه للمقابلة أو الملاحظة أو تحليل الصور التي التقطها عن موضوع الدراسة. كما تستلزم الضرورة البحثية في العديد من الحالات استخدام أكثر من أداة للإلمام بحيثيات أي دراسة ذات الطابع الأنثروبولوجي. أدرجنا في ختام الدراسة نماذج تطبيقية لدراسات أنثروبولوجية تبين الأدوات المستخدمة والنتائج المستخلصة. The anthropological approach is considered as qualitative research, and it mainly depends on field studies, because to study the social or cultural aspect of a society, the researcher must approach and live the daily life of this society. The anthropologist generally defines the basic concepts of his research after a field study so that it is realistic and does not contradict his research trends. The researcher aims in this study to highlight the tools used in anthropological studies, and the anthropologist may have problems how to apply these tools, especially when using the interview, observation or analysis of photos taken on the subject of the study. in many cases anthropological studies require the use of more than one tool to become familiar with the merits of the study. At the end of the study, we included models applied for anthropological studies showing the tools used and the results obtained. The anthropological approach is considered as qualitative research, and it mainly depends on field studies, because to study the social or cultural aspect of a society, the researcher must approach and live the daily life of this society. The anthropologist generally defines the basic concepts of his research after a field study so that it is realistic and does not contradict his research trends. In this study, the researcher aims to highlight the tools used in an anthropological study, because in many cases anthropological study requires the use of more than one tool to achieve the results that serve the objectives of the study.Item تشتت الانتباه وعـلاقتـه بـصعـوبـــات تعلــم الـرياضيــات لــدى تـلاميــذ السنـة الثـالثــة ابتـدائــي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) لعريبي, نورية; عمران, أمة اللهعتبر موضوع تشتت الانتباه وعلاقته بصعوبات تعلم الرياضيات لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي من أهم المواضيع الجديرة بالدراسة من قبل المختصين الأرطوفونيين وذلك للبحث عن أسباب النجاح أو الفشل المتعلقة بهذا النشاط، وتركيز الاهتمام بفئة التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في محاولة مساعدتهم في حل مشكلاتهم والكشف عن أسباب هذه الصعوبات مع إبراز الاضطراب كونه يشكل صعوبات تلاميذ الابتدائي وعلى تحصيلهم الدراسي وباعتبار أن الانتباه من القرارات الأساسية في العمليات المعرفية والتي بها يستطيع التلاميذ القيام بعدة مهارات . ومن خلال هذا البحث توصلنا من خلال تطبيق الاختبارات أن التلاميذ الذين يواجهون صعوبة في الرياضيات يعانون من تشتت في الانتباه. Abstract: The topic of distraction and its relationship to the difficulties of learning mathematics among the third year primary pupils is considered one of the most important topics worthy of study by the Artificialness’ in order to search for the reasons for success or failure related to this activity, and focus attention on the category of students with learning difficulties in trying to help them solve their problems and reveal the causes of these The difficulties with highlighting the disorder, as it constitutes the difficulties of the primary students and their academic achievement, and considering that attention is one of the basic decisions in cognitive processes in which students can perform several skills. Through this research, we reached, through the application of tests that students who face difficulty in mathematics suffer from distraction.Item مقاربة تاريخية ونظرية للواقع اللغوي للطفل الجزائري(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) مشطر حسينتشكل اللغة بعدا أساسيا من ابعاد الهوية الذاتية والثقافية، وهي حلقة وصل تربط بين ماضي الانسان وحاضره ومستقبله، كما تعتبر فضاء تفكيري واللسان المعبر عن المشاعر والعواطف، وحسب جاك بيرك اللغة لا تصلح للتواصل بل للوجود، ومن خلال هذه المقاربة نحاول في هذه المقالة تركيز التحليل على الوضع الهجين الذي يعيشه المتعلم نتيجة لضغط أنظمة لهجية محلية تزاحم نظام اللغة العربية الفصحي ،حيث تم تشخيص وضعية اللغة الام عند الطفل الجزائري من خلال ثلاث ابعاد الأول يتعلق بالمزاوجة بين الدارجة والفصحي و الثاني يتمثل في الثنائية اللغوية اما الاخير فهو التعددية اللغوية. وبتوظيف المنهج الاستقرائي تم بحث التداخل المعرفي بين المتغير التاريخي متمثلا في توظيف العامية في المدرسة الجزائرية ابان الحقبة الاستعمارية مع المتغير المعرفي التنظيري لكيفية اكتساب اللغة، في علاقتهما التفاعلية بين ثنائية الاسرة والمدرسة لان المحيط اللفظي للطفل يتكون من جميع الأشخاص الذين يحيطون ويتواصلون معه، وقد خلصنا الي انه لكي نحافظ على الامن اللغوي للطفل الجزائري الصحيح والفصيح يجب الاستثمار في المدرسة. Language is a fundamental dimension of the self and cultural dimensions of identity; which is a link between man's past, present and future ; it is also considered a space for my thinking and the tongue that expresses feelings and emotions, and according to Jack Burke, language is not suitable for communication, but for existence. Through this approach, we try in this article to focus the analysis on the hybrid situation that the learner lives because of the pressure of local dialect systems crowding out the classical Arabic language system. Where he was diagnosed with the status of the mother longue when the Algerian child through the first three dimensions of respect pairing between the colloquial language and the classical language, the second is bilingualism, while the latter is multilingualism. By employing the inductive approach, the cognitive overlap between the historical variable was examined represented in the employment of the colloquial in the Algerian school during the colonial era with the theoretical cognitive variable of how the language is acquired ,in their interactive relationship between the family and the school, because the verbal environment of the child consists of all the people who surround and communicate with him, and we concluded that in order to preserve the linguistic security of the correct and eloquent Algerian child, investment must be made in the school.Item تكييف بطارية N-eel لتقييم القدرات النّفس لسانية عند الطفل من 4 إلى 6 سنوات.(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) فنوح, سليمةتهدف هذه الدّراسة إلى البحث عن الخصائص السيكومترية لإختبار N-EEL بغرض تكييفه للّغة العربية الممارسة في الوسط الجزائري على عينة من الأطفال بإختلاف الجنس تتراوح أعمارهم من 4 إلى 6 سنوات. يعتبر إختبار N-EEL من الإختبارات المستعملة في قياس اللّغة، فهو رائز لفظي، آدائي ولغوي يسمح بإجراء والإكتشاف الكامل لمكونات اللّغة والكشف عن قدرات الطفل اللّغوية ومدى كفاءاته في إستعمالها، حيث طبق هذا الأخير، في ضوء المنهج الشبه التجريبي. ولقد أظهرت نتائج الدّراسة على أن إختبار N-EEL لـِ (CHEVERIE MULLER ) الذي حاولنا تكييفه على البيئة الجزائرية يستجيب لمعايير تصميم الإختبارات المتعلّقة بالصّدق والثبات، كما يتّسم بتميّزه بين مختلف الفئات العمرية والقدرات النّفس لغوية الموافقة لأفراد العينة التي كيّف عليها الإختبار. الكلمات المفتاحية : التّكييف، اللّغة، القدرات اللّغوية.This study aimed to study the psychometric properties of the N-EEL test in order to adapt it to the Arabic language practiced in the Algerian environment on a sample of children ranging in age from 4 to 6 years. The N-EEL test is one of the tests used in measuring language, as it is a verbal, performance and linguistic test that reveals the child's linguistic abilities and the extent of his competencies in using them, while revealing the negative aspects of his language. The results of the study showed that the N-EEL test for (CHEVERIE MULLER), which we tried to adapt to the Algerian environment, meets the test design criteria related to validity and reliability, and is characterized by distinguishing between different age groups and the same linguistic abilities corresponding to the individuals of the sample to which the test was adapted.Item الحكامة الجامعية في إطار ضمان جودة التعليم العالي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) بغدادي, أميرة; بوزيد, نبيليسعى البحث الحالي إلى التعرف على نظام ضمان الجودة في الجامعة الجزائرية من حيث كيفية إنشائه، سيرورته وآليات تطبيقه، من أجل تحسين مستوى مخرجات التعليم العالي في ضوء نوعية التكوين وكفاءة الخريجين. ولعل من أهم الإستراتيجيات التي يجب على الجامعة الجزائرية الاعتماد عليها في سعيها لتحقيق التميز والجودة على مستوى التعليم العالي هو الاهتمام ب "نظام الحكامة الجامعية" الذي يعتبر العمود الفقري لنظام ضمان جودة التعليم العالي. لذلك جعلنا الهدف الرئيسي لهذا البحث هو أولا توضيح مفهوم "الحكامة الجامعية" باعتباره مفهوم حديث نسبيا، ثم الوقوف على أهم مبادئ الحكامة ودورها في تحقيق ضمان جودة التعليم العالي. وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي من خلال جمع الأدبيات التي تطرقت إلى الموضوع وتحليلها. الكلمات المفتاحية: ضمان جودة؛ تعليم عالي؛ حكامة جامعية. Abstract: The current research seeks to identify the quality assurance system at the Algerian university in terms of how it is created, its process and mechanisms of application, in order to improve the level of higher education outcomes in light of the types of training and graduates competence. Perhaps one of the most important strategies that the Algerian university should rely on, in trying to achieve excellence and quality at the level of higher education, is the “governance system”, which might be considered as the backbone of the higher education quality assurance system. In this regard we set up our main objective in this research to be first, the clarification of the “governance system” concept, in so far as it is a relatively recent concept, and second, to try to work out the main principles of the university governance system, and its role in achieving the quality of higher education. The collection and analysis of the literature in the present research was mainly based on the descriptive analytical approach.Item درجة تلاؤم المقاربة بالكفاءات مع مناهج الجيل الثاني حسب تقديرات معلمي الطور الثالث من المرحلة الابتدائية سولاية سطيف-(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) بوعزة, الصالح; دهبية, خالدهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن تقديرات معلمي الطور الثالث من المرحلة الابتدائية لدرجة تلاؤم المقاربة بالكفاءات مع مناهج الجيل الثاني وفي ضوء أهداف الدراسة ثم استخدام المنهج الوصفي التحليلي حيث قمنا بمعاينة على عينة من (240) معلما ومعلمة يدرسون بالمرحلة الابتدائية في المدارس الابتدائية العمومية التابعة لولاية سطيف كما اعتمدنا على مقياس مكون من (40) بندا بعد التأكد من صدقه وحساب ثباته باستخدام معادلة ألفا كرونباخ وقد بينت نتائج الدراسة أن أساتذة الطور الثالث من التعليم الابتدائي يعانون من تقديراتهم لدرجة تلاؤم المقاربة بالكفاءات مع مناهج الجيل الثاني بدرجة مرتفعة The current study aimed to reveal the estimates of the third phase teachers from the primary stage to the degree that the approach is compatible with the competencies with the second-generation curricula and in the light of the study goals and then use the descriptive analytical approach where we examined a sample of (240) teachers who are studying in the primary stage in the public primary schools of the state Setif, as we relied on a scale consisting of (40) items after confirming its validity and calculating its reliability using the Alpha Cronbach equation. The results of the study showed that the teachers of the third stage of primary education suffer from their estimates of the degree of compatibility of the competencies with the curricula of the students. The second night is very highItem دور تعليم التفكير الناقد ومهاراته في تجويد العملية التربوية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) بروال مختارنهدف من خلال هذه الدراسة النظرية إلى بيان دور وأهمية أو محورية التفكير الناقد في بناء شخصية المتعلم وضرورة استهدافه عند صياغة المناهج الدراسية ومضامينها باعتباره –أي التفكير الناقد- أساس أي إصلاح ورغبة جادة وحقيقية لتجويد التعليم المدرسي ، ذلك أن إصلاح الواقع والنهوض بالمجتمع وتطويره لن يكون بدون عقلية نقدية مبصرة لمواطن الخلل ومواطن القوة فتعمل على إصلاح الخلل وتقوية عوامل القوة. لذلك سنحاول من خلال هذه الورقة بيان: ما الذي نعنيه بالتفكير النقدي أو الناقد؟ ما هي أوجه ضرورته ومبررات اهتمام المنظومات العالمية للتعليم والتربية به؟ ما هي معاييره وشروطه؟ كيف يمكن للمدرسة والمعلم أن يكسبان المتعلم مهارات التفكير الناقد؟ وغيرها من الأسئلة ذات الصلة بهذا الموضوع الهام.We aim through this theoretical study to clarify the role, the importance, or centrality of critical thinking in building the personality of the learner and the importance to target him, when formulating school curriculums and their contents as it - critical thinking - is the basis of any reform and serious desire to improve school education. So that the reform of reality and the advancement and development of society would not be, without an attentive critical mindset for the weaknesses and strengths, it works to fix the defects and strengthen the factors of strength. Therefore, we will try through this paper to clarify: What do we mean by critical thinking? What are the aspects of its necessity and justifications for the interest of global education and education systems in it? What are its standards and conditions? How can the school and the teacher provide the learner with critical thinking skills? and other questions which related to this important topicItem L’utilisation Abusive Des écrans Par Les Enfants En Contexte De La Pandémie De Covid-19 :etude Qualitative Auprès Des Mamans D’enfants D’âge Scolaire.(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) Guerdouh, MoufidaL’irruption des nouvelles technologies dans le grand publique au cours de ces dernières années a marqué un bouleversement important dans le monde. Face à l’envahissement des écrans et des outils numériques au sein des familles, les enfants y sont exposés dés le plus jeune âge. Notons par ailleurs que le contexte de la pandémie de Covid-19 en terme de confinement sanitaire, a permis à la jeune population (enfants, adolescents) et même aux adultes d’accentuer l’utilisation des écrans (ordinateurs, Smartphones, tablettes), notamment en l’absence et en la suspension d’activités scolaires et sociales habituelles. De ce fait, nous avons mené une recherche qualitative auprès de 17 mamans d’enfants d’âge scolaire (6-12 ans) pour traiter de la question des effets de l’utilisation abusive des écrans sur ces enfants. Des entretiens semi-dirigés suivis d’une analyse de contenu, dévoilent des troubles du comportement, des répercussions sur la santé physique, sur les apprentissages et l’aspect cognitif, ainsi que sur les interactions sociales de ces enfants.Nowadays, the widespread of modern technology into a large public had greatly affected the whole world; young children are exposed to such phenomena since most families are faced to a huge digital invasion. In addition, we have noticed that during covid-19 pandemic and the procedures that were taking by the government; the quarantine, have allowed small communities (children, teens) and even mature ones to use more screens (computers, smart phones and tablets), especially during the lack of usual social and educational activities. Based on those information, we conducted a survey that includes 17 mothers of children of school age (6-12 years old) to determine the most important effects of the excessive use of screens on their kids. Semi-structured interviews followed by the analysis of content unveiled the following: behavioral disturbances, effects on the physical health and knowledge acquirements, as well as effects on the social interactions of these children.Item العلاج النفسي التحليلي من النظرية الفرويدية إلى مابعد الفرويدية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-31) لعزازقة, حمزةيمثل العلاج النفسي تخصصا محوريا وأساسيا في علم النفسي العيادي، عرف عديد النجاحات الكبرى التي ساهمت في تطوره وانتشاره، ومن أهم المدارس التي مهدت لنشأته نجد التحليل النفسي كتيار فكري، هو الأول من نوعه الذي حاول علاج الاضطراب النفسي، إلا أنه تعرض إلى عديد الانتقادات والانقسامات أدت إلى تراجع صيته أمام باقي المدارس العلاجية. في مقالنا هذا سنقدم عرضا لتطور العلاج النفسي في ضوء مدرسة التحليل النفسي مع إبراز أهم المساهمات المقدمة من رواده مع تبيان أهم المراجعات والانتقادات المشتركة الموجه في سياقه. the psychotherapy is considered the most important field in clinical psychology, which has had many major successes that have contributed to its evolution, among the most prominent we find psychoanalysis which has tried to take care of psychological disorders, but it has been subjected to many criticisms and divisions. In this article, we will present an overview of the development of psychotherapy in the context of psychoanalysis, with highlighting the most important contributions of its pioneers and the most reviews and common criticisms.