Faculty of islamic science _PHD
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/55
Browse
Browsing Faculty of islamic science _PHD by Author "بلعمري, أكرم"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item قواعد التصحيح و التعليل عند الشيعة الأمامية(University of Constantine جامعة الامير عبد القادر, 2014) بلعمري, أكرمالملخص : يتعامل هذا البحث مع قضية مهمة تتعلق بالحرجة جانب من التقاليد التي يمكن قبولها أو رفضها عند الشيعة الامامية. حدد موضوع الأطروحة هذا في المقدمة ، ذكر أهميتها وأسباب اختيار هذه الرسالة موضوعات. في الفصل الأول ، حاولت هذه الرسالة التعامل مع الشيعة الإمامية الأصل والتطور ومبادئهم أن مذاهبهم التالية في مجموعاتهم الهامة. وأيضا يحتوي على أربعة كتب المذاهب: الكافي للكليني وتهذيب الأحكام والاستبصار للطوسي ، ومن لا يحضروهو الفقيه لابن بابوية. القومي في الجزء الثاني من الفصل الأول. وفي الثالث الجزء ، الأطروحة تناقش بإيجاز مصادر لاحقة مثل الوافي للكاشاني ، وسائل شيعية للأميلي ، بيهار الأنوار للمجلسي. ومستدرك للطبرسي. الجزء الأخير من هذا الفصل مناقشة ألقاه من مصادر بشرية مثل الرجال للكاشي الرجال الطوسي والرجال لابن المطهر الحلي والرجال النجاشي. من خلال الفصل الأول من الرسالة ، تتناول الحديث المصطلحات للإمامية مثل المدرسة التقليدية و المدرسة الأساسية للإمامية مع إظهار فئات المصطلحات للمطوّر (الحديث عن جماعة مؤتمنة من أصحاب النبي) ، أحد (الحديث عن واحد فقط من رفقاء البابا) الحديث الصادق ، الحديث الصالح ، حديث موثق الواحد والضعيف. كما أنه يحتوي على الحديث فئات التفسير والأحاديث النبوية وكذلك إيصال الأحاديث النبوية حالة. الفصل الثاني من الرسالة يتناول قيمة الحديث يسلم غير جدير بالثقة والظالمة وكذلك الحديث يسلم شخصية عادلة وذات مصداقية وغير متحيزة. الجزء الأول من يتناول هذا الفصل أحكام التوثق: التوثيق الذي لا تشوبه شائبة توثيق القديم ، وتوثق الأجيال اللاحقة ، والجنرال توثيق ، و توثيق أخرى. ينتهي هذا الجزء بمصطلحاته. في الثانية تناقش الأطروحة الجزئية حالة التسليم قيد النظر كظلم ، متحيز ، لا يصدق ، إلخ. لذكر قيمة الحديث بسبب من التشويش والجهل بالإفراط والكفر. ينتهي القسم بمصطلحات قيمة الحديث ، ويتحدث قليلاً عنها التناقض والتناقض في قواعد الرقابة على يسلم أن تكون ذات مصداقية أو لا تصدق مع تقديم الأمثلة. الجزء الأخير من هذا Abstract : This research deals with an important issue concerning critical aspect of traditions which can be accepted one or refused, to Shi’ia Imamiya. Defined this subject of dissertation in the introduction, mentioned its importance and reasons for choosing this dissertation subject. In the first chapter, this dissertation tried to handle Shi’ia Imamiya’s origin, development and their principles that their doctrines are following in their important groups. And also it contains their four books doctrines: Al-Kafi by EL-Kolayni,Tahdhib EL-Ahkem and EL Istibsar by Toussi, Man La Yahdhoruho EL-Faqih by Ibn-Babouyah Al-Qoumi in the second part of the first chapter. And in the third part, dissertation discuss briefly later sources like Al-Wafi by AL Kashani, Wassaill Shi’ia by AL-Amili, Bihar AL-Anwar by Al-Madjlissi and Mostadrak by AL-Tabarsi. The last part of this chapter discuss delivered sources by mankind like AL-Rijal by AL-Kashi, AL-Rijal of Toussi, AL-Rijal of Ibn AL-Muttahar AL-Hilli and AL-Rijal of Njashi. Through the first chapter of the dissertation, it deals Hadith terminology for Imamiya as like the traditional school and the fundamental school for Imamiya with showing the categories of terminology by Mutawater(Hadith passed on by a trustwothy group of the prophet’s companions), Ahaad(Hadith passed on by only one of the pophet’s companions) the truthful Hadith, the good Hadith, the Hadith Mouwathaq, one and the weak one. Also, it contains Hadith interpretaion and Hadith’s categories as well as Hadith deliver’s condition. The second chapter of the dissertation deals with Hadith’s worth by untrustworthy and unjust delivers as well as Hadith delivers personality which being fair, credible and unbiased. The first part of this chapter treats the rules of Tawthiq : the impeccable Tawthiq , the ancient Tawthiq , later generation’s Tawthiq , general Tawthiq , and other Tawthiq . This part ends with its terminologies. In the second part dissertation discuss the condition of a delivers being considered as unjust, biased, incredible etc. To mention Hadith’s worth because of confusion, ignorance of excess, and misbelief. The section ends with the terminologies of Hadith’s worth, and talks a litte about inconsistence and centradiction of the rules on censidering a delivers being credible or incredible with giving exemples. The last part of this َّ