Faculty of islamic science _PHD
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/55
Browse
Browsing Faculty of islamic science _PHD by Author "برير, نصيرة"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item حماية حقوق القصر في الفقه الإسلامي وتشريعات الدول المغاربية(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2021-12-14) برير, نصيرةالملخص: إنّ موضوع الاهتمام بحماية حقوق القصر يكتسي اليوم أهمية بالغة ومتزايدة نظرا لاعتباره مؤشرا لمدى تقدم المجتمعات ورقيها، ولهذا أصبح مجالا لتنافس المجتمعات المتقدمة, كما أنهم يعتبرون أحد الرهانات الأساسية التي يمكن كسبها لتحقيق ما يصبو إليه المجتمع من رقي وازدهار, فهم كنز الأمة وسر قوتها وعنوان مجدها وتقدمها، بل أكثر من ذلك هم عنصر دوامها واستمرارها، فهم إن لم يكونوا موضوع عناوين اليوم فإنهم هم الذين سيضعون عناوين الغد، ومن أجل ذلك لا بد أن يتمتعوا بجميع حقوقهم المكفولة لهم شرعا وقانونا. ولهذا فإننا نجد بأن الشريعة الإسلامية قد اهتمت بكل جوانب الحياة، ورسمت لها المنهج السوي والمستقيم، وكان للقاصر الحظ الوافر من ذلك، بحيث لم تكتف التعاليم الإسلامية بالرعاية الغريزية الأولية له بل أحاطته في كل مراحل نموه بقواعد وأحكام تشريعية وعظات توجيهية تكفل سعادته وتحفظه من كل أشكال الانحلال والفساد، وتهيؤه لحياة سليمة باعتباره مخلوق إلهي حظي بمكانة متميزة ومرموقة لدى الله تعالى. وتظهر عناية وتكريم الإسلام للقاصر من خلال تقريره لجملة من الحقوق التي تجعله محاط بهالة من التكريم والاحترام، ويكفي عزة للقاصر أن الله قد أقسم بالولد في القرآن الكريم حين قال في محكم تنزيله:﴿وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ﴾[البلد:03]. إذ من المسلم به أن الشريعة الإسلامية تناولت كل ما يحتاجه القاصر من كافة الجوانب الجسدية والفكرية والنفسية والاجتماعية، كما جاءت لتشمل جميع مراحل حياته العمرية المختلفة، وحتى قبل أن ترى عيناه النور. فأي عظمة وشمولية لهذا الدين الذي يهتم بالقاصر قبل الزواج وأثناء الحمل وبعده! وإذا كانت العناية بالقصر ورعاية حقوقهم وضمان بقائها تجذَّرَت في الشريعة الإسلامية وأقرّتها الاتفاقيات الدولية فإنها أصبحت توجها أساسيا لدى المشرع المغاربي، الذي ارتقى بها إلى مرتبة الثّوابت والأولويات الوطنية قناعة منه أن الاستثمار الحقيقي يكون فيهم, وهذا إيمانا منه بحق هذه الفئة في حماية خاصة. إذ من خلال دراستنا لتشريعات هاته الدول في مجال حماية حقوق القصر تبين لنا بأن السياسة القانونية المتبعة من قبلها متقاربة فيما بينها إلى حد كبير, إذ أنها عمدت إلى حماية أغلب حقوقهم، غير أنها لم تتطرق إلى تعريف القاصر، وإنما إكتفت بتحديد سن الرشد الذي إذا بلغه الشخص أصبح مسؤولا عما يصدر عنه من تصرفات, كما تبين لنا أيضا بأن قواعد الحماية القانونية للقاصر توزعت بين مختلف فروع القانون. وإن من بين أهم التوصيات التي خلصنا إليها بخصوص هذا الموضوع هي: 1-العمل على دفع عجلة التحسيس والتوعية بحقوق القاصر والفئات المستضعفة في المجتمع، وبآليات حمايتها وهذا بداية من تدريسها كمقرر رسمي في مرحلة التعليم الابتدائي، وبالتالي خلق جيل واعي بحقوقه وبآليات حمايتها. 2- محاولة تجسيد هذه الحقوق على أرض الواقع، وهذا من خلال التقرب من هذه الفئة ومعرفة مشاكلها والعمل على إيحاء حلول لها، فالحل في نظرنا لا يكمن في سن المزيد من النصوص القانونية بل يكمن في رفع مستوى الوعي الثقافي بحقوق القاصر لدى كل المتعاملين معه بشكل مباشر بدأً بالأسرة، فالمدرسة، فالبيئة والمجتمع الذي يعيش فيه, إذ أن أهمّ الضمانات الحامية لحقوقه هي تلك النابعة من استقرار مبدأ احترام حقوقه في وجدان الضمير البشري الإنساني. 3-ضرورة اشتراط حصول الخطيبين المقبلين على الزواج على شهادة معترف بها من قبل الدولة تؤكد خضوعهما لدورة تأهيلية متعلقة بالزواج. 4-السعي إلى إلغاء تجميد عقوبة الإعدام فيما يخص الجرائم الخطيرة المقترفة ضد القصر كجريمة الاختطاف المفضية إلى موت الضحية. ولأن حماية حقوق القصر والمحافظة عليها ليست أمرا دخيلا على مقاصد الشريعة الإسلامية، وليست من ابتكار الغرب في هذا العصر كما يتوهمه من لم يتعمق في دراسة التراث العلمي والحضاري الإسلاميين، فإننا نتوجه بالدعوة إلى الالتزام بالقواعد الشرعية في المحافظة على حقوق هذه الفئة من المجتمع والتي تشكل حاضر الأمة ومستقبلها. Résume. The issue of concern for the protection of the rights of minors is of great and growing importance today, given that it is considered an indicator of the extent of progress and advancement of societies, and for this reason it has become an area for competition in developed societies. Its glory and progress, but more than that, they are the element of its permanence and continuity, for if they are not the subject of today's addresses, then they are the ones who will put tomorrow's addresses, and for that they must enjoy all their rights guaranteed to them by law and law. Therefore, we find that the Islamic Shari’a has taken care of all aspects of life, and laid down the right and straight approach for them, and the minor had ample luck in that, so that the Islamic teachings were not satisfied with the initial instinctive care for him, but rather surrounded him in all stages of his growth with rules, legislative provisions, and guiding sermons that guarantee his happiness and protect him from all Forms of dissolution and corruption, and preparing him for a healthy life as a divine creature who enjoyed a privileged and prestigious position with God Almighty. The care and honor of Islam for the minor appears through its determination of a set of rights that make him surrounded by an aura of honor and respect, and it suffices to honor the minor that God, may He be glorified and exalted be He, has sworn by the child in the Holy Qur’an when He said in a decisive revelation: “And a father and what he begat” [Al-Balad: 03]. As it is recognized that the Islamic Sharia dealt with everything that the minor needs from all physical, intellectual, psychological and social aspects, and it also came to include all the different stages of his life, even before his eyes saw the light. What greatness and comprehensiveness is this religion that cares for minors before marriage, during and after pregnancy! And if caring for minors and caring for their rights and ensuring their survival is rooted in Islamic law and endorsed by international agreements, then it has become a basic orientation for the Maghreb legislator, who elevated it to the rank of national constants and priorities with his conviction that the real investment is in them, and this is his belief in the right of this group to special protection. As through our study of the legislation of these countries in the field of protecting the rights of minors, it became clear to us that the legal policy followed by them is very close to each other, as it sought to protect most of their rights, but it did not address the definition of a minor, but rather determined the age of majority, which if When a person reaches him, he becomes responsible for his actions, and we also found that the rules of legal protection for minors were distributed among the various branches of the law. Among the most important recommendations that we reached in this regard are: 1- Work on advancing sensitization and awareness of the rights of minors and vulnerable groups in society, and the mechanisms for their protection. 2- Trying to embody these rights on the ground, and this is by getting close to this group and knowing its problems and working to suggest solutions to it. Direct, starting with the family, the school, the environment and the society in which he lives, as the most important guarantees protecting his rights are those stemming from the stability of the principle of respect for his rights in the human conscience. 3- The necessity of stipulating that the fiancés intending to marry obtain a certificate recognized by the state confirming that they have undergone a qualifying course related to marriage. 4- Seek to abolish the death penalty for serious crimes committed against minors, such as the crime of kidnapping that leads to the death of the victim. And because protecting and preserving the rights of minors is not alien to the purposes of Islamic law, and it is not an invention of the West in this era, as is imagined by those who have not delved into the study of the Islamic scientific and cultural heritage, we call for adherence to the legal rules in preserving the rights of this group of society, which constitute The nation's present and future.