Department of social sciences_master
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/34
Browse
Browsing Department of social sciences_master by Author "احمودة, منال"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item التوافق النفسي وعلاقته بمستوى الطموح لدى تلاميذ الطور الثانوي(University of Eloued جامعة الوادي, 2023) جبالي, إبتسامة; احمودة, منالملخص الدراسة باللغة العربية هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على علاقة مستوى التوافق النفسي بمستوى الطموح لدى تلاميذ الطور الثانوي، وقمنا بتطبيق دراستنا على احدى الثانويات حيث شملت عينة الدراسة 100 عينة(تلميذ وتلميذة). واستخدمنا في دراستنا مقياسان من اجل جمع البيانات اللازمة وهما مقياس التوافق النفسي ومقياس مستوى الطموح وأيضا اتبعنا المنهج التحليلي الوصفي من اجل الوصول الى ما هو عليه. وتمت معالجة البيانات الإحصائية باستخدام البرنامج الاحصائي Spss الذي سمح بتطبيق الأدوات الإحصائية التالية: الانحراف المعياري، ومعامل الارتباط بيرسون، والمتوسط الحسابي .... حيث توصلنا في الأخير الى: لا توجد فروق ذات دالة إحصائية في مستوى الطموح لدى تلاميذ الطور الثانوي تعزى لمتغير الجنس(ذكور، إناث). لا توجد فروق ذات دالة إحصائية في مستوى الطموح لدى تلاميذ الطور الثانوي تعزى لمتغير التخصص(علمي، أدبي) . لا توجد فروق ذات دالة إحصائية في مستوى الطموح لدى تلاميذ الطور الثانوي تعزى لمتغير المستوى التعليمي(أولى ثانوي، ثانية ثانوي، ثالثة ثانوي). ملخص الدراسة باللغة الأجنبية The current study sought to ascertain the relationship between the amount of psychological adjustment and the level of ambition that high school students had. We conducted our research at one of the schools, with a sample size of 100 students (males and females). In order to obtain the necessary data for this study, we used two scales: the psychological adjustment scale and the aspiration scale.In order to get at what it is, we also used the descriptive analytical method. The Spss statistical program was used to process the statistical data, which permitted the use of the following statistical tools: standard deviation, Pearson correlation coefficient, and arithmetic mean.Finally, we discovered that there are no statistically significant differences in the level of ambition among secondary school pupils based on gender, males and females. The variable of specialization has no statistically significant effect on the level of ambition among secondary school pupils.(Both literary and scientific) There are no statistically significant differences in aspiration levels among secondary school students based on educational level (first, second, or third secondary school).