Department of social sciences_master
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/34
Browse
Browsing Department of social sciences_master by Author "احمودة, سارة"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item العنف الأسري وعلاقته بتقدير الذات لدى المراهقين المتمدرسين بالتعليم الثانوي(University of Eloued جامعة الوادي, 2023) احمودة, سارة; معامير, لندةملخص: موضوع هذه الدراسة هو العنف الأسري وعلاقته بتقدير الذات لدى المراهقين المتمدرسين بالتعليم الثانوي بثانوية ديدي صالح- بالزقم ولاية الوادي، حيث تهدف هذه الدراسة إلى معرفة ما إذا كان هناك علاقة بين العنف الأسري وتقدير الذات لدى المراهقين المتمدرسين بالتعليم الثانوي، وكذلك إلى معرفة ما إذا كان هنالك فروق بين المعنفين وغير المعنفين أسريًا من المراهقين، أيضًا تحديد الفروق في مستوى التقدير الذات لدى المراهقين المتمدرسين في التعليم الثانوي تبعًا لاختلاف الجنس وتبعاً لاختلاف الشعبة الدراسية، ومعرفة مستوى العنف الأسري الممارس على المراهقين ومستوى تقدير الذات لديهم، بحيث تكونت عينة الدراسة من 115 تلميذ وتلميذة من السنة أولى وثانية وثالثة ثانوي لثانوية ديدي صالح- بالزقم ولاية الوادي، اختيروا بطريقة عشوائية، وتم استخدام المنهج الوصفي الإرتباطي نظرًا لطبيعة الموضوع والهدف الذي نسعى إليه، مستخدمة أداة الاستبیان لجمع وتحلیل البیانات والوصول من خلالها إلى أهم النتائج المرتبطة بها،حيث أسفرت النتائج بأن العنف الأسري يتميز لدى أغلبية المراهقين المتمدرسين بالتعليم الثانوي بمستوى منخفض، وأن تقدير الذات يتميز بمستوى منخفض لدى أغلبية المراهقين المتمدرسين بالتعليم الثانوي، أيضًاعدم وجود علاقة ارتباطيه بين العنف الأسري وتقدير الذات لدى المراهقين، وعدم وجود فروق بين المُعنّفين أسرياً وغير المُعنّفين أسرياًمن المراهقين المتمدرسين بالتعليم الثانوي على مقياس تقدير الذات، عدم وجود فروق على مقياس تقدير الذات لدى المراهقين المتمدرسين بالتعليم الثانوي حسب متغير الجنس والشعبة، مع الإشارة إلى بعض التوصيات أخيرًا. abstract The subject of this study is domestic violence and its relationship to self-esteem among secondary school adolescents DidiSaleh Secondary School in Zgoum, El-oued Province, This study aims to find out where is a relationship between domestic violence and self-esteem among adolescents attending secondary education, As well as to find out if there are differences between abused and non-violent adolescents in the family,Also, determining the differences in the level of self-esteem among adolescents studying in secondary education, according to the difference in sex and according to the difference in the academic division, Knowing the level of domestic violence practiced on adolescents and their level of self-esteem, The sample of the study consisted of 115 female students from the first, second and third years of secondary school at Didisaleh high School in Zgoum El-oued State, who were chosen randomly, The descriptive relational approach was used due to the nature of the topic and the goal we seek, using the questionnaire tool to collect and analyze data and reach the most important results related to it, Where the results revealed that domestic violence is characterized by the majority of adolescents attending secondary education at a low level, and self-esteem is characterized by a low level among the majority of adolescents attending secondary education, Also, there is no correlation between domestic violence and self-esteem among adolescents, and there are no differences between abused and non-family abused adolescents attending secondary school on the self-esteem scale, There are no differences in the measure of self-esteem among adolescents attending secondary education according to the variable of gender and division, with reference to some recommendations finally.