JSSR_Vol 03 N 03

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/6686

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    واقع التعاون بين الأسرة و المدرسة من وجهة نظر الأستاذ الثانوي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) دلاسي, محمد; محمودي, نادية
    دراستنا هذه تكون ضمن الدراسات التي تعني بالأسرة و المدرسة بالدرجة الأولي ، لأنهما يعدان مؤسستا التنشئة الاجتماعية الأقرب لتنشئة التلميذ في الطور الثانوي.ولذا ارتأينا انه من الواجب توثيق صلة التعاون بين الأسرة و المدرسة، و هذا لرفع مستوي فاعلية المدرسة و نجاح العملية التربوية، هذا ويؤكد بعض المعلمين أن المدرسة التي تكون ناجحة في تكوين أجيال المستقبل هي المدرسة التي تستطيع التعاون و التواصل مع الأهل، بغية تحقيق مصلحة التلميذ و خاصة في المراحل الحساسة من عمره، ونقصد هنا سن المراهقة و مرحلة الثانوية بالذات، أين يحتاج الأهل لمعرفة الكثير للتعامل معه بالطريقة السليمة، كما تحتاج المدرسة إلى كل المعلومات التي تخص التلميذ خلال حياته اليومية أي كل خصائص التلميذ الاجتماعية من أجل العمل على مساعدته في تحقيق نجاح لا يمكن أن يتم إلا باتفاقية شراكة حقيقية بين الأسرة و المدرسة. Fact of cooperation between the family and the school from the viewpoint of secondary Professor Study on a sample of professors in Laghouat Abstract : this study is part of the studies concerning the family and the school in the first place Because they are the closest Socialization to bring up the student In the secondary phase. Therefore, we decided that it's should reinforce the link of collaboration between family and school ,and This to raise the effectiveness of the school and the success of the educational process and some teachers confirm that school which is successful in the formation of future generations is the school that can cooperate and communicate with parents , In order to achieve the interests of the student, especially in the sensitive stages of his age , And here we mean teenage And in particular the secondary stage, Where parents need to know a lot to deal with him the right way , And the school needs to all information pertaining to the student during his daily life ; i.e. all social pupil characteristics in order to work to help him In achieving success it can only be a genuine partnership agreement between the family and the school. Keywords: first concept, second concept, the third concept.
  • Item
    محاور التجديد في إستراتيجية التدريس عن طريق مقاربة الكفاءات
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) هويدي, عبد الباسط
    سوف نتحدث في هذا المقال عن محاور التجديد في إستراتيجية التدريس عن طريق المقاربة بالكفاءات، حيث أن هذه الإستراتيجية التي جاءت على أنقاض إستراتيجية التدريس بالأهداف، حاولت تفادي بعض النقائص التي عانت منها الإستراتيجيات السابقة سواء من ناحية المحتوى أو من ناحية الطرائق والوسائل، حيث أن هذه الإستراتيجية الجديدة غيرت من عمليات بناء المحتوى، وجددت مفاهيم المعرفة، وجددت في الطرائق والوسائل المستخدمة، مما أكسبها قدرة على الوصول إلى مستوى الكفاءات المطلوبة للمتعلم. Axes of innovation in the teaching strategy in accordance with the approach competencies Abstract : We'll talk in this article about the axes of innovation in the teaching strategy through approach competencies, as this strategy, which came on the ruins of teaching objectives strategy, tried to avoid some of the shortcomings suffered by the previous strategies, both in terms of content or in terms of ways and means, since this the new strategy has changed from content-building processes, and renewed knowledge of the concepts, and renewed in the ways and means used, granting them the ability to reach the level of competencies required for the learner.