JSSR_Vol 03 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/6686
Browse
Recent Submissions
Item Conditions Socio-économiques Et Personnes âgées En Algérie En 2002(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) Sahraoui, Salah Eddineيهدف هذا البحث إلى فهم وتحديد نوع الأسرة التي يعيش فيها كبار السن في الجزائر. في الواقع، وعلى أساس أعمال سابقة في الدول الأوروبية، وباتخاذ العديد من المتغيرات، مثل العمر والجنس والحالة الصحية والظروف المالية أو مستوى حياة المسنين في الأسر، يمكننا تصنيف المسنين في نوع معين من الأسرة. الفكرة المركزية لهذا البحث تشير إلى الدراسات السابقة في الدول الأوروبية مثل عملPeter Laslett وآخرين حيث تمكنوا من تحديد نوع الأسر، وفقا لعدة متغيرات ذات صلة لكبار السن. في هذا الاتجاه اتخذنا المتغيرات المذكورة أعلاه من قاعدة بيانات المسح الوطني لصحة الأسرة PAPFAM2002، مما مكننا من إجراء البحث الحالي. وبالتالي فإن قاعدة البيانات التي تم استخدامها هي لكبار السن من المسح الجزائري لصحة الأسرة الذي أجرته وزارة الصحة في عام 2002 والتي سمحت بإنجاز التحاليل الإحصائية اللازمة. RESUME: Cette recherche se propose de saisir et de préciser le type de famille où vivent les personnes âgées en Algérie. Selon des anciens travaux dans les états européens et d’après plusieurs variables, comme la perception de l’état de santé, le sexe, l’âge, la co-résidence et l’indépendance ou la dépendance financière, nous pouvons sélectionner les personnes âgées selon le type de famille. L’idée centrale de cette étude vient des travaux européens dont les historiens de la famille se sont passionnés depuis les années 1970, à l’exemple de Peter Laslett et d’autres qui ont réalisé des travaux plus particulièrement sur les pays scandinaves et l’Angleterre. Dans ce sens, l’enquête Algérienne sur la santé de la famille -PAPFAM 2002- qui a intégré un module sur les personnes âgées –pour la première fois dans l’histoire des enquêtes algériennes de démographie et de santé- nous a permit d’appréhender les personnes âgées en fonction des variables suscitées et de comprendre comment doit-on mener une politique sociale efficace en faveur des personnes âgées en Algérie. Ce travail nous a permis de distinguer trois types de familles auxquelles correspondent les personnes âgées en Algérie en fonction des variables prises en considération. SOCIO-ECONOMIC CONDITIONS AND ELDERLY IN ALGERIA IN 2002 ABSTRACT: This research aims to understand the type of family in which the elderly live in Algeria according to several variables, namely the perception of health status, gender, age, co-residence and independence or financial dependency. The central idea from which historians work of the family are passionate since the 1970s to the example of Peter Laslett and others who have done work on the European countries especially the Scandinavian countries and England. In this sense, the Algerian Health Survey of 2002- -PAPFAM family that has integrated a module on the elderly -for the first time in the history of Algerian surveys demographic and health- allowed us to apprehend the elderly based on variables raised and how should we conduct an effective social policy for the elderly in Algeria. This work allowed us to distinguish three types of families which correspond the elderly in Algeria according to the variables considered.Item واقع التعاون بين الأسرة و المدرسة من وجهة نظر الأستاذ الثانوي(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) دلاسي, محمد; محمودي, ناديةدراستنا هذه تكون ضمن الدراسات التي تعني بالأسرة و المدرسة بالدرجة الأولي ، لأنهما يعدان مؤسستا التنشئة الاجتماعية الأقرب لتنشئة التلميذ في الطور الثانوي.ولذا ارتأينا انه من الواجب توثيق صلة التعاون بين الأسرة و المدرسة، و هذا لرفع مستوي فاعلية المدرسة و نجاح العملية التربوية، هذا ويؤكد بعض المعلمين أن المدرسة التي تكون ناجحة في تكوين أجيال المستقبل هي المدرسة التي تستطيع التعاون و التواصل مع الأهل، بغية تحقيق مصلحة التلميذ و خاصة في المراحل الحساسة من عمره، ونقصد هنا سن المراهقة و مرحلة الثانوية بالذات، أين يحتاج الأهل لمعرفة الكثير للتعامل معه بالطريقة السليمة، كما تحتاج المدرسة إلى كل المعلومات التي تخص التلميذ خلال حياته اليومية أي كل خصائص التلميذ الاجتماعية من أجل العمل على مساعدته في تحقيق نجاح لا يمكن أن يتم إلا باتفاقية شراكة حقيقية بين الأسرة و المدرسة. Fact of cooperation between the family and the school from the viewpoint of secondary Professor Study on a sample of professors in Laghouat Abstract : this study is part of the studies concerning the family and the school in the first place Because they are the closest Socialization to bring up the student In the secondary phase. Therefore, we decided that it's should reinforce the link of collaboration between family and school ,and This to raise the effectiveness of the school and the success of the educational process and some teachers confirm that school which is successful in the formation of future generations is the school that can cooperate and communicate with parents , In order to achieve the interests of the student, especially in the sensitive stages of his age , And here we mean teenage And in particular the secondary stage, Where parents need to know a lot to deal with him the right way , And the school needs to all information pertaining to the student during his daily life ; i.e. all social pupil characteristics in order to work to help him In achieving success it can only be a genuine partnership agreement between the family and the school. Keywords: first concept, second concept, the third concept.Item دوافع سلوك العنف لدى طلبة الجامعة الجزائرية(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) ابريعم, ساميةItem ثقافة العلاج بالحجامة(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) بن منصور, مليكة; خواني, خالدو من خلال هذه الدراسة، نسعى إلى الكشف عن الأسباب التي تدفع الأفراد والمجتمعات إلى العلاج بالحجامة، مع إبراز الدوافع الموضوعية لممارستها كوسيلة علاجية من قٍبَل بعض الأطباء والمعالجين الشعبيين. وقد اعتمد البحث على عينة قصدية تمثلت في ثمانين(80) عينة من المستفيدين من العلاج بالحجامة بمدينة تلمسان، وثمانية ممارسين للحجامة (خمسة أطباء وثلاثة معالجين شعبيين)، استخدمنا الاستبيان كأداة رئيسية لجمع المعلومات والبيانات الخاصة بعينة الدراسة، فضلا عن مقابلات أجريناها مع بعض المبحوثين -ممارسين كانوا أو مترددين على العلاج بها - كما اعتمدنا النسب المئوية معياراً إحصائياً في الدراسة. وأظهرت نتائج الدراسة أن ما يحفز أفراد العينة للعلاج بالحجامة أو ممارستها، وجود أحاديث نبوية صحيحة تحث على العلاج بالحجامة، مما يمنح المعالَج بها، والممارِس لها ثقةً نفسيةً أكبر، وأكثر فعالية في نجاعتها. وقد كان لها الأثر الحسن على صحة المرضى، مما زاد في إقبالهم على التداوي بها منفردة أو بالتوازي مع العلاج العصري. Therapeutic culture by El hijama - anthropological Study – Abstract The purpose of this work is try to reveal the reasons that push people and societies to use cupping as a treatment, thus showing the objective spurs of its application by doctors and popular therapists. To this effect an intentional sample represented in( 80) samples of beneficiaries of cupping treatment in Tlemcen, (08) cupping therapists , (05)doctors and (03) popular therapists, in addition to a questionnaire and interview were used. The result show that the reason behind using cupping treatment is the existence of true prophetic sayings which urge people to use it as a cure, therefore had a positive impact on patients’ health and increased their motivations to use it as a unique treatment or complementary to modern medicine. Key words: Cupping, Anthropology, Popular therapeutic culture, Prophetic medicineItem اتجاهات الأولياء نحو نظام التكفل في المؤسسات الخاصة بالفئات الخاصة(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) بوضياف بن زعموش, نادية; زهار, جمالتشكل الإعاقة مفهوما لا يزال قيد التطور, فقد لعبت التربية الخاصة دورا بارزا في الاعتناء بهذه الفئة ، فالطفل المعاق ذهنيا يعاني قصورا يحول دون تواصله مع الناس العاديين، و هنا تكمن دور المؤسسة الخاصة التي تقدم الرعاية النفسية و التربوية و الاجتماعية عن طريق برامج مصممة خصيصا لهم , لذا نجد أن العديد من الآباء يسعون إلى دمج طفلهم المعاق ذهنيا في مؤسسة مختصة طامحين في أن تجعل المؤسسة منه شخصا مستقلا بذاته و مندمجا في المجتمع, هدفت دراستنا الحالية إلى الكشف عن طبيعة اتجاهات الأولياء نحو نظام التكفل في المؤسسات المختصة و الفروق بينها حسب متغير الجنس و المستوى التعليمي و الاقتصادي. Guardians attitudes towards provide for special categories in private institutions system Abstract : Constitute a disability concept is still under development, the special education played a prominent role in taking care of this category, a child with a disability mentally suffering palaces prevent communication with ordinary people, and therein lies the role of the private foundation that provides psychological care and educational and social through programs specifically designed to them, so we find that many parents seek to integrate their child intellectually disabled in a competent institution aspirants in the institution make it an independent with self-contained and integrated into society, The purpose of this study to detect the nature of the Patriarchs attitudes towards provide for the competent institutions and differences between them system by variable sex and educational level and economic. Keywords: Trends of the patriarchs , system to ensure, private institutions.Item محاور التجديد في إستراتيجية التدريس عن طريق مقاربة الكفاءات(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) هويدي, عبد الباسطسوف نتحدث في هذا المقال عن محاور التجديد في إستراتيجية التدريس عن طريق المقاربة بالكفاءات، حيث أن هذه الإستراتيجية التي جاءت على أنقاض إستراتيجية التدريس بالأهداف، حاولت تفادي بعض النقائص التي عانت منها الإستراتيجيات السابقة سواء من ناحية المحتوى أو من ناحية الطرائق والوسائل، حيث أن هذه الإستراتيجية الجديدة غيرت من عمليات بناء المحتوى، وجددت مفاهيم المعرفة، وجددت في الطرائق والوسائل المستخدمة، مما أكسبها قدرة على الوصول إلى مستوى الكفاءات المطلوبة للمتعلم. Axes of innovation in the teaching strategy in accordance with the approach competencies Abstract : We'll talk in this article about the axes of innovation in the teaching strategy through approach competencies, as this strategy, which came on the ruins of teaching objectives strategy, tried to avoid some of the shortcomings suffered by the previous strategies, both in terms of content or in terms of ways and means, since this the new strategy has changed from content-building processes, and renewed knowledge of the concepts, and renewed in the ways and means used, granting them the ability to reach the level of competencies required for the learner.Item العوامل الخمسة الكبرى للشخصية وعلاقتها ببعض المتغيرات الديموغرافية لدى أسر المعاقين عقلياً(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) أحمد محمد أحمد قمر, مجذوبهدفت هذه الدراسة إلى دراسة العوامل الخمسة الكبرى للشخصية وعلاقتها ببعض المتغيرات الديموغرافية لدى أسر المعاقين عقلياً ، ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي ، تكونت عينة الدراسة من (200) من أباء وأمهات المعاقين عقلياً المسجلين في معهد المستقبل والآفاق الأوسع لذوي الإعاقة للعام 2014- 2015م تم اختيار عينة الدراسة عن طريق الحصر الشامل، وجد الباحث أن عامل المقبولية الاجتماعية كان أكثر تأثيراً في أبعاد العوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى أسر الأطفال المعاقين عقلياً. ولم تتبين فروق ذات دلالة إحصائية بين الآباء والأمهات في العوامل الخمسة الكبرى للشخصية، من توصياتها: توفير برامج توعية وتأهيل الآباء والأمهات وأولياء الأمور لإتباع الأساليب الحديثة في التنشئة ، بغية تنمية الاستعدادات اللازمة للتوافق النفسي. The five major factors of personality and its relationship to some demographic variables among the families of the mentally handicapped Abstract This study aimed to study the five big factors of personality and its relationship to some demographic variables among the families of the mentally handicapped, To achieve this goal, the researcher used descriptive analytical method, The study sample consisted of (200) of parents of mentally handicapped enrolled in the Institute for the Future and the broader prospects for persons with disabilities for the year 2014-2015. The study sample was selected by the total number, Researcher found that the social acceptability was the most influential factor in the dimensions of the five major factors of personality to the families of the mentally handicapped children. It did not identify statistically significant differences between fathers and mothers in the five major personality factors, Of its recommendations: Provide awareness programs and rehabilitation of parents and guardians to follow modern methods of upbringing, with a view to the necessary preparations for the psychological development of consensus.