JSSR_Vol 03 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/6686
Browse
Browsing JSSR_Vol 03 N 03 by Title
Now showing 1 - 15 of 15
- Results Per Page
- Sort Options
Item Conditions Socio-économiques Et Personnes âgées En Algérie En 2002(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) Sahraoui, Salah Eddineيهدف هذا البحث إلى فهم وتحديد نوع الأسرة التي يعيش فيها كبار السن في الجزائر. في الواقع، وعلى أساس أعمال سابقة في الدول الأوروبية، وباتخاذ العديد من المتغيرات، مثل العمر والجنس والحالة الصحية والظروف المالية أو مستوى حياة المسنين في الأسر، يمكننا تصنيف المسنين في نوع معين من الأسرة. الفكرة المركزية لهذا البحث تشير إلى الدراسات السابقة في الدول الأوروبية مثل عملPeter Laslett وآخرين حيث تمكنوا من تحديد نوع الأسر، وفقا لعدة متغيرات ذات صلة لكبار السن. في هذا الاتجاه اتخذنا المتغيرات المذكورة أعلاه من قاعدة بيانات المسح الوطني لصحة الأسرة PAPFAM2002، مما مكننا من إجراء البحث الحالي. وبالتالي فإن قاعدة البيانات التي تم استخدامها هي لكبار السن من المسح الجزائري لصحة الأسرة الذي أجرته وزارة الصحة في عام 2002 والتي سمحت بإنجاز التحاليل الإحصائية اللازمة. RESUME: Cette recherche se propose de saisir et de préciser le type de famille où vivent les personnes âgées en Algérie. Selon des anciens travaux dans les états européens et d’après plusieurs variables, comme la perception de l’état de santé, le sexe, l’âge, la co-résidence et l’indépendance ou la dépendance financière, nous pouvons sélectionner les personnes âgées selon le type de famille. L’idée centrale de cette étude vient des travaux européens dont les historiens de la famille se sont passionnés depuis les années 1970, à l’exemple de Peter Laslett et d’autres qui ont réalisé des travaux plus particulièrement sur les pays scandinaves et l’Angleterre. Dans ce sens, l’enquête Algérienne sur la santé de la famille -PAPFAM 2002- qui a intégré un module sur les personnes âgées –pour la première fois dans l’histoire des enquêtes algériennes de démographie et de santé- nous a permit d’appréhender les personnes âgées en fonction des variables suscitées et de comprendre comment doit-on mener une politique sociale efficace en faveur des personnes âgées en Algérie. Ce travail nous a permis de distinguer trois types de familles auxquelles correspondent les personnes âgées en Algérie en fonction des variables prises en considération. SOCIO-ECONOMIC CONDITIONS AND ELDERLY IN ALGERIA IN 2002 ABSTRACT: This research aims to understand the type of family in which the elderly live in Algeria according to several variables, namely the perception of health status, gender, age, co-residence and independence or financial dependency. The central idea from which historians work of the family are passionate since the 1970s to the example of Peter Laslett and others who have done work on the European countries especially the Scandinavian countries and England. In this sense, the Algerian Health Survey of 2002- -PAPFAM family that has integrated a module on the elderly -for the first time in the history of Algerian surveys demographic and health- allowed us to apprehend the elderly based on variables raised and how should we conduct an effective social policy for the elderly in Algeria. This work allowed us to distinguish three types of families which correspond the elderly in Algeria according to the variables considered.Item اتجاهات الأولياء نحو نظام التكفل في المؤسسات الخاصة بالفئات الخاصة(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) بوضياف بن زعموش, نادية; زهار, جمالتشكل الإعاقة مفهوما لا يزال قيد التطور, فقد لعبت التربية الخاصة دورا بارزا في الاعتناء بهذه الفئة ، فالطفل المعاق ذهنيا يعاني قصورا يحول دون تواصله مع الناس العاديين، و هنا تكمن دور المؤسسة الخاصة التي تقدم الرعاية النفسية و التربوية و الاجتماعية عن طريق برامج مصممة خصيصا لهم , لذا نجد أن العديد من الآباء يسعون إلى دمج طفلهم المعاق ذهنيا في مؤسسة مختصة طامحين في أن تجعل المؤسسة منه شخصا مستقلا بذاته و مندمجا في المجتمع, هدفت دراستنا الحالية إلى الكشف عن طبيعة اتجاهات الأولياء نحو نظام التكفل في المؤسسات المختصة و الفروق بينها حسب متغير الجنس و المستوى التعليمي و الاقتصادي. Guardians attitudes towards provide for special categories in private institutions system Abstract : Constitute a disability concept is still under development, the special education played a prominent role in taking care of this category, a child with a disability mentally suffering palaces prevent communication with ordinary people, and therein lies the role of the private foundation that provides psychological care and educational and social through programs specifically designed to them, so we find that many parents seek to integrate their child intellectually disabled in a competent institution aspirants in the institution make it an independent with self-contained and integrated into society, The purpose of this study to detect the nature of the Patriarchs attitudes towards provide for the competent institutions and differences between them system by variable sex and educational level and economic. Keywords: Trends of the patriarchs , system to ensure, private institutions.Item الاغتراب النفسي لدى طلبة الجنوب الكبير الدارسين بجامعات الشمال(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) عدائكه, ساميةهدفت هذه الدراسة الى الكشف عن الفروق بين 300 طالب وطالبة من طلبة الجنوب الكبير الدارسين في جامعات الشمال الجزائري في درجة الشعور بالاغتراب النفسي بالنسبة لكل من متغير الجنس و سنوات الاقامة في الشمال، و بعد التحليل الاحصائي للنتائج تبين عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين الذكور و الاناث ، في حين وجود فروق ذات دلالة احصائية بين الطلبة الذين تقل مدة اقامتهم عن 3 سنوات و الذين تزيد عن ذلك. Psychological alienation among the large South students studying at universities North abstract: This study aimed to show the differences between 300 students from the wide south who study at universities of the north of Algeria at the degree of psychological alienation, differences of alienation between male and female, and years of residing in the north, and after statistical analysis of the results, it appeared that differences of statistical significance are non existent between male and female, whereas there are differences of statistical significance between the students whose residing period is below and above 3 years. Key words: alienation feeling, students of he south, gender, years or residing.Item الخدمة الاجتماعية في الإسلام(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) غنابزية, عليتعتبر الخدمة الاجتماعية في الإسلام من أبرز مظاهر المجتمع، وتتمثل في تقديم شتى المساعدات للناس، لأن الإسلام يأمر بالعدل والإحسان، وتكشف هذه الدراسة العلمية عن الدعائم المتمثلة في التعاون والإنفاق والأمر بالمعروف وإعانة المحتاجين، وتتم عبر وسائل كإخراج الزكاة، وأداء الكفارات، وتقديم الصدقات والهدايا وتتمثل مظاهرها في الإحسان ورعاية المرضى، والاهتمام بالبيئة وغيرها من الأمور التي تخفف عن الناس، وتنشر الطمأنينة في المجتمع The social service in Islam - Ways and appearances- Abstract : Social service is one of the most important appearances of society, that one is to offer help people because Islam commands the justice and beneficence. this study demonstrates the basics such as cooperation, expenditure control well and help the needy, this is achieved through means such as the payment of Zakat, of atonement and the gift of charity and gifts. His appearances are: beneficence, patient care and concern for the environment and other things that relieve people and spread peace in society. Keywords: spending money, good deeds , Charity to people.Item الضغوط النفسية و علاقتها بدافعية الانجاز وقلق الامتحان(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) خنيش, ليلىتهدف هذه الدراسة لمعرفة العلاقة بين كل من الضغوط النفسية ودافعية الانجاز وقلق الامتحان عند الطلبة وتوصلت الى نتائج مفادها انه كلما زادت الضغوط النفسية نقصت الدافعية وزاد قلق الامتحان والعكس صحيح كلما قلت الضغوط النفسية زادت الدافعية ونقص قلق الامتحان. Psychological stress and its relationship with achievement motivation and test anxiety abstract: This study aims to determine the relationship between each of the psychological pressures and achievement motivation and test anxiety among students and reached to the results of that that the more psychological pressure decreased motivation and test anxiety increased, and vice versa, the less psychological pressure increased motivation and lack of test anxiety.Item العوامل الخمسة الكبرى للشخصية وعلاقتها ببعض المتغيرات الديموغرافية لدى أسر المعاقين عقلياً(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) أحمد محمد أحمد قمر, مجذوبهدفت هذه الدراسة إلى دراسة العوامل الخمسة الكبرى للشخصية وعلاقتها ببعض المتغيرات الديموغرافية لدى أسر المعاقين عقلياً ، ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي ، تكونت عينة الدراسة من (200) من أباء وأمهات المعاقين عقلياً المسجلين في معهد المستقبل والآفاق الأوسع لذوي الإعاقة للعام 2014- 2015م تم اختيار عينة الدراسة عن طريق الحصر الشامل، وجد الباحث أن عامل المقبولية الاجتماعية كان أكثر تأثيراً في أبعاد العوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى أسر الأطفال المعاقين عقلياً. ولم تتبين فروق ذات دلالة إحصائية بين الآباء والأمهات في العوامل الخمسة الكبرى للشخصية، من توصياتها: توفير برامج توعية وتأهيل الآباء والأمهات وأولياء الأمور لإتباع الأساليب الحديثة في التنشئة ، بغية تنمية الاستعدادات اللازمة للتوافق النفسي. The five major factors of personality and its relationship to some demographic variables among the families of the mentally handicapped Abstract This study aimed to study the five big factors of personality and its relationship to some demographic variables among the families of the mentally handicapped, To achieve this goal, the researcher used descriptive analytical method, The study sample consisted of (200) of parents of mentally handicapped enrolled in the Institute for the Future and the broader prospects for persons with disabilities for the year 2014-2015. The study sample was selected by the total number, Researcher found that the social acceptability was the most influential factor in the dimensions of the five major factors of personality to the families of the mentally handicapped children. It did not identify statistically significant differences between fathers and mothers in the five major personality factors, Of its recommendations: Provide awareness programs and rehabilitation of parents and guardians to follow modern methods of upbringing, with a view to the necessary preparations for the psychological development of consensus.Item العوامل المؤثرة على مستوى الثقة بالنفس لدى المراهق المتمدرس(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) داود, شفيقةتدل الثقة بالنفس على التوافق السوي، و المرتبط بالصحة النفسية، و الأداء و الواقعية في التفكير و الشعور بالكفاءة،و الحيوية، و القدرة على تحمل الأزمات، و حسن التصرف فيها . بالتالي،إن وجود هذه الثقة لها تأثير على التحصيل الدراسي خاصة في مرحلة التعليم الأساسي و الثانوي باعتبار هذه المرحلتي تشهد تغيرات ملحوظة في حياة المراهق المتمدرس . فهي تلعب دورا بارزا في التغلب على كثير من الجوانب التي تعيق التحصيل العام ، مما تساعده على رفع كفاءته و ذلك بالاعتماد على نفسه، و في اتخاذ قرار سليم في مختلف المواقف ،ومواجهة المشكلات التي تعترضه و ذلك بإيجاد حل لها . The factors affecting the level of self-confidence among the teenager student Abstract : self confidence shows the normal compatibility which has a relationship with psychological health , performance ,realism in thinking, the feeling of efficiency, liveliness and the capacity to stand worries and have control on them . Therefore, the presence of self confidence has an effect on the result of studying especially during middle school and high school. Since ,at that stage, many remarkable changes occur in the life of the studying teenager which play a prominent role in overcoming the different sides which hinder the general result of studying ,Thus, this could be helpful to raise efficiency by relying on himself and making the right decision in different positions And facing worries that they meet by finding solutions for them . Key words : self confidence , studying teenagerItem المخاوف لدى أطفال الرياض وعلاقتها ببعض المتغيرات(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) عباس علي الخفاف, إيمانيستهدف البحث الحالي التعرف على المخاوف لدى أطفال الرياض وعلاقتها ببعض المتغيرات وتكونت عينة البحث من100)) طفلا وطفلة من (10) رياض أطفال في الصف التمهيدي في رياض الأطفال الحكومية التابعة للمديرية العامة لتربية بغداد الرصافة الأولى والثانية للعام الدراسي 2011/2012، وتوصلت الدراسة الى وجود مخاوف لدى أطفال عينة البحث اذ جاءت بمتوسط حسابي أكبر من المتوسط الفرضي للمقياس. Riyadh fears of children and their relationship with some variables Eman Abbas Ali Al- kafaf Abstract Targeting current research to identify the concerns of children Riyadh and its relationship with some variables and sample consisted Find 100)) children from 10 kindergartens in the preliminary grade in public kindergartens of the General Directorate for Educational Baghdad Rusafa first and second for the academic year 2011/2012. , The study concluded that there are concerns among children as research sample came with a mean larger than average premise of the scale.Item الهجرة البيئية... رؤية سوسيولوجية(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) ضيف, الأزهرتشهد الهجرة البيئية انتشارا واسعا في الآونة الاخيرة تبعا لانتشار وتنوع المشكلات البيئية من ناحية، واستمرارها وتطورها من ناحية أخرى مما يستدعى الوقوف على هذا النوع من الهجرات كونه احد مخرجات المشكلات البيئية. وحول هذا الموضوع سنحاول التعرف على ماهية الهجرة البيئية مركزين على مفهومها وعلاقتها ببعض المفاهيم الأخرى ذات العلاقة، اضافة الى التطرق الى بعض أسبابها الاكثر انتشارا. Environmental migration ..Sociological vision Abstract: Environmental migration is witnessing widespread in recently and this depending on the prevalence and diversity of environmental problems on the one hand, and the continuation and development on the other hand, which requires a stand on this kind of migration as one of the outputs of environmental problems. On this issue, we will try to identify what the environmental migration, focusing on the concept and its relationship with some other related concepts, as well as to address some of the most prevalent causes.Item ثقافة العلاج بالحجامة(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) بن منصور, مليكة; خواني, خالدو من خلال هذه الدراسة، نسعى إلى الكشف عن الأسباب التي تدفع الأفراد والمجتمعات إلى العلاج بالحجامة، مع إبراز الدوافع الموضوعية لممارستها كوسيلة علاجية من قٍبَل بعض الأطباء والمعالجين الشعبيين. وقد اعتمد البحث على عينة قصدية تمثلت في ثمانين(80) عينة من المستفيدين من العلاج بالحجامة بمدينة تلمسان، وثمانية ممارسين للحجامة (خمسة أطباء وثلاثة معالجين شعبيين)، استخدمنا الاستبيان كأداة رئيسية لجمع المعلومات والبيانات الخاصة بعينة الدراسة، فضلا عن مقابلات أجريناها مع بعض المبحوثين -ممارسين كانوا أو مترددين على العلاج بها - كما اعتمدنا النسب المئوية معياراً إحصائياً في الدراسة. وأظهرت نتائج الدراسة أن ما يحفز أفراد العينة للعلاج بالحجامة أو ممارستها، وجود أحاديث نبوية صحيحة تحث على العلاج بالحجامة، مما يمنح المعالَج بها، والممارِس لها ثقةً نفسيةً أكبر، وأكثر فعالية في نجاعتها. وقد كان لها الأثر الحسن على صحة المرضى، مما زاد في إقبالهم على التداوي بها منفردة أو بالتوازي مع العلاج العصري. Therapeutic culture by El hijama - anthropological Study – Abstract The purpose of this work is try to reveal the reasons that push people and societies to use cupping as a treatment, thus showing the objective spurs of its application by doctors and popular therapists. To this effect an intentional sample represented in( 80) samples of beneficiaries of cupping treatment in Tlemcen, (08) cupping therapists , (05)doctors and (03) popular therapists, in addition to a questionnaire and interview were used. The result show that the reason behind using cupping treatment is the existence of true prophetic sayings which urge people to use it as a cure, therefore had a positive impact on patients’ health and increased their motivations to use it as a unique treatment or complementary to modern medicine. Key words: Cupping, Anthropology, Popular therapeutic culture, Prophetic medicineItem دوافع سلوك العنف لدى طلبة الجامعة الجزائرية(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) ابريعم, ساميةItem علاقة اتجاهات الطلبة نحو التدخين ببعض الخصائص الشخصية(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) ماحي, إبراهيم; بن عتو, عدةيهدف البحث الحالي إلى إبراز العلاقة بين اتجاهات الطلبة نحو التدخين وبعض الخصائص الشخصية: (كالجنس، والسن، والمستوى الدراسي، ومحل الإقامة)، حيث تكونت عينة الدراسة من(237) طالبا وطالبة في المجموع.منهم(103) يدرسون بقسم علم النفس وعلوم التربية، و(134) بقسم الإعلام الآلي، وبغية الإجابة على هذه الإشكالية تم تطبيق مقياس مكون من 16 فقرة تقيس اتجاهات الطلبة نحو التدخين، وبعد تحليل المعطيات أسفرت النتائج على: -هناك علاقة ارتباطيه سالبة دالة بين اتجاهات الطلبة نحو التدخين والمستوى الدراسي بمعامل ارتباط بيرسون قدره(0.22-) عند مستوى الدلالة 0.01، ولا توجد علاقة بالمتغيرات الأخرى للشخصية (كالجنس،والسن، ومحل الإقامة). هناك فروق دالة بين الطلبة ذوي الاتجاه الايجابي والسلبي نحو التدخين ولصالح ذوي الاتجاه الايجابي بقيمة (ت) قدرها (15.31) عند مستوى الدلالة 0.001.كما توجد فروق دالة بين اتجاهات الطلبة نحو التدخين تبعا للمستوى الدراسي، بقيمة (ف) قدرها 7.99 عند مستوى الدلالة(0.01) ولصالح مستوى السنة الثانية Students' attitudes about smoking and its relationship with some personal characteristics Abstract: The current research aimed at exploring the relationship between students' attitudes towards smoking and their personal characteristics such as (sex, age, academic level, and place of residence). The sample of the study consists of (237) students in all, (103) students were drawn from Psychology department and (134) students from the computer science department. All students respond to 16 items scale of attitudes towards smoking. The analysis of data revealed the following -There is a negative correlation between students' attitudes towards smoking and their academic level with a Pearson correlation coefficient of (0.22-) significant at 0.01, and there is no other relationships between the remaining personal variables (such as sex, age and place of residence) and attitude toward smoking. There are statistical significant differences in students' attitudes toward smoking according to their grade level for the benefit of second year students. These results were discussed in the light of previous research.Item محاور التجديد في إستراتيجية التدريس عن طريق مقاربة الكفاءات(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) هويدي, عبد الباسطسوف نتحدث في هذا المقال عن محاور التجديد في إستراتيجية التدريس عن طريق المقاربة بالكفاءات، حيث أن هذه الإستراتيجية التي جاءت على أنقاض إستراتيجية التدريس بالأهداف، حاولت تفادي بعض النقائص التي عانت منها الإستراتيجيات السابقة سواء من ناحية المحتوى أو من ناحية الطرائق والوسائل، حيث أن هذه الإستراتيجية الجديدة غيرت من عمليات بناء المحتوى، وجددت مفاهيم المعرفة، وجددت في الطرائق والوسائل المستخدمة، مما أكسبها قدرة على الوصول إلى مستوى الكفاءات المطلوبة للمتعلم. Axes of innovation in the teaching strategy in accordance with the approach competencies Abstract : We'll talk in this article about the axes of innovation in the teaching strategy through approach competencies, as this strategy, which came on the ruins of teaching objectives strategy, tried to avoid some of the shortcomings suffered by the previous strategies, both in terms of content or in terms of ways and means, since this the new strategy has changed from content-building processes, and renewed knowledge of the concepts, and renewed in the ways and means used, granting them the ability to reach the level of competencies required for the learner.Item مدى فعالية تقنيات الجيل الثاني للتعلم الإلكتروني التفاعلي في التدريس الجامعي من وجهة نظر اختصاصي تكنولوجيا التعليم والمعلومات(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) إدريس كمتور الحسن, عصامتهدف الدراسة الحالية للكشف عن مدى فعالية تقنيات الجيل الثاني للتعلُّم الإلكتروني التفاعلي في التدريس الجامعي من وجهة نظر اختصاصي تكنولوجيا التعليم والمعلومات. تكون مجتمع الدراسة من اختصاصي تكنولوجيا التعليم والمعلومات ممن يعملون بالجامعات السودانية بولاية الخرطوم ونظرائهم ممن يعملون خارج الجامعات بمؤسسات التعليم العالي الأخرى والبالغ عددهم (41) فرداً ،وقد اعتمد الباحث الاستبيان كأداة لجمع المعلومات،حيث وُزِع إلى عينة عشوائية بلغت (22) مفحوضاً تمثل ( 54%) من المجتمع الكلي للدراسة. وباتباع الأساليب الإحصائية الملائمة تمت معالجة البيانات باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، وفي ضوء أسئلة الدراسة وفرضياتها، وبناءَ على أسس المنهج الوصفي التحليلي؛ تم عرض النتائج ومناقشتها، وقد خلُصت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: إن وجهات نظر أفراد العينة قد أبدت موافقتها على سبل التطوير التي يمكن تحقيقه في التدريس الجامعي جرَاء استخدام تقنيات الجيل الثاني للتعلُّم الإلكتروني التفاعلي والتي أشارت إليها فقرات الاستبيان. لم تظهر الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد العينة حول التطوير الذي يمكن تحقيقه في التدريس الجامعي جراء استخدام تقنيات الجيل الثاني للتعلُّم الإلكتروني التفاعلي عند مستوى دلالة (0.05). The Scale of efficiency of interactive E-learning 2.0 techniques in university teaching from a viewpoint of Specialist of Instructional& Informational Technology. Abstract: The study aims to reveal the Scale of efficiency of interactive E-learning 2.0 techniques in university teaching from a viewpoint of Specialist of Instructional& Informational Technology. The population of the study consisted of (41) from Specialist of Instructional& Informational Technology, who work at the Sudanese Universities in Khartoum State and their parallels from other institutions of high education. The researcher uses Questionnaire as a tool for data collection, it was distributed to a random sample of (22) respondents representing (54%) of the total of the study population. By adopting of the suitable statistical methods, data was processed By SPSS. In the light of the study question, hypotheses and on the bases of the principles of analytical- descriptive method, results were discussed and presented, findings have been summarized as follows: The viewpoint of the sample showed their satisfaction towards the ways of development which can realize the performance of the university staff member as a results of using Interactive E. Learning 2.0 which is embodied in the Questionnaire paragraphs. The study haven't show any significant differences between the average of degrees of sample upon development which can be realized in university teaching as a result of using the Interactive E. Learning 2.0 techniques at the signified level of 0.05.Item واقع التعاون بين الأسرة و المدرسة من وجهة نظر الأستاذ الثانوي(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-09-01) دلاسي, محمد; محمودي, ناديةدراستنا هذه تكون ضمن الدراسات التي تعني بالأسرة و المدرسة بالدرجة الأولي ، لأنهما يعدان مؤسستا التنشئة الاجتماعية الأقرب لتنشئة التلميذ في الطور الثانوي.ولذا ارتأينا انه من الواجب توثيق صلة التعاون بين الأسرة و المدرسة، و هذا لرفع مستوي فاعلية المدرسة و نجاح العملية التربوية، هذا ويؤكد بعض المعلمين أن المدرسة التي تكون ناجحة في تكوين أجيال المستقبل هي المدرسة التي تستطيع التعاون و التواصل مع الأهل، بغية تحقيق مصلحة التلميذ و خاصة في المراحل الحساسة من عمره، ونقصد هنا سن المراهقة و مرحلة الثانوية بالذات، أين يحتاج الأهل لمعرفة الكثير للتعامل معه بالطريقة السليمة، كما تحتاج المدرسة إلى كل المعلومات التي تخص التلميذ خلال حياته اليومية أي كل خصائص التلميذ الاجتماعية من أجل العمل على مساعدته في تحقيق نجاح لا يمكن أن يتم إلا باتفاقية شراكة حقيقية بين الأسرة و المدرسة. Fact of cooperation between the family and the school from the viewpoint of secondary Professor Study on a sample of professors in Laghouat Abstract : this study is part of the studies concerning the family and the school in the first place Because they are the closest Socialization to bring up the student In the secondary phase. Therefore, we decided that it's should reinforce the link of collaboration between family and school ,and This to raise the effectiveness of the school and the success of the educational process and some teachers confirm that school which is successful in the formation of future generations is the school that can cooperate and communicate with parents , In order to achieve the interests of the student, especially in the sensitive stages of his age , And here we mean teenage And in particular the secondary stage, Where parents need to know a lot to deal with him the right way , And the school needs to all information pertaining to the student during his daily life ; i.e. all social pupil characteristics in order to work to help him In achieving success it can only be a genuine partnership agreement between the family and the school. Keywords: first concept, second concept, the third concept.