AJECI_Vol 08 N 01

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/32618

AJECI_Vol 08 N 01

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 19 of 19
  • Item
    اتجاهات الطلبة نحو تخصص الأرطوفونيا وعلاقتها بدافع الإنجاز الدراسي لدى طلبة السنة الثالثة أرطوفونيا
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) شلابي,سهيلة
    - ملخص: تهدف الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين اتجاهات الطلبة نحو تخصص الأرطوفونيا ودافع الإنجاز الدراسي، بالإضافة إلى التعرف على طبيعة اتجاهات الطلبة نحو تخصص الأرطوفونيا والتعرف على مستوى دافع الإنجاز الدراسي لدى عينة الدراسة، وتكونت عينة الدراسة من 101 طالبا تم اختيارهم بطريقة قصدية، وطبق عليهم مقياس خاص باتجاهات الطلبة نحو التخصص الأرطفونيا ومقياس دافع الإنجاز الدراسي، أسفرت النتائج على أنه توجد علاقة إرتباطية بين اتجاهات نحو تخصص الأرطوفونيا ودافع الإنجاز الدراسي بالإضافة إلى وجود اتجاهات ايجابية ودافعية انجاز مرتفعة لدى عينة الدراسة. Abstract : This study examines the relationship between student attitudes towards their Speech Therapy major and academic achievement motivation, in addition to identifying the nature of student attitudes toward the Speech Therapy major and identifying the level of academic achievement motivation among the study sample. A purposive sample of 101 third-year students was utilized for the research. Data was collected using a specialized scale designed to measure student perceptions of the Speech Therapy major and motivation of Academic achievement scale. The results showed that there is a correlation between attitudes of students towards their major and academic achievement motivation,in addition to the presence of positive attitudes and high achievement motivation among students pursuing Speech Therapy.
  • Item
    مهارات الحياة والمسؤولية المجتمعية لدى طلبة جامعة أم البواقي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) العدوالى امال; زروالى وسيلة
    هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى مهارات الحياة لدى طلبة جامعة أم البواقي، والتعرف على مستوى المسؤولية المجتمعية لديهم، الكشف عن العلاقة بين مهارات الحياة والمسؤولية المجتمعية، اعتمدت الباحثتان على المنهج الوصفي، أجريت الدراسة على عينة قصدية قوامها (444) طالب وطالبة من جامعة أم البواقي، تم تصميم استبانتين. توصلت نتائج المعالجة الإحصائية أن مستوى مهارات الحياة لدى طلبة جامعة أم البواقي جاء بدرجة عالية، مستوى المسؤولية المجتمعية لدى طلبة جامعة ام البواقي جاء بدرجة عالية، وأنه توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا بين مهارات الحياة والمسؤولية المجتمعية لدى طلبة جامعة أم البواقي. Résumé : Cette étude visait à identifier le niveau de compétences de vie des étudiants de l'Université Oum El Bouaghi, Et découvrez leur niveau de responsabilité sociale, En plus de rèlèver la relation entre les compétences de vie et responsabilité sociale, les deux chercheurs se sont appuyés sur l'approche descriptive, , L'étude a été menée sur un échantillon délibéré de (444) étudiants et étudiantes de l'Université Oum El Bouaghi, Deux questionnaires ont été conçus : un questionnaire sur les compétences de vie qui comprend 6 dimensions (capacités de résolution de problèmes et de prise de décision, capacités de pensée critique et de pensée créative, compétences de communication sociale, La capacité de gérer les émotions et de faire face au stress, la capacité d'empathie et de conscience de soi Et compétences de gestion du temps) et un questionnaire de responsabilité sociale qui comprend 4 dimensions (responsabilité sociale, responsabilité morale, responsabilité nationale et responsabilité religieuse). Les résultats du traitement statistique ont révélé que le niveau de compétences de vie parmi les étudiants de l'Université Oum El Bouaghi, Il s'est classé élevé avec une moyenne de (3,73) et un écart type de (0,39). Le niveau de responsabilité sociale des étudiants de l'Université Oum El Bouaghi s'est classé élevé avec une moyenne de (4,10) et un écart type de (0,43), Il existe une corrélation positive et statistiquement significative entre les compétences de vie et la responsabilité sociale chez les étudiants de l'Université Oum El Bouaghi, où le coefficient de corrélation de Pearson atteint (0,280**).
  • Item
    مستوى الضغوط المهنية لدى عمال تعاونية الحبوب والبقول الجافة لولاية المسيلة
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) دهمش سميرة; بالقاسمي محمد الازهر
    Abstract : This study aimed to reveal the level of occupational stress according to its dimensions (organizational injustice, retaliatory behavior) among a sample of workers from the dry grains and legumes cooperative in the state of M’sila. To achieve the objectives of the study, a descriptive approach was used, and an occupational stress questionnaire was applied to a sample of (97) workers. One of the workers of the dry grains and legumes cooperative in the state of M’sila. After processing the data, the study found a high level of occupational pressure among the study sample in each of its dimensions (organizational injustice, retaliatory behavior). This proves that organizational injustice is a source of occupational pressure, and retaliatory behavior is the result of the feeling of organizational injustice among grain cooperative workers. and dry legumes. These results have been discussed in light of the results of previous studies. هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى الضغوط المهنية وفق أبعادها (الظلم التنظيمي، السلوك الانتقامي) لدى عينة من عمال تعاونية الحبوب والبقول الجافة لولاية المسيلة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، كما تم تطبيق استبيان الضغوط المهنية على عينة قوامها (97) عامل من عمال تعاونية الحبوب والبقول الجافة لولاية المسيلة. بعد معالجة البيانات توصلت الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع في الضغوط المهنية لدى عينة الدراسة في كل من أبعادها (الظلم التنظيمي، السلوك الانتقامي)، وهذا يثبت أن الظلم التنظيمي يعد مصدرا من مصادر الضغوط المهنية، والسلوك الانتقامي هو محصلة الشعور بالظلم التنظيمي لدى عمال تعاونية الحبوب والبقول الجافة، وقد تم مناقشة هذه النتائج في ضوء نتائج الدراسات السابقة.
  • Item
    في تنمية الصور الذهنية لدى الطفل الاصم المستفيد من الزرع القوقعي Pictogrammes فعالية بطاقات التخاطب
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) ساسان إلهام
    Abstract: The current study aimed to know the effect of Pictograms on the mental image of the deaf child and the aspects that develop it. In our study, we relied on a sample of 03 children who benefited from a cochlear implant device. She picked up from Dorban El Jisr El Abyad Hospital in Annaba. In addition, we used the most important tools, which are as follows: observation, the application of the PECS program to develop the mental image and the application of the MAT test to assess the effectiveness of speech cards in developing the mental image using the naming and assignment clause. Our study revealed that deaf children benefiting from cochlear implants who follow the Pictograms program have a mental image that enables them to memorize, retrieve and communicate well. على تنمية الصورة الذهنية للطفل الأصم، اعتمدت الدراسة على عينة تتكون من 03 أطفال مستفيدين من جهاز الزرع القوقعي، تتراوح أعمارهم ما بين خمسة سنوات وخمس سنوات ونصف، تم انتقائها من مستشفى ضربان يتمتع بصورة ذهنية تمكنه من الحفظ والاسترجاع والتواصل الجيد. Pictogrammes لتقييم مدى فاعلية بطاقات التخاطب في تنمية الصورة الذهنية من خلال استخدام بند التسمية والتعيين. اسفرت الدراسة إلى أن الطفل الاصم المستفيد من جهاز الزرع القوقعي المتتبع لبرنامج بطاقات التخاطب MAT لتنمية الصورة الذهنية، اختبار PECS الجسر الأبيض لولاية عنابة، كما استعملت الادوات التالية في جمع، تحليل وتفسير النتائج: برنامج Pictogrammes ملخص: هدفت الدراسة الحالية الى معرفة فعالية بطاقات التخاطب
  • Item
    فعالية برنامج علاجي معرفي سلوكي في التخفيف من أعراض قلق الامتحان لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) دمارجي عبد الرحمان; واكلي -آيت مجبر بديعة
    The study aims to explore and find out the effectiveness of the cognitive behavioral therapy program on reducing anxiety symptoms among the third-year secondary students at Fakhar abdelkrim High School for girls (Medea), during the scholar year of 2021/2022. In order to achieve this goal, the study used the semi-experimental method of one group, and 02 measurements (pretest- posttest). Using anxiety test of "Speilberger", whose psychometric properties were verified (validity and reliability), and the cognitive behavioral therapy program, which was applied on a sample of (14) female students, who were selected in a purposive manner. The study showed that there are statistically significant differences in the level of test anxiety, which confirms the effectiveness of the cognitive behavioral therapy program on reducing anxiety symptoms among the third-year secondary students. هدفت الدراسة إلى معرفة فعالية البرنامج العلاجي المعرفي السلوكي في خفض أعراض قلق الامتحان لدى تلميذات السنة الثالثة ثانوي، بثانوية فخار عبد الكريم بولاية المدية، خلال الموسم الدراسي 2021/2022. ولتحقيق هذا الهدف اعتمدت الدراسة على المنهج الشبه التجريبي للمجموعة الواحدة، بقياسين (قبلي، بعدي). وذلك باستخدام مقياس قلق الامتحان لـ "سبيلبرغر"، والذي تم التأكد من خصائصه السيكومترية (الصدق والثبات)، حيث تم تطبيق البرنامج على عينة قوامها (14) تلميذة، تم اختيارهن بطريقة قصدية. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التطبيق القبلي والتطبيق البعدي في مستوى قلق الامتحان لصالح القياس البعدي، حيث انخفض مستوى قلق الامتحان، وهذا ما يؤكد فعالية البرنامج العلاجي المعرفي السلوكي في تخفيف أعراض قلق الامتحان.
  • Item
    فاعلية استخدام الالعاب الجماعية في تحسين مستوى التفاعل الاجتماعي لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) بن عمر جبوري; بن زيدان حسين; مقراني جمال
    يهدف البحث إلى معرفة فاعلية استخدام الألعاب الجماعية في تحسين مستوى التفاعل الاجتماعي لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية (12-14) سنة، حيث استخدم المنهج التجريبي ذو المجموعة الواحدة مكونة من 12 تلميذا من ذوي الإعاقة العقلية البسيطة، وطبق قياس التفاعل الاجتماعي للأطفال من إعداد السيد التهـامي (2005)، وبعد معالجة النتائج توصل الباحثون إلى أن الألعاب الجماعية لها فاعلية إيجابية في تحسن مستوى التفاعل الاجتماعي لدى عينة البحث. وظهر ذلك التحسن من المستوى المنخفض إلى المستوى المرتفع بعد تطبيق البرنامج المقترح. Abstract: The research aims to know the effectiveness of using collective games in improving the level of social interaction among children with mental disabilities (12-14) years, where the experimental approach was used with one group consisting of 12 students, and the measurement of social interaction for children was applied by Assayed Al-Tohamy (2005), and after Processing the results The researchers concluded that team games have a positive effect in improving the level of social interaction among the research sample. This improvement appeared from the low level to the high level after applying the proposed program.
  • Item
    طريقة التعلم التعاوني ودورها في التفاعل الصفي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-24) مناني خولة
    تهدف الباحثة في هذه الدراسة إلى توضيح كيف تساهم طريقة التعلم التعاوني في التفاعل الصفي، خاصة وأن المنظومة التربوية في الآونة الأخيرة عرفت عدة إصلاحات تربوية على مستوى المدرسة الجزائرية بتغير المناهج، والأدوار التربوية الذي أصبح فيها المتعلم هو محور العملية التعليمية، والأستاذ فقط الموجه، وما حدد هذا الدور أكثر هو تبنيها للمقاربة بالكفاءات التي جاءت بطرق تدريسية حديثة جعلت من المتعلم يأخذ دور فعال في الصف الدراسي، وإحداث تفاعل صفي ايجابي، ومن بين هذه الطرق التدريسية التي أدت دور في حدوث التفاعل الصفي هي طريقة التعلم التعاوني هذه الأخيرة التي ركزنا عليها في هذه الورقة البحثية وتطرقنا إلى: أهدافها وأسباب استخدامها، وأهميتها، والشروط الواجب توفرها لحدوث التفاعل الصفي، أيضا الأنماط المشتركة بينهما، وخلصت الدراسة إلى أن طريقة التعلم التعاوني طريقة فعالة في إحداث التفاعل الصفي إلا أن العديد من الأساتذة يغفل في كيفية استخدامها بالشكل الصحيح، وأن كثافة المناهج وضيق الوقت يعرقل تبنيها في المدرسة الجزائرية. Abstract : The researcher aims in this study to clarify how the cooperative learning method contributes to the classroom interaction, especially since the educational system has recently known several educational reforms at the Algerian school level by changing the curricula, and the educational roles in which the learner became the center of the educational process, and the professor only the mentor, and what This role was further defined by its adoption of the competency approach that came with modern teaching methods that made the learner take an active role in the classroom, and create a positive classroom interaction. In this research paper, we discussed: its objectives, reasons for its use, its importance, and the conditions that must be provided for classroom interaction to occur, as well as the common patterns between them. Curriculum density and time constraints impede its adoption in the Algerian school.
  • Item
    جود الحياة وعلاقتها بالدافعية للتعلم لدى الطالب
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) مسعودي مريم; بالطاهر النوي
    الملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين مستوى جودة الحياة والدافعية للتعلم والتعرف على الفروق في مستوى الدافعية للتعلم لذوي جودة الحياة المرتفعة تبعا لمتغيرات: التخصص الدراسي، المستوى التعليمي وذلك باستخدام المنهج الوصفي ؛ وتكونت العينة من( 135) طالبا وطالبة يدرسون بجامعة الوادي تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية ذات التوزيع المتناسب وتبنى الباحث مقياسين هما ؛ مقياس جودة الحياة ومقياس الدافعية للتعلم لدى طلبة الجامعة، وتم التوصل إلى أنه توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين جودة الحياة والدافعية للتعلم، وأنه توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى الدافعية للتعلم للطلبة الجامعة ذوي مستوى جودة الحياة المرتفعة تعزي لمتغير التخصص وعدم وجود فرق دالة إحصائيا في مستوى الدافعية للتعلم للطلبة ذوي مستوى جودة الحياة المرتفعة يعزى لمتغير مستواهم التعليمي. Abstract : : The study aimed to investigate the relationship between the quality of life and motivation for learning, and to identify differences in the level of motivation for learning among individuals with high quality of life based on variables such as academic specialization and educational level, using a descriptive approach. The sample consisted of 135 male and female students studying at Al-Wadi University, who were selected using stratified random sampling. The researcher adopted two scales: the quality of life scale and the motivation for learning scale among university students. The findings revealed a statistically significant correlation between the quality of life and motivation for learning. Moreover, there were statistically significant differences in the level of motivation for learning among university students with high quality of life, which can be attributed to the variable of academic specialization. However, there were no statistically significant differences in the level of motivation for learning among students with high quality of life, which can be attributed to their educational level.
  • Item
    Bec 96 تقييم نفسي عصبي للعمليات المعرفية لدى التلاميذ ذوي العسر القرائي بتطبيق بطارية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) لوزاعي رزيقة
    هدفت الدراسة الحالية إلى تقييم وتفسير العمليات المعرفية لدى التلاميذ ذوي العسر القرائي في الطور الثاني من التعليم الابتدائي، إضافة إلى معرفة تأثير هذه الاضطرابات على زمن ودقة القراءة لديهم. وتم تبني المنهج الإكلينيكي القائم على دراسة حالة، حيث اخترنا عينة قصدية متكونة من 5 تلاميذ. وقصد الإجابة على الفرضيات المطروحة تم تطبيق بطارية التقييم المعرفي. إضافة إلى اختبار نص العطلة للباحثة غلاب قزادري صليحة، وتوصلت نتائج الدراسة إلى مايلي: - تتمثل الاضطرابات المعرفية الأكثر اضطرابا لدى التلاميذ المعسرين قرائيا في الوظائف الذاكرية، ووظائف الإدراك البصري الحركي، ويمكن تفسير هذه الاضطرابات بوجود خلل على مستوى نظام تخزين ومعالجة المعلومات في الذاكرة العاملة. - يؤثر اضطراب هذه العمليات المعرفية على زمن ودقة القراءة لدى التلاميذ المعسرين قرائيا. Abstract: The current study aims to assess and explain the cognitive processes of students with dyslexia in the second phase of primary education, as well as to know the impact of these disorders on their reading time and accuracy. The case study-based clinical curriculum was adopted, where we selected an intentional sample of 5 pupils. For the purpose of answering the hypotheses put forward, the battery of the cognitive assessment was applied BEC 96, in addition to testing the holiday text of researcher Ghalab Qzadri Saliha, and the results of the study came to the following: - The most disruptive cognitive disorders in readily insolvent pupils are memory functions, motor visual cognition functions, and these disorders can be explained by a dysfunction in the storage and processing system of information in working memory. - The disruption of these cognitive processes affects the time and accuracy of reading in readily impaired pupils.
  • Item
    تعليم اللغة الاِنجليزية في المدرسة الجزائرية –آفاقها وتحدياتها- -الطور الاِبتدائي أنموذجا
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) بوطغان سيهام
    Abstract: No one Can deny the importance of teaching foreign languages nowadays all over the world, especially English Language, because of the great role that it plays in the peoples’ affirs Algeria is a good example of the countries where English language is given a significant importance, as consequence for that, it has been decided to start teaching it from the primary education as a second foreign language, so as to be mastered by the futur generations of learners Our aim in this study is to know both the prospects and challenges of teaching English Language in our primary educatio. لا يختلف اِثنان حول ضرورة تعلّم اللغات الأجنبية وتعلميها في مختلف البلدان والمجتمعات على حد سواء، فقد أضحت أغلب الدول تسعى إلى تلقين شعبها هذه اللغات، وتعمل جاهدة على توسيع رقعة اِستعمالها وتوظيفها، خاصّة اللغة الاِنجليزية، بعد أن اِحتلت المرتبة الأولى في العالم. بناءً على هذا سعت الدولة الجزائرية -كغيرها من الدول- إلى إدخال اللغة الاِنجليزية إلى البيئة العامة لشعبها اِنطلاقًا من المؤسسات التعليمية، وذلك من خلال إدراجها للغة الانجليزية في المنظومة التربوية وتدريسها كلغة أجنبية ثانية في الطور الابتدائي، لإعداد جيل جديد يتكلم هذه اللغة ويستعملها في حياته اليومية كغيرها من اللغات. هذا ما سنحاول الوقوف عليه في دراستنا هذه، من خلال الإجابة عن إشكالية محورية مفادها: ما آفاق تدريس اللغة الإنجليزية في المدرسة الجزائرية منذ الطور الابتدائي؟ وفيم تكمن التحديات التي تواجه هذه العملية؟
  • Item
    تصور مشروع الشخصي للحياة لدى الطلاب الجامعين المتفائلين والمتشائمين
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) مزياني كريمة
    Abstract: The clarity of the personal life project image for university students reflects the soundness of their pedagogical and psychological path, which is practically embodied in the presence of a strong motivation for achievement. Therefore, this research seeks to reveal the role played by both optimism and pessimism in the clarity and quality of the life project for students at the University of Moulay Mammar. This is done by studying the relationship and differences in these variables, which we identified through the optimism and pessimism scale by Dember et al. (1989) and the life project perception scale by researcher Zekoua Ahmed (2012). We have found results indicating that there is a clearer life project image for optimistic students who are characterized by a specific perception of their life goals, while pessimistic students show vagueness in their future life vision. We also found that males are clearer in their life project perception, and that medical students have a clearer life project perception compared to students in natural and life sciences and students in humanities and social sciences. وضوح صورة مشروع الشخصي للحياة لدى الطالب الجامعي تعكس سلامة المسار البيداغوجي والنفسي لديهم، والتي تتجسد عمليا في وجود دافعية قوية للإنجاز، وبالتالي يسعى هذا البحث للكشف عن الدور الذي يلعبه كل من التفاؤل والتشاؤم في وضوح ونوعية مشروع الحياة لدى طلبة جامعة مولود معمري، وذلك بدراسة العلاقة والفروق في هذه المتغيرات التي حددناها من خلال مقياس التفاؤل والتشاؤم لـ ديمبر وآخرون (1989) ومقياس تصور مشروع الحياة لباحث زقاوة احمد (2012). ولقد توصلنا إلى نتائج تشير إلى وجود صورة مشروع للحياة أكثر وضوحا لدى الطالب المتفائل والذي تميز بإدراك محدد لأهدافه في الحياة، وعكس الطالب المتشائم الذي أظهر ضبابية في رؤيته المستقبلية للحياة. ووجدنا أيضا أن الذكور أكثر وضوحا في تصور مشروعهم للحياة، كما انتهت النتائج لصالح طلبة تخصص الطب في تصورهم لمشروع الحياة مقارنة مع طلبة كلية العلوم الطبيعية والحياة وطلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية
  • Item
    تداعيات الجريمة الالكترونية من وجهة نظر الضحايا في المجتمع الجزائري
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) حمامي فريد
    : International societies in general and Arab societies in particular face many challenges as a result of the development of technology, the multiplicity of modern communication techniques and the multiplicity of social media platforms, which made the world a small village by abolishing geographical and spatial borders, to change the balance of power with regard to the standards and values on which the social and family fabric of Arab societies was built. In conjunction with the transition of societies to digital societies, the so-called electronic crime that affects individuals, families and institutions and harms them, whether materially or morally , and exposes them to fraud, which prompts specialists to sound the alarm to search for ways to reduce the phenomenon of electronic crime that has affected and threatens the social fabric. Algerian society. The interest in the issue of the repercussions of cybercrime in Algerian society falls within the scope of revealing the repercussions of cybercrime at the individual and societal level, and trying to come up with recommendations that would reduce the level of the spread and exacerbation of the phenomenon of cybercrime in Algerian society and the search for ways to combat it and limit its repercussions at the individual level. Or the societal level. Where a questionnaire was distributed to a sample of victims of cybercrime, using the descriptive analytical method, and relying on the SPSS statistical group technique, a set of results were reached and recommendations.
  • Item
    أنماط القيادة التربوية وعلاقتها بالرضا الوظيفي لدى أساتذة التعليم الابتدائي دراسة ميدانية على أساتذة بلدية المغير-المقاطعة الإدارية 01
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) تقار مبروك; قبقوب عيسى
    تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين أنماط القيادة التربوية بالرضا الوظيفي في المدارس الابتدائية لبلدية المغير-المقاطعة الادارية01- وقد اعتمد الباحثان على المنهج الوصفي الارتباطي، وتمت معالجة البيانات بالحزمة الإحصائية النسخة 22.واستخدما الباحثان عينة مكونة من 47استاذ وأستاذة وتوصلت نتائج الدراسة إلى مجموعة من النتائج وهي وجود علاقة قوية موجبة بين النمط الديمقراطي والرضا الوظيفي مقدرة ب0.86ووجود علاقة سالبة بين النمط الديكتاتوري والرضا الوظيفي مقدرة ب: 0.54وعلاقة موجبة ضعيفة بين النمط التسيبي والرضا الوظيفية مقدرة ب: -0.207 . Abstract: The current study aims to find out the relationship between educational leadership styles and job satisfaction in primary schools in the municipality of ElMeghaier - Administrative District 01. The researchers relied on the descriptive correlational approach, and the data was processed with the statistical package SPSS, version 22. The researchers used a sample of 47 male and female professors, and the results of the study reached a group Among the results, there is a strong positive relationship between the democratic style and job satisfaction, estimated at 0.86, a negative relationship between the dictatorial style and job satisfaction, estimated at: 0.54, and a weak positive relationship between the permissive style and job satisfaction, estimated at: -0.207.
  • Item
    التربية التحضيرية في المنظومة التربوية الجزائرية قراءة تحليلية نقدية لمنهاج التربية التحضيرية (5-6) سنوات
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) بومدفع الطاهر
    تعتبر السنة التحضيرية بمثابة الجسر الذي يُؤمِّن المرور الطبيعي للطفل من مرحلة التربية قبل المدرسية إلى التربية النظامية، ولهذا فقد اهتمت مختلف الإصلاحات التي شهدتها المنظومة التربوية الجزائرية بالتربية التحضيرية. وقد أسهم منهاج التربية التحضيرية لسنة 2004 باعتباره الإطار المرجعي البيداغوجي الأول الذي يعتمد عليه الفاعلون والممارسون مع أطفال التحضري، في تحديد المعالم الأساسية للتربية التحضيرية من خلال مضامينه وتنظيمه للعمل الصفي في قسم التحضري، فمن خلاله تطور مفهوم التعليم التحضيري إلى مفهوم التربية التحضيرية، وأكد إلى جانب تدابير تنظيمية تربوية أخرى على الاهتمام بالجانب التربوي لإنماء شخصية الطفل، قبل الاعتناء بالجانب المعرفي. ولأهمية المناهج في الممارسة البيداغوجية الصفية مع أطفال التحضيري، فإن هذا دفعنا للتقرب منه وقراءته بعمق واستبصار لفهم مكوناته وعناصره ودلالاته، وتثمين ما هو ثمين ومفيد وطرح البديل لبعض العناصر والطروحات التي تحتاج إلى تعديل أو تغير من وجهة نظرنا كباحثين. Abstract : The preparatory year is considered as a bridge that secures the natural passage of the child from the stage of pre-school education to formal education, and for this reason the various reforms witnessed by the Algerian educational system focused on preparatory education. The preparatory education curriculum for the year 2004 contributed to defining the basic features of preparatory education through its contents and organization of classroom work. Through him, the concept evolved from education to preparatory education, and he stressed, along with other educational organizational measures, the interest in the educational aspect of the development of the child's personality, before taking care of the cognitive aspect. And due to the importance of the curricula in classroom pedagogical practice with preparatory children, this prompted us to approach it and read it deeply and insightfully to understand its components, elements and implications, to value what is valuable and useful, and to offer an alternative to some elements and propositions that need to be modified or changed from our point of view as researchers
  • Item
    إرساء فنيات علم النفس الإيجابي لتحسين جودة حياة المعاق حركياً
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) راشدي,إيمان
    Abstract : The study aimed to test the techniques of positive psychology, which are: the art of narration, refutation, self-efficacy, positive thinking, gratitude, happiness, flow, optimism, hope, fun and humor to improving the quality of life of the physically disabled. Relying on the clinical approach and its tools represented by the clinical interview, clinical observation, and the brief quality of life scale issued by the World Health Organization, the Arabization and standardization of Hamza Fatima (2018) on sample from the Algerian environment, in addition to the therapeutic protocol based on the previously mentioned positive psychology techniques that were applied. In two cases of the female gender, the results of the study concluded in a positive contribution to taking care of these cases, by improving their quality of life in terms of satisfaction, acceptance, and having a positive concept about themselves and their lives. ملخص : هدفت الدراسة إلى اختبار فنيات علم النفس الإيجابي المتمثلة في: فنية السرد، فنية الدحض، فنية الكفاءة الذاتِية، فنية التفكِير الإيجابي، فنية الاِمتنان، فنية السعادة، فنية التدفُق، فنية التفاؤُل، فنية الأمل، فنية المرح والفكاهة في تحسِين جودة حياة المعاق حركِياً. بالاِعتمادُ على المنهج العِيادِي وأدواته المتمثلة في المقابلة العِيادِية، الملاحظة العِيادِية، مِقياس جودة الحياة المختصر الصادِر عن مُنظمة الصِحة العالمية تعرِيب وتقنين حمزة فاطيمة (2018) على عيِنات من البيئة الجزائِرية، بالإضافة إلى البروتوكول العلاجي المبني على فنِيات عِلم النفس الإيجابي سابِقة الذِكر والتي طبقت على حالتين من جِنس المؤنث، أسفرت نتائِج الدِراسة إلى المساهمة الإيجابية للتكفل بهذه الحالتين، وذلِك من خِلال تحسِين جودة حياتهما من رِضا وتقبُل واِمتِلاك مفهُوم إيجابي عن ذاتِهما وحياتِهما.
  • Item
    Strategic Planning For Higher Education
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) Amoumene,Mohamed; Hamama,Ammar
    Abstract: The objective of the study is to define strategic planning and highlight its importance in higher education institutions by reviewing a collection of studies and research on strategic planning in various countries. The study aims to emphasize the significance of strategic planning for each academic institution and provide commentary on them. Additionally, it aims to highlight the importance of strategic planning at Hamma Lakhdar University in light of the analyzed studies and literature. ملخص : هدفت الدراسة الى التعريف بالتخطيط االستراتيجي وإبراز أهميته في مؤسسات التعليم العالي وذلك باستعراض ذلك من خالل مجموعة من الدراسات واألبحاث في التخطيط االستراتيجي بمجموعة من الدول وإبراز األهمية من ذلك لكل دراسىة والتعقيب عليهم ، وإبراز أهمية التخطيط االستراتيجي يجامعة حمة لخضر الوادي على ضوء الدراسات واألدبيات التي تم تحليلها.
  • Item
    Professional Adjustment As An Indicator Of Quality Of Life In Modern Organizations
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) Snani,Loubna
    Abstract: The quality of work life is among the effective strategies adopted in modern organizations, after realizing the importance of the worker as one of the main resources that helps to achieve its goals, making him able to assume responsibilities and willing to carry out his daily tasks. Our article aims to show the role played by the quality of work life in achieving individual adjustment with his job. We concluded that achieving adjustment provide a set of requirements that maybe psychological, social, organizational and even environmental, which satisfy his needs and make him more willing to work.
  • Item
    Level Of Psychological Resilience Of Nurses In The Multi-services Clinic In Rouissat
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) Maache,salma
    Abstract: The current study aims to identify the level of psychological resilience of nurses working in the multi-services clinic in Rouissat. It was conducted on a sample of 30 (male and female) nurses in order to achieve the study's objectives; we adopted the the Connor-Davidson Resilience Scale (20003) translated to Arabic by el kalali .As we followed the exploratory descriptive approach which is mostly convenient in such studies.. The results of the study found a high level of psychological resilience among sample members, with no statistically significant differences in sample members' scores according to the following variables: sex and years of experience
  • Item
    Burnout And Its Relationship With Emotional Among Nurses In Algeria
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-26) Youb Mourad
    The current study aimed to determine the nature of the relationship between burnout and emotional maturity and whether levels of burnout differ based on gender and years of experience. The sample included 45 nurses from various hospital departments in the Skikda province. To answer the study's questions, we used two scales: the first was Maslach's Burnout Inventory, and the second was the Emotional Maturity Scale. The results revealed a negative correlation between burnout and emotional maturity, as well as differences in burnout levels attributed to gender and years of professional experience.