الدافعية للانجاز لدى مربي التربية الخاصة (مربي التلاميذ الصم ومربي التلاميذ المكفوفين)
Loading...
Date
2017
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي university of Eloued
Abstract
ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة إلى معرفة الدافعية للانجاز لدى مربيي ومعلمي التربية الخاصة
العاملين مع فئة التلاميذ المكفوفين ونظرائهم العاملين مع فئة التلاميذ الصم
وتم إجراء الدراسة على عينة تكونت من ( )43مربي ومعلم من ولاية الوادي ، وقد
اختيروا بطريقة قصدية ،وهي عينة مسحية تشمل كل افراد مجتمع الدراسة وباستخدام مقياس
الدافعية للانجاز ل عبد اللطيف خليفة والمكيف على البيئة الجزائرية من طرف الاستاذ
البشير معمرية والذي يحتوي على ابعده الخمسة تمثلت في الآتي : (السعي نحو التفوق
والطموح، المثابرة ، الشعور بأهمية الزمن، التخطيط للمستقبل ، الشعور بالمسؤولية) وبإتباع
المنهج الوصفي السببي المقارن ولاختبار فرضيات الد ارسة تم استخدم المتوسط الحسابي
والانح ارف المعياري، وتم تطبيق اختبار (ت) لدلالة الفروق بين المتوسطات لعينتين وتم
التوصل إلى النتائج الآتية :
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الشعور بالمسؤولية بين مربي ومعلمي التلاميذ
الصم ونظرائهم العاملين مع التلاميذ المكفوفين .
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في السعي نحو التفوق والطموح بين مربي
ومعلمي التلاميذ الصم ونظرائهم العاملين مع التلاميذ المكفوفين .
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المثابرة بين مربي ومعلمي التلاميذ الصم
ونظرائهم العاملين مع التلاميذ المكفوفين .9
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الشعور بأهمية الزمن بين مربي ومعلمي التلاميذ
الصم ونظرائهم العاملين مع التلاميذ المكفوفين .
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التخطيط للمستقبل بين مربي ومعلمي التلاميذ
الصم ونظرائهم العاملين مع التلاميذ المكفوفين .
- ومنه لم تتحقق الفرضية العامة والتي مفادها:
- توجد فروق ذات دلالة احصائية في الدافعية للانجاز بين مربي ومعلمي التربية
العاملين مع فئة التلاميذ المكفوفين ونظرائهم العاملين مع التلاميذ الصم.10
Summary
The study aimed to know the motivation for achievement among
the educators and teachers of special education working with classes of blind
students and their counterparts working with deaf students
The study was conducted on a sample consisting of (43) teachers and
educators of Eloued, they were selected in a deliberate manner, a survey
sample that includes all members of the study community and using the scale
of motivation for achievement of Abdellatif Khalifa and adapting to the
Algerian environment by Mr. Bashir Maamria, which contains the farthest The
five were: (striving for excellence and ambition, perseverance, sense of time,
planning for the future, sense of responsibility) and following the descriptive
causal comparative method and to test the hypotheses of the study used the
mean and standard deviation, and the test (T) to indicate the differences
between the averages Two samples were reached following results:
- There are no statistically significant in the sense of responsibility among
breeders of Deaf pupils differences and their counterparts working with blind
pupils.
- There are no statistically significant differences in the quest for excellence and
ambition among the educators of deaf pupils and their working counterparts
with the blind pupils.
- There are no statistically significant differences in persistence between
breeders of pupils Deaf differences and their counterparts working with blind
pupils.
There are no statistically significant differences in the sense of the importance
of time between the educators of deaf pupils and their working counterparts
with the blind pupils.11
- There are no statistically significant differences in planning for the e
between the breeders of pupils Deaf differences and their counterparts
working with blind pupils.
- and from the general premise that that did not materialize:
- There are differences of statistical significance in the motivation for
achievement between educators and educators working with the class of blind
pupils and their counterparts working with deaf pupils.
Description
مذكرة ماستر في علوم التربية تخصص تأهيل في التربية الخاصة
Keywords
الدافعية للإنجاز، الإعاقة، ذوي الإحتياجات الخاصة, Motivation pour la réussite, handicap, personnes ayant des besoins spéciaux, Motivation for achievement, disability, people with special needs
Citation
بوزنة، بوبكر, منصر، خليفة. الدافعية للانجاز لدى مربي التربية الخاصة (مربي التلاميذ الصم ومربي التلاميذ المكفوفين). مذكرة ماستر في علوم التربية تخصص تأهيل في التربية الخاصة. قسم علم النفس. كلية العلوم الإجتماعية والإنسانية. جامعة الوادي.2017.جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]