RIR_Vol 11 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/18846
Browse
Recent Submissions
Item The Impact Of Talent Management On Achieving Competitive Advantage - Case Study Cevital Company(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) Tei, Ahmed; Benmouhoub, SaraAbstract: This study has addressed the topic of talent management. Which attracted the attention of many organizations and companies around the world. as a factor of excellence and success, we tried to highlight the impact of talent management processes on attaining competitive advantage in the Cevital company. The data were collected through questionnaire filled out by (75) employees working at the company and which has analyzed by SPSS v19.The results of the current study shows that, there is a high level of talent management in the Cevital company. In addition, there is a high level of competitive advantage in it, the results also shows that talents management processes have an impact on attaining competitive advantage. The current study recommends to the companies to pay attention for talented employees and to invest in talent and intellectual capital which is one of the most important companies’ assets. الملخص: تناولت هذه الدراسة موضوع إدارة المواهب الذي جذب انتباه العديد من المنظمات و الشركات في جميع أنحاء العالم كعامل للتميز و النجاح، حاولنا تسليط الضوء على تأثير عمليات إدارة المواهب على تحقيق الميزة التنافسية في شركة سفيتال، و تم جمع البيانات من خلال استبيان تم توزيعه على 75 عامل يعملون في الشركة المستهدفة و تحليلها بواسطة برنامج spss v 19، توضح نتائج الدراسة الحالية أن هناك مستوى عال من إدارة المواهب و مستوى عال من الميزة التنافسية في شركة سفيتال، كما أظهرت النتائج أن عمليات إدارة المواهب لها تأثير على تحقيق الميزة التنافسية. توصي الدراسة الحالية الشركات بضرورة الاهتمام بالموظفين الموهوبين و الاستثمار في رأس المال الموهوب و الذي يعد أحد أهم أصول الشركات.Item The Impact Of Interest Rates On The Stock Market Performance: Amman Stock Market Case Study Using Ardl Approach During The Period 1990-2018(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) Bouabdallah, Ali; Bouguesba, CherifThis paper aims to determine empirically the impact of interest rates on the Amman stock market performance, by using the Auto-Regressive Distributed Lag (ARDL) approach to annual time series data for the period 1990 to 2018. The findings showed that there is a negative significant impact of the interest rates on the Amman stock market performance with a very high statistical significance during the period 1990-2018; which is consistent with the economic theory.Item The Importance And Effectiveness Of Using Icts In Achieving The Competitive Advantage Of The Economic Institution(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) Bali, Hamza; Azri, Amine; Bali, MossabAbstract: This study aims and shows the importance of technologies of information and communication in activating the management of business and building a competitive advantage among economic institutions. The society of all kinds has become an information society more than ever, and this imposed on economic institutions speed in the collection of information and data and speed in decision-making, as well as speed in the process of supply and financing and speed in the production, storage, For this reason, we conducted this study to know the extent of the contribution of information and communication technologies in enhancing the competitiveness of the economic institution. To achieve this, we dropped the theoretical study on the economic institution “WOUROUD” in the Eloued city relying on the questionnaire as an essential tool for the study we have processed the form outputs through the SPSS v25 program. From the results obtained, there is a statistically significant impact relationship between information and communication technologies and the competitiveness of the economic institution under study, as there are no statistically significant differences about the reality of information and communication technologies in the relevant institution that are attributed to official (seniority) variables. ملخص: نهدف هذه الدراسة لتبيان أهمية بعض تكنولوجيات المعلومات والاتصال في تفعيل إدارة أعمال وبناء ميزة تنافسية لدى المؤسسات الاقتصادية، وذلك من خلال تبيان أهمية وضرورة إقحام تلك التكنولوجيات في الحياة اليومية للمؤسسات الاقتصادية، سواء في علاقاتها مع الموردين أو الزبائن أو الشركاء أو حتى بين أقسامها وفروعها، ذلك أن المجتمع بجميع أصنافه أصبح مجتمع معلوماتي أكثر من أي وقت مضى، وهذا ما فرض على المؤسسات الاقتصادية السرعة في جمع المعلومات والبيانات والسرعة في إتخاذ القرارات، وكذا السرعة في عملية التوريد والتمويل والسرعة في الإنتاج والتخزين والنقل والتوزيع، ومن اجل ذلك قمنا بهذه الدراسة لمعرفة مدى مساهمة تكنولوجيات المعلومات والاتصال في تعزيز تكنولوجيا تنافسية المؤسسة الاقتصادية ولتحقيق ذلك قمنا بإسقاط الدراسة النظرية على المؤسسة الاقتصادية "ورودWOUROUD" بالوادي من خلال الاعتماد على الاستبيان كأداة أساسية للدراسة حيث قمنا بمعالجة مخرجات الاستمارة عن طريق برنامج SPSS v25 ومن النتائج المتوصل إليها توجد علاقة تأثير ذات دلالة إحصائية بين تكنولوجيات المعلومات والاتصال وتنافسية المؤسسة الاقتصادية محل الدراسة كما أنه لا توجد فروق ذات دلالة احصائية حول واقع تكنولوجيات المعلومات والاتصال في المؤسسة المعنية تعزى للمتغيرات الرسمية (الاقدمية).Item The Algorithm Applications In The Sharing Economy: Building A Regression Model Of Airbnb Prices Using Python(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) Khelfaoui, Mounia; Sedkaoui, SorayaThe purpose of this study is to explore the relationship between algorithmic applications and the sharing economy. To explore this relationship we applied a linear regression algorithm using Python for ppredicting Airbnb listing price. The results of the study show that the prices of Airbnb apartments in Paris are heavily dependent on available equipment and location. Indeed, most of the variables that have led to price increases are related to equipment and location. We can apply other algorithms, such as “random forest”, decision tree, etc. To see if these characteristics (amenities/location) are the main factors for predicting the prices of Airbnb apartments in Paris. الغرض من هذه الدراسة هو استكشاف العلاقة بين التطبيقات الخوارزمية واقتصاد المشاركة. لاستكشاف هذه العلاقة، قمنا بتطبيق خوارزمية انحدار خطي باستخدام Python لتحديد سعر إدراج Airbnb. تظهر نتائج الدراسة أن أسعار شقق Airbnb في باريس تعتمد بشكل كبير على المعدات المتاحة والموقع. في الواقع، ترتبط معظم المتغيرات التي أدت إلى ارتفاع الأسعار بالمعدات والموقع. يمكننا تطبيق خوارزميات أخرى، مثل "غابة عشوائية"، وشجرة القرار، وما إلى ذلك لمعرفة ما إذا كانت هذه الخصائص (وسائل الراحة / الموقع) هي العوامل الرئيسية للتنبؤ بأسعار شقق Airbnb في باريس.Item Les échanges Commerciaux Avec Les Brics Impactent-ils La Croissance économique En Afrique Sub-saharienne ?(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) Tchitchoua, Jean; Nguekeng, BernardRésumé : Cet article analyse les effets des échanges commerciaux avec les BRICS sur la croissance économique des pays de l’Afrique Sub-saharienne. Pour y parvenir, nous utilisons un modèle estimé en données de panel par les méthodes de moments généralisés en système sur la période 1995 à 2017. Les résultats montrent que le commerce avec le groupe BRICS contribue positivement mais pas de manière substantielle sur la croissance économique en Afrique Sub-saharienne. La forte demande des ressources naturelles par les BRICS favorise cette croissance surtout dans les pays fortement dotés en ces ressources. Mais la forte demande des produits manufacturés par les pays africains inhibe considérablement le niveau de production locale. Nous suggérons aux dirigeants africains d’œuvrer pour une transformation plus ou moins poussée de ces ressources naturelles avant leurs exportations car cette transformation entraine plus de valeur ajoutée et par la même occasion limite les importations des produits manufacturés. De même, la limitation des importations des produits finis au profit des produits intermédiaires et machines boosterait davantage la production domestique. Abstract: This article analyses the effects of trade with the BRICS on the economic growth of sub-Saharan African countries. To achieve this, we use a model estimated in panel data by system-generalized time methods over the period 1995 to 2017. The results show that trade with the BRICS Group contributes positively but not substantially to economic growth in Sub-Saharan Africa. The strong demand for natural resources by the BRICS favours this growth, especially in countries with a high resources. But the high demand for manufactured goods by African countries significantly inhibits the level of local production. We suggest that African leaders work for a more or less extensive transformation of these natural resources before their exports, as this transformation leads to more added value and at the same time limits imports of natural resources manufactured goods. Similarly, limiting imports of finished products to intermediate products and machinery would further boost domestic production.Item دور ابعاد التسويق الداخلي في تحسين الأداء(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) الصبري, اسماء احمد; السياني, ماجد قاسم عبدههدفت الدراسة الى التعرف على دور التسويق الداخلي من خلال ابعاده (البرامج التدريبية، الحوافز، الدعم الاداري ، تعيين العاملين )على تحسين الاداء في شركة الألبان و الاغذية الوطنية من وجهه نظر العاملين واستخدمت هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم تحليل (74) استبيان من خلال استخدام البرنامج الاحصائي (SPSS) ، حيث أظهرت نتائج اختبار الفرضيات بوجود اثر ايجابي ذو دلاله احصائية للتسويق الداخلي من خلال ابعاده على تحسين الاداء ، حيث اشارت النتائج الى قبول الفرضيات التي بنيت عليها الدراسة كما أشارت النتائج إلى قبول فرضية وجود اثر ذو دلالة احصائية لمتغير التسويق الداخلي على تحسين الاداء، وأوصت الدراسة بأن يتم التركيز على ابعاد التسويق الداخلي المختلفة ، واشراك العاملين في تصميم البرامج التدريبية التي سيشتركون فيها ، وان تعد البرامج التدريبية في مواضيع صناعية حديثة ، وأن تتناسب الحوافز والمكافآت مع متطلبات المعيشة اليومية المعقولة ، وان يقدر الرؤساء المهارات التي يطلبها العمل بما ينعكس على تحسين الاداء بشكل إيجابي . Abstract: The study aimed to identify the impact of internal marketing through its dimensions (training programs، incentives، administrative support، employee recruitment method.) on the performance of national food and dairy company from the perspective of the staff and used this analytical descriptive approach. A(74) questionnaire Was analyzed through the use of the Statistical Program (SPSS)، where the results of testing hypotheses showed a positive statistically significant effect on internal marketing on performance. The results indicated acceptance of all the hypotheses on which the study was based and the results indicated acceptance of the hypothesis that there is a statistically significant impact on performance of the internal marketing variable، and the study recommends that the focus be on the different internal marketing dimensions and the participation of staff in the design of the training programs in which they will be involved. Training programs should be developed in modern industrial subjects، incentives and rewards should be commensurate with reasonable daily living requirements، and heads should appreciate the skills that work requires، reflecting on positive performance.Item أثر الحوافر المعنوية على أداء العاملين في المؤسسة الاقتصادية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) قدة, حياة; نعرورة, بوبكرتهدف هذه الدراسة على معرفة أثر الحوافز المعنوية في أداء العاملين على مستوى المؤسسة الاقتصادية، وكذا تحديد الفروق في مستوى الحوافز المعنوية في المؤسسة تبعا لمتغيرات العمر، المستوى التعليمي، الوظيفة والأقدمية. شملت عينة الدراسة 31 عامل من الوكالة الوطنية لدعم وتشغيل الشباب بالوادي، واعتمدت الدراسة على الاستبيان كأداة البحث، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من بينها ووجود علاقة تأثير ذات دلالة إحصائية بين الحوافز المعنوية وأداء العاملين في المؤسسة محل الدراسةـ كذالك لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى الحوافز المعنوية والمتغيرات الاسمية لأفراد العينة المبحوثة. الحوافز ؛ الحوافز المعنوية ؛ أداء العاملين. This study aims to know the effect of moral incentives on the performance of workers at the level of the economic institution, as well as to identify differences in the level of moral incentives in the institution according to the variables of age, educational level, function and seniority. The study sample included 31 workers from The National Agency for the Support and Employment of Youth in Eloued, and the study relied on the questionnaire as a research tool, and the study reached a set of results from among them and the presence of a statistically significant effect relationship between moral incentives and the performance of workers in the institution under study - also there are no statistically significant differences between The level of moral incentives and nominal variables of the respondents. Keywords: Incentives; Moral incentives; Staff performance.Item أثر الاصلاحات النقدية على الصلابة المصرفية دراسة مقارنة بين الجزائر و موريتانيا ( 2016-2019)(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) رمضاني, محمد; ولد حام ولد حكي, الطالب مصطفىيهدف هذا المقال إلى إعادة تقييم الاصلاحات النقدية التي قامت بها الدول النامية ، خاصة الجزائر و موريتانيا . و التي كانت معظم ملامحها نتيجة توصيات صندوق النقد الدولي في سنوات التسعينيات، و كيف أثرت بعد سنوات على أداء و تطور و صلابة أهم قطاع اقتصادي يهتم بتمويل الاقتصاد و هو القطاع المصرفي في البلدين . تنتهج هذه الدراسة مقاربة تحليلية، تقييمية و مقارنة ، وفقا للمنهجين التحليلي و المقارن. كما مثلت حدود الدراسة الزمنية خمس سنوات من 2016 الى 2019 . و هي السنوات الأصعب من الناحية المالية بعد تراجع ايرادات الدول نتيجة انخفاض أسعار البترول والمعادن في الاسواق العالمية. توصلت هذه الدراسة الى أن الاجهزة المصرفية الجزائرية و الموريتانية عرفت نوعا من العمق المالي ، و تطورت خدماتها المالية ، لكن صلابتها المالية مازالت تحتاج المزيد من التعزيز. Abstract: This article aims to re-evaluate the monetary reforms undertaken by developing countries, especially Algeria and Mauritania. Most of its features were the result of the recommendations of the International Monetary Fund in the 1990s, and how it affected, after years, the performance, development and solidity of the most important economic sector concerned with financing the economy, which is the banking sector in both countries. This study follows an analytical, evaluative and comparative approach, according to the analytical and comparative approaches. The time limits of the study were five years extending from 2016 to 2019. And these are the most difficult years financially, after the decline in state revenues as a result of the decline in oil prices in the global markets. This study found that the Algerian and Mauritanian banking systems knew a kind of financial depth, and their financial services had developed, but their financial strength still needed more strengthening. Keywords: Monetary reforms; financial solidity; the Algerian banking system; the Mauritanian banking system.Item تحليل أثر اقتصاد الفقاعات المالية على الاقتصاد الكلي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) بوكرامي, إلياس; غربي, هشامتوضح هذه الدراسة انعكاسات الفقاعات المالية على الاقتصاد الكلي استنادا لنموذج «سامويلسون تيرول»، والذي اعتمده الكثير من الباحثين في دراسة كيفية تشكل الفقاعة داخل الأسواق المالية والآثار الاقتصادية التي تسببها، مع الاشارة في ذلك لفقاعة الرهن العقاري التي انهارت سنة 2007 بالولايات المتحدة، مع تقييم آليات التيسير الكمي التي اعتمدتها الحكومات المتضررة في معالجة ما تسبت به الفقاعة.Item أثر توطين النظام المدمج للإدارة (الجودة، البيئة والسلامة المهنية) على الأداء الكلي المستدام لشركة فرتيال Fertial .(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) راشي, طارقتهدف هذه الدراسة إلى تبيان أثر إقامة متطلبات النظام المدمج للإدارة (الجودة، البيئة والسلامة المهنية) على الأداء الكلي المستدام لشركة فرتيال Fertial. وقد إحتوت هذه الدراسة على جزئين، الأول نظري سلط الضوء على مفهوم النظام المدمج للإدارة وعلى أهم المتطلبات اللازمة لتوطينه في منظمات الأعمال، بالإضافة إلى تشريح مفهوم الأداء الكلي للمنظمة في إطار الإستدامة مع إبراز أهم مكوناته ومؤشرات قياسه. أما الثاني تطبيقي تناول إسقاط موضوع الدراسة على شركة فرتيال Fertial وهي أحد الشركات الجزائرية الموُطنة للنظام المدمج للإدارة، وذلك من أجل تحديد علاقة الإرتباط والتأثير بين هذا الأخير والأداء الكلي للشركة محل الدراسة في إطار متطلبات الإستدامة، وذلك من خلال توزيع إستمارة على عينة مكونة من 38 فرد وتحليلها بإستخدام برنامج التحليل الإحصائي SPSS. وتوصلت هذه الدراسة إلى وجود علاقة إرتباط معنوية موجبة وتأثير معنوي بين المتغير المستقل (النظام المدمج للإدارة: الجودة، البيئة والسلامة المهنية) والمتغير المعتمد التابع (الأداء الكلي المستدام لشركة فرتيال Fertial). The aim of this study is to demonstrate the impact of establishing the requirements of the integrated management system (quality, environment and occupational safety) on the overall sustainable performance of Fertial company. The study contained two parts, the first highlighted the concept of integrated management system and the most important requirements for localization in business organizations, in addition to dissecting the concept of the overall performance of the organization in the framework of sustainability and highlighting its most important components and measurement indicators. Whereas The second is application that dealt with dropping the subject of the study on the company "Fertial" which is one of the Algerian domestic companies of the integrated system, in order to determine the relationship of correlation and impact between the latter and the total performance of the company under study in the framework of the requirements of sustainable development, through the distribution of a questionnaire on a sample of 38 individuals and analyzed using the statistical analysis program SPSS. The study concluded that there was a significant positive correlation between the independent variable (the integrated system of quality management and the environment and occupational safety) and the dependent variable (overall sustainable performance of Fertial company).Item تقييم واقع تطبيق نموذج القيمة العادلة في البنوك التجارية العاملة في الجزائر - دراسة ميدانية لعينة من البنوك التجارية العاملة في الجزائر -(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) زرقون, محمد; بن يدير, فارستهدف هذه الدراسة الى التعرف على مدى إعتماد البنوك التجارية العاملة في الجزائر على نموذج القيمة العادلة عند التقييم المحاسبي. للوصول لأهداف ونتائج الدراسة ، تم استخدام الاستبيان كأداة للبحث في الدراسة الميدانية ، حيث تم صياغتها بحيث يمكن من خلالها استطلاع رأي العينة المستهدفة بما يحقق أهداف الدراسة ، وقد إعتمدنا في تحليل بيانات الاستبيانات على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS 23)، و في الأخير خلصت الدراسة إلى أن البنوك التجارية العاملة في الجزائر لا تعتمد على نموذج القيمة العادلة بشكل كبير ، وتوصلت أيضا الدراسة إلى أن هناك عوائق وتحديات تجعل البيئة المحاسبية الجزائرية غير ملائمة لتطبيق القيمة العادلة ولعل أبرزها عدم جاهزية السوق المالي الجزائري.Item دور المحاسبة الرشيقة في تخفيض تكاليف الإنتاج في المؤسسة الاقتصادية دراسة حالة مؤسسة سوناطراك فرع جبل العنق- تبسة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) زرفاوي, عبد الكريم; الصدراوي, طارق; طبيب, عبد السلامهدفت الدراسة إلى معرفة أثر تطبيق المحاسبة الرشيقة وأدواتها على مؤسسة سوناطراك خاصة، وهذا باعتماد مجموعة من المعطيات الميدانية التي من خلالها تم التوصل إلى نتيجة أساسية وهي أن الأنظمة الرشيقة تساهم في تحقيق نتائج جيدة بالنسبة للمؤسسة، ويتم الوقوف على ذلك باستخدام أسلوب المحاسبة الرشيقة وأدواتها مثل التكلفة المستهدفة، صندوق الأداء، تيار القيمة...الخ. The study aimed to understand the effect of applying agile accounting and its tools on Sonatrach institution in particular. It relied on a set of field data through which its basic result was that agile systems contributed in achieving good results for the institution. This is evidenced by the use of the method of agile accounting and its tools such as target cost, performance fund, value stream, etcItem تطبيق جوانب التسويق الاجتماعي في المؤسسات وجمعيات حماية المستهلك كآلية لترسيخ العمل التضامني في المجتمع(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) يونسي, مصطفى; بن مسعود, عطا الله; هزرشي, طارقعلى الرغم من التطور في المجالات الصناعية والتجارية وما صاحبها من الارتقاء بالمستويات المعيشية للأفراد من رفاهية وتطور النمط المعيشي لهم، إلا أن الآثار السلبية في المجالات المعيشية والاجتماعية والاقتصادية للأفراد لازالت ظاهرة عند العديد من الدول إن لم نقل كلها وبنسب متفاوتة لأسباب مختلفة ومتعددة والتي لم تعد مسؤولية الدولة فقط بل مسؤولية تشترك فيها العديد من الأطراف أهمها المؤسسات وجمعيات حماية المستهلك، وذلك من خلال تبني مفاهيم التسويق الاجتماعي وتطبيقها خدمة للمجتمع. من هنا تأتي هذه الورقة البحثية لإبراز أهمية التسويق الاجتماعي كمفهوم حديث لتحقيق العدالة الاجتماعية بمختلف جوانبها ومتغيراتها، سواء من خلال المؤسسات أو جمعيات حماية المستهلك، وذلك من خلال دراسة ميدانية على عينة من المؤسسات والجمعيات ، وقد خلصت الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية بين جوانب التسويق الاجتماعي وترسيخ العمل التضامني في المجتمع.Item أهمية ممارسة التسويق عبر الكلمة المنطوقة Word Of Mouth (wom) في التأثير على السلوك الشرائي للمستهلك الجزائري - دراسة حالة المستهلك بالمقاطعة الإدارية تقرت -(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) بن جروة, حكيمملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى أهمية استخدام التسويق عبر الكلمة المنطوقة في التأثير على السلوك الشرائي للمستهلك الجزائري بالمقاطعة الإدارية تقرت، وذلك من خلال توضيح وإبراز العلاقة بين مفهوم الكلمة المنطوقة والسلوك الشرائي للمستهلك، ومنه فإن هذه الدراسة تعتمد على معرفة آراء وتطلعات عينة من المستهلكين المستهدفين بالدراسة على مستوى المحلات والمراكز التجارية المتواجدة بمنطقة البحث، وعليه وتحقيقا لهذه الغاية، تم الاعتماد على كل من المنهج الاستنباطي والاستقرائي للقيام بالدراسة، كما تم اختيار عينة عشوائية من المستهلكين المرتادين على المحلات والمراكز التجارية بالمقاطعة محل الدراسة والمقدر عددهم بـ: 466 مستهلك، وقد تمت المعالجة بالاستعانة بالحزمة الإحصائية (SPSS 25)، ليتم التأكيد على أن للكلمة المنطوقة دور وتأثير على السلوك الشرائي للمستهلك الجزائري إلا أنه ضعيف نوعا ما، لذلك تنصح الدراسة بضرورة زيادة الاهتمام بالتسويق عبر الكلمة المنطوقة من قبل المحلات والمراكز التجارية وحتى المؤسسات، وذلك لتأثيرها على السلوك والقرار الشرائي للمستهلك، مع ضرورة البحث عن الطرق والأدوات الترويجية المساعدة على نقل الصورة والكلمة الطيبة والايجابية عن المؤسسة لمستهلكيها بالتركيز على الجماعات المرجعية والاهتمام بهم. Abstract: This study aims to revealing the importance of using marketing through the spoken word in influencing the purchasing behavior of the Algerian consumer in the administrative district of Touggourt. This is done by clarifying and highlighting the relationship between the concept of spoken word and the purchasing behavior of the consumer. The target consumers studied at the level of shops and commercial centers located in the research area. Therefore, to this end, both the deductive and inductive method were used to conduct the study. The 466 consumers of the province's commercial centers were treated using the Statistical Package (SPSS 25). It is emphasized that the spoken word has a role and influence on the purchasing behavior of the Algerian consumer, but it is somewhat weak. The word spoken by shops and commercial centers and even institutions, because of their impact on the behavior and decision to buy the consumer, with the need to search for ways and promotional tools to help transfer the image and the word good and positive for the institution to its consumers by focusing on reference groups And pay attention to them.Item الشراكة بين الجامعة والقطاع الصناعي في الجزائر: تحدياتها وسبل تفعيلها(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) بوفناش, وسيلةملخص: تهدف هذه الدراسة إلى توضيح أهمية تفعيل الشراكة بين الجامعة والقطاع الصناعي في الجزائر، نظرا لدور الجامعة في إنعاش القطاع الصناعي، وكون الشراكة بينهما تعد سبيلا لتحقيق التقدم ونقل التكنولوجيا، بالإضافة إلى ما لهذه الشراكة من انعكاسات ايجابية على التعليم والبحث العلمي الجامعي، وذلك من خلال التطرق إلى الشراكة القائمة بين الجامعة والقطاع الصناعي من حيث طبيعتها، مبرراتها، واقعها في الجزائر وتحدياتها، في محاولة لتقديم تصور مقترح لتطويرها خدمة لكل من الجامعة والصناعة. وقد توصلت الدراسة إلى وجود العديد من التحديات والصعوبات التي تقف حائلا أمام تحقيق الشراكة المأمولة بين الجامعات والقطاع الصناعي في الجزائر، أبرزها عدم اهتمام الجامعات بالجانب التسويقي، وضعف ثقة منظمات القطاع الصناعي بمخرجات الجامعات من المهارات البشرية والأبحاث والدراسات العلمية. الكلمات المفتاحية: الجامعة، القطاع الصناعي، الشراكة، الجزائر. تصنيف JEL: I 23 ; L 14 ; L 24 Abstract: This study aims to clarify the importance of activating the partnership between the university and the industrial sector in Algeria, given the role of the university in revitalizing the industrial sector, and because their partnership is a way to achieve progress, technology transfer, modernization and development, in addition to the positive implications of this partnership on education and scientific research university, by addressing the partnership existing between the university and the industrial sector in terms of nature, justifications, reality in Algeria and its challenges, in an attempt to present a proposed vision for the development of this partnership to serve both the university and industry. The study found that there are many challenges and difficulties that stand in the way of achieving the desired partnership between the universities and the industrial sector in Algeria, most notably the lack of interest of universities in the marketing aspect, and weak confidence of the industrial sector organizations in the university outputs of human skills, research and scientific studies. Keywords: University, Industrial Sector, Partnership, Algeria. Jel Classification Codes : I 23 ; L 14 ; L 24Item مساهمة جودة الهياكل القاعدية والحياة الجامعية في تحسين جودة التعليم العالي في الجزائر - دراسة ميدانية –(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) بريش, عبد القادر; بدوي, ساميةتهدف هذه الدراسة إلى تقييم جودة الهياكل القاعدية والحياة الجامعية وفقا لمعايير ضمان الجودة التي جاء بها المرجع الوطني الجديد لضمان الجودة الداخلية في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية،وإبراز مدى مساهمتها في تحسين جودة التعليم العالي، باعتبار أن ميداني الهياكل القاعدية و الحياة الجامعية من أهم المجالات الأساسية التي يجب أن تحظى بالاهتمام و الأولوية.وذلك من خلال دراسة تطبيقية في مؤسسة للتعليم العالي في الجزائر لتحليل نتائج تقييم الميدانين حيث كانت أول تجربة لعملية التقييم الذاتي سنة 2017، وقد توصلت الدراسة إلى أن التقييم كان أقل من المتوسط وأوصت بضرورة الاهتمام والتركيز على تحسين جودة الهياكل القاعدية والحياة الجامعية لتحسين جودة وأداء المؤسسة. The objective of this study is to evaluate the quality of the basic structures and the university life in accordance with the quality assurance standards provided by the new national authority for internal quality assurance in Algerian higher education institutions and to highlight their contribution to improving the quality of higher education. Which should receive attention and priority. This is through an applied study of a higher education institution in Algeria to analyze the results of the evaluation of the two fields. It was the first experience of the self-evaluation process in 2017, the study found that the evaluation was below average It recommended that attention and focus should be placed on improving the quality of infrastructure and university life to improve the quality and performance of the institution.Item قياس مستوى جودة الخدمات الصحية بالمؤسسات الاستشفائية العمومية الجزائرية باستخدام مقياس Servperf -دراسة عينة من مرضى المؤسسات الاستشفائية العمومية بولاية عنابة-(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) بوعزيز, ناصر; فريحة, ليندة; خروف, منيرتهدف هذه الدراسة الى قياس جودة الخدمات الصحية في المؤسسات الاستشفائية العمومية الجزائرية، وقد تم الاعتماد في هذه الدراسة على مقياس SERVPERF لقياس الأداء الفعلي للخدمة الصحية المقدمة. ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم توزيع 255 استبانة على مرضى المستشفيات العمومية بولاية عنابة، حيث تم استخدام عدد من الأساليب الإحصائية في برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) 20 Statistical Package for Social Sciences، لعرض وتحليل نتائج الدراسة ثم اختبار فرضيات الدراسة الموضوعة. وقد خلصت الدراسة الى وجود مستوى منخفض لجودة الخدمة الصحية المقدمة في المؤسسات الاستشفائية العمومية الجزائرية، بالإضافة إلى وجود فوارق في تقييم مستوى جودة الخدمات الصحية المقدمة تعزى إلى (العمر، الدخل، مدة الاقامة، القسم الطبي).Item الدور الوسيط لضمان الجودة في العلاقة بين الذكاء الاستراتيجي والأداء المتميز دراسة تطبيقية على جامعة أدرار(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) ساوس, الشيخ; ربيعي, الهاشميهدفت الدراسة الى توضيح مدى إسهام الذكاء الإستراتيجي في تحقيق الأداء المتميز في ظل الدور الوسيط لضمان الجودة, وطبق البحث على عينة عشوائية طبقية بحجم 80 مفردة من موظفي وأساتذة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة أدرار,تم الاعتماد على الاستبانة كوسيلة لجمع البيانات التي تم تحليلها من خلال استخدام طريقة المربعات الصغرى الجزئية باستخدام لغة البرمجة R وحزمة PLSPM. توصلت الدراسة الى وجود دور وسيطي كامل لضمان الجودة في العلاقة بين الذكاء الاستراتيجي والأداء المتميز. توصي الدراسة في استفادة الفئة المبحوثة من زيادة مساهمة الذكاء الاستراتيجي في إحداث التأثيرات الإيجابية في تميز الأداء الجامعي حيث أن الفئة المبحوثة بحاجة الى المزيد من الجهود لتحسين أدائها من خلال اعتمادها على منهج ضمان الجودة والسعي نحو استثمار النضج المعرفي للذكاء الاستراتيجي وتوظيفه سلوكيا في المواقف المطلوبة ويحدث ذلك من خلال دورات تدریبیة.Item Determinants Of Customer Loyalty In A Competitive Banking Environment: Some Evidence From Algerian Banks(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) Algamdi, Abdelmageed; Brika Said, Khalfa Mokhta; Musa Adam, Ahmed; Chergui, Khalilهدفت الدراسة الى بيان دور جودة الخدمة ورضا العملاء وصورة البنك في ولاء العملاء. تمثل مجتمع البحث في عملاء البنوك بولايات الشرق الجزائري. وشملت الدراسة 320 مستجيبًا من عملاء أربعة بنوك تابعة للقطاع العام. وقد تم تحليل بيانات الدراسة باستخدام تحليل الانحدار المتعدد لتحديد ولاء العملاء في البنوك التجارية وتقييم تأثير بعض المحددات مثل الصورة المصرفية ورضا العملاء وجودة الخدمة على ولاء العملاء في البنوك. تشير نتائج البحث إلى أن جودة الخدمة ورضا العملاء وصورة البنك لها آثار إيجابية كبيرة على ولاء العملاء. كما، وجد أن لكل من رضا العملاء وجودة الخدمة تأثير إيجابي كبير على ولاء العملاء. ويشير النموذج إلى أن رضا العملاء له تأثير أكبر على ولاء العملاء عند مقارنته بجودة الخدمة وصورة البنك. أخيرًا، تبرر الدراسة الحالية أنه لإثبات ولاء العملاء للبنوك، يجب أن تركز البنوك التجارية على جميع المحددات (صورة البنك، وجودة الخدمة، ورضا العملاء)، وأن يكون التركيز بشكل أساسي على رضا عملاء البنوك.Item دور الإتصال العمومي في تشجيع الإستثمارات السياحية في الجزائر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-06) دراوسي, مسعود; محمد الحاج, ليلىيعتبر الوقوف على ماهية السياسة الإتصالية ضرورة ملحة أمام كل باحث يهتم بالتطورات التكنولوجية و العولمة و التنمية المستدامة لقطاع السياحة، لتحديد مجال تدخل الخدمة العمومية وإعطائها طابع العصرنة والتوافق مع متطلبات السوق. وتعد الخدمات السياحية من بين تلك الخدمات العمومية، التي تقدمها الهيئات و المؤسسات العمومية السياحية بحاجة لتوجيه، ووجود إتصال عمومي فعال سواء على المستوى الداخلي أو الخارجي للقطاع يحقق رغبات المتعاملين السياحيين و المواطنين ككل، وحتى ندرك هذه الغاية لا بد من توفر إستراتيجية إتصالية شاملة وبعيدة المدى لتشجيع الإستثمارات السياحية بإعتبارها أساس إقامة صناعة سياحية في أي بلد، ولبلوغ هذه الغاية إعتمدنا في دراستنا على المنهج الإستنباطي بأدواته الوصف والتحليل من خلال وصف نظري والشرح والتحليل لمختلف المفاهيم المتعلقة بالسياسة الإتصالية المنتهجة لتطوير قطاع السياحة و التوجه للدراسة الميدان عن طريق أسلوب دراسة حالة مع عرض تجارب عن منهجية الإتصال بفرنسا و بعض الدول العربية.إستخلصنا من ذلك أن قطاع السياحة يفتقر لإستراتيجية إتصال واضحة و بحاجة لتفعيل دور المصالح الخارجية (المديريات الولائية) في تنمية السياحة الداخلية ودمج دور المتعاملين السياحيين في إنعاش السياحة الخارجية . Abstract: Understanding what communication policy is, is an urgent necessity for every researcher interested in technological developments, globalization and sustainable development of the tourism sector, to determine the field of intervention of the public service and to give it a modernity and conformity with the market’s requirements. Tourism services are among those public services provided by public touristic bodies and institutions that need to be directed and to have an effective public communication in both internal and external level of the sector. In order to achieve the wishes of both tourist operators and citizens And to realize this goal, a comprehensive and long-term communication strategy is needed to encourage tourism investments as the basis for establishing a tourist industry in any country, And to reach this goal, we have relied in our study on the deductive approach with its tools; Description and analysis through a theoretical description, explanation and analysis of various concepts related to the communication policy pursued to develop the tourism sector and to go to study the field through the method of case study with the presentation of experiences on the methodology of communication in France and some Arab countries, We conclude from this that the tourism sector lacks a clear communication strategy and needs to activate the role of external departments (State directorates) in the development of internal tourism and integrate the role of touristic operators in the rehabilitation of foreign tourism.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »