JALSL_Vol 16 N 01

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/33313

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 34
  • Item
    الموروث الثقافي في قصة الطفل قصر الأبطال لنجاة مزهود أنموذجا
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) تمار, هند
    يمثل الموروث الثقافي حضارة أمة، وتاريخها وهويتها؛ مما يثبت عراقة المجتمعات وأصالتها، كما يعد من أهم عوامل رقي المجتمعات ونهضتها، وبناء شخصيات أفرادها، ولعل هذا ما ينمي في الفرد احترام الآخر وعاداته وتقاليده، ويجنبه الخوض في كثير من الصراعات الدينية والفكرية من ناحية، ويساهم أيضا في اعتزاز الفرد بثقافته وعدم الخضوع للغزو الفكري. ونظرا للأهمية البالغة للموروث الثقافي عامة، والجزائري خاصة فقد عمد عديد المبدعين الجزائريين للتعريف الأطفال به؛ باعتبارهم أهم ركائز المجتمع، معتمدين في ذلك على القصص الموجهة لهم، في بناء قصصي شيّق وهادف، متنوع من قصة لأخرى، ومثال ذلك المجموعة القصصية حكايا العصافير. : Abstract The cultural héritage represents a nation's civilization, history and identity; Which proves the nobility and originality of societies, as it is considered one of the most important factors for the advancement and renaissance of societies, and building the personalities of their members. intellectual. Given the Great importance of the cultural heritage in general, and the Algerian one in particular, many Algerian creators deliberately introduced children to it. As they are the most important pillars of society, relying on the stories addressed to them, in building interesting and meaningful stories, varied from one story to another, an example of this is the collection of stories The Birds' Tales. Keywords: heritage, culture, material, immaterial, children's story.
  • Item
    ألفاظ الدين والعقيدة في ديوان ابن خفاجة الأندلسي دراسة دلالية معجمية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) دين, سميرة; عاتي, نوال
    تقوم هذه الدراسة على إستجلاء سياق اللفظ الديني في شعر ابن خفاجة ، ومدى توفقه في إدراجه داخل سياقات شعرية خاصة ، تحيله – أحيانا – إلى صور مشعة تتداعى بها المعاني ،وأحيانا أخرى تأخذ بعدا رمزيا لارتباطها بحدث أو قصة ، أو علم من الأعلام الدينية ، ليظهر بمعان إستعارية أسهمت في تكوين لوحات أدبية ، وقد تتبعت شعر ابن خفاجة – من خلال ديوانه – للوقوف على الألفاظ الدينية العقدية ، نبيّن كيف وظفها الشاعر بما يخدم أغراضه الشعرية . This study is based on clarifying the context of the religious expression in Ibn Khafajah's poetry, and the extent to which he succeeded in including it within special poetic contexts, referring it - sometimes - to radiant images in which the meanings collide, and at other times it takes a symbolic dimension due to its association with an event or story, or a science from the religious figures, to show With metaphorical meanings that contributed to the formation of literary paintings, and I traced the poetry of Ibn Khafajah - through his collection - to find out the religious and dogmatic terms, showing how the poet employed them to serve his poetic purposes.
  • Item
    تحولات الخطاب الشعري الديني في المغرب الإسلامي - قراءة في الأنساق الثقافية للقصيدة المولدية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) جغدير ,صبرينة; طاهير , كمال
    ساهمت المؤثرات الثقافية والفكرية الداخلية منها والخارجية في صناعة الخطابات الشعرية، وهذا على اعتبار أن مجموع التغيرات الحاصلة على مستوى الثقافة في أي مجتمع من المجتمعات سيؤدي بالضرورة إلى تغيير في أشكال ومضامين المنجزات الإبداعية لاسيما الأدبية ومن ذلك القصيدة الشعرية. وتعد القصيدة المولدية امتدادا صريحا وشكلا متطورا من أشكال المديح النبوي، كما أنّها واحدة من النصوص الشعرية الثرية بالمادة الثقافية لاشتمالها على مختلف العناصر التاريخية والسياسية والاجتماعية وكذا الجمالية تلك التي ضمنت لها هذا التحور الفني الإبداعي الذي صنفها كشكل جديد من أشكال المديح النبوي، وهذا ما دفعنا إلى البحث عمّا يكتنزه هذا الخطاب الشعري من حمولات ثقافية متنوعة لغاية الكشف عن بعض من الأنساق الثقافية التي اشتمل عليها هذا النص المتميز في شكله ومضمونه. Abstract: The internal and external cultural and intellectual influences contributed to the making of poetic discourses, and this is given that the sum of the changes taking place at the level of culture in any society will necessarily lead to a change in the forms and contents of creative achievements, especially literary ones, including the poetic poem. The Mawlid poem is an explicit extension and an advanced form of praise to the Prophet, and it is also one of the poetic texts rich in cultural material because it includes various historical, political, social, as well as aesthetic elements that ensured for it this creative artistic transformation that classified it as a new form of prophetic prais. This prompted us to search for the various cultural loads that this poetic discourse conceals by revealing some of the cultural patterns that were included in this distinguished text in its form and content.
  • Item
    طبيعة الصورة والكلمة في صناعة أدب الأطفال بالجزائر
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) قزويط, أحمد; سعيد بن يحي, بهون علي
    نحاول في هذه الورقة البحثية أن نتطرق إلى طبيعة الصورة وتأثيراتها وظلالها على الأدب والقصة الطفلية على وجه الخصوص، وسواء أكانت الصورة حقيقية أم مجازية في الخطابات النصية، وسواء أكانت قراءات الأقدمين والحداثيين ملبية للغرض في تناول الصورة بما يسد عوز أطفالنا في عالمهم المحسوس لحياة أفضل، أو في عالمهم المتخيل.. In this research paper, we try to address the nature of the image and its effects and shadows on literature and the children’s story in particular, and whether the image is real or figurative in textual discourses, and whether the readings of the ancients and moderns fulfill the purpose of dealing with the image in a way that fills the need of our children in their tangible world for a better life, Or in their imagined world
  • Item
    التابع بين نداء المركز واستجابة الذات الثائرة ( إدوارد سعيد أنموذجا )
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) عرعار, زكية
    يهدف هذا البحث إلى طرح ومناقشة لا حقيقة فكرة التابع من جهة، وكذا حقيقة واقعها من جهة أخرى. باعتبار أن مفهوم التابع يتأرجح بين ماهو استجابة لنداء المركز، وبين ماهو استجابة لنداء الذات الثائرة والمتمردة على الأعراف السائدة بفعل قوة المركز، هذه الذات ممثلة في أعمال رواد الخطاب مابعد الكولونيالي " إدوارد سعيد، هومي بابا، غاياتري سبيفاك ... " الذين سعوا في جلّ دراساتهم إلى تفكيك أسطورة السيد والتابع. الكلمات المفتاحية: التابع، المركز، مابعد الكولونيالية، الاختلاف، الاستشراق. Abstract: The present study aims to discuss and tackle the no reality of the subordinate idea on one hand, and the fact of its reality on the other hand.Considering that the concept of the subordinate swinging between what is a response to the call of the center, and what is a response to the call of the rebellious self against the prevailing norms due to the power of the center.This self is represented in the works of the pioneers of post-colonial discourse: Edward Said, Homi Baba, Gayatri Spivak... who sought in most of their studies to deconstruct the master and follower legend
  • Item
    المواطنة ومرتكزات الهوية الجزائرية في كتابات محمد البشير الإبراهيمي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) بن صفية, عبد الله
    يسعى هذا المنجز إلى استشفاف الدور الذي أدّته ركائز الهوية الوطنية في الحفاظ على اللحمة الجزائرية إبّان الاحتلال الفرنسي، وأهميتها البالغة الأثر- بحسب كتابات محمد البشير الإبراهيمي - في صناعة جيل يؤمن بقضاياه الوطنية ضمن جدلية الحق والواجب، ويدرك جيدا مقتضيات التأسيس لشروط المواطنة الحقّة، الصالحة للبناء والتّشييد بعد الاستقلال. وقد حاول البحث تقديم مقاربته في أطر علمية منهجية، فقعّد للمصطلحات الأساسية التي يقوم عليها (المواطنة، الهوية) أوّلا، ثمّ رصد تمظهرات ركائز الهوية الجزائرية وأثرها الوطني في كتابات الإبراهيمي في مرحلة ثانية، ليقفّى بخاتمة تضمّنت أهم النتائج.
  • Item
    أبرز الفنون البلاغية في شعر "أنور سلمان" ووظائفها
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) شمس الدین, ریملة بروانة; دادخواه , طهراني حسن; عموري, نعیم
    إنّ الفنون البلاغية هي أداة الأديب البارع، أن یستخدمها لیعبّر عن أحاسيسه وأفکاره خلال المعاني الکامنة. ومن هذا المنطلق یزید علی مدی التأثیر مضمون النص الأدبي لدی المتلقي. یسعی هذا البحث عبر المنهج الوصفي-تحليلي إلی دراسة أبرز الفنون البلاغية في شعر "أنور سلمان"؛ لیکشف الستار عن خیال المبدع في خلق التصاوير الجميلة للتعبير عن خلجاته النفسية حول وقائع مجتمعه من الظروف الصعبة التي یعيشها مواطنيه خلال سنوات الحرب أو أحاسيسه حول الحب بالوطن والمرأة. ومن الفنون البلاغية أکثر إستخداماً في شعر "أنور سلمان"، نشير إلی التشبيه، والإستعارة، والکنایة، والمجاز. وبعد البحث عن العناصر البلاغية في شعر شاعرنا، یُلاحظ أنّ التشبيه والکناية من أکثرها إستخداماً. ولهما دوراً هاماً في إبراز إغراض وأفکار "أنور سلمان" أکثر فأکثر.
  • Item
    واقع تطبيق المقاربة النصية في نشاط فهم المكتوب (قراءة مشروحة ) في السنة الأولى من التعليم المتوسط
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) زيدان, رمزي; بن علي, فيصل
    حظيت اللّسانيات النصية باهتمام كبير من لدن الباحثين والمهتمين بتعليمية اللغات، ويتجلى ذلك من خلال تبني المقاربة النصية، حيث أصبح النص منطلقا في تدريس جميع أنشطة اللغة، وهو ما ساهم في تجاوز العديد من المشكلات ومعالجة الكثير من النقائص. ورغم اعتماد المنظومة التربوية على المقاربة النصية في تدريس اللغة العربية في الإصلاحات التربوية منذ عقدين من الزمن –تقريبا-إلا أن مردودها البيداغوجي مازال ضعيفا مقارنة بما تحقق في تعليم وتعلم لغات أخرى، وهو ما ينبئ بوجود خطب ما. وفي هذه الورقة البحثية سنقف على واقع تطبيق المقاربة النصّية في نشاط فهم المكتوب (قراءة مشروحة) في السنة الأولى من التعليم المتوسط، وذلك من أجل اكتشاف نقاط القوة لتعزيزها ومواطن الضعف لعلاجها. Abstract; Text linguistics has garnered significant attention from researchers and involved individuals in didactics. This is evident through the adoption of the text-based approach, where text has become the foundation for teaching language-related activities. This approach has contributed to overcoming various challenges and addressing numerous deficiencies. Despite the educational system's reliance on the text-based approach in teaching Arabic language –as aimed by educational reforms for approximately two decades– its pedagogical impact remains marginal compared to what has been achieved in teaching and learning other languages. This suggests the presence of certain issues. In this research paper, we shall examine the practical application of the text-based approach in the comprehension of written texts (annotated reading) in the first year of middle school. The aim is to identify strengths to adopt, and weaknesses
  • Item
    واقع تطبيق المقاربة النصية في نشاط فهم المكتوب (قراءة مشروحة ) في السنة الأولى من التعليم المتوسط
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) زيدان, رمزي; بن علي, فيصل
    حظيت اللّسانيات النصية باهتمام كبير من لدن الباحثين والمهتمين بتعليمية اللغات، ويتجلى ذلك من خلال تبني المقاربة النصية، حيث أصبح النص منطلقا في تدريس جميع أنشطة اللغة، وهو ما ساهم في تجاوز العديد من المشكلات ومعالجة الكثير من النقائص. ورغم اعتماد المنظومة التربوية على المقاربة النصية في تدريس اللغة العربية في الإصلاحات التربوية منذ عقدين من الزمن –تقريبا-إلا أن مردودها البيداغوجي مازال ضعيفا مقارنة بما تحقق في تعليم وتعلم لغات أخرى، وهو ما ينبئ بوجود خطب ما. وفي هذه الورقة البحثية سنقف على واقع تطبيق المقاربة النصّية في نشاط فهم المكتوب (قراءة مشروحة) في السنة الأولى من التعليم المتوسط، وذلك من أجل اكتشاف نقاط القوة لتعزيزها ومواطن الضعف لعلاجها. Abstract; Text linguistics has garnered significant attention from researchers and involved individuals in didactics. This is evident through the adoption of the text-based approach, where text has become the foundation for teaching language-related activities. This approach has contributed to overcoming various challenges and addressing numerous deficiencies. Despite the educational system's reliance on the text-based approach in teaching Arabic language –as aimed by educational reforms for approximately two decades– its pedagogical impact remains marginal compared to what has been achieved in teaching and learning other languages. This suggests the presence of certain issues. In this research paper, we shall examine the practical application of the text-based approach in the comprehension of written texts (annotated reading) in the first year of middle school. The aim is to identify strengths to adopt, and weaknesses
  • Item
    الأفعال الكلامية وقواها الإنجازية في "المقامة البغدادية" لبديع الزمان الهمذاني (ت: 398 ه)
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) باخالد, فتيحة; بن يحي, محمد
    كان لظهور نظرية الأفعال الكلامية في منتصف القرن الماضي مع "أوستين"، وتطويرها على يدي تلميذه "سيرل" أثر كبير في تحويل منهج الدراسات اللسانية عموما، والدراسات النصية خصوصا من النظر إلى اللغة بوصفها وسيلة للتواصل إلى الاهتمام بما يُنجزه مستعملو اللغة حين استعمالها في المواقف الاجتماعية المختلفة؛ وبذلك أضحى البحث في الأفعال الكلامية بحثا في صميم التّداولية. وتأتي هذه الورقة البحثية؛ لتسلط الضوء على الأفعال الكلامية في نصٍّ أدبي تراثي متمثلا في "المقامة البغدادية" لبديع الزمان الهمذاني (ت: 389 ه)، في محاولة لتحديد الأفعال الكلامية، والوقوف على أغراضها وقواها الإنجازية في هذا النص. وتحاول هذه الدراسة الإجابة عن سؤال أساس: ما الأفعال التي أنجزتها شخصيات المقامة البغدادية لمّا تكلّمت وتحاورت فيما بينها؟ وللإجابة عن هذه الإشكالية، سنوظف آليات المنهج التداولي، مع الاستعانة بالوصف والتحليل. وقد توصلت الدراسة إلى حصر الأفعال الكلامية في المقامة البغدادية وتصنيفها، والوقوف على قواها الإنجازية؛ اعتمادا على الملفوظات وتفاعلها مع سياق التخاطب، وأوضاعه. الكلمات المفتاحية: الأفعال الكلامية؛ الغرض الإنجازي؛ القوة الإنجازية؛ المقامة البغدادية، بديع الزمان الهمذاني. Abstract: The emergence of Speech acts theory in the middle of the last century by "Austin" and its development by his student "Searle" had a significant impact on transforming the linguistic study methods in general, and textual studies in particular from viewing language as a means of communication to focusing on what language users accomplish when using it in different social situations. Thus, the study of speech acts is a deliberative one. This research pap sheds the light on speech acts in the traditional Arabic literary text "Al-Maqama Al-Baghdadiyah" by Badiuzzaman Al-Hamadhani (398 AH), in an attempt to identify and categorize speech acts, and their Illocutionary forces in this text. The current study aims to answer the following problematic: What were the actions of "Al-Maqama Al-Baghdadiyah's personalities when they spoke and interacted? To respond to this problem, the research employs the mechanisms of the deliberative approach with the use of description and analysis. Finally, the study was able to identify and categorize speech acts and their Illocutionary forces in the text, depending on the utterances, and their interaction with the context of communication, and its conditions.
  • Item
    صورة المرأة في رواية "قوارير شارع جميلة بوحيرد" لـ"ربيعة جلطي"
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) سركاستي, موراد
    إنّ المتتبّع للكتابات النسويّة يلحظ محاولة عديد الرّوائيات قلب الصّورة النمطية المهيمنة، وهي صورة للمرأة المقهورة التابعة للرجل وذلك بتحويل مركزية الرجل وجعله هامشي، وتصبح بذلك المرأة هي المركز وهو الهامش من خلال عرضها لصورة المرأة المتحكمة في الرجل والخاضع لسيطرتها، والذّي يعاني من سيطرتها وتحكمها، وهذه الصورة لم تكن معروفة من قبل في الرّواية النسائية فهي نوعا ما جديدة في السرد النسائي. ولهذا سنحاول في بحثنا هذا ترصد بعض الصور البارزة في رواية" قوارير شارع جميلة بوحيرد" للوصول إلى القضايا التي تطرقت إليها الروائية من أجل التعرف على مشاغل المرأة ومخالجها، محاولين الإجابة على الإشكالية التالية: هل استطاعت المرأة فرض وجودها من خلال الرواية؟ وما هي الآليات التي انتهجتها من أجل تحقيق ذلك؟ وكيف صورت لنا الروائية المرأة داخل روايتها؟
  • Item
    سبل استثمار المقاربة التواصلية في تعليم الدرس البلاغي وتعلمه في السنة الرابعة من التعليم المتوسط " الكناية، الاستعارة، الأسلوب الانشائي أنموذجا"
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) مصباحي, زينب; حمدان, سليم
    سعيا لتحسين جودة التعليم، و إكساب المتعلم الكفاية التواصلية اهتم أهل الاختصاص بإدراج ما يسمى تدريس اللغة التواصلي ، ويعد من ابرز ما ارتكزت عنه المناهج الحديثة في الممارسات التعليمية، بغية تنمية قدرات المتعلم واقحامه كجزء لا يتجزأ من مثلث العملية التعليمية ، وفي مقالنا هذا تناولنا المقاربة التواصلية، بشكل موجز ، وسبل استثمارها في تعليم الدرس البلاغي ، وقد حاولنا استقصاء مفهومها ، وخلفيتها، وعلاقتها بالتداولية هذه الأخيرة التي ساهمت بشكل كبير في تطوير العملية التعلمية ، أضف الى ذلك واقع توظيف المقاربة التواصلية في تدريس البلاغة . Abstract: In an effort to improve the quality of education and provide the learner with communicative competence, specialists have taken an interest in including what is called communicative language teaching, and it is considered one of the most prominent aspects on which modern curricula are based in educational practices, in order to develop the learner’s abilities and include him as an integral part of the triangle of the educational process. In this article, we discussed the approach. Communicative, briefly, and ways to invest it in teaching the rhetorical lesson. We have tried to investigate its concept, its background, and its relationship to pragmatics, the latter of which has contributed greatly to developing the learning process, in addition to the reality of employing the communicative approach in teaching rhetoric
  • Item
    النصّ القرآنيّ في فكر توشیهیكو إیزوتسو دراسة وصفیة تحلیلیة تطبیقیة لحقول كلمة (ریب) الدلالیة
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) نويدي, عبدالوحيد; طالب پور, دانا
    الخطوة الأولی في عملیة الترجمة هي الكشف عن معاني الألفاظ وعلی المترجم أن یسیر في هذه الخطوة على ضوء نظريات عالم دلالي للحصول علی المعاني. ومن هذا المنطلق، قام إیزوتسو بدراسة معاني الألفاظ القرآنیة في الشعر الجاهلي وبادر إلی تعریف الألفاظ السیاقي والاستبدالي والألفاظ المتضادة والحقل الدلالي للألفاظ وصورتها المنفیة والألفاظ المترادفة وتوظیفها في السیاق غیر الدیني. یقوم البحث الحالي بدراسة كلمة (الریب) الدلالیة معتمدا علی المراحل الأربعة الأولی متخذا منهجا وصفیا تحلیلیا. قد اقترنت كلمة (الریب) في الشعر الجاهلي بألفاظ ك(المنون) و(الأحداث) و(الزمن) و(الدهر) وتدلّ علی المعاني التالیة: الأحداث المُرّة والموت وإلخ، وقد استعملت في القرآن الكريم عبارة (ریب المنون) مرة واحدة في المواضيع الدینیة. قد شوهد لـ(لریب) استعمالات یكون معناه الصحیح شك وعداوة ونقمة. ومن أجل النقل الكامل للحقول الدلالیة إلی لغة المقصد، قد اقترحت التسلسل العنادي الوصفي. The first step in the translation process is to reveal the meanings of words, and the translator must follow this step in the light of the theories of the semantic world to obtain the meanings. From this standpoint, Izutsu studied the meanings of Qur’anic words in pre-Islamic poetry and took the initiative to define contextual and substitutive words, antonyms, the semantic field of words, their negative forms, and synonymous words, and employ them in the non-religious context. The current research studies the semantic word “doubt” based on the first four stages, adopting a descriptive and analytical approach. In pre-Islamic poetry, the word (doubt) was associated with words such as (the event), (events), (time), and (time), and denoted the following meanings: bitter events, death, etc., and the phrase (doubt of the event) was used in the Holy Qur’an once in topics. Religious. It has been seen that uses of (lareeb) are in its correct meaning: doubt, enmity, and resentment. In order to fully transfer the semantic fields to the target language, I proposed the descriptive metasequence.
  • Item
    أثر المدوّنات الإلكترونيّة في تجويد العمليّة التّعليميّة التّعلميّة
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) محفوظي, سليمة
    يعيش العالم اليوم ثورة في مجال الاتصال وتكنولوجيا المعلومات،ولقد أحدثت هذه الثورة تغييرات جوهرية في أنماط الحياة بمختلف مجالاتها،حيث أدت بشکل مباشر إلى تغيير أساليب ووسائل العمل في مختلف المؤسسات والقطاعات،ممّا أنتج نوعاً جديداً من التّسيير عرف بالتّسيير الرقمي، وانعکس تأثيره بشکل إيجابي على المجتمع في العموم،بما في ذلك مجال التّعليم ،حيث استثمرت العديد من الدّول تكنولوجيا المعلومات في مجال التّعليم الالكتروني ،الذي يعتمد على التّقنيات الالكترونيّة والرقميّة في توفير بيئة تعليميّة إلكترونيّة تفاعليّة. وقد أصبحت المدوّنات الالكترونيّة إحدى أهمّ التّطبيقات الّتي توفّرها شبكة الأنترنيت؛ لتبادل الأفكار، والآراء ،والمعلومات بين مختلف الشّرائح. لذلك جاءت هذه الدّراسة للكشف عن أثرها في تجويد العمليّة التعليميّة التّعلميّة. the world is experiencing a revolution in the field of communication and information technologies, and this revolution has led to fundamental changes in lifestyles, as it has directly led to a change in working methods in various institutions, which has produced a new type of management known as digital management, and its impact has reflected positively on society in general, including the field of education, where many countries have invested information technology in the field of e-learning, which relies on electronic technologies to provide an interactive online learning environment. Educational blogs have become one of the most important applications provided by the Internet. To exchange opinions between different segments. Therefore, this study came to reveal its impact on improving the teaching-learning process.
  • Item
    نقد صورة المرأة في روايتي أنثى العنكبوت وعيون قذرة لــ الروائية السعودية قماشة العليّان
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) بن عمر, سهيلة; بن عبد الرزاق, عبد الناصر
    انفتحت أغلب الروايات النسوية المعاصرةفي الخليج على تمثيل المرأة الخليجية وتصويرواقعها والمراهنة على تغييره،من خلال تعرية أوضاع المرأة وتسليط الضوءعلى معاناتها وإدانة الهيمنة الذكورية والعنف المُسلط عليها،فساهمت منسجمة جنبا إلى جنب مع سياسات الحكومة السعودية منذ مطلع الألفية في تمكين المرأة وترسيخ هويتها في عدة مجالات. ومن أهم الروائيات السعوديات والخليجيات اللواتي اشتغلن على صورة المرأة وإبرازالجوانب المختلفة لحياتها الانسانية والاجتماعية والثقافية الروائية السعودية قماشة العليان في أغلب اصداراتها الروائية من أبرزها روايتي' أنثى العنكبوت' و' عيون قذرة '،التي سلطت من خلالهما الضوءعلى واقع المرأة وحضورها في المجتمع في صورها المتعددة بين القوة والضعف،وبين الحرية والاستيلاب،وبين الرفض والرضوخ،تجاذبات مختلفة أسهمت في تحليل صورة المرأةوتشخيص واقعها .ولنتبين ذلك حاولنا مساءلة حضورالمرأة في روايات قماشة العليان ونقد الصور التي تمثلها المرأة في رواياتها،على ضوء مقولات النقد النسوي وقضاياه الأساسية. Abstract: Contemporary Gulf women's novels have mostly been engaged in representing Gulf women, portraying their realities, and wagering on changing them through exposing Gulf women's conditions, highlighting their suffering and condemning male domination and violence. In closer harmony with the Saudi government policies, these women writers have contributed, since the start of the millennium, to the empowerment of women and the consolidation of their identity in several areas. QumashahAlyan is one of the most prominent Saudi and Gulf women novelists who works, in most of her literary works, on providing new image for women and highlights various shades of their human, social and cultural lives. In her novels "Female Spider" and "Dirty Eyes", she sheds light on the reality of women and their presence in society which keeps their images dangling between: strength and weakness, freedom and manipulation, rejection and submissiveness, and many other pulls that contribute to the analysis of women's images and diagnosis their reality. In light of feminist criticism and their fundamental issues, authors have tried to question the presence of women and to criticize the images of women in QumashahAlyan’s novels.
  • Item
    الإشاریات ومقاصدها التداولیة في أشعار الشاعر الفلسطیني ولید سیف
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) غافلی, جمال; خضری , علی; بلاوی, رسول; پورعابد, محمد جواد; زارع, ناصر
    تعمل التداولیة علی دراسة اللّغة في الاستعمال، حیث تُعنی بأنظمة التواصل بین مستعملي اللّغة، التي بدورها تعدّ نظاماً للتواصل الإنساني، فبواسطتها یُعبّر المتکلم عن الأفکار التي یرید تبلیغها للمخاطب. ولعلّ من أبرز مباحث الدَّرس التداولي: الإشاریات، کونها تعمل أساساً علی ربط علاقات عناصرها بمرجعیاتها اللّغویة والسیاقیة. الإشاریات عنصرٌ من عناصر التداولیة، ویُشار بها إلی ذات، أو زمان، أو مکانٍ؛ یأتي بها المشیرُ للکشفِ عن عناصر النصِّ من أشخاص، أو أماکن، أو أزمنة، أو أحداث وقعت بین الأطراف المشترکة في النص الخطابي، حیث تقوم بتوضیح المقصدیة من خلال سیاق النص. یعمد هذا البحث إلی دراسة أنواع الإشاریات؛الإشاریات الشخصیة، والزمانیة، والمکانیة، والاجتماعیة، ومقاصدها التداولیة في أشعار ولید سیف، اعتماداً علی المهنج الوصفي- التحلیلي. ولأهمیة الإشاریات في الخطاب الأدبي قدیماً وحدیثاً، لها نصیب وافر في أشعار ولید سیف، لذا أخذت مأخذاً واسعاً في دواوینه الشعریة، واستعمل الشاعر فیها مختلف ضمائر الخطاب، وأسماء الإشارة التي تدلُّ علی المکان، والزمان، والأشخاص. وانتهی البحث إلی مجموعة من النتائج أهمها أن طبیعة الدلالة المبهمة للإشاریات في المستوی اللساني تحتم علینا فهم إمکانیاتها الدلالیة المقصوده وغیر المقصودة في المستوی الاستعمالي؛ لتحدید الخرق الدلالي لکل إشاریة، والکشف عما یساعد في إیضاحها في الاستعمال، إضافة إلی أن للإشاریات قیمة خطابیة إنجازیة مثلها مثل بقیة المفاهیم التداولیة. Pragmatics studies language in use, as it is concerned with communication systems between language users, which in turn is a system for human communication, through which the speaker expresses the ideas that he wants to convey to the addressee. Perhaps one of the most prominent topics in the pragmatics lesson is deictic signs, as they basically work to link the relationships of its elements to their linguistic and contextual references. Deictic signs are an element of pragmatics, and they refer to a subject, a time, or a place that the signifier brings to reveal the elements of the text, whether people, places, times, or Events that occurred between the parties involved in the discursive text, which clarify the intention through the context of the text. This research intends to study the types of personal, temporal, spatial and social indicatives and their pragmatic purposes in Walid Saif’s poetry, based on the descriptive and analytical approach. Due to the importance of deictic letters in literary discourse, ancient and modern, they had a large share in Walid Saif’s poetry, so they took a wide role in his poetry collections, and the poet used in them various pronouns of speech, and demonstrative nouns that indicate place, time, and people. The research concluded with a set of results, the most important of which is that the ambiguous nature of the signs at the linguistic level requires us to understand their intended and unintended semantic possibilities at the usage level. To determine the semantic violation of each indicative, and to reveal what helps clarify it in use, in addition to the fact that indicatives have an accomplished rhetorical value like the rest of the concepts.
  • Item
    العلاقات الرياضية في أبنية التصغير
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) قوري, الصدّيق
    يسعى البحث للوقوف على ضرب من مباحث اللسانيات العربية لا تنفك دراسته الدقيقة المثمرة عن مزاوجة بين الفكر الرياضي والتحليل اللغوي، هذا الضرب أو المبحث هو الباب الصرفي الجامع لأمثلة أو عناصر تحكمها علاقة رياضية هي علاقة التكافؤ الذي يحقق تناظرا بينها، ولكن المستقرئ لأمثلة الباب يجد ما يخرج منها فيدخل في باب ليس فيه نظائره ويجد ما يدخل معها مما ليس بنظير لها . مَثل ذلك أبنية المفرد المجرّد ثلاثيِّه ورباعيّه وخماسيّه، ومزيده بشتّى أنواعه، يسلك الثلاثي مهما كان وزنه بابا واحدا في تصغيره تتناظر فيه كل أبنيته، و كذا الرباعي والخماسي في تناظرهما عند التصغير، غير أنّ بعضها يخرج عن بابه ويدخل في باب الثلاثي، ومثل هذا التناظر ما يقف عليه الباحث منه بين التصغير والجمع لأنّ كليهما تكسير للمفرد، وما يحكمه من اطّراد وشذوذ. Abstract: The current research seeks to identify the bundle of Arabic linguistic studies that target mingling the mathematic thought with the linguistic analysis. These studies are the embracing umbrella of a number of symmetrical elements, similar to those of the mathematical relationships. As an example ,among the set of the structures of the root singular, triple, quaternary, pentagonal and the likewise of all kinds, the triple based structures maintains the same diminutive structure despite its modulating forms .The same pattern is marked in the rest of the structures including the triple, quaternary and pentagonal ones. The above mentioned pattern can be observed in the diminutive and plural structures which collectively distort the singular structure in terms of regularity and anomaly.
  • Item
    مفهوم "الأعراب" في القرآن الكريم دارسة مصطلحية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) بن أودينة, يوسف
    عتبر المصطلح القرآني من أهم المصطلحات التي تلقى الاجماع في وضعه؛ لأنه ذكر في كتاب الله العزيز الحكيم؛ وإن اختلف في مفهومه من قبل المفسرين، ولأن المصطلح القرآني لا يتبدل ولا تتغير دلالاته بل تتسع لتعم كل المستجدات في مجاله؛ ومن أجل هذا كان حريا بنا أن نجعله هو الفيصل بين الواضعين للمصطلحات. ومن بين المصطلحات التي أثارت خلافا بين العلماء وخاصة في العصر الحديث مصطلح "الأعراب" الذي ذكر في القرآن الكريم في عدة مواضع وفي سياقات تظهر من خلال القراءة الأولى أنها مختلفة وربما متضاربة. وسنحاول من خلال هذه المداخلة أن نستجلي معنى كلمة "الأعراب" في اللغة ومن خلال كتب المفسرين من أهل السنة والجماعة ومن طائفة الشيعة، من المتقدمين والمتأخرين؛ وسنجمع أقوالهم لمعرفة أقوالهم حول هذا المصطلح وتوجيههم للآيات التى ذكر فيها لفظ "الأعراب" ، ومن خلال ذلك كله يمكننا أن نهتدي لقول فصل في هذه المسألة التي تثار من حين لآخر خاصة في زمننا هذا الذي كثر فيه الادعاء بين الطوائف والعرقيات. Abstract: The Quoranic term is one of the most important terms that were met with unanimity when they were developed because it is mentioned in the Book of Allâh, the All-Mighty, the All-Knowing. Despite the difference of opinion among the exegetes concerning its concept, the connotation of the Quranic term does not only remain unchanged, but it is extended to encompass all the updates in its field, and for this, we should have made the the judge between terminologist. The term "a‘rāb" (Arab Bedouins) is one of the terms that has sparked disagreement among scholars, especially in modern times. It was mentioned in the Holy Quran in several places and in contexts that appear from the first reading that they are different and possibly conflicting. In this presentation, we will try to search for the meaning of the word "a‘rāb" in the language and in the books of past and present exegetes from Ahl as-Sunnah wa’l Jama’ah (People of the prophetic tradition and the community) and the Shia Community, then we will collect their sayings to know what they have said about this term and their interpretations of the verses in which the word "a‘rāb" is mentioned. Through all these, we can be guided towards the final say in this matter which is raised from time to time, especially in our time that is abundant with inter-ethnic allegations
  • Item
    تقنيات الحجاج اللغوي في رسالة «العهد» من كتاب مجدولين للمنفلوطي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) تايب, شمس الهدى; سلطاني, السبتي
    يحاول المقال الكشف عن طرق اشتغال الآليات اللغوية لتحقق الخطاب الحجاجي اعتمادا على شحنتها الدلالية والتداولية في توجيه المتلقي وجهة مخصوصة، اعتمادا على القرائن اللغوية والمؤشرات الحجاجية الموجهة للحجج التي تشكل تدرج السلالم الحجاجية المنتهية نحو تحقيق مقصدية المتكلم، إضافة إلى ما يستند إليه من مواضع حجاجية تحمل شحنات تسير بالمتلقي نحو ما هو مفترض فعله. يروم هذا البحث الكشف عن فاعلية الأدوات اللغوية وحركيتها الحجاجية في رسالة «العهد» من كتاب ماجدولين للكاتب المصري مصطفى لطفي المنفلوطي، ليتوصل إلى آليات الحجاج اللغوي المعتمدة في الحوار القائم بين الشخصيتين المحوريتين المنخرطتين في الكلام، وتسليم أحدهما بما يوجهه الآخر من كلام. This article attempts to shed light on how linguistic mechanisms operate to achieve the argumentative discourse depending on its semantic and pragmatic context to direct both the interlocutors, the hearer and the speaker for a specific destination. All that is based on the linguistic reasons that direct the arguments to reach a hierarchy of arguments towards achieving the speaker’s intention. Adding to that the argumentative themes used leading the recipient to what he is supposed to do. Therefore, this research aims to investigate the effectiveness of the linguistic techniques and their argumentative dynamics in the treatise of “AL-Ahd” from the book of Magdoline by the Egyptian writer “Mustafa Al-Manfluti”. In order to reach the mechanisms of linguistic arguments adopted in the dialogue between the two pivotal figures involved in the speech, and the recognition of one of them with the guidance of the other from speech.
  • Item
    مسائل إفرادية خلافية بين ابن هشام وابن مالك
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-15) جاهمي, آمنة
    ولّد الصراع القائم بين المدارس النحوية، مسائل خلافية نحوية شكلت جوا مشحونا بين أعلامها، ما جعل كل فريق يسعى بكل ما أوتي من علم لتقديم الحجج والأدلة المثبتة لرأيه، لذا سنعالج في هذا المقال جملة من المسائل النحوية الخلافية بين ابن مالك في كتابه:" تسهيل الفوائد وتكميل المقاصد "،وابن هشام في كتابه: "مغني اللبيب عن كتب الأعاريب"، لأن كلا منهما يمثل مدرسة شبه مستقلة في الرؤية والمنهج. الكلمات المفتاحية: النحو العربي، المسائل النحوية الخلافية، ابن هشام، ابن مالك. Abstract: The conflict between the grammatical schools generated controversial grammatical issues that formed a charged atmosphere between their scholars, which made each team strive with all its knowledge to provide arguments and evidence proving its opinion, so we will address in this article a number of controversial grammatical issues between Ibn Malik in his book: “Facilitation Benefits and Takmel al-Maqasid” and Ibn Hisham in his book: “Mughni al-Labib on the books of the Arabs,” because each of them represents a semi-independent school in vision and method. Keywords: Arabic grammar, grammatical issues, Ibn Hisham, Ibn Malik.