AJECI_Vol 03 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/8559
Browse
Recent Submissions
Item نحو رؤية إستراتيجية للمحافظة على الهوية الثقافية للشباب الجزائري(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) برويس, وردة; دباب, زهيةأدت العولمة الثقافية إلى إحداث تغيرات كثيرة على مستوى الهوية لدى الشباب كتشويه اللغة العربية وغياب الالتزام بتعاليم الدين،وعليه فهي أدت إلى حدوت تحديا فكريا وثقافيا خاصة لدى الشاب،نظرا لما تقدمه له القنوات الفضائية ومواقع الانترنت والهواتف المحمولة من برامج ، وأصبح يقلد كل ما يشاهده عبر هذه الوسائط،من سلوكيات سواء كانت مفيدة أو مضرة بالنسبة له، لقد جعلت هذه الوسائط الشباب يعيشون في عالم خيالي، بعيدا عن المجتمع و أسرته، مما ولد لدى الشباب مرض الإحباط واليأس من واقعه المعاش. وعليه تهدف هاته المداخلة إلى إعطاء رؤية إستراتيجية للمحافظة على الهوية الثقافية للشباب الجزائري،وبالتالي الحد من الآثار السلبية التي أثرت على هذه الهوية.من خلال تقديم اهم المفاهيم المتعلقة بالموضوع،واهم التطبيقات لإستراتيجية المحافظة على الهوية الثقافية في المجالات المختلفة سواء في العقيدة والأخلاق أو السياسية والاقتصاد أو الثقافة وأيضا تطبيقها في الجانب التربوي والعلمي Cultural globalization has led to many changes in the identity level of young people, such as distorting the Arabic language and the absence of commitment to the teachings of religion, and therefore it led to an intellectual and cultural challenge especially for the young man, given the programs provided by satellite channels, websites and mobile phones, and he imitates everything he watches. Through these media, from behaviors whether beneficial or harmful to him, these media have made young people live in an imaginary world away from society and his family, which gave young people a disease of frustration and despair from his lived reality. Accordingly, this intervention aims to give a strategic vision to preserve the cultural identity of Algerian youth, and thus limit the negative effects that have affected this identity, by presenting the most important concepts related to the topic, and the most important applications of the strategy for preserving the cultural identity in various fields, whether in creed, ethics or politics. And the economy or culture, as well as its application in the educational and scientific aspectItem مفهوم المواطنة من منظور تربوي فلسفي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) النوي, بالطاهر; غرغوط, عاتكهتناولنا في هذا البحث مفهوم المواطنة من منظور تربوي فلسفي، انطلاقا من التطور التاريخي لهذا المفهوم، واعتبار ان المواطنة مفهوم تتشابك فيه العديد من المتغيرات النفسية والتربوية والاجتماعية والقانونية والفلسفية ، وفي التحليل الاخير فالمواطنة مجموعة من القيم والنواظم لتدبير الفضاء العام لها تجلياتها ومقوماتها In this research we dealt with the concept of citizenship from an educational and philosophical perspective, based on the historical development of this concept, and considering that citizenship is a concept in which many psychological, educational, social, legal and philosophical variables are intertwinedItem صعوبات تدريس تلاميذ التوحد بالأقسام المدمجة من وجهة نظر معلميهم(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) عامر, نورة; جلول, أحمدتهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على موضوع مهم ومتمثل في استعراض مجموع صعوبات تدريس التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة وبالضبط المصابين بطيف التوحد على أن هؤلاء التلاميذ يمتلكون قدرات ذهنية وتعلمية متباينة، وقد سعينا عبر هذه المقالة إلى محاولة معرفة تلك الصعوبات التي تواجه هؤلاء المعلمين خلال تدريسهم للأطفال التوحديين المدمجين في الأقسام الخاصة بحكم أن المعلم هو الأقرب للتلميذ التوحدي وهو الأكفأ على تحديد تلك الصعوبات، ولأجل ذلك انتهجنا المنهج الوصفي التحليلي وطبقنا استمارة مقابلة على عينة قصدية قوامها تسع (09) معلمين موزعين على بعض مدارس ولاية أم البواقي، وقد خَلُصت الدراسة الى وجود جملة من الصعوبات أهمها وجود المشكلات السلوكية والاكاديمية عند التلاميذ التوحديين المدمجين، وغياب الوسائل التعليمية الازمة This research paper aims at shedding light on an important subject, which is about representing set of difficulties on teaching students with special needs, precisely those with the autism spectrum , given that these students have mental and educational differentiated capacities.whithin this research we tried to recognise the very difficulties that teachers may confront while teaching the autistic children in the integrated classrooms (support classrooms), by virtue of that the teacher is the closest person to the student and he is the most capable individual to identify these difficulties. For that, a descriptive analytical method was conducted and a group composed of 9 teachers from different schools at OEB city were taken as a sample to answer the given questionnaire. The results have shown the existence of set of difficulties, most of latter are set to be as behavioural and academic problems of the integrated autistic children and the lack of the necessary educational equipmenItem التحدث باللهجة العامية وعلاقته بصعوبات التعلم لدى الطفل(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) بوترعة, بلال; بوقروز, أمينة; حمصي, سعيدةإن تفشي صعوبات التعلم ومعاناة الطفل منها له أسباب عددها التربويون حيث لم يختلفوا في أن النقص اللغوي احد أهم المعيقات في عملية تعلمه بسبب رصيده اللغوي شبه الفارغ نتيجة تنشئة سرية تعتمد تماما على اللهجة العامية في تلقينها لأطفالها مما يعرضهم لصدمة معرفية مهارية سلوكية لعدم استيعابهم للغة العربية الفصحى وعدم تمكنهم منها The prevalence of learning difficulties and the suffering of the child has a reasons which was explained by the educators, whom did not differ that the language deficiency is one of the most important obstacles in the process of child's learning, because of his semi-empty linguistic balance as a result of a secret formation depends entirely on the colloquial language in the education of their children, exposing them to a shock knowledge of behavioral skills because of their ignorance of the standard Arabic languagItem الأمن الفكري في المضامين التربوية حماية للهوية من الآخر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) قاسي, سليمةترسيخ المبادئ الإسلامية الوطنية وتعريب المناهج احد المبادئ الأساسية التي حملتها مختلف التشريعات التربوية، من خلال الأمريات الصادرة منذ الاستقلال، والتي تعكس التوجهات الأساسية للمنظومة التربوية الجزائرية الرامية إلى تعليم تطبعه معالم الشعور بالهوية الوطنية العربية، التي تعد قيمة عظيمة و تلعب دورا كبيرا في حياة الفرد كما تسهم في الحفاظ على كينونته، إذ تعد بمثابة الحبل السري الذي يربطه بدينه ووطنه ولغته وعاداته وتقاليده،يأتي ذلك وتعزيزا للأمن الفكري لدى الناشئة، بالتالي الحفاظ على الثوابت الثقافية الأصيلة ومواجهة التيارات الثقافية الوافدة، أي صيانة للهوية الثقافية من الآخر، سيما ونحن نعيش عصر العولمة، ومن هذا المنطلق ارتأينا أن نربط مساهمتنا هذه بمضمون منهاج التربية الإسلامية للصف الخامس ابتدائي أحد المناهج التربوية التي تستهدف ذلك في إحدى أهم مؤسسات التنشئة الاجتماعية، المدرسة ، بغية الوقوف عند مساهمته و إبراز دوره في تعزيز الأمن الفكري لدى الناشئة.وتمثلت مشكلة الدراسة بسؤال رئيس هو: هل يساهم منهاج التربية الإسلامية للصف الخامس ابتدائي في تعزيز الأمن الفكري لدى الناشئة؟ : The consolidation of the national Islamic principles and the Arabization of curricula are among the basic principles adopted by the various educational legislations, through the laws issued since independence, which reflect the basic orientations of the Algerian educational system aimed at teaching the characterization of Arab national identity as a great value. In maintaining his being, This is in order to enhance the intellectual security of the youth, thus preserving the original cultural constants and confronting the incoming cultural currents, ie preserving the cultural identity of the other, especially as we live in the era of globalization, From this point of view, this paper dealt with the content of the curriculum of Islamic education for the fifth grade, one of the educational curricula that aim at this school, in order to identify its contribution and highlight its role in enhancing the intellectual security of the emerging V is the first to strengthen the intellectual security of the emergilg?Item أزمة الهوية عند المراهق المتمدرس مجهول النسب(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) غربي, عبد الناصر; معامير, نريمانالملخص تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على الفروق في أزمة الهوية لدى المراهق مجهول النسب تبعا لمتغيرات (الجنس، عمر المراهق وقت معرفته بذلك، الجهة الكفيلة "مركز/ أسرة")، وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي المقارن، على عينة مكونة من 30 فردا، وذلك بالاعتماد على مقياس أزمة الهوية لـ: "أحمد دوري محمود" (2011)، وتمت معالجة البيانات باستخدام اختبار "ت". ودلت النتائج على وجود فروق دالة إحصائيا في أزمة الهوية لدى المراهق مجهول النسب تبعا لمتغير الجنس، ومتغير عمر المراهق وقت معرفته بذلك، ومتغير الجهة الكفيلة (مركز/ أسرة) The present study aims to identify the differences in the identity crisis of the adolescent of unknown parentage according to variables (gender, the age of the teenager at the time of his knowledge of that, the sponsor "center / family"). The comparative descriptive approach was based on a sample of 30 individuals, based on the Identity Crisis Scale of: “Ahmed Douri Mahmoud” (2011), and the data were processed using the “T” test. The results indicated the existence of statistically significant differences in the identity crisis of the adolescent of unknown parentage according to the gender variable, the age of the teenager at the time he learned about it, and the sponsor variable (center / family).