JMRHS_Vol 07 N 04

Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/19254

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 48
  • Item
    من أعلام الفكر الإسلامي الشيخ أبو اليقظان الصحفي المصلح
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) بوسعيد, سومية
    من أعلام الفكر الإسلامي الشيخ أبو اليقظان الصحفي المصلح الدكتورة :بوسعيد سومية .جامعة جيلالي ليابس .سيدي بلعباس ملخص : الشّيخ إبراهيم بن عيسى أبو اليقظان ( 1888 – 1973م ) شخصيّة إسلاميّة كبيرة، قدّمت للإسلام والمسلمين، عصارة فكر، وخلاصة تجربة، عالج من خلال ذلك أوضاع المسلمين، وحلّل واقعهم، وقدّم لهم الحلول المناسبة، نظم الشعر، وكتب و نشر المقالات في مجالات الإصلاح وألّف الكتب، واشتغل في التعليم. نشط في النّوادي، شارك في جمعيّة العلماء المسلمين الجزائريين، وانضمّ إلى الهيئة. اشترك في الوعظ، وانفرد بالتّوعية. تحرّك في أكثر من صعيد، ونشط مع القريب والبعيد، جاهد بالكلمة، وناضل بالحكمة... ترك للأمّة الإسلاميّة تراثا عظيما غنيّا ،وفكرا عميقا ثريّا يعد الشيخ أبو اليقظان أبو الصحافة الإصلاحية من المساهمين في الحركة الإصلاحية الوطنية والعربية، ممن قل ذكرهم على غرار المصلحين الذي برزوا وركزت عليهم الأبحاث والدراسات، فحريٌ بتلاميذ الشيخ أبي اليقظان وطلبة العلم والباحثين أن يعملوا على نشر أعماله المخطوطة وإخراجها إلى الوجود ليستفيد منها كل مسلم، ففيها العلم الغزير والتجربة الواسعة، والمواقف الإسلامية الشجاعة ، والإخلاص في النية والعمل، والأمل العريض في استعادة الإسلام مجده والمسلمين كرامتهم وعزتهم ،لأننا بعد معرفتنا لما تركه من مؤلفات مطبوعة أو مخطوطة ، وإطلاعنا على ما كتب عنه وهو قليل جدا ، أنه كان في الحقيقة داعية كبيرا سعى لإصلاح المجتمع لإنقاذ المسلمين مما هم فيه من زيغ وضلال في الدين وفساد في الأخلاق . فإن صحافة أبي اليقظان التي تغطي فترة ما بين الحربين العالميتين ( 1926- 1938 ) تعد من أهم المصادر التي لا يمكن للباحث الجاد أن يستغنى عنها ، ففي طيياتها شهادة حية لفترة هي من أغنى فترات تاريخنا صمودا ومقاومة وحصيلتها مادة غنية متنوعة عن الحياة الجزائرية في جميع مجالاتها الإنسانية دينا ، واجتماعيا ، وثقافة ، وسياسة ، واقتصادا .Sheikh Ibrahim bin Issa Abu al-yakdan (1888 – 1973) A large Islamic figure, presented to Islam and Muslims, addressed through the Muslim situation, analyzed their reality, gave them the appropriate solutions, hair systems, wrote and published articles in reform areas and a book, and worked in Education. Active in clubs, participated in the Association of Algerian oulema Muslim , and joined the Commission. Join in preaching, and alone with awareness. Move in more than one level, active with the near and the distant, labored by the word, and struggled wisely... He left the Islamic a great rich heritage, and a deep, rich thought Sheikh Abu alyakdan, the reformist Press, is a contributor to the national and Arab Reformist Movement, who have been said to have been like reformers who have emerged research and studies have focused on them, and students of Shaykh Abual-yakdan, students of science and researchers should work on publishing and taking out the manuscript To exist to benefit every Muslim, who has abundant knowledge, vast experience, courageous Islamic attitudes, sincerity in intention and action, and the broad hope of the restoration of the glory of Islam and of the Muslims their dignity , because after our knowledge of what he left of the writings or manuscript, we were informed of what he wrote about It is very little, that it was really a great advocate for the reformation of society to save Muslims from their astray in religion and corruption in morality. My father's press, which covers the period between the two World Wars (1926-1938), is one of the most important sources that a serious scholar cannot dispense with, it is a living testimony for a period that is one of the richest periods of our history and resistance and its outcome is a rich variety of Algerian life in all its fields now, socially, culture, politics, economics.
  • Item
    A Study Of The Captives And Slavery In Ottoman Algeria Through Historical Studies And The Problematic Of Establishing Objectivity
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) Amarouche, Hanane; Osmani, Ahmed
    The Mediterranean peoples had intensively practiced corsair during the modern era due to the Christian-Islamic conflict, « the Holy War » and both worlds have seen their cause as a fair issue. As a result, captives in the cities of North Africa, especially Algiers, were known as war captives, but European sources considered the Christian in captivity as slaves and here we face the problematic of adjusting the terminology related to captivity and slavery, piracy and marine jihad. As historians, we have to understand, describe and explain the practice of slavery in North Africa and not employ it to appreciate its humanity or cruelty, but to confront it openly and boldly to reach objectivity . This can only be done by studying the activity of the Algerian navy during that period, assuming that the captive is the one who lost his freedom as result of those naval wars and what distinguishes him from the slave is his eventual return to freedom, contrary to the slave who will die in slavery ; but what do we call these prisoners who have died in captivity and have not recovered their liberty ?. عنوان المقال : "دراسة مسألة الأسرى والعبودية في الجزائر العثمانية من خلال الدراسات التاريخية وإشكالية تحقيق الموضوعية " مارست شعوب البحر الأبيض المتوسط القرصنة خلال العصر الحديث بشكل مكثف وتعود أسبابها إلى الصراع المسيحي الإسلامي " الحرب المقدسة"،وكلا العالمين نظروا إلى قضيتهما على أنها قضية عادلة، وكنتيجة لذلك وٌجد أسرى في مدن شمال إفريقيا بالأخص مدينة الجزائر عرفوا بأسرى حرب لكن المصادر الأوروبية اعتبرت المسيحيين الواقعين في الأسر عبيد وهنا ندخل في إشكالية حول ضبط المصطلحات المتعلقة بالأسر والاستعباد، القرصنة والجهاد البحري. ونحن كمؤرخين علينا فهم، ووصف، وشرح ممارسة العبودية في شمال إفريقيا وعدم استعمالها لتقدير الإنسانية أو عدم الإنسانية بل مواجهتها بصراحة وجرأة للوصول إلى الموضوعية، ولا يمكننا ذلك إلا بدراسة نشاط البحرية الجزائرية خلال تلك الفترة باعتبار الأسير هو ذلك الشخص الذي فقد حريته نتيجة تلك الحروب البحرية وما يميزه عن العبد استرجاعه لحريته في النهاية، عكس العبد الذي يموت في العبودية ولكن ماذا نطلق عن هؤلاء الأسرى الذين ماتوا في الأسر ولم يسترجعوا حريتهم.
  • Item
    Les Relations Commerciales Entre Le Maghreb Islamique Et Les Républiques Italiennes
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) Bekai, Abdelmalek
    Economic Relations are considered, in the Middle Ages, of the difficult things to study, for they derived from multiple sources and varied references as books of history and sources of the trip, geography and books of fiqh and chaos in addition to contracts books and the difficult increases more if we want to search for the relationship between the Muslim world and the Christian West and among it the relationship between the Islamic Maghreb and the Italian republics, the reason for this, is the fact that this relationship was between Islam and unbelief, so Faqih's authority interfered to determine the features of this deal, the same thing was done by the church, this last had with the Faqih the supreme word in this domain, particularly in the exceptional times, especially wars' period if the materials traded are essential material in the arms industry such as timber. Résumé: Les relations commerciales du Moyen Âge sont considérées parmi les thèmes les plus difficiles à étudier parce q’ elles découlent de différentes sources de références, telles que des livres et manuscrites d'histoire, des sources de voyages et de géographie, des recueils de jurisprudence et de calamités, en plus des cahiers de contrats, et elle devient encore plus difficile lorsque on recherche les relations entre le monde islamique et l'Occident chrétien, dont les relations entre le Maghreb islamique et les républiques italiennes, parce que ces relations existaient entre l'Islam et l'infidélité . Le pouvoir spirituel est intervenu pour définir les paramètres de cet accord, ce qui est également fait par l'Église. L’homme pieux et l'Église ont la parole suprême dans ce domaine, surtout pendant la période des guerres, et l’exception augmente si les matériaux commercialisés sont considérés comme un matériau de base dans la fabrication d'armes telles que le bois.
  • Item
    The Abolition Act Of 1807
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) Abbou, Tahar
    The important human flow in the history of Africa, under the context of trans-Atlantic slave trade, decreased labour force and therefore the production of cash crops and minerals, which were of increasing demand after the advent of the Industrial Revolution. Under these circumstances, the British decided to prohibit slave trade by the Abolition Act of 1807, which generated divergent interpretations. While the official discourse stressed the humanitarian argument, others emphasised rather the economic reasons. The article attempts to find out the more determining factors to the reasons for the Abolition Act.
  • Item
    أهمية الصحافة في نشر الوعي الوطني لدى حركة الاصلاح التجديدية 1900-1939م
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) ممي, نورالدين
    نهدف من خلال هذه الدراسة المتواضعة إلى تسليط الضوء على جانب مهم متعلق بتاريخنا الوطني، والمتمثل في أهمية الصحافة لدى حركة الإصلاح التجديدية في نشر الوعي الوطني بين 1900-1939م، هذه الوسيلة الإعلامية التي برزت في الجزائر المستعمرة مع بداية من القرن العشرين عندما توفرت البيئة والأرضية المناسبة لنشأتها وتطورها داخليا من خلال تكون الصحفيين، وحصول نوع من التحرك والنشاط الثقافي، دعمتها التأثيرات والروافد الخارجية، تأتي في مقدمتها توافد الصحف المشرقية والتونسية كمجلة العروة الوثقى ومجلة المنار والمؤيد واللواء وغيرها من الصحف المشرقية وجريدة الرائد التونسي والحاضرة والزهرة سبل الرشاد والصواب من الصحف التونسية. هذه الصحف التي كان لها بالغ الأثر في زعزعة الجمود الفكري وبعث اليقظة في صفوف الجزائريين من خلال دخولها عبر طرق متعددة وساهمت أيضا في تكوين صحفيين جزائريين أنشئوا صحفا على منوال تلك التي كانوا يكتبون فيها في المشرق أو تونس، إضافة إلى تأثير زيارة محمد عبده سنة 1903م، وحركة الجامعة الإسلامية التي كان يقودها جمال الدين الأفغاني، واستغلال هذه الشخصيات الصحف وسيلة للتعبير والتغيير ومنبرا لطرح أفكارهم لدى المجتمعات الإسلامية من أجل النهوض والتحرر من قبضة الاستعمار، وهو ما انعكس على الداخل الجزائري بإنشاء صحف مماثلة ساهمت في توعية المجتمع وتنوير عقولهم وتبصيرهم بالوقائع والأحداث المحلية والإقليمية ومجابهة بذلك المخططات التضليلية التي كانت أسلوبا ممنهجا للدارة الاستعمارية، فصدرت جريد الأحياء سنة 1908م لعمر راسم وجريدة الفاروق لعمر بن قدور سنة 1913م وذو الفقار لعمر راسم سنة 1913م، لتظهر صحافة أكثر جرأة بعد الحرب العالمية الأولى على رأسها صحافة جمعية العلماء المسلمين الجزائريين. وقد تناولت شتى المواضيع في مختلف المجالات مقاومة بذلك سياسة الاستعمار ومعاونيه . Through this modest study, we aim to shed light on an important aspect related to our national history, which is the importance of journalism to the renewed reform movement in spreading national awareness between 1900-1939 AD, this media that emerged in colonial Algeria at the beginning of the twentieth century when the environment and the ground became available. Appropriate for its upbringing and internal development through the formation of journalists, and the occurrence of a kind of movement and cultural activity, supported by external influences and tributaries, foremost of which are the influx of Eastern and Tunisian newspapers such as Al-Urwa Al-Wuthqa Magazine, Al-Manar Magazine, Al-Muayyad, Al-Lewa and other oriental newspapers, Al-Raed Al-Tunisi newspaper, Al-Hadara and AlZahra, Sabil Al-Rashad and Al-Sahiab from the Tunisian newspapers. These newspapers had a great impact in destabilizing the intellectual stagnation and arousing vigilance among the Algerians through their entry through multiple routes and also contributed to the formation of Algerian journalists who created newspapers in the manner of those in the East or Tunisia, in addition to the impact of the visit of Muhammad Abdo in the year 1903 A.D. And the Islamic University movement that was led by Jamal al-Din al-Afghani, and these personalities used newspapers as a means of expression and change and a platform to present their ideas to Islamic societies in order to rise and liberate themselves from the yoke of colonialism, which was reflected in the Algerian interior by creating similar newspapers that contributed to educating society, enlightening their minds, and enlightening them about facts and events. Local and regional plans, and thus confronting delusional schemes, which were a systematic method of colonial administration Al-Hayyat newspaper was published in 1908 AD by Omar Rasim and Al-Farouq newspaper by Omar Ibn Qaddour in 1913 AD and Dhu al-Fiqar by Omar Rasim in 1913 CE, so that a more daring press appeared after the First World War, headed by the Journal of the Algerian Muslim Scholars Association. It has dealt with various topics in various fields, thus resisting the colonial policy and its assistants.
  • Item
    إطلالــة على مضامين مخطوط "المناهل المحمدية في شرح الصلاة الأنموذجية" لسيدي محمد بن سليمان المستغانمي الندرومي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) حمو, فرعون; بوعمامة, العربي
    هذا المقال هو محاولةُ كشفِ واكتشافِ كنـزٍ ثمين من كنوز التراث الصوفي الجزائري المدفونة المكنونة المجهولة، هو محاولةُ التعريف والتَعَـرُّف على قامة عرفانية كبرى من قمم التصوف الاسلامي: العارفُ بالله المحقق سيدي محمد بن سليمان المستغانمي الندرومي(1258هـ 1868م ـ 1346هـ1927م)، من خلال القراءة والحفر في بنية مخطوط كتابه "المناهل المحمدية في شرح الصلاة الأنموذجية". This article is an attempt to discover a precious treasure of the buried unknown hidden treasures of Algerian mystical heritage.: The Knower of God, the Inquisitor, Sidi Muhammad bin Suleiman al-Mustaghanemi alNadroomi (1258 AH 1868 AD 1346 AH 1927 AD) , reading and digging between the cracks of his manuscript "Al-Manahil Mohammadiyah fi al salat el ounmoudidjia".
  • Item
    الإشــعاع الفكري لعلماء قلعة بني حــمّاد من خلال كتب التراجم
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) سعيداني, لخضر
    يعالج هذا المقال الإسهام العلمي والفكري لعلماء قلعة بني حماد الشهيرة بالمغرب الأوسط، وهي العاصمة التي عرفت نهضة علمية خلال عهد الدولة الحمادية، الأمر الذي ساعد على ظهور نخبة من الفقهاء والعلماء الذين ذاع صيتهم في مختلف مناطق الغرب الإسلامي، وهو ما نحاول رصده من خلال الوقوف على أهم الشخصيات التي اشتهرت بها قلعة بني حماد، وذلك من خلال كتب التراجم. This article deals with the scientific and intellectual contribution of scholars of Qal'aa of Banû Hammad in the Central Maghreb, which is the capital that witnessed a scientific renaissance during the era of the Hammadid state, which helped the emergence of an elite of jurists and scholars who spread their reputation in various regions of the Islamic West, which we are trying to monitor by standing On the most important personalities for which the Qal'aa of Banû Hammad was famous, through Biographies of Men.
  • Item
    الإضراب العام لـ 8 أيام (28 جانفي 1957- 4 فيفري 1957) من خلال تقارير مصلحة الربط للشمال الإفريقي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) بكار, محمد
    نظم الإتحاد العام للعمال الجزائريين إضرابا للعمال الجزائريين، وجندت الإدارة الاستعمارية كل الوسائل لإفشاله. واعترفت التقارير لمصلحة الربط للشمال الإفريقي بالتنظيم المحكم، وشمولية الإضراب داخل المدن. وعليه أباحت فرنسا تقتيل ولتعذيب العمال والنقابيين، هذه الانتهاكات كانت محل سخط المنظمات الدولية والنقابات العمالية العالمية مما أفقد الاستعمار صوابه وأصبح استقلال الجزائر وشيكا. لقد لعبت نقابة الإتحاد العام للعمال الجزائريين دورها في وعي العمال الجزائريين رغم مراقبة مصلحة الربط للشمال الإفريقي كلهذا عزز مكانة جبهة التحرير الوطني سياسيا. The General Union of Algerian Workers organized a strike of Algerian workers, and the colonial administration enlisted all means to thwart it. The SLNA reports acknowledged tight regulation and the inclusiveness of the urban strike. Therefore, France permitted the killing and torture of workers and trade unionists.
  • Item
    التسرب في المدرسة الجزائرية الأسباب والنتائج والحلول المقترحة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) صالحي, الحسين; جغل, العيد
    الملخص: تهدف هذه المداخلة إلى إعطاء قراءة واضحة لأهم المشاكل التي تعاني منها المدرسة الجزائرية وهي مشكلة التسرب المدرسي والتعرف على أسبابه ونتائجه والحلول المقترحة للحد منه, إذ تعد المدرسة الركيزة الأساسية في عملية التعليم التي تبني عليها معظم الدول أسسها وتخطيطها لبناء جيل متماسك يحمل لواء التقدم والريادة والتحضر, ولكن قد تعترض المدرسة مشاكل تعيق تحقيقها لأهدافها التنموية المسطرة وتثبط من نشاطها, منها ظاهرة العنف المدرسي وضعف التحصيل الدراسي والرسوب, وأيضا ظاهرة التسرب المدرسي, ولقد استحوذت هذه الأخيرة اهتمام العديد من الباحثين الاجتماعيين في وقتنا الحالي, وهذا على صعيد الساحة الاجتماعية والثقافية والسياسية والاقتصادية، حيث أصبحت ظاهرة التسرب المدرسي منتشرة في معظم بلدان العالم الثالث على حد سواء, فعقدت من أجلها الندوات والملتقيات, إذ أصبح العالم اليوم على قناعة بأن التسرب المدرسي هو ظاهرة تشكل خطرا وتؤثر في تقدم المجتمع الواحد وتطوره, ولاسيما أنها تساهم بشكل كبير وأساسي في تفشي الأمية, وعدم اندماج الأفراد في التنمية, لذا اعتبرها البعض بمثابة آفة تربوية واجتماعية يؤدي استمرارها إلى تقويض دعائم المجتمع إن لم تسارع الدول المتضررة إلى استدراك خطورتها. This intervention aims to give a clear reading of the most important problems that the Algerian school suffers from, which is the problem of school dropout and to identify its causes and consequences and the proposed solutions to reduce it, as the school is the main pillar in the education process upon which most countries build their foundations and planning to build a coherent generation that holds the banner of progress, leadership and urbanization However, the school may encounter problems that hinder its achievement of its ruler developmental goals and discourage its activity, including the phenomenon of school violence and poor academic achievement and failure, as well as the phenomenon of school dropout, and the latter has captured the attention of many social researchers in the past. Our current, and this is at the level of the social, cultural, political and economic arena, where the phenomenon of school dropout has become widespread in most countries of the third world alike, for which seminars and forums were held, as the world today is convinced that school dropout is a phenomenon that constitutes a threat and affects the progress of society The one and its development, especially that it contributes significantly and mainly to the spread of illiteracy, and the lack of integration of individuals in development, so some considered it as an educational and social scourge, the continuation of which leads to undermining the pillars of society if the affected countries do not accelerate to realize its seriousness.
  • Item
    التموين والتسليح في الثورة الجزائرية بعد مؤتمر الصومام 1956م- 1958م
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) بن فاطمة, حليمة
    الملخص: - إن الثّورة الجزائرية من أعظم الحركات التحريرية في العالم المعاصر بصفة عامة، وفي إفريقيا بصفة خاصة، بالرغم من تلك المشاكل التي واجهتها في مختلف مراحل تكوينها وتفعيلها، إلا إنها تخطتها بكل مستوياتها، مستعملة في ذلك إمكانياتها الضعيفة، ومؤسساتها البسيطة، وقياداتها المبتدئة، ومن بين المواضيع التي حازت على حصّة الأسد في التّحضير لها وحتى بعد اندلاعها نجد إشكالية التّسليح، وذلك لما يشكله من أهمية كبرى كأداة للدفاع عن فكرة التّحرر، والتّخلص من سيطرة وسلطة المستعمر، وقد ظلت هذه الإشكالية الشغل الشاغل لقادة الثورة سواءا في داخل أو خارج الوطن، وكان بمثابة تحدي صعب ومستحيل في بعض الأحيان، وقد تمت مناقشته في العديد من المحطات البارزة في التحضير و الاستمرار للثورة. من المحطات البارزة في تاريخ الثورة الجزائرية، نجد انعقاد مؤتمر وادي الصومام، وما أفرزه من تحولات ومستجدات على مختلف الأصعدة الداخلية والخارجية المتعلقة بمسير الثورة، على اعتباره منعطف تاريخي بارز رسخ مبدأ شعبية الثورة والقيادة الجماعية، زيادة على وصفه للقانون، والهياكل والتنظيمات التي تتطلبها الثورة في تلك الحقبة التاريخية، بالإضافة إلى تحديد منهاجها على كافة المستويات السياسية والعسكرية، والاقتصادية، والاجتماعية والثقافية والإعلامية. الإشكالية: ومن هذا المنظور سنقدِّم بحثنا- هذا – من أجل دراسة الفترة التي جاءت بعد مؤتمر الصومام خاصة ما بين 1957– 1958 ابن كان الوضع العسكري للثّورة الجزائرية مختلفا جذريا عن الفترة السابقة، فلقد ولّى العهد الذي كانت فيه مجموعات صغيرة من المجاهدين مزودة بأسلحة بدائية أو غير مسلحة تماما، أدى إلى التفاف الشعب في كل أنحاء الوطن حولها أن هناك جيشا قويا ويقتنع المجاهدين باحتمال النّصر وجدوى الانضمام إلى الحركة الجديدة. وذلك من خلال التّطرق إلى المحاور الرئيسية التّالية:أولا: مقدمة: حول مؤتمر الصومام وتداعيات انعقاده.One of the prominent stations in the history of the Algerian revolution, we find the convening of the Soumam Valley Conference, and the transformations and developments that resulted in various internal and external levels related to the course of the revolution, as a prominent historical turning point that established the principle of the revolution’s popularity and collective leadership, in addition to its description of the law, structures and organizations required by the revolution. In that historical era, in addition to defining its curriculum at all political, military, economic, social, cultural and media levels. revolution ; Soumam Valley; colonizer; structures.
  • Item
    الجماعات غير المالكية في منظور الفقه المالكي المغاربي من (ق2 -5هـ/8-11م
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) مهني, عزالدين; عمارة, علاوة
    شهد المغرب تشكل العديد من الجماعات ابتداءا من ق2ه/8م، تنوعت بين الجماعات الفقهية مثل الحنفية والمالكية، والجماعات السياسية-العقدية مثل الإباضية والشيعة، حاولت كل جماعة بسط نفوذها على المغرب، إلا أن الأمر استقر للمذهب المالكي أواخر ق5ه/11م. وضع الجماعات في الفقه المالكي المغربي اختلف بين الجماعات الفقهية والجماعات السياسية-العقدية، فنجد غياب شبه كامل للجماعات الفقهية بينما تركيزا ملفتا على الجماعات السياسية-العقدية، التي بدا وضعها غير ثابت، فبعض الفقهاء ينظر إليهم كمسلمين والبعض الآخر يخرجهم من الإسلام، إلا أن هناك اتفاق على ضرورة تحويلهم إلى السنة، مما أدى إلى إصدار أحكام ساهمت في تغيير التركيبة الإجتماعية الدينية التي كانت عليها بلاد المغرب. Islamic Maghreb saw a constitution of many Communities starting from 2 century AH/ 8 century AD. These Communities varied among Jurisprudence Communities as Hanefite and Malikite as well theological political Communities such Ibadi and Shiite. Each community tried to dominate Meghreb, but in the late 5 century AH/ 11 century AD, The Malikite was the dominant one. The Islamic Communities situation in Malikite Fiqh differed from Jurisprudence Communities and theological political Communities, we find absence of Jurisprudence Communities whereas we find a big concentration on theological political Communities who seem in a nonfixed situation. Some scholars classified them as Muslims and the others put them out of Islam, but there was a contract to the Sunna. This contract led to give a hard judgment which helped to change the religious social structure which was followed by Maghreb.
  • Item
    الرواية الجزائرية باللغة الفرنسية ودورها في تشريح واقع الجزائريين إبان الحقبة الإستعمارية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) بنادي, محمدالطاهر
    بعد أن أحكمت فرنسا الاستعمارية قبضتها على الجزائر عام 1830، انتهجت سياسة القهر والإرهاب في حق الجزائريين مستهدفة بذلك البنية الاقتصادية، الاجتماعية والثقافية، وذلك بالتشكيك في عقيدتهم، تشويه ماضيهم التاريخي ،طمس قيمهم ،معالم حضارتهم ، تراثـــــــــهم والنيل من شخصيتهم ،التي صقلتها الأحداث التاريخية،غير أن الشعب الجزائري واجه هذه السياسة بكل الإمكانيات والوسائل المتاحة، منها الأدب وخصوصا الرواية باللغة الفرنسية التي عرّت الاستعمار وكشفت مكائده،حيث قادها أدباء عبًروا عن قضايا وطنهم، مشَرحين معاناة أبنائه ، وذلك بلغة غريبة عن أصالتهم وانتمائهم، لذا نجح محمد ديب وغيره ممن كتب بهذه اللغة في التفاعل مع نضالات الشعب الجزائري معبرين عن واقعه المعاش آنذاك، فرواية دار السبيطار احتوت على مضامين سياسية، اقتصادية، اجتماعية وثقافية عبرت عنــــــــها شخوص الرواية. After colonial France tightened its grip on Algeria in 1830, it pursued a policy of oppression and terrorism against the Algerians, targeting the economic, social and cultural structure, by questioning the beliefs of the Algerians, distorting their heritage, and undermining their personality that has been refined by historical events so these Algerian people fightedthat Policy with all available means and possibilities, literature was among them, Especially novel written in French, which exposed the colonialism and exposed its machinations .It was led by writers who expressed the issues of their homeland, which explain the suffering of their countrymen, in a strange language for their originality and affiliation, so we find Mohamed Dib and others who wrote in this language in interacting with the struggles of the Algerian people, expressing the life at the time,and characteristics of people in the novel which expressed the cultural.
  • Item
    الزواج في المجتمع الصليبي في بلاد الشام دراسة من خلال المصادر العربية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) رواق, رحمة; بن مارس, كمال
    تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على واحدة من أهم الظواهر الاجتماعية في المجتمع الصليبي ببلاد الشام ألا و هي الزواج الذي عد رابطا مقدسا و ميثاقا غليظا يصعب فصم عراه لحماية الأسرة و المجتمع من التفكك و الانحلال و قد ارتبط الصليبيون في بلاد الشام بالقوانين و الأعراف الأوروبية التي أكدت على ضرورة مصادقة الكنيسة على الزواج ليكون شرعيا و أشترط التكافؤ و الموافقة كمبدأين أساسيين لإتمام الزواج . و قد أعتبر زواج الصليبين فيما بينهم من الزيجات الشائعة في المجتمع الصليبي و ذلك للتوافق في العادات و التقاليد و المذاهب الدينية و حتى الموطن الأصلي و لغة التواصل بين الزوجين ، غير أن الزواج بين الصليبيين أنفسهم بغرض إقامة تحالفات سياسية و مصالح اقتصادية كان الأكثر انتشارا، حيث أعتبر زواج الأرامل أو الفتيات الأرستقراطيات أو صاحبات الإقطاعيات أحد عناصر ربط الصلات بين الإمارات الصليبية و تدعيم أواصرها و بخاصة بين مملكة بيت المقدس و الإمارات الصليبية أو بين الإمارات الصليبية فيما بينها ،أما أبناء الشرائح الدنيا من المجتمع الصليبي سواء من صغار الفرسان أو سكان المدن فغالبا ما كانوا يتزوجون بالمسيحيات الشرقيات من نفس مستواهم الاجتماعي ، و ذلك لقلة عدد الصليبيات اللاتي قدمن من الغرب ، كما ارتبط الصليبيون عن طريق المصاهرت بالعديد من الشعوب المجاورة ، وانتشرت الزيجات المختلطة في المجتمع الصليبي لبلاد الشام، خاصة بالسيدات الأرمينيات و البيزنطيات و الذي كان يعتبر أمرا شائعا في أوساط الشريحة العليا من نبلاء الفرنجة لضمان التحالفات السياسية و المساندة العسكرية من الامبراطورية البيزنطية وملوك أرمينيا ، خاصة مع قلة أعداد الصليبيين و الصحوة الاسلامية التي كانت تسعى لاجتثاث شرذمة الفرنجة من البلاد الاسلامية.This study aims to shed light on one of the most important social phenomena in the crusader community hn the levant which is Marriage in crusader society is considered a sacred bond and a thick pact that is difficult to break , this is to protect the family and socity from disintegration and moral decay , the crusaders in the levant were associated with European laws and customs which emphasized the need for the church to approve marriage to be legitimate , and stipulated parity and consent as two basic principles for the completion of marriage. The marriage of the crusaders among themselves is one of the common marriages in the crusader society , due to the consistency of customs , tradition and religious sects , and even the country of origin and the language of communication between the spouses , However , the marriage between the crusaders themselves for the purpose of establishing political alliances and economic interests was the most widespread, where the marriage of widows aristocratic girls , or feudal lords was considered one of the elements and consolidating their bonds , especially between the crusader Emirates between the crusader Emirates among themselves, in cities , they often married Eastern christians of the same social level , due to the small number of crusaders who cam from the west , It was also linked through intermarriages with many neighboring peoples , and mixed marriages spread in the crusader socity of the levant , especially from Armenian and Byzantine women , which is a common thing among the upper class of the Frankish nobility to ensure political alliances and military support from the Byzantine empire and the kings of Armenia , especially withe the small number of the crusaders and the Islamic awakening thatwas seekibg to eradicate the Frankish splinter from the Islamic countries.
  • Item
    الشيخ إبراهيم التازي و زاويته بمدينة وهران خلال القرن التاسع الهجري/15مـ
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) سعداني, محمد
    تسعى هذه الدارسة إلى البحث في أنموذج من نماذج العمران الصوفي في القرنين الثامن والتاسع الهجريين / 14-15مـ،حيث برزت بشكل واضح الظاهرة الصوفية في المغرب الإسلامي خلال العصر الوسيط، بحيث صار الشيوخ المتصوفة لهم تأثير بارز في الأوضاع السياسية والاقتصادية و الاجتماعية والثقافية، و ذلك من خلال مؤسسة الزاوية،و التي تزايد انتشارها مع نمو الحركة الصوفية في بلاد المغرب بداية من القرن السادس الهجري. وفي القرنين الثامن والتاسع الهجريين شهد المغرب الأوسط تكاثر مؤسسة الزاوية في الحواضر و في داخل البوادي سواء على يد شيوخ التصوف أو بدعم و تمويل من السلاطين الزيانيين، بحيث ظهر أثرها العميق في المجالات الدينية والعلمية والفكرية و الاجتماعية والاقتصادية. و من بين هذه الزوايا التي برزت في العهد الزياني، الزاوية التازية ، و التي أسسها الشيخ الصوفي إبراهيم التازي بمدينة هران. This study seeks to investigate in a model of Sufi architecture in the eighth and ninth centuries AH / 14-15 AD, where the Sufi phenomenon emerged clearly in the Islamic Maghreb during the medieval era. Indeed, the Sufi sheikhs had a prominent influence on the political, economic, social and cultural conditions, and this is through the Zawiya Foundation, whose spread increased with the growth of the Sufi movement in the Maghreb, beginning in the sixth century AH. In the eighth and ninth centuries AH, the Central Maghreb witnessed the proliferation of the Zawiya Foundation in the urban areas and in the countryside, whether thanks to Sufi sheikhs or with the support and funding of the Zayan sultans, so that its profound impact appeared in the religious, scientific, intellectual, social and economic fields. Among these zawiyas that emerged in the Zayani era is the zawiya al-Tazia, which was founded by the Sufi Sheikh Ibrahim al-Tazi in the city of Oran. Accordingly, this research will attempt to reveal the historical course of this Zawiya, while tracing the conditions of its establishment, its functions, its urban architecture, its structural organization, and its sources of funding.
  • Item
    الشيخُ عَابِدين الكُنتي ودورُه في مقاومةِ التوسُّع الفرَنسِي بالصَّحراءِ الكُبرى (1894-1927م
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) بوسعيد, أحمد
    من الأُسَر ذائعةِ الصيت التي امتدَّ نفوذها بين ضفتي الصحراء لقرون متوالية أسرةُ "آل كُنتة" العريقة، وذلك بفضلِ جهودها الدينية، الاجتماعية والعلمية البيِّنة. يُضاف إلى تلك المآثر دورٌ جهادي تصدَّى له بعضُ منتسِبي هذه الأسرة، أعقَبَ احتلالَ مدنٍ ومناطقَ هامَّة، مثل: تنبكتو، أغداس، عين صالح، توات وولاتة. ترنو هذه الدراسة إلى تبيان الدور الجهادي لأحد أولئك الكنتيين، وهو الشيخ عابدين بن امحمد الكنتي، الذي برز اسمُه إثر غزو الفرنسيين لمدينة تنبكتو سنة 1894م، واستمرَّ يقارعهم في مثلث التقاطع الجغرافي الحضاري بين أزواد، شنقيط، وجنوب الجزائر، ممَّا أدَّى إلى إعاقة حركة التوسع الفرنسي نحو أقاليم وحواضر الصحراء الكبرى. The ancient Kuntas family is among the well-known families that had a widespread influence in the great desert for many centuries. The high-class position that the family had was mainly due to its religious, social, and scientific efforts. In addition to this, some members of this family had noticeable roles in fighting the French colonisation, especially when the latter had invaded Timbuktu, Agadez, Ain Saleh, Touat, and Walatah. This study points out the revolutionary efforts of Sheikh Abidin Ben Amhamed Al Kunti in facing the French expansion, whom his name stood out after the French invasion to Timbuktu in 1894. Moreover, the expansion movement of the French towards the regions of the great desert was hampered by Sheikh Abidin’s revolution in the triangle geographical crossroad of Azawad, Chinguetti, and the south of Algeria.
  • Item
    الصحافة الإصلاحية في الجزائر ودورها في بروز الوعي الوطني 1925-1954
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) عيجولي, حمزة
    يعد الاتجاه الإصلاحي تيارا مهما ومتميزا من تيارات الحركة الوطنية الجزائرية، حيث كانت له رؤية خاصة في الإصلاح والتغيير والمواجهة مع الاستعمار الفرنسي، قوامها الأساسي إحياء الشخصية الجزائرية بمقوماتها الحضارية القائمة على الإسلام والعربية في ظل الانتماء إلى الوطن الجزائري الذي يختلف عن فرنسا وأطروحاتها الإدماجية والتغريبية. وقد كان للإصلاحيين وجمعية العلماء المسلمين الجزائريين كإطار جامع لهم، جرائد ومجلات ومنشورات تعبر عن لسان حالهم ومقالهم وتوضح مبادئهم وأهدافهم، فكانت تلك الوسائل الإعلامية بمثابة السلاح الفعال الذي تعتمد عليه الحركة الإصلاحية في الجزائر لنشر أفكارها والتعريف برسالتها، وبث الوعي في أوساط الجزائريين بما يخدم دينهم ولغتهم وقضيتهم الوطنية وانتمائهم الحضاري. The reformist trend is considered as an important and outstanding current in the Algerian nationalistmovement, in thatithad a specific perspective in the reformation, change and confrontation of the French colonialism, mainlybased on reviving the Algerian identity with its civilisational components that centre around Islam and Arabic, under the umbrella of an Algerian homeland, different from France and its westernizing and integrationistproposedplatforms. Reformists and the Association of Algerian MuslimUlemahad a unifying frame: newspapers, magazines and publications that express theirthought and explaintheirprinciples and goals. Mass media were an effective weapon on which the reformistmovementrelied to spreaditsideas, publicizetheir message, and spreadawarenessamong the Algerian population to serve theirfaith, and language; their national cause and theircivilisationalsense of belonging to .
  • Item
    العلاقات العامة السّياحيّة.. الطريق نحو تحقيق التّنميّة السّياحيّة المستدامة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) محمودي, محمد بشير
    إنّ الحديث عن العلاقات العامة السّياحيّة يجُرّنا للحديث عن السّياحة المستدامة الذّي يعتبرها الكثيرون مُجرّد أماكن أثرّية ومواقع تاريخيّة، وماهي في حقيقة الأمر تُعد هويّة المكان أو المنطقة التّي تُعتبر جُزءًا من ذلك البلد. لذا فالسّياحة تُعد بمثابة هويّة بلد أو مجتمع يهتم بحماية التّراث الثقافي للمقاصد السّياحيّة، والاستغلال الأمثل للموارد الطّبيعية والسّياحيّة والثّقافيّة الـمُتاحة دُون استنزافها، إضافة لحماية الثّقافات المحليّة وخصائصها البيئية والثّقافية والاجتماعيّة. في المقابل تعد العلاقات العامة في مجال السّياحة وحدة تتكون من أجزاء وأنظمة فرعيّة تتداخل وتتبادل العلاقات فيما بينها وتعتمد كل منها على الآخر بشكل متكامل لتحقيق أهداف النظام السّياحي الذي يشمل العديد من الأنظمة الفرعيّة كالخدمات، السّياح، المنشآت السّياحيّة، الاجهزة الرّسمية والبيئة الخارجيّة. Talking about tourism public relations leads us to talk about sustainable tourism, which many consider to be mere archaeological places and historical sites, and what in fact is the identity of the place or region that is part of that country. Therefore, tourism is considered as the identity of a country or society concerned with protecting the cultural heritage for tourist destinations, and making optimal use of the available natural, tourism and cultural resources without depleting them, in addition to protecting local cultures and their environmental, cultural and social characteristics. On the other hand, public relations in the field of tourism is a unit consisting of parts and sub-systems that overlap and exchange relations among themselves and depend on each other in an integrated manner to achieve the objectives of the tourism system, which includes many sub-systems such as services, tourists, tourist facilities, official agencies and the external environment.
  • Item
    الفوائد الطبية للنباتات العطرية في الاندلس ما بين القرن ( 3-6 ه / 9 -12 م
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) بوترعة, نسيمة; هواري, موسى
    تعتبر النباتات العطرية من النباتات التي لها فوائد طبيعية متعددة ، أهمها ما استعمل في مجال الطب و المداواة ، و ذلك لما تحتويه هذه النباتات من منافع طبية عديدة في القضاء على مختلف الأمراض ، وقد اهتم أهل الاختصاص بالأندلس من أطباء و صيادلة بالنباتات العطرية ، حيث درسوها و أبدعوا في التعرف عليها و ذكر أهم منافعها الطبية و خصائصها العلاجية لخدمة الانسانية مستفيدين منها في صنع الأدوية و العقاقير الطبية. Aromatique plants are considered one of the plants that have many medical benefits and the most important in that is what is used in the field of medicine as it contains many medical benefit in eliminating various diseases . The doctors and herbalists of andalusia were interested in aromatic plants .as they studied them and innovated in identifying them and mentioning their most importan benefits to serve humanty for the manufacture of medicines and medical therapist .
  • Item
    الكشافة الإسلامية الجزائرية بمدينة تبسة نشاط فوج الأمل
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) بعلوج, سليم
    استطاع رجال جمعية العلماء المسلمين الجزائريين في تبسة من تكثيف نشاطاتهم وبمختلف الوسائل؛ كان منها انشاء وتكوين الأفواج الكشفية، وذلك قصد تربية وتوجيه وتأطير أكبر عدد ممكن من الشباب التبسي. عرفت مدينة تبسة ميلاد فوج الأمل للكشافة الاسلامية سنة 1938 برئاسة الشريف أحمد شاوش والعربي التبسي. تمكن الأمل من التغلغل داخل المجتمع وساهم بدور كبير في تنشيط الحركة الوطنية، وذلك من خلال النشاطات التي كان ينظمها سواء محليا أو وطنيا أو حتى دوليا. عرف الفوج مجلس إدارة مسير من طرف أعيان المدينة كالصادق بوذراع وعبد الحفيظ قصري. محمد سني، وعبد الحفيظ مسقلجي؛ والذين كان دورهم فعالا في تأطير الشباب وتحفيزهم للنشاط في هذه المدرسة التربوية. جسد فوج الأمل طيلة مسيرته التي استمرت من 1938 إلى 1954 بعضا من الأهداف التي سعى رجال الحركة الاصلاحية تحقيقها. ولكون أهم شعار للكشاف هو كن مستعدا، فقد عمل المسيرون للفوج، أن يظل استعداد الشباب حاضرا وذلك بواسطة تنظيمه للندوات والمحاضرات والندوات والخرجات الميدانية في كل الظروف. The men of the Association of Algerian Muslim Ulema (scholars) in Tebessa were able to intensify their activities by various means, including the establishment and formation of scout regiments in order to raise, guide and frame as many young people as possible from Tebessa. Tebessa knew the birth of Al-Amal Regiment for Islamic Scouts in 1938 headed by Cherif Ahmed Chawech and Larbi Tbessi. Al-Amal was able to penetrate into society and played a major role in revitalizing the national movement through the activities they organized locally, nationally, and even internationally. The regiment knew a governing council managed by the city's dignitaries such as Sadek Boudraa, Abdul Hafidh Qasri, Mohamed Sani and Abdul Hafidh Meskalji. Their role has been effective in framing and motivating young people to be active in this educational school. Throughout its course from 1938 to 1954, the regiment of Al-Amal was able to embody some of the goals that the reformism movement's men sought to achieve. As the most important slogan of the scout is be prepared, the supervisors of the regiment worked to ensure that young people remained present by organizing seminars, lectures and field outputs in all circumstances.
  • Item
    المؤتمر الأفخارستي الدولي الثلاثون بقرطاج (7-11 ماي 1930)
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) عمان, سعيدة
    نظمت فرنسا بالاتفاق مع الكنيسة مؤتمرا افخارستيا بقرطاج في الفترة 7-11 ماي 1930، ونظرا لما يمثله الحدث من أهمية لدى المسيحيين الكاثوليك، فإن التظاهرة شهدت اهتماما كبيرا من الفرنسيين، المنقسمين بين مؤيد ومعارض، فأيدته الصحف الاستعمارية ذات النزعة الدينية الكاثوليكية، وأعدته حملة صليبية على تونس، ومناسبة لإحياء المسيحية واستئناف فرنسا للرسالة الحضارية الرومانية في إفريقيا، وعارضته الصحف الاشتراكية واعتبرته خروج فرنسا عن مبادئها العلمانية؛ وذلك لعدم احترامها لحقوق الانسان وحرية الأديان. أما الصحافة التونسية فقد نددت بالمؤتمر ومنظميه ، وكذلك بالنفقات الباهظة التي أخذت من أموال الخزينة التونسية لتمويل تظاهرة مسيحية ليس لها أيّ فائدة للشعب التونسي، كما اعتبرته استمرارا لسياسة فرنسا الإدماجية، لذا عملت على كشف مراميه السياسية وأبعاده الدينية، ودعت الى ضرورة مجابهته. France, in agreement with the Church, organized an Eucharist conference in Carthage from 7-11 May 1930, and given the importance the event represented to Catholic Christians, the demonstration witnessed great interest from the French, divided between supporters and opponents, and colonial newspapers with a Catholic religious tendency supported it, and considered it a crusade. Against Tunisia, an occasion to revive Christianity and France's resumption of the Romanian civilization message in Africa. Socialist newspapers opposed it and considered it a departure for France from its secular principles, due to its lack of respect for human rights and freedom of religion. As for the Tunisian press, it denounced the conference and its organizers, , as well as the exorbitant expenditures taken from Tunisian treasury funds to finance a Christian demonstration that has no benefit to the Tunisian people, as it considered it a continuation of France's integration policy, so it worked to reveal its political goals and religious dimensions, and called for the need to confront it.