Department of commerce science_master

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/38

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 181
  • Item
    العقود الذكية ودورها في تعزيز التجارة الدولية دراسة تجارب دولية الصين . كوريا الجنوبية
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) سيف الدين،مقدود; محمد،بن علي; جهاد،زيغم; سيف الدين،شيخة بلقاسم
    هدفت الدراسة الى معرفة مدى مساهمة العقد الذكي في تعزيز التجارة الدولية وكيفية التعاملات بالعقود الذكية من اجل نجاحها، وذك باستخدام المنهج التحليلي الوصفي، وقد قما بدراسة تجارب دولية لكل من الصين وكوريا الجنوبية ومن ثم قمنا بدراسة مقارنة بين الدولتين وقد اصفرت الدراسة الى النتائج من بينها: ان تبيي الية العقد الذكي تعمل على تسهيل العمليات التجارة الدولية. "The study aimed to know the extent to which the smart contract contributes to enhancing international trade and how to deal with smart contracts for their success, using the descriptive analytical approach. We studied the international experiences of China and South Korea, and then we conducted a comparative study between the two countries, and the study concluded the results, including : The smart contract mechanism works to facilitate international trade operations.
  • Item
    أهمية التمكين الاقتصادي للمرأة في مجال ريادة الأعمال -دراسة تحليلية . دراسة حالة الجزائر
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) ليلى،لقصير; بشيرة،بشي; فريدة،بكاري
    تهدف هذه الدراسة بشكل أساسي إلى تسليط الضوء على موضوع التمكين الاقتصادي للمرأة باعتباره ضرورة حتمية فرضت نفسها من أجل الوصول بالمرأة إلى ولوج مجال ريادة الأعمال ،لمعالجة إشكالية البحث قمنا بإتباع المنهج الوصفي التحليلي من أجل دراسة حالة الجزائر كنموذج لدولة عربية تسعى للوصول بالمرأة إلى التمكين الاقتصادي الذي يؤهلها إلى ريادة الأعمال ،من خلال جمع وبيانات وأرقام ونسب وتحليلها . خلصت الدراسة إلى أنه وبالرغم من التقدم الذي أحرزته الجزائر في إبرام المعاهدات وتوقيع الاتفاقيات، إلا أن المرأة لا تزال تعاني من التهميش والتمييز ،كما أن الجزائر قامت بوضع آليات مالية لدعم التمكين الاقتصادي للمرأة وأبرز هذه الآليات : الوكالة الوطنية لدعم وتنمية ريادة الاعمال ،والوكالة الوطنية لتسيير القرض المصغر ، إلا أن المشاريع النسوية لا تمثل سوى نسبة ضئيلة من إجمالي المشاريع الممولة .أوصت الدراسة إلى ضرورة وضع إطار تشريعي منظم يساهم في تحسين مكانة المرأة و إدماجها الاقتصادي . The main objective of this study is to shed light on the topic of women’s economic empowerment as an inevitable necessity in order to enable women to enter the field of entrepreneurship. To address the research problem, we followed a descriptive-analytical approach to study the case of Algeria as a model for an Arab country seeking to empower women economically, qualifying them for entrepreneurship, through the collection, presentation, and analysis of data, figures, and percentages. The study concluded that despite the progress made by Algeria in signing treaties and agreements, women still suffer from marginalization and discrimination. Algeria has established financial mechanisms to support women’s economic empowerment, including the National Agency for the Support and Development of Entrepreneurship, and the National Agency for Microcredit Management. However, women’s projects represent only a small percentage of the total funded projects. The study recommended the necessity of establishing a regulatory framework that contributes to improving the status of women and their economic integration.
  • Item
    دور التمويل الرقمي في التنمية الاقتصادية
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) محمد العيد،خراز; عبد السميع،باباعربي; مشري،درويش; العيد،معروف
    تهدف هذه الدراسة إلى البحث عن دور التمويل الرقمي، والياته في تنمية التجارة الخارجية، باستخدام المنهج الوصفي التحليلي. ويتناول البحث مفهوم التمويل الرقمي ومزاياه، والانتقادات الموجهة له، وبالتركيز على الدور الذي ستحدثه هذه التقنيات في تنمية التجارة الخارجية من خلال صياغة مفاهيم جديدة مرتبطة بالإبداع والتطور، ومستوعبة لمضامين الحداثة في تمويل التجارة الخارجية، علاوة على التغيير الموازي في التعامل مع المال والخدمات الأخرى في المؤسسات المالية للمنصات الرقمية لتبادل الأموال إلكترونيا والخدمات المالية التجارية، وقد خلصت الدراسة إلى أن للتمويل الرقمي أهمية كبيرة في تنمية التجارة الخارجية." "Abstract: This study uses the descriptive and analytical approach to investigate the role of digital finance and its mechanisms in developing foreign trade. The research deals with the concept of digital finance, its advantages, and the criticisms directed at it, focusing on the role that these technologies will have in developing foreign trade through formulating new concepts linked to creativity and development and accommodating the implications of modernity in financing foreign trade, in addition to the parallel change in dealing with money and other services in the country. Financial institutions for digital platforms for electronic money exchange and commercial financial services. The study concluded that digital finance is of great importance in the development of foreign trade.
  • Item
    أثر منطقة التجارة الحرة العربية الكبرى على التنمية الاقتصادية في الدول العربية
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) يمينة ،مريومة; زهري،محمد البشير; انيس كرام،قادري; خليقة،مسلم
    هدفت هذه الدراسة إلى فهم التبادل التجاري العربي البيني بعد تطبيق منطقة التجارة الحرة العربية الكبرى. تم استخدام المنهج الوصفي لتوضيح طبيعة هذه المنطقة التجارية وأهميتها في التبادل التجاري العربي. بالإضافة إلى ذلك، تم اعتماد المنهج التحليلي باستخدام البيانات الإحصائية لتحليل التطورات في التجارة العربية البينية تحت إطار منطقة التجارة الحرة العربية الكبرى. أظهرت الدراسة أن التبادل التجاري العربي البيني لا يزال ضعيفًا وغير كافٍ، ويرجع ذلك إلى عدة مشاكل وعقبات تعيق نمو وتطور التجارة العربية البينية، وتم تحديد هذه المشاكل والعقبات في الدراسة، مع تقديم الحلول اللازمة التي من شأنها المساهمة في تخفيف أو إزالة هذه المشاكل والعقبات. "This study aimed to understand intra-Arab trade following the implementation of the Greater Arab Free Trade Area. The descriptive approach was used to clarify the nature of this trade zone and its significance in Arab trade. Additionally, the analytical approach was adopted using statistical data to analyze developments in intra-Arab trade within the framework of the Greater Arab Free Trade Area. The study showed that intra-Arab trade remains weak and insufficient, attributed to several problems and obstacles hindering the growth and development of intra-Arab trade, which were identified in the study. Necessary solutions were provided to mitigate or eliminate these problems and obstacles.
  • Item
    دور هيئات دعم التصدير في ترقية الصادرات خارج المحروقات بالجزائر
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) وفاء،بوطالبي; كلثوم،الشاهد; نور الهدى،برحمون
    تهدف هذه الدراسة الى تسليط الضوء على دور هيئات ترقية التصدير في تعزيز وتطوير الصادرات خارج قطاع المحروقات ، و أهم الاستراتيجيات والتدابير التي اتخذتها الدولة الجزائرية في هذا الإطار خاصة بعد توجه الجزائر إلى إعداد اقتصادها لفترة ما بعد النفط من خلال مجموعة من الخيارات، أهمها التوجه نحو رسم سياسة اقتصادية تنطلق من ترقية الصادرات خارج المحروقات، وهو ما يستوجب تشجيعا للاستثمارات الأجنبية المباشرة بهدف تنويع فرص الجزائر في الإنتاج والتصديروكذا رفع مستوى الجودة والتنافسية للمنتجات المصدرة، والتأثير الإيجابي على تحقيق وتعزيز النمو الاقتصادي ومن توصيات الدراسة ضرورة تقديم تسهيلات بنكية لتموين المستثمرين الوطنيين ودعم الإنتاج الوطني والاهتمام بمجال زراعة وإنتاج التمور في الجزائر. This study aims to shed light on the role of export promotion bodies in promoting and developing exports outside the hydrocarbons sector, and the most important strategies and measures taken by the Algerian state in this context, especially after Algeria moved to prepare its economy for the post-oil period through a set of options, the most important of which is moving toward Drawing up an economic policy based on promoting exports outside of hydrocarbons, which requires encouraging direct foreign investments with the aim of diversifying Algeria’s opportunities in production and export, as well as raising the level of quality and competitiveness of exported products, and having a positive impact on achieving and enhancing economic growth. Among the recommendations of the study is the necessity of providing banking facilities to supply national investors and support production. National interest in the field of cultivation and production of dates in Algeria.
  • Item
    مساهمة تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تحسين جودة الخدمات الفندقية دراسة حالة منتجع الغزال الذهبي
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) السعيد،بن عمر; علي،غريسي; محمود،عشيري
    تهدف هذه الدراسة في مساهمة تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تحسين جودة الخدمة الفندقية في المنتجع الغزال الذهبي، وقد تمثلت ابعاد تكنولوجيا المعلومات والاتصال في الأجهزة والبرمجيات، الافراد، قواعد البيانات والشبكات، حيث تم تحليل جودة الخدمة الفندقية الى: الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، الأمان والتعاطف. وتم اعداد استمارة استبيان وزعت على مجموعة من نزلاء في منتجع الغزال الذهبي كدراسة تطبيقية لإسقاط الجانب النظري للدراسة على الواقع الموجود في هذا المنتجع. وقد توصلت الدراسة الى ان مساهمة تكنولوجيا المعلومات من خلال عناصرها الأربعة لها دور فعال في تحسين جودة الخدمات المقدمة من طرف المنتجع. This study aims to investigate the impact of information and communication technology in improving the quality of hotel service in Algerian hotels. Dimensions of information and communication technology are as follows: hardware and software, individuals, databases and networks. The quality of service was also analyzed. Hotel services include: tangibility, reliability, responsiveness, safety and empathy. A s a sample of guests at the Golden Ghazal Hotel was studied as an applied study a to project the theoretical aspect of the study onto the reality existing in Algerian hotels. The results showed the availability of information technology elements and the four connections in the hotel under study. The study also found that there was a contribution for each of the hardware, software, and databases Improving the quality of services provided by the hotel.
  • Item
    تنظيم مهنة محافظ الحسابات في الجزائر في ظل معايير التدقيق الجزائري
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) صهيب،تجاني; محمد الأمين،بوزيدي; محمد الامين،قاسمي; ضياء،قدة
    تهدف هذه الدراسة الى معرفة كيفية تنظيم مهنة محافظ الحسابات في الجزائر في ظل معايير التدقيق الجزائرية وذلك من خلال تقييم ومعرفة مدى مواكبة محافظ الحسابات للمحطات التي مرت بها هاته المهنة وما جاء فيها وتسليط الضوء على اهم جوانب هذه الدراسة واهم ما جاء فيها من قوانين وما تخللت هذه القوانين من قرارات تنظم هذه المهنة من مفهوم وهيئات وشروط المزاولة والمسؤوليات وكذا الواجبات التي تسهر على سيرورتها، وصولا الى التحول الجذري الذي اوصلنا الى اصدار معايير التدقيق الجزائرية لاستكمال ما جاءت به القوانين وابراز مستوى الارتباط بينها وبين الاحكام السابقة، كل هذا بالنظر لأهمية مهنة محافظ الحسابات لدى المشرع الجزائري والتي في الأخير تساهم في اتخاذ قرارات المستخدمين بعد مصادقة المحافظ على القوائم المالية، وفي سبيل تحقيق اهداف الدراسة باستخدام المنهج الوصفي ومن ثم تصميم استبيان وتوزيعه على أساتذة ومكاتب في مجال المحاسبة وتحليلها بواسطة برنامج SPSS وصولا للنتائج المطلوبة. This study aims to know how to organize the profession of bookkeeper in Algeria in light of the Algerian auditing standards, by evaluating and knowing the extent to which the bookkeeper keeps up with the stages that this profession has gone through and what was mentioned in it, and highlighting the most important aspects of this study and the most important laws and regulations that were mentioned in it. These laws include decisions that regulate this profession in terms of the concept, bodies, and conditions of practice and responsibilities, as well as the duties that ensure its progress, leading to the radical transformation that led us to issuing the Algerian auditing standards to complete what the laws brought and highlight the level of connection between them and previous provisions. All of this is in view of the importance of the profession of governor. The accounts are held by the Algerian legislator, which ultimately contributes to users’ decision-making after the governor approves the financial statements. In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was designed and distributed to professors and offices in the field of accounting and analyzed using the SPSS program to reach the required results.
  • Item
    سبل تحسين أداء التسويق السياحي في الجزائر
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) يسمينة،بوجلخة
    تهدف هذه الدراسة الى معرفة سبل تحسين اداء التسويق السياحي ، ولذلك وبالتركيز على خصائص السياحة الجزائرية تسعى الدولة بكل الاساليب لتطويرها وترقيتها والى التسويق بمنتجاتها السياحية، وتناولنا مفاهيم عامة حول التسويق السياحي والركائز الاساسية لتسويق السياحي ونتج المخطط التوجيهي للتهيئة السياحية (SDAT) يحدد إستراتيجية طموحة لتهيئة الجزائر وتنميتها المستدامة في أفق 2030 وتم التعريف بالمخطط التوجيهي للتهيئة السياحة SDAT أفاق 2025، مع التعرض الى التحديات التي تواجه الجزائر مستقبلا. قد توصلنا من خلال هذا البحث الى أنه رغم من تعدد الإمكانيات السياحية في الجزائر، وعلى الرغم من مستوى الخدمات الحالية المتاحة ،ونظرا لتغيرات المحلية والعالمية، الا أنه يمكن القول أن هناك إمكانية في تحسين أداء التسويق السياحي الجزائري العمل على تنمية ورفع الوعي السياحي لدى المواطنين والعاملين في مجال السياحية، والرفع من مستوى الخدمات السياحية والرقابة على أدائه. This study aims to find out ways to improve the performance of tourism marketing, and therefore focusing on the characteristics of Algerian tourism, the state seeks in all ways to develop and upgrade it and to market its tourism products, and we dealt with general concepts about tourism marketing and the main pillars of tourism marketing and produced the directive plan for tourism preparation (SDAT) sets an ambitious strategy to create Algeria and its sustainable development by 2030 and the guidance plan for tourism development was introduced SDAT horizons 2025, with exposure to the challenges facing Algeria in the future. Through this research, we have concluded that despite the multiplicity of tourism possibilities in Algeria, and despite the level of current services available, and due to local and global changes, it can be said that there is a possibility in improving the performance of Algerian tourism marketing, working to develop and raise tourism awareness among citizens and workers in the field of tourism, and raising the level of tourism services and monitoring its performance.
  • Item
    أثر الخدمات اللوجستية على الصناعة التحويلية
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) هدى،زغدي; حكيمة،الزين; زينب،رزوق; ليلى،شيبة
    هدفت الدراسة إلى قياس أثر أداء الخدمات اللوجستية كمتغير مستقل في الصناعات التحويلية كمتغير تابع و تمثلت الأولى في مؤشرجودة البنية التحتية للموانئ ومؤشر حركة الحاويات في الميناء أما الصناعات التحويلية عبّرنا عنها بمؤشر نسبة الصناعات التحويلية من الناتج المحلي الخام، في الجزائر خلال الفترة 2007_ 2023، بالإضافة إلى متغيرات أخرى مستقلة تمثلت في حجم الاستثمار الأجنبي المباشر الوافد، ومؤشر حرية التجارة، نصيب الفرد من إجمالي الناتج المحلي، استخدمت الدراسة الانحدار المتعدد بطريقة المربعات الصغرى العادية، وبالاستعانة ببرنامج EVIEWS12. توصلت الدراسة إلى وجود علاقة معنوية طردية بين مؤشر حركة الحاويات في الميناءو الصناعات التحويلية ، ووجود علاقة معنوية وعكسية بين مؤشر جودة البنية التحتية للموانئ ونصيب الفرد من إجمالي الناتج المحلي مع الصناعات التحويلية ، في حين توصلت الدراسة إلى عدم وجود علاقة معنوية بين حرية التجارة والاستثمار الأجنبي المباشر مع الصناعات التحويلية في الجزائر . The study aimed to measure the impact of theperformance of logistics services as an independent variable on the manufacturing industries as a dependent variable, the first was the port infrastructure quality index and the container traffic index in ports, as for the manufacturing industries, we expressed them as the index of the manufacturing industries' contribution to GDP in Algeria during the period 2007-2023. Other independent variables included foreign direct investment inflows, and trade freedom index, and GDP per capita. The study employed ordinary least squares regression using EVIEWS12 software . The study found a significant positive relationship between the container traffic index in ports and manufacturing industries. Additionally, there was a significant negative relationship between theindicators of port infrastructure quality and GDP per capita alongside manufacturing industries. However, the study did not find a significant relationship between trade freedom and foreign direct investment with manufacturing industries in Algeria .
  • Item
    دور التسويق الإلكتروني في الترويج للوجهة السياحية دراسة حالة الديوان الوطني الجزائري للسياحة ONAT
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) صلاح الدين،قرح; محمد،جودي
    إن المتتبع لما يعرفه العالم من تطورات تكنولوجية ومعلوماتية يلاحظ أن التكنولوجيا المعلومات والاتصال فرضت نفسها في كل المجالات لاسيما مجال التسويق والتسويق السياحي أو ما نسميه اليوم التسويق الإلكتروني الذي هو محور دراستنا ودوره في الترويج للوجهة السياحية، بحيث تظهر أهمية الدراسة في إبراز الدور الذي يلعبه التسويق الإلكتروني في تعريف السياح والراغبين في المعرفة أو الاستكشاف أو الترفيه من الوصول للمعلومة بسرعة وسهولة متناهية بحيث يمكن الانتقال حول العديد من الوجهات والمعالم السياحية ومعرفة تكاليف الوصول إليها وسبل التنقل بنقرة واحدة أمام الشاشة الإلكترونية، ونستخلص الهدف الرئيسي وهو استغلال المهتمين بالسياحة سواء كانوا مؤسسات خاصة أو عامة أو منظمات وطنية أو دولية بالدور الذي يلعبه التسويق الإلكتروني في الوصول إلى أكبر قدر ممكن لتحقيق الغايات من الطرفين: المستهلكين ""السياح"" والمنتجين ""وزارات السياحة، الوكالات، مؤسسات، منظمات، الديوان الوطني الجزائري للسياحة مثلا .. إلى غير ذلك""، ولمعالجة الموضوع تم إتباع المنهج الوصفي التحليلي لملائمته لموضوع الدراسة وتم من خلاله تحليل أهمية الديون وإبراز الدور الذي يلعبه في الترويج للوجهة السياحية بالاستعانة بالإمكانيات الإلكترونية، وتوصلت الدراسة إلى أن التسويق الإلكتروني يمثل ركيزة وأداة فعالة في الترويج للوجهات السياحية الوطنية منها والدولية وذلك من خلال إسقاط الدراسة على الديون الوطني الجزائري للسياحة ONAT، وأوصت الدراسة بأهمية التسويق الإلكتروني في التعريف والترويج للمعالم السياحية والأثرية والعادات والتقاليد والوجهات السياحة بصفة عامة لفعاليته واتساعه وشاسعة انتشاره وسهولة الولوج له من طرف الجميع. Anyone who follows the technological and information developments that the world knows will notice that information and communication technology has imposed itself in all fields, especially the field of marketing and tourism marketing, or what we call today e-marketing, which is the focus of our study and its role in promoting the tourist destination, so that the importance of the study appears in highlighting the role that marketing plays. The electronic system aims to introduce tourists and those wishing to know, explore, or entertain themselves to access information very quickly and easily, so that they can move around many places and landmarks and know the costs of reaching them and ways of transportation with one click in front of the electronic screen. We conclude that the main goal is to exploit those interested in tourism, whether they are private institutions , Public , national or international organizations, with the role that electronic marketing plays in reaching the greatest possible extent, achieving the goals of both parties, consumers (tourists) and producers (ministries of tourism, agencies, institutions, organizations, the Algerian National Tourism Office, for example, etc.),and to address the issue,the descriptive analytical approach was followed to suit the subject of the study, through which the importance of office was analyzed and the role it plays in promoting a tourist destination using electronic capabilities was highlighted. The study concluded that electronic marketing represents an effective pillar and tool in promoting tourist destinations, both national and international, by focusing the study on the Algerian National Tourism Office (ONAT).The study recommended the importance of electronic marketing in introducing and promoting tourist and archaeological places, customs and traditions, and tourism destinations in general, due to its effectiveness, breadth, wide spread, and ease of access by everyone.
  • Item
    أثر الاستثمار الاجنبي المباشر على التنويع الاقتصادي في الجزائر من1995.2023
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) محمد يزيد،عمار; رضا،طالبي; رياض،صوالح; اشرف،سعيدي
    تعد الجزائر دولة ذات اقتصاد يعتمد بشكل كبير على النفط والغاز، ولكن في السنوات الأخيرة، سعت الحكومة إلى تنويع اقتصادها لتقليل الاعتماد على هذه الموارد الاستثمار الأجنبي المباشر يعتبر أداة حيوية في هذا السياق، حيث يمكن أن يساهم في تطوير القطاعات الإنتاجية وخلق فرص عمل جديدة البحث يركز على تحليل الدور الذي يلعبه الاستثمار الأجنبي المباشر في دعم التنويع الاقتصادي في الجزائر. من خلال الدراسة، تبين أن الاستثمار الأجنبي المباشر له تأثيرات متباينة على التنويع الاقتصادي، مع وجود تحديات تنظيمية وبيروقراطية تعيق الاستفادة الكاملة من هذه الاستثمارات الإصلاحات الاقتصادية والتشريعية تعد عناصر مهمة لجذب الاستثمارات الأجنبية وتحسين مناخ الأعمال، ولكن لا بد من تعزيزها لتحقيق الأهداف المرجوة. الاستثمار الأجنبي المباشر يتركز في قطاعات معينة، مما يحد من تأثيره على تحسين مستويات المعيشة بشكل عام. ومع ذلك، يعتبر الاستقرار السياسي والاقتصادي عاملاً مهما في جذب الاستثمار الأجنبي المباشر وتأثيره على التنويع الاقتصادي.Algeria is a country with an economy that heavily relies on oil and gas. However, in recent years, the government has sought to diversify its economy to reduce dependence on these resources. Foreign direct investment (FDI) is considered a vital tool in this context, as it can contribute to the development of productive sectors and the creation of new job opportunities. The research focuses on analyzing the role of FDI in supporting economic diversification in Algeria. The study reveals that FDI has varying impacts on economic diversification, with regulatory and bureaucratic challenges hindering the full benefit of these investments. Economic and legislative reforms are crucial elements for attracting foreign investments and improving the business climate, but they need to be strengthened to achieve the desired goals. FDI is concentrated in certain sectors, limiting its overall impact on improving living standards. Nevertheless, political and economic stability is an important factor in attracting FDI and its effect on economic diversification"
  • Item
    منصات تبادل العملات الرقمية ودورها في تعزيز التجارة الإلكترونـــية دراسة حالة بعض الدول العربية
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) وائل،سعود; العيد،بن الشايب; فيصل،بن الشايب; ثابت ،سمينة
    وضـــح هـــذه الدراســـة أن منصـــات تبـــادل العمـــلات الرقميـــة تلعـــب دور ًا حي في تعزيـــز التجـــارة الإلكترونيـــة في الـــدول العربيـــة مـــن خـــلال زدة كفـــاءة وأمـــان المعـــاملات الماليـــة، توســـيع نطـــاق الوصـــول إلى الأســـواق العالميــة، وتعزيــز الابتكــار والنمــو الاقتصــادي. لتحقيــق فوائــد أكــبر، يجــب علــى الــدول العربيــة تحســين الأطــر التنظيميـــة ودعـــم الابتكـــار في هـــذا المجـــال. مـــن خـــلال التعـــاون بـــين الحكومـــات والقطـــاع الخـــاص والمؤسســـات الأكاديمية، يمكن تحقيق تقدم ملموس يعزز مكانة الدول العربية في الاقتصاد الرقمي العالمي. "This study demonstrates that digital currency exchange platforms play a vital role in enhancing e-commerce in Arab countries by increasing the efficiency and security of financial transactions, expanding access to global markets, and fostering innovation and economic growth. To reap greater benefits, Arab countries must improve regulatory frameworks and support innovation in this field. By fostering collaboration between governments, the private sector, and academic institutions, significant progress can be achieved, boosting the position of Arab countries in the global digital economy
  • Item
    أثر الطاقات المتجددة على صادرات الصناعات العالية التقنية دراسة حالة الصين خلال الفترة
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) سعيدة،عماري; الزهرة،بوزنة; حليمة،منصور
    تهدف هذه الدراسة إلى قياس أثر الطاقات المتجددة على صادرات الصناعات عالية التقنية في الصين خلال الفترة الزمنية (2007-2022) تم تحليل هذا الأثر بالاعتماد على مؤشر الاستهلاك الكلي للطاقة المتجددة كمتغير مستقل، ومؤشر صادرات صناعات العالية التقنية كمتغير تابع، بالإضافة إلى متغيرات أخرى مفسرة للنموذج، باستخدام الانحدار المتعدد والاعتماد طريقة المربعات الصغرى العادية، وبالاستعانة ببرنامج 12EVIEWS. وفقا للنتائج التي تم الوصول إليها تبين أن هناك علاقة عكسية بين استهلاك الطاقة المتجددة وصادرات الصناعات العالية التقنية، كما تبين أن مؤشر سعر الصرف وحرية التجارة لها علاقة عكسية مع صادرات صناعات العالية التقنية، وأظهرت النتائج أيضا وجود علاقة طردية بين الاستثمار الأجنبي المباشر، الإنفاق على البحث والتطوير، الوقود الاحفوري، والناتج المحلي مع صادرات صناعات العالية التقنية. " "This study aims to measure the impact of renewable energies on the exports of high-tech industries in China during the time period (2007-2022) this impact was analyzed based on the total consumption index of renewable energy as an independent variable, the export index of high-tech industries as a dependent variable, in addition to other variables explaining the model, using the multiple regression study and the adoption of the ordinary least squares method, and using the 12EVIEWS program. . According to the results obtained, it was found that there is an inverse relationship between renewable energy consumption and exports of high-tech industries, and it was also found that the exchange rate index and freedom of trade have an inverse relationship with exports of high-tech industries, and the results also showed a direct relationship between foreign direct investment, spending on research and development, fossil fuels, and GDP with exports of high-tech industries.
  • Item
    دور المنطقة الحرّة الإفريقيّة في تنشيط التّجارة الخارجيّة
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) ذياب،عبد الرّزاق; إبراهيم،مسعودي; حسين،نقودي
    هدفت الدراسة إلى إبراز دور منطقة التجارة الحرة الإفريقية في تنشيط التجارة الخارجية ومنه طرح التساؤل الرئيسي التالي : ما مدى مساهمة منطقة التجارة الحرة الإفريقية في تنشيط التجارة الخارجية؟ وتهدف الدراسة التي قمنا بها إلى معرفة أثر إتفاقية التجارة الحرة الإفريقية على المتغيرات الإقتصادية المتمثلة في التجارة الخارجية، حيث تم الإستعانة بالمنهج التاريخي ليمكننا من سرد أهم النظريات المفسرة للتجارة الخارجية ثم المنهج الوصفي لإعطاء نظرة عامة عن المناطق الحرة، والمنهج التحليلي للإبراز أثر المناطق الحرة على نشاط التجارة الخارجية. وخلصت الدراسة إلى أن إتفاقية التجارة الحرة الإفريقية تحمل آثار إيجابية عدة على إقتصاديات الدول الأعضاء حيث تؤدي إلى الزيادة في نمو التجارة البينية ومنها إلى قوة المساهمة في التجارة العالمية وتعزيز النمو الاقتصادي الذي يعمل على خلق فرص عمل جديدة وتحسين البنية التحتية مع جلب الإستثمارات الأجنبية و تكوين قدرة تنافسية من شأنها مجابهة كبرى التكتلات الاقتصادية. The study aimed to highlight the role of the African free trade area (AFCFTA) in stimulating foreign trade, raising the following question: To what extent does the AFCFTA contribute to the stimulation of foreign trade? The study we conducted aims to understand the impact of AFCFTA agreement on economic variables represented by foreign trade We used historical approach to outline the most important theories explaining foreign trade, then the descriptive approach to provide an overview of free trade areas, and analytical approach to highlight the impact of free trade areas on foreign trade activity The study concluded that the AFCFTA agreement has several positive effects on the economies of the member states. it leads to an increase in intra-African trade which contributes to strengthening participation in global trade and enhancing economic growth that creates new job opportunities, improves infrastructure, attracts foreign investment and builds competitiveness to face major economic blocs.
  • Item
    تداعيات أزمة الطاقة العالمية على التجارة الخارجية
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) عبدالرزاق،بن دبكة; سويد،خليفة; مجول،إبراهيم; البار،الياس
    نهدف من خلال بحثنا هذا تبيان وتوضيح الاثار والتداعيات التي شكلتها أزمة الطاقة العالمية على المتغيرات الاقتصادية الكلية للتجارة الخارجية في الفترة( 2013-2024)، وبغية الوصول الى هدفنا انتهجنا المنهج التحليلي الوصفي، وتم التطرق الى أثر هذه التغيرات على المتغيرات الاقتصادية العرض والطلب في سوق الطاقة ،إضافة الى أسباب تشكل أزمة الطاقة والإجراءات المتخذة للتعامل مع تقلبات أسعار الطاقة. وأبرز ما توصلنا اليه من نتائج سوق الطاقة العالمية شهدت خلال فترتنا المدروسة ازمتين رئيسيتين، اثرتا كثيرا على التجارة الخارجية بما ان الاقتصاد العالمي والتجارة الخارجية تعتمد بشكل كلي على توفر الطاقة وان أسعار النفط والغاز بالارتفاع او الانخفاض تؤثر مباشرة على الناتج المحلي الاجمالي، والميزانية العامة للدول والبطالة واحتياط الصرف الأجنبي ومعدل الاستثمار الأجنبي المباشر ورصيد الميزان التجاري والمديونية الخارجية ، وبالتالي فان تغيرات أسعار الطاقة العالمية تؤثر بطبيعة الحال على المتغيرات الاقتصادية الكلية وعلى التجارة الخارجية. الكلمات المفتاحية: الطاقة الأحفورية ، الطاقة المتجددة ، أسعار النفط، سوق الطاقة العالمي، احتياط الصرف الأجنبي، الاستثمار الأجنبي المباشر، رصيد الميزان التجاري، المديونية الخارجية. Through our research, we aim to clarify and clarify the effects and repercussions posed by the global energy crisis on the macroeconomic variables of foreign trade in the period (2013-2024), and in order to reach our goal, we adopted the descriptive analytical approach, and the impact of these changes on the economic variables of supply and demand in the market was addressed Energy, in addition to the reasons for the formation of the energy crisis and the measures taken to deal with energy price fluctuations. The most prominent results we have reached in the global energy market witnessed, during our studied period, two major crises, which greatly affected foreign trade, since the global economy and foreign trade depend entirely on the availability of energy, and that oil and gas prices, whether rising or falling, directly affect the gross domestic product and the countries’ general budget, unemployment, foreign exchange reserves, foreign direct investment rate, trade balance balance, and external debt ، Therefore, changes in global energy prices naturally affect macroeconomic variables and foreign trade.
  • Item
    دور الذكاء الاصطناعي في تطوير التجارة الخارجية دراسة حالة الصين 2005.2023
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) خليل،الاطرش
    تهدف الدراسة إلى تحليل دور الاستثمار في الذكاء الاصطناعي على التجارة الخارجية للصين خلال الفترة من 2005 إلى 2023. تمحور الاشكالية حول تأثير هذا الاستثمار على الصادرات والواردات الصينية. ضمنت الاشكالية االى استكشاف العلاقة طويلة الأجل بين حجم الاستثمار في الذكاء الاصطناعي وصادرات وواردات الصين، وتأثير حجم الاستثمار على التجارة الخارجية , وذالك بالاستعانة ببرنامجEviews9)). حيث توصلت الدراسة إلى وجود علاقة طويلة الأجل بين حجم الاستثمار في الذكاء الاصطناعي وصادرات وواردات الصين، وأكدت على التأثير الإيجابي للاستثمار في الذكاء الاصطناعي على التجارة الخارجية للصين. هذه النتائج تدعم الفرضية الرئيسية وتبرز أهمية الذكاء الاصطناعي في تعزيز الأداء التجاري للصين. The study aimed to analyze the role of investment in artificial intelligence (AI) on China's foreign trade from 2005 to 2023. The main question centered on the impact of this investment on Chinese exports and imports. The sub-questions explored the long-term relationship between the volume of investment in AI and China's exports and imports, as well as the effect of investment volume on foreign trade ( Eviews9). The study found a long-term relationship between the volume of investment in AI and China's exports and imports and confirmed the positive impact of AI investment on China's foreign trade. These findings support the main hypothesis and highlight the importance of AI in enhancing China's trade performance.
  • Item
    دور تسويق الصناعة التقليدية في التعريف بالوجهة السياحية لولاية الوادي
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) ابراهيم،دويم; حمد شوشاني،محمد; نوال،بن ثامر; مليكة،سلطاني
    تعتبر الصناعات التقليدية نشاطاً اقتصاديا هاما كغيره من الأنشطة الاقتصادية الأخرى والتي تساهم في تنمية القطاع السياحي، بالإضافة الى الأهمية التي تكتسيها من الناحية الاجتماعية والثقافية، وتهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور تسويق الصناعات التقليدية في التعريف بالوجهة السياحية. وقد تمّ التركيز في الدراسة الميدانية على أثر تسويق منتجات الصناعة التقليدية على التعريف بالوجهة السياحية لولاية الوادي، من خلال دراسة مديرية السياحة والصناعات التقليدية وغرفة الصناعة التقليدية بولاية الوادي والاعتماد على أداة الاستبيان. وأكدت النتائج أن هناك أثر مرتفع لتسويق الصناعات التقليدية في التعريف بالوجهة السياحية والترويج لها في مدينة الوادي، ولذلك يجب على المؤسسات الفندقية والسياحية في ولاية الوادي إيلاء أهمية كبيرة لقطاع الصناعات التقليدية وتسويقها. Traditional industries are considered an important economic activity like other economic activities that contribute to the development of the tourism sector, in addition to the importance they have from a social and cultural perspective. This study aims to highlight the role of marketing traditional industries in introducing the tourist destination. The field study focused on the impact of marketing traditional craft products on introducing the tourist destination in El Oued State, through studying the Directorate of Tourism and Traditional Industries and the Chamber of Traditional Industry in El Oued State and relying on the questionnaire tool. The results confirmed that there is a high impact of marketing traditional industries in introducing and promoting the tourist destination in the city of El Oued. Therefore, hotel and tourism institutions in El Oued State must give great importance to the traditional industries sector and marketing them.
  • Item
    الخدمات السياحية والفندقية وتأثيرها على سلوك المستهلك دراسة حالة مجموعة فنادق في ولاية الوادي
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) فاروق،بولعراس; محمد سليمان،عبد المالك; عكاشة،عبائدي
    توصلنا في هذه الدراسة إلى تأثير الخدمات الفندقية على سلوك المستهلك السياحي لعينة من الفنادق في ولاية الوادي. اعتمدت الدراسة على أداة الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات، حيث تم توزيعه على مجتمع الدراسة المكون من 90 سائحاً في الفنادق محل الدراسة. في هذه الدراسة حاولنا فهم العلاقة بين الخدمات الفندقية وسلوك المستهلك السياحي. وخلصت النتائج إلى أن الفنادق المعنية تركز بشكل كبير على الخدمات الأساسية التي تؤثر على اختيار السائح، بينما تركز بشكل متوسط على خدمات أخرى تؤثر على اختيار السائح. كما تبين أن اختيار السائح لخدمات الإقامة يتأثر بشكل كبير بأسعار هذه الخدمات والموقع المناسب للفنادق. In this study, we explored the impact of hotel services on tourist consumer behavior for a sample of hotels in the El Oued Province. The study relied on the questionnaire as the main tool for collecting data, which was distributed to the study population of 90 tourists in the hotels under study. In this study, we tried to understand the relationship between hotel services and tourist consumer behavior. The results concluded that the hotels in question focus greatly on basic services that affect tourists’ choice, while they focus moderately on other services that affect tourists’ choice. It has also been shown that tourists' choice of accommodation services is greatly influenced by the prices of these services and the convenient location of hotels.
  • Item
    دور التسويق السياحي في تحسين الأداء التسويقي في المؤسسة الفندقية دراسة حالة فندق الغزالة الذهبية بالوادي
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) السعيد،هزلاوي; فارس،جابا لله; نصر الدين،بيكي; تامة، احمد الخطيب
    الملخص تحاول هذه الدراسة الإجابة عن السؤال الآتي: ما مدى قدرة التسويق السياحي في تحسين الأداء التسويقي في المؤسسة الفندقية الغزالة الذهبية وهدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور التسويق السياحي في تحسين الأداء التسويقي في المؤسسة الفندقية الغزالة الذهبية،من خلال تحديد أبعاد المزيج التسويقي الخدمي وأبعاد مؤشرات الأداء التسويقي متمثلة في كل من الربحية، الحصة السوقية،رضا الزبون، وقد اعتمدنا في قياس تحليلنا على المنهج الوصفي، والإستعانة بالمنهج التحليلي إلى جانب توزيع الإستبيان على عينة من الموظفين، وقد توصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها وجود أثر إيجابي لدور التسويق السياحي في تحسين الأداء التسويقي في المؤسسة الفندقية الغزالة الذهبية، على مستوى الربحية،الحصة السوقية، رضا الزبون.كما أوصت الدراسة، بالتركيز على التدريب والتكوين المستمر للموظفين من أجل الحصول على أداء جيد وفعال على المؤسسة الفندقية الغزالة الذهبية وعلى خدمات في مستوى تطلعات الزبائن. Abstract: This study attempts to answer the following question: To what extent is tourism marketing able to improve marketing performance in the Golden Ghazala Hotel Corporation This study aimed to know the role of tourism marketing in improving the marketing performance in the Golden Ghazala Hotel Corporation, by identifying the dimensions of the service marketing mix and the dimensions of marketing performance indicators, represented by profitability, market share, and customer satisfaction. We relied on measuring our analysis on the descriptive approach. Using the analytical approach in addition to distributing the questionnaire to a sample of employees, this study reached a set of results, the most important of which is the presence of a positive impact of the role of tourism marketing in improving the marketing performance in the Golden Ghazala Hotel Corporation, at the level of profitability, market share, and customer satisfaction. The study also recommended By focusing on continuous training and training for employees in order to obtain good and effective performance at the Golden Ghazala Hotel Corporation and provide services that meet the expectations of customers.
  • Item
    أثر الابتكار التسويقي على قيمة المؤسسة الخدمية دراسة حالة منتجع الغزال الذهبي
    (university of eloued جامعة الوادي, 2024) عبد المنعم،خزان; الهاشمي،مباركي; ميلود،وصيف خالد; نور الدين،زلاسي
    تشير الدراسة إلى أن بيئة الأعمال سريعة التغير تلزم المؤسسات بتبني الابتكار في جميع المجالات، بما في ذلك التسويق، لرفع قدرتها التنافسية وتحقيق الميزة التنافسية، ويهدف البحث إلى تقديم إطار مفاهيمي حول الابتكار التسويقي وقيمة المؤسسة، وتحديد مدى تأثيره على قيمة مؤسسة منتجع الغزال الذهبي. وتوصلت الدراسة إلى أن الابتكار التسويقي يعد ترجمةً للأفكار الجديدة إلى وسائل تسويقية حديثة، مع الاعتماد على سياسات تسعير واتصالات تسويقية مبتكرة. كما حددت الدراسة متطلبات تبني الابتكار التسويقي، وهي: بيئة داعمة للإبداع، ومهارات وقدرات تسويقية مناسبة، وميزانية كافية لأنشطة الابتكار، وأظهرت النتائج أن الابتكار التسويقي له تأثير إيجابي على قيمة المؤسسة، من خلال تحسين معدلات الربحية والنمو وتعزيز القدرة على المنافسة، وفي سياق دراسة حالة منتجع الغزال الذهبي، أظهرت النتائج أن الابتكار في كل من الخدمة والترويج والأفراد والدليل المادي له تأثير إيجابي على قيمة المؤسسة، بينما لم يُظهر الابتكار في السعر والتوزيع والعمليات أي تأثير ذي دلالة إحصائية، وبناء على ذلك، توصي الدراسة المؤسسات بشكل عام بتبني الابتكار التسويقي كاستراتيجية لتحسين قيمتها، مع تخصيص الموارد اللازمة وخلق ثقافة تدعم الإبداع، وتوصي الدراسة منتجع الغزال الذهبي بالاستمرار في التركيز على الابتكار في مجالات الخدمة والترويج والأفراد والدليل المادي، مع دراسة إمكانية الاستفادة من الابتكار في مجالات السعر والتوزيع والعمليات لتحسين قيمته. الكلمات المفتاحية: الابتكار التسويقي، قيمة المؤسسة، الغزال الذهبي" "The study indicates that the rapidly changing business environment requires companies to adopt innovation in all fields, including marketing, to enhance their competitiveness and achieve a competitive advantage, the research aims to present a conceptual framework for marketing innovation and enterprise value, and to identify its impact on the value of Gazelle Golden Resort. The study found that marketing innovation is the translation of new ideas into modern marketing tools, with a reliance on innovative pricing and marketing communication policies. The study also identified the requirements for adopting marketing innovation, which are: a supportive environment for creativity, appropriate marketing skills and capabilities, and a sufficient budget for innovation activities, the results showed that marketing innovation has a positive impact on enterprise value, by improving profitability and growth rates and enhancing competitiveness, in the context of a case study of Gazelle Golden Resort, the results showed that innovation in each of service, promotion, individuals, and physical evidence has a positive impact on enterprise value, while innovation in price, distribution, and operations did not show any statistically significant effect, based on this, the study recommends that companies in general adopt marketing innovation as a strategy to improve their value, allocate the necessary resources, and create a culture that supports creativity, the study recommends that Gazelle Golden Resort continue to focus on innovation in the areas of service, promotion, individuals, and physical evidence, while studying the possibility of benefiting from innovation in the areas of price, distribution, and operations to improve its value. Key words: innovation marketing, enterprise value, The Golden Gazelle