AJECI_Vol 08 N 02

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/34347

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 19 of 19
  • Item
    التقييم النفسي العصبي للوظائف المعرفية لدى التلاميذ ذوي عسر الحساب
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) زروقي إبتسام; زدام حدة
    ملخص : يهدف هذا البحث إلى تقييم الانتباه البصري كوظيفة معرفية أساسية لدى عينة من تلاميذ ذوي عسر الحساب من الصف الرابع ابتدائي، بلغ عددها 05 حالات مختارة بطريقة قصدية وتراوح سنها ما بين 9 و10 سنوات. و من أجل ذلك اعتمدنا على المنهج الوصفي، وطبقنا كل من اختبار مصفوفات رافن للذكاء، واختبار الكشف عن صعوبات التعلم المكيفESCIII-A وكذا اختبار الانتباه البصري الانتقائي الفرعي من بطارية NEPSY للإجابة على الفرضيات المطروحة. أظهرت نتائج التحليل الإحصائي اضطراب وظيفة الانتباه البصري الانتقائي لدى تلاميذ عسر الحساب، وذلك على مستوى الدقة و الزمن في الأداء على حد سواء. Abstract : This research aims to evaluate visual attention as a basic cognitive function for a sample of dyscalculia students from the fourth grade of primary school, the number of which reached 05 cases chosen in an intentional way, and their age ranged between 9 and 10 years. For this, we relied on the descriptive approach, and applied each of the Raven matrices test for intelligence, the ESCIII-A adapted learning disabilities detection test, as well as the selective visual attention subtest from the NEPSY battery to answer the hypotheses put forward. The results of the statistical analysis showed a disturbance in the function of selective visual attention of dyscalculia students, both at the level of accuracy and time in performance.
  • Item
    مفهوم البرنامج التربوي الفردي لدى العاملين بالمراكز النفسية البيداغوجية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) بوضياف نادية; بجادي الزهرة
    Abstract : The study aimed to reveal the concept of the individual educational program among employees of psychological and pedagogical centers. The study sample represented the educational team at the Psycho-Pedagogical Center for Children with Intellectual Disabilities in a Djamaa city, numbering (30) including a specialist, an educator, and a teacher. The study adopted the descriptive approach, where a questionnaire was prepared to collect data consisting of (15) items. The results showed that the educational team did not have a clear concept of the individual educational program at a high rate, and that its information was according to what was dictated by the reality of educational work with children with mental disabilities in the psychological pedagogical center.ملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن مفهوم البرنامج التربوي الفردي لدى العاملين بالمراكز النفسية البيداغوجية. تمثلت عينة الدراسة في الفريق التربوي بالمركز النفسي البيداغوجي للأطفال ذوي الإعاقة الذهنية بمدينة جامعة، وعدده (30) بين مختص ومربي ومعلم. اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي حيث تم إعداد استبيان لجمع البيانات مكون من (15) بندا. تبين من خلال النتائج أن الفريق التربوي ليس لديه مفهوم واضح للبرنامج التربوي الفردي بنسبة مرتفعة وأن معلوماته كانت بحسب ما يمليه واقع العمل التربوي مع الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية بالمركز النفسي البيداغوجي.
  • Item
    معالم العلاقة التربوية بين المعلم والمتعلم من خلال قصة سيدنا موسى والخضر عليهما السلام
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) لعيداني ربيعة
    Abstract: The aim of the research is to describe the contours of the educational relationship between the teacher and the learner through the story of our master Moses with al-Khidr, peace be upon them, because of the contours of this relationship of great importance. The researcher used the dedutive method, because it is consistent with the nature of this study. The results of the research, based on what was extracted from the story of our master Moses, with al-Khidr, peace be upon them, showed that : The educational relationship that binds the teacher and the learner is a relationship that is linked and governed by objective controls and conditions that define the roles and activities required for each of them, and the ethics of dealing between them, which determines what each of them issues towards the other. To ensure the continuity of educational relations in the direction of achieving educational goals. هدف البحث إلى بيان معالم العلاقة التربوية بين المعلم والمتعلم من خلال قصة سيدنا موسى مع الخضر عليهما السلام، كما ذكرت في الكتاب والسنة، لما لمعالم هذه العلاقة من أهمية كبرى، حيث تصلح بها العملية التعليمية وتؤتي ثمارها المرجوة منها وقد تم استخدام المنهج الإستنباطي، لما يتوافق وطبيعة هذه الدراسة وقد أظهرت نتائج البحث استنادا لما استخرج من قصة سيدنا موسى عليه السلام في رحلته لطلب العلم مع الخضر عليه السلام أن: العلاقة التربوية التي تربط بين المعلم والمتعلم هي علاقة تربطها وتحكمها ضوابط وشروط موضوعية تحدد الأدوار والأنشطة المطلوبة لكل منهما، وأخلاقيات التعامل بينهما، والتي تحدد ما يصدر عن كل منهما اتجاه الآخر، فمنها ما يتعلق بعلاقة المعلم اتجاه المتعلم ومنها ما يرتبط بعلاقة المتعلم حيال معلمه، بما يضمن استمرارية مسيرة العلاقات التربوية في اتجاه تحقيق الأهداف التعليمية.
  • Item
    مستجدات نظرية ومنهجية في اعداد البحوث والدراسات السوسيولوجية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) العرباوي ليلى
    الملخص : لا يستقر أي علم على حقائق نهائية فهو نتاج رحلة بحث مستمرة وملأى بالمفاجآت والتقلبات والتقاطعات والانقطاعات فقد يقطع باحث مع منظر أو مدرسة تنظيرية ليربط مع سواها متراجعا عن اختيارات أوسالكا وجهة أخرى. لذا لا استقرار في العلم ومن النماذج التي تحضرنا ألان توران الذي عرفت نظريته صيرورة من الفعلوية الى الفرد بعدما خاب ظنه في الفعل الجمعي. من ثمة تروم هذه المداخلة التنبيه الى بعض التطورات التي طالت علم الاجتماع تنظيرا ومنهجا والايحاء بأن المنهجية البحثية ليست أقنوما متكلسا يتم توريثه بين مريدين، بل سيرورة بحث وتنقيب مستمرة تعد دوما بالجديد.لذا آل هذا المقام على نفسه الإشارة والتنبيه الى بعضها مع ترك الأقواس والنهايات مفتوحة دوما. Abstract : There is no science that knows or acknowledges stability within itself or adopts eternal truths, for it is the product of a long journey full of surprises, reversals, imbrications and, of course, breaches. The researcher can break up with a theorist or a school of thought to tie up with another ignoring some choices or taking another path. That is why stability does not exist in science and for example Alain Touraine whose theory is becoming from actionalism to the individual, marking by the same his disappointment with collective action. This intervention, therefore, aims to draw attention to some developments that have affected sociology in terms of theorization and methodology.
  • Item
    جودة الحياة لدى اساتذة التعليم المتوسط
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) حساني فاطمة
    تهدف الدراسة الحالية الى التعرف على مستوى جودة الحياة لدى أساتذة التعليم المتوسط ذكورا واناثا، باتباع المنهج الوصفي، وتمت الدراسة على عينة قدرها 100 أستاذ وأستاذة موزعين على ثلاث متوسطات بمدينة الوادي، حيث طبق عليهم مقياس جودة الحياة لـ شاهر خالد سليمان 2010، وبعد جمع البيانات، والتحقق من تساؤلات الدراسة تم التوصل الى النتائج التالية: 1- مستوى جودة الحياة لدى أساتذة التعليم المتوسط عالية. 2- مستوى جودة الحياة لدى أستاذات التعليم المتوسط عالية. Abstract : The current study aims to identify the level of quality of life among middle school teachers, both male and female, using a descriptive approach. The study was conducted on a sample of 100 teachers distributed across three middle schools in the city of El Oued. The Quality of Life Scale by Shahir Khalid Suleiman (2010) was applied to them. After collecting the data and verifying the study questions, the following results were obtained: 1. The level of quality of life among middle school teachers is high. 2. The level of quality of life among female middle school teachers is high.
  • Item
    تحديات جودة التعليم في الجزائر
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) جعيجع ,عمر
    Abstract : The current study aimed to monitor the responses of a sample of teachers regarding the challenges facing the quality of the educational process in Algeria (factors related to students as a model). The researcher adopted the descriptive analytical approach to achieve the announced goal, where the data were collected by preparing a questionnaire consisting of (11) paragraphs and presented to a sample of (169) teachers. After quantitative analysis using the arithmetic mean, the results were as follows: Lack of concentration of students during the lesson with an average of (41.59), School cheating with an average of (41.00) Lack of interest (40.00),Weak motivation (39.70) Weak acquisitions (39.34) Weak moral level (39.17) Boredom (39.11),Introversion (38.34) Weak achievement (37.45) Weak mental abilities (33.13),Absences (36.05). الملخص : هدفت الدراسة الحالية إلى رصد استجابات عينة من المدرسين المتعلقة بالتحديات التي تواجه جودة العملية التعليمة بالجزائر (العوامل المتعلقة بالتلاميذ كنموذج)، وقد إعتمد الباحث من أجل تحقيق الهدف المعلن على المنهج الوصفي التحليلي، حيث جمعت البيانات عن طريق إعداد استبيان يتكون من (11) فقرة وقدم إلى عينة عدد أفرادها (169) استاذا وأستاذة، وبعد تحليلها كميا باستخدام المتوسط الحسابي كانت النتائج كمايلي : قلة تركيز التلاميذ أثناء الدرس بمتوسط حسابي مقدر بـ(41.59)، الغش المدرسي بمتوسط (41.00)، عدم الاهتمام(40.00) ، ضعف الدافعية (39.70)، ضعف المكتسبات(39.34)، ضعف المستوى الأخلاقي(39.17)، الملل(39.11)،الانطوائية(38.34)، ضعف التحصيل(37.45)، ضعف القدرات العقلية (33.13)، الغيابات(36.05). مفاهيم الدراسة : استجابات المدرسين، التحديات، جودة العملية التعليمة.
  • Item
    بناء مقساس ادراك الصورة الوالدية عند الراهق
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) بالحمو مراد; سبع محمد
    ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى بناء مقياس إدراك الصورة الوالدية(الأم / الأب) على عينة من المراهقين حيث تكونت على 60 فرد تتراوح أعمارهم بين 16 و35 سنة ينتمون إلى مؤسسات مختلفة (معهد التكوين المهني جانت، والمؤسسة الاستشفائية العمومية، ومركز السياحة) وذالك بالفترة الزمنية الممتدة بين 7/2023 إلى 9/2023 ، يتكون المقياس من أربعة أبعاد وهي على التوالي: بعد الانتماء، بعد الرعاية والاهتمام ، بعد الاستقلالية، بعد الحب والدفء. والتي تشكل الحاجات النفسية الأساسية .وبعد إخضاع الأداة إلى الخصائص السيكومترية المتمثلة في الصدق بأنواعه والثبات بأنواعه حيث توصل إلى نتائج دلالات صدق وثبات مقبولة تؤهل هذا المقياس للاستخدام في الدراسات على مختلف العينات. Abstract : The current study aimed to build a measure of perception of the parental image (mother/father) on a sample of adolescents, which consisted of 60 individuals between the ages of 16 and 35 years belonging to different institutions (DJanet Vocational Training Institute, the Public Hospital Institution, and the Tourism Center) over an extended period of time. Between 7/2023 to 9/2023, the scale consists of four dimensions, which are, respectively: the belonging dimension, the care and attention dimension, the independence dimension, and the love and warmth dimension. Which constitute the basic psychological needs. After subjecting the tool to the psychometric properties of all types of validity and all types of reliability, he reached acceptable results indicating validity and reliability that qualify this scale for use in studies on various samples.
  • Item
    العلاقات الانسانية في المؤسسات التربوية حسب نظرية التحليل النفسي فرويد قراءة سيكولوجية معاصرة
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) بن حفيظ شافية; قبي كوثر; بوعزيز مريم
    نهدف من خلال هذه الورقة إلى تقصي موضوع العلاقات الإنسانية في المجال التربوي من وجهة نظر نظرية التحليل النفسي وتحليلها بطريقة سيكولوجية معاصرة، حيث تم التركيز على تفسير "فرويد" لطبيعة العلاقات الإنسانية داخل الدائرة التربوية وكيفية الاستعانة بقدرته على تحليل الشخصية، لإسقاطها على مناهج وطرق تعليم المعلم وتعلم المتعلم، وقيام التوجيه الإرشادي على أحكامها من أجل إطلاق العنان للأفكار والإبداع لكل من المرشد والمعلم في عملهم، والمتعلم في حسن التلقي والاستيعاب، وبعدها ركزنا على تطبيق هذه النظرية التحليلية في بعدها الإنساني في التربية من قبل المعلم والمرشد النفسي والمعالج النفسي، وخلصنا في هذا البحث إلى أن المنهج "الفرويدي" يرى أن المشاكل النفسية ترجع إلى مكبوتات جنسية، والعلاقات الإنسانية ما هي إلا حاجة ضرورية يمارسها الفرد عند شعوره بالرغبة والحاجة إليها من أجل تلبية رغباته فقط. الكلمات المفتاحية: العلاقات الانسانية؛ نظرية التحليل النفسي؛ المؤسسات التربوية؛ المعلم؛ المرشد. Abstract: Through this paper, we aim to investigate the issue of human relations in the educational field from the point of view of psychoanalytic theory and analyze it in a contemporary psychological way. To drop it on the curricula and methods of teacher education and learner learning, and to base the guidance guidance on its provisions in order to unleash the ideas and creativity of both the guide and the teacher in their work, and the learner in good reception and absorption, and then we focused on applying this analytical theory in its human dimension in education by the teacher and the psychological guide And the psychotherapist, and we concluded in this research that the "Freudian" approach believes that psychological problems are due to sexual repressions, and human relations are nothing but a necessary need that the individual exercises when he feels the desire and need for it in order to satisfy his desires only.
  • Item
    The Role Of Digital Media In Maintaining A Clean Urban Environment A Field Study
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-16) Okba ,Saida
    ملخص : يعرف العصر الحديث أزمة بيئية أثارت القلق في الأوساط الحكومية و المجتمعات، بفعل المشاكل العديدة التي تشهدها والتي باتت تهدد الكائن الحي بصفة عامة والإنسان على وجه الخصوص، من تلوث الماء والهواء والغذاء و الاحتباس الحراري والتصحر والاعتداء على الغطاء النباتي والنفايات التي شوهت المنظر العام للطبيعة و الطابع الجمالي للمدن....إلى غير ذلك ، جراء التطور العلمي والتقني والاقتصادي والنمو الديموغرافي و كذا سلوك الإنسان غير الرشيد والاستعمال اللاعقلاني لمختلف الموارد الطبيعية، ما زاد في تفاقم الوضع البيئي، وأصبح تحديا حقيقيا لحماية البيئة التي تمثل الوعاء المعيشي للإنسان وباقي الكائنات الحية . من الاليات العملية لمواجهة هذه المخاطر الايكولوجية، التوعية البيئية ووسائل الاعلام الرقمي من أهم القنوات التي تساهم فيها. وعليه جاءت هذه الدراسة باحثة في الدور الذي يلعبه الاعلام الرقمي في الحفاظ على نظافة البيئة الحضرية، وذلك بأخذ عينة من مستمعي إذاعة عنابة الرقمية. Abstract: The modern era is witnessing an environmental crisis that has raised concern in governmental circles and societies, due to the many problems it is witnessing and which now threaten living organisms in general and humans in particular, from water, air and food pollution, global warming, desertification, attacks on vegetation and waste that have distorted the general view of nature. The aesthetic character of cities...etc., as a result of scientific, technical, and economic development and demographic growth, Therefore, this study investigated the role that digital media plays in maintaining the cleanliness of the urban environment, by taking a sample of Annaba digital radio listeners
  • Item
    The Challenges Of Urban Growth In A Steppe City- The Case Of Khenchela City, Algeria
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) Gherbi ,Abdelhak; Toumi ,Riad
    This paper delves into the critical issue of urban growth and its profound impact on the urban landscape of Khenchela city, Algeria, examining its multifaceted consequences. The study employs an integrated methodology, combining inductive and deductive approaches within the descriptive framework, with a specific focus on the case study method. By adopting a multidisciplinary perspective that encompasses fields such as geography and urban planning, this research seeks to provide valuable insights into the complex urban phenomenon. To achieve a comprehensive analysis, the study utilizes a purposive sample consisting of three individuals and employs various research tools, including observation, interviews, records, and documents, to meticulously investigate the city's urban reality Through this meticulous methodology, the study uncovers several significant findings. It highlights the period from 1966 to 2022, characterized by high rates of natural population increase and internal migration, which have resulted in housing occupancy rates exceeding normal values. This unprecedented growth in urban real estate consumption has led to the emergence of a severe housing crisis within the city. Consequently, Khenchela city's urban growth has taken the form of outward expansion since 2008, with a focus on neighboring cities such as N’sighato the south and El Hamma to the northeast.
  • Item
    The Challenges Of Research Production In Algeria –an Analytical Descriptive Study-
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) Kerouani, Mohamed Amine; Alhadidi, Malak
    Abstract: Research production in research institutions is considered the real indicator of the countries progress and their societies sophistication, accordingly, we must pay great attention to it by undertaking the centers and institutions responsible for producing these scientific researches. So that we aim through this study to shed light on the reality of scientific research in Algeria and the most prominent challenges it faces.Through it, we have deliberately refered to the concept of scientific research, its characteristics, basics and types, in addition to highlighting and monitoring the challenges facing scientific research in Algeria to reach the mechanisms for promoting this field and overcoming the issue of weak scientific research, the importance of this study appears in that it is among the transformations taking place in the field of scientific research, which requires decision-makers to take a number of measures within a framework of a reform required by this sector to advance it.
  • Item
    Self-regulated Learning Strategies For Second Year Pupils Secondary Science And Technology
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) Hannouna ,Messaoud
    The objective of this study is to reveal the level of self-regulated learning strategies among second year students, science and technology stream, and to know the statistical significance of the differences in strategies among students in light of gender and class variables. It was based on a sample of 75 male and 80 female students who were chosen in a simple random way. The tool employed was the Self-regulated learning strategies scale used in the study by Hamouda (2020). We followed the descriptive analytical approach. The results showed that there is a real difference between the levels of students’ possession of self-regulated learning strategies, and that the majority of them do not have a high level, and there are statistically significant differences attributed to the gender variable and in favor of females. There are no statistically significant differences attributed to the gender variable and in favor of females. There are no statistically significant differences due to the stream variable.
  • Item
    Psychological Well-being Of Orphan Students "a Field Study In Some Schools In The Municipality Of Warmas - El Oued"
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) Ghedhaifi, Hynd; Henadi ,Hynd
    The current study aimed to assess the level of psychological health among orphaned students and determine whether there are differences in the level of psychological health among orphaned students attributed to gender or the duration of orphanhood. To achieve the study's objectives and verify its hypotheses, we used a psychological health scale, which was administered to a sample of orphaned students across three educational stages (elementary, middle, and high school), consisting of 30 male and female students. The study was conducted in the municipality of Waramas (Al-Wadi), and the Arab Psychological Health Scale was utilized. The study aimed to: - Identify the level of psychological health among orphaned students. - Determine if there are gender differences in the level of psychological health among this group of students. - Shed light on the impact of the duration of orphanhood on the level of psychological health among orphaned students. - Identify psychological problems among orphaned students. - Highlight the category of orphans in society.
  • Item
    Psychological Distress Mitigation In Brain Tumor Patients Through Aggressive Behavioral
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-16) Azrou ,Nacima
    Health plays a pivotal role in maintaining both our mental and physical equilibrium. When health is compromised, especially due to a severe condition like a brain tumor that can be associated with a sense of impending mortality, it can trigger various behavioral responses, including aggressiveness, which is common among affected individuals. Surprisingly, this aggressive behavior can serve a constructive purpose in alleviating the psychological distress caused by the incurable disease. It enables a form of psychological adjustment to the condition and provides an outlet for pent-up negative emotions, ultimately fostering resilience. Through this research paper we will attempt to answer the following problematic: What are the distinctive psychological reactions and characteristics observed in individuals diagnosed with brain tumors, and how do these responses impact the patient's physical well-being? Does aggressive behavior, as a response to the disease, contribute positively to the patient's adaptation to the diagnosis, or does it heighten stress levels for both the patient and their immediate social circle? Based on the aforementioned, we carried out practical research by tracking the experiences of individuals with brain tumors. This involved using clinical methods and structured interviews with projective assessments to understand their psychological reactions. We utilized the Rosenzweig test to gauge feelings of frustration and any emerging aggressive inclinations. We then analyzed the data both in-depth and by comparing various aspects to gain a comprehensive view of the findings. الصحة من أهم مقومات التوازن النفسي والجسدي، واعتلالها تفقد الانسان حالة التوازن العام خاصة لو تعلق الأمر بمرض خطير مثل الورم الدماغي الذي يجسّد صورة الموت الفعلي المسجل في وقت لم يعد مبهما، هذه الصدمة تولد الكثير من الاستجابات السلوكية على غرار العدوانية كردة فعل نمطية عند هذه الفئة، لكن هذا السلوك رغم ما يبدو عليه إلا أنّ له دور فعال وايجابي في تصريف الحصر النفسي الناتج عن الإصابة بالمرض العضال، حيث يساعد على تحقيق التكيّف نسبياً مع وضعية المرض، ومن خلال تصريف الطاقة السلبية يترك المجال لتدعيم خيار المقاومة. ومن خلال هذ البحث نحاول الإجابة على الإشكالية التالية: بما تتميز الاستجابات النفسية التي تظهر عند المصابين بالأورام الدماغية، وكيف تأثر هذه الاستجابة على الصحة الجسدية للمريض؟ وهل العدوانية كاستجابة سلوكية لها دور في التفاعل الإيجابي مع صدمة المرض أم أنها تزيد من حد توتر المريض والمحيطين به؟ استناداً على ما ورد
  • Item
    Organizational Commitment And Its Relationship To The Locus
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) Ben Kherara, Fatiha; Isaadi, Fares; Azzi, Imane
    ملخص : هدفت الدراسة الحالية للكشف عن العلاقة الارتباطية بين الالتزام التنظيمي ومركز الضبط عند القابلات حيث طبقت على عينة قوامها 105 قابلة يعملن بالمؤسسات العمومية للصحة بمدينة بسكرة ، اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي بأسلوبه الارتباطي ، ولجمع البيانات تم استخدام كل من مقياس الالتزام التنظيمي لماير وألان وسميث ومقياس مركز الضبط لروتر توصلت الدراسة إلى النتائج الاتية: -مستوى الالتزام التنظيمي جاء متوسطا وبمتوسط حسابي قدره 59.65 - مركز الضبط الداخلي هو الغالب لدى القابلات بنسبة 67.62 % -هناك علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين الالتزام التنظيمي ومركز الضبط لدى القابلات. The current study aimed to investigate the correlational relationship between organizational commitment and locus of control among midwives, conducted on a sample of 105 midwives working in public healthcare institutions in the city of Biskra. The study employed a descriptive approach with a correlational design. Data collection utilized the Meyer, Allen, and Smith Organizational Commitment Scale, as well as the Rotter Locus of Control Scale. The study yielded the following results: ✓ The level of organizational commitment was found to be moderate, with an average score of 59.65. ✓ Internal locus of control was predominant among midwives, accounting for 67.62%. ✓ There was a statistically significant correlational relationship between organizational commitment and locus of control among midwives.
  • Item
    Les Interférences Interlinguales Chez Les étudiants Algériens En Contexte Plurilingue
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) Medjdoub Hynd; Reggad Fouzia
    Résumé: Cette étude s’intéresse aux influences de la langue arabe chez les étudiants algériens apprenant le français comme langue étrangère dans un contexte plurilingue. Elle se penche sur les difficultés interlinguales dont souffrent ces apprenants. L’objectif de cette étude est d’identifier et de classer les erreurs interférentielles commises par ces étudiants dans leurs productions écrites, puis d’étudier et d’analyser les causes de celles-ci, afin de chercher des procédures pour y remédier. A cet effet, une analyse contrastive des systèmes des deux langues en question : l’arabe et le français est appliquée à un corpus de 42 copies et qui a révélé que l’interférence interlinguistique morphosyntaxique constitue l’obstacle le plus flagrant au cours de l’apprentissage du français chez ces étudiants. Abstract: This study investigates the influence of the Arabic language among Algerian students learning French as a foreign language in a multilingual context. It mainly focuses on the interlingual difficulties faced by those students. The aim of this study is to identify and classify the interferential errors committed by these students in their written productions, and then analyze the causes of those errors, to look at some ways to remedy them. Therefore, a contrastive analysis of the systems composing the two languages under scrutiny: Arabic and French is applied to a corpus of 42 copies of students’ written production. The results reveal that the most obvious obstacle faced by these students during the French language learning process is morphosyntactic interlinguistic interference.
  • Item
    Cognitive-behavioral Guidance Program To Reduce Examination Anxiety At The End Of Primary Education
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-16) Bassi Baha; Djeloul Ahmed
    Abstract: The study aimed to propose a cognitive-behavioral guidance program to reduce examination anxiety at the end of primary education at Tijini El Taher Elementary School (El oued) during the academic season 2022-2023. This guidance program seeks to alleviate examination anxiety, considering it as a variable that poses a real problem for students that needs adjustment. This is achieved through the utilization of cognitivebehavioral guidance methods and techniques. Using an experimental design with two independent groups (experimental and control), the study involved a sample of 24 students, divided into two groups: an experimental group of 12 students and a control group of 12 students from the fifth grade. The proposed guidance program was applied to the experimental group in this study. After exposing the experimental group to a cognitive-behavioral guidance program aimed at reducing examination anxiety at the end of primary education, the program was conducted over twelve sessions. The control group continued their studies in a regular manner without any intervention. Both groups underwent pre-test and post-test measurements using an examination anxiety scale. The results revealed statistically significant differences between the two groups in favor of the experimental group. The scores of the experimental group in reducing examination anxiety were higher compared to the control group. Furthermore, females showed greater improvement than males after exposure to the cognitive-behavioral guidance program. Thus, the proposed guidance program proved to be effective in reducing examination anxiety at the end of primary education.
  • Item
    Baddeley And Hitch's Multi-component Model Of Working Memory Analytical Study
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) Souliby Assia; Mahammedi Faouzia
    . الملخـص بالعربية : هدفت الدراسة الحالية إلى تقديم نظرة واسعة وشاملة لنموذج بادلي للذاكرة العاملة والتي تعتبر حسب بادلي وحسب الدراسات الحديثة أنها الجزء النشط والفعال في الذاكرة وأنها ذات أهمية بالغة في تخزين ومعالجة وتجهيز المعلومات.ويعتبر نموذج بادلي من أهم النماذج التي أعدت في مجال الذاكرة العاملة، ومن النماذج التي لاقت رواجا ونجاحا كبيرين، حيث أعد بادلي وهيتش نموذجا للذاكرة العاملة سنة 1973، ثم قام بادلي بتعديله وتنقيحه سنة1986، حيث أعد بادلي نموذجه الأول سنة 1986 وهو نموذج ثلاثي يتكون من المنفذ المركزي وهو نظام مسؤول عن معالجة المعلومات وتخزينها، ويندرج تحته نظامان فرعيين، النظام الأول يسمى بالحلقة الفونولوجية وهو نظام مسؤول عن تجهيز المعلومات اللفظية، ويتكون من مكونين؛ الحلقة الفونولوجية، وعملية الضبط اللفظية. أم النظام الثاني يسمى بالمكون البصري المكاني، وهو مكون يتعامل مع المعلومات البصرية المكانية. وفي سنة 2000 قام بادلي بإضافة مكون جديد إلى نموذج الذاكرة العاملة أطلق عليه اسم مصد الأحداث أو الحاجز العرضي أو الجسر المرحلي، وبالتالي أصبح نموذج بادلي للذاكرة العاملة نموذج رباعي المكونات. Abstract: The current article seeks to provide a broad and comprehensive view of Baddeley's model of working memory. Baddeley and recent studies consider working memory to be the active and effective part of memory and of great importance in storing, processing, and preparing information .Baddeley's model is one of the most important models developed in the field of working memory, and it has been widely accepted and successful. Baddeley and Hitch developed a model of working memory in 1973, which Baddeley revised and refined in 1986. Baddeley's first model in 1986 was a tripartite model consisting of a central executive system responsible for processing and storing information, with two subsystems under it. The first system is called the phonological loop, which is a system responsible for processing verbal information and consists of two components: the phonological loop and the verbal control process. The second system is called the visuospatial component, which deals with visuospatial information.
  • Item
    تأولية الفرد عند اوغيست كونت
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-12) بريكي كريمة
    الملخص: إننا في هذا البحث نسعى الى بيان أن مسألة الفرد من المسائل الفلسفية التي لا تزال تطرح بحدّة على صعيد التفكير الفلسفي حيث تطور مفهوم الفرد من اليونان باعتباره مصطلح بيولوجي الى القرن السابع عشر ككيان له مجموعة من الخصائص التي تجعل منه هوية ما ،الى القرن التاسع عشر عصر الفردانية باعتباره عصرا مؤسسا لمقولة الفرد حيث اصبح مشكلا وجوديا ،وهو الموضوع الذي تناوله اوغيست كونت (1857-1798) في الفلسفة الوضعية معتبرا أن الفرد هو كائن اجتماعي بالأساس وأن أهداف المجتمع ما هي إلا أهداف فردية تحقق سعادة الفرد وتسعي إلى تحقيق آماله وطموحاته، الذي يتحمّل مسؤولية ارتباطه بغيره، ،ويبين كونت أن الفرد هو مرتبط في وجوده بالفترة المعاصرة الذي تعيشها أوروبا بعد الثورة الفرنسية، فكيف بالإمكان تحديد موقف كونت من العلاقة بين الفرد والمجتمع ؟ كيف بنى كونت مقولة الفرد ؟ هل عمل على تذويب الفرد في المجموعة ؟. Abstract : In this research, we have shown that the question of the individual is one of the philosophique issues that still raises philosophy Where the concept of an individual evolved from Greece was a biological term and in the seventeenth century an entity with a set of characteristics that make it an identity, to the nineteenth century the era of individualism is an era of foundations of an individual's saying where it became an existential problem This is the topic addressed by Auguste Comet in positive philosophy, considering that the individual is essentially a social being. The objectives of society are individualized to achieve the happiness of the individual who bears responsibility for his association with others. Comte indicates that the individual is associated in his presence with the contemporary period in Europe after the French Revlution