Department of oussoul eddine_master

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 801
  • Item
    مصحف مسجد النور المخطوط دراسة وصفية نقدية-الربع الأول أنموذجا-
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) مسيف نوال
    "هذه الدِّراسة بعنوان ""مصحف مسجد النُّور المخطوط - دراسة وصفيّة نقديّة – الرّبع الأوُّل أُنموذجا"" تَضمَّنت الإجابة عن الإشكاليَّة العامَّة الَّتي كانت كالآتي: هل يمكن لمصحف ""مسجد النُّور المخطوط"" أن يُبرز الظَّواهر العلميَّة والتَّاريخيَّة لعلوم المصاحف ويكشف لنا اختيارات مُهمِّة غابت في مصاحفنا المعاصرة؟ وقد حُصِرت الإجابة عنها في أربعة مباحث: تناول المبحث الأول أهميَّة المصاحف المخطوطة بصفة عامة، والتعريف بالمصحف المدروس وخصائصه الفنيَّة. وكان الثَّاني والثَّالث والرَّابع لدراسة النَّواحي التَّطبيقيّة للمصحف المخطوط، وجاءت وفْقَ قواعد علوم المصاحف "" علم الرَّسم العثماني، الضَّبط، العدّ، التَّجزئة والتَّحزيب، فواتح السُّور، المكيِّ والمدنيَّ، الوقف والابتداء"". وأهمّ النَّتائج الَّتي توصلت إليها هي: 1 - ظهور تاريخ كتابة المصحف في أجزائه، الَّذي كان فجر 16 ربيع الآخر سنة 1317ه ما يوافق في التَّقويم الميلادي بين سنتي 1899م و1900م. 2 - لقد اتَّسَمَ المصحف المخطوط بالخصائص الكتابيَّة للرَّسم العثماني، وتميَّز باختيار مذهب أبي داود في المسائل الخلافيَّة، وأبدى التَّوافق شِبه التَّام لعمل المغاربة، كما أكَّد المعلومات النَّظرية المتداولة عن اختيارات بعض العلماء التي شاعت في ذلك العصر؛ كالنَّقط المدور لعلامة الهمز، واستعمال الشَّدة حرف الدَّال؛ الَّذي هو آخر كلمة شديد، وظهور مذهب أهل العربيّة في علامة السُّكون التي هي حرف الهاء، كما أثبت انتشار رواية ورش عن نافع المدنيّ في بلادنا الجزائر في تلك الحقبة. وفي الأخير ذكرت بعض التَّوصيات أهمها: ضرورة العناية بالمخطوطات، ، وفي مقدمتها المصاحف المخطوطة، فهو مجال يحتاج إلى تنسيق الجهود، وعمل مؤسّسي ينهض بهذه المهمَّة ويسهِّل وصول الباحثين إليها.""This study, entitled “The Manuscripts of the Al-Nour Mosque - A Critical Descriptive Study - The First Quarter as a Model,” included an answer to the general problem, which was as follows: Can the “Al-Nour Mosque Manuscripts” highlight the scientific and historical phenomena of the Qur’anic sciences and reveal to us important choices that are absent in our contemporary Qur’ans? The answer to it was limited to four sections: The first section dealt with the importance of manuscript Qur’an in general, and the definition of the studied Qur’an and its artistic characteristics. The second, third and fourth were to study the applied aspects of the manuscripts of the Qur’an, and were in accordance with the rules of Qur’anic sciences: “the science of Uthmani drawing, exactness, counting, division and division, opening surahs, Meccan and Medinan, stopping and beginning.” The most important results I reached are: 1 - The date of writing the Qur’an appeared in its parts, which was the dawn of Rabi’ al-Akhir 16 in the year 1317, which corresponds in the Gregorian calendar to the years 1899 AD and 1900 AD. 2 - The manuscript Qur’an was characterized by the written characteristics of the Ottoman script, and was distinguished by the choice of Abu Dawud’s doctrine in controversial matters. It showed almost complete agreement with the work of the Moroccans. It also confirmed the theoretical information circulating about the choices of some scholars that were widespread in that era. Such as the rounded dot for the hamza sign, and the use of the shaddah letter dal; Which is the last word of Shadeed, and the emergence of the doctrine of the people of Arabic in the sign of sukun, which is the letter Ha, as proven by the spread of Warsh’s narration on the authority of Nafi’ al-Madani in our country, Algeria, in that era. Finally, I mentioned some recommendations, the most important of which are: the necessity of caring for manuscripts, especially manuscripts of the Qur’an, as this is an area that requires coordination of efforts and institutional work that carries out this task and facilitates researchers’ access to them"
  • Item
    توجيهات الإمام الكرماني لمتشابه القرآن من خلال كتابه البرهان - دراسة تحليلية مقارنه للآيات من سورة آل عمران
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) نور اهدى مسعي أحمد
    "هذه المذكرة تحت عنوان :(( توجيهات برهان الدين الكرماني في كتابه البرهان دراسة تحليلية مقارنة سورة ال عمران – انموذجا - )). تهدف هذه الدراسة إلى موضوع أساسي وهو : معرفة توجيهات الكرماني مقارنة مع أراء الجمهور من المفسرين فيما يخص المتشابه اللفظي . فقسمت دراستي هذه إلى شقين شق نظري وشق تطبيقي فالنظري تطرقت فيه إلى التعريف بصاحب كتاب البرهان والتعريف بالكتاب نفسه والموضوع الذي يعالجه . والشق التطبيقي قمت بدراسة نماذج من كتاب البرهان وكان المنهج المعتمد في هذا كله منهج وصفي تحليلي مقارن . وتوصلت في هذه الدراسة إلى معرفة المؤلف ومنهجه واراءه حول ايات المتشابه اللفظي ؛ فالإمام الكرماني يعد من أهم العلماء الذين الفوا في هذا العلم ويعد كتابه العمدة في بابه . "Title: The Guidelines of Burhan al-Din al-Karmani in his Book al-Burhan: An Analytical Comparative Study - Surat Al-Imran as a Model This study aims to investigate the guidelines of Burhan al-Din al-Karmani in his book Burhan compared to the opinions of the majority of al-ambiguity (mutashabih lizzi of verbal ambiguity I. interpreters regarding verbal The study was divided into two parts: theoretical and applied. The theoretical part included defining the author of al-Burhan, the book itself, and the topic it deals with. The applied part involved studying samples from al-Burhan using a descriptive, analytical, and comparative approach. The study concluded that Burhan al-Din al-Karmani is one of the most important scholars who wrote on this subject, and his book is considered a cornerstone in its field. The study also revealed the author's methodology and his opinions on the verses"
  • Item
    المنهج الدعوي للشيخ أبو بكر جابر الجزائري من خلاله رسائله
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) وقادي نصر
    تناولت الدراسة الحالية المنهج الدعوي للشيخ أبي بكر جابر الجزائري من خلال رسائله الدعوية، وإشكالية هذه الدراسة هي: من هو أبو بكر الجزائري وما منهجه الدعوي المتمثل في رسائله؟ وقد قسم البحث إلى أربعة مباحث، تناول المبحث الأول سيرته الذاتية، وخصص الثاني لأسس الوعظ وآداب الخطباء، أما المبحث الثالث فقد تناول نشاطه الإصلاحي داخل الجزائر وخارجها، أما المبحث الأخير فقد تناول المنهج الدعوي للشيخ للمسلمين وغير المسلمين. وأخيراً ختم البحث ببيان أهم النتائج التي توصلت إليها من بداية الموضوع إلى نهايته."The current study dealt with The preaching approach of Sheikh Abu Bakr Jaber Al- through his preaching messages.through his preaching messages. The poblematic of this study is as follows: Who is Abu Bakr Al-Jazairi and what is his preaching approach represented in his messages? The research is divided into four sections. The first section discusses his biography. The second is devoted to the foundations of preaching and the etiquette of preachers. Whereas, the third dealt with his reformist activity inside and outside Algeria. the last section treats the preaching approach of Cheikh for Muslims and non-Muslims. Finally, the research is concluded by stating the most important findings I reached from the beginning of the topic to its end. "
  • Item
    تفسير سورة آل عمران تفسيرا مقارنا من الآية 76 إلى الآية 99
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) عثمان مالم برا إبراهيم; عبد الرحيم جلابي
    "إن عنوان بحثنا الموسوم ب""التفسير المقارن لسورة آل عمران من الآية ""السادسة والسبعون إلى التاسعة والتسعون""يجيب عن سؤال مهم وهو:هل في سورة آل عمران من الآية(76إلى 99) مواضع اختلف في تفسيرها تستحق الدراسة ؟ وللإجابة على هذا السؤال قسمنا بحثنا إلى مباحث درسنا في كل مبحث الآية المختلف في تفسيرها بجمع الأقوال وأدلتها ومناقشتها أحيانا وبيان الخلاف سبب نزول الآية والقول الراجح. ثم خلصنا إلى نتائج أهمها: _اختلاف المفسرين في عدة آيات من سورة آل عمران وخاصة الآيات المدروسة في هذا البحث راجع إلى اختلاف المدارك عند كثير من المفسرين,ووفور الدليل عند البعض وعدمه عند الآخر,ويرجع في بعضها إلى اختلاف معنى الكلمة في عقائدهم ومذاهبهم. _توصلنا من خلال رسالتنا_هذه _ إلى وجود ثلاثة مباحث وفي كل مبحث مواضع اختلف فيه المفسرون من الآية (The title of our research tagged with "Comparative interpretation of Surat Al-Imran from the verse "seventy-sixth to ninety-ninth" answers an important question: Is in Surat Al-Imran from verse (76 to 99) places differed in their interpretation worth studying? To answer this question, we divided our research into investigations we studied in each subject verse different in its interpretation by collecting sayings and evidence and discussing them sometimes and explaining the disagreement the reason for the revelation of the verse and the most correct saying. Then we concluded to the most important results: _ The difference of commentators in several verses of Seurat Al-Imran, especially the verses studied in this research due to the difference of perceptions when many of the commentators, and the evidence when some and his blood when the other, and due in some of them to the difference in the meaning of the word in their beliefs and doctrines. _We reached through our message_ this _ to the existence of eleven topics and in each topic places where the commentators differed from verse (76 to 99) of Seurat Al-Imran.76إلى 99) من سورة آل عمران."
  • Item
    الذوق الجمالي في الثقافة الإسلامية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) خرياطة دنيا زاد
    "تهدف الدراسة إلى التعرف على الذوق الجمالي في الثقافة الإسلامية من خلال الإجابة على الإشكالية المطروحة: أين يظهر الذوق الجمالي في الثقافة الإسلامية؟ فهو جزء من الكل في الثقافة الإسلامية، فنجده في كل العبادات والمعاملات وحتى الأشياء الطبيعية، وبذلك يكون لدينا ما يسمى بالذوق الجمالي في الثقافة الإسلامية. اعتمدت على المنهج الوصفي وتوصلت إلى عدد من النتائج أهمها: - القرآن الكريم والسنة النبوية من أهم مكونات الثقافة الإسلامية. - الثقافة الإسلامية هي المرآة التي تعكس صورة المجتمع الإسلامي للآخرين. - الذوق الجمالي يلامس الوجدان؛ - الذوق الجمالي يعزز قوة الثقافة الإسلامية. "The study aims to identify aesthetic taste within Islamic culture by answering the problem raised: Where does aesthetic taste appear in Islamic culture? It is a part of the whole in Islamic culture, so we find it in all of worship, transactions, and even natural things, and thus we have what is called aesthetic taste in Islamic culture. I relied on the descriptive approach and reached a number of results, the most important of which are: - The Holy Qur’an and the Sunnah of the Prophet are the most important components of Islamic culture. - Islamic culture is the mirror that reflects the Islamic society to others. - Aesthetic taste touches the conscience; - Aesthetic taste enhances the strength of Islamic culture.
  • Item
    الشيخ الطاهر آيت علجت وجهوده الإصلاحية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) خرفي زهية
    "تهدف هذه الدراسة إلى التعريف بالشيخ الطاهر آيت علجت رحمة الله عليه، وهو علم من أعلام الجزائر الصالحين المصلحين الذين بذلوا النفس والنفيس من أجل رفع راية الجزائر عالية خفاقة. وقد كانت له إسهامات تعليمية وتربوية ودعوية، وكان له الباع الأوفى في الصلح والإصلاح بين الناس في شتى المجالات ولكل فئات المجتمع أفرادا وجماعات، وقد كان يدعو إلى الوحدة وعدم التفرق والرحمة والتضامن والتعاون بين أفراد المجتمع. لقد ربى جيلا ربانيا آمن بالجهاد الأصغر والأكبر، فمنهم من قضى نحبه شهيدا، ومنهم من عمّر وعاش الفرحة، وأصبح سيدا وقائدا يسعى لإرساء دولة راسية بروسو الجبال. وتهدف دراستي هذه بشكل منفصل الى ما يلي: 1- الإسهام في التعريف بشخصية محمد الطاهر آيت علجت اعترافا بفضائله وتخليدا لذكراه. 2- التعرف على إنجازاته وأهم مواقفه الإصلاحية. 3- معرفة أسلوب الشيخ في الإصلاح ومنهجه. 4- تشجيع عملية البحث والتوسع في معرفة المزيد عن هذه الشخصية. وأما إشكالية البحث فطرحتها كالتالي من هو الشيخ محمد الطاهر آيت علجت؟ وبم تميزت شخصيته؟ وما هو المنهج الذي اتبعه الشيخ في الإصلاح وما هو أسلوبه؟ وقد نشأت عنها أسئلة فرعية أذكر منها: - من هو الشيخ محمد الطاهر ايت علجت؟ وما هي عوامل نبوغه وتميزه عن أمثاله؟ - ما هي المهام التي كلف بها من طرف شيخه بلحملاوي والقائد عميروش؟ - ما هي الظروف التي واجهته بعد عودته إلى وطنه غداة الاستقلال وماهي الوظائف التي تقلدها؟ - ما هي أهم القضايا التي اهتم بها الشيخ وأدلى فيها بدلوه؟ وقد قسمت بحثي إلى: مدخل مفاهيمي تناولت فيه التعريف بعنوان البحث الشيخ محمد الطاهر آيت علجت وجهوده الإصلاحية وقد ركزت على مفهوم الإصلاح وعلاقته بالصلاح ومجالات الإصلاح التي كان الشيخ له فيها بصمة واضحة لأصل إلى أسلوب ومنهج الشيخ في الإصلاح. وعرجت في الأخير على القضايا التي كان للشيخ فيها مواقف حاسمة متزنة تحفظ بيضة السلم، والوطن، والأمن والأمان. ومن أهم الصعوبات التي واجهتني خلال بحثي قلة المصادر والمراجع لجدة البحث فوفاة الشيخ لم يمر عليها عام بعد، وبعض كتابات المعاصرين من أصدقاء وطلبة ومحبين حوله لم تر النور بعد وقد بذلت قصارى جهدي في تحصيل ما قيل فيه أو ما كتب عنه. لقد كان الشيخ محمد الطاهر عالما صنعه القرآن الكريم، متميزا في تفكيره وفي أخلاقه وفي سلوكه، وفي نمط حياته، ومثالا رائعا في ايخائه ومودته، وفي إخلاصه ومعاملته، وكل ما فيه يذكرك بالصحابة الكرام، والعلماء الأعلام. وهذا النمط إذا كثر في الأمة علا قدرها وقوي جانبها وانتظمت شؤونها وكثرت خيراتها واستقامت حياتها. وهل هناك في دنيا الوجود غنى لهذه الأمة كهؤلاء الرجال؟"This study aims to introduce Sheikh Taher Ait Aljait, may God have mercy on him, who was one of the righteous and reformist scholars of Algeria. He devoted his life and resources to raising the Algerian flag high. Sheikh Taher had educational, spiritual, and advocacy contributions, and he played a significant role in reconciliation and reform among people across various fields and for all segments of society, both individuals and groups. He called for unity, avoiding division, and promoted mercy, solidarity, and cooperation among the members of the community. He raised a generation of devout believers who embraced both the lesser and greater jihad. Some of them passed away as martyrs, while others lived to see the joy of independence, becoming leaders striving to establish a state as firm as the mountains. The goals of this study are specifically as follows: 1. To contribute to introducing the personality of Sheikh Mohamed Taher Ait Aljait in recognition of his virtues and to preserve his memory. 2. To explore his achievements and his most significant reformative positions. 3. To understand the Sheikh's approach and methodology in reform. 4. To encourage further research and exploration of this influential figure. The research problem is posed as follows: Who is Sheikh Mohamed Taher Ait Aljait? What distinguished his personality? What was the method the Sheikh followed in reform, and what was his approach? This led to the emergence of several sub-questions, including: • Who is Sheikh Mohamed Taher Ait Aljait, and what were the factors behind his brilliance and distinction from others? • What tasks were assigned to him by his Sheikh Belhamlawi and Commander Amirouche? • What challenges did he face after returning to his homeland post-independence, and what positions did he hold? • What were the major issues that Sheikh Taher focused on, and what contributions did he make in addressing them? I divided my research into: A conceptual introduction in which I defined the title of the study, focusing on Sheikh Mohamed Taher Ait Aljait and his reform efforts. I emphasized the concept of reform, its relationship with righteousness, and the areas of reform in which the Sheikh left a clear mark. This led to examining his method and approach in reform. Finally, I touched upon the issues where the Sheikh had decisive and balanced positions that preserved the unity, security, and safety of the nation. One of the main challenges I faced during my research was the lack of sources and references, as the Sheikh's death was less than a year ago. Moreover, some writings by his contemporaries, friends, students, and admirers have yet to be published. Despite this, I exerted all possible efforts to gather what was said or written about him. Sheikh Mohamed Taher was a scholar molded by the Holy Qur’an, distinguished in his thinking, ethics, behavior, and way of life. He was a remarkable example of brotherhood, loyalty, sincerity, and interaction. His character reminded people of the noble Companions and renowned scholars. If this model of people becomes widespread in the nation, its stature will rise, its strength will increase, its affairs will be organized, its blessings will multiply, and its life will be balanced. Is there anything more precious to this nation than such men?
  • Item
    الفِرق الإنشادية والمسرحية بوادي سُوف الجزائرية، ودورها الدّعويّ والاصلاحيّ ) 1977 – 1991)
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) شكيمة أحمد
    تهدف هذه الدّراسة الى اهمية ومشروعية الفن الاسلامي وضروريته وحاجة الدعوة اليه والوقوف على اهم الفرق الإنشادية والمسرحية بوادي سوف الجزائرية وأهميتها ومدى مساهمتها في معالجة بعض القضايا الدعويّة و الاجتماعية المختلفة، في الفترة الممتدة ما بين 1977 إلى 1991، ثمّ التّعرف على آثارها في المجتمع، وخاصّة الشباب منهم، ومن ثمّ الوقوف على المتغيرات المعروضة في هذه الدراسة والمحرّكة لها في محاولة لمعرفة الدور الذي يساهم به فنّا النشيد والمسرح الإسلامي. وقد استعمل الباحث في دراسته المنهج التاريخي والوصفي، وكانت أداة الدراسة في الميدان التّطبيقيّ هي المقابلة، كما استفاد الباحث من الملاحظة من خلال متابعته في جمع المعلومات أثناء مقابلته لبعض ممّن عايش وعاصر تلك المدة الزّمنية. واشتملت الرّسالة على مقدّمةٍ وبيانٍ لمعاني الفن الاسلامي و الأنشودة والمسرح ، ثم التعريج على التّعريف بمنطقة وادي سُوف، الجنوب الجزائري، محل الدّراسة، ومعلومات عن فِرق الانشاد والمسرح المقصودة بالبحث وهي عشرة، خمسة منها مسحت بنشاطاتها معظم تراب الولاية، والخمسة الأخرى انحصرت نشاطاتها في مجال ضيّق. وفي الدّراسة طرح الباحث سبعة أسئلة على الفاعلين وحلّل وناقش الاِجابات، وختم الرّسالة بنتائج ثم توصيات من أبرزها ضرورة وأهمية التوثيق وكتابة الوقائع التاريخية القديمة وخاصة الثّقافية والفنية منها."This study aims at the importance and legitimacy of Islamic art, its necessity and the need to call for it, and to focus on the most important musical and theatrical groups in Wadi Souf, Algeria, their importance and the extent of their contribution to the treatment of various legal and social issues, in the period from 1977 to 1991, and then to recognize their works in society, especially Young people are among them, and then to focus on the variables presented in this study and the motivation for it in an attempt to find out the role that contributes to the art of song and theater The researcher used the historical and descriptive method in his study, and the tool of the study in the practical field was the interview, as well as the researcher used observation through observation to collect information during his interview with some of those who lived and lived in that period. The message included an introduction and a statement of the meaning of Islamic art, music, and theater, followed by an introduction to the area of Wadi Souf, southern Algeria, the place of study, and information about the difference between singing and theater. There are ten in question, five of which are related to the activities of the majority of the state, and the other five are limited to a narrow area of activity. In the study, the researcher posed seven questions to the participants, analyzed and discussed the answers, and then presented the results with recommendations.
  • Item
    البعد الدعوي للعمل التطوعي (جمعية كافل اليتيم نموذجا)
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) ركبي هاجر
    "يتمحور موضوع دراستنا حول البعد الدعوي للعمل التطوعي (جمعية كافل اليتيم بتقرت نموذجا )، وهذا الموضوع عنده أهمية كبيرة في الدراسات، وتكمن أهميته في كونه من الأمور التي نحتاج إليها في وقتنا المعاصر خاصة وقد زاد الواقع تأكيدا على أهميته مع تزايد حاجات الناس باستمرار، وزيادة متطلبات الحياة المادية الحديثة، وقد انطلقت من هذا الموضوع من اشكالية مفادها :هل حقيقة يسهم العمل التطوعي في تحقيق مساعي العملية الدعوية ؟ وحتى أجيب على هذه الإشكالية اتبعت الخطة التالية :أولا مدخل مفاهيمي لمصطلحات البحث ثانيا قسمته إلى مبحثين ناقشت في المبحث الأول الجانب النظري أما المبحث الثاني فتركته للجانب التطبيقي وحاولت الوقوف عليه في الإجابة على اشكالية البحث التي طرحتها في الأول وخلصت إلى النتائج التالية : أن العمل التطوعي يلعب دورا هاما في تحقيق مساعي العملية الدعوية الإسلامية وذلك من خلال : إظهار الرحمة والتعاطف تجاه المحتاجين مما يعكس رسالة الإسلام ويشجع على اعتناق الدين . تقديم الخدمات المفيدة للمجتمع مثل التعليم، والرعاية الصحية والمساعدات الإنسانية مما يساهم في تحسين حياة الناس ويعزز الصورة الايجابية للإسلام . بناء الثقة والعلاقات الايجابية مع أفراد المجتمع . إلا أن العمل التطوعي يواجه بعض التحديات التي تقف حاجزا أمام تحقيق أهدافه، كالحاجة إلى مهارات وخبرات متخصصة والحاجة إلى التمويل وكذلك الوقت والبيروقراطية التي قد تواجه بعض مشاريع العمل التطوعي . "Our study focuses on the advocacy dimension of volunteer work and its challenges, using thy kafil orphan association in touggourt as a model. this topic holds significant inportance in research, especially in our contemporary time where the in crerasing meeds of people and the growing demands of modern material life underscore its relevance. the study originates from the problem statement: Does volunteer work truly contribute to the goals of advocacy efforts despite the challenges it faces? to address this question, followed this plan:  First, aconceptual introduction to the research terms secomdly, I divided the study into there sections: two theoretical sections and a third applied section, where l attempted to answer the research question posed initially.  l reached the following conclusions: Volunteer work plays acrucial role in a achieviing the goals of Islamic advocacy through:  *providing beneficail services to the community, such as education, healhcae, and humanitarian aid, which contribute to inpoving people’s lives and enhancing the positive image of islam.  *Building trust and positive relationships with community members.   However, volunteer work faces several challenges that hinder its objectives, such as the need for specialized skills and escpertie, the necessity of funding, time constraints, and the bureaucracy that some volunteer projects might encountes."
  • Item
    الفكر العقدي عند الشيخ المكي بن عزوز الجزائري
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) صدادقي عبد الكريم; قرقاح عبد الوهاب
    تتناول هذه الدراسة بالبحث الفكر العقدي في الجزائر من خلال أنموذجها الشيخ محمد المكي بن عزوز انطلاقا مما ألفه الشيخ في العقيدة؛ ببيان آرائه العقدية ومنهجه في الاستدلال على مسائل العقيدة، آخذة بالنظر إلى حيثياته التاريخية والتحديات الواقعية التي واجهها. حيث يعتبر الشيخ ابن عزوز علمًا من أعلام الجزائر الذين أسهموا في نهضة الإسلام والمسلمين، فقد تألق في المشرق والمغرب وجمع بين شتى العلوم والمعارف الشرعية واللغوية والأدبية، فكان قاضيا وأديبا ومناضلا وشاعرا وناقدا بصيرا، عاش في وقت عمل فيه المستدمر على التجهيل والتهميش والاقصاء، ولكن مقاومته كانت نابعة من معاناة الأمة الجزائرية وهي تحت وطأة الاستدمار الفرنسي. فقد أسهم بجهوده العلمية في تكوين جيل قادر على تحمل المسؤولية وأخذ على نفسه عهدا بالرجوع بأمته إلى منابع الدين الصحيح، فألف في العقائد وعمل فيها على إصلاحها بالرجوع إلى الكتاب والسنة لذلك كانت عقيدته قائمة على الأخذ من الوحيين وعلى فهم الأولين، والتحذير من تقديم العقل على النقل، والتحذير من مرض الجمود الفكري والركون إلى التقليد. This study revolve on the research of doctrinal thought in Algeria through its model Sheikh Muhammad al-Makki bin Azzouz ; based on what the Sheikh composed in the faith, by explaining his doctrinal views and his approach to inferring issues of faith, taking into account his historical merits and the realistic challenges he faced. Where Sheikh Ibn Azzouz is considered one of the flags of Algeria who contributed to the renaissance of Islam and Muslims, he shone in the East and the Maghreb and combined various sciences and knowledge of legitima, . He contributed with his scientific efforts in the formation of a generation capable of bearing responsibility and took upon himself a pledge to return his nation to the sources of the true religion, so he composed in beliefs and worked to reform them by referring to the Qur'an and Sunnah, so his belief was based on taking from the two revelations and understanding the first Ulamas, and warning against offering reason over transmission, and warning against the disease of intellectual rigidity and reliance on tradition.
  • Item
    الكونيات في الدرس العقدي المعاصر عند محمد سعيد رمضان البوطي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) طريلي العطرة
    "يتناول هذا البحث موضوع الكونيات عند علم من أعالم الدعوة اإلسالمية المعاصرة وهو الشيخ محمد سعيد رمضان البوطي، حيث عالجت فيه مبحث الكونيات كما تناولها المؤلف في كتابه كبرى اليقينيات الكونية وكتبه األخرى للحقائق للمفاهيم وبياناً تحديدا . وقد اعتمدت في هذا البحث على المنهج االستقرائي ً بالوقوف على الكونيات في كتب الشيخ البوطي، كذلك المنهج الوصفي الذي و ّظفته في عرض فكر ورؤية محمد سعيد رمضان البوطي للكونيات، باإلضافة إلى التحليل لفهم نصوصه وعباراته. ومن نتائج هذا البحث: يعد محمد سعيد رمضان البوطي شخصية معاصرة ظهرت في مناخ فكري متالطم األمواج عالج العديد من القضايا أبرزها مبحث الكونيات الذي يتمحور من خالله عدة محاور من بينها اإلنسان والمالئكة والجان والسنن الكونية وتعتبر هذه المحاور ردا على الرؤية المادية والفلسفات الغربية.""This research deals with the subject of the cosmology as discussed by one of the prominent contemporary figures in Islamic preaching, Sheikh Mohammad Saeed Ramadan Al-Bouti. Where, I dealt with the subject of cosmological themes as the author in his work ""Major Cosmic Convictions"" and other writings, specifically elucidating concepts and presenting truths. In this research, I relied on the inductive approach by examining Sheikh Al-Bouti's cosmological perspectives found in his books, alongside a descriptive methodology to present and analyze his cosmological ideas, including textual interpretations and expressions. Among the findings of this research is that Mohammad Saeed Ramadan Al-Bouti emerges as a contemporary figure that appeared amidst a tumultuous intellectual environment, addressing various issues prominently including cosmological themes. These themes revolve around several axes such as humans, angels, jinn, and cosmic norms, collectively serving as responses to materialistic viewpoints and Western philosophies."
  • Item
    تنبيه العطشان على مورد الظمآن لأبي علي حسين بن طلحة الرجراجي الشوشاوي ت899ه باب رسم هاء التأنيث تاء -دراسة وتحقيق-
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) العقون الشيماء
    "هذا البحث المعنون بـ: ""تنبيه العطشان على مورد الظمآن لأبي حسين بن علٍي بن طلحة الرَّجراجي الشَّوْشاوي (ت899هـ) باب رسم هَاء التأنيثِ تاء-دراسة وتحقيق-"", تناول الإجابة عن إشكاليته الرئيسية التي كانت كالآتي: ماهي القيمة العلميّة لشرح الإمام الرّجراجِيِّ على مورد الظمآن من خلال-بابُ رسمُ هاء التأنيث تَاءً- ؟ وذلك عبر قسمين: خُصص الأوّل لقسمِ الدراسة وفيه: ترجمتُ بالإمام الخرّاز ومنظومته ""مورد الظمآن"", وبيان علم الرسم, وكذا التعريف بالإمام الرّجراجِي وشرحه ""تنبيه العطشان"", وأيضا عرفت فيه هاء التأنيث وتاء التأنيث وأحوال هاء التأنيث التي رسمت تاء مفتوحة, واختتم بوصفِ المخطوطات المستخدمة في عملية التحقيق, وأمّا القسمُ الثّاني خصصته للتّحقيق وفيه: تحقيق للجزء المقرر, من خلال نسخ المخطوطة ومقابلتها بالنسخِ الأخرى. وفي الأخير توصلت إلى عدّة نتائج من أهمها: القيمة العلمية الكبيرة لهذا المخطوط, وأن الإمام الرّجراجي من العلماء الذين بذلوا حياتهم في خدمةِ كتاب الله تعالى. ومن أهم التّوصيات الاهتمام بتحقيقِ ونشر تراث علمائنا السّابقين من مخطوطات وإخراجها للاستفادة منها, وجمع وطباعة البحوث المحققة من هذا الكتاب.""The research discusses the scholarly value of Imam al-Rajraji's explanation of the source of quenching. It is divided into two main sections: the first section delves into Ottoman calligraphy, introduces Imam al-Kharrāz and his poem ""Mawrid al-Zamān,"" and presents Imam al-Rajraji's explanation ""Alerting the Thirsty,"" concluding with a description of the manuscripts used in the verification process. The second section focuses on verification, comparing manuscript copies to examine the designated portion. The research concludes that Imam al-Rajraji made significant contributions to calligraphy and precision, dedicating his life in service to the Quran. A key recommendation is to prioritize the verification and dissemination of the heritage of past scholars from manuscripts for the benefit of all."
  • Item
    التجديد في علم الكلام و التحديات العقدية المعاصرة
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) برجوح الوليد
    "ملخص : جاءت هذه الدراسة بعنوان ""علم الكلام الجديد و التحديات العقدية المعاصرة"".لتبحث اولا في ماهية علم الكلام الجديد و أطواره و مراحله ثم تقوم برصد ملامح ومعالم التحديات العقدية المعاصرة والتي هي كثيرة ومتشعبة. فتناولنا بعض مظاهرها و أشكالها إنطلاقا من المباحث الفلسفية الثلاث، في المبحث الوجودي تطرقنا إلى موضوع الإلحاد كتحدي قديم و من خلالها أيضا إلى ما يسمى الإلحاد الجديد. و في المبحث المعرفي الإبستميولوجي تناولنا العلمانية و الفكر المادي وفي مبحث الأخلاق تناولنا مسألة الشذوذ. محاولين من خلال كل ذلك إبراز دور علم الكلام الجديد للتصدي لهذه المظاهر والتحديات. "This study was entitled “The New Science of Theology and Contemporary Doctrinal Challenges” to first examine the nature of the new science of theology and its phases and phases, and then monitor the features and features of the contemporary doctrine challenges, which are many and complex. We discussed some of its manifestations and forms based on the three philosophical topics. In the existential topic, we touched on the topic of atheism as an old challenge and through it also to what is called new atheism. In the epistemological study, we dealt with secularism and materialistic thought, and in the ethics study, we dealt with the issue of abnormality. Through all of this, we try to highlight the role of the new science of theology in confronting these manifestations and challenges.
  • Item
    العلمانية في الدرس الكلامي المعاصر -قراءة في فكر عبد الوهاب المسيري-
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) دباب عبدالباسط
    "تحدثت في بحثي هذا على ""العلمانية في الدرس الكلامي المعاصر – قراءة في فكر عبد الوهاب المسيري -""، وفق خطة مكونة من مقدمة وثلاث مباحث وخاتمة. وانطلاقا من الإشكالية ""ما مفهوم وأبعاد العلمانية في الدرس الكلامي عند عبد الوهاب المسيري؟"". سرنا وفق منهج استقرائي وتحليلي ونقدي مقارن محاولين الإجابة على أسئلة فرعية تنبثق من الإشكال الرئيس، والتي منها: 1/ ما هو التطور الدلالي لمفهوم العلمانية؟ 2/ كيف تبنى العالم الغربي والعربي العلمانية؟. خاتمين الدراسة بموقف المسيري خاصة من العلمانية وكيفية دراسته لها. "I spoke in my research on ""Secularism in Contemporary Theology Lesson - Read in the Thought of Abdul Wahhab Masiri"", according to a plan made up of an introduction, three investigations and a conclusion. Based on the problematic ""What is the concept and dimensions of secularism in the Theology lesson of Abdul Wahhab Masiri?"" We followed a comparative, analytical and critical approach, trying to answer sub-questions arising from the main problem, including: 1/What is the semantic evolution of the concept of secularism? 2/How did the Western world and secular Arabs adopt? Seals study with a special Masiri attitude to secularism and how to study it. "
  • Item
    الوحي بين الشيخ محمد عبده والشيخ محمد سعيد رمضان البوطي دراسة مقارنة
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) عطلي سميحة; حني عائشة
    "تناولت هذه الدراسة مسألة الوحي بين الشيخ محمد عبده والشيخ محمد سعيد رمضان البوطي وذلك بالاعتماد على عدة مراجع لكليهما أهمها رسالة التوحيد لمحمد عبده وكبرى اليقينيات الكونية للبوطي ، وقد تمثل هدفنا في توضيح الرؤية المعرفية والمنهجية لكل منهما ، والمقابلة بين الرؤيتين من خلال بيان كيفية تناول كل منهما للوحي ، وقد دققنا على المقابلة بين الشيخين في تناول تعريف الوحي نظرا للخلاف الواقع بينهما ، كما تناولنا موضوع الوحي عموما . وقد وظفنا في دراستنا هذه عدة مناهج أساسية منها : المنهج الاستقرائي والمنهج الوصفي التحليلي والمنهج المقارن ، وقد خلصت الدراسة إلى أن الشيخين اتفقا في بعض النقاط حول الوحي واختلفا في بعضها الآخر وأهمها الخلاف حول مفهوم الوحي ، حيث تمسك البوطي بمفهوم السلف ، بينما وضع له مح"Summary of the study : This study dealt with the issue of revelation between Sheikh Muhammad Abdu and Sheikh Muhammad Said Ramadan al-Buti by relying on several references for both of them, the most important of which are the message of monotheism by Muhammad Abdu and the great cosmic certainties of al-Buti, our goal was to clarify the cognitive and methodological vision of each of them, and compare between the two visions by showing how each of them deals with revelation. In this study, we have employed several basic approaches, including: The study concluded that the two sheikhs agreed on some points about revelation and disagreed on others, the most important of which is the disagreement over the concept of revelation, as Al-Buti adhered to the concept of the Salaf, while Muhammad Abduh developed a new concept for him, as one of the pioneers of the school of religious renewal.
  • Item
    الأحاديث التي أعلها النسائي بالتفرد في السنن الكبرى دراسة لبعض النماذج
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) الأطرش مسعودة
    "هذه الدراسة بعنوان ""الأحاديث التي أعلها الإمام النسائي بالتفرّد في السنن الكبرى""، وتتكون من مقدمة وثلاثة مباحث وتحت كل مبحث مطالب وخاتمة. حيث تضمنت الدراسة مبحث تمهيدي تناولت فيه ترجمة موجزة للإمام النسائي والتعريف بكتابه السنن الكبرى، والمبحث الثاني يتضمن الدراسة النظرية وقسمته إلى ثلاثة مطالب، المطلب الأول: عرّفت فيه العلة وأقسامها والمؤلفات فيها، والثاني: ذكرت فيه تعريف التفرّد وأقسامه والمؤلفات فيه، والثالث: عرّفت فيه الغريب مع ذكر أقسامه باختصار، ثم تطرقت إلى الدراسة التطبيقية، وهي لأحاديث التي أعلها النسائي بالتفرّد في السنن الكبرى، ودرست ثمانية نماذج، كل نموذج في مطلب، أورد رواية النسائي التي نص على تعليلها ثم أقوم بشرح نص النسائي في تعليل الحديث، وأذكر تخريج الرواية المعلولة من مصادر السنة، وقمت بترجمة للرواة الذين نص النسائي على تفردهم وعمن رووا، وأحياناً أورد ترجمة لبعض الرواة غيرهم، ثم أذكر تخريج الرواية الصحيحة وأنقل كلام النقاد في الأحاديث التي أعلها الإمام النسائي، وأذكر خلاصة عقب كل حديث، ثم ختمت الرسالة بما توصلت إليه من نتائج وتوصيات. This study is entitled “Hadiths that Imam al-Nasa’i declared to be unique in Sunan al-Kubra,” and it consists of an introduction, three chapters, and under each chapter are demands and a conclusion. The study included an introductory section in which I dealt with a brief biography of Imam al-Nasa'i and an introduction to his book al-Sunan al-Kubra. The second section includes the theoretical study and is divided into three sections. The first section: I defined the defect and its sections and the books on it. The second section: I mentioned the definition of singularity and its sections and the books on it. The third section: I defined the strange and mentioned its sections briefly. Then I turned to the applied study, which is for the hadiths that al-Nasa'i declared to be unique in al-Sunan al-Kubra. I studied eight models, each model in a section. I cited al-Nasa'i's narration that he stated to be unique, then I explain al-Nasa'i's text in explaining the hadith, and I mention the graduation of the defective narration from the sources of the Sunnah. I provided a translation of the narrators that al-Nasa'i stated to be unique and from whom they narrated. Sometimes I provide a translation of some narrators other than them. Then I mention the graduation of the correct narration and I convey the critics' words on the hadiths that Imam al-Nasa'i declared to be unique. I mention a summary after each hadith, then I conclude the thesis with the results and recommendations I reached.
  • Item
    المسجد ودوره في تحقيق الأمن المجتمعي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) معروفي مهاد
    "العنوان: المسجد ودوره في تحقيق الأمن المجتمعي يعتبر المسجد مركزا دينيا وثقافيا واجتماعيا داخل المجتمع فقد ازداد الاهتمام بدوره في تحقيق الأمن في السنوات الأخيرة لأن الأمن المجتمعي حاجة ماسة يسعى الفرد والمجتمع لتحقيقه. هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الأدوار التي يقوم بها المسجد في تحقيق الأمن داخل المجتمع، وذلك من خلال الدور التعبدي، الدور التربوي، الدور التعليمي. إلى جانب ذلك يهدف البحث إلى معرفة أهم الوسائل التي يستخدمها المسجد في تحقيق الأمن داخل المجتمع والتحديات التي تواجهه. وللتطرق للدراسة انطلقت من إشكالية: كيف يتجسد دور المسجد في تحقيق الأمن المجتمعي؟ ومن النتائج المتوصل إليها: أن المسجد له أدوار متعددة للقيام بدوره في تحقيق الأمن المجتمعي، الدور التعبدي من خلال الصلاة والاعتكاف، والدور التربوي من خلال التربية الإيمانية والتربية الأخلاقية، والدور التعليمي من خلال حلقات تحفيظ القرآن الكريم وتعليم الفقه والسيرة النبوية. "Title: The mosque and its role in achieving community security. The mosque is considered a religious, cultural and social center within society. Interest in its role in achieving security has increased in recent years because community security is an urgent need that the individual and society seek to achieve. This study aimed to identify the roles played by the New Neighborhood Mosque in achieving security within society, through the worship role, the educational role, and the educational role. In addition, the research aims to know the most important means used by the mosque in achieving security within society and the challenges it faces. To address the study, it started from the problem: How is the role of the mosque embodied in achieving societal security? Since the study was descriptive, it relied on the descriptive analytical method. Among the findings: that the mosque has multiple roles to play its role in achieving community security: the devotional role through prayer and seclusion, the educational role through faith education and moral education, and the educational role through sessions for memorizing the Holy Qur’an and teaching jurisprudence and the biography of the Prophet. "
  • Item
    استدراكات الشيخ الألباني على الشيخ سيد سابق من خلال كتابه تمام المنة في التعليق على فقه السنة - دراسة حديثية فقهية على بعض النماذج من باب كيفية الصلاة
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) سود شرف الدين
    " الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، وبعد: هذا البحث بعنوان استدراكات الشيخ الألباني على الشيخ سيد سابق من خلال كتابه تمام المنة في باب كيفية الصلاة، وهي عبارة عن دراسة حديثية فقهية، حيث قمت بوضع خطة احتوت على مقدمة مشتملة على إشكالية البحث، وأهميته، وأسباب اختيار الموضوع، وأهداف البحث، ومنهج البحث والدراسات السابقة. ثم قسّمت العمل إلى ثلاثة مباحث: فالأول عبارة عن تعريفٍ بمفردات العنوان، والمبحث الثاني تناولت فيه استدراكات الشيخ الألباني على الفقهاء عموما، وأما المبحث الثالث تناولت فيه استدراكات الشيخ الألباني على الشيخ سيد سابق خصوصا، ثم خاتمة ذكرت فيها بعض النتائج التي توصلت إليها، والتي من أهمها مكانة الشيخ الألباني العلمية مما مكنه ذلك من نقد أقوال الفقهاء والاستدراك عليها، ثم ذكرت بعض التوصيات "All praise is to Allah and the blessing and peace be upon his last prophet, This study is entitled with "" Sheikh Al-Albani Remarks on Sheikh Sayyid Sabiq's book '' Tamam al-Minna "" in the chapter of : (How to Pray) .The study is a jurisprudential-hadith that addresses the following question: What are the places where Sheikh Al-Albani made remarks on the scholars of Fiqh? In order to answer this question, I put a plan with an introduction that includes the statement of the problem, its significance , the reasons for choosing the topic, the aims of the study , the study methodology, and literature reviews. I then divided the work into three chapters: The first one is general concepts. The second chapter deals with Sheikh Al-Albani's remarks on scholars of Fiqh in general, and the third chapter deals with Sheikh Al-Albani's remarks on Sheikh Sayyid Sabiq in particular, and then a conclusion in which I presented some of the study findings, the most important of which is Sheikh Al-Albani's scholarship status, which enabled him to criticize the scholars of fiqh. Finally, I concluded with some recommendations.
  • Item
    دور المدارس القرآنية في غرس القيم الأخلاقية (مدرسة معاذ بن جبل بتقرت الجزائر أنموذجا)
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) خيدوس كريمة
    "تعتبر المدارس القرآنية من المؤسسات التعليمية الهامة التي تسهم في غرس القيم الأخلاقية لدى البنات في الطور المتوسط. فهذه المدارس لا تكتفي بتعليم البنات القرآن الكريم وحسب، بل تركز أيضاً على تعزيز السلوكيات الإيجابية والتصرفات القويمة. من خلال الحصص الدراسية والأنشطة التربوية، يتعلم الطلاب أهمية الصدق، الأمانة، التواضع، والاحترام . هدفت الدراسة إلى إبراز دور المدارس القرآنية في غرس القيم الأخلاقية وذلك من خلال تعليم الأفراد المناهج الفكرية السليمة إلى جانب ذلك غرس القيم الأخلاقية في الأفراد مثل: الصدق، الأمانة، التسامح… إلخ. وللتطرق إلى هذه الدراسة تم انطلاق من إشكالية هي: ما هو دور المدارس القرآنية في غرس القيم الأخلاقية لدى البنات في الطور المتوسط؟ و بعد دراسة هذا الموضوع توصلت إلى نتائج منها:  ان للمدارس القرآنية دور كبير وفعال يشمل عدة جوانب منها: - تعليم القرآن الكريم لتوفير بيئة تعليمية مخصصة للفرد بشكل متعمق وفهم مفاهيمه وتطبيقاته الأخلاقية. - تعزيز قيم الأمانة، الصدق، العدل، التسامح، الرحمة من خلال دراسة وتفسير القرآن الكريم. - بناء شخصية الفرد من خلال تقديم برامج تنمي مهاراته الاجتماعية والعقلية.  للقيم الأخلاقية دوراً حيوياً في بناء الفرد والمجتمع حيث تساهم في: - توجيه سلوك الفرد والمجتمع وتحدد له غاياته وأهدافه وفقا تعاليم ومبادئ شرعية. - تحقيق السلام الداخلي والاستقرار الاجتماعي. - بناء مجتمعات مترابطة ومزدهرة. "Qur’anic schools are considered important educational institutions that contribute to instilling moral values in girls in the middle school. These schools not only teach girls the Holy Qur’an, but also focus on promoting positive behaviors and good behavior. Through classes and educational activities, students learn the importance of honesty, honesty, humility, and respect. The study aimed to highlight the role of Quranic schools In instilling moral values by teaching individuals sound intellectual approaches, in addition to instilling moral values in individuals such as: honesty, trustworthiness, tolerance…etc. To address this study, a problem was started: What is the role of Quranic schools in instilling moral values in girls in the middle school? After studying this topic, I reached results including:  Quranic schools have a large and effective role that includes several aspects, including: - Teaching the Holy Qur’an to provide an educational environment tailored to the individual in-depth and understanding its ethical concepts and applications. - Promoting the values of honesty, honesty, justice, tolerance, and mercy through studying and interpreting the Holy Quran. - Building the individual’s personality by providing programs that develop his social and mental skills.  Moral values play a vital role in building the individual and society, as they contribute to: - Directing the behavior of the individual and society and defining its goals and objectives in accordance with Sharia teachings and principles. - Achieving internal peace and social stability.
  • Item
    التفسير المقارن لسورة آل عمران من الآية [100] إلى [120]
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) طلحة عبد الحق; براشد سليم
    " عنوان هذا البحث: ""التفسير المقارن لسورة آل عمران من الآية 100 إلى 120""، فهو عبارة عن تطبيق للخطوات المعتمدة في التفسير المقارن، من جمع للأقوال التفسيرية المختلفة اختلافا معتبرا في الموضع الواحد من الآية وعزوها إلى أصحابها وبيان أدلتهم، ثم مناقشتها وبيان سبب الاختلاف، للوصول إلى القول الراجح منها. ومن خلال بحثنا توصلنا إلى عدة نتائج أهمها: - وقفنا في هذا البحث على تفسير ستة عشر موضعا رأينا أنها مختلفة اختلافا معتبرا وفسرناها تفسيرا مقارنا. - اختلاف المفسرين في هذه المواضع يرجِعُ لعدم وجود أدلة صريحة أو وجودها عند البعض وانعدامها عند الآخر. - ترجيح المفسرين مبناه على ظاهر سياق الآية أو إعمال أحد قواعد الترجيح في غالب." The title of this research: ""Comparative interpretation of Surat Al-Imran from verse 100 to 120"", it is an application of the steps adopted in comparative interpretation, from the collection of different explanatory sayings significantly different in one place of the verse and attributed to their owners and the statement of their evidence, then discuss them and explain the reason for the difference, to reach the most correct saying. Through our research, we reached several results, the most important of which are: We stood in this research on the interpretation of sixteen -places that we saw as significantly different and interpreted them in a comparative interpretation. The different commentators in these places are due to the- lack of explicit evidence or its presence in some and its absence in others. The weighting of the commentators is based on the apparent context of the verse or the implementation of one of the rules of weighting in Ghalib. "
  • Item
    أقوال الإمام الزهراوي في التفسير من خلال المحرر الوجيز لابن عطية في النصف الثاني من القرآن الكريم
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024) رباني بومدين
    "The summary of this research, “The sayings of Imam Al-Zahrawi in interpretation through the brief editor of Ibn Attiya in the second half of the Holy Qur’an,” is that Imam Al-Zahrawi is Abu Al-Hasan Ali bin Suleiman. He lived at the beginning of the fourth century AH. He grew up in Andalusia seeking knowledge among its scholars and then spreading knowledge among others. Its sons. Ibn Atiyya quoted many sayings in his interpretation, and it is one of his sources. Most of them agree with the scholars, and they were diverse in many of the arts and sciences that the interpreter needs, such as readings, reasons for revelation, and language." وملخص هذا البحث ""أقوال الامام الزهراوي في التفسير من خلال المحرر الوجيز لابن عطية في النصف الثاني من القران الكريم""أن الإمام الزهراوي هو أبو الحسن علي بن سليمان ,عاش في بداية القرن الرابع هجري، نشأ في الأندلس طالبا للعلم على علمائها ثم ناشرا للعلم بين أبنائها,نقل له ابن عطية في تفسيره كثير من الأقوال , فهو أحد مصادره, في غالبها موافق لأهل العلم , وقد كانت متنوعة في كثير من الفنون والعلوم التي يحتاجها المفسر، كالقراءات، وأسباب النزول، واللغة.