Department of oussoul eddine_master
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/41
Browse
Recent Submissions
Item ردود ابن جزي الغرناطي على أصحاب الملل من خلال كتابه النور المبين في قواعد عقائد الدين(University of Eloued-جامعة الوادي, 2022) جفال, يزيد; غانية, عبد القادرتناولنا في هذه الدراسة مسألة ردود إبن جزي الغرناطي على أصحاب الملل من خلال كتابه النور المبين، حيث نهدف من خلالها إبراز رؤية إبن جزي الغرناطي، وأسلوبه في الرد على أصحاب الملل الأخرى ( اليهود، النصارى، عبدة الأصنام...)، وقد إعتمدنا في ذلك على ثلاث مناهج: المنهج التريخي، المنهج الإستقرائي، المنهج الوصفي، وذلك أن ردود إبن جزي تعد من أحد النقلات النوعية في الدراسات العقدية، والتي يتأصل من خلالها مسألة رده على أصحاب الملل إعتماده على منهج الكتاب والسنة وما جاء عن آثار منهج السلف الصالح بأسلوب سلس يغطي كل الجوانب. In this study, we dealt with the issue of Ibn Juzay Al-Gharnati’s responses to the followers of the sects through his book Al-Nur Al-Mubin, through which we aim to highlight the vision of Ibn Juzzi Al-Gharnati, and his method in responding to the followers of other sects (Jews, Christians, idol worshipers...), and we have adopted in This is based on three approaches: the historical approach, the inductive approach, and the descriptive approach, and that is because Ibn Juzy’s responses are one of the qualitative shifts in the doctrinal studies, through which the issue of his response to the people of boredom is rooted in his reliance on the approach of the Book and the Sunnah and what came about the effects of the approach of the righteous predecessors in a style Seamless covering all sidesItem مسالة الكرامة لانسانية في علم الكلام المعاصرة بين مشروعي عبد المجيد النجار وعبد الجبار الرفاعي(University of Eloued-جامعة الوادي, 2022) مسعودة, الاعور; عزوز, مروةملخص الدراسة: تناولنا في هذه الدراسة مسألة الكرامة الإنسانية بين مشروعي عبد المجيد النجار وعبد الجبار الرفاعي في إطار علم الكلام المعاصر. نهدف من خلالها إبراز رؤية كل من عبد المجيد النجار وعبد الجبار الرفاعي وكيفية تأصيل مبدأ الكرامة الإنسانية ومحاولة تطبيقه على الحياة الواقعية. اعتمدنا في ذلك على أربعة مناهج: المنهج الاستقرائي والمنهج الوصفي والتحليلي والمنهج المقارن. ذلك أن المشروع الفكري لعبد المجيد النجار ولعبد الجبار الرفاعي يعد نقلة نوعية في الدراسات العقدية ورؤية جديدة مهّدا من خلالها لتأصيل مسألة الكرامة الإنسانية بطريقة جديدة ومستجدّة وبأسلوب سلس وممتع يغطي كل الجوانب. مؤكدين على أن الإنسان مكرّم بغض النظر عن كل التصنيفات والتعقيدات والتعبيرات العنصرية ينبع هذا التكريم من فطرته التي خلق عليها. Abstract: In this study, we addressed the issue of human dignity between AbdulMajid-al Najjar and Abdul-Jabbar Rifai in the context of contemporary Islamic theology. We aim to highlight the vision of Abdul Majid al-Najjar and Abdul Jabbar al-Rifai and how to root the principle of human dignity and try to apply it to real life. We have adopted four approaches: the inductive, descriptive, analytical and comparative. Abdul Majid al-Najjar's intellectual project and Abdul Jabbar al-Rifai is a qualitative shift in doctrinal studies and a new vision; Set the stage for rooting human dignity in a new and new way and in a smooth and enjoyable way that covers all sides. They emphasize that, regardless of all classifications and complexities, human beings are honoured by racist expressions, which stem from their own attitudes.Item ملامح الرؤية الكونية التوحيدية عند محمد المبارك(University of eloued جامعة الوادي, 2025) سرياني مروهتهدف هذه الدراسة الموسومة بـ: ملامح الرؤية الكونية التوحيدية عند محمد المبارك إلى إبراز الرؤية الكونية التوحيدية في فكره، وذلك من خلال استقراء نظرته إلى الوجود، وموقفه من القيم والأخلاق، ونقده للتصورات الغربية ذات الطابع المادي. وقد عرضت ذلك من خلال محاور أساسية أبرزها: التوحيد كأساس للرؤية الكونية، مكانة الإنسان في الكون، المنظومة الأخلاقية، ورؤيته للتاريخ والاجتماع الإسلامي. وتُظهر نتائج هذه الدراسة أن فكر محمد المبارك يقدّم رؤية كونية شاملة ومتكاملة تنطلق من التوحيد كأساس لفهم الكون والإنسان والحياة، وتسعى إلى بناء مجتمع يؤمن بالقيم، ويوازن بين الثوابت الشرعية ومتطلبات الواقع المعاصر. "This study، tagged ""Features of the Monotheistic Worldview"" according to Dr. Mohammad Al-Mubarak، aims to highlight the monotheistic worldview in his thought، and that by examining his view on existence، his position on values and morals، and his criticism of materialistic Western concepts. I presented these ideas through the main axes، most notably: - monotheism as the foundation of the worldview. - the status of the human being in the universe - the ethical system - and Mohammad Al-Mubarak's view of Islamic history and society. The results of this study reveal that Mohammed Al-Mubarak's thought offers a comprehensive and integrated global vision that starts from monotheism as a basis for understanding the universe، humanity، and life، and also seeks to build a society that believes in values، and makes balance between religious principles and the requirements of contemporary realityItem التفسير المقاصدي للآيات الكونية دراسة تأصيلية تطبيقية مقاصد ذكر الأرض في القرآن نموذجا(University of eloued جامعة الوادي, 2025) عباسي إبراهيميتناول هذا البحث موضوع التأصيل لمنهج التفسير المقاصدي للآيات الكونية، وتطبيقه على نموذج موضوعي هو ذكر الأرض في القرآن، في محاولة لربط التأصيل النظري بالتطبيق العملي الممنهج؛ ساعيا في تعزيز الحاجة إلى قراءة مقاصدية للقرآن الكريم بما يشتمل عليه من آيات، خاصة الكونية منها، في ظل الحاجة إلى توظيف المقاصد القرآنية في تفسير النصوص والاستفادة منها في معالجة قضايا الإنسان والكون والحياة. وقد انتظم البحث في ثلاثة مباحث كان المبحث الأول في مفهوم التفسير المقاصدي، ودرست في المبحث الثاني مفهوم الآيات الكونية، وكان المبحث الثالث وهو الدراسة التطبيقية في إبراز المقاصد من ذكر الأرضفي القرآن والكشف عنها عقدية منها وعمرانية وسلوكية وعامة؛ وقد خلص البحث إلى جملة من النتائج من أبرزها وضع تعريف للتفسير المقاصدي. وأن التفسير المقاصدي امتداد وتخصص لما سبقه من تفاسير معتمدة. إن الخوض في هذا الفن يحتاج إلى ملكات ذهنية ودوافع تحصيلية وضوابط علمية تعصم صاحبها من الخطأ والتقول على الله بما لم يقل. أن موضوع ذكر الأرض في القرآن الكريم تجاوز الوقوف عند التدبر والاعتبار إلى مقاصد أخرى هي الاستدلال والتكليف والاستخلاف والعمارة، وذلك واضح جلي في نموذج ""ذكر الأرض في القرآن في تحقيق التفاعل بين النص والكون للاستفادة من ذلك في الواقع المعيش. This research addresses the topic of establishing the methodology of the teleological interpretation of cosmic verses, and applying it to a thematic model, namely the mention of the Earth in the Qur'an. This research attempts to link theoretical foundations with systematic practical application, seeking to reinforce the need for a teleological reading of the Holy Qur'an, including its verses, especially cosmic ones, in light of the need to employ Qur'anic objectives in interpreting texts and benefiting from them in addressing issues related to humanity, the universe, and life. The research is organized into three sections: the first section examines the meaning of teleological interpretation; the second section examines the concept of cosmic verses; and the third section, an applied study, highlights the objectives of the mention of the Earth in the Qur'an and explores them in terms of doctrine, urbanism, behavior, and generality. The research concludes with a few results, the most prominent of which is the establishment of a specific definition of teleological interpretation, and that teleological interpretation is an extension and specialization of the approved interpretations that preceded it. Delving into this art requires intellectual abilities, academic motivation, and scientific controls that protect the practitioner from error and attributing to God what He did not say. The mention of the Earth in the Holy Quran transcends contemplation and reflection, encompassing other purposes, including reasoning, assignment, succession, and development. This is clearly evident in the model of The Mention of the Earth in the Quran, which explores the interaction between the text and the universe to benefit from this in real-life situations.Item التفسير المقاصدي للآيات الكونية دراسة تأصيلية تطبيقية مقاصد ذكر الأرض في القرآن نموذجا(University of eloued جامعة الوادي, 2025) حومدي أم الخيرحاولت من خلال هذه الدراسة التي هي بعنوان: "المقصد العقدي الخلافة عند عبد المجيد النجار" بيان رؤية "عبد المجيد النجار" للإنسان بمنظور إسلامي، كانت الإشكالية كيف أسس عبد المجيد النجار المقصد العقدي للخلافة؟ وأما أهداف الدراسة فتمثلت في بيان منهجية تأسيس المقصد العقدي للخلافة عند النجار والبحث في شروط التأهل لمقام الخلافة وتوضيح الأسس التي تحقق الخلافة مع إبراز الغاية التي خلق من أجلها الانسان. ومن خلال البحث في هذا الموضوع توصلت إلى أن علم مقاصد العقائد علم مستجد، وأن النجار أحد المفكرين المعاصرين الذين اهتموا بموضوع الإنسان وبيان قيمته، وقد دعا النجار الى استثمار البيئة في ترسيخ العقيدة وفق منظور قرآني، واعتبر الخلافة هي المهمة التي على الإنسان تأديتها لأنه خلق من أجلها. Through this study, entitled "The Doctrinal Objective of the Caliphate According to Abdul Majeed Al-Najjar," I attempted to articulate Abdul Majeed Al-Najjar's vision of man from an Islamic perspective. The problem is how Abdul Majeed Al-Najjar established the doctrinal objective of the caliphate. The objectives of the study were to outline the methodology for establishing Al-Najjar's doctrinal objective of the caliphate, to examine the conditions for eligibility for the position of caliphate, and to clarify the foundations for achieving the caliphate, while highlighting the purpose for which man was created. Through research into this topic, I concluded that the science of the objectives of faith is a new discipline, and that Al-Najjar is one of the contemporary thinkers who have focused on the subject of man and his value. Al-Najjar called for investing in the environment to consolidate faith according to a Quranic perspective, and he considered the caliphate to be the mission that man must perform because he was created for it.Item التواصل مع الوالدين من خلال القرآن الكريم(University of eloued جامعة الوادي, 2025) ريهام عمرانيتتناول هذه المذكرة موضوع التواصل مع الوالدين من خلال القرآن الكريم، من خلال دراسة تحليلية لنصوص الوحي التي تناولت العلاقة بين الأبناء ووالديهم. تنطلق الدراسة من الإشكالية التالية: كيف ورد موضوع الوالدين في القرآن الكريم؟ وقد اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الاستقرائي . وقد أظهرت نتائج البحث جملة من المعاني والقيم الرفيعة التي تؤسس لتواصل إنساني راقٍ بين الأبناء وآبائهم و بيان المكانة العظيمة التي أولاها الإسلام للوالدين، كما تجلى ذلك في العديد من الآيات القرآنية والأحاديث النبوية. بر الوالدين يُعد من أعظم القربات إلى الله، وله أثر واضح في تحسين الحياة الانسان الدنيوية والآخروية . التواصل الإيجابي مع الوالدين يتطلب الطاعة بالمعروف، الاحترام والصبر على أعبائهم. توعية الأبناء بأهمية بر الوالدين ضرورة مجتمعية للحفاظ على التماسك الأسري والاجتماعي. كما سلطت الدراسة الضوء على نماذج عملية لطاعة الوالدين، مثل قصة إبراهيم عليه السلام مع والده، ويوسف عليه السلام مع والديه و تم توضيح أن القرآن الكريم والسنّة النبوية قد ربطا بين بر الوالدين وبين الأجر والثواب العظيم، مقابل التحذير الشديد من عقوقهما وما يترتب عليه من عقاب في الدنيا والآخرة. This paper addresses the topic of Communication with Parents through the Holy Quran, through an analytical study of the texts of revelation that address the relationship between children and their parents. The study begins with the following question: How is the topic of parents mentioned in the Holy Quran? This study relied on the inductive approach. The research results revealed a set of sublime meanings and values that establish a sophisticated human connection between children and their parents. They also demonstrate the great status Islam places on parents, as evidenced in numerous Quranic verses and Prophetic hadiths. Honoring one's parents is one of the greatest ways to draw closer to God and has a clear impact on improving one's life in this world and the hereafter. Positive communication with parents requires obedience, respect, and patience with their burdens. Educating children about the importance of honoring parents is a societal necessity to maintain family and social cohesion. The study also highlighted practical examples of obedience to parents, such as the story of Abraham, peace be upon him, with his father, and Joseph, peace be upon him, with his parents. It was explained that the Holy Qur'an and the Sunnah of the Prophet (peace be upon him) link honoring one's parents with great reward, while sternly warning against disobeying them and the resulting punishment in this world and the hereafterItem تحديات تعليم التربية الإسلامية للتلاميذ الصم البكم المدمجين في المدارس الجزائرية مدارس ولاية توقرت أنموذجا(University of eloued جامعة الوادي, 2025) ناجية غطاستهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على واقع تعليم مادة التربية الإسلامية للتلاميذ الصم البكم المدمجين في المدارس الجزائرية ، وذلك من خلال رصد التحديات التي تواجه هذه العملية التربوية المعقدة. وتأتي هذه الدراسة للإجابة على التساؤل المحوري: ما هي التحديات التي تواجه تعليم مادة التربية الإسلامية للتلاميذ الصم البكم المدمجين في المدارس الجزائرية، وما مدى قدرة النظام التربوي على تجاوز هذه التحديات لضمان تعليم شامل وفعال لهذه الفئة؟ لقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتم استخدام المقابلة كأداة رئيسية الجمع البيانات من عينة قصدية من أساتذة التربية الإسلامية المكلفين بتدريس هذه الفئة في ولاية توفرت، وقد كشفت النتائج عن وجود تحديات متعددة أبرزها صعوبة تكييف المناهج الدراسية، ونقص التكوين المتخصص للأساتذة في لغة الإشارة ، وغياب الوسائل التعليمية المساعدة وضعف التواصل مع أولياء الأمور. وعلى الرغم من هذه التحديات، فقد أكدت الدراسة على أهمية مبدأ الدمج وضرورة تبني استراتيجيات فعالة لتحسين واقع التعليم لهذه الفئة. وتوصي الدراسة بضرورة تكييف المناهج وتوفير الوسائل التعليمية المتخصصة ، وتكثيف برامج التكوين المستمر للأساتذة، وتعزيز دور الأسرة و المجتمع فيدعم العملية التعليمية. نأمل أن تسهم هذه الدراسة في إثراء المكتبة التربوية وتقديم إرشادات عملية للمسئولين التربويين والمعلمين وأولياء الأمور، بما يضمن حق التلاميذ الصم البكم في تعليم ديني شامل وفعّال. "This study aims to shed light on the reality of teaching Islamic education to integrated deaf-mute students in Algerian schools, by identifying the challenges facing this complex educational process. This research specifically seeks to answer the central question: What are the challenges encountered in teaching Islamic education to integrated deat-mute students in Algerian schools, and to what extent is the educational system capable of overcoming these challenges to ensure inclusive and effective education for this group? The study adopted a descriptive-analytical approach, and interviews were used as the primary data collection tool with a purposive sample of Islamic education teachers responsible for teaching this group of students in Touggourt Province. The results revealed the existence of multiple challenges, most notably the difficulty of adapting curricula, the lack of specialized training for teachers in sign language, the absence of appropriate educational aids, and weak communication with parents. Despite these challenges, the study emphasized the importance of the principle of inclusion and thes necessity of adopting effective strategies to improve the reality of education for this group. The study recommends the necessity of adapting curricula and providing specialized educational aids, intensifying continuous training programs for teachers, and strengthening the role of the family and community in supporting the educational process. We hope that this study will contribute to enriching the educational literature and providing practica guidance for educational officials, teachers, and parents, thereby ensuring the right of deaf-mute students to comprehensive and effective religious education."Item مصحف مسجد النُّور المخطوط دراسة وصفية نقديّة بداية الربع الثالث أُنموذجا(University of eloued جامعة الوادي, 2025) هندة ميهيتناولت هذه الدراسة الموسومة بالمصحف المخطوط لمسجد النّور دراسة وصفية نقدية- بداية الربع الثالث أُنموذجاً، تساؤلا رئيسياً مفاده: إلى أي حد يمكن اعتبار مصحف مسجد النّور المخطوط نموذجاً كاشفاً عن الظواهر العلمية والتاريخية المرتبطة بعلوم المصاحف؟ وللإجابة عن هذه الإشكالية المطروحة في هذه الدراسة، تم تقسيم البحث إلى أربعة مباحث رئيسية، تناول المبحث الأول أهمية المصاحف المخطوطة بوجه عام، ودور الكتابة بالخط المغربي في المصحف بوجه خاص، والتعريف بالخطاط صاحب المخطوط وتاريخ تدوينه، أما المباحث المتبقية فقد خصصت لدراسة الجوانب التطبيقية للمصحف المخطوط. وذلك وفقاً لقواعد علوم المصاحف كعلم الرّسم وعلم الضبط والمكي والمدني والتجزئة والتحزيب وفواتح السور. وأهم النتائج التي تم التوصل إليها: -تحديد تاريخ كتابة المصحف، أظهرت الدراسة أن نهاية كتابة المصحف تم يوم 16 ربيع الآخر عام 1317ه ما يوافق في التَّقويم الميلادي بين سنتي 1899م و1900م. -التعريف بحياة الخطاط واهتمامه بكتابة المخطوطات القرآنية. -تميز المصحف المخطوط بخصائص الرّسم العثماني محافظا على قواعده بكل أمانة وإتقان، وضبط معظمه أو بشكل شبه كامل على ما جرى عليه عمل المغاربة، وامتاز أيضاً بكتابتة للخط المغربي المبسوط، الذي يُعد أبرز وأشهر الخطوط المغربية، وأبرز وبيَّن رواية ورش عن نافع السائدة عند المغاربة عموما وفي بلادنا الجزائر خصوصا. وفي الأخير تضمن هذا البحث بعض التوصيات أهمها: ضرورة تكثيف الجهود العلمية والبحثية في دراسة المخطوطات القرآنية، لما فيها من قيمة علمية وتاريخية ودينية "This study, titled *""The Manuscript of the Qur’an in the Nour Mosque – A Critical Descriptive Study: The Beginning of the Third Quarter as a Sample,""* addresses a central question: To what extent can the manuscript of the Nour Mosque Qur’an be considered a sample that reflects the scientific and historical phenomena associated with Qur’anic studies? To answer this research problem, the study was divided into four main sections. The first section discusses the general importance of manuscript Qur’ans, the role of Maghrebi script in Qur’anic transcription, and an introduction to the calligrapher of the manuscript and its transcription date. The final sections were dedicated to examining the practical aspects of the manuscript Qur’an, adhering to the principles of Qur’anic sciences such as *‘ilm al-rasm* (orthography), *‘ilm al-dabt* (diacritics), Meccan and Medinan verses, division (*tajzi’ah*), partitioning (*tahzib*), and the openings of the Surahs. **Key findings of the study include: - Determining the transcription date of the manuscript: The study revealed that the Qur’an was completed on 16 Rabi‘ al-Thani 1317 AH, corresponding to the Gregorian calendar between 1899 and 1900 CE. - Introducing the calligrapher and his dedication to transcribing Qur’anic manuscripts. - The manuscript Qur’an adheres faithfully and meticulously to the rules of Ottoman orthography al-rasm al-‘Uthmani, with most or nearly all of its features aligning with Maghrebi practices. It is also distinguished by its use of the Maghrebi Mabsut script, one of the most prominent and renowned Maghrebi scripts, particularly associated with the Warsh narration of Nafi‘, which prevails among the people of the Maghreb in general and Algeria in particular. Finally, the study includes several recommendations, the most important of which is the necessity of intensifying scholarly and research efforts in the study of Qur’anic manuscripts due to their scientific, historical, and religious valueItem الإتجاه الفقهي في التفسير عند العلامة التواتي بن التواتي سورة البقرة -سورة البقرة نماذج مختارة(university of eloued جامعة الوادي, 2025) غنبازي فاطمة; قويدري الزهرةموضوع هذه الدراسة هو الاتجاه الفقهي في التفسير عند الشيخ العلامة التواتي بن التواتي دراسة نماذج من سورة البقرة، يعالج الإشكالية الآتية: ما مدى عناية الشيخ التواتي بن التواتي بآيات الأحكام في تفسيره؟ وكيف تعامل مع آيات الأحكام الواردة في سورة البقرة نصا واستنباطا؟ يتضمن هذا البحث ثلاثة مباحث بالإضافة إلى مقدمة وخاتمة وهي: مبحث تمهيدي حوى التعريف بمفردات العنوان، أما المبحثين الثاني والثالث ففيهما نماذج عن اتجاه الشيخ الفقهي في سورة البقرة من فقهي العبادات والمعاملات. ولقد توصلنا إلى جملة من النتائج أهمها: أن الشيخ التواتي بن التواتي مفسر فقيه، لغوي، أصولي، جمع شتى العلوم وأخرج لنا تفسيرا شاملا سلك فيه اتجاهات التفسير عديدة منها الاتجاه الفقهي، ولقد مد الشيخ جسورا بين تفسيره هذا وبين كتابه المبسط في الفقه المالكي ليخرج لنا تفسيرا فقهيا كاملا متكاملا. The subject of this study is the jurisprudential trend in interpretation according to Sheikh Al-Tawati bin Al-Tawati, a study of examples from Surat Al-Baqarah. It addresses the following problem. To what extent did Sheikh Al-Tawati Bin Al-Tawati pay attention to the verses of rulings in his interpretation? How did he deal with the verses of rulings mentioned in Surat Al-Baqarah, both explicitly and deductively? This research includes three chapters, in addition to an introduction and a conclusion, or an introductory welcome that includes an introduction to the title’s vocabulary. As for the second and third chapters, they contain examples of the Sheikh’s jurisprudential approach in Surat Al-Baqarah. Among the jurisprudential matters of the two servants are that and transactions. We reached a number of results, the most important of which are: Sheikh al-Tawati Bin al-Tawati is an Egyptian jurist, linguist, and expert in the principles of jurisprudence. He combined various sciences and produced for us a comprehensive interpretation. in which he paid attention to all aspects of interpretation, the most important of which was the jurisprudential trend. The Sheikh built bridges between this interpretation and his simplified book on Maliki jurisprudence to produce for us a complete and integrated jurisprudential interpretation.Item اختيارات الإمام ابن باديس في التفسير من خلال السور النمل يس الذاريات الفلق جمعًا ودراسة(university of eloued جامعة الوادي, 2025) كنزة هڨيموضوع الدراسة موسوم ب: اختيارات العلامة بن باديس في التفسير من خلال السورة من آيات النمل، يس، الذاريات، الفلق جمعا ودراسة. والإشكال الرئيسي الذي حاولت الإجابة عنه كالآتي: ماهي الاختيارات الشيخ ابن باديس في تفسيره مجالس التذكير في السور النمل, يس, الذاريات, الفلق وقد جاءت الدراسة مقسمة الى ثلاثة مباحث: خصص المبحث الأول: للتعريف بحدود البحث, والثاني والثالث: للدراسة التطبيقية, وجاء فيهما بيان اختيارات الشيخ ابن باديس في تفسيره لسورتي (النمل, يس, الذاريات, الفلق وخلاصة البحث وصلنا إلى جملة من النتائج أهمها وجود وحضور الرأي الشخصي للعلامة ابن باديس في تفسيره التي ابدعت في استنباط الهِدايات القرآنية وإسقاطها على أرض الواقع. ومن أهم التوصيات: التي تزيد خدمة الموضوع: إعداد رسائل اكاديمية تعنى بدراسة الاختيارات في تفسير الشيح ابن باديس. The topic of the study is titled: The Choices of Scholar Ibn Badis in Interpretation Through the Surahs of Verses (An-Naml, Yasin, Adh-Dhariyat, Al-Falaq) - Compilation and Study. The main issue I attempted to answer is: What are the choices of Sheikh Ibn Badis in his interpretation Majalis At-Tadhkir in the surahs (An-Naml, Yasin, Adh-Dhariyat, Al-Falaq)? The study is divided into three sections: The first section is dedicated to defining the boundaries of the research, and the second and third sections are for practical study, detailing the choices of Sheikh Ibn Badis in his interpretation of the surahs (An-Naml, Yasin, Adh-Dhariyat, Al-Falaq). The conclusion of the research reached several results, the most important of which is the presence and involvement of Scholar Ibn Badis's personal opinion in his interpretation, which innovatively extracted Quranic guidance and applied it to real life. Among the most important recommendations to enhance the subject are the preparation of academic theses focusing on studying the choices in the interpretation of Sheikh Ibn Badis.Item توجيه القراءات القرآنية عند الإمام محمد الطاهر ابن عاشور دراسة تحليلية نقدية سورة البقرة -الآية- 51 -100(university of eloued جامعة الوادي, 2025) سود بشيرةيقوم هذا البحث على دراسة توجيه القراءات القرآنية عند الإمام محمد الطاهر ابن عاشور دراسة نظرية تحليلية سورة البقرة -الآية- 51 -100، والذي يحمل في طياته السؤال الأساس: ما هي هذه الطرق والمسالك الغالبة في توجيه ابن عاشور للقراءات القرآنية؟ وهل سار على مسار من قبله أم حلل وناقش وانتقد توجيه من قبله؟ وهل أعمل قواعد الترجيح؟ وجاءت خطة البحث متضمنة لمقدمة وخاتمة وشقين، شق النظري وشق تطبيقي؛ الشق النظري: مبحث تمهيدي يتطرق إلى ترجمة المفسِّر وتفسيره، المبحث الأول: التعريف بمصطلحات التوجيه وما يتعلق به بصفة عامة، أما الشق التطبيقي يتضمن المبحث الثاني: يتحدث عن منهج ابن عاشور في توجيه القراءات في تفسيره وما يتعلق به بصفة خاصة، مع بعض الأمثلة من تفسيره، المبحث الثالث: عبارة عن أمثلة تطبيقية من سورة البقرة من الآية 51 إلى الآية 100 لابن عاشور في توجيه القراءات، مع خلاصة البحث. ومن أهم النتائج التي استخلصتها من البحث: كان لابن عاشور آراؤه المستقلة في توجيه القراءات، وهذا من خلال المواضع المدروسة؛ فقد حلل وناقش ورجح ووجه وأعمل القواعد وردّ بعض الآراء وقبل البعض الآخر. This research studies the interpretation of Qur'anic readings by Imam Muhammad Al-Tahir Ibn Ashur، through an inductive analysis of Surah Al-Baqarah، verses 51–100. The core question it seeks to answer is: What are the methods and approaches Ibn Ashur used in directing Qur'anic readings? did he examine ،debate and critique the advance of his predecessors or did he choose to follow their path? Did he apply the rules of preference (tarjeeh)? The research consists of an introduction، a conclusion and two sections which are theoretical and applied aspects . The theoretical one :initial portion discussing the interpreter's and the interpreted's translation ،the first chapter: definition of guidance terms and related concepts in general . The applied aspect includes the second section :he discusses Ibn Ashur's method of directing the readings in his interpretation ،how it pertains to this in particular and provides several examples from his interpretation . The third section : it consists of practical examples of Surah Al-Baqarah، verses 51-100 by IbnAshur in guiding the readings ، along with a summary of the research . The findings indicate that IbnAshur is not considered a follower if his predecessors ، but rather he exercised independent reasoning (ijtihad) and this was reflected in the studied topics ، debated، weighed opinions، applied rules، and accepted or rejected views as he saw fit.Item التفسير المقارن لسورة النساء من الآية 11 إلى 20(university of eloued جامعة الوادي, 2025) امينة صغيريهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على التفسير المقارن لسورة النساء للآيات من 11 الى 20، ولدراسة هذا الموضوع طرحت الاشكال العام الذي يتمثل في: ما أبرز المواضع التي يمكن دراستها دراسة تفسيرية مقارنة ضمن هذه الآيات؟ وما هو القول الراجح في تفسير كل موضع منها؟ وحاولت الإجابة عن الاشكال في دراسة اشتملت على فصلين: الفصل الأول في التعريف بمفردات العنوان وأيضا يضم مبحثا حول المفاهيم العامة وفيه مطلبان والفصل الثاني في دراسة مواضع الاختلاف من سورة النساء من الآية 11 إلى الآية 20، وفق منهجية التفسير المقارن وقسمته إلى خمسة مباحث رئيسية وهي : المبحث الأول: التفسير المقارن للآية الحادية عشرة من سورة النساء. والمبحث الثاني: التفسير المقارن للآية الثانية عشر لسورة النساء والمبحث الثالث: التفسير المقارن للآية الخامسة عشر من سورة النساء والمبحث الرابع: التفسير المقارن للآية السادسة عشر من سورة النساء والمبحث الخامس: التفسير المقارن للآية التاسعة عشر من سورة النساء. وخلص البحث إلى جملة من النتائج أهمها: - التفسير المقارن هو منهج يهدف إلى دراسة أقوال المفسرين ومقارنتها، بغرض تحليلها وترجيح الأرجح منها وفق الأدلة، وهو يثري الفهم القرآني ويسهم في تجلية المعاني المختلفة للنصوص الحكمة من التفاوت في الميراث بين الذكر والأنثى تعود إلى التكاليف المالية والاجتماعية، وليس إلى تمييز قيمي بين الجنسين. This study aims to shed light on the comparative interpretation of Surah An-Nisa for verses 11 to 20, and to study this topic, the general forms were put forward, which is as follows: what are the most prominent topics that can be studied in a comparative interpretative study within these verses What is the most correct way to explain each of them I tried to answer the forms in a study that included two chapters : the first chapter in the definition of the vocabulary of the title and also includes a research on general concepts, in which there are two requirements, and the second chapter in the study of the points of difference from Surah An-Nisa from verse 11 to verse 20, according to the methodology of comparative interpretation and divided it into five main investigations, namely: the first: comparative interpretation of the eleventh verse of Surah An-Nisa. And the second research: the comparative interpretation of the twelfth verse of Surah An-Nisa and the third Research: the comparative interpretation of the fifteenth verse of Surah An-Nisa and the fourth research: the comparative interpretation of the sixteenth verse of Surah An-Nisa and the fifth research: the comparative interpretation of the nineteenth verse of Surah An-Nisa. The research concluded a number of results, the most important of which are: Comparative interpretation is an approach aimed at studying and comparing the statements of interpreters, in order to analyze them and weigh the most likely ones according to evidence, and it enriches the Quranic understanding and contributes to the manifestation of the different meanings of texts. The wisdom of the disparity in inheritance between male and female is due to financial and social costs, and not to a value distinction between the Sexes. "Item مصحف مسجد النُّور المخطوط دراسة وصفية نقديَّة -الجزء التّاسع والعاشر أُنموذجاً(university of eloued جامعة الوادي, 2025) كريمة نقودي"عنوان البحث هو مُصحف مسجد النُّور المخطوط دراسة وصفية نقدِيّة ""الجزء التاسع والعاشر أُنموذجًا"". لدراسة هذا الموضوع طرحت الإشكال الرئيسي الذي يتمثلُ في: إلى أي مدى التزم ناسخ مصحف مسجد النُّور المخطوط في جزئه -التّاسع والعاشر- بقواعد علم الرّسم والضَّبط وسائر العلوم المتعلقة بالمصحف؟ وحاولتُ الإجابة عن الإشكال في دراسة اشتملت على ثلاثة مباحث رئيسية: المبحثُ الأول يضمُ وصف المصحف المخطُوط والتعريف بناسخه مع دراسة ظواهر الرّسم العثماني في المصحف، والمبحثُ الثّاني خصصتهُ لدراسة ظواهر علم الضَّبط، والمبحثُ الثَّالث كان في علم المكيّ والمدنيّ، وفواتح السور وأسمائها والتجزئة والتحزيب وجوانبها التطبيقية في المصحف المخطوط ""الجزء التاسع والعاشر أنموذجًا"". لقد خلص البحث إلى جملة من النًّتائج أهمها: ناسخ المصحف هو بوكوشة محمد البشر المولود خلال 1867م بالوادي، كان خطاطًا معروفا وناسخا للعديد من المصاحف، منها مصحف مسجد النُّور المخطوط الذي كان يوم الفراغ من كتابته سنة 1316ه-1900م. التزم الناسخ بظواهر علميّ الرّسم والضَّبط، واعتمد اختيارات أبي داود، في مواضع الاختلاف، مع وجود بعض الأوهام الطفيفة التي لا تنال من قيمة هذا المجهود. أهم التوصيات: العناية بالمصاحف المخطوطة، ومحاولة نشر الوعي لدي طلاب الجامعات بدراستها والاستفادة من علومها الغزيرة. "The title of the research is: The manuscript of the Al-Noor Mosque Qur’an: A descriptive and critical study,” parts nine and ten as a model” To study this topic, I posed the main question: To what extent did the copyist of the Masjid al-Nour Qur’an, in its ninth and tenth parts, adhere to the Moroccans’ preferences in the science of orthography, punctuation, and other Qur’anic sciences? I tried to answer the problem in a study that included three main sections: The first section includes a description of the handwritten Qur’an and an introduction to its copyist, along with a study of the phenomena of the Ottoman script in the Qur’an. The second section was devoted to studying the phenomena of the science of punctuation. The third section was on the science of Meccan and Medinan script, the openings of the surahs and their names, division and sectioning, and their practical aspects in the handwritten Qur’an (the ninth and tenth parts as an example). The research concluded with a number of results, the most important of which are: -The copyist of the Qur’an is Bokosha Muhammad al-Bashar, born in 1867 AD in El Oued. He was a well-known scholar and calligrapher and a copyist of many Qur’ans, including the manuscript of the Al-Nour Mosque Qur’an, which was completed in 1316 AH (1900 AD). -The copyist adhered to the principles of orthography and punctuation in his copy of the Qur’an, and relied on Abu Dawud’s choices in the areas of disagreement, despite the presence of some minor errors that do not detract from the value of this tremendous effort. Most important recommendations: Taking care of handwritten copies of the Qur’an and trying to spread awareness among university students about studying them and benefiting from their abundant knowledge.Item منهج العلامة محمد الطاهر بن عاشور في الاستدلال على أسماء السور القرآنية الربع الثالث أنموذجا(university of eloued جامعة الوادي, 2025) طويل احلام; عواطف حاج سعدالعلامة محمد الطاهر بن عاشور في الاستدلال على أسماء السور القرآنية الربع الثالث أنموذجا، أما الاشكال الذي تطرحه هذه الدراسة ماهو منهج الإمام ابن عاشور في الاستدلال على أسماء السور القرآنية من سورة مريم إلى سورة فاطر؟ وللإجابة على الاشكال قسمنا الخطة على المباحث الآتية: المبحث الأول: التعريف بالإمام الطاهر بن عاشور وتفسيره. أما المبحث الثاني مدخل إلى أسماء السور القرآنية. المبحث الثالث مسلك الشيخ الطاهر بن عاشور في بعض مسائل أسماء السور القرآنية. المبحث الرابع: دراسة تطبيقية لاستدلال الإمام ابن عاشور على أسماء السور القرآنية وتوجيهها من مريم إلى فاطر من خلال تفسيره ، وقد حققنا من خلال هذه الدراسة النتائج الآتية: أنه يغلب على منهج الإمام ابن عاشور التوسع في الاستدلال في أسماء السور والاختصار في التوجيه، أن الإمام ابن عاشور أغلب استدلالته على أسماء السور بالأحاديث الصحيحة في الصحيحين وكتب السنة وقد يستدل بالأحاديث الضعيفة؛ ولكن الظاهر يرى حجية الاستدلال بها لأنها ليست في الأحكام والعقائد بل هي في أسماء السور وهذا جوزه العلماء في الاستشهاد بها في فضائل السور. pretrnteihisthroughsurahsQur'anictheofnamestheducingdeofthodmeAshru's ation of AlTahrirwa AL-Tanwir from surah Maryam to sourah Fater. To answer the questions. We divided the plan intothefolloing sections. Subject one: Introduction To Imam TaherIbnAshur s' and his Tafsir. Section Two: introduction to The .surahsanic'urQ Section Three:Sheikh TaherIbnAshur s' Approach to some Issues concerning the Names of QuranicSurahs. Sectionfour: AnAppliedstudy: weachievedtheb following reults: TaherIbnAshur s'appoach bye xpansion in reasoning of evidenceimthe beautiful names of god based on authintic hadiths in the two Sahihs and the books of Sunnah . Ividence may also be based on the weah hadiths the authority of TaherIbnAshur s' in its evidence It is not on the rules and the beliefs but the names of A llah rather this in the testimony in the evidence of Allah' s name.Item الأحاديث الضعيفة المنتشرة عبر مواقع التواصل الاجتماعي وأثارها على العامة نماذج مختارة(university of eloued جامعة الوادي, 2025) نوال تواتيتناولت هذه الدراسة والتي تحت عنوان الأحاديث الضعيفة المنتشرة على مواقع التواصل الاجتماعي أثرها على العامة مجموعة من الأحاديث الضعيفة والتي انتشرت على مواقع التواصل الاجتماعي، وجعلت هذه الدراسة في مبحثين، كل مبحث فيه مطالب، وقد خصصت المبحث الأول للدراسة النظرية التي كانت بعنوان، والتي حوت عددًا من المطالب نذكر منها :( قمت بتعريف الحديث الضعيف لغتا واصطلاحا، وذكرت أقسامه وحكمه، وكذا تعريف وسائل التواصل الاجتماعي وذكرت نماذج منها). أما المبحث الثاني للدراسة التطبيقية قد تناولت فيها أحاديث الضعيفة كانت مشتهرة بين ألسن الناس، وجعلت دراستي مقسمة إلى ما يلي:(عرفت بالحديث الضعيف، وذكرت أقوال أهل العلم فيه والأثر السيئ الذي كانت تأثر به على هذه الأمة ووُسمت هذه الدراسة بخاتمة فيها نتائج ما توصلت إليه، وبعض الاقتراحات والتوصيات. This study, entitledThe Weak Hadiths Circulating on Social Media and Their Impact on the Public, addresses a collection of weak hadiths that have spread across social media platforms. The research is divided into two main sections, each containing several subtopics. The first section is dedicated to the theoretical framework, and it includes several key areas such as: • Defining weak hadiths both linguistically and technically, • Outlining their categories and rulings, • Providing a definition of social media and presenting examples of its various platforms. The second section focuses on the practical aspect of the study. It analyzes a number of weak hadiths that have gained widespread popularity among the public. This part includes: • A detailed discussion on weak hadiths, • Scholarly opinions on them, • The negative impact these narrations have had on the Muslim community. The study concludes with a summary highlighting the key findings, along with a set of suggestions and recommendations.Item الشرح الفقهي للحديث النبوي من خلال كتاب القبس شرح موطأ مالك بن أنس نماذج مختارة(university of eloued جامعة الوادي, 2025) سعد دريدي; زكريا بكاكرةموضوع الدراسة موسوم ب: اختيارات العلامة بن باديس في التفسير من خلال السورة من آيات النمل، يس، الذاريات، الفلقجمعا ودراسة والإشكال الرئيسي الذي حاولت الإجابة عنه كالآتي: ماهي الاختيارات الشيخ ابن باديس في تفسيره مجالس التذكيرفي السور النمل, يس, الذاريات, الفلق وقد جاءت الدراسة مقسمة الى ثلاثة مباحث: خصص المبحث الأول: للتعريف بحدود البحث, والثاني والثالث: للدراسة التطبيقية, وجاء فيهما بيان اختيارات الشيخ ابن باديس في تفسيره لسورتي النمل, يس, الذاريات, الفلق وخلاصة البحث وصلنا إلى جملة من النتائج أهمها وجود وحضور الرأي الشخصي للعلامة ابن باديس في تفسيره التي ابدعت في استنباط الهِدايات القرآنية وإسقاطها على أرض الواقع. ومن أهم التوصيات: التي تزيد خدمة الموضوع: إعداد رسائل اكاديمية تعنى بدراسة الاختيارات في تفسير الشيح ابن باديس. The topic of the study is titled: The Choices of Scholar Ibn Badis in Interpretation Through the Surahs of Verses An-Naml, Yasin, Adh-Dhariyat, Al-Falaq - Compilation and Study. The main issue I attempted to answer is: What are the choices of Sheikh Ibn Badis in his interpretation Majalis At-Tadhkir in the surahs An-Naml, Yasin, Adh-Dhariyat, Al-Falaq? The study is divided into three sections: The first section is dedicated to defining the boundaries of the research, and the second and third sections are for practical study, detailing the choices of Sheikh Ibn Badis in his interpretation of the surahs An-Naml, Yasin, Adh-Dhariyat, Al-Falaq. The conclusion of the research reached several results, the most important of which is the presence and involvement of Scholar Ibn Badis's personal opinion in his interpretation, which innovatively extracted Quranic guidance and applied it to real life. Among the most important recommendations to enhance the subject are the preparation of academic theses focusing on studying the choices in the interpretation of Sheikh Ibn Badis.Item التفسير المقارن لسورة النساء من الآية 21 إلى الآية 30(university of elouedجامعة الوادي, 2025) صلاح الدين عليات; السعيد قحمص; مسعود شورابThis study is titled Comparative Interpretation of Surah An-Nissa, Verses 21-30It is a tafsir-based research aiming to compare scholars’ views on points of significant disagreement. The main question addressed is: How can the steps of comparative interpretation be practically applied to this passage? To answer this, the study includes an introduction and a theoretical section explaining comparative tafsir and details about the surah, Then, ten sections are devoted to applying the method to verses 21 to 30, The research analyzed seventeen topics and found notable differences in the interpretations of scholars. هذه الدراسة تحمل عنوان: التفسير المقارن لسورة النساء،من الآية الواحدة والعشرين إلى الآية الثلاثين، هي دراسة تفسيرية تهدف إلى الموازنة بين أقوال المفسرين في المواضع التي اختلفوا فيها اختلافا معتبرا، ومن هنا يطرح الإشكال الآتي: ما هو التطبيق العملي لخطوات التفسير المقارن في هذا المقطع من السورة ؟ وللإجابة على هذا الإشكال سلكنا خطة تتمثل في مقدمة ومبحث تمهيدي والتي تمثل الشق النظري، حيث ذكرنا فيه ما يتعلق بالتفسير المقارن، ثم ما يتعلق بالسورة, ثم أتبعناه بعشرة مباحث خصصناها لتفسير الآيات من الآية الواحدة والعشرين إلى الآية الثلاثين من سورة النساء وفق خطوات التفسير المقارن، وقد وقفنا في هذا البحث على تفسير سبعة عشر موضعا, وقد وجدنا أنَّ أقوال المفسرين فيها مختلفة اختلافا معتبرا.Item ملامح الرؤية الكونية الإسلامية عند الشيخ محمد أسد(university of eloued جامعة الوادي, 2025-06) زهية بوحنيكThis study aims to identify the features of the cosmological vision of Sheikh Muhammad Asad. The cosmological vision of Muhammad Asad (Leopold Weiss) is characterized by its pure monotheism and comprehensiveness that encompasses all aspects of life, balancing reason and revelation, and promoting ethics and human values. Asad emphasizes liberating humans from servitude to creatures and directing them towards the worship of God alone, granting them dignity and responsibility as God's vicegerents on Earth. He underscores the importance of social solidarity and positive interaction with the universe, encouraging scientific research and contemplation of God's signs. He also links the temporal and the eternal, viewing this life as a preliminary test stage for eternal life, urging humans to perform good deeds and prepare for their final destiny, thereby leading a life oriented towards God's pleasure and the cultivation of the earth with justice and benevolence.جاءت هذه الدراسة بهدف تحديد ملامح الرؤية الكونية عند الشيخ محمد أسد. تتميز الرؤية الكونية عند محمد أسد (ليوبولد فايس) بتوحيدية خالصة وشمولية تتناول جميع جوانب الحياة، حيث توازن بين العقل والوحي، وتعزز الأخلاق والقيم الإنسانية. يركز أسد على تحرير الإنسان من العبودية للمخلوقات وتوجيهه نحو عبادة الله وحده، مما يمنحه كرامة ومسؤولية كخليفة لله في الأرض. يشدد على أهمية التكافل الاجتماعي والتفاعل الإيجابي مع الكون، مشجعاً على البحث العلمي والتأمل في آيات الله. كما يربط بين الدنيا والآخرة، حيث يرى الحياة الدنيا كمرحلة اختبار تمهيدية للحياة الأبدية، مما يحث الإنسان على العمل الصالح والاستعداد لمصيره النهائي، ليعيش حياة موجهة نحو رضا الله وإعمار الأرض بالعدل والإحسان.Item أنواع علوم الحديث للإمام السنوسي من خلال كتابه مقدمة موطأ مالك دراسة تحليلية مقارنة(university of eloued جامعة الوادي, 2025-06) خديمو محمد فؤادلقد ظهر لعلماء الأمة عناية بالغة بالوحي، بنوعيه ، فلا زال دفاعهم عن السنة النبوية مستمرا، لعلمهم بمكانتها وأهميتها، فهم لأعدائها ـ مهما زيفت أيديهم وحرفت ـ بالمرصاد مبينين عوارهم، وتحريفاتهم، كل ذلك بفضل تلك الضوابط المبثوثة في كتب علم الحديث، ولعلماء الجزائر جهد واضح في ذلك،ولذا اخترنا منهم في هذا البحث الإمام السنوسي ــــ رحمه الله ــــ فقد تكلم على بعض أنواع علوم الحديث في كتابه مقدمة موطأ الإمام مالك رحمه الله ــــ فأردنا أن نعرف ما مدى سعة علمه، واجتهاده في هذه الأنواع التي ذكرها، في أوراق هذه الدراسة تحت عنوان:"" أنواع علوم الحديث للإمام السنوسي من خلال كتابه مقدّمة موطأ الإمام مالك دراسة تحليلية مقارنة. ولقد جاءت الدراسة في مبحث تمهيدي ومبحثين علميين، أما المبحث التمهيدي تناولنا فيه التعريف بأنواع علوم الحديث، والتعريف بالإمام السنوسي، وبكتابه المقدمة، أما المبحث العلمي الأول: فتكلمنا فيه على النوع الأول إلى النوع التاسع، وأمَّا المبحث العلمي الثاني فكلامنا فيه من النوع العاشر إلى النوع التاسع عشر. ومن أهم من توصلنا إليه من نتائج في هذا البحث، ظهور اجتهاده في هذه الأنواع فلا تجده يقتصر النقل من كتاب واحد بل من كتب مختلفة مما يدل على سعة اطلاعه بكتب مصطلح الحديث كما أن غالب نقله للتعاريف كان بالمعنى، وأحيانا تراه يجمع بين تعريفين، أو يضيف تعديلا على تعريف غيره. والذي نرجوه من إخواننا الباحثين، التوسع في دراسة هذا الكتاب وكتب الإمام الأخرى التي جاء فيها بعض المسائل المتعلقة بعلم الحديث. The scholars of the nation have shown great care for revelation, in both its forms. Their defense of the Sunnah continues because they understand its significance and importance. They stand as a watchdog against its adversaries, no matter how much they distort or manipulate, clearly exposing their flaws and alterations. All of this is thanks to the guidelines disseminated in the books of hadith science. The scholars of Algeria have made notable efforts in this regard, and for this reason, we have chosen Imam al-Sanusi—may Allah have mercy on him—for this research. He discussed some types of hadith sciences in his book, Introduction to the Muwatta of Imam Malik—may Allah have mercy on him. We aimed to understand the extent of his knowledge and diligence in these types mentioned within the framework of this study, titled: Types of Hadith Sciences according to Imam al-Sanusi through his book, ‘Introduction to the Muwatta of Imam Malik’: An Analytical Comparative Study. The study comprises a preliminary section and two scientific sections. In the preliminary section, we introduced the types of hadith sciences and provided an introduction to Imam al-Sanusi and his book. In the first scientific section, we discussed types one to nine, while in the second scientific section, we addressed types ten to nineteen. One of the most significant findings of this research is that his diligence in these types is evident; he does not limit himself to referencing a single book but rather draws from various texts, indicating his extensive knowledge of hadith terminology. Additionally, most of his definitions are conveyed in meaning, and at times, he combines two definitions or makes modifications to others' definitions. What we hope from our fellow researchers is to expand the study of this book and other works of the Imam that contain issues related to hadith scienceItem المنهج النبوي في تحقيق التوافق الأسري(university of eloud, 2021) جمعة عثماني; عبير حسني; نصيرة عبد المالكتقدم هذه الدراسة موضوعا مهما متمثلا في المنهج النبوي ودوره في تحقيق التوافق الأسري ، والذي له أهمية بالغة في تدعيم البنى الدفاعية الأساسية في الإسلام والتي من أهمها الأسرة ، فتهدف إلى بيان أهم الأساليب الواجب اتخاذها لتحقيق الأمن بين الزوجين والأبناء ، والتعرف على معنى التوافق وأنواعه ومجالاته وأساليبه المستنبطة من المنهج النبوي،مستخدمة في ذلك المنهج الوصفي والتحليلي والاستقرائي ،فخلصت الدراسة إلى أن المنهج النبوي منهج يساعد الأسرة على الاستقرار والانسجام والتوافق، وأنه لا يتحقق إلا بتوفر أسلوب الرحمة والمودة والإحسان والرفق والمداعبة ..،ويبقى الاقتداء بالهدي النبوي الحل الأمثل لخلاص الأسر الإسلامية اليوم من مشكلاتها بما فيها التفكك والانهيار وخروجها من آثار الجاهلية إلى الحياة الإسلامية. This study presents an important topic represented in the Prophetic approach and its role in achieving family harmony, which is of great importance in strengthening the basic defensive structures in Islam, the most important of which is the family. And his methods deduced from the prophetic method, using the descriptive, analytical and inductive method, The study concluded that the Prophetic approach is a method that helps the family to stability, harmony and harmony, and that it can only be achieved by the availability of the method of mercy, affection, charity, kindness and foreplay.. and following the prophetic guidance remains the best solution for the salvation of Islamic families today from their problems, including disintegration and collapse and their exit from the effects of ignorance to life. Islamic.