EJLCLS_Vol 06 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/27988
Browse
Browsing EJLCLS_Vol 06 N 02 by Title
Now showing 1 - 20 of 25
- Results Per Page
- Sort Options
Item Analyser Les Besoins Langagiers En Vue De Concevoir Un Programme De Français De Tourisme(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) Bassi, Mohammed ElhadiAnalyser les besoins est une première étape pour concevoir un programme de français sur objectifs spécifiques (FOS) inclus dans la formation professionnelle du domaine du tourisme. Les apprenants doivent acquérir des compétences linguistiques indispensables dans leur formation et dans l’exercice de leur métier. Partant des travaux de Hutchinson et Waters, la présente étude cherche à identifier les besoins langagiers d’un public professionnel dans le domaine du tourisme demandeur de formation en français du tourisme et examine les perceptions de trente et un futurs apprenants de français du tourisme. Six enseignants de français exerçant dans les centres de formation professionnelle sont interviewés par le chercheur. Les résultats montrent l'importance du programme de FOS pour ce genre de public. Ce travail de recherche propose des implications pédagogiques aidant à améliorer le programme de français actuel basé sur les besoins des apprenants.Item Les Outils Technologiques Et Leur Apport Dans Le Domaine De L’enseignement/apprentissage Des Langues étrangères(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) Ahmadi, Salem MaamarLa technologie, avec toute ses dérivations, est une réalité inévitable et elle affecte tous les domaines de la vie quotidienne de l’homme, le domaine l’enseignement/apprentissage des langues étrangères, également, a subi des changements grâce à la technologie et ses outils, il s’adapte et il doit s’adapter ces progressions pour mieux réaliser ses objectifs et pour assurer un enseignement de qualité. Nous avons mené une étude affirmant le rôle et l’importance de la technologie dans ce domaine essentiel pour le développement cognitif et personnel de l’apprenant, voire l’individu.Item أسلوب الالتفات ودوره في توجيه القراءات القرآنية دراسة في روح المعاني(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) طبني, صفيةملخص: الالتفات أسلوب بلاغي بالغ الأهمية وهو نموذج لإعمال الفكر والبحث في أغوار اللغة ، فهو ينبو عن قيمة مستعمله ،والذي يستطيع بأسلوبه هذا تنشيط السامع أو القارئ أو المتلقي وايقاظه للاستماع وبالتالي الاقبال عليه ،وقد عد من صور المجاز ؛لذلك سلط هذا المقال الضوء على هذا الأسلوب من خلال دوره في توجيه بعض القراءات القرآنية في رأي الألوسي ،وقد اهتدينا إلى أن الالتفات يدعو إلى التأمل في حكمة الله تعالى من خلال التأمل في وجوه الكلام الذي جاء به القرآن الكريم المعجز في بلاغته ، فهو يضفي حسنا ولطافة على الكلام ورونقا وجمالا يدل على قوة اللغة وشجاعتها ،وقد يدعو إلى ازدراء حال المخاطَبين وإهمالهم لأن أسلوب الالتفات يقصد به التوبيخ في دلالته في كثير من المواضع القرآنية ، وهو تحد للعرب في بلاغتهم و فصاحتهم الكلمات المفتاحية: الالتفات ، توجيه ، القراءات القرآنية ، أسلوب Abstract: Enallage rhetorical style, which is a model for the realization of thought and research in the depths of language, it means illustrates the value of its User, and its flourishing thinking, promoted an idea, how can it not? The counting of images metaphor; so this article has highlighted style form its role in directing decisions of holy Quran in Alusy’s point of view We have come to the conclusion that paying attention calls for contemplation of the wisdom of God Almighty and the sublime status of the Messenger, and may call for contempt for the state of the addressees and their negligence. Key words: enallage, directing, Quranic readings, styleItem أسلوبية الشعر المغربي خلال القرن الثالث والرابع الهجريين - المغرب الأوسط أنموذجاً-(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) بقاص, نجاةقامت هذه الدراسة على مقاربة نصوص شعرية مغربية خلال القرنين الثالث والرابع الهجريين وفق المنهج الأسلوبي القائم على وصف الظواهر، والسمات الأسلوبية البارزة من خلال عملية الإحصاء والتأويل، عبر مستوياته: الصوتية، والإيقاعية، والتركيبية، والدلالية وعلى هذا الأساس انبثقت إشكاليات عدَّةٌ حول مصداقيّة وجود نصوص شعرية لشعراء المغرب الأوسط في تلك الفترة، ومدى فاعلية تطبيق مقاربة أسلوبيّة عليها وفق آليات الانزياح والاختيار؟ This study was built upon an approach to Moroccan poetic texts during the third and fourth centuries. The stylistic approach was based on describing phenomena, and the prominent stylistic features through the process of enumeration and interpretation, through its levels: phonetic, rhythmic, synthetic, and semantic. On this regard, several problems appeared about the credibility of the existence of poetic texts. To the poets of the Middle Maghreb in that period, and the extent of the effectiveness of applying a stylistic approach to them according to the mechanisms of displacement and selection ?Item الأبعاد النصية في التجربة الإبداعية لشاعر عبد المجيد فرغلي (قراءة في العنوان والمحتوى )(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) مبروكي, كريمملخص: موضوع الأبعاد النصية في التجربة الإبداعية عند الشاعر عبد المجيد فرغلي هو دراسة تهدف إلى تتبع أهم الأبعاد الموجودة في النصوص الشعرية عند الشاعر في مختلف الاتجاهات الدينية والسياسية والاجتماعية والأدبية ، من خلال تحليل أنساقها الظاهرة والمضمرة ، والتي جعلت من الشاعر عبد المجيد فرغلي الشاعر الرحالة شاعر مبدع في ظل تمسكه بقضايا أمته ، وهذا ما جعل منه شاعر ملتزم وفق نزعتيه والوطنية والقومية حتى أصبحت نصوصه مدونات ثقافية فنية وجمالية هادفة ، تفتح للقارئ شهية البحث عن مضمراتها و تفكيكها . Abstract: The topic of the textual dimensions in the creative experience of the poet Abdul Majid Farghalli is a study that aims at following the most important dimensions found in the poetic texts of the poet in the various religious, political, social, and literary trends through analyzing their explicit and implicit systems that made this wanderer poet a creative one in the light of his commitment to the issues of his nation. This made him such committed poet according to his national and patriotic trends that his texts became cultural, artistic, and aesthetic blogs that attract the reader to look for the implicit points and decompose them.Item الإعلامية وعلم المخاطب في التّراث النحوي وعلاقتهما بالحذف والإضمار(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) عرجة, آسيافي ظل التطور الذي تشهده الدراسات الغربية، لاسيما ما أفرزته من نظريات لغوية قيّمة،تبقى الدراسات العربية القديمة بارزة في الأفق من خلال ما توصل إليه علماؤنا، لاسيما سيبويه، بعدّه الأب الروحي للدراسات العربية، ومن خلال هذا المقال سنحاول أن نبرز سبق الدراسات العربية في مجالي لسانيات النص والتداوليات، بالوقوف على مفهوم جوهري يتعلق بالمخاطَب بعدّه ركنا أساسيا في الخطاب، وما يعلمه ويتعلمه من المخاطِب وقت الخطاب، وهو ما اصطلح عليه العرب : علم المخاطَب – وما يمكن أن نسميه: الإعلامية في الدرس اللغوي المعاصر- وربطه بالمسائل النحوية كالحذف والإضمار. وقد اهتمت الدراسة بإبراز العلاقة بين الإعلامية بعدّها وافدا غربيا، وبين علم المخاطب بالنظر إليه كمصطلح نحوي عربي أصيل، ثمّ بتتبع المسائل أو النصوص التي يعتريها حذف أو إضمار، وبيان الطريقة التي لجأ إليها النحاة الأوائل خاصة سيبويه لتفسير وتعليل الحذف أو الإضمار...كاشفة أن النظرية النحوية العربية متكاملة، وهذا ما يبرره اهتمام سيبويه بعلم المخاطب، ومنه انطلاقه من الواقع التداولي للغة ووعيه لمركزيته في تشكيل القاعدة. Abstract: In the light of the development of the Western studies, mainly the valuable linguistic theories, the old Arab studies are still prominent in the horizon thanks to what Arab scientists reached, mainly Sibawaih who is the spiritual father of the Arab studies. We shall try through this paper to show the precedence of the Arab studies in the fields of pragmatism and text linguistics through shedding light on a core oncept related to the addressee who is a basic pillar in discourse and on what the addresser informs and learns during discourse. This is what is called by Arabs the science of the addressee. We can call this also the informativity in the contemporary linguistic lesson and link it to the grammatical issues such as deletion and implicitness. The study shows the relation between the informativity as a strange concept and the science of the addressee as an authentic Arabic grammatical term. Then, it traces back the related issues such as deletion and implicitness and shows the method used by the primary grammarians mainly Sibawayh to interpret and justify the deletion or implicitness. In addition, it reveals that Arab grammatical theory is complementary. This is justified by the interest of Sibawayh in the science of the addressee and, thus, his departure from the pragmatist reality of the language and awareness about its centrality in shaping the rule.Item السياق ودوره في توجيه مقاصد الخطاب النبوي مقاربة تداولية لنماذج مختارة من الأحاديث النبوية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) منانة, إسحاق; صبحي, وفاءيتناول الـمقال عنصر السياق الذي يعد أهم ركيزة من مرتكزات المقاربة التداولية، وكيف أفضى غيابه أو إهماله من قبل المتلقين حين قراءة الأحاديث النبوية واستنطاقها إلى تحريف وسوء فهم، بل وتشويه للمعاني والدلالات المقصودة، وقد عانت الأمة الإسلامية من هذه المعضلة، ومازالت تعاني منها إلى اليوم...، إذ خرجت عليها فرق وتيارات تتمسك بظاهر القول، وتعتصم بحرفيته، دون أدنى مراعاة للسياق الذي ورد فيه الخطاب، وبالأبعاد المختلفة والملابسات التي أحاطت به. لذلك سنحاول في هذا المقال تسليط الضوء على بعض الأحاديث النبوية، التي وقع التجني على معانيها ومقاصدها؛ نتيجة إقصاء السياق وعزله في عملية القراءة والفهم.Item الصحراء في العتبات, رواية الطرحان لعبد الله كروم أنموذجا قراءة سيميائية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) صالحي, حسينة; قعر المثر, النعيمملخص: ازداد الاهتمام في الآونة الأخيرة برواية الصحراء على الساحة الأدبية والنقدية, حيث أصبحت الهامش الذي يسعى لزحزحة مركزية المدينة, وتيمة سردية تحمل مسؤولية بعث الجَمال من تحت الكثبان الرملية إلى القارئ الذي اقترنت صورة الصحراء لديه بالخلاء والخراب والعطش, فظهرت روايات تصور الصحراء فضاء استعاريا يحمل بين كثبانه ذاكرة المكان والزمان والانسان, وتسعى هذه الدراسة إلى تقصي مظاهر الصحراء وكيفية ظهورها من خلال العتبات النصية في رواية الطرحان لعبد الله كروم, وذلك في دراسة سيميائية تُفكك دلالة هذه العتبات وتستنطقها كونها نصوصا موازية للمتن تحاور أفق توقع القارئ وتغويه, فهي علامات لغوية ورموز تُشكل الخطاب الروائي وتحدد هويته وتجذب المتلقي لتفكيك تمفصلاته للوصول إلى كُنهه انطلاقا من أن كل شيء في العمل الأدبي له دلالة تعين على فهم المتن السردي, ومن هذا المنطلق كيف وُظِّفت الصّحراء في العَتبات؟ وإلى أي مدى حملت دلالات المتن؟. الكلمات المفتاحية: العتبات النصية ـــــــــ السيمياء ــــــ رواية الصحراء ـــــــــ صورة الغلاف ــــــ العنوان ــــــــ العناوين الداخلية. Abstract: Interest in the desert novel has recently increased in the literary and critical arena, as it has become the margin that seeks to displace the centrality of the city, and a narrative theme that bears the responsibility of sending beauty from under the sand dunes to the reader whose image of the desert was associated with emptiness, desolation, and thirst. Novels then appeared depicting the desert as an allegorical space that carries between its dunes the memory of place, time and man. This study seeks to investigate the manifestations of the desert and how they appear through the textual thresholds in the novel Al-Tarhan by Abdullah Karroum, in a semiotic study that deconstructs the significance of these thresholds and interrogates them as being texts that are parallel to the text bodywhich dialogue with the horizon of the reader’s expectation and seduction, as they are linguistic signs and symbols that form the narrative discourse and define its identity. They are linguistic signs and symbols that make up the narrative discourse and define its identity, and attract the recipient to dismantle its articulations to reach its essence, based on the fact that everything in the literary work has a sign that helps to understand the narrative body, and from this standpoint, these questions are formulated. How was the desert employed in the thresholds? To what extent did it carry the semantics of the text? Key words: Text Thresholds , Semiotics , Desert Novel , Cover Image , Title , Internal Titles.Item القراءة الفيلولوجية للتراث الإسلامي من منظور إبراهيم السكران(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) خليفي, عبد الحقملخص: سعى الدرس الفيلولوجي إلى البحث في النصوص وتتبع مصادرها وتحقيقها ونشرها ووصلها باللغة، والبحث في أصولها وامتداداتها، وقد كان منهجا شموليا يدَّعي الدقة في الطرح والنتائج، فكان الهدف من بحثنا معرفة الأسس المتبعة في هذه القراءة الفيلولوجية للتراث الإسلامي، ومدى دقتها في التعامل مع اللغة العربية، وقد فتح لنا هذا الموضوع بابا للتساؤل وطرح الإشكالية التي مفادها: كيف كانت القراءة الفيلولوجية الاستشراقية للتراث الإسلامي، وما أثرها في الحداثيين العرب من منظور إبراهيم السكران؟ وللإجابة عن هذه الإشكالية حاولنا تسليط الضوء على مجموعة من الأسئلة الجزئية التي تصب في صميم البحث لتكون مرتكزات تقوم عليها الدراسة، وهي: ماهية علم الفيلولوجيا، وكيف استخدمها المستشرقون لخدمة مصالحهم، وما هي ردّات فعل الليبيراليين العرب في هذا الخصوص؟ وهذا وفق منهج استقرائي وصفي. Abstract: The philological lesson sought to search in texts and track their sources, achieve, publish and link them to the language, and research in their origins and extensions, and it was a holistic approach that claims accuracy in the offering and results, so the aim of our research was to know the foundations followed in this philological reading of the Islamic heritage, and the extent of its accuracy in dealing with the Arabic language, and this topic has opened a door for us to question and pose the problem that: What was the Orientalist philological reading of the Islamic heritage, and what was its impact on Arab modernists from the perspective of Ibrahim al-Sakran? And it was based on a descriptive inductive approach.Item اللامباشرة الدلالية في ضوء مفهوم الكتابة عند رولان بارت(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) بن مزغنة, حفيظةتتضمن هذه الورقة مقاربة لمفهوم الكتابة عند رولان بارت من خلال مشروعه النقدي، والجدير بالذكر أن هذا المفهوم جاء على غير ما عهدناه في المشاريع النقدية قبلا، حيث إن ما نختص به في هذا المقام هو مفهوم الدرجة الصفر للكتابة أو ما يسميه بارت بالكتابة البيضاء، وفي المقام الثاني كيف ربط الكتابة بالجسد أو اللذة، أما في المقام الثالث وهو من الأهمية بما كان أيضا، كيف اعتبر بارت القراءة النقدية كتابة ثانية أو كتابة على الكتابة؛ بمعنى الميتالغة. ولقد فرق بارت –انطلاقا من هذه الفرضيات-بين لغة الأدب وغيرها من الأشكال التعبيرية الأخرى بناء على طرائق التشكيل الجمالي التي تختص بها، والتي أسست للإشكالية المحورية على مر العصور ولدى النقاد والباحثين، حيث طُرحت تساؤلات عدة حول هذه القضية: فهل أساس الاختلاف تركيبي أم أسلوبي أم دلالي؟ أم أنه نتاج لهذه العوامل مجتمعة؟ غير أن الإجابات كانت متفاوتة، وغير متفقة في أغلب الأحيان. ومن ثم، فقد اعتمد بارت في الإجابة على هذه التساؤلات وغيرها على تقديم تصور اختلف عمن سبقوه اختلافا كليا وهو أنه ربط الكتابة –إبداعا ونقدا-بالجسد؛ أو بمعنى أصح باللذة، كما أنه اعتبر الكتابة فوق-طبيعة، واللغة ملك مشاع أما الأسلوب فهو سر منبثق من ميثولوجيا الأنا.. وفي ظل هذه المفارقات ستحاول هذه الورقة تحليل مختلف القضايا السابقة تأسيسا على مقولة ماذا يعني الأدب، أو ماذا يريد أن يقول. الكلمات المفتاحية: الدرجة الصفر للكتابة، اللامباشرة الدلالية، اللذة، المعنى الثالث، الميتالغة. Abstract : This paper includes Roland Barthes' approach to the concept of writing through his critical project. It is worth noting that this concept is different from what we have already been used to in critical projects. Whereas, what we shall mention here is the concept of zero degree of writing or what Barth calls white writing. In the second place, how he linked writing to the body or pleasure. In the third place, which is also very important, how Barth considers critical reading to be a second writing or writing on writing; in the sense of metalanguage . Based on these hypotheses,Barthes distinguished literary language from other forms of expression based on the methods of aesthetic formation that are specific to it. This has been a central issue among critics and researchers for centuries, as several questions have been raised about this issue: Is the basis of the difference synthetic or stylistic or indicative? Or is it the result of all these factors combined? However, the answers were often different and contradictory. Thus, in answering these and other questions, Barth relied on presenting an entirely different perception than ever before. He linked writing - creatively and critically, to the body, more precisely, to the pleasure. He also considered writing to be supernatural, and language as a common property. As for style, it is a secret emanating from the mythology of the ego.. In light of these paradoxes, this paper will attempt to analyze the various previous issues based on the argument of what literature means, or what it wants to say.Item المحظور اللّغويّ في مجتمع وادي ريغ(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) طالب, عبد العاليم; خلفاوي, فريدملخص: تروم هذه الدراسة الموسومة ب:"المحظور اللّغويّ في مجتمع وادي ريغ" تقصّي ظاهرة المحظور اللغويّ في المجتمع الجزائريّ، من خلال استنطاق كيفيّات حضورها في مجتمع وادي ريغ، ومحاولة حصر مجالات الحظر اللّغويّ في سلوكهم اللّغويّ، وتحديد الأركان الرّئيسة المشكّلة للظاهرة داخل المجتمع، وتحديد دور قضايا المجتمع في صوغ المحظورات اللّغويّة، وذلك من خلال إجابتها على إشكال رئيس فحواه: كيف تحضر ظاهرة المحظور اللّغويّ في مجتمع وادي ريغ؟، وقد انتهجت الدراسة في ذلك آليات: الوصف، والتّحليل، والملاحظة، من خلال دراسة حالة مجتمع وادي ريغ كعيّنة تمثلّ وحدة اجتماعيّة من المجتمع الجزائريّ، لتبيّن في الأخير أن ظاهرة المحظور اللّغويّ حاضرة في المجتمع الجزائريّ عامة، ومجتمع وادي ريغ خاصة، وبأشكال مختلفة وعديدة، حيث تمثّل تلك الأشكال حقولا موضوعاتيّة للمحظورات اللّغويّة. Abstract: This study, entitled: “The Linguistic Prohibition in Wadi Righ Community ,” aims at investigating the phenomenon of the linguistic taboo in the Algerian society through questioning the modalities of its presence in Wadi Rig society and through attempting to delimit the areas of linguistic prohibitions in their linguistic behavior and by identifying the main pillars that constitute the phenomenon within society. This can be achieved by providing an answer to a major problem that consists in: How does the phenomenon of linguistic prohibitions appear in Wadi Righ community? The study adopted the mechanisms of description, analysis, and observation, by studying the case of Wadi Righ community as a sample that represents a social unit of the Algerian society. Finally, it was concluded that the phenomenon of linguistic prohibitions is present in the Algerian society in general and in Wadi Righ community in particular. It exists in many different forms representing the thematic fields of the linguistic prohibitions.Item المسألة اللغوية في تلقي المصطلحات النقدية اليونانية لدى الفلاسفة المسلمين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) خليف, عبد القادرملخص: إن الدارس للتراث النقدي العربي يلحظ اهتماما بوضع المصطلحات للعلوم المستجدّة، وقد كانت المثاقفة مع الحضارة اليونانية رافدا أثرى الثقافة العربية بالفلسفة اليونانية. وتبع ذلك انتقال مصطلحاتها. وشاب عملية الترجمة إشكاليات لغوية في صياغة المصطلحات، ما حدا بالفلاسفة المسلمين إلى الاجتهاد للبحث عن بدائل عربية. اشتغل الفلاسفة المسلمون بفكرهم الموسوعي على كتاب فن الشعر لأرسطو، فأثروا الدرس النقدي العربي بمصطلحات ومفاهيم جديدة ترجمة وتعريبا، وتجلّى ذلك في ترجمات متى بن يونس وتلميذه الفارابي، وكذا ابن سينا وابن رشد، وشكّلت المسألة المصطلحية هاجسا في كتاباتهم. تتبّعنا المصطلحات النقدية اليونانية في كتاباتهم بغية الكشف عن مدى استيعابهم لها، وكيفية توظيفهم لها، وذلك بالاستعانة بالوصف والتحليل والمقارنة، لنصل إلى أي مدى تأثر النقد العربي القديم بالفكر الأرسطي، وعن تقبّل الثقافة العربية للوافد الجديد مصطلحا ومفهوما ، وقدرة اللغة العربية على مسايرة عصرها واستيعاب العلوم المستجدة. Abstract: The study of Arabic criticism heritage reveals the importance of neologism for science. Arabic culture discovered the Greek philosophy through acculturation with Greek civilization. Thus, Greek terms entered the Arabic language. However, transferring such concepts created linguistic issues about the terms' structure. Muslim scholars were invited to find out Arabic equivalents. Hence they invested their encyclopedic thought to study Aristotel’s Poetics in order to endow Arabic criticism with new terms and concepts via translation or arabization. This effort is clear in translations done by Muta Ibn Younes, his disciple Elfarabi, Ibn Sina and Ibn Rushd. Terminology issue was an obsession in their works. We followed Greek criticism terms in their works in order to determine their assimilation of such concepts, and how they invested them. Our approach adopts description, analysis and comparison to assess the degree of Aristotel's influence on ancient Arabic criticism, and the acceptability of foreign terms and concepts within Arabic culture, as to measure the ability of Arabic language to keep up with emerging sciences.Item تجلّيات السّخرية في شعر النّقائض –ردّ جرير على خُصومه أنموذجا-(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) حيمور, سهى; بومهرة, عبد العزيزينصرف القصد في هذا البحث إلى دراسة وتحليل نماذج من شعر النّقائض لاستخراج أهم تجليات السّخرية فيه، هذا النّوع من الخطاب السّاخر يعود سلبا على الفرد أولا، ثمّ المجتمع بأكمله؛ إذ يؤثر على نفسيات الأفراد وتصرّفاتهم، ومنبع هذا الخطاب هو النرجسيّة وحب الظهور والتعالي؛ الّتي يُعزَى سبب تولّدها إلى شخصيّة الشّاعر وعلاقاته مع خصومه والبيئة المحيطة به؛ وذلك بتصويره مخالفا أو خصما، ولبيان ذلك أخذنا شعر النّقائض الذي ظهر في العصر الأموي نموذجا للدّراسة، فالنّقائض في الأصل مُنافرات وخُصومات شعرية تٌبنى على السّخرية، وليست عداوة، بالمعنى الحقيقي؛ إذ إنّها أقرب إلى المباريات في ادعاء معرفة الآخر وإلصاق الخصال الذّميمة به، وخصصنا البحث في سخرية جرير بخصومه، متوخين في ذلك المنهج الوصفي التحليلي. The main aim of the present study is to examine and analyze some samples of antitheses satirical poetry by highlighting some of their most essential demonstrations of irony. Regarding this typical discourse of satire, it is worth saying that it has a drastic negative effect on the individual in the first place as well as society as a whole since it impacts negatively man’s psyche and their attitudes. Moreover, it can be said that several factors are placed at the origin of such a discourse including narcissism and one’s feeling of superiority which are considered as some of defining attributes of the poet’s personality in his attempt to expose human flaws in society. Following a descriptive analytical approach, a case study has been selected so that to meet the study objectives in which one opted to examine some examples of antitheses in poetry that appeared during the Umayyad period. In fact, satire as a poetic device is characterized by contradictions that are ironical in essence. To better elucidate this reality, one seeks to shed light on Jarir’s ironical renditions.Item تمثلات اليهودي في السرد العربي المعاصر رواية "فخ في تل أبيب: حكاية جاسوس جزائري في إسرائيل" لـ : "عبد العزيز عمراني" / ترجمة: "أحسن تليلاني" نموذجا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) بوزيان, احلام; شفيري, فتيحةاكتسحت الرواية المجال السردي المعاصر وباتت الجنس الأكثر شيوعا وانتشارا بسبب قدرتها على ترجمة المتخيل الإنساني بشتى صوره، فهي محاكاة للهوية الثقافية وتمثل للأزمات القومية والإنسانية وترجمان للعلاقات الثنائية القائمة بين الذات والغير. فها هو اليهودي يتربع على قائمة التمثلات القبيحة المنوطة من الأعمال الأدبية العالمية شانها شأن النصوص السردية العربية التي توارثت حقدها من الحمولات التاريخية الدموية التي أججتها القضية الفلسطينية، ما دفعنا للتساؤل عن تمثلات صورة اليهودي في السرد العربي المعاصر في ظل الأزمة الاحتلالية والإرث العقائدي؟ فاتخذنا من رواية " فخ في تل أبيب: حكاية جاسوس جزائري في إسرائيل " للروائي الجزائري: "عبد العزيز العمراني " نموذجا محايثا للخلفية الصورية الجزاهودية والعراهودية متخذين من أنساقها الثقافية وسيلة كشف عن الخطاب الصوري المضمر في كنه هدا السرد الروائي. Abstract: The novel swept the contemporary narrative field and has become the most common and widespread literary genre, due to its ability to translate the human imagination in all its forms, which is considered as simulation of cultural identity and a representation of national and humanitarian crises, and also a reflection of the existing bilateral relations between ego (self) and others. Considered as a sign that expresses human interaction with the universe, it produces cultural patterns and expressive images that draw different boundaries between the ego (self) and the other. The Arab literary consciousness was inseparable from its foreign counterpart. Especially with regard to imagology and the literary wars that followed it, aiming at the liberation from the dominance of the Western style, the correction of the stereotypes, and the destruction of the so-called “Eurocentrism” that degrades others and dismisses their human presence because of their race, color or religion. The Jew came at the top of the list of ugly representations found in the universal literary works, exactly like the Arab narrative texts that inherited their hatred from the historical bloody conflict through the Palestinian cause. This is what prompted us to ask questions about the representations of the image of the Jew in the contemporary Arab narration, in the light of the Occupation crisis and the ideological legacy. We selected the novel "A Trap in Tel-Aviv: The Story of an Algerian Spy in Israel" written by the Algerian novelist " Abdelaziz el-oumrani " as an typical model of the Algerian-Jewish and Arab-Jewish image backgrounds, and we picked out the cultural systems as a means of revealing the implicit figurative discourse within this novel.Item توضيح الصُّورة في مسألة الضّرورة دراسة نقديّة تحليّليّة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) الأقرع, حسينملخص: كَثُرَ الجدل حول مسألة الضّرورة الشّعرية؛ أهي عيب أم مزيّة؟ وهل يقع الشّاعر فيها اضطرارا أم عمدا؟ وهل بإمكان مراجعة البيت وتنقيحه أن يُخرجه من حيز الضّرورة، أم أنّ الأمر عصيّ؟ ولهذا جاءت هذه الدراسة لتقف على أهم المسائل وتضعها على طاولة التشريح، وتحصرها بين منهجين لا يقبلان نقدا دون دليل قوي ومتين؛ ألا وهما المنهج المقارن والمنهج التاريخي، يقتنصان أبعاد الصورة ويرسمان حدودها بدقة، ويقفان على أصل اللفظ وطريقة بنائه كما أراده الشاعر أو تصوره الناقد، أو كما رواه الرواة خلاف ما كتبه الشاعر، فهناك من الضرورات ترى أثر الصناعة عليها واضحة، وتجزم يقينا أن الشاعر ما وضعها بهذا البناء، ولكن الرأي يحتاج إلى دليل، والظن لا يبني معرفة، مع العلم أن تفكير الشّاعر يختلف عن تفكير النّاقد، والنّاقد الشّاعر يختلف عنهما معا؛ لأنّه يرى بعين ثالثة، ومن خاض عالم البناء سيكتشف أسراره ولو كانت غير واضحة المعالم لغيره، فيعرف الطبع من الصنعة، ومن حتمية الضرورة إلى وهمها، ومن قلق النّص إلى يقينه. الكلمات المفتاحية: ضرورة شعرية؛ حذف وزيادة؛ قلب وإبدال؛ تقديم وتأخير؛ عيوب القوافي. Abstract: There has been much controversy over the issue of poetic necessity. Is it a defect or an advantage? Does the poet fall into it out of necessity or intentionally? Is it possible to review and revise the verse to take it out of the realm of necessity, or is the matter difficult? That is why this study came to highlight the most important issues and confine them to two approaches that do not accept criticism without strong and solid evidence; the comparative approach and the historical approach. These two approaches seize the dimensions of the image, draw its borders accurately, and stand on the origin of the word and the method of its construction as intended by the poet, as perceived by the critic, or as narrated by the narrators contrary to what the poet wrote. Some necessities clearly involve the craft of the poet in them and you can assert with certainty that the poet did not put them in this construction, but opinion needs evidence, and conjecture does not build knowledge, knowing that the poet's thinking differs from the critic's thinking, and the poet-critic differs from both of them because he sees with a third eye, and whoever goes through the world of construction will discover its secrets, even if they are not clear to others, so he knows nature from the workmanship, from the inevitability of necessity to its illusion and from the anxiety of the text to its certainty Keywords: poetic necessity, deletion and addition, conversion and transposition, bringing forward and delaying, rhyme defectsItem جدلية الفحولة والأنوثة في الخطاب النقدي عند الغذامي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) الشاوي, عبد القادر; شعيب, إبراهيميحاول هذا المقال تَتَبُّعَ ثنائِيَّةٍ مِنْ أَهَمِّ الثُّنَائِيَّات في الثَّقافة لدى الغذامي، وهو ناقدٌ عربيٌّ معاصر، بذل جهودا كبيرةً لكشفِ عيوبِ الثَّقَافّةِ العَرَبِيَّةِ، من خلال قراءةٍ مختلفة ومغايرة لمنجزاتِ التراثِ العربي في القديم و الحديث. وهذه الثُّنَائِيَّة هي: ثنائية الفحولة/الأنوثة، وذلك من خلال أهمِّ مُؤَلَّفَاتِهِ التي عُنِيَتْ بالمرأة وقضايا اللُّغَةِ و الإبداع النِّسوي، للوصول إلى موقف هذا الناقد من جهة، و من جهة أخرى للوصول إلى قراءة جديدة لهذه الثُّنائِيَّة التي تُعَدُّ إشكاليَّةً مِحْوَرِيَّةً في أَغْلَبِ دِراساتِهِ النَّقْدِيَّة، خاصَّة في إطار مَشْرُوعِهِ النَّقْدِيِّ الجَدِيدِ، تَحْتَ مُسَمَّى النَّقْد الثَّقَافِيّ . This article attempts to trace one of the most important dualities in Arab culture among Al-Ghadhami, a contemporary Arab critic, who made great efforts to uncover the defects of Arab heritage, through a different and contrasted reading of the achievements of Arab culture, in ancient and modern times. And this dualism is: the duality of virility / femininity, through his most important works on women and issues of language and feminist creativity, to reach the position of this critic on the one hand, and on the other hand to reach a new reading of this dualism, which is considered to be a pivotal problematic in the sense of His critical studies, especially within the framework of his new critical project, under the name of cultural criticism.Item جمالية العنوان في الخطاب الشعري النسوي نماذج مختارة من ديوان سمية محنش "مسقط قلبي"(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) بريش, أم الخير هناء; بتقة, سليميهدف هذا المقال إلى استجلاء جمالية العنوان في الخطاب النسوي الجزائري، متخذين من ديوان "مسقط قلبي" باكورة الشاعرة "سمية محنش" الإبداعية نموذجا للدراسة. وقد استقصينا في هذا المقال البحث عن الآثار الجمالية التي تولدها عناوين القصائد المنتقاة عبر مقاربة تستعير آليات المنهجين السيميائي والأسلوبي وتنفتح على التأويل. This article aims to clarify the aesthetics of the title in the Algerian feminist discourse, taking the collection of "My Heart's Hometown" the first creative poet "Somia Mehanneche" as a model for the study. In this article, we investigated the search for the aesthetic effects generated by the titles of the selected poems through an approach that borrows the mechanisms of the semiotic and stylistic approaches and is open to interpretation..Item دلالة الصمت في السرد الروائي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) سالم عزوز, علي إسماعيلالملخص باللغة العربية هذا البحث يتناول ظاهرة الصمت في الرواية العربية، ودلالة ذلك الصمت من ناحية ما لم يقله النص أي ما صمت عنه وهناك دليل عليه أو قرينة، وأيضاً من ناحية اللغة غير اللفظية، على اعتبار أنها اللغة الاجتماعية المتعارق عليها عند مجموعة من الناس أو داخل المجتمع الواحد بعيداً عن الثقافات المختلفة، وما تحمله تلك اللغة غير اللفظية من دلالات مثل تعبيرات الوجه، الفرح، الحزن، الغضب، وما ينتاب الإنسان من حالات مختلفة يصحبها تعبيرات بعينها. وكانت رواية "عصور دانيال في مدينة الخيوط" للكاتب أحمد عبداللطيف هي الرواية محل البحث، فهي رواية متميزة وبها صمت طويل عن أشياء رغب فيها الكاتب مثل علامات الترقيم، وصمت عن أشياء لم يرغب الكاتب في ذكرها، وهي رواية متداخلة ومتشابكة، ومتاهة كبرى وجاء النقد ليكون موازياً وبقوة لذلك الإبداع، فهي رواية تحمل في طياتها الكثير من مناطق الألم والقهر والضعف، إنها تلك المدينة غير الفاضلة التي دعاها أفلاطون، مدينة كل ما فيها منهزم منكسر، كل ما فيها فاسد ومحتقر؛ سواء أكانت المدينة الفوقية أم المدينة التحتية. الكلمات المفتاحية الصمت ، العصور، المدينة المنكسرة، المدينة الفاضلة، الحياة الاجتماعية، الثورة، الألم Key words Silence، Ages، Defeated city، Utopia، Social life،Revolution، Pain Abstract The connotation of silence in narration This paper tackles the phenomenon of silence in the Arabic novels, and the connotation of this silence or the unsaid, and can be deduced from given clues. and from the nonverbal signs, which is the socially recognized means of communication within the same community and culture. These nonverbal signs express meaning through facial expressions such as happiness, sadness, anger, and other moods. The paper discusses what is mentioned in relation to Ahmad Abd el_latif's novel, Daniel Ages in the City of Threads. This novel is distinct as it has much of silence, communicated through punctuation marks, as the author does not want to express the meaning directly. It is a very intricate and complex novel, constituting a great maze, with a parallel creative criticism. The text contains within its folds pain, oppression and submission. It is a dystopia, claimed by Plato. Its citizens are defeated, brocken, corrupt whether in the upper or lower city. The methodology of the research is aesthetic as the paper focuses on the form and structure, and the integration and disintegration between the structural and formal aspects to exhibit creativity. Hence, I will study silence in this novel, showing its role in achieving communication, with focus on the nonverbal signs , or what is unsaid for a particular reason as the silence of Daniel in the archive.Item دور الآخر في تشكيل الحوار الحضاري من خلال رواية السموم لعلي عبيد(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) زواري فرحات, عمارةجاءت مقولة الحوار بين الحضارات، كرد فعل على مصطلح "الصراع بين الحضارات"، فقد جاد كثير من الكتاب العرب-ومن بينهم علي عبيد- على التجديد في صياغة الآخر المثالي الذي عكس النظرة المتوارثة التي خلفها الصراع الحضاري حول هذا الآخر، على أنه نقيض أو عدو، وهذا ما سعت إليه رواية السموم لطرحه وقامت بكشف الستار لمرحلة جديدة، قائمة على أحقية امتلاك هوية الذات وزعزعة كل مركزية ثقافية كانت أم حضارية. The saying of dialogue among civilizations was a reaction to the term "conflicts among civilizations", Many Arab writers - Ali Abid among them - renew the formulation of the perfect other that reflected the outlook or the legacy of the civilizational conflict over this other, as a contradiction or enemy, the Novel "simoon" seeks to roll out and unveiled a new phase based on eligibility the one's own identity and to destabilize every cultural and civilized centrality.Item دور الشيخ محمد المامي في التأسيس للدرس النحوي المغاربي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) شادلي, سميرةلقد خص الله عز و جل اللغة العربية بالقدر و المكانة الرفيعة أن جعلها لغة تتلى بها آخر رسالة سماوية، و سخر لها علماء أجلاء يدودون و يضحدون عنها اللحن منذ أن ظهر،فراحوا يستنبطون القواعد في مختلف المستويات خدمة للقرآن الكريم و خدمة لها ، ومن هؤلاء العلماء الشيخ محمد المامي الشنقيطي الذي لم يذخر أدنى جهد في معالجته علوم اللغة خاصة الجانب النحوي الذي يعتبر الوسيلة الأساسية لحفظ اللغة العربية وعمودها الفقري فسعى جاهدا لابتكار الطرق و الوسائل لتقريب هذا العلم من المتلقين بمختلف مستوياتهم دون استثناء