EJLCLS_Vol 06 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/27988
Browse
Browsing EJLCLS_Vol 06 N 02 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 25
- Results Per Page
- Sort Options
Item دلالة الصمت في السرد الروائي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) سالم عزوز, علي إسماعيلالملخص باللغة العربية هذا البحث يتناول ظاهرة الصمت في الرواية العربية، ودلالة ذلك الصمت من ناحية ما لم يقله النص أي ما صمت عنه وهناك دليل عليه أو قرينة، وأيضاً من ناحية اللغة غير اللفظية، على اعتبار أنها اللغة الاجتماعية المتعارق عليها عند مجموعة من الناس أو داخل المجتمع الواحد بعيداً عن الثقافات المختلفة، وما تحمله تلك اللغة غير اللفظية من دلالات مثل تعبيرات الوجه، الفرح، الحزن، الغضب، وما ينتاب الإنسان من حالات مختلفة يصحبها تعبيرات بعينها. وكانت رواية "عصور دانيال في مدينة الخيوط" للكاتب أحمد عبداللطيف هي الرواية محل البحث، فهي رواية متميزة وبها صمت طويل عن أشياء رغب فيها الكاتب مثل علامات الترقيم، وصمت عن أشياء لم يرغب الكاتب في ذكرها، وهي رواية متداخلة ومتشابكة، ومتاهة كبرى وجاء النقد ليكون موازياً وبقوة لذلك الإبداع، فهي رواية تحمل في طياتها الكثير من مناطق الألم والقهر والضعف، إنها تلك المدينة غير الفاضلة التي دعاها أفلاطون، مدينة كل ما فيها منهزم منكسر، كل ما فيها فاسد ومحتقر؛ سواء أكانت المدينة الفوقية أم المدينة التحتية. الكلمات المفتاحية الصمت ، العصور، المدينة المنكسرة، المدينة الفاضلة، الحياة الاجتماعية، الثورة، الألم Key words Silence، Ages، Defeated city، Utopia، Social life،Revolution، Pain Abstract The connotation of silence in narration This paper tackles the phenomenon of silence in the Arabic novels, and the connotation of this silence or the unsaid, and can be deduced from given clues. and from the nonverbal signs, which is the socially recognized means of communication within the same community and culture. These nonverbal signs express meaning through facial expressions such as happiness, sadness, anger, and other moods. The paper discusses what is mentioned in relation to Ahmad Abd el_latif's novel, Daniel Ages in the City of Threads. This novel is distinct as it has much of silence, communicated through punctuation marks, as the author does not want to express the meaning directly. It is a very intricate and complex novel, constituting a great maze, with a parallel creative criticism. The text contains within its folds pain, oppression and submission. It is a dystopia, claimed by Plato. Its citizens are defeated, brocken, corrupt whether in the upper or lower city. The methodology of the research is aesthetic as the paper focuses on the form and structure, and the integration and disintegration between the structural and formal aspects to exhibit creativity. Hence, I will study silence in this novel, showing its role in achieving communication, with focus on the nonverbal signs , or what is unsaid for a particular reason as the silence of Daniel in the archive.Item مَنْهَجُ البَحْثِ اللّغَوِيّ العَرَبِيّ في طَوْرِ التّأسِيسِ -مَلَامِحُهُ وَمُرْتَكَزَاتُهُ-(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) عمامرة, نوال; عرباوي, أحمد الشايبملخص: لا يستقيمُ أمرُ أيّ علمٍ ولا تثبُت قواعدُه في غيبَة المنهجِ، فالمنهجُ هو الأسُسُ العِلمِيّةُ الرّصِينَةُ الّتي يَتَحَرّكُ وفقَها المجتهدُ فتؤهّله لِلظّفَرِ بمبتغاهُ، ومع تَزايُدِ الاهتِمامِ بالبَحثِ اللّغويّ التّراثيّ وسؤالِ المنهجِ، تتّجهُ هَذِهِ الدّرَاسةُ إلى الكَشفِ عن مَلامحِ المستَوى المنهجيّ الذي بلغَهُ الدّرسُ اللّغويّ العَربيّ عِنْدَ النُّحاةِ المتقدّمين وتَخريجِ بَعضِ اختياراتِ النّحاةِ المنهجيّة، وذَلِكَ من خِلالِ استِقراءِ بَعضِ الجهودِ الأولى في التّأسِيسِ للدّرْسِ اللُّغويّ العَرَبيّ، ومنه فإنَّ مُشكِلَة البَحْثِ يُمكِن الإجابَة عنها مِن خِلال الأسئلةِ الآتيةِ: مَا هِيَ سُبُلُ نُحَاةِ العَرَبِيّةِ الأَوَائِلِ في التّأسِيسِ لِلدّرس اللّغوي العَرَبيّ؟ وهَلْ كانُوا أَهْلَ مَنْهجِيّةٍ وَتَنْظِيمٍ؟ وهل وفّقوا إلى مَنْهَجٍ عِلْميّ سَلِيمٍ؟ Abstract: Any science is inappropriate and its rules are not proven in the absence of the methodology. The methodology is the solid scientific basis by which the diligent moves and qualifies him to achieve his goal. With the increasing interest in the traditional linguistic research and the question of the methodology, this study seeks to explore the features of the methodological level that the Arabic language lesson reached at the grammarians. Linguists, with an attempt to figure out some of the grammarians' methodological choices, by extrapolating some of the first efforts in establishing the Arabic language lesson, and from it, the research problem can be answered through the following questions: What are the ways of the early Arabic grammarians in establishing the Arabic language lesson? Were they scientists of methodology And did they agree to a sound scientific method?Item أسلوبية الشعر المغربي خلال القرن الثالث والرابع الهجريين - المغرب الأوسط أنموذجاً-(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) بقاص, نجاةقامت هذه الدراسة على مقاربة نصوص شعرية مغربية خلال القرنين الثالث والرابع الهجريين وفق المنهج الأسلوبي القائم على وصف الظواهر، والسمات الأسلوبية البارزة من خلال عملية الإحصاء والتأويل، عبر مستوياته: الصوتية، والإيقاعية، والتركيبية، والدلالية وعلى هذا الأساس انبثقت إشكاليات عدَّةٌ حول مصداقيّة وجود نصوص شعرية لشعراء المغرب الأوسط في تلك الفترة، ومدى فاعلية تطبيق مقاربة أسلوبيّة عليها وفق آليات الانزياح والاختيار؟ This study was built upon an approach to Moroccan poetic texts during the third and fourth centuries. The stylistic approach was based on describing phenomena, and the prominent stylistic features through the process of enumeration and interpretation, through its levels: phonetic, rhythmic, synthetic, and semantic. On this regard, several problems appeared about the credibility of the existence of poetic texts. To the poets of the Middle Maghreb in that period, and the extent of the effectiveness of applying a stylistic approach to them according to the mechanisms of displacement and selection ?Item القراءة الفيلولوجية للتراث الإسلامي من منظور إبراهيم السكران(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) خليفي, عبد الحقملخص: سعى الدرس الفيلولوجي إلى البحث في النصوص وتتبع مصادرها وتحقيقها ونشرها ووصلها باللغة، والبحث في أصولها وامتداداتها، وقد كان منهجا شموليا يدَّعي الدقة في الطرح والنتائج، فكان الهدف من بحثنا معرفة الأسس المتبعة في هذه القراءة الفيلولوجية للتراث الإسلامي، ومدى دقتها في التعامل مع اللغة العربية، وقد فتح لنا هذا الموضوع بابا للتساؤل وطرح الإشكالية التي مفادها: كيف كانت القراءة الفيلولوجية الاستشراقية للتراث الإسلامي، وما أثرها في الحداثيين العرب من منظور إبراهيم السكران؟ وللإجابة عن هذه الإشكالية حاولنا تسليط الضوء على مجموعة من الأسئلة الجزئية التي تصب في صميم البحث لتكون مرتكزات تقوم عليها الدراسة، وهي: ماهية علم الفيلولوجيا، وكيف استخدمها المستشرقون لخدمة مصالحهم، وما هي ردّات فعل الليبيراليين العرب في هذا الخصوص؟ وهذا وفق منهج استقرائي وصفي. Abstract: The philological lesson sought to search in texts and track their sources, achieve, publish and link them to the language, and research in their origins and extensions, and it was a holistic approach that claims accuracy in the offering and results, so the aim of our research was to know the foundations followed in this philological reading of the Islamic heritage, and the extent of its accuracy in dealing with the Arabic language, and this topic has opened a door for us to question and pose the problem that: What was the Orientalist philological reading of the Islamic heritage, and what was its impact on Arab modernists from the perspective of Ibrahim al-Sakran? And it was based on a descriptive inductive approach.Item جمالية العنوان في الخطاب الشعري النسوي نماذج مختارة من ديوان سمية محنش "مسقط قلبي"(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) بريش, أم الخير هناء; بتقة, سليميهدف هذا المقال إلى استجلاء جمالية العنوان في الخطاب النسوي الجزائري، متخذين من ديوان "مسقط قلبي" باكورة الشاعرة "سمية محنش" الإبداعية نموذجا للدراسة. وقد استقصينا في هذا المقال البحث عن الآثار الجمالية التي تولدها عناوين القصائد المنتقاة عبر مقاربة تستعير آليات المنهجين السيميائي والأسلوبي وتنفتح على التأويل. This article aims to clarify the aesthetics of the title in the Algerian feminist discourse, taking the collection of "My Heart's Hometown" the first creative poet "Somia Mehanneche" as a model for the study. In this article, we investigated the search for the aesthetic effects generated by the titles of the selected poems through an approach that borrows the mechanisms of the semiotic and stylistic approaches and is open to interpretation..Item تمثلات اليهودي في السرد العربي المعاصر رواية "فخ في تل أبيب: حكاية جاسوس جزائري في إسرائيل" لـ : "عبد العزيز عمراني" / ترجمة: "أحسن تليلاني" نموذجا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) بوزيان, احلام; شفيري, فتيحةاكتسحت الرواية المجال السردي المعاصر وباتت الجنس الأكثر شيوعا وانتشارا بسبب قدرتها على ترجمة المتخيل الإنساني بشتى صوره، فهي محاكاة للهوية الثقافية وتمثل للأزمات القومية والإنسانية وترجمان للعلاقات الثنائية القائمة بين الذات والغير. فها هو اليهودي يتربع على قائمة التمثلات القبيحة المنوطة من الأعمال الأدبية العالمية شانها شأن النصوص السردية العربية التي توارثت حقدها من الحمولات التاريخية الدموية التي أججتها القضية الفلسطينية، ما دفعنا للتساؤل عن تمثلات صورة اليهودي في السرد العربي المعاصر في ظل الأزمة الاحتلالية والإرث العقائدي؟ فاتخذنا من رواية " فخ في تل أبيب: حكاية جاسوس جزائري في إسرائيل " للروائي الجزائري: "عبد العزيز العمراني " نموذجا محايثا للخلفية الصورية الجزاهودية والعراهودية متخذين من أنساقها الثقافية وسيلة كشف عن الخطاب الصوري المضمر في كنه هدا السرد الروائي. Abstract: The novel swept the contemporary narrative field and has become the most common and widespread literary genre, due to its ability to translate the human imagination in all its forms, which is considered as simulation of cultural identity and a representation of national and humanitarian crises, and also a reflection of the existing bilateral relations between ego (self) and others. Considered as a sign that expresses human interaction with the universe, it produces cultural patterns and expressive images that draw different boundaries between the ego (self) and the other. The Arab literary consciousness was inseparable from its foreign counterpart. Especially with regard to imagology and the literary wars that followed it, aiming at the liberation from the dominance of the Western style, the correction of the stereotypes, and the destruction of the so-called “Eurocentrism” that degrades others and dismisses their human presence because of their race, color or religion. The Jew came at the top of the list of ugly representations found in the universal literary works, exactly like the Arab narrative texts that inherited their hatred from the historical bloody conflict through the Palestinian cause. This is what prompted us to ask questions about the representations of the image of the Jew in the contemporary Arab narration, in the light of the Occupation crisis and the ideological legacy. We selected the novel "A Trap in Tel-Aviv: The Story of an Algerian Spy in Israel" written by the Algerian novelist " Abdelaziz el-oumrani " as an typical model of the Algerian-Jewish and Arab-Jewish image backgrounds, and we picked out the cultural systems as a means of revealing the implicit figurative discourse within this novel.Item السياق ودوره في توجيه مقاصد الخطاب النبوي مقاربة تداولية لنماذج مختارة من الأحاديث النبوية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) منانة, إسحاق; صبحي, وفاءيتناول الـمقال عنصر السياق الذي يعد أهم ركيزة من مرتكزات المقاربة التداولية، وكيف أفضى غيابه أو إهماله من قبل المتلقين حين قراءة الأحاديث النبوية واستنطاقها إلى تحريف وسوء فهم، بل وتشويه للمعاني والدلالات المقصودة، وقد عانت الأمة الإسلامية من هذه المعضلة، ومازالت تعاني منها إلى اليوم...، إذ خرجت عليها فرق وتيارات تتمسك بظاهر القول، وتعتصم بحرفيته، دون أدنى مراعاة للسياق الذي ورد فيه الخطاب، وبالأبعاد المختلفة والملابسات التي أحاطت به. لذلك سنحاول في هذا المقال تسليط الضوء على بعض الأحاديث النبوية، التي وقع التجني على معانيها ومقاصدها؛ نتيجة إقصاء السياق وعزله في عملية القراءة والفهم.Item نقد استجابة القارئ الخلفية المعرفية وإشكالية المصطلح(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) أوقاسي, سعادتهدف هذه الورقة البحثية إلى التعريف بأهم التّيارات التي عرفتها الساحة النقدية المعاصرة، وهو التّيار المعروف ب "نقد استجابة القارئ"، والمنسوب نشأة للمدرسة النقدية الأمريكية؛إذ يرى هذا النقد أنّ القارئ من مرتكزات العمل الأدبي، لذلك يوليه الأهمية بعد الرّؤى النقدية التي أغفلته سابقا وأبعدته من ركني الإبداع (مؤلف، نص)، لتتحول الثنائية بذلك إلى ثلاثية (مؤلف، نص، قارئ). ولمّا كانت تلك الأسس النقدية (نقد استجابة القارئ) يعتريها بعض الغموض، ولمّا كانت معرفة خلفياتها الفكرية معين على فهمها، وكانت دقة مصطلحاتها سبيل لتحديد أطرها النظرية ومعالمها التطبيقية، جاءت هذه الدراسة بمنهج وصفي وتاريخي في تتبع نشأتها، ثمّ بمنهج تحليلي في معرفة مبادئها النقدية على النص. وقد توصلت الدراسة إثر ذلك،إلى أنّ هذا التيار الجديد نسخ التّركيز التقليدي على عملية إنتاج النصوص ودراستها في ذاتها، إلى رؤية شمولية ترى في استجابة وردود أفعال القارئ معايير نقدية لا يمكن إغفالها. This paper focuses onone of the most important modern critical tendencies, which is the "Reader's Response Criticism" attributed to the American School of Criticism. This criticism tendency believes that the reader is one of the elements of the literary work. It reconsiders this element, which was neglectedfrom other critical insightsbefore (considering only author, text).Therefore, the duality turns into a trilogy (author, text, reader). Owing to the ambiguity surrounding these critical basics and termsand since knowing their intellectual backgrounds can help to understand them, the aim of the study was to tracetheir originthrough a descriptive and historical approach,andknow their foundations and term problemsthrough a critical analytical approach. I concluded that the theory had copied the traditional focus on the process of producing texts and studying them in themselves into a comprehensive vision after considering the responses and reactions of the reader as a criterion in the critical foundation, especially after relying on psychology in interpreting the responses.Item جدلية الفحولة والأنوثة في الخطاب النقدي عند الغذامي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) الشاوي, عبد القادر; شعيب, إبراهيميحاول هذا المقال تَتَبُّعَ ثنائِيَّةٍ مِنْ أَهَمِّ الثُّنَائِيَّات في الثَّقافة لدى الغذامي، وهو ناقدٌ عربيٌّ معاصر، بذل جهودا كبيرةً لكشفِ عيوبِ الثَّقَافّةِ العَرَبِيَّةِ، من خلال قراءةٍ مختلفة ومغايرة لمنجزاتِ التراثِ العربي في القديم و الحديث. وهذه الثُّنَائِيَّة هي: ثنائية الفحولة/الأنوثة، وذلك من خلال أهمِّ مُؤَلَّفَاتِهِ التي عُنِيَتْ بالمرأة وقضايا اللُّغَةِ و الإبداع النِّسوي، للوصول إلى موقف هذا الناقد من جهة، و من جهة أخرى للوصول إلى قراءة جديدة لهذه الثُّنائِيَّة التي تُعَدُّ إشكاليَّةً مِحْوَرِيَّةً في أَغْلَبِ دِراساتِهِ النَّقْدِيَّة، خاصَّة في إطار مَشْرُوعِهِ النَّقْدِيِّ الجَدِيدِ، تَحْتَ مُسَمَّى النَّقْد الثَّقَافِيّ . This article attempts to trace one of the most important dualities in Arab culture among Al-Ghadhami, a contemporary Arab critic, who made great efforts to uncover the defects of Arab heritage, through a different and contrasted reading of the achievements of Arab culture, in ancient and modern times. And this dualism is: the duality of virility / femininity, through his most important works on women and issues of language and feminist creativity, to reach the position of this critic on the one hand, and on the other hand to reach a new reading of this dualism, which is considered to be a pivotal problematic in the sense of His critical studies, especially within the framework of his new critical project, under the name of cultural criticism.Item أسلوب الالتفات ودوره في توجيه القراءات القرآنية دراسة في روح المعاني(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) طبني, صفيةملخص: الالتفات أسلوب بلاغي بالغ الأهمية وهو نموذج لإعمال الفكر والبحث في أغوار اللغة ، فهو ينبو عن قيمة مستعمله ،والذي يستطيع بأسلوبه هذا تنشيط السامع أو القارئ أو المتلقي وايقاظه للاستماع وبالتالي الاقبال عليه ،وقد عد من صور المجاز ؛لذلك سلط هذا المقال الضوء على هذا الأسلوب من خلال دوره في توجيه بعض القراءات القرآنية في رأي الألوسي ،وقد اهتدينا إلى أن الالتفات يدعو إلى التأمل في حكمة الله تعالى من خلال التأمل في وجوه الكلام الذي جاء به القرآن الكريم المعجز في بلاغته ، فهو يضفي حسنا ولطافة على الكلام ورونقا وجمالا يدل على قوة اللغة وشجاعتها ،وقد يدعو إلى ازدراء حال المخاطَبين وإهمالهم لأن أسلوب الالتفات يقصد به التوبيخ في دلالته في كثير من المواضع القرآنية ، وهو تحد للعرب في بلاغتهم و فصاحتهم الكلمات المفتاحية: الالتفات ، توجيه ، القراءات القرآنية ، أسلوب Abstract: Enallage rhetorical style, which is a model for the realization of thought and research in the depths of language, it means illustrates the value of its User, and its flourishing thinking, promoted an idea, how can it not? The counting of images metaphor; so this article has highlighted style form its role in directing decisions of holy Quran in Alusy’s point of view We have come to the conclusion that paying attention calls for contemplation of the wisdom of God Almighty and the sublime status of the Messenger, and may call for contempt for the state of the addressees and their negligence. Key words: enallage, directing, Quranic readings, styleItem Les Outils Technologiques Et Leur Apport Dans Le Domaine De L’enseignement/apprentissage Des Langues étrangères(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) Ahmadi, Salem MaamarLa technologie, avec toute ses dérivations, est une réalité inévitable et elle affecte tous les domaines de la vie quotidienne de l’homme, le domaine l’enseignement/apprentissage des langues étrangères, également, a subi des changements grâce à la technologie et ses outils, il s’adapte et il doit s’adapter ces progressions pour mieux réaliser ses objectifs et pour assurer un enseignement de qualité. Nous avons mené une étude affirmant le rôle et l’importance de la technologie dans ce domaine essentiel pour le développement cognitif et personnel de l’apprenant, voire l’individu.Item لغة الخطاب السياسي في الحملات الانتخابية على موقع فيسبوك – دراسة حجاجية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) دهنون, أسماء; بحة, فتحيملخص: يعد الحجاج ميزة أساسية في الخطاب السياسي عامة وفي الحملات الانتخابية على الوجه الأخص، وذلك من خلال توظيف الحجج والبراهين لتحقيق هدف التأثير والإقناع في الجماهير، ولربما كانت "مواقع فيسبوك" من أهم وسائل الاتصال التي تقرب المسافة بين المترشح والناخب في السنوات الأخيرة، ومن هنا أردنا أن ندرس في هذا المقال "لغة الخطاب السياسي في الحملات الانتخابية على موقع فيسبوك دراسة حجاجية"، وذلك وفقا لثلاثة عناصر رئيسة مقسمة كالآتي : -العنصر الأول يتناول مفهوم الخطاب والخطاب السياسي . -العنصر الثاني يتناول الحجاج في اللغة والاصطلاح . -العنصر الثالث يتناول الحجاج في الخطاب السياسي من خلال رصد آلياته في هذا الخطاب. وقد مزجنا بين الجانب النظري والجانب التطبيقي لتقديم صورة أوضح عن الموضوع . Abstract: Argumentative is an essentil feature in political discourse in general and in electoral campaigns in particular, by emplogin arguments and evidence to achieve influence and persuasion among the people .and perhaps "FACEBOOK Sites" were among the most important means of communication that bridge the distance between the candidate and the voter in recent years . Hence we wanted study in this article "the language of political discourse in election campaigns on FACEBOOK an argumentative study", according to three main elements .divided as follows : -The first element dealt with the concept of discourse and political discourse . -The second element deals with argumentation in language and terminology. -The third element it deals with argumentation in political discourse by observing its mechanisms in this discourse . and We have mixed between the theoretical side and the applied side to provide a clearer picture of the subject.Item المحظور اللّغويّ في مجتمع وادي ريغ(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) طالب, عبد العاليم; خلفاوي, فريدملخص: تروم هذه الدراسة الموسومة ب:"المحظور اللّغويّ في مجتمع وادي ريغ" تقصّي ظاهرة المحظور اللغويّ في المجتمع الجزائريّ، من خلال استنطاق كيفيّات حضورها في مجتمع وادي ريغ، ومحاولة حصر مجالات الحظر اللّغويّ في سلوكهم اللّغويّ، وتحديد الأركان الرّئيسة المشكّلة للظاهرة داخل المجتمع، وتحديد دور قضايا المجتمع في صوغ المحظورات اللّغويّة، وذلك من خلال إجابتها على إشكال رئيس فحواه: كيف تحضر ظاهرة المحظور اللّغويّ في مجتمع وادي ريغ؟، وقد انتهجت الدراسة في ذلك آليات: الوصف، والتّحليل، والملاحظة، من خلال دراسة حالة مجتمع وادي ريغ كعيّنة تمثلّ وحدة اجتماعيّة من المجتمع الجزائريّ، لتبيّن في الأخير أن ظاهرة المحظور اللّغويّ حاضرة في المجتمع الجزائريّ عامة، ومجتمع وادي ريغ خاصة، وبأشكال مختلفة وعديدة، حيث تمثّل تلك الأشكال حقولا موضوعاتيّة للمحظورات اللّغويّة. Abstract: This study, entitled: “The Linguistic Prohibition in Wadi Righ Community ,” aims at investigating the phenomenon of the linguistic taboo in the Algerian society through questioning the modalities of its presence in Wadi Rig society and through attempting to delimit the areas of linguistic prohibitions in their linguistic behavior and by identifying the main pillars that constitute the phenomenon within society. This can be achieved by providing an answer to a major problem that consists in: How does the phenomenon of linguistic prohibitions appear in Wadi Righ community? The study adopted the mechanisms of description, analysis, and observation, by studying the case of Wadi Righ community as a sample that represents a social unit of the Algerian society. Finally, it was concluded that the phenomenon of linguistic prohibitions is present in the Algerian society in general and in Wadi Righ community in particular. It exists in many different forms representing the thematic fields of the linguistic prohibitions.Item دور الشيخ محمد المامي في التأسيس للدرس النحوي المغاربي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) شادلي, سميرةلقد خص الله عز و جل اللغة العربية بالقدر و المكانة الرفيعة أن جعلها لغة تتلى بها آخر رسالة سماوية، و سخر لها علماء أجلاء يدودون و يضحدون عنها اللحن منذ أن ظهر،فراحوا يستنبطون القواعد في مختلف المستويات خدمة للقرآن الكريم و خدمة لها ، ومن هؤلاء العلماء الشيخ محمد المامي الشنقيطي الذي لم يذخر أدنى جهد في معالجته علوم اللغة خاصة الجانب النحوي الذي يعتبر الوسيلة الأساسية لحفظ اللغة العربية وعمودها الفقري فسعى جاهدا لابتكار الطرق و الوسائل لتقريب هذا العلم من المتلقين بمختلف مستوياتهم دون استثناءItem تجلّيات السّخرية في شعر النّقائض –ردّ جرير على خُصومه أنموذجا-(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) حيمور, سهى; بومهرة, عبد العزيزينصرف القصد في هذا البحث إلى دراسة وتحليل نماذج من شعر النّقائض لاستخراج أهم تجليات السّخرية فيه، هذا النّوع من الخطاب السّاخر يعود سلبا على الفرد أولا، ثمّ المجتمع بأكمله؛ إذ يؤثر على نفسيات الأفراد وتصرّفاتهم، ومنبع هذا الخطاب هو النرجسيّة وحب الظهور والتعالي؛ الّتي يُعزَى سبب تولّدها إلى شخصيّة الشّاعر وعلاقاته مع خصومه والبيئة المحيطة به؛ وذلك بتصويره مخالفا أو خصما، ولبيان ذلك أخذنا شعر النّقائض الذي ظهر في العصر الأموي نموذجا للدّراسة، فالنّقائض في الأصل مُنافرات وخُصومات شعرية تٌبنى على السّخرية، وليست عداوة، بالمعنى الحقيقي؛ إذ إنّها أقرب إلى المباريات في ادعاء معرفة الآخر وإلصاق الخصال الذّميمة به، وخصصنا البحث في سخرية جرير بخصومه، متوخين في ذلك المنهج الوصفي التحليلي. The main aim of the present study is to examine and analyze some samples of antitheses satirical poetry by highlighting some of their most essential demonstrations of irony. Regarding this typical discourse of satire, it is worth saying that it has a drastic negative effect on the individual in the first place as well as society as a whole since it impacts negatively man’s psyche and their attitudes. Moreover, it can be said that several factors are placed at the origin of such a discourse including narcissism and one’s feeling of superiority which are considered as some of defining attributes of the poet’s personality in his attempt to expose human flaws in society. Following a descriptive analytical approach, a case study has been selected so that to meet the study objectives in which one opted to examine some examples of antitheses in poetry that appeared during the Umayyad period. In fact, satire as a poetic device is characterized by contradictions that are ironical in essence. To better elucidate this reality, one seeks to shed light on Jarir’s ironical renditions.Item سردية النص الرحلي بين التاريخية والأدبية "رحلة ابن جبير " -أنموذجا-(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) سيلت, أم الخير; دغمان, عليفن الرحلة لون أدبي ذو طابع قصصي يحوي الفائدة للمؤرخ والأديب و غيرهما ،فإذا بحثت عن التاريخية تجدها ظاهرة للعيان ،فالرحلة و إن كانت من البداية مؤرخة بكل ماتحويه الكلمة من معنى في ذكرها للحوادث ،أو دقّة وصف للأشخاص والأماكن وغيرها بأسلوب متنوع ،وهذا راجع لمكنة الرّحالة وانطباعه الشّخصي ،إلا أنّه قد يصل بإبداعه حد الأدبية الّتي تجعله ينفرد بسرده الذي ينطلق فيه من الواقع وقد يشبعه بالخيالية والعجائبية بل حتى أنه قد يجمع فيه أجناسا أدبية وغير أدبية من حكايات ومرويات وخرائط ورسوم وصيغ مقالية ومحطات سردية وأصوات متعددة ...الخ. تجعله ينقل رحلته من مجرد رحلة سفر عادية الى جمالية فنية عن طريق خطاب جامع ماتع يكمل متعة ودهشة سفره لينافس بهذه القطعة الفنية مصاف آداب عالمية متنوعة Travel literature is a literary genre that owns a story-telling feature and contains a moral for the historian, writer and others. If you searched about historicism, you can find visible to the reader though it was initially historical in reporting events literally or precision in the depiction of characters, places and others with a varied style relatively to both the status of the traveler and his personal impression. Despite this, he can reach literary that makes him lead with his narration initially from his actuality. He may enrich it with fiction and wonder and he even may gather literary and non-literary genres from stories, narratives, maps, cartoons, article-based forms, narratives, and multiple voices etc. These make him depict his travel from a plain one into an artistic aesthetic by means of collective and enjoyable discourse that completes enjoyment and wonder of his travel with this masterpiece various world literary works.Item توضيح الصُّورة في مسألة الضّرورة دراسة نقديّة تحليّليّة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) الأقرع, حسينملخص: كَثُرَ الجدل حول مسألة الضّرورة الشّعرية؛ أهي عيب أم مزيّة؟ وهل يقع الشّاعر فيها اضطرارا أم عمدا؟ وهل بإمكان مراجعة البيت وتنقيحه أن يُخرجه من حيز الضّرورة، أم أنّ الأمر عصيّ؟ ولهذا جاءت هذه الدراسة لتقف على أهم المسائل وتضعها على طاولة التشريح، وتحصرها بين منهجين لا يقبلان نقدا دون دليل قوي ومتين؛ ألا وهما المنهج المقارن والمنهج التاريخي، يقتنصان أبعاد الصورة ويرسمان حدودها بدقة، ويقفان على أصل اللفظ وطريقة بنائه كما أراده الشاعر أو تصوره الناقد، أو كما رواه الرواة خلاف ما كتبه الشاعر، فهناك من الضرورات ترى أثر الصناعة عليها واضحة، وتجزم يقينا أن الشاعر ما وضعها بهذا البناء، ولكن الرأي يحتاج إلى دليل، والظن لا يبني معرفة، مع العلم أن تفكير الشّاعر يختلف عن تفكير النّاقد، والنّاقد الشّاعر يختلف عنهما معا؛ لأنّه يرى بعين ثالثة، ومن خاض عالم البناء سيكتشف أسراره ولو كانت غير واضحة المعالم لغيره، فيعرف الطبع من الصنعة، ومن حتمية الضرورة إلى وهمها، ومن قلق النّص إلى يقينه. الكلمات المفتاحية: ضرورة شعرية؛ حذف وزيادة؛ قلب وإبدال؛ تقديم وتأخير؛ عيوب القوافي. Abstract: There has been much controversy over the issue of poetic necessity. Is it a defect or an advantage? Does the poet fall into it out of necessity or intentionally? Is it possible to review and revise the verse to take it out of the realm of necessity, or is the matter difficult? That is why this study came to highlight the most important issues and confine them to two approaches that do not accept criticism without strong and solid evidence; the comparative approach and the historical approach. These two approaches seize the dimensions of the image, draw its borders accurately, and stand on the origin of the word and the method of its construction as intended by the poet, as perceived by the critic, or as narrated by the narrators contrary to what the poet wrote. Some necessities clearly involve the craft of the poet in them and you can assert with certainty that the poet did not put them in this construction, but opinion needs evidence, and conjecture does not build knowledge, knowing that the poet's thinking differs from the critic's thinking, and the poet-critic differs from both of them because he sees with a third eye, and whoever goes through the world of construction will discover its secrets, even if they are not clear to others, so he knows nature from the workmanship, from the inevitability of necessity to its illusion and from the anxiety of the text to its certainty Keywords: poetic necessity, deletion and addition, conversion and transposition, bringing forward and delaying, rhyme defectsItem المسألة اللغوية في تلقي المصطلحات النقدية اليونانية لدى الفلاسفة المسلمين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) خليف, عبد القادرملخص: إن الدارس للتراث النقدي العربي يلحظ اهتماما بوضع المصطلحات للعلوم المستجدّة، وقد كانت المثاقفة مع الحضارة اليونانية رافدا أثرى الثقافة العربية بالفلسفة اليونانية. وتبع ذلك انتقال مصطلحاتها. وشاب عملية الترجمة إشكاليات لغوية في صياغة المصطلحات، ما حدا بالفلاسفة المسلمين إلى الاجتهاد للبحث عن بدائل عربية. اشتغل الفلاسفة المسلمون بفكرهم الموسوعي على كتاب فن الشعر لأرسطو، فأثروا الدرس النقدي العربي بمصطلحات ومفاهيم جديدة ترجمة وتعريبا، وتجلّى ذلك في ترجمات متى بن يونس وتلميذه الفارابي، وكذا ابن سينا وابن رشد، وشكّلت المسألة المصطلحية هاجسا في كتاباتهم. تتبّعنا المصطلحات النقدية اليونانية في كتاباتهم بغية الكشف عن مدى استيعابهم لها، وكيفية توظيفهم لها، وذلك بالاستعانة بالوصف والتحليل والمقارنة، لنصل إلى أي مدى تأثر النقد العربي القديم بالفكر الأرسطي، وعن تقبّل الثقافة العربية للوافد الجديد مصطلحا ومفهوما ، وقدرة اللغة العربية على مسايرة عصرها واستيعاب العلوم المستجدة. Abstract: The study of Arabic criticism heritage reveals the importance of neologism for science. Arabic culture discovered the Greek philosophy through acculturation with Greek civilization. Thus, Greek terms entered the Arabic language. However, transferring such concepts created linguistic issues about the terms' structure. Muslim scholars were invited to find out Arabic equivalents. Hence they invested their encyclopedic thought to study Aristotel’s Poetics in order to endow Arabic criticism with new terms and concepts via translation or arabization. This effort is clear in translations done by Muta Ibn Younes, his disciple Elfarabi, Ibn Sina and Ibn Rushd. Terminology issue was an obsession in their works. We followed Greek criticism terms in their works in order to determine their assimilation of such concepts, and how they invested them. Our approach adopts description, analysis and comparison to assess the degree of Aristotel's influence on ancient Arabic criticism, and the acceptability of foreign terms and concepts within Arabic culture, as to measure the ability of Arabic language to keep up with emerging sciences.Item اللامباشرة الدلالية في ضوء مفهوم الكتابة عند رولان بارت(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) بن مزغنة, حفيظةتتضمن هذه الورقة مقاربة لمفهوم الكتابة عند رولان بارت من خلال مشروعه النقدي، والجدير بالذكر أن هذا المفهوم جاء على غير ما عهدناه في المشاريع النقدية قبلا، حيث إن ما نختص به في هذا المقام هو مفهوم الدرجة الصفر للكتابة أو ما يسميه بارت بالكتابة البيضاء، وفي المقام الثاني كيف ربط الكتابة بالجسد أو اللذة، أما في المقام الثالث وهو من الأهمية بما كان أيضا، كيف اعتبر بارت القراءة النقدية كتابة ثانية أو كتابة على الكتابة؛ بمعنى الميتالغة. ولقد فرق بارت –انطلاقا من هذه الفرضيات-بين لغة الأدب وغيرها من الأشكال التعبيرية الأخرى بناء على طرائق التشكيل الجمالي التي تختص بها، والتي أسست للإشكالية المحورية على مر العصور ولدى النقاد والباحثين، حيث طُرحت تساؤلات عدة حول هذه القضية: فهل أساس الاختلاف تركيبي أم أسلوبي أم دلالي؟ أم أنه نتاج لهذه العوامل مجتمعة؟ غير أن الإجابات كانت متفاوتة، وغير متفقة في أغلب الأحيان. ومن ثم، فقد اعتمد بارت في الإجابة على هذه التساؤلات وغيرها على تقديم تصور اختلف عمن سبقوه اختلافا كليا وهو أنه ربط الكتابة –إبداعا ونقدا-بالجسد؛ أو بمعنى أصح باللذة، كما أنه اعتبر الكتابة فوق-طبيعة، واللغة ملك مشاع أما الأسلوب فهو سر منبثق من ميثولوجيا الأنا.. وفي ظل هذه المفارقات ستحاول هذه الورقة تحليل مختلف القضايا السابقة تأسيسا على مقولة ماذا يعني الأدب، أو ماذا يريد أن يقول. الكلمات المفتاحية: الدرجة الصفر للكتابة، اللامباشرة الدلالية، اللذة، المعنى الثالث، الميتالغة. Abstract : This paper includes Roland Barthes' approach to the concept of writing through his critical project. It is worth noting that this concept is different from what we have already been used to in critical projects. Whereas, what we shall mention here is the concept of zero degree of writing or what Barth calls white writing. In the second place, how he linked writing to the body or pleasure. In the third place, which is also very important, how Barth considers critical reading to be a second writing or writing on writing; in the sense of metalanguage . Based on these hypotheses,Barthes distinguished literary language from other forms of expression based on the methods of aesthetic formation that are specific to it. This has been a central issue among critics and researchers for centuries, as several questions have been raised about this issue: Is the basis of the difference synthetic or stylistic or indicative? Or is it the result of all these factors combined? However, the answers were often different and contradictory. Thus, in answering these and other questions, Barth relied on presenting an entirely different perception than ever before. He linked writing - creatively and critically, to the body, more precisely, to the pleasure. He also considered writing to be supernatural, and language as a common property. As for style, it is a secret emanating from the mythology of the ego.. In light of these paradoxes, this paper will attempt to analyze the various previous issues based on the argument of what literature means, or what it wants to say.Item الصحراء في العتبات, رواية الطرحان لعبد الله كروم أنموذجا قراءة سيميائية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06-30) صالحي, حسينة; قعر المثر, النعيمملخص: ازداد الاهتمام في الآونة الأخيرة برواية الصحراء على الساحة الأدبية والنقدية, حيث أصبحت الهامش الذي يسعى لزحزحة مركزية المدينة, وتيمة سردية تحمل مسؤولية بعث الجَمال من تحت الكثبان الرملية إلى القارئ الذي اقترنت صورة الصحراء لديه بالخلاء والخراب والعطش, فظهرت روايات تصور الصحراء فضاء استعاريا يحمل بين كثبانه ذاكرة المكان والزمان والانسان, وتسعى هذه الدراسة إلى تقصي مظاهر الصحراء وكيفية ظهورها من خلال العتبات النصية في رواية الطرحان لعبد الله كروم, وذلك في دراسة سيميائية تُفكك دلالة هذه العتبات وتستنطقها كونها نصوصا موازية للمتن تحاور أفق توقع القارئ وتغويه, فهي علامات لغوية ورموز تُشكل الخطاب الروائي وتحدد هويته وتجذب المتلقي لتفكيك تمفصلاته للوصول إلى كُنهه انطلاقا من أن كل شيء في العمل الأدبي له دلالة تعين على فهم المتن السردي, ومن هذا المنطلق كيف وُظِّفت الصّحراء في العَتبات؟ وإلى أي مدى حملت دلالات المتن؟. الكلمات المفتاحية: العتبات النصية ـــــــــ السيمياء ــــــ رواية الصحراء ـــــــــ صورة الغلاف ــــــ العنوان ــــــــ العناوين الداخلية. Abstract: Interest in the desert novel has recently increased in the literary and critical arena, as it has become the margin that seeks to displace the centrality of the city, and a narrative theme that bears the responsibility of sending beauty from under the sand dunes to the reader whose image of the desert was associated with emptiness, desolation, and thirst. Novels then appeared depicting the desert as an allegorical space that carries between its dunes the memory of place, time and man. This study seeks to investigate the manifestations of the desert and how they appear through the textual thresholds in the novel Al-Tarhan by Abdullah Karroum, in a semiotic study that deconstructs the significance of these thresholds and interrogates them as being texts that are parallel to the text bodywhich dialogue with the horizon of the reader’s expectation and seduction, as they are linguistic signs and symbols that form the narrative discourse and define its identity. They are linguistic signs and symbols that make up the narrative discourse and define its identity, and attract the recipient to dismantle its articulations to reach its essence, based on the fact that everything in the literary work has a sign that helps to understand the narrative body, and from this standpoint, these questions are formulated. How was the desert employed in the thresholds? To what extent did it carry the semantics of the text? Key words: Text Thresholds , Semiotics , Desert Novel , Cover Image , Title , Internal Titles.