Faculty of Literature and Languages_PHD
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/51
Browse
Browsing Faculty of Literature and Languages_PHD by Subject "female literature, Algerian novel, narrative structure, feminism"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تحولات السرد في الروية النسوية الجزائرية روايات زهور ونيسي- أنموذجا-(University of Eloued جامعة الوادي, 2022) زين, خديجةيسعى هذا البحث إلى تسليط الضوء على البنية السردية من خلال نماذج روائية نسائية جزائرية، في ظل ما اصطلح عليه بالأدب النسوي، الذي ارتبط ظهوره بحضور المرأة التي تركت بصمة واضحة في مجال الإبداع الأدبي, فقد بدأت نصوصها تنافس نصوص نظيرها الرجل في خارطة الإبداع الروائي. وتبين النماذج الروائية المدروسة ما مدى نجاح المرأة الجزائرية المبدعة, وامتلاكه التقنيات الفنية, وتمكنها من المواجهة, والتطرق إلى كثير من القضايا التي تخصها بحكم أن الرواية هي الجنس الأدبي الذي يستوعب خواطرها، خاصه وأن الأدب النسائي ارتبط بالرواية بشكل واضح. ومن خلال دراستنا توصلنا إلى: - يعد الأدب النسوي ظاهرة طبيعية فرضتها ظروف موضوعية كتحسن ظروف المرأة من تعليم وعمل... - الخطاب الروائي النسائي في عمومه ليس خطابا موجها ضد الرجل، وإن كانت الروائيات كتبن عن المرأة فهن لا يتهمن الرجل علنا، بل يحللن واقع المرأة من جوانب عدة. - لا نرى في كتابات المرأة الجزائرية خصوصيّه نابعة من أنوثتها كجنس بيولوجي تشترك فيها الروائيات لحد الآن، فلا تزال تحكمها القيم السابقة بصوره عامة، فهي لم تتمرد لكسر طوق صمتها وقيدها داخل مجتمع ماتزال تحكمه قيم, وتجسد هذا كثيرا في أعمال زهور ونيسي. - جاء البوح الأنثوي حول واقع المرأة وهمومها عبارة عن سير ذاتية. - الذات الأنثوية وهي تعبر عن ذاتها لا تتقوقع معزولة عن العالم، بل تنقل معاناتها بكل مايحيط بها من شخصيات تقابلهم على أرض الواقع، إضافة إلى الزمان والمكان المتواجدة فيه. - - كما خلصت الدراسة إلى أن الرواية الجزائرية ماتزال تخضع للتقاليد مهما حاولت تجاوزها، وإن وجدت المرأة فعلا في الكتابة الحرية والظل الذي تستند إليه والصرح الذي تبوح منه. Abstract: This research seeks to shed light on the narrative structure through Algerian female fictional models, in light of what has been termed feminist literature, whose appearance was linked to the presence of women who left a clear imprint in the field of literary creativity, as their texts began to compete with their male counterpart in the map of narrative creativity. The studied novel models show the success of the creative Algerian woman, possessing artistic techniques, and enabling her to confront and address many of the issues that pertain to her by virtue of the fact that the novel is the literary genre that accommodates her thoughts, especially since female literature is clearly linked to the novel. Through our study, we concluded: -Feminist literature is considered a natural phenomenon imposed by objective conditions such as improvement in the conditions of women in terms of education and work ... The female narrative discourse in general is not a discourse directed against men, and if female novelists write about women, they do not publicly accuse the man, but rather analyze the reality of women from several aspects. -We do not see in the writings of Algerian women a specificity stemming from their femininity as a biological race in which the novelists share until now, as they are still governed by previous values in a general way, so they did not rebel to break the ring of their silence and their restrictions within a society still ruled by values and this is very much embodied in the works of Flowers and Nessi. -The feminine disclosure about the reality of women and their concerns is a biography. -The female self, expressing itself, is not isolated from the world. Rather, its suffering is transmitted with all the personalities surrounding it that it encounters on the ground, in addition to the time and place in which it is located. -The study also concluded that the Algerian novelist is still subject to the traditions no matter how much she tries to transcend them, even if women actually find freedom in writing and the shadow on which they are based and the edifice that they reveal.