JAESS_Vol 05 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/19236
Browse
Browsing JAESS_Vol 05 N 02 by Subject ".learning difficulties, slow learning, disciples, primary education, Arabic Language"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item إشكالية بطئ التعلم في مادة اللغة العربية لدى تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي حسب المنهاج الجديد دراسة على تلاميذ ابتدائية أحمد قرموعي- بخنشلة -(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) سالم, يعقوب; عزيزي, سارةتهدف هذه الورقة البحثية إلى الكشف عن واقع بطئ التعلم لدى تلاميذ التعليم الأساسي في مادة اللغة العربية وفقاً للمنهاج الجديد ، حيث ركزت هذه الدراسة على مختلف المهارات المعرفية من القراءة ، الكتابة والإملاء ، وشملت جميع التلاميذ المنتسبين لقسم السنة الثالثة ابتدائي (75) تلميذ ، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المستند على التحليل من خلال أدوات بحثية محددة في الملاحظة والمقابلة . وقد خلصت الدراسة إلى النتائج التالية : - أن البيداغوجيا المتبعة والمناهج الدراسي لها الأثر الأكبر على التلاميذ من حيث عملية بطئ التعلم - أن للأسرة دور في ضعف التلاميذ في مادة اللغة العربية خاصة التركيب والصرف والقراءة. - أكثر المهارات ضعفاً لدى التلاميذ تتمثل في القراءة ومن ثم الكتابة . - هناك أثر واضح للفر وقات الفردية والعلاقات الاجتماعية على التلاميذ داخل الأقسام. This research paper aims to reveal the reality of slow learning among basic education students in the Arabic language according to the new curriculum, as this study focused on the various cognitive skills of reading, writing and spelling, and included all students affiliated with the third year department of primary (75) students The study used the descriptive approach based on analysis through specific research tools in observation and interview. The study concluded the following results: - The pedagogy and curricula have the greatest impact on students in terms of the slow learning process. - The family has a role in the weakness of students in the Arabic language, especially composition, morphology and reading. The students' weakest skills are reading and then writing. - There is a clear impact of individual differences and social relations on students within the departments.