Faculty of social and humanities sciences_PHD
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/53
Browse
Browsing Faculty of social and humanities sciences_PHD by Subject "Africa"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item النشاط الثقافي للحركة السنوسية في أفريقيا 1787 – 1911 م(university Of Eloued جامعة الوادي, 2022-11-24) حسيني محمد الكامليتناول الموضوع النشاط الثقافي للحركة السنوسية في أفريقيا، في الفترة الزمنية ابتداء من مولد الشيخ محمد بن علي السنوسي عام 1787م، إلى غاية احتلال إيطاليا لليبيا 1911م. ويعرف الموضوع بمؤسس الطريقة السنوسية الشيخ السنوسي وخلفائه من بعده، مركزا على رحلاته العلمية مشرقا ومغربا، ويعرف أيضا بالحركة السنوسية كطريقة تصوف مبينا أورادها ومبادئها، ثم كحركة إسلامية إصلاحية، تركزت بالأساس في برقة، متخذة من زاوية الجغبوب مركزا رئيسيا لها. لقد أبرزت في أطروحتي مختلف الجوانب الثقافية للحركة السنوسية، سواء في أفريقيا الشمالية أو في أفريقيا جنوب الصحراء، حيث بينت من خلالها تأسيس الزوايا، ونشاط شيوخها، ونظام التعليم، والفنون، والدعوة والإرشاد، وغيرها، وأبرزت أيضا تراثها الثقافي من كتب ومخطوطات، وأظهرت أهميته كموروث مادي ولامادي لا يمكن التفريط فيه. Abstract : Cultural Activity of the Senussian Movement in Africa 1787-1911 The topic deals with the cultural activity of the Senussian movement in Africa, from the birth of Sheikh Mohammed Ben Ali al-Senussi in 1787 until Italy's occupation of Libya in 1911. The subject is known as the founder of the Senussian method, Sheikh al-Senussi, and his successors thereafter, focusing on his scientific journeys, east and west. It is also known as the Senussian movement as a method that describes the statement of its resources and principles, and then as a reformed Islamic movement, concentrated mainly in Cyrenaica, taking from the zaouia of Jaghbub as its main centre. In my thesis, I highlighted the various cultural aspects of the Senussian movement, both in North Africa and sub-Saharan Africa, through which I demonstrated the establishment of zaouias, the activity of her elders, their education system, arts, advocacy and mentoring …etc. I also highlighted its cultural heritage from books and manuscriptsand demonstrated its importance as an indispensable tangible and intangible heritage.