Faculty of social and humanities sciences_PHD
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/53
Browse
Browsing Faculty of social and humanities sciences_PHD by Subject "Academic training in Algeria / total quality in education / Algerian school"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item التكوين الأكاديمي ودوره في جودة تعليم أستاذ الدراسة الجزائرية(Universty of Eloued جامعة حمه لخضرالوادي, 2021) عبيد, نصيرةالملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على الفرق بين نوعي التكوين التي يخضع لها أستاذ المدرسة الجزائرية باعتباره من النخبة التي يقوم على عاتقه النهوض بالنظام التربوي من خلال تكوين جيل مسؤول ومتفاعل له مكتسبات ومها ا رت او المقارنة بين جودة التعليم التي يحققها التكوين الأكاديمي في المدرسة العليا او لتكوين الأكاديمي في الجامعة وقد انطلقنا في دراستنا هذه من تساؤل رئيسي وهو : هل هناك فرق بين جودة التكوين الأكاديمي بالنسبة لأساتذة المدرسة الجزائرية خريجي المدرسة العليا والأساتذة خريجي الجامعة؟ من أجل تحقيق أهداف البحث تمت صياغة الفرضيات التالية: الفرضية الرئيسية : هناك فرق بين جودة التكوين الأكاديمي بالنسبة لأساتذة المدرسة الجزائرية خريجي المدرسة العليا والأساتذة خريجي الجامعة. - الفرضية الفرعية الأولى: هناك فرق في جودة التكوين الأكاديمي لدى أساتذة المدرسة الجزائرية بالنسبة لخريجي الجامعات والمدارس العليا فيما يخص مهارة التخطيط للدرس من وجهة نظر المفتشين والمدراء. - الفرضية الفرعية الثانية: هناك فرق في جودة التكوين الأكاديمي لدى أساتذة المدرسة الجزائرية بالنسبة لخريجي الجامعات والمدارس العليا فيما يخص مهارة التقويم من وجهة نظر المفتشين والمدراء. - الفرضية الفرعية الثالثة: هناك فرق في جودة التكوين الأكاديمي لدى أساتذة المدرسة الجزائرية بالنسبة لخريجي الجامعات والمدارس العليا فيما يخص مهارة حل المشكلات الدراسية والصفية من وجهة نظر المفتشين والمدراء. ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بالاعتماد على أدوات البحث المتمثلة في الاستبيان والمقابلة ، مع عينة بحث ضمت 34 مفتشا و مدي ا ر للمستوى المتوسط والثانوي، كما تم الاعتماد على المنهج الوصفي والمنهج المقارن وقد توصلت في الأخير إلى تحقيق أهداف البحث وذلك من خلال مناقشة وتحليل نتائج الدراسة الميدانية للوصول إلى استنتاجات تكون بمثابة إثباتات لفرضيات الدراسة : - أفرز التكوين الأكاديمي في المدرسة العليا عن إنتاج أستاذ مضطلع بالمها ا رت الوظيفية لمهنة التدريس ، بينما يتضح أن التكوين الجامعي أفرز عن أستاذ غير متمكن من مها ا رت التدريس بالقدر الذي يجعل أداءه فعالا. - التكوين في المدرس العليا يهدف إلى تكوين أستاذ للمدرسة بكافة مستوياتها، بينما التكوين الجامعي يعمل على إنتاج مخرجات مهنية مختلفة التوجهات المهنية. - حقق التكوين في المدرسة العليا جودة تعليمية فعالة لأستاذ المدرسة الجزائرية، بينما لاحظنا قصور في جودة تعليم الأستاذ خريج التكوين الجامعي. Résumé : This study aims to identify the difference between the two types of training that the Algerian school professor undergoes, as he is one of the elite who is responsible for promoting the educational system through the formation of a responsible and interactive generation with gains and skills, and a comparison between the quality of education achieved by the academic training in the Higher Institutes and the academic training at the university In this study, we started from a main question: Is there a difference between the quality of academic training for the Algerian Higher Institutes graduates and university graduates? In order to achieve the research objectives, the following hypotheses were formulated: • The main hypothesis: There is a difference between the quality of academic training for Algerian Higher Institutes graduates and university graduates. The first sub-hypothesis: There is a difference in the quality of academic training of Algerian school teachers in relation to graduates of universities and Higher Institutes with regard to the skill of lesson planning from the point of view of inspectors and managers. - Second sub-hypothesis: There is a difference in the quality of academic training of Algerian school teachers in relation to university and Higher Institutes graduates with regard to assessment skill from the point of view of inspectors and managers. - The third sub-hypothesis: There is a difference in the quality of academic training of Algerian school teachers in relation to university and Higher Institutes graduates with regard to the skill of solving academic and class problems from the point of view of inspectors and managers. To achieve the objectives of the study, the researcher relied on the research tools represented in the questionnaire and the interview, with a research sample that included 34 inspectors and managers at the intermediate and secondary levels. To reach conclusions that serve as proofs for the study hypotheses: - Academic training in the Higher Institutes resulted in the production of a professor who is well-versed in the functional skills of the teaching profession while it is clear that university training resulted in a professor who is not skilled in teaching skills to the extent that makes his performance effective. The training in the Higher Institutes aims to form a professor for the school at all levels, while the university training works to produce professional outputs with different professional orientations. - The training in the Higher Institutes achieved an effective educational quality for the professor of the Algerian school, while we noticed a deficiency in the quality of the education of the professor who graduated from the university training.