Faculty of social and humanities sciences_PHD
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/53
Browse
Browsing Faculty of social and humanities sciences_PHD by Subject "Academic stress - Achievement Motivation - Academic compatibility"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الضغط الأكاديمي والدافعية للإنجاز وعلاقتهما بالتوافق الأكاديمي لدى طلبة الدكتوراه(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2023-09-23) مسعودي, مروةالملخص: هدفت الدراسة الحالية للكشف عن طبيعة العلاقة بين الضغط الأكاديمي والدافعية للإنجاز والتوافق الأكاديمي لدى طلبة الدكتوراه، والكشف عن مستوى كل متغير من هذه المتغيرات لدى عينة الدراسة، ومعرفة الفروق في التوافق الأكاديمي حسب مستوى كل من الضغط الأكاديمي والدافعية للإنجاز. واستخدمت في ذلك المنهج الوصفي الارتباطي. وطبقت على عينة تكونت من (100) طالب وطالبة بواقع (47) طالب و(53) طالبة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية من كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية بجامعة بالوادي. إذ تم تطبيق الأدوات الخاصة بالدراسة والتي تتمثل في؛ مقياس الضغط الأكاديمي، مقياس الدافعية للإنجاز ومقياس التوافق الأكاديمي (من إعداد الباحثة). بعد التحقق من صلاحيتهم في الدراسة الاستطلاعية، وبعد الحصول على النتائج التي تم معالجتها بمجموعة الأساليب الاحصائية المتمثلة في (النسبة المئوية، كا²، معامل الارتباط بيرسون، معامل الانحدار المتعدد،) من خلال برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss). وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: مستوى الضغط الأكاديمي لدى عينة الدراسة مرتفع. مستوى الدافعية للإنجاز لدى عينة الدراسة مرتفع. مستوى التوافق الأكاديمي لدى عينة الدراسة مرتفع. المتغيرين المستقلين (الضغط الأكاديمي والدافعية للإنجاز) يفسران (35%) من التغير الحاصل في التوافق الأكاديمي. تساهم الدافعية للإنجاز في تفسير التوافق الأكاديمي بنسبة (82%) بينما الضغط الأكاديمي يفسره بنسبة ضئيلة جدا تقدر ب (3%). لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق الأكاديمي لدى عينة الدراسة تعزى لمستوى الضغط الأكاديمي. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق الأكاديمي لدى عينة الدراسة تعزى لمستوى الدافعية للإنجاز. Résumé : فرنسية أو انجلزية The study aimed to reveal the nature of the relationship between academic stress achievement motivation, and academic compatibility among doctoral students detecting the level of each of these variables among the sample, finding out the differences in academic compatibility according to the level of academic Stress and achievement motivation. The descriptive correlational method was used. To obtain a reliable data, (100) students with (47) male and (53) female students were selected stratified randomization selected from the Faculty of Social Sciences and Humanities at El-Oued University. The study tools were applied, which are; Academic Stress scale, achievement motivation scale and academic compatibility scale (prepared by the researcher). The validity of the scale was confirmed in the exploratory study, Data were processed using statistical methods represented in (percentage, K², Pearson correlation coefficient, multiple regression coefficient), through the program of the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). The study reached the following results: The level of academic stress among the study sample is high. The level of achievement motivation among the study sample is high. The level of academic compatibility among the study sample is high. The two independent variables (academic Stress and achievement motivation) explain (35%) of the change in academic compatibility. Achievement motivation contributes to explaining academic compatibility with a rate of (82%), while academic Stress explains it with a very small percentage estimated at (3%). There are no statistically significant differences in the academic compatibility of the study sample due to the level of academic stress. There are statistically significant differences in the academic compatibility among the study sample due to the level of achievement motivation.