Faculty of social and humanities sciences_PHD
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/53
Browse
Browsing Faculty of social and humanities sciences_PHD by Subject "A training program, reading difficulties, primary school students"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item فعالية برنامج تدريبي قائم على مساعدة الأمهات للتخفيف من صعوبات القراءة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2023-05-18) عازب أحمد, عبد المنعمالملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن فعالية برنامج تدريبي قائم على مساعدة الأمهات للتخفيف من صعوبات القراءة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية . تم إجراء الدراسة على عينة قوامها 16 أمّا و16 تلميذا من تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي من ذوي صعوبات القراءة , يزاولون دراستهم بابتدائية مسعود غنبازي ببلدية الوادي , تتراوح أعمارهم بين 9 – 10 سنوات, وقد تم اختيارهم بالطريقة العنقودية ، ولتحقيق أهداف الدراسة، وجمع البيانات تمّ استخدام مجموعة من الأدوات كاختبار المصفوفات المتتابعة الملونة "لرافن " لقياس الذكاء، والمقياس التشخيصي لصعوبات القراءة "للزيات"، واستبيان يقيس مستوى وعي الأمهات بالمهارات القرائية من إعداد الباحث والبرنامج التدريبي الموجه للأمهات. وباعتماد خطوات المنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعة الواحدة بقياس قبلي وقياس بعدي ، وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة، توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: - توجد فروق بين القياس القبلي والقياس البعدي للأمهات اللواتي خضعن للتدريب في مستوى الوعي بالمهارات القرائية , لصالح البعدي. - توجد فروق بين القياس القبلي والقياس البعدي للتلاميذ الذين خضعت أمهاتهم للتدريب في مستوى صعوبة القراءة , لصالح البعدي . - توجد فروق في القياس البعدي بين التلاميذ الذين خضعت أمهاتهم للتدريب في مستوى صعوبة القراءة , تعزى لمتغير جنس التلاميذ. - لا توجد فروق في القياس البعدي بين التلاميذ الذين خضعت أمهاتهم للتدريب في مستوى صعوبة القراءة , تعزى لمتغير المستوى التعليمي للأمهات . Résumé : فرنسية أو انجلزية The study aimed to reveal the effectiveness of a training program based on helping mothers to alleviate reading difficulties among primary school students . The study was conducted on a sample of 16 mothers and 16 students of the third year of primary school with reading difficulties, who are studying at Masoud Ghanbazi primary School in El-OUED Municipality, their ages ranged between 9-10 years . By adopting the steps of the experimental approach based on the design of a single group with a pre- and post-test, and using appropriate statistical methods, the study reached the following results : There are differences between the pre- and post-measurement of mothers who underwent training in the level of awareness of reading skills, in favor of the post-test . There are differences between the pre- and post-test of students whose mothers underwent training in the level of reading difficulty, in favor of the post-test . There are differences in the post-test among the students whose mothers underwent training in the level of reading difficulty, due to the gender variable . There are no differences in the post-test between the students whose mothers underwent training in the level of reading difficulty, due to the variable of the mothers' educational level .