Faculty of social and humanities sciences_PHD
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/53
Browse
Browsing Faculty of social and humanities sciences_PHD by Subject ": Des difficultes – Enseignants du primaire – Methodes d enseignement – Cursus de deuxieme generation"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الصعوبات التي تواجه أساتذة التعليم الإبتدائي في تطبيق طرق التدريس المعتمدة في مناهج الجيل الثاني في مادة التربية العلمية والتكنولوجيا(University Of Eloued جامعة الوادي, 2024-02-14) نوار سلمىهدفت هذه الدراسة الى التعرف على أهم الصعوبات التي تواجه أساتذة التعليم الابتدائي في تطبيق طرق التدريس المعتمدة في مناهج الجيل الثاني في مادة التربية العلمية والتكنولوجيا بولاية ميلة وذلك من خلال طرح التساؤل الرئيسي التالي: -هل يواجه أساتذة الابتدائي صعوبات في تطبيق طرق التدريس المعتمدة في مناهج الجيل الثاني ببعض بابتدائيات ولاية ميلة؟ وتماشيا مع طبيعة الموضوع تم الاعتماد على المنهج الوصفي الاستكشافي ولجمع بيانات الدراسة تم تطبيق استبيان على عينة عشوائية مقدارها 285 أستاذ وأستاذة التعليم الابتدائي ببعض ابتدائيات ولاية ميلة. وقد توصلت نتائج الدراسة الى النتائج التالية: -توجد صعوبات تواجه أساتذة التعليم الابتدائي في تطبيق طرائق التدريس المعتمدة في مناهج الجيل الثاني في مادة التربية العلمية والتكنولوجيا من ناحية المعلم ونمط تكوينه بدرجة متوسطة. -توجد صعوبات تواجه أساتذة التعليم الابتدائي في تطبيق طرائق التدريس المعتمدة في مناهج الجيل الثاني في مادة التربية العلمية والتكنولوجيا من ناحية البيئة المدرسية الإدارية بدرجة متوسطة. -توجد صعوبات تواجه أساتذة التعليم الابتدائي في تطبيق طرائق التدريس المعتمدة في مناهج الجيل الثاني في مادة التربية العلمية والتكنولوجيا من ناحية المتعلم وخبراته التعليمية بدرجة متوسطة. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الصعوبات التي تواجه أساتذة التعليم الابتدائي في تطبيق طرائق التدريس المعتمدة في منهاج الجيل الثاني في مادة التربية العلمية والتكنولوجية تعزى الى متغير الخبرة. -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الصعوبات التي تواجه أساتذة التعليم الابتدائي في تطبيق طرائق التدريس المعتمدة في منهاج الجيل الثاني في مادة التربية العلمية والتكنولوجيا تعزى الى متغير المؤهل العلمي. -توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين متغير المعلم ونمط تكوينه ومتغيرات البيئة المدرسية والتنظيم الإداري المتعلم وخبراته التعليمية. -توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين متغير البيئة الإدارية المدرسية ومتغيري المعلم ونمط تكوينه والمتعلم وخبراته التعليمية. - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين متغير المتعلم وخبراته التعليمية والمعلم ونمط تكوينه والبيئة المدرسية الإدارية. This study aimed to identify the most important scientific and technical difficulties facing primary éducations teachers in applying the teaching methods adopted in the second-generation curricula in the subject of scientific technical education, Mila, by asking the following main question: - Do primary education teachers face difficulties in applying the teaching methods adopted in the second generaction curricula due to the teacher and his formation pattern in a medium degree? This study reached the following results: - There are difficulties facing teachers of primary education in applying the teaching methods adopted in the curricula of the second generation in the subject of science education and technology in terms of the teacher and the style of his formation to a medium degree. - There are difficulties facing teachers of primary education in applying the teaching methods adopted in the curricula of the second generation in science education and technology in terms of the administrative school environment at a medium degree. - There are difficulties facing teachers of primary education in applying the teaching methods adopted in the curricula of the second generation in the subject of science education and technology in terms of the learner and his educational experience to a moderate degree. - There are statistically significant differences in the difficulties faced by primary education teachers methods adopted in the second-generation curricula in the subject of scientific and technological education, due to the variable of experience. - there are no statistically significant differences in the difficulties faced by primary school teachers in applying the teaching methods adopted in the second generation curricula in science education and technology , due to the educational qualification variable. - There is a statistically significant relationship between the teacher’s variable, his formation style, and the variables of the school environment, the learner’s administrative organization, and his educational experiences. - There is a statistically significant relationship between the variable of the school administrative environment and the variables of the teacher, his formation style, and the learner and his educational experience. - There is a statistically significant relationship between the learner,s variable and his educational experience , the teacher , his formation style, and the administrative school environment.