04.الملتقى الوطني الأول حول المدرسة الجزائرية الإشكالات والتحديات 18/ 19 فيفري 2020
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/8176
Browse
Browsing 04.الملتقى الوطني الأول حول المدرسة الجزائرية الإشكالات والتحديات 18/ 19 فيفري 2020 by Subject ": معلم المرحلة الابتدائية، التقويم المستمر، المقاربة بالكفاءات"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item إشكالية التقويم المستمر(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-02-18) هارون, بن نصر; مسعد, محمدهدفت هذه الدراسة إلى معرفة الصعوبات التي يواجهها معلمي التعليم الابتدائي في تطبيق التقويم المستمر في ظل المقاربة بالكفاءات، حيث تكونت عينة الدراسة من 30 معلم بمدينة فرجيوة ولاية ميلة، تم اختيارهم بطريقة مقصودة، و تم الاعتماد على المنهج الوصفي كمنهج مناسب للدراسة، أما الأداة المستخدمة في الدراسة فتمثلت في الاستمارة، وبعد معالجة البيانات بطريقة إحصائية بالاعتماد على النسب المئوية التكرارات وبعد معالجة بيانات الدراسة وتحليلها ومناقشة النتائج على ضوء الفرضيات تحصلنا على النتائج التالية _ معلمي المرحلة الابتدائية يواجهون صعوبات في تطبيق التقويم المستمر في ظل المقاربة بالكفاءات وترجع هذه الصعوبات إلى نقص تكوينهم في مجال التقويم المستمر، الاكتظاظ داخل القسم، وكثافة المناهج الدراسية. _ لا تتباين درجة الصعوبات التي يواجهها معلمي التعليم الابتدائي في تطبيق التقويم وفقا سنوات الخبرة المهنية والمقاطعة التربوية. Abstract : This study aims to reach the difficulties faced by primary education teachers in applying the continuous evaluation in the light of the approach to competencies, where the sample of the study consisted of 30 teachers in the city of Ferioua, Mila, selected in a deliberate way, and the descriptive curriculum was relied upon as a suitable curriculum for study, The tool used in the study was the form, and after processing the data in a statistical manner based on the percentages of repetitions and after processing the study data and analyzing the results in the light of hypotheses we get the following results Primary school teachers face difficulties in applying the continuous evaluation in the light of the approach to competencies due to their lack of training in the field of continuous evaluation, overcrowding within the department, and the density of the curriculum. The degree of difficulties faced by primary education teachers in applying the calendar does not vary according to years of professional experience and educational boycott.