EJLCLS_Vol 04 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14536
Browse
Browsing EJLCLS_Vol 04 N 04 by Subject "Key words: Grammar, teaching methods, the grammatical writing method, the grammatical system"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item خصائص التأليف النحوي عند ابن معطي الزواوي من خلال"الدرّة الألفية"(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12-30) لعويجي, أحمدبالنظر لِما اعترى مادة النحو العربي من صعوبة وتعقيد، لأسباب عدة: منها ما يعود لطبيعة المادة، ومنها يرجع لضخامة الإرث النحوي، ومنها ما يعود إلى الطريقة التي تقدّم بها هذه المادة للمتعلمين؛ فقد اجتهد المؤلفون من النحاة إلى انتهاج سُبل ومناهج شتى في تآليفهم(المنهج التعليمي، المنهج الوصفي، المنهج الفلسفي العقلي) بغرض تطويع المادة النحوية، وجعلها في متناول الناشئة والمتعلمين. ولتسهيل حفظ المادة-النحو- واستعمالها وجعلها قريبة منهم؛ مما جعل ابن معطي الزواوي يهتدي إلى إخراجها في منظومة موزونة من ألف(1000) بيت تقرّب الدّرس النحوي من المتعلّم. Abstract: Considering the difficulty and the complexity faced the Arab grammar for several reasons including those refer to its nature, those refer to the huge grammar heritage, and those refer to the method through which it’s presented to learners. The grammarians have effortfully followed several methods, in their writings, including the educative, the descriptive, and the mental philosophical methods for the sake of modulating the grammatical material and make it easy,useful,and familiar to the learners to be learnt by heart. For that sake, Ibn MaatiEzzawawi wrote it in the form of a long poem of 1000 verses making the learner familiar with the grammatical lesson.